Lähtötilanne meillä on äitini kanssa jakamaton kuolinpesä. Äitini on laitoksessa ja itse olen hänen holhoojansa. Kysyin maistraatista voinko laittaa entisen asuntomme vuokralle ja sopimuksen omiin nimiini, niin se ei kuulemma käy. Selitin hänelle, että jos laitamme sen perikunnan nimiin niin kaupunki ottaa vuokratuloista 80 %. Kaupunki ei kuitenkaan hyväksynyt mitään kuluja mitä taloon meneen. Esim sähkö, vakuutus yms. Maistraatin nainen papukaijana toisteli jotain riimiä ettei voi holhottavalle noin tehdä. Hänen mielestään varmaan parempi se, että kaupunki saa osuuden. Sanoohan tuon järkikin ettei se ole äitini eikä minun etujeni mukaista lahjoittaa rahat kaupungille.
Toinen juttu oli kun kysyin voinko myydä mettää kun se lahoaa käsiin. Metsänhoitosuunnitelman mukaan myös näin. hän sanoi, että voin mutten voi ottaa siitä itelle rahaa vaan rahat on jemmattava perikunna tilille.
Nyt kysyinkin teiltä asiantuntija neuvoa noihin pulmiini ja kuinka saadaan kaupunki nuolemaan näppejään samoin kuin mahdollisten verojen minimointi. Niin ja mitä veroja joutuu maksamaan. En haluaisi maksaa moneen kertaan veroja. Esim metsän myyntivero ja sit perintövero?
En kuulemma itse saa hoitaa itseeni liittyviä asioita vaan joudun palkkaamaan lakimiehen tai fiksun edunvalvojan.
Tosta ei varmaankaan saanut kukaan mitään selvää:)
Jakamaton kuolinpesä ja maistraatin venkoilu:)
17
3829
Vastaukset
- selviäisi
Jos lueskelet tuota.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990442?search[type]=pika&search[pika]=holhous*- hemuli2
Maistraatin tehtävähän on valvoa ettei valvottava tule hyväksikäytetyksi. Aitisi vuokraosuus on hänen tuloaan ja se lain mukaan nostaa hoitokuluja samoin kuin metsän kasvun tuotto. Todelliset laitoshoitokulut ovat kuitenkin 3000 euron luokkaa kuukaudessa joita harva kuitenkaan joutuu maksamaan. Vuokratulon saamiseksi menevät kiinteistön kulut voi kyllä vähentää,jos ne kohdistuvat kokonaan vuokrakohteeseen. Puun myynnistä menee aina 28% jota vähentää uudistuksen laskut jonkun verran. Lahjaverohan pienenee sitä mukaa kun puuta myydään koska metsien arvo pienenee kantojen lukumäärän kasvaessa. Jos ostat äidiltäsi kiinteistön osuuden niin sen jälkeen hänen hoitokulujaan nostaa vain kiinteistön kauppasumman korkotulot ja sinä saat koko vuokratuoton jos muita osakkaita ei ole.
- apua kaivataan
hemuli2 kirjoitti:
Maistraatin tehtävähän on valvoa ettei valvottava tule hyväksikäytetyksi. Aitisi vuokraosuus on hänen tuloaan ja se lain mukaan nostaa hoitokuluja samoin kuin metsän kasvun tuotto. Todelliset laitoshoitokulut ovat kuitenkin 3000 euron luokkaa kuukaudessa joita harva kuitenkaan joutuu maksamaan. Vuokratulon saamiseksi menevät kiinteistön kulut voi kyllä vähentää,jos ne kohdistuvat kokonaan vuokrakohteeseen. Puun myynnistä menee aina 28% jota vähentää uudistuksen laskut jonkun verran. Lahjaverohan pienenee sitä mukaa kun puuta myydään koska metsien arvo pienenee kantojen lukumäärän kasvaessa. Jos ostat äidiltäsi kiinteistön osuuden niin sen jälkeen hänen hoitokulujaan nostaa vain kiinteistön kauppasumman korkotulot ja sinä saat koko vuokratuoton jos muita osakkaita ei ole.
jos metsä ja vuokratulot tulevat perikunnan tilille voinko ottaa niistä osan itselleni. Vai täytyykö niiden maata siellä perikunnan tilillä?. Onko tuossa nyt mitään järkeä että äitini saisi lisätuloa mutta kuitenkin sen kaupunki nyhtäs pois?.
- huhuuhu
apua kaivataan kirjoitti:
jos metsä ja vuokratulot tulevat perikunnan tilille voinko ottaa niistä osan itselleni. Vai täytyykö niiden maata siellä perikunnan tilillä?. Onko tuossa nyt mitään järkeä että äitini saisi lisätuloa mutta kuitenkin sen kaupunki nyhtäs pois?.
Jos sinä ja äitisi olette kahdestaan kuolinpesän osakkaat, niin että osuutenne ovat yhtä suuret, voi toki vuokrata perikunnan asuntoa ja myydä metsää. Rahat tulevat kuolinpesän tilille ja voitte tehdä kuolinpesän tuoton osalta osittaisen osituksen ja perinnönjaon eli tuotosta puolet äidin tilille ja puolet sinulle.
Sinun pitää sinänsä olla tarkkana, että syöt vain omia rahojasi, joku voi pitää sinua jossain asiassa jäävinä.
Laitoshoito yksityisessä palvelukodissa n. 3000 euroa/kk eikä ylärajaa ole. Laitoshoidossa olevan nettotuloista menee hoitomaksuun kunnalle 80 % ja loput hän saa itselleen. Jos kuolinpesällä on tuloja, osa niistä on äitisi tuloja ja 80 prossaa menee tietysti hoitoon, miten muutenkaan.
- ?#j9
Ei saanutkaan, mutta yritän nyt kuitenkin.
Päivän selvä asia, että kaupunki on jo kytiksellä. Tilanne on se, että jos edunvalvoja on määrätty hoitamaan asioita, niin silloin niitä ei hoida kukaan muu kuin hän. Silloin kukaan perikunnan jäsenistä kukaan ei osta eikä myy mitään.
Älkää hyvät ihmiset sotkeko viranomaisia raha-asioihinne ja perintöihinne, vaan yrittäkää sopia keskenänne asiat. Parhaimmassa tapauksessa TE jäätte nuolemaan näppejänne, kun valtio ja kunnat putsaavat perinnöt.
Tiedän, oli nimittäin kova vääntö myös itselläni. Ensisijainen perinnönsaaja on lapsi, ei kaupunki tai valtio. Pahimmassa tapauksessa kunta alkaa lätkimään perinnönsaajalle sellaisia diagnooseja, että hänellä ei sen jälkeen enää ole mitään asiaa omiin rahoihinsa. Medikalisaatioksikin sitä sanotaan.- ...hyvää bhoitoon?
Minusta on oikeus ja kohtuus, että sairas/vanhus käyttää varojaan omaan hoitoonsa, sen tason parantamiseen silloin kun se on mahdollista.
Tässä jaetaan taas kerrän elävän varoja... ahneutta? - ihan oikein
...hyvää bhoitoon? kirjoitti:
Minusta on oikeus ja kohtuus, että sairas/vanhus käyttää varojaan omaan hoitoonsa, sen tason parantamiseen silloin kun se on mahdollista.
Tässä jaetaan taas kerrän elävän varoja... ahneutta?Se on oikein, että vanhuksen omia varoja käytetään hänen hoitoonsa, tietysti, rahathan ovat hänen omiaan. MUTTA kuntien ja valtion on pidettävä näppinsä erossa vanhuksen rahoista.
Perinnönsaajana on lapset ja edunvalvojan tehtävät voidaan myös laittaa syyniin. Hänhän joutuu tilittämään kaikki tulot ja menot ja jos vanhuksen hoito alkaa maksaa mansikoita, on syytä epäillä väärinkäytöksiä.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu. Siis olkaa tarkkoina myös edunvalvojan kanssa ja vaatikaa kirjanpito nähtäväksi. - Apua kaivataan!
ihan oikein kirjoitti:
Se on oikein, että vanhuksen omia varoja käytetään hänen hoitoonsa, tietysti, rahathan ovat hänen omiaan. MUTTA kuntien ja valtion on pidettävä näppinsä erossa vanhuksen rahoista.
Perinnönsaajana on lapset ja edunvalvojan tehtävät voidaan myös laittaa syyniin. Hänhän joutuu tilittämään kaikki tulot ja menot ja jos vanhuksen hoito alkaa maksaa mansikoita, on syytä epäillä väärinkäytöksiä.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu. Siis olkaa tarkkoina myös edunvalvojan kanssa ja vaatikaa kirjanpito nähtäväksi.olen itse siis edunvalvojana. Ei tässä ole mitään tarve huijata. Ainoastaan saada kaupungin rahat hanat minimiin. Hoito ei parane siinä pätkääkään jos kaupunki saa enemmän rahaa. Eli jos tulee vuokratuloja niin kaupunki siitä hyötyy ei äitini enkä minä.
- niin se meni
Apua kaivataan! kirjoitti:
olen itse siis edunvalvojana. Ei tässä ole mitään tarve huijata. Ainoastaan saada kaupungin rahat hanat minimiin. Hoito ei parane siinä pätkääkään jos kaupunki saa enemmän rahaa. Eli jos tulee vuokratuloja niin kaupunki siitä hyötyy ei äitini enkä minä.
Silloinhan sinä olet se, joka joudut tulot ja menot tilittämään. Olen käsittänyt, että kyllä edunvaljolla on mahdollisuus sijoittaa pesän varoja järkevästi, mutta kirjanpito täytyy täsmätä.
Eihän sinulla ole oikeutta äitisi rahoja käyttää, hänhän elää vielä. Se aika tulee vasta perinnönjaon jälkeen - pesänjako?
Apua kaivataan! kirjoitti:
olen itse siis edunvalvojana. Ei tässä ole mitään tarve huijata. Ainoastaan saada kaupungin rahat hanat minimiin. Hoito ei parane siinä pätkääkään jos kaupunki saa enemmän rahaa. Eli jos tulee vuokratuloja niin kaupunki siitä hyötyy ei äitini enkä minä.
Onnistuisiko pesänjako, asunto sinulle?
- Anonyymi00016
...hyvää bhoitoon? kirjoitti:
Tässä jaetaan taas kerrän elävän varoja... ahneutta?Tässä on kuolinpesä, jossa on kaksi osakasta. 1 leski ja 1 perillinen. Ositus ratkaisee sen mikä on kenenkin omaa.
Toisekseen leski saa käyttää omaansa sitten kuinka haluaa.
Osittamattomassa kuolinpesässä, lesken hallintaoikeudella, leski saa tuoton. Josta menee hoitomaksuihin osuus.
Ja neljäntenä. Ellei leski ole tehnyt testamenttia, ja on tämän perillisen toinen vanhempi, perillinen tulee perimään hänen osuutensa kuolinpesästä kuitenkin, jos pysyy jakamattomana loppuun asti.
Kuten pitäisikin. Lesken hallintaoikeus kun pitää kunnes leski menehtyy.
- pseän osakkaana ja edunvalv...
Taidat olla esteellinen suorittamaan itse pseänjaon: olet toisaalta pesän osakas, joka havittelee kaikkien epäilysten mukaan itselleen mahdollisimman isoa osuutta - ja toisaalta edunvalvoja toiselle osakkalle, joka periaatteessa tavoittelee samaa.
Hanki siis puolueton pesänjakaja. Vaikka pankinjohtaja. Itse vastaavassa tilanteessa kyllä purkaisin kuolinpesän ja ottaisin omani...- Apua kaivataan
Tarkoitus olisi saada mahdollisimman paljon itselle. Enkä halua kunnan siitä hyötyvän. Se on nyt tullut selväksi etten voi vuokrata omiin nimiini, kuolinpesän nimiin kylläkin. Minun pitäisi tehdä ilmeisesti jakovaade niin saisin sitten ottaa rahoja ulos? Näin ainakin yksi maistraatin asiantuntija sanoi.
Mutta nyt ilmassa on asia jota maistraatin edustaja hiukan ihmetteli saako kunta ottaa äitini laitoshoitomaksua määrättäessä kuolinpesän tuloja huomioon. Pesä kun on jakamaton. Se on varmaan että jotkut kunnat eivät sitä ota. Mutta mikä onkaan totuus? Pesää on verotettu omana yksikkönä ja äitini henk.kohtasessa verotuksessa ei mielestäni sitä ole huomioitu eikä tosin omassakaan. - * kuolinpesälle
Apua kaivataan kirjoitti:
Tarkoitus olisi saada mahdollisimman paljon itselle. Enkä halua kunnan siitä hyötyvän. Se on nyt tullut selväksi etten voi vuokrata omiin nimiini, kuolinpesän nimiin kylläkin. Minun pitäisi tehdä ilmeisesti jakovaade niin saisin sitten ottaa rahoja ulos? Näin ainakin yksi maistraatin asiantuntija sanoi.
Mutta nyt ilmassa on asia jota maistraatin edustaja hiukan ihmetteli saako kunta ottaa äitini laitoshoitomaksua määrättäessä kuolinpesän tuloja huomioon. Pesä kun on jakamaton. Se on varmaan että jotkut kunnat eivät sitä ota. Mutta mikä onkaan totuus? Pesää on verotettu omana yksikkönä ja äitini henk.kohtasessa verotuksessa ei mielestäni sitä ole huomioitu eikä tosin omassakaan.Kuolinvuotta seuraavina vuosina kuolinpesää verotetaan itsenäisesti tuloistaan. Siis sen tulot ja menot pyörivät sen sisällä kasvaen korkoa tai tuottaen tappiota.
Kuolinpesän tuloja EI jaeta siis sen osakkaille verotettaviksi (jos se ei harjoita elinkeinotoimintaa). Siksi se ei näy henkilökohtaisissa verotuloissasikaan - ellette erikseen nosta/jaa tuottoa ulos kuolinpesästä.
Kuolinpesää verotetaan kuten luonnollista henkilöä. Sillä voi olla ansio- ja pääomatuloja sekä elinkeinosta ja maataloudesta saatua jaettavaa yritystuloa. Kuolinpesä maksaa valtiolle tuloveroa verotettavasta ansiotulostaan progressiivisen asteikon perusteella ja verotettavasta pääomatulostaan 28 prosentin mukaan. Kuolinpesä maksaa tuloveroa kunnalle ansiotulostaan. Kuolinpesä maksaa myös kirkollisveroa, vaikka vainaja ei olisikaan itse kuulunut kirkkoon.
Kuolinpesän erillinen verotus päättyy yleensä perinnönjakoon. Kuolinpesä lakkaa kuitenkin ositukseen, jos pesässä ovat osakkaina vain leski ja yksi lapsi. Jos kuolinpesässä on vain yksi osakas, omaisuuden katsotaan siirtyvän hänelle silloin, kun kuolinpesä on selvitetty. Kuolinpesän selvitys tapahtuu yleensä perunkirjoituksen yhteydessä. - Apua kaivataan
* kuolinpesälle kirjoitti:
Kuolinvuotta seuraavina vuosina kuolinpesää verotetaan itsenäisesti tuloistaan. Siis sen tulot ja menot pyörivät sen sisällä kasvaen korkoa tai tuottaen tappiota.
Kuolinpesän tuloja EI jaeta siis sen osakkaille verotettaviksi (jos se ei harjoita elinkeinotoimintaa). Siksi se ei näy henkilökohtaisissa verotuloissasikaan - ellette erikseen nosta/jaa tuottoa ulos kuolinpesästä.
Kuolinpesää verotetaan kuten luonnollista henkilöä. Sillä voi olla ansio- ja pääomatuloja sekä elinkeinosta ja maataloudesta saatua jaettavaa yritystuloa. Kuolinpesä maksaa valtiolle tuloveroa verotettavasta ansiotulostaan progressiivisen asteikon perusteella ja verotettavasta pääomatulostaan 28 prosentin mukaan. Kuolinpesä maksaa tuloveroa kunnalle ansiotulostaan. Kuolinpesä maksaa myös kirkollisveroa, vaikka vainaja ei olisikaan itse kuulunut kirkkoon.
Kuolinpesän erillinen verotus päättyy yleensä perinnönjakoon. Kuolinpesä lakkaa kuitenkin ositukseen, jos pesässä ovat osakkaina vain leski ja yksi lapsi. Jos kuolinpesässä on vain yksi osakas, omaisuuden katsotaan siirtyvän hänelle silloin, kun kuolinpesä on selvitetty. Kuolinpesän selvitys tapahtuu yleensä perunkirjoituksen yhteydessä.Nyt alkaa tietoa itselleni vähitellen kerääntyä asiasta. Uskon vahvasti siihen ettei kaupunki olisi saanut ottaa kuolinpesän tuloja huomioon hoitomaksua määrättäessä. Kuolinpesä kun on jakamaton sekä jakovaadetta ei ole tehty. Lisäksi isäni perukirjasta selviää, että tila on ollut isäni nimissä eikä äitini. Parin asiantuntijan mukaan kuolinpesän tuloja ei siis olisi saanut ottaa huomioon. Saas nähä miten jorman käy:) Tilan tiliä on käytetty vain tilan ylläpitämiseen ei henk. kohtasiin menoihin. Tilan tulot tai varallisuus ei näy meidän kummankaan verolaskelmassa.
- Anonyymi00017
Apua kaivataan kirjoitti:
Mutta nyt ilmassa on asia jota maistraatin edustaja hiukan ihmetteli saako kunta ottaa äitini laitoshoitomaksua määrättäessä kuolinpesän tuloja huomioon. Pesä kun on jakamaton. Se on varmaan että jotkut kunnat eivät sitä ota. Mutta mikä onkaan totuus? Pesää on verotettu omana yksikkönä ja äitini henk.kohtasessa verotuksessa ei mielestäni sitä ole huomioitu eikä tosin omassakaan.Lesken hallintaoikeudella kuolinpesän tuotot kuuluvat leskelle.
Eivät kuolinpesälle. Leski saa sijoittaa kuolinpesän omaisuutta tuottavasti.
Sinun asemasi on vähän huono, koska edunvalvojana olet esteellinen, kuolinpesän asioissa, koska itsekin olet osakas.
- tilanne2
Jos olet äitisi edunvalvoja ja on jakamaton kuolinpesä, niin sinä olet vain ja ainostaan asioiden hoitaja ja pidät kirjaa tuloista ja menoista. Siis sinulla ei ole muuta virkaa, etkä voi käyttää pesän rahoja mitenkään, ennen kuin äitisi on kuollut. Jos et halua/osaa hoitaa tätä tehtävää, niin anna ulkopuolisen hoitaa se.
Itselläni oli samanlainen tilanne, jossa sisareni oli niin edunvalvojaa, mutta ei osannut hoitaa koko hommaa. Käytti laitoksessa olevan isäni pankkitiliä kuin omaansa, jota minä sitten vahdin ja sivusta hoitelin pankki, valtakirja ym. asioita ja ilmoitin pankkiin tilisulkuja.
Perunkirjoituksen jälkeen teki mieli tehdä rikosilmoitus ja vaatia tutkintaa, kuinka paljon sieltä rahaa oli kupattu, mutta katsoin paremmaksi mielummin katkaista välit. Hyvin on mennyt. Olisi pitänyt vaan tehdä tämä jo paljon aikaisemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896052KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3345309Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja212686Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512615Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852841875Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1051697- 1141571
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181533seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241454Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351413