Näön jatkuva huononeminen..

Mikä vika?

Hellurei.
Minä olen saanut silmälasit 10-vuotiaana. Nyt ikää on 21. Haaveilen kovasti silmäleikkauksesta, mutta se on kovin kallis :( Näkö on nyt molemmissa silmissä -5 luokkaa. En muista tarkasti. Ongelmani on, että nkö tuntuu huononevan jatkuvasti. Käytän seka piilolinssejä (urheillessa) että silmälaseja. Satun tykkäämään piilareista ja pidän niin kohtuullisen usein. Joskus saatan pitää viikonkin putkeen. Ja varsinkin kesällä ne ovat ihanat.

Nyt olen alkanut miettiä, että kun piilarit ja silmälasit ovat jatkuvasti eri tehoiset, niin onkohan mahdollista, että voimakkaammat heikentävät näköä entisestään? Nyt esim ostin uudet silmälasit ja linsseihin tietty laitettiin lisää tehoa ja kaikki oli todella selvää tuon jälkeen. Ennen tuota minulle vaihdettiin piilareihinkin voimakkuutta, hetken näin piilareilla hyvin, kunnes sain nuo uudet lasini. Nyt tällä hetkellä piilarini ovat tosi heikot, mutta silmälaseillani näen hyvin.

Pelkään nyt, että jos menen optikolle ja pyydän lisää tehoa piilareihin, ja alan käyttää niitä linssejä, alankin nähdä silmälaseilla pian huonosti. Vielä konkreettisemmin kerrottuna, jos tällä hetkellä laseilla voimakkuus on -5 molemmissa, ja piilareissa -4.5 niin jos otan piilareihin -4.75 niin näköni huonenee oikeasti tasolle -5.25? Onko tuollainen mahdollista? Sokeutanko itseni tällä pelleilyllä...

4

1112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasik

-5 ei kylläkään ole mikään vahva linssi näkösi hunonee "mahdollisesti" vielä vuosia aikanaan rupeaa huononeminen hidastumaan ?.Mikäli lasik on mahdollista tehdä silmillesi Pääset laseista "kokonaan" pois parhaimmassa,tapauksessa
      suosittelen lasikia.

• ihan tuosta..

Kyse ei ollut ihan siitä, että olisin sokeaksi tulossa. -5 ei vielä ole paljon, tiedän kyllä. Tarpeeksi paljon kuitenkin, että en näe.

Tiedän että näköni luultavasti vielä huononee tästä, mutta ruokinko itse näköni huononemista lisäämällä voimakkuuksia aina vuoron perään piilareihin ja silmälaseihin? Kun piilareilla ei koskaan näe yhtä hyvin kuin laseilla, aina näkee piirun verran huonommin tai piirun verran paremmin, niin jos piilareissa on teho, joka tekee näöstä vähän paremman, niin laskeeko voimakkuus entisestään? Eikä ole kyse luonnollisesta näön heikkenemisestä.

Kyllä se leikkaus on toivon mukaan ajankohtainen jossain vaiheessa...

• kihhu
        ihan tuosta.. kirjoitti:

Kyse ei ollut ihan siitä, että olisin sokeaksi tulossa. -5 ei vielä ole paljon, tiedän kyllä. Tarpeeksi paljon kuitenkin, että en näe.

Tiedän että näköni luultavasti vielä huononee tästä, mutta ruokinko itse näköni huononemista lisäämällä voimakkuuksia aina vuoron perään piilareihin ja silmälaseihin? Kun piilareilla ei koskaan näe yhtä hyvin kuin laseilla, aina näkee piirun verran huonommin tai piirun verran paremmin, niin jos piilareissa on teho, joka tekee näöstä vähän paremman, niin laskeeko voimakkuus entisestään? Eikä ole kyse luonnollisesta näön heikkenemisestä.

Kyllä se leikkaus on toivon mukaan ajankohtainen jossain vaiheessa...

Kokeileppas ihan huvin vuoksi silmäjumppaa Harry Benjamin:ilta kirja Parempi näkö ilman laseja. Itse jätin lasit muutama päivä sitten hyvin vähälle ja yritän sinnitellä ilman. Olen kuullut lupaavia kokemuksia näön parantumisesta "itsestään" kun lasit on jätetty pois kokonaan ja käytetty vain pakottavassa tarpeessa. Ei mitään ainakaan menetäkään vaikka kokeilee =)

• iines4

Suurehkolla miinusvoimakkudella (esim -5dpt) piilolaseissa on aina vähemmän voimakkuutta kuin silmälaseissa, koska ne ovat aivan silmän pinnassa kiinni. Teho on siis sama silmälaseissa ja piilolaseissa, vaikka voimakkuus on eri.

Et kertonut koko refraktiotasi. Jos silmälaseissa on sylinteri eli hajataiton korjaus ja piilolaseissa ei, niin siinä on yksi syy siihen, miksi näet aina silmälaseilla paremmin kuin piilolaseilla, kuten sanoit.

Liian voimakkaiden miinuslinssien käytössä ei ole mitään järkeä, mutta ei se näköä huononnakaan. Lähtökohtaisesta optikko ei määrää liikaa miinusta, joten jos olet optikolta tilannut piilolasit ja silmälasit, niin voimakkuudet ovat sinulle sopivat. Näkö vain huononee joillakin meistä, siihen vaikuttavat geenit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      246
      4482
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2929
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2692
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      78
      1669
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      109
      1532
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1251
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1174
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      1003
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45