Mitä teen veneenrakentajan koulutuksen jälkeen

Sakke

Eli millaset mahikset on päästä töihin vene alalle? En haluis mennä mihinkään telakalle korjailee peltipotskeja, vaan tehdä niitä! Puuveneala taitaa olla pikku hiljaa kuollut kokonaan, tosin se kiinnostaisi eniten, mutta kun jos ei ole töitä.... Joo mutta jós täällä on joku venerakentaja niin kertoisko vähän että mitä siihen duuniin kuuluu? Voiko päästä vaikka bella-marinen tehtaalle ja mitä teen siellä?

Kiitän kaikkia ketkä vastaavat tähän viestiin!

17

8010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kts

      merikarvialla perinteisellä kumpuselän puuveneveistämöllä on töitä ennemmän kuin pystyvät tekemään. kertoi joku vuosi sitten ja kun sanoin että ota lisätyövoimaa sanoi ettei ole ammattitaitoista työvoimaa tarjolla,voitahan aina mennä käymään ja tiedustella

      • Surffaaja

        että vene alalla kaivataan uusia "tuulia" ja uutta henkilöstöä.. Itselläni ei ole kyseiseen alaan koulutusta mutta kaverini kävi Kotkassa koulun ja on nyt saanut aivan huippu duunin .. Busterin tehtailta. Hän aikoo myös tässä lähitulevaisuudessa perustaa oman veistämön.. ainoastaan käsittääkseni purjeveneille.

        Toki vaikka kävisikin koulun..täytyy olla myös asiaansa perehtynyt eli ei koulu kaikkea opeta.. Jos on purjehtinut tai ollut laivoilla töissä voisin kuvitella että sitä kautta saa uusia hyviä ideoita mukaansa.. joita sitten voi toteuttaa kun on siihen tietoa ja taitoa. Kaverini jo ennen koulutustaan oli kovin kiinnostunut alasta ja piirteli veneiden piirrustuksia.. Nyt hän on alansa ammattilainen jolta ei ideat lopu.

        Suunniteli ja piirsi hän minullekin moottoriveneen joka olisi tarkoitus valmistua ehkä ensi syksyksi vesille.

        Sanomani oli siis: Jos jokin kiinnostaa kannattaa se myös toteuttaa.. eihän sitä koskaan tiedä!!!


      • hydratech
        Surffaaja kirjoitti:

        että vene alalla kaivataan uusia "tuulia" ja uutta henkilöstöä.. Itselläni ei ole kyseiseen alaan koulutusta mutta kaverini kävi Kotkassa koulun ja on nyt saanut aivan huippu duunin .. Busterin tehtailta. Hän aikoo myös tässä lähitulevaisuudessa perustaa oman veistämön.. ainoastaan käsittääkseni purjeveneille.

        Toki vaikka kävisikin koulun..täytyy olla myös asiaansa perehtynyt eli ei koulu kaikkea opeta.. Jos on purjehtinut tai ollut laivoilla töissä voisin kuvitella että sitä kautta saa uusia hyviä ideoita mukaansa.. joita sitten voi toteuttaa kun on siihen tietoa ja taitoa. Kaverini jo ennen koulutustaan oli kovin kiinnostunut alasta ja piirteli veneiden piirrustuksia.. Nyt hän on alansa ammattilainen jolta ei ideat lopu.

        Suunniteli ja piirsi hän minullekin moottoriveneen joka olisi tarkoitus valmistua ehkä ensi syksyksi vesille.

        Sanomani oli siis: Jos jokin kiinnostaa kannattaa se myös toteuttaa.. eihän sitä koskaan tiedä!!!

        Tiedän kenestä puhut (surffaaja). Pidetään salaisuutena ja soitellaan taas joskus. T: Claudia Schiffer.


    • hydratech

      Tekijöitä kaivataan! Venealan yritykset ovat Suomessa hiukan kaukana suurista asutuskeskuksista, mutta jos se ei haittaa niin kyllä töitä löytyy.

      Ota VENE-lehden vuosinumero ja soittele kaikki yritykset läpi. Varmasti tärppää jostain - itselläni on jo tärpännyt.

      Veneenrakennus teollisessa mittakaavassa ei ole ehkä yhtä romanttista näpräämistä kuin veneenrakennuskoulussa. Usein aloittelija joutuu osavalmistukseen esimerkiksi tankkeja hitsaamaan, mutta hyvät työnjohtajat kyllä hoksaavat miesten kyvyt ja aikaa myöten pääsee kokoonpanoon tai runkojen valmistukseen.

    • Venepuuseppä

      Veneenteko on aika erikoinen ammatti, harmi kun kaikki tekevät melkein vain lasikuituveneitä.
      Työ sinänsä lasikuidun kanssa ei minusta ole kiinnostavaa, sotkuista, pölyistä, selkää rasittavaa...
      Olen tehnyt puuveneitä sivuammattina muutaman vuoden, kysyntää olisi mutta ainakin Vaasan seudulla hinnat pohjassa...ei kannata tehdä.

      Harrastuksena se menettelee, nyt on pieni perämoottorivene pukilla ja kiinnostavinta on suunnitella malli ja nähdä miten se toimii merellä.
      Valmiit muovi tai alumiini veneet ovat onnettomia merellä, hakkaavat aallokossa, kastelevat veneessäistuvat, ruman näköisiä...ihmetyttää suunnittelijoiden perusteet mallien suunnittelussa.

      Jos olet kiinnostunut veneistä niin siihen tautiin on vain yksi lääke, pitää alata tekeen niitä...

      • hydratech

        Jos olet sitä mieltä, että nykyiset veneet ovat huonoja, niin ei muuta kuin kokeilemaan. Tulet huomaamaan, ettei tämä niin helppoa ole. Rungot ovat aina kompromisseja - kaikkia hyviä ominaisuuksia kun ei tahdo nykytietämyksellä samaan pakettiin saada. Kyllä näitä asioita on vuosien varrella tutkittu, usko pois.


      • Venepuuseppä
        hydratech kirjoitti:

        Jos olet sitä mieltä, että nykyiset veneet ovat huonoja, niin ei muuta kuin kokeilemaan. Tulet huomaamaan, ettei tämä niin helppoa ole. Rungot ovat aina kompromisseja - kaikkia hyviä ominaisuuksia kun ei tahdo nykytietämyksellä samaan pakettiin saada. Kyllä näitä asioita on vuosien varrella tutkittu, usko pois.

        ...ja ihmisten tarpeet, meri on kuitenkin aina sama, merialueiden tyyppi on entisaikoina sanellut veneen muodot, samoin käyttötarkoitus.

        Nykyään melkein kaikki ihmiset pelkäävät merta, veneissä on korkeat laidat, niissä on kellukkeita, pohjat monasti kylpyammemaisia vakauden vuoksi.

        Suuri virhe on nykyajattelussa se että veneen täytyy erottaa ihminen merestä, voittaa meri, tehdä keinotekoinen turvaympäristö.

        Minulla on ollut monta venettä, olen ollut ammattikalastajana aikaisemmin...kuten suku täällä länsirannikolla jo kymmenen sukupolven ajan.
        Ne veneet jotka oli uusia, suunniteltu 1980-1990 luvuilla olivat perseestä, esim. 8 metrinen Svenfelt joka näytti merikelposelta ei sitä ollutkaan, myötätuulessa terävässä merenkäynnissä pyöreä perä nousi aallonharjalle ja keula sukelsi aallonpohjaan ja ympäriajo oli lähellä koko ajan.

        Nyt ajan 40-luvulla rakennetulla kuidutetulla kapeampiperäisellä puuveneellä joka on ehdoton kovalla merenkäynnillä.

        Yleensä korkea varalaita ja veneen suorat sivut ja tasapohjaisuus on merenkäynnissä epämiellyttävät, matala vene ja viistot laidat tekevät kulusta miellyttävämpää.

        Nykyään satsataan enimmäkseen vauhtiin...vauhti ja turvallisuus eivät aina sovi yhteen...eikä myöskään vauhti ja mukavuus.

        Kyllä plaanava vene voi olla hyvä myös kovalla merenkäynnillä, mutta keulan muoto on ratkaiseva, v-malli täytyy säilyä ylös asti, ja keulan on oltava riittävän korkea, tarkin juttu on pohjan muoto 0-kaaresta eteenpäin, sen täytyy olla sopiva suhteessa veneen painopisteeseen, hytin sijoitukseen ja nopeuteen.

        Harmittavaa on ettei nykysuunnittelijoilla ole otetta mereen, sitä ei saa oppikirjoista eikä venettä saisi myöskään suunnitella trendien mukaan, jos ei ymmärrä merta ei ymmärrä venettäkään ja kun katselee venesatamien kelluvia kylpyammeita voi vain todeta että ihminen ei enää ole osa luontoa eikä ymmärrä merestä paljon mitään.


      • hydratech
        Venepuuseppä kirjoitti:

        ...ja ihmisten tarpeet, meri on kuitenkin aina sama, merialueiden tyyppi on entisaikoina sanellut veneen muodot, samoin käyttötarkoitus.

        Nykyään melkein kaikki ihmiset pelkäävät merta, veneissä on korkeat laidat, niissä on kellukkeita, pohjat monasti kylpyammemaisia vakauden vuoksi.

        Suuri virhe on nykyajattelussa se että veneen täytyy erottaa ihminen merestä, voittaa meri, tehdä keinotekoinen turvaympäristö.

        Minulla on ollut monta venettä, olen ollut ammattikalastajana aikaisemmin...kuten suku täällä länsirannikolla jo kymmenen sukupolven ajan.
        Ne veneet jotka oli uusia, suunniteltu 1980-1990 luvuilla olivat perseestä, esim. 8 metrinen Svenfelt joka näytti merikelposelta ei sitä ollutkaan, myötätuulessa terävässä merenkäynnissä pyöreä perä nousi aallonharjalle ja keula sukelsi aallonpohjaan ja ympäriajo oli lähellä koko ajan.

        Nyt ajan 40-luvulla rakennetulla kuidutetulla kapeampiperäisellä puuveneellä joka on ehdoton kovalla merenkäynnillä.

        Yleensä korkea varalaita ja veneen suorat sivut ja tasapohjaisuus on merenkäynnissä epämiellyttävät, matala vene ja viistot laidat tekevät kulusta miellyttävämpää.

        Nykyään satsataan enimmäkseen vauhtiin...vauhti ja turvallisuus eivät aina sovi yhteen...eikä myöskään vauhti ja mukavuus.

        Kyllä plaanava vene voi olla hyvä myös kovalla merenkäynnillä, mutta keulan muoto on ratkaiseva, v-malli täytyy säilyä ylös asti, ja keulan on oltava riittävän korkea, tarkin juttu on pohjan muoto 0-kaaresta eteenpäin, sen täytyy olla sopiva suhteessa veneen painopisteeseen, hytin sijoitukseen ja nopeuteen.

        Harmittavaa on ettei nykysuunnittelijoilla ole otetta mereen, sitä ei saa oppikirjoista eikä venettä saisi myöskään suunnitella trendien mukaan, jos ei ymmärrä merta ei ymmärrä venettäkään ja kun katselee venesatamien kelluvia kylpyammeita voi vain todeta että ihminen ei enää ole osa luontoa eikä ymmärrä merestä paljon mitään.

        Kyllä sarjaveneitä suunnitellaan tosissaan. Ajo-ominaisuudet eivät vain ole ainoat kriteerit. Lisäksi mietitään suorituskykyarvoja, tarvittavaa tehoa, ulkonäköä, teollista valmistettavuutta, sisätiloja, materiaali- ja kuljetuskustannuksia ym.

        Toiset tuotantoveneet ovat parempia kuin toiset, mutta yhtälailla ne ovat kompromisseja lukuisista eri kriteereistä. Jos tuotantovene ei kelpaa, niin on valittava se tie, jonka sinä olet valinnut: tehdään vene juuri omiin tarpeisiin.

        Kokemuksen puutteesta ei suunnittelijoita kannata syyttää. Vaikka "ikävuosia" olisikin 60 v ammattikalastajaa vähemmän, tutkii hän työkseen veneiden käytöstä ja valmistusta. Eihän taksikuskistakaan ole suunnittelemaan Mersun alustaa - vai onko muka.


      • Sakke
        hydratech kirjoitti:

        Kyllä sarjaveneitä suunnitellaan tosissaan. Ajo-ominaisuudet eivät vain ole ainoat kriteerit. Lisäksi mietitään suorituskykyarvoja, tarvittavaa tehoa, ulkonäköä, teollista valmistettavuutta, sisätiloja, materiaali- ja kuljetuskustannuksia ym.

        Toiset tuotantoveneet ovat parempia kuin toiset, mutta yhtälailla ne ovat kompromisseja lukuisista eri kriteereistä. Jos tuotantovene ei kelpaa, niin on valittava se tie, jonka sinä olet valinnut: tehdään vene juuri omiin tarpeisiin.

        Kokemuksen puutteesta ei suunnittelijoita kannata syyttää. Vaikka "ikävuosia" olisikin 60 v ammattikalastajaa vähemmän, tutkii hän työkseen veneiden käytöstä ja valmistusta. Eihän taksikuskistakaan ole suunnittelemaan Mersun alustaa - vai onko muka.

        Joo kiitän vastauksista! Vähän ehkä masensi nää viestit=( Mutta haluisin tietää että mitä näillä vene tehtailla tehdään? Millanen palkka yms. Mulle on jostain tullu semmonen kuva että Suomessa veneen rakennuksella ei elä. Mutta onhan niitä Suomalaisiakin veneitä ja joku nekin tekee, eikä varmaan vain ilosta. Ei oikeen kiinnosta hitsaus, enkä siitä suunnittelusta tiiä, en oo mikään taiteilija=) Joo mutta onkohan mahollista päästä johonki tehtaalle TET(työ elämään tutustuminen) viikoks? Ku mähän olen vasta tämmöne 15w pojan kloppi=) Mahtaako ne ottaa?
        Joo jos joku viittii vastata niin kiitän toistamiseen!


      • hydratech
        Sakke kirjoitti:

        Joo kiitän vastauksista! Vähän ehkä masensi nää viestit=( Mutta haluisin tietää että mitä näillä vene tehtailla tehdään? Millanen palkka yms. Mulle on jostain tullu semmonen kuva että Suomessa veneen rakennuksella ei elä. Mutta onhan niitä Suomalaisiakin veneitä ja joku nekin tekee, eikä varmaan vain ilosta. Ei oikeen kiinnosta hitsaus, enkä siitä suunnittelusta tiiä, en oo mikään taiteilija=) Joo mutta onkohan mahollista päästä johonki tehtaalle TET(työ elämään tutustuminen) viikoks? Ku mähän olen vasta tämmöne 15w pojan kloppi=) Mahtaako ne ottaa?
        Joo jos joku viittii vastata niin kiitän toistamiseen!

        Minun työpaikalla ainakin työtä tekevät (hiukkasen ylitöitä) tienaa enemmän kuin toimihenkilöt, n. 2300 e/kk ikälisistä riippuen. Voi olla, että pienemmissä pajoissa joutuu tyytymään vähempään.

        TETiä voit kysellä esimerkiksi Bellalta (Kuopio), Busterilta (Inhan Tehtaat, Ähtäri), Nautorilta (Pietarsaari), Balticilta (Kokkola), Siltalalta (Turku) jne. Pienemmätkin firmat voivat kevään aikana olla "pätkätyöläisen" tarpeessa.

        Onnea vaan vielä kerran ja tervetuloa alalle.


      • veneet
        hydratech kirjoitti:

        Minun työpaikalla ainakin työtä tekevät (hiukkasen ylitöitä) tienaa enemmän kuin toimihenkilöt, n. 2300 e/kk ikälisistä riippuen. Voi olla, että pienemmissä pajoissa joutuu tyytymään vähempään.

        TETiä voit kysellä esimerkiksi Bellalta (Kuopio), Busterilta (Inhan Tehtaat, Ähtäri), Nautorilta (Pietarsaari), Balticilta (Kokkola), Siltalalta (Turku) jne. Pienemmätkin firmat voivat kevään aikana olla "pätkätyöläisen" tarpeessa.

        Onnea vaan vielä kerran ja tervetuloa alalle.

        älä hankkiudu ainakaan lasikuitualalle työntekijä puolelle.työt on paskasia,vittumaisia ja lopuks sä et enää osaa lähteä hommista pois kun tienaat enemmän kun aloitteleva lääkäri,tosin tuut tapaamaan sitä lääkäriä kun on selkäkipee,outoja kipuja siellä täällä.näin mulla 5 vuoden alalla olon jälkeen.tsemppiä


    • veneveistäjä

      Kaalliinluokan veneissä on yleensä sisäverhoilu puuta, samoin kansirakennelma voi olla rimoitettu, esim purjeveneet.
      Jos omaat hyvät kädentaidot ja silmää voisi tällainen työ olla kiinnostavaa...

      Voi olla ettei venetehtaat ota alle 18-vuotiaita helpolla töihin, siis olosuhteet ovat monesti aika vaativat .
      Ei auta kun soita ja kysele kesätöitä, jostain on aloitettava.Näet sen aika äkkiä sopiiko ala sinulle.
      Tietenkin voisit perustaa oman firman, teet oikein hyvän mallisen puuveneen, teet siitä muotin ja alat sarjatuottamaan lasikuituveneitä...niin olen itse ajatellut joskus, nyt taitaa vaan olla ikää jo liikaa, selkä ja polvet ei kestä, eikä muoviveneet kyllä paljoa viehätä...

    • Vitunhyväveistäjä

      Kyä hommia o!

    • Veistämö

      Meillä voisi olla tarvetta myös innokkaalle veneenveistäjälle. Teemme työksemme teräsveneitä jotka kuitenkin sisustetaan pääasiassa puulla. Puurakentamista on myös remontoitavissa veneissä joihin voidaan laittaa vaikkapa koko sisustus kerralla uusiksi.
      Tutustu tuotteisiimme (www.pinjayacht.fi) ja ole yhteyksissä mikäli veneenveisto oikeasti kiinnostaa.. Kokemusta tarvitaan näissäkin hommissa mutta eihän kukaan ole seppä syntyessään.

    • Venenikkari

      kannattaa yrittää

    • merikelpoisuus

      Veneveistäjä !!!

      Mitä pidät paljon puhetta saaneesta Simppu veneestä ?

      Noin ammattimiehenä miten arvioit ko veneen muodot, merikelpoisuuden ?

    • paivaus

      Alkuperäinen viesti oli vuodelta 2003, ja tuo työtarjousviesti oli 2011. Onnistuikohan? :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4403
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      45
      2051
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1723
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      828
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe