valonvälähdykset/salamointi!!

huolestunut*

Näkyykö muilla valonvälähdyksiä nukkumaan mennessä? Eli pimeässä, juuri kun on mennyt makuulle ja sulkenut silmät. Aivan kuin ulkopuolella välkkyisi valo, vaikka on ihan pimeää. Johtuuko vain verenpaineen muutoksista, vai mitä on?

10

12431

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fue

Mulla myös välähtelee hetken aikaa silmissä, kun menen valoisasta pimeään enkä tiedä mistä mahtaa johtua. Lue palstaa niin huomaat ettet ole ainoa.

• huolestunut*

En tarkoita valonsiirtymiä tai -heijastuksia, tämä ei liity sinänsä muutokseen valoisasta pimeään. Joko en huomaa välkettä valoisassa, tai sitten liittyy asennonmuutokseen. Itse pelkään verkkokalvon irtaumaa, silmälääkäri veikkasi verenpaineen ja sitä kautta silmien verenkierron muutoksia, tai jotakin siihen suuntaan.

• Nyt kunnossa
        huolestunut* kirjoitti:

En tarkoita valonsiirtymiä tai -heijastuksia, tämä ei liity sinänsä muutokseen valoisasta pimeään. Joko en huomaa välkettä valoisassa, tai sitten liittyy asennonmuutokseen. Itse pelkään verkkokalvon irtaumaa, silmälääkäri veikkasi verenpaineen ja sitä kautta silmien verenkierron muutoksia, tai jotakin siihen suuntaan.

Minulla lasiaisirtaumavaihe oli pitkä ja tuskallinen. Yhteen aikaan näin kuvaamasi kaltaisia valoja. Eräin ajoin oli samantekevää olivatko silmät pimeässä auki vai kiinni. Samanlainen vihertävä valonkajastus oli nähtävissä koko ajan.
        Juoksin pari kertaa vuodessa silmälääkärillä. Hän totesi aina verkkokalvon olevan erinomaisen ehjä ja kaunis. Ilmiösi voi olla lasiaisirtoaman oheistapahtuma. Irtoamanhan sanotaan tulevan kaikkien kohdalle aikanaan.

• huolestunut*
        Nyt kunnossa kirjoitti:

Minulla lasiaisirtaumavaihe oli pitkä ja tuskallinen. Yhteen aikaan näin kuvaamasi kaltaisia valoja. Eräin ajoin oli samantekevää olivatko silmät pimeässä auki vai kiinni. Samanlainen vihertävä valonkajastus oli nähtävissä koko ajan.
        Juoksin pari kertaa vuodessa silmälääkärillä. Hän totesi aina verkkokalvon olevan erinomaisen ehjä ja kaunis. Ilmiösi voi olla lasiaisirtoaman oheistapahtuma. Irtoamanhan sanotaan tulevan kaikkien kohdalle aikanaan.

Ja eikö irtauma sinänsä ole ihan vaaraton, normaali ilmiö? Eli voinkohan olla luottavaisin mielin siitä, ettei verkkokalvo ole irtoamassa... Aika nuorena se sitten on minulle koittamassa, olen vasta vajaat 30. Välkkyikö sinulla molemmissa silmissä yhtäaikaa? Säilyivätkö Sinun verkkokalvosi eheänä? Kiitos vastauksista!

• Sivustakuiskaaja
        huolestunut* kirjoitti:

Ja eikö irtauma sinänsä ole ihan vaaraton, normaali ilmiö? Eli voinkohan olla luottavaisin mielin siitä, ettei verkkokalvo ole irtoamassa... Aika nuorena se sitten on minulle koittamassa, olen vasta vajaat 30. Välkkyikö sinulla molemmissa silmissä yhtäaikaa? Säilyivätkö Sinun verkkokalvosi eheänä? Kiitos vastauksista!

Yleensä vaaraton, joo.
        Mutta ei kuitenkaan aina harmiton tapahtuma. joskus laisiainen on niin kiinni verkkokalvossa, että repäisee sitäkin mukaan :(
        Siis korostan: vain joskus.

• huolestunut*
        Sivustakuiskaaja kirjoitti:

Yleensä vaaraton, joo.
        Mutta ei kuitenkaan aina harmiton tapahtuma. joskus laisiainen on niin kiinni verkkokalvossa, että repäisee sitäkin mukaan :(
        Siis korostan: vain joskus.

Olet oikeassa. Mutta kuitenkin itse lasiaisen irtauma lienee vaaraton...? Koetan tässä rauhoitella itseäni... ;) Luin jostain (ei pitäisi luekea liikaa noista jutuista...) että n. 2-3% tapahtuu verkkokalvon repeymä samalla, eli melko harvinaista kai. Toinen huolestuttava juttu on se, että toinen silmä jotenkin tärähtää kävellessä enemmän kuin toinen. Sekin tuntuu oudolta.
        Kiitos edelleen kommenteista. Lisää vaan, jos tietoa ja kokemuksia riittää, asia todella painaa mieltä.

• huolestunut*

Kerrottakoon vielä, että hiljattain, n. pari kk sitten ilmaantui uusia lasiaisen samentumia, silmissä näkyy pieniä vilahtavia valoja, sinertäviä sellaisia. Silmälääkäri tarkasti silmäni pari viikkoa sitten ja sanoi niiden olevan kunnossa. Voinkohan luottaa tähän, vai onko jotakin voinut jäädä huomaamatta? En epäile hänen ammattitaitoaan sinänsä, mutta asia painaa mieltäni kun oireet jatkuvat ja samentumiakin tuli niin paljon ja niin yllättäen.

• -eräs-

No minulla tuo kaikki alkoi viime kesänä ja sen jälkeen tulivat kelluvat samentumat joita on yhä ja lisää tuntuu vain tulevan. Pariin otteeseen on silmät tarkistettu perusteellisesti.

Ja kyllä; alussa salamoi, sitten näkyi sinisiä valojakin, olemattomasta syntyviä jälkikuvia kuin olisi katsonut kirkasta valoa yms. Salamointia ei pitäisi näkyä montaa päivää. Lasiaiskalvon irtauma (tai pikemminkin sen alkaminen) on kuulemma nopea tapahtuma joten se verkkokalvon irtaumakin pitäisi tapahtua melko heti. Jos on kuitenkin jo päiviä siitä kun salamointi alkoi eikä näössä ole muuta vikaa niin tuskin se verkkokalvo enää irtoaa (olisi irronnut jo).

Lääkäri sanoi että riski verkkokalvon irtoamiseen on suurin heillä, joilla on voimakkaasti likinäköä. Silmä on silloin 'kananmuna' eikä lasiainen aina pääse vapaasti siellä pyörimään ja silloin voi tulla repeämä. Mutta jos et ole likinäköinen, on todennäköisyys verkkokalvon irtoamiselle hyvin pieni. Ja jos irtoaakin, se voidaan korjata laserilla ellei nyt lähde juurineen irti näköhermosta.

Joten todennäköisesti et menetä näköäsi mutta kelluviin samentumiin voit alkaa totutella, kuulemma voi viedä vuosia ennen kuin kirkastuu tai sitten ei kirkastu enää ikinä. Minulla näitä samentumia on siis ollut jotakuinkin 9 kk. Toisaalta näihin tottuu mutta toisaalta toivoisi että joskus olisi kirkkaampaakin. Ainakin olisin siitä tosi onnellinen. Näkemistä ei oikein osaa arvostaa ennen kuin omalle kohdalle sattuu joku vika.

Palstalla väitettiin jokin aika sitten että B-vitamiini ja magnesium auttaisi samentumiin, tiedä sitten auttaako mitään tässä tapauksessa. Päätin kuitenkin kokeilla. Tietokoneen käyttö taas kuulemma pahentaa asiaa ja sen voin itsekin todeta. Harmi vain että työt pitää tehdä koneella joten sitäkään ei voi kokonaan välttää. Päivän kun koneella istuu niin kyllä näkyy vaikka millaista täplää sen jälkeen.

• parappa

Millaisessa tarkastuksessa lääkäri kattoo nää silmän pohjat?

Ja verkkokalvon.

• marppi

lääkäri tiputtaa laajennustipat ja sitten katsoo ihan normaalisti sillä laitteella. tarvittaessa silmänpohjista voidaan ottaa samalla myös kuva. ei siis hankalaa oleenkaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7037
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1305
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1118
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      885
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      846
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe