Reikä tärykalvossa

fiiw

Lapsena minulla oli useita korvatulehduksia, jonka seurauksena korvat aina putkitettiin. Taisi yhteensä kymmenet putket olla, ellei useampiakin. Tämän seurauksen minulla jäi tärykalvoihin reiät, olin ehkä 10-vuotias, kun asia todettiin. Tietenkin kalvot yritettiin paikata mm. silkkipaperipaikan avulla, mutta yritykset olivat turhia. Jatkuvia kontrollikäyntejä, lääkärit vaihtuivat jatkuvasti. Viimein sain oman lääkärin, joka todella osasi asiansa.

Olin 13-vuotias, kun ensimmäinen tärykalvon paikkausleikkaus suoritettiin. Leikkaus tapahtui nukutuksessa ja kesti kolme-neljä tuntia. Sinä aikana korvakäytävääni suurennettiin ja tärykalvo paikattiin, korva tungettiin täyteen pumpulia ja pää paketoitiin. Leikkauksen jälkeen oli vuorossa elämäni tuskallisin viikko. Päivittäin käytin niin hirvittävät määrät särkylääkkeitä, että näin jälkeenpäin huomasin, etten muista viikosta juurikaan mitään. Ainut mitä muistan, on järkyttävä kipu. Leikkaus epäonnistui.

Seuraava yritys tehtiin vuoden päästä. Leikkauksessa tehtiin samat toimenpiteet kuin viimeksikin, tosin tällä kertaa käytettiin myös rustopaikkausta (eli otetaan rustoa, joka laitetaan reiän päälle). Hetken aikaa näytti siltä, että leikkaus olisi onnistunut. Parin viikon jälkeen reikä oli kuitenkin palannut, mutta se oli huomattavasti pienentynyt alkuperäisestä.

Tästä mentiin puoli vuotta eteenpäin. Kokeiltiin melko uutta keksintö: Rasvapaikka. Leikkaus oli suhteellisen nopea, ja minulle huomattavasti helpompi. Olin jo samana päivänä täysissä voimissani, eikä särkylääkettä tarvinnut käyttää juuri ollenkaan. Tämä 'kokeilu' tepsi. Ensimmäinen korva oli saatu paikattua. Se oli minulle suuri helpotus, vaikka tiesin, että toinen korva piti vielä operoida.

Nyt minulla on molemmissa korvissa ehjät tärykalvot, kiitos sinikkään ja taitavan korvalääkärini.

Vaikka leikkauksia piti tehdä yhteensä neljä kappaletta, sairauslomalla olin neljä viikkoa, ja liikunta kiellossa yhteensä kahdeksan kuukauden verran, olen sitä mieltä, että koko operaatio sarja kannatti. Kuuloni parani normaalikuuloisen tasolle: nyt pystyn vaivattomasti kuuntelemaan normaalia puheääntä. Voin kertoa, että ei ole herkkua olla jo kymmenvuotiaana huonokuuloinen, tai joutua murrosikäisenä leikkauskierteeseen, jatkuvaa odottelua, ehkä pelkoakin, ahdistusta, siitä ettei ole "normaali".

Kukaan ei ymmärtänyt millainen tilanne oli minun kannaltani. Ei kai sitä voikaan ymmärtää, ennen kuin on itse joutunut kokemaan jotain samankaltaista. En kaipaa sääliä, mutta haluaisin vain tietää, kuinka yleistä tällaiset tapukset ovat. Jos täältä löytyy joku kohtalotoveri, toivon, että kertoisitte oman tarinanne.:)

4

3319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäkin olen pääsemässä leikkaukseen luultavasti kesän kynnyksellä. Ollut kanssa samat ongelmat koko pienen ikäni korvien kanssa. 0-10v putkitettiin korvat joka vuosi koska olivat ns liimakorvat. Tuubitus oli tuolloin välttämätön, muutoin en olisi selviytynyt jokapäiväisessä elämässä. Noin 12v paikkeilla kuitenkin maidonjuonnin lopetettuani sain kuuloni takaisin eikä sitten enää putkiakaan tarvinnut.

      Olen ollut itse 3 kertaa tärykalvonpaikkauksessa, jossa käytettiin juuri tuota rustopaikkausta. Kaksi ensimmäistä kertaa paikka oli irronnut itsestään. Luulen että siinä taisi olla osaksi omakin syy, kun en ollut tarpeeksi varovainen aivastelujen yms kanssa. Nyt ollut yli vuoden verran toisessa korvassa paikka kiltisti kiinni.

      Vasen korvani, joka on aina ollut lähes ongelmaton, tulehtui viime kesänä melkoisen pahasti jonka johdosta korva puhkesi sitten omia aikojaan. Ei ole paikkautunut itsestään ja kuulonalenema on suht paha.

      Ikinä en kyllä ole mitään kipua kokenut noiden leikkausten jälkeen. Kutiava tuppo korvassa vaan ei ole niin hohdokasta elellä. Saikkua saa aina sen 3 vkoa (tosin itse kuulonparanemisprosessi kestää varmaan sen pari kk:takin).

      Mietinkin että jos kumpikin korva yht'aikaa sattuisi paukahtamaan, normaalista elämästä ei tulisi yhtään mitään. Ei auttaisi kuin lopettaa duunit ja odottella sen vuoden verran että pääsisi itse leikkaukseen. Onneksi olen säästynyt tuolta.

      Hyvää kevättä kaikille puurokorville!

    • joliet.

      No onneksi olkoon.:)

      Mietin vaan edelleenkin, että mikä ihme tuo "putkitus" oikein oli...?? Kuulosti hirveältä.

      Mikseivät ihmiset hoida tulehduksia (korva- tai mitä vaan) "vanhan kansan keinoilla", kuten valkosipulilla ja c-vitamiineilla?

      • asl

        Putkitukseen liittyen: "Muovi- tai titaaniputket kiinnitetään tärykalvoon siten, että ne takaavan suoran yhteyden välikorvasta ulkoilmaan. Korvien putkitus on erityisesti tarpeen silloin, kun lapselle on kehittynyt liimakorva. Mikäli ongelmana ovat toistuvat tulehdukset, putkien asennus päätetään tapauskohtaisesti. Ilmastointiputket pysyvät kiinni tärykalvossa yleensä kuukausien, joskus vuosien, ajan ja irtoavat sitten yleensä itsestään."

        Minulla korvat on reistaillu niin pahasti, että välillä tuntuu, ettei mikään auta. Ei "vanhan kansan keinot" eikä mitkään muutkaan. On se hyvä, että edes jollakin on korvat saatu kuntoon.=)


    • epätoivoinenkuuro

      Lapsena oli korvatulehduskierre. Korvat putkitettiin kahteen(?) kertaan, hyvin umpeutuivat reiät. Tulehdukset kuitenkin jatkui, joten seuraavaksi kokeiltiin laserilla reikiä kalvoihin. Keino auttoi, kalvot umpeutui ja tulehdukset loppu.
      Siinä sitten joskus 5. luokalla alkoi kuulo oikeesta korvasta hieman alenemaan. En pitänyt ihmeellisenä, sillä ei haitannut normaalia elämää ollenkaan. Ainut huomattava asia oli etten kuullut bassoa oikealla korvalla korvakuulokkeilla musiikkia kuunnellessa. 8. luokalla koululääkäri huomasi sattumalta tarkastuksessa tärykalvossa reiän ja lähetti korvalääkärille. Siitä sitten lähti koko ongelmavyyhti :D
      Aluksi en ajatellut että asiasta tulisi niin isoa. Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja kesti noin 1-2 tuntia. Ns. paperipaikalla hoidettiin reikä kuntoon. Leikkauksen jälkeen korva kuitenkin tulehtui ja paikka petti. Myöhemmin huomattiin myös että tulehdus oli syövyttänyt kuuloluita. Tämän takia kuulo oikeassa korvassa siis aleni huomattavasti, en esim. saa selvää jos joku puhuu oikealla puolellani. Korvakuulokkeilla kuunnellessa ei oikealla korvalla kuule enää mitään.
      Vuoden päästä tehtiinkin sitten seuraava leikkaus, joka oli hieman isompi. Syöpynyt kuuloluu korvattiin proteesilla. Reiän paikkaamiseen käytettiin - tiettävästi pitävämpää ainesta - rustoa. Pettymyksenä, tämäkin paikka petti ja jätti minulle olemattoman kuulon ja kaksi - kyllä, kaksi - reikää oikeaan tärykalvoon.
      Tällä hetkellä pidetään vuoden taukoa lääkärikäynneistä ja katsotaan tuossa 2016 vuoden alussa, että mitä korvalle kuuluu. Kuulo pysynyt yhtä huonona.
      Lisäksi vielä, leikkauksien jälkeinen aika oli todella kivuliasta sekä henkisesti että fyysisesti. Varsinkin ensimmäisen leikkauksen jälkeen laihduin rajusti sillä en n. kahteen viikkoon kyennyt syömään kunnolla tai edes puhumaan.
      Toivo alkaa hiipua, eikä uusi leikkausretki houkuta laisinkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe