MISSÄ FADOA?

Fadosta innostunut

Olen kiinnostunut kuulemaan elävää fadoa ja menossa Lissaboniin keväällä. Missä ko.musiikkia voi kuulla livenä ja mieluiten aidossa muodossa. Minulle sopivat vaatimattomammatkin esiintyjät ja olen kuullut, että joissakin paikoissa sellaisia löytyy. Mutta onko paikoista ja osoitteista tietoa?

7

1552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linguadofani

      Hei!
      Minä ainakin yritin kerran päästä katsomaan showta Lissabonin Alfaman kaupunginosassa. Käänny esim. hotellin respan tai turistitoimiston puoleen. Ei kaikkia rahoja mukaan kaupungille.

    • eka kertako?

      Jos eka matka Portugaliin, suosittelen käyntiä Albufeiran vanhassa kaupungissa, jos mahdollista. AIVAN lumoava, fadoa pitäisi löytyä. Lisäksi upea maisema. Rannat ja niiden hiekkakivi muodostelmat jäävät mieleen :todella upeeta!

      • Barbeito

        kannattaa fadon takia Algarveen asti lähteä. Semminkin kun sitä fadoa löytyy Lissabonista ihan toisella tapaa kuin jostain Albufeirasta. Päinvastainen reissu voisi oikein fado-entusiastille ollakin harkinnan arvoinen.


    • alto

      Bairro altossa on fadopaikkoja. Aika lähellä sitä mäkiraitiovaunua joka nouse Restauradoresin aukiolta on yksi. Nimeä en muista, mutta paikka oli loistava. 30 euron minimikulutus/ilta, mutta sen arvoinen. Fado on ihanaa!!

    • on ainakin

      Bairro Alto (Rua das Gáveas) tuli myös mieleeni, paikkojen tasosta en tiedä mutta Bairro Altossa on noin muutenkin kiva tunnelma :)

    • bikerjerk

      Lisboa:ssa voit törmätä molempiin.
      Turisteille huijjis mestoja joissa maksat itsesi kipeeksi.Paskaa musaa..
      Myös paikkoja joissa tulee"tippa silmään"
      Molemmat koettu.
      Kysy rohkeasti paikallisilta...Alfama Bairo Alto.
      PS.Meu alma ata portugese...vai mites se oli terv. Amalia Rodrigues
      PS.2 Fadoa on muuten kahden laista,eli Lissabon ja Coimbra.
      Lisboa:Nainen laulaa.
      Coimbra:mies laulaa.
      Aiheet ovat lauluissa hyvinkin toisistaan poikkeavat.

    • ...löytyy mm. seuraavista osoitteista:

      http://pt.wikipedia.org/wik/Fado (kattava, portugaliksi)

      http://en.wikipedia.org/wik/Fado

      Lissabonin fadoa laulavat sekä miehet että naiset. Erittäin tärkeä osuus tässä taiteessa on myös säestyksellä, portugalilaisella kitaralla.

      Tietoa Coimbran fadoperinteestä löytyy myös seuraavasa osoitteesta:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Coimbra_fado

      Kun fadot ovat surumielisiä, melankolisia, on trendinä ollut tehdä niistä hieman iloisempia, reippaampia sovituksia, ilmeisesti siitä syystä, että ne vetoaisivat paremmin laajempaan yleisöön, mm. turisteihin.

      Kuuluisin portugalilainen fadolaulaja on Amalia Rodriguez (1921-1999); hänen kuningattaruuttaan tässä taiteen lajissa ei kukaan ole haastanut.

      Tässä osoite hänen fadojensa sivuille:

      http://www.amaliarodrigues.lisbon52.com/Fados/FadosMenue.htm

      Yksi tunnetuimmista portugalilaisita fadoista on Uma Casa Portuguesa, jossa kuvataan vaatimatonta mutta niin rakasta portugalilaista kotia, josta hyvin moni maan kansalainen ja maasta ympäri maailmaa muuttaneet portugalilaiset siirtolaiset ovat lähtöisin.

      Lissabonin fadoista muistuvat mieleeni etenkin kauniit lokkiaiheiset (gaivota)laulut.

      Fado on elävää elämää ja taidetta tämän päivän Portugalissa ja sitä kuulee mm. radiossa päivittäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe