Harvinaisinmat bongaamasi linnut?

Viskisieppo ole lintu

Etelä-Savo minun reviiriäni.Tosi pieni järvi:merimetso parina keväänä,kalasääksi,harmaahaikara,käenpiika,kelta västäräkki sekä koskikara,joka ei ole erikoisuus,paitsi täällä.

17

1197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turturikyyhky, Harjalintu, Kuningaskalastaja, Kattohaikara, Vihertikka, siinä jotain harvinaisimmasta päästä, myös nämä mitä mainitsit. Kuukkeli tässä Keski- Pohjanmaan rajalla jo aika harvinainen, vaikka vielä joka vuosi löytyykin.

• vielä uskottavia

mutta vihertikkaa epäilen vahvasti.

• vielä uskottavia kirjoitti:

mutta vihertikkaa epäilen vahvasti.

Lisää tämän alueen harvinaisuuksia, Arosuohaukka, Ruisrääkkä, josta ensin muutamana yönä ääntelyä, pakkohan se oli käydä katsomassa,mikä siellä ääntelee. Muuten aika huono päästä näkemään, näyttää liikkuvan mielellään maata pitkin. Ensimmäin Merimetso havainto täältä myös 70-luvun lopulta, pähkinänakkeli, -hakki myös jo 70-80 luvun taitteessa. Hippiäinen, puukiipijä nykyisin aika harvinaisia, jos nämä havainnot uskonasioita on, taidamme olla väärällä palstalla.

• on superharvinaisuus
        kerbiili62 kirjoitti:

Lisää tämän alueen harvinaisuuksia, Arosuohaukka, Ruisrääkkä, josta ensin muutamana yönä ääntelyä, pakkohan se oli käydä katsomassa,mikä siellä ääntelee. Muuten aika huono päästä näkemään, näyttää liikkuvan mielellään maata pitkin. Ensimmäin Merimetso havainto täältä myös 70-luvun lopulta, pähkinänakkeli, -hakki myös jo 70-80 luvun taitteessa. Hippiäinen, puukiipijä nykyisin aika harvinaisia, jos nämä havainnot uskonasioita on, taidamme olla väärällä palstalla.

Vihertikkaa tavataan pääosassa Eurooppaa ja läntistä Aasiaa. Suomessa se on erittäin harvinainen harhailija, tavattu vain 6 kertaa, joista ensimmäinen havainto on Parikkalasta 8.10.1931. Suuri osa vihertikkoina ilmoitetuista linnuista paljastuu myöhemmin harmaapäätikoiksi.

Eli onko sinun havaintosi yksi noista viidestä jäljellejäävästä?

• oikeat vihetikkahavainnot S...
        on superharvinaisuus kirjoitti:

Vihertikkaa tavataan pääosassa Eurooppaa ja läntistä Aasiaa. Suomessa se on erittäin harvinainen harhailija, tavattu vain 6 kertaa, joista ensimmäinen havainto on Parikkalasta 8.10.1931. Suuri osa vihertikkoina ilmoitetuista linnuista paljastuu myöhemmin harmaapäätikoiksi.

Vihertikka Picus viridis

08.10.1931 Parikkala 1(1kv)/ (Helsingin Yliopisto). Suomen 1. havainto.
        18.05.1974 Puumala Kyllölä 1/1p (E.Rahikainen ym.).
        05.11.1976 Rautjärvi Kurrosenkylä 1/p (A.Javanainen).
        25.04.1987 Imatra Mellonmäki 1/ (J.Jantunen ym.).
        13.10.1991 Uukuniemi Pyhäjärvi 1/ (J.Rantanen ym.).
        11.09.2005 (397-05) Kesälahti Suurikylä k (Petri Hottola)

• on superharvinaisuus kirjoitti:

Asiasta en tohdi lähteä, mutta Harmaapäätikan nähnyt muutaman kerran , tekevät jonninlaisia vaelluksia aina silloin tällöin tänne asti. Havainto linnusta mitä epäilin kyseiseksi Vihertikaksi vuosi -98 lokakuun alkupäiviä, mitä vertailukohtia minulla on, ei ollut harmaapäätikka, mutta kuten sanoin valalle en tohdi lähteä. Mihin sen olisin ilmoittanut, kun en kuulu mihinkään yhdistykseen. Tosi sattumaahan tuo, jos tämmöinen kyläbongari olisi törmännyt kyseiseen lintuun. Parit rengaslöydöt olen kyllä palauttanut, saanut niistä tiedot.

• ilmoittaa havainnot
        kerbiili62 kirjoitti:

Asiasta en tohdi lähteä, mutta Harmaapäätikan nähnyt muutaman kerran , tekevät jonninlaisia vaelluksia aina silloin tällöin tänne asti. Havainto linnusta mitä epäilin kyseiseksi Vihertikaksi vuosi -98 lokakuun alkupäiviä, mitä vertailukohtia minulla on, ei ollut harmaapäätikka, mutta kuten sanoin valalle en tohdi lähteä. Mihin sen olisin ilmoittanut, kun en kuulu mihinkään yhdistykseen. Tosi sattumaahan tuo, jos tämmöinen kyläbongari olisi törmännyt kyseiseen lintuun. Parit rengaslöydöt olen kyllä palauttanut, saanut niistä tiedot.

on nykyisin Tiira. Löytyy osoitteesta http://www.tiira.fi . Sinne voi ilmoittaa uusien havaintojen lisäksi myös kaikki vanhat havainnot joita ei ole vielä minkään lintuyhdistyksen tiedossa. Mutta sen voin taata, että todellisten harvinaisuushavaintojen (kuten vihertikka) perään tullaan kyselemään. Suosittelen kaikkia linnuista kiinnostuneita tutustumaan kyseiseen sivustoon!

Hyviä havaintoja kaikille!

• Laiska tiirailija

Turturikyyhky (72 Rovaniemellä). Harjalintu (78 Raahessa). Nämä oman harrastajaurani (laiska sellainen) harvinaisimmat, ja kuten edellisistä vastauksesta näkyy, ei nuo mitään erikoisen harvinaisia ole. Tunturikihu Lemmenjoen Jäkäläytsiltä on kans jääny mieleen, vaikka yleinenhän se siellä on. Merimetso Posion Livojärvellä kolmisenkymmentä vuotta sitten oli aika harvinaisuus, nykyään ei niinkään. Kuukkeli Suolahdessa oli itselleni yllätys, mutta on niitä kuulemma siellä tääällä Keski-Suomessa.

Perhosista 75 Rovaniemeltä saatu Pääkallokiiäjä lyö nuo edelliset kyllä kirkkaasti laudalta.

• Ericace

Täällä Hämeessä kehrääjä yritti hyökkäillä muutama vuosi sitten mökkipihassani, olin kai sen pesän lähellä.
      Peukaloinen teki muutama vuosi sitten pesänsä mökkini terassille vanhan västäräkin pesän päälle. Naaras ei kuitenkaan kelpuuttanut juuri sitä pesää viidestä uroksen tekemästä naaraan valittaviksi. Oli kai bongannut minut. Valkoselkätikka on aika usein ollut näkösellä.En tiedä miten harvinaisia bongamani linnut ovat, mutta en harrasta bongaamista kuin omalla mökkipihallani ja rivikotipihallani kaupungissa.
      Itse en ole peukaloista ennen tavannut, vaikka se oli toivomuslistallani.

• on ainakin

Etelä-Suomessa "kohtuullisesti", mutta ei paljoa. Ehkä muutamia tuhansia. Pohjoisempana, jossain Jyväskylän yläpuolella ei enää juurikaan. Kehrääjä ovat ehkä siksi vähemmän tavattu lintu, koska se on yöaktiivinen. Mihin vuorokaudenaikaan tämä kertomasi "hyökkäily" tapahtui?

Valkoselkätikka onkin sitten jo todellinen harvinaisuus.

• Ericace
        on ainakin kirjoitti:

Etelä-Suomessa "kohtuullisesti", mutta ei paljoa. Ehkä muutamia tuhansia. Pohjoisempana, jossain Jyväskylän yläpuolella ei enää juurikaan. Kehrääjä ovat ehkä siksi vähemmän tavattu lintu, koska se on yöaktiivinen. Mihin vuorokaudenaikaan tämä kertomasi "hyökkäily" tapahtui?

Valkoselkätikka onkin sitten jo todellinen harvinaisuus.

Kehrääjän kohtaaminen tapahtui hämärän rajamailla toisin sanoen keskikesän keskiyötä lähestyttäessä. Minulla oli valkopohjainen punakuvioinen huivi, kuviot muistuttivat hyönteisiä, joten oletin ensin linnun luulevan minua hyväksi saaliiksi, mutta katselin ruotsalaista ohjelmaa ko. kehrääjästä hiljattain ja näin että kehrääjän pesä on maassa. Olin tapahtumahetkellä yksin minulle kuuluvalla ruohikkoisella mökkitielläni ja lähes piha-alueeni tuntumassa. Tapahtumat toistuivat seuraavina päivinä (öinä) samassa paikassa. Etsin lintukirjasta linnun kuvan, koska en ollut koskaan sellaista ennen nähnyt. Oikeastaan lintuystävänä häpeäkseni täytyy tunnustaa, että en tiennyt ko:n kaltaista lintua olevan olemassakaan aiemmin. Mökkini on entisellä heinäpellolla metsän keskellä. Yleinen tie ja asutuisalue on kuitenkin ihan vieressä myös.

• Kehrääjä-Jenny
        Ericace kirjoitti:

Kehrääjän kohtaaminen tapahtui hämärän rajamailla toisin sanoen keskikesän keskiyötä lähestyttäessä. Minulla oli valkopohjainen punakuvioinen huivi, kuviot muistuttivat hyönteisiä, joten oletin ensin linnun luulevan minua hyväksi saaliiksi, mutta katselin ruotsalaista ohjelmaa ko. kehrääjästä hiljattain ja näin että kehrääjän pesä on maassa. Olin tapahtumahetkellä yksin minulle kuuluvalla ruohikkoisella mökkitielläni ja lähes piha-alueeni tuntumassa. Tapahtumat toistuivat seuraavina päivinä (öinä) samassa paikassa. Etsin lintukirjasta linnun kuvan, koska en ollut koskaan sellaista ennen nähnyt. Oikeastaan lintuystävänä häpeäkseni täytyy tunnustaa, että en tiennyt ko:n kaltaista lintua olevan olemassakaan aiemmin. Mökkini on entisellä heinäpellolla metsän keskellä. Yleinen tie ja asutuisalue on kuitenkin ihan vieressä myös.

Vai olisko kehrääjä saattanut vaan napsia sun ympärillä pyörineitä hyönteisiä?

• Ericace
        Kehrääjä-Jenny kirjoitti:

Vai olisko kehrääjä saattanut vaan napsia sun ympärillä pyörineitä hyönteisiä?

Ei kyllä kyse oli "hyökkäyksestä". Se toistui aina kun menin tielle samaan kohtaan sama huivi päässä, ei silloin kun kuljin muulla lailla vaatetettuna. Kehrääjä syöksyi tien viereisestä metsiköstä. Kehrääjähän voi mennä horrokseen ja säästää energiaa, jos hyönteisiä ei löydy, eli ruoka voi olla linnulle hyvin tärkeä joinain päivinä, samoin se puolustaa maahan ilman pesää munittuja muniaan ja poikasiaan. Kehrääjähän on nyt esiin tulleiden tietojen valossa melko harvinainen lintu ja linnun käytöskin oli minulle todella outo. Pesivät pöllöt kyllä hyökkäilee ym. Olen viettänyt kesiä ko. tontilla yli 30 vuotta ja aiemminkin lapsena viereisellä tilalla, joten kyse oli todella poikkeavasta toiminnasta ja outo oli lintukin. Ihmettelin kun lintu ei ollut käki, ei pöllö, ei haukka, eikä rastas. Ja pyöri pääni päällä kunnes ymmärsin poistua. Perääni se ei tullut, vaan pyöri pääni päällä ainoastaan tien päällä seistessäni.

• Lintutytsy

Näin mustakaularastaan. Löytyy Oulun havainnoista tiirasta. Olen myös nähnyt mm. mustatiiran, tunturikiurun, lyhytnokkahanhen, arokotkan, kaulushaikaran, ristisorsan. Virossa olen nähnyt mm. pikkukiljukotkan, valkoselkätikan, tammitikan, mustahaikaran, sitruunavästäräkin, pussitiaisen, mustakaulauikun. Tässä joitain mainitakseni. Olen kaikki havainnot nähnyt joko asiantuntijan seurassa tai tiira.fi:n kautta saanut vihjeen ja käynyt katsomassa kys. paikassa ollutta harvinaisuutta.

• 10parasta

suomessa näkemääni sekalaisessa järjestyksessä;
        mustatiira,haarahaukka,tundraurpiainen,punajalkahaukka,mandariinisorsa(ilmeisestikin englannista tullut,en tiä voidaanko laskea,mut minä ainakin lasken),harmaasorsa,nokivaris,sepelsieppo,harjalintu,kuningaskalastaja(useita kertoja).

• Ericace
        10parasta kirjoitti:

suomessa näkemääni sekalaisessa järjestyksessä;
        mustatiira,haarahaukka,tundraurpiainen,punajalkahaukka,mandariinisorsa(ilmeisestikin englannista tullut,en tiä voidaanko laskea,mut minä ainakin lasken),harmaasorsa,nokivaris,sepelsieppo,harjalintu,kuningaskalastaja(useita kertoja).

Missäpäin linnut on bongattu ?

• Pehu

Löysimme Mikkelissä Paksujalka-nimisen linnun vuonna 2000 Juhannuksena,jota kävi ilmoituksemme perusteella monet bongarit ihailemassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      121
      7045
    2. Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?

Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam
      Maailman menoa
      55
      4767
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      74
      3734
    4. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      27
      2824
    5. Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?

Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni
      Maailman menoa
      32
      2478
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      22
      1936
    7. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      207
      1462
    8. Martinan prinsessahäät peruuntui

Seiska uutisoi Kauneus ja Terveyslehden artikkeliin perustuen mihin nämä häät kosahti.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      1254
    9. Vakavasti psyykkisesti sairas on pakkohoidossa - Ja asuu silti kotona

Miten käy, kun vakavasti psyykkisesti sairas "hoidetaan" kotona? Norjassa psyykkisesti sairaiden vuodepaikkojen määrä on
      41
      1063
    10. Nainen, kaiken aikaa olin yläpuolella

Ja olen edelleen kaiken yläpuolella. Ja niin on aina oleva. :/
      Ikävä
      162
      911
    Aihe