Voiko reuma alkaa isoista nivelistä?

minä vaan

Hei

Onko kenelläkään alkanut jokin reumasairauksista isoista nivelistä?

Minulla alkoi loppusyksystä tuntua jäykiltä ja turvonneilta molemmat polvet, molemmat lonkat ja molemmat olkapäät.

Verikokeita otettiin ja diagnoosi: reaktiivinen niveltulehdus. Ja hoidoksi nievlille tarkoitettu tulehduskipulääkettä 30 tab. kuuri.

Itse olen kuitenkin hieman epäileväinen diagnoosin suhteen - voisiko olla jokin muu (reuma)sairaus. Jäykkysoireiden lisäksi on nyt alkanut olla lievää kipua ja jomotusta olkavarsissa ja säärissä sekä kävellessä kipua polvien takaosissa. Pukeminen alkaa olla melko kankeaa.

Reatiivinen niveltulehdushan saattaa kestää pitkäänkin (1/2 vuotta), joten kai vielä odottelen parantumista? Ellei näin tapahdu menen uudelleen lääkäriin.

Onko muilla vastaavia kokemuksia/tuntemukisa?

Vastauksista kiitollinen.

6

1745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuupeli

isoista nivelistä 17 vuotiaana; ensin nilkka oireili ja sitten polvet, polvet ovat olleetkin hankalimmat, nivelreuma todettiin vaikkei reumatekijää ole ikinä näkynyt veressä, tulehdusarvot ovat olleen kovinkin korkeita. pienet nivelet on säästyneet, ei sormissa eikä varpaissa mitään. reumasairaudet voivat olla niin erilaisia.lääkitys on ollut vaikeaa kun mikään ei oikein tuntunut tehoavan tai sitten ei muuten sopinut, kuten trexan, tuntui että tulin siitä vaan kipeämmäksi ja voin tosi pahoin. nyt käytän biologista lääkettä nimeltä enbrel, pistän 2 kertaa vkossa, se auttaa, ekan kerran joku lääke tehoaa.
      tsemmppiä sinulle

• juupsjuups

Minulla alkoi kivut nilkoista ja olivat todella kipeät ja turposivat aivan muodottomiksi, sitten kipu siirtyi myös polviin. Myöhemmin vähän jokapuolelle, eikä pienetkään nivelet siltä säästyneet. Diagnoosini oli sle.

• pilvipouta

..ei vielä ole aika eikä mikään. Jos ei ala parantua, niin sitten on varmaan syytä käydä lääkärissä.

Minulla alkoi lonkista, ja olen kitunut tässä nyt puolitoista vuotta ja olen yhä vain "epäily". Käytännössä jatkuvat kivut olleet koko ajan. :[

• mulla polvista

Juu, mulla alkoi selkärankareuma polvien turpoamisella. Ei olleet varsinaisesti kipeät, mutta turvoksissa. Ensin pidettiin reaktiivisena niveltulehduksena ja pari vuotta ramppasin terveyskeskuslääkäreillä. Polvia punktoitiin välillä varsin tiheään. Sitten tuli vastaan lääkäri, joka heti kirjoitti lähetteen reumapolille. En itse osannut/tajunnut vaatia sitä aiemmin, vaikka pientä epäilyä oli. Sen reissun seurauksena tuli sitten diagnoosi, löytyi muutos SI-nivelestä (vai mikä se nyt onkaan), polvet turvoksissa, sukurasite sekä vielä se valkuaisaine positiivinen (mikä hla-b27 se nyt olikaan). Reumatekijää ei ole koskaan löytynyt verestä. Kaksi vuotta siis ehti kulua aikaa ekasta turpoamisesta, väliin mahtui oireetontakin aikaa. Ihmettelen vain näin jälkikäteen, että miten kykenin tekemään ne pari vuotta tarjoilijan työtä molemmat polvet turvoksissa. Nykyään selässäni ei ole edelleenkään mitään vikaa ja välillä tulee näitä huonompia aikoja, että jokin nivel oireilee.

• Nimetön

Mulla alkoi reaktiivinen artriitti 2vuotta sitten nilkkojen, polvien ja ranteiden kipeytymisenä. Nyt oireilevat vain polvet. Yleensähän reaktiivinen artriitti ei kestä kuin muutamia viikkoja tai kuukausia. Mutta se voi myös kestää vuosiakin kuten minulla. Toivottavasti se menee sinulla nopeasti ohi. Itse käyn reumalääkärillä säännölliesti polvieni takia. Joskus joudun olemaa myös sairaslomallakin kun polveni kipeytyvät pahasti. Voimia ja jaksamista sinulle!

• qveronica

hi

what medicine do you use for reactive arthritis
        did you get improvements after treatment.
        please send me reply. i suffer from reactive arthritis and is spreaded in all the joints.
        where did you have consultation.

please reply

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe