Eli millaset mahikset on päästä töihin vene alalle? En haluis mennä mihinkään telakalle korjailee peltipotskeja, vaan tehdä niitä! Puuveneala taitaa olla pikku hiljaa kuollut kokonaan, tosin se kiinnostaisi eniten, mutta kun jos ei ole töitä.... Joo mutta jós täällä on joku venerakentaja niin kertoisko vähän että mitä siihen duuniin kuuluu? Voiko päästä vaikka bella-marinen tehtaalle ja mitä teen siellä?
Kiitän kaikkia ketkä vastaavat tähän viestiin!
Mitä teen veneenrakentajan koulutuksen jälkeen
17
7924
Vastaukset
- kts
merikarvialla perinteisellä kumpuselän puuveneveistämöllä on töitä ennemmän kuin pystyvät tekemään. kertoi joku vuosi sitten ja kun sanoin että ota lisätyövoimaa sanoi ettei ole ammattitaitoista työvoimaa tarjolla,voitahan aina mennä käymään ja tiedustella
- Surffaaja
että vene alalla kaivataan uusia "tuulia" ja uutta henkilöstöä.. Itselläni ei ole kyseiseen alaan koulutusta mutta kaverini kävi Kotkassa koulun ja on nyt saanut aivan huippu duunin .. Busterin tehtailta. Hän aikoo myös tässä lähitulevaisuudessa perustaa oman veistämön.. ainoastaan käsittääkseni purjeveneille.
Toki vaikka kävisikin koulun..täytyy olla myös asiaansa perehtynyt eli ei koulu kaikkea opeta.. Jos on purjehtinut tai ollut laivoilla töissä voisin kuvitella että sitä kautta saa uusia hyviä ideoita mukaansa.. joita sitten voi toteuttaa kun on siihen tietoa ja taitoa. Kaverini jo ennen koulutustaan oli kovin kiinnostunut alasta ja piirteli veneiden piirrustuksia.. Nyt hän on alansa ammattilainen jolta ei ideat lopu.
Suunniteli ja piirsi hän minullekin moottoriveneen joka olisi tarkoitus valmistua ehkä ensi syksyksi vesille.
Sanomani oli siis: Jos jokin kiinnostaa kannattaa se myös toteuttaa.. eihän sitä koskaan tiedä!!! - hydratech
Surffaaja kirjoitti:
että vene alalla kaivataan uusia "tuulia" ja uutta henkilöstöä.. Itselläni ei ole kyseiseen alaan koulutusta mutta kaverini kävi Kotkassa koulun ja on nyt saanut aivan huippu duunin .. Busterin tehtailta. Hän aikoo myös tässä lähitulevaisuudessa perustaa oman veistämön.. ainoastaan käsittääkseni purjeveneille.
Toki vaikka kävisikin koulun..täytyy olla myös asiaansa perehtynyt eli ei koulu kaikkea opeta.. Jos on purjehtinut tai ollut laivoilla töissä voisin kuvitella että sitä kautta saa uusia hyviä ideoita mukaansa.. joita sitten voi toteuttaa kun on siihen tietoa ja taitoa. Kaverini jo ennen koulutustaan oli kovin kiinnostunut alasta ja piirteli veneiden piirrustuksia.. Nyt hän on alansa ammattilainen jolta ei ideat lopu.
Suunniteli ja piirsi hän minullekin moottoriveneen joka olisi tarkoitus valmistua ehkä ensi syksyksi vesille.
Sanomani oli siis: Jos jokin kiinnostaa kannattaa se myös toteuttaa.. eihän sitä koskaan tiedä!!!Tiedän kenestä puhut (surffaaja). Pidetään salaisuutena ja soitellaan taas joskus. T: Claudia Schiffer.
- hydratech
Tekijöitä kaivataan! Venealan yritykset ovat Suomessa hiukan kaukana suurista asutuskeskuksista, mutta jos se ei haittaa niin kyllä töitä löytyy.
Ota VENE-lehden vuosinumero ja soittele kaikki yritykset läpi. Varmasti tärppää jostain - itselläni on jo tärpännyt.
Veneenrakennus teollisessa mittakaavassa ei ole ehkä yhtä romanttista näpräämistä kuin veneenrakennuskoulussa. Usein aloittelija joutuu osavalmistukseen esimerkiksi tankkeja hitsaamaan, mutta hyvät työnjohtajat kyllä hoksaavat miesten kyvyt ja aikaa myöten pääsee kokoonpanoon tai runkojen valmistukseen. - Venepuuseppä
Veneenteko on aika erikoinen ammatti, harmi kun kaikki tekevät melkein vain lasikuituveneitä.
Työ sinänsä lasikuidun kanssa ei minusta ole kiinnostavaa, sotkuista, pölyistä, selkää rasittavaa...
Olen tehnyt puuveneitä sivuammattina muutaman vuoden, kysyntää olisi mutta ainakin Vaasan seudulla hinnat pohjassa...ei kannata tehdä.
Harrastuksena se menettelee, nyt on pieni perämoottorivene pukilla ja kiinnostavinta on suunnitella malli ja nähdä miten se toimii merellä.
Valmiit muovi tai alumiini veneet ovat onnettomia merellä, hakkaavat aallokossa, kastelevat veneessäistuvat, ruman näköisiä...ihmetyttää suunnittelijoiden perusteet mallien suunnittelussa.
Jos olet kiinnostunut veneistä niin siihen tautiin on vain yksi lääke, pitää alata tekeen niitä...- hydratech
Jos olet sitä mieltä, että nykyiset veneet ovat huonoja, niin ei muuta kuin kokeilemaan. Tulet huomaamaan, ettei tämä niin helppoa ole. Rungot ovat aina kompromisseja - kaikkia hyviä ominaisuuksia kun ei tahdo nykytietämyksellä samaan pakettiin saada. Kyllä näitä asioita on vuosien varrella tutkittu, usko pois.
- Venepuuseppä
hydratech kirjoitti:
Jos olet sitä mieltä, että nykyiset veneet ovat huonoja, niin ei muuta kuin kokeilemaan. Tulet huomaamaan, ettei tämä niin helppoa ole. Rungot ovat aina kompromisseja - kaikkia hyviä ominaisuuksia kun ei tahdo nykytietämyksellä samaan pakettiin saada. Kyllä näitä asioita on vuosien varrella tutkittu, usko pois.
...ja ihmisten tarpeet, meri on kuitenkin aina sama, merialueiden tyyppi on entisaikoina sanellut veneen muodot, samoin käyttötarkoitus.
Nykyään melkein kaikki ihmiset pelkäävät merta, veneissä on korkeat laidat, niissä on kellukkeita, pohjat monasti kylpyammemaisia vakauden vuoksi.
Suuri virhe on nykyajattelussa se että veneen täytyy erottaa ihminen merestä, voittaa meri, tehdä keinotekoinen turvaympäristö.
Minulla on ollut monta venettä, olen ollut ammattikalastajana aikaisemmin...kuten suku täällä länsirannikolla jo kymmenen sukupolven ajan.
Ne veneet jotka oli uusia, suunniteltu 1980-1990 luvuilla olivat perseestä, esim. 8 metrinen Svenfelt joka näytti merikelposelta ei sitä ollutkaan, myötätuulessa terävässä merenkäynnissä pyöreä perä nousi aallonharjalle ja keula sukelsi aallonpohjaan ja ympäriajo oli lähellä koko ajan.
Nyt ajan 40-luvulla rakennetulla kuidutetulla kapeampiperäisellä puuveneellä joka on ehdoton kovalla merenkäynnillä.
Yleensä korkea varalaita ja veneen suorat sivut ja tasapohjaisuus on merenkäynnissä epämiellyttävät, matala vene ja viistot laidat tekevät kulusta miellyttävämpää.
Nykyään satsataan enimmäkseen vauhtiin...vauhti ja turvallisuus eivät aina sovi yhteen...eikä myöskään vauhti ja mukavuus.
Kyllä plaanava vene voi olla hyvä myös kovalla merenkäynnillä, mutta keulan muoto on ratkaiseva, v-malli täytyy säilyä ylös asti, ja keulan on oltava riittävän korkea, tarkin juttu on pohjan muoto 0-kaaresta eteenpäin, sen täytyy olla sopiva suhteessa veneen painopisteeseen, hytin sijoitukseen ja nopeuteen.
Harmittavaa on ettei nykysuunnittelijoilla ole otetta mereen, sitä ei saa oppikirjoista eikä venettä saisi myöskään suunnitella trendien mukaan, jos ei ymmärrä merta ei ymmärrä venettäkään ja kun katselee venesatamien kelluvia kylpyammeita voi vain todeta että ihminen ei enää ole osa luontoa eikä ymmärrä merestä paljon mitään. - hydratech
Venepuuseppä kirjoitti:
...ja ihmisten tarpeet, meri on kuitenkin aina sama, merialueiden tyyppi on entisaikoina sanellut veneen muodot, samoin käyttötarkoitus.
Nykyään melkein kaikki ihmiset pelkäävät merta, veneissä on korkeat laidat, niissä on kellukkeita, pohjat monasti kylpyammemaisia vakauden vuoksi.
Suuri virhe on nykyajattelussa se että veneen täytyy erottaa ihminen merestä, voittaa meri, tehdä keinotekoinen turvaympäristö.
Minulla on ollut monta venettä, olen ollut ammattikalastajana aikaisemmin...kuten suku täällä länsirannikolla jo kymmenen sukupolven ajan.
Ne veneet jotka oli uusia, suunniteltu 1980-1990 luvuilla olivat perseestä, esim. 8 metrinen Svenfelt joka näytti merikelposelta ei sitä ollutkaan, myötätuulessa terävässä merenkäynnissä pyöreä perä nousi aallonharjalle ja keula sukelsi aallonpohjaan ja ympäriajo oli lähellä koko ajan.
Nyt ajan 40-luvulla rakennetulla kuidutetulla kapeampiperäisellä puuveneellä joka on ehdoton kovalla merenkäynnillä.
Yleensä korkea varalaita ja veneen suorat sivut ja tasapohjaisuus on merenkäynnissä epämiellyttävät, matala vene ja viistot laidat tekevät kulusta miellyttävämpää.
Nykyään satsataan enimmäkseen vauhtiin...vauhti ja turvallisuus eivät aina sovi yhteen...eikä myöskään vauhti ja mukavuus.
Kyllä plaanava vene voi olla hyvä myös kovalla merenkäynnillä, mutta keulan muoto on ratkaiseva, v-malli täytyy säilyä ylös asti, ja keulan on oltava riittävän korkea, tarkin juttu on pohjan muoto 0-kaaresta eteenpäin, sen täytyy olla sopiva suhteessa veneen painopisteeseen, hytin sijoitukseen ja nopeuteen.
Harmittavaa on ettei nykysuunnittelijoilla ole otetta mereen, sitä ei saa oppikirjoista eikä venettä saisi myöskään suunnitella trendien mukaan, jos ei ymmärrä merta ei ymmärrä venettäkään ja kun katselee venesatamien kelluvia kylpyammeita voi vain todeta että ihminen ei enää ole osa luontoa eikä ymmärrä merestä paljon mitään.Kyllä sarjaveneitä suunnitellaan tosissaan. Ajo-ominaisuudet eivät vain ole ainoat kriteerit. Lisäksi mietitään suorituskykyarvoja, tarvittavaa tehoa, ulkonäköä, teollista valmistettavuutta, sisätiloja, materiaali- ja kuljetuskustannuksia ym.
Toiset tuotantoveneet ovat parempia kuin toiset, mutta yhtälailla ne ovat kompromisseja lukuisista eri kriteereistä. Jos tuotantovene ei kelpaa, niin on valittava se tie, jonka sinä olet valinnut: tehdään vene juuri omiin tarpeisiin.
Kokemuksen puutteesta ei suunnittelijoita kannata syyttää. Vaikka "ikävuosia" olisikin 60 v ammattikalastajaa vähemmän, tutkii hän työkseen veneiden käytöstä ja valmistusta. Eihän taksikuskistakaan ole suunnittelemaan Mersun alustaa - vai onko muka. - Sakke
hydratech kirjoitti:
Kyllä sarjaveneitä suunnitellaan tosissaan. Ajo-ominaisuudet eivät vain ole ainoat kriteerit. Lisäksi mietitään suorituskykyarvoja, tarvittavaa tehoa, ulkonäköä, teollista valmistettavuutta, sisätiloja, materiaali- ja kuljetuskustannuksia ym.
Toiset tuotantoveneet ovat parempia kuin toiset, mutta yhtälailla ne ovat kompromisseja lukuisista eri kriteereistä. Jos tuotantovene ei kelpaa, niin on valittava se tie, jonka sinä olet valinnut: tehdään vene juuri omiin tarpeisiin.
Kokemuksen puutteesta ei suunnittelijoita kannata syyttää. Vaikka "ikävuosia" olisikin 60 v ammattikalastajaa vähemmän, tutkii hän työkseen veneiden käytöstä ja valmistusta. Eihän taksikuskistakaan ole suunnittelemaan Mersun alustaa - vai onko muka.Joo kiitän vastauksista! Vähän ehkä masensi nää viestit=( Mutta haluisin tietää että mitä näillä vene tehtailla tehdään? Millanen palkka yms. Mulle on jostain tullu semmonen kuva että Suomessa veneen rakennuksella ei elä. Mutta onhan niitä Suomalaisiakin veneitä ja joku nekin tekee, eikä varmaan vain ilosta. Ei oikeen kiinnosta hitsaus, enkä siitä suunnittelusta tiiä, en oo mikään taiteilija=) Joo mutta onkohan mahollista päästä johonki tehtaalle TET(työ elämään tutustuminen) viikoks? Ku mähän olen vasta tämmöne 15w pojan kloppi=) Mahtaako ne ottaa?
Joo jos joku viittii vastata niin kiitän toistamiseen! - hydratech
Sakke kirjoitti:
Joo kiitän vastauksista! Vähän ehkä masensi nää viestit=( Mutta haluisin tietää että mitä näillä vene tehtailla tehdään? Millanen palkka yms. Mulle on jostain tullu semmonen kuva että Suomessa veneen rakennuksella ei elä. Mutta onhan niitä Suomalaisiakin veneitä ja joku nekin tekee, eikä varmaan vain ilosta. Ei oikeen kiinnosta hitsaus, enkä siitä suunnittelusta tiiä, en oo mikään taiteilija=) Joo mutta onkohan mahollista päästä johonki tehtaalle TET(työ elämään tutustuminen) viikoks? Ku mähän olen vasta tämmöne 15w pojan kloppi=) Mahtaako ne ottaa?
Joo jos joku viittii vastata niin kiitän toistamiseen!Minun työpaikalla ainakin työtä tekevät (hiukkasen ylitöitä) tienaa enemmän kuin toimihenkilöt, n. 2300 e/kk ikälisistä riippuen. Voi olla, että pienemmissä pajoissa joutuu tyytymään vähempään.
TETiä voit kysellä esimerkiksi Bellalta (Kuopio), Busterilta (Inhan Tehtaat, Ähtäri), Nautorilta (Pietarsaari), Balticilta (Kokkola), Siltalalta (Turku) jne. Pienemmätkin firmat voivat kevään aikana olla "pätkätyöläisen" tarpeessa.
Onnea vaan vielä kerran ja tervetuloa alalle. - veneet
hydratech kirjoitti:
Minun työpaikalla ainakin työtä tekevät (hiukkasen ylitöitä) tienaa enemmän kuin toimihenkilöt, n. 2300 e/kk ikälisistä riippuen. Voi olla, että pienemmissä pajoissa joutuu tyytymään vähempään.
TETiä voit kysellä esimerkiksi Bellalta (Kuopio), Busterilta (Inhan Tehtaat, Ähtäri), Nautorilta (Pietarsaari), Balticilta (Kokkola), Siltalalta (Turku) jne. Pienemmätkin firmat voivat kevään aikana olla "pätkätyöläisen" tarpeessa.
Onnea vaan vielä kerran ja tervetuloa alalle.älä hankkiudu ainakaan lasikuitualalle työntekijä puolelle.työt on paskasia,vittumaisia ja lopuks sä et enää osaa lähteä hommista pois kun tienaat enemmän kun aloitteleva lääkäri,tosin tuut tapaamaan sitä lääkäriä kun on selkäkipee,outoja kipuja siellä täällä.näin mulla 5 vuoden alalla olon jälkeen.tsemppiä
- veneveistäjä
Kaalliinluokan veneissä on yleensä sisäverhoilu puuta, samoin kansirakennelma voi olla rimoitettu, esim purjeveneet.
Jos omaat hyvät kädentaidot ja silmää voisi tällainen työ olla kiinnostavaa...
Voi olla ettei venetehtaat ota alle 18-vuotiaita helpolla töihin, siis olosuhteet ovat monesti aika vaativat .
Ei auta kun soita ja kysele kesätöitä, jostain on aloitettava.Näet sen aika äkkiä sopiiko ala sinulle.
Tietenkin voisit perustaa oman firman, teet oikein hyvän mallisen puuveneen, teet siitä muotin ja alat sarjatuottamaan lasikuituveneitä...niin olen itse ajatellut joskus, nyt taitaa vaan olla ikää jo liikaa, selkä ja polvet ei kestä, eikä muoviveneet kyllä paljoa viehätä... - Vitunhyväveistäjä
Kyä hommia o!
- Veistämö
Meillä voisi olla tarvetta myös innokkaalle veneenveistäjälle. Teemme työksemme teräsveneitä jotka kuitenkin sisustetaan pääasiassa puulla. Puurakentamista on myös remontoitavissa veneissä joihin voidaan laittaa vaikkapa koko sisustus kerralla uusiksi.
Tutustu tuotteisiimme (www.pinjayacht.fi) ja ole yhteyksissä mikäli veneenveisto oikeasti kiinnostaa.. Kokemusta tarvitaan näissäkin hommissa mutta eihän kukaan ole seppä syntyessään. - Venenikkari
kannattaa yrittää
- merikelpoisuus
Veneveistäjä !!!
Mitä pidät paljon puhetta saaneesta Simppu veneestä ?
Noin ammattimiehenä miten arvioit ko veneen muodot, merikelpoisuuden ? - paivaus
Alkuperäinen viesti oli vuodelta 2003, ja tuo työtarjousviesti oli 2011. Onnistuikohan? :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653583Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283041- 1222394
- 131536
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13832