ennakkoäänen hinta

terristi

Mummuni jo aikanaan neuvoi ettei ennakkoon saa käydä äänestämässä muuta kuin pakottavasta syystä. Syynä on se että se on veronmaksajille niin kallista. Joskus vielä markka-aikaan posti otti jokaisesta ennakkoäänen antajasta 50 mk. Tänä päivänä en mistään löydä, en googlettamalla enkä muutenkaan, yhden ennakkoon äänestäneen hintaa, eli mitä me veronmaksajat tänä päivänä maksamme siitä että niin moni käy jo ennakkoon antamassa äänensä.

Ymmärrän että jos on jokin tärkeä meno tai jotain, että pitää käydä ennakkoon äänestämässä, mutta itselleni tuo äänestyspäivä on jo muodostunut perinteikkääksi ja kuten Uma jossain aikaisemmin kirjoitti, ne vaalikahvit pitää nauttia, totta kai.

Mutta myönnän, vielä tänä päivänäkin olen tiukkapipo enkä hyväksy "turhaan" ennakkoäänestämistä, koska se on mielestäni verorahojen turhaa tuhlausta. Jos voi äänestää sunnuntaina, miksi ei silloin voi käydä äänestämässä vaan on pakko päästä jonnekin markettiin antamaan äänensä?

Nyt jo ennakkoäänien määrä on valtava, tuosta vanhasta summasta voi jo laskea mitä äänet ovat tähän mennessä tulleet maksamaan (tuonkin rahan olisi voinut laittaa esim. opiskelijoille tai eläkkeisiin tai lapsiperheiden etuuksiin...) ja tuo summa (50 mk) ei taatusi pidä tänä päivänä enää edes paikkansa.

Haluaisin siis tosiaan tietää tämän päivän ennakkoäänen hinnan/äänestäjä ja haluaisin myös tietää, miksi niin moni ennakkoäänestää vaikka sunnuntainakin pääsisi vaaliuurnalle.

14

946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hatam

      ennakkoäänten hinnoista, mutta kun se mahdollisuus on kerran järjestetty, olen sitä yleensä myöskin käyttänyt.
      Ja syykin on ihan yksiselitteinen. Koskaan ei tiedä, mitä äänestyssunnuntaiksi tapahtuu. Voi sairastua, sairaudet pahentua tai muuta yllättävää. Silloin on se vaara että jää vallan äänestämättä. Ja minä kun en halua olla nukkuvan puolueen jäsen.

    • pitäisi minusta pystyä äänestämään nykyään. :o) Eikös jossain ole ollutkin tämä mahdollisuus, oliko se Virossa? Ja veroilmoituksen jättö netissä on myös ehdoton must, ei taida vielä onnistua Suomessa? Norjassa voi tehdä ilmoituksen tekstiviestillä, netissä tai entiseen tapaan paperilla.

      • hatam

        mikään netissä onnistu. Aina saa juosta luukulta luukulle, mitä hyvänsä asia koskeekin.


      • hatam kirjoitti:

        mikään netissä onnistu. Aina saa juosta luukulta luukulle, mitä hyvänsä asia koskeekin.

        byrokratiaa, mulla menee joka vuosi hermot Suomen verolaitoksen kanssa vaikken ole heidän kanssaan tekemisissä kuin kerran vuodessa, kaikki on kyllä tehty mahdollisimman vaikeaksi siinä puljussa, jos mun mielipidettä kysytään. Se on ehkä ihan pikkuisen takapajuinen laitos, kyllähän Suomi yleensä ottaen on netin käytössä useimpia muita edellä. :)


      • Ri_ce
        Ursa kirjoitti:

        byrokratiaa, mulla menee joka vuosi hermot Suomen verolaitoksen kanssa vaikken ole heidän kanssaan tekemisissä kuin kerran vuodessa, kaikki on kyllä tehty mahdollisimman vaikeaksi siinä puljussa, jos mun mielipidettä kysytään. Se on ehkä ihan pikkuisen takapajuinen laitos, kyllähän Suomi yleensä ottaen on netin käytössä useimpia muita edellä. :)

        Pari viikkoa sitten kävin tutustumassa sähköiseen verokorttiin ja sain kuin sainkin sen täytettyä. Verkkopankki, lippupalvelu, nettikirjasto..niitä olen lähinnä käyttänyt kuukausittain.

        Ei hirveän laaja skaala vielä, mutta tuosta sähköisestä verokortista olin positiivisesti yllättynyt. Niin ja verkkopankki on mielestäni kuitenkin yksi hohdokkaimmista ja käytännöllisimmistä keksinnöistä, mitä netissä on.


      • Ri_ce kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten kävin tutustumassa sähköiseen verokorttiin ja sain kuin sainkin sen täytettyä. Verkkopankki, lippupalvelu, nettikirjasto..niitä olen lähinnä käyttänyt kuukausittain.

        Ei hirveän laaja skaala vielä, mutta tuosta sähköisestä verokortista olin positiivisesti yllättynyt. Niin ja verkkopankki on mielestäni kuitenkin yksi hohdokkaimmista ja käytännöllisimmistä keksinnöistä, mitä netissä on.

        Kyllä se verkkopankki on ihan loistava asia. :) Olisi se aika paljon hankalampaa jos en pääsis esim. omaa Suomen pankkitiliä käyttämään netissä. Puhelinpankin käyttökin olisi aika kallista, ja nettiin verrattuna se on niin hankalaa.

        No minä en ole tuohon sähköiseen verokorttiin vielä päässyt sitten tutustumaan, sehän kuulostaa lupaavalta. :D


    • Kullervo60

      Tässä terristille vaalien hinta edellisistä eduskuntavaaleista:

      Vaalimenot vuoden 2003 eduskuntavaaleissa

      Vuoden 2003 eduskuntavaaleissa oikeusministeriön kunnille suorittama kertakorvaus oli 1,7 euroa per kunnan äänioikeutettu asukas. Kunnille suoritettu kokonaiskorvaus oli siten 6 862 845 euroa.

      Oikeusministeriön vaalimenot olivat alustavan kirjanpidon mukaan seuraavat:

      -Ennakkoäänestys ja postimaksut 1 985 127 euroa
      -Vaalimateriaalit 208 792 euroa
      -Vaalitietojärjestelmä 1 545 328 euroa
      -Vaalipiirilautakunnat 1 215 183 euroa
      -Kuntakorvaus 6 862 845 euroa
      -Muita menoja 177 367 euroa
      -Yhteensä 11 994 642 euroa

    • mutta kun se palvelu kerran on olemassa sitä pitää käyttää. Monet menevät ympäri vuoden viikonlopuiksi maalle. Sitten on vuorotyön tekijät.

    • sivuaa

      Aloitusta.Tuleeko ne ääestyslappuset vielä kotiin postin mukana?jos tulee niin meille ei ainakaan ole tullut:

    • siksi kun

      Äänestän ennakkoon ihan siksi että se on helppoa. Voin valita minä päivänä lähden ruokiksella postiin eikä tarvitse sitten sinä yhtenä päivänä lähteä kun tiedän että se kuitenkin jäisi jonkun treenin tai työvuoron takia tekemättä.

    • ihme54

      taitaa olla tosi kallis järjestelmä kun ei tietoa saa mistään rehellisesti

    • Anonyymi

      Etsin tänään samaa tietoa mutta sitä ei löydy.

    • Anonyymi

      Ei ennen ollut tämmöstä touhua mutta nyt persuhallitus.

    • Anonyymi

      Henrikssonni ja Kitula,
      ne seilasi vanhalla vi**lla!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe