Koira 3-vuotias hyvähermoinen kultainen noutaja.
Muutto laukaisi koirassa kunnon stressireaktion joka ilmenee lähinnä lenkillä. Sisällä on ihan rauhassa ja on kotiutunut hyvin, ehkä DAP-haihduttimen ansiosta.
Olenkin miettinyt että voiko tuolla haihduttimella olla osuutta siihen että koira sitten lenkillä pälyilee kaikkea? Onko kellään kokemusta tästä?
Ajan tässä takaa sitä että sisällä on hyvä koska se rauhoittaa ja ulkona kun ei ole sitä rauhoittavaa ainetta niin ollaankin sitten extra skarppina.
Eli lenkkimme ovat toisin sanoen sitä että koira kävelee kymmenen askelta, keksii taas jotain mitä pitää pällistellä, sitten ehkä taas mennään vähän aikaa, pysähdytään ja ollaan taas epävarmoja.
Mikä olisi paras tapa jatkaa tälläisestä tilanteesta? Annanko koiran katsella niin kauan kuin jaksaa että voi itse todeta että ei ole hätää vain kutsunko vain iloisesti että matka jatkuu.
Jos koira pällistelee jotain mitä voidaan mennä koskemaan niin sitten ollaan käyty toteamassa että on ihan vaaraton juttu ja koira unohtaa sen sen samantien. Mutta ei bussia tai jossain pitkällä pihalla haukkuvaa koiraa voi mennä katsomaan. Hieman auttaa se kun itse oikein haukottelen ja olen ylirento mutta ei mitenkään mainittavasti.
Olemme nyt asuneet kuukauden tuolla. Koira on ollut nyt viikon verran täydellä huomioimattomuuskuurilla jos se auttaisi sitten hieman vahvistamaan johtajuuttani ja sen ei tarvitse ainakaan sen vuoksi olla epävarma.
Eli kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Ja perusasiat ovat hyvin selvillä. Pelkäävää koiraa ei paijailla ja kehuta että voikunolethyväjareipas jne. Johtajuus jutut selvillä yms mutta ihan asiallisia vinkkejä jos joku osaa antaa.
koira stressaa lenkillä
17
6295
Vastaukset
- vaan
silmään tämä topikki enkä omista koiraa mutta sellaisen käsityksen ensi silmäyksella sain että tuo DAP olisi se syy?? Ainakin osittain, tietenkin uusi ympäristö yms. olisiko sitten juuri se että tuo rauhoittava aine sisällä tekee koiran niin rennoksi ja sitten kun mennään ulos pitäisi taas olla hirveän skarppina, ikään kuin äärilaidasta hyppättäisiin toiseen? En teidä oikein mikä tuo DAP oikein on mutta kuulosta vähä hullulta käyttää tuollaista jos koita on hyvähermoinen? Ja rotu vielä kultainen noutaja. hmm noh joka tapauksessa minä näistä jutuista mitään tajua mutta tällästä nyt tuli eka lukemalla mieleen.
- maitotuoksu
DAP tuoksuu koiran emon nisiltä. Joten se ei ole mikään huume (on feromoni). Meillä oli kerran muista syistä (kuin ap:lla) DAPpia tuoksumassa nurkissa. Sillä ei ollut mitään vaikutusta koiran ulkokäyttäytymiseen (eikä oikeastaan sisälläkään vaikuttanut mitenkään). Mielestäni aremman koiran muuton jälkeen lenkeillä pitäisi kiinnittää sen huomiota taluttajaansa namusilla, lepertelyllä, "missä orava" ym. sopivilla tempuilla. Näin se huomaamatta kotiutuu uuteen ympäristöön.
- m-li
Jos nyt ymmärsin oikein, niin koira näkee ns. mörköjä nurkissa. Itse toimisin tässä samalla tavalla kuin pennunkin kanssa, sikäli kun paikka on rauhallinen ja koiralla tottelevaisuus kunnossa. Eli jos se jää vaikka kiveä, puuta tms. pällistelemään, löysäisin koiran irti ja menisin itse ilman mitään lässytyksiä tai sanaakaan ylipäänsä, sinne pelottavan kohteen luokse "rapsuttelemaan" sitä ja antaisin koiran itse tutustua.
Kyllä tuo vaikuttaa herkän koiran stressireaktiolta, kun ikää on kuitenkin jo tuon verran. En lähtisi raahaamaan koiraa väkisin pelottavan kohteen lähelle tai ohi siitä. Jos pysähtyminen on vaikeaa tai kohde muuten ohitettavissa, voit kyllä jatkaa itse kävelyä kuin et koirasi pelkoa näkisikään. Eli nuo bussit ja haukkuvat koirat ohitetaan ihan reippaasti kävelemällä ilman mitään sen ihmeempiä eleitä.
Kyllä sinun tekstistäsi sai sen käsityksen, että koira on sinulla hyvin hanskassa, joten kyllä tuo käytös varmaan on ohimenevää. Ehkä kannattaisi tässä vaiheessa etsiä sellainen lenkkipolku, jossa noita pelottavia asioita tulisi vastaan vain vähän. Esim. totuta koira ensin niihin busseihin, sitten haukkuviin koiriin jne. jos mahdollista. Vapaana ulkoillessaan se tuskin harrastaa tuota niin paljon kuin hihnassa, jos en ihan väärässä ole.- kultsiii
Oikeassa olet m-li. Vapaana menee hajujen perässä ja harvemmin pysähtyy edes katselemaan tai kuuntelemaan mitään.
Vapaana pidän sitä edelleen päivittäin ja ongelmat alkavatkin sitten kun otetaan koira hihnaan. *valaistuu* En olekkaan tuota ennen älynnyt... - kultsiii
kultsiii kirjoitti:
Oikeassa olet m-li. Vapaana menee hajujen perässä ja harvemmin pysähtyy edes katselemaan tai kuuntelemaan mitään.
Vapaana pidän sitä edelleen päivittäin ja ongelmat alkavatkin sitten kun otetaan koira hihnaan. *valaistuu* En olekkaan tuota ennen älynnyt...Ettei kukaan nyt käsitä väärin niin tuo minun "menee hajujen perässä" tarkoittaa siis että nuuskuttelee siellä sun täällä eli ei siis häivy hajujen perässä. Tulee kutsuttaessa eli tuollainen perustottelevaisuus ei ole ongelma.
- Mormusta
Pitää kyllä mennä lujaa ja kovaa. Pitääkö koiralle antaa yhtään mitään, sen enemmän kuin muillekaan eläimille. Eikö ihminen ymmärrä yhtään mitään. Syökää itse vaikka sun sataa lajia mitä tahansa lääkkeitä ja muuta vastaavaa jos tarttee. Eläimille ei tartte niitä syöttää. Mihin se pirun maalaisjärki on hävinnyt. Muuttohermostus, kyllä varmaan onkin. Ihmisestä se on kiinni, jotta eläimet saadaan rauhalliseksi ja ilman mitään kemiallista eläimille. Muuttohermostus, kenen hermo ei kestä! Meilläkin on kissa, jonka voisi määritellä vähintään mielialahäiriöiseksi... Just joo. Jos ei kestä eläimiä, ei pidä niitä ottaa. Toinen asia on sitten syntymästään luonnevikaiset.
- Jee Jee
Ehkä olisi kiva jos rekku saisi olla rauhassa. Voi olla, että se aistii sinun hermostuneisuuden.
Keino 1: koira psykologi (suositeltavaa)
Keino 2: ollaan kuten ennenkin ja oireet häviää (tätä keinoa suositellaan vain hätä tapauksessa)
Kuka muu kuin omistaja katselee uutta paikkaa ihmeissään? Miten muutto on sinuun vaikuttanut? Löydätkö heti kotiin vai ihmetteletkö jne? Koirathan ei näitä juttja aisti... Kävelytä vaikka samaa reittiä hetken aikaa että koira tottuu uuteen ympäristöön. Samalla tulee varmuutta ja koira tietää milloin päästään kotiin.
- KIM61
,Että semmosta tällä kertaa, kai edes paska pussii kannat?
- vastauksia
Voi luoja kun ihmiset viitsivät asialliseen kysymykseen tulla pottuilemaan ja ehdottelemaan tyhmiä. Miksi vastata kun ei oikeasti tiedä asiasta mitään.
alkuperäiselle
Sinulla on onnea sillä koirallasi on hyvät hermot ja mikäli oikein ymmärsin se ei muuten ole arka vaan nyt tuo muutto on saanut koiran hieman sekaisin.
En usko että sillä DAPilla on mitään osuutta asiaan. Ja sehän alkaa joillakin vaikuttamaan vasta parin viikon päästä joten pitäisin sen ehdottomasti itse seinässä jotta koiralla on sisällä ainakin hyvä olla. Ilmeisesti olet tiennyt tämän stressiherkkyyden kun tuon DAPin ostit?
Ulkona sitten välttelisin sellaisia paikkoja aluksi missä koira selkeästi pelkää. Ja sitten pitäisin siellä ulkona koiran kanssa hauskaa. Jos innostuu leikistä niin sitten leikkiä ja jos innostuu makupaloista niin sitten syöttäisin vaikka kaikki koiran ruuat siellä ulkona sille lenkin ohessa.Paljon positiivista. Jos koira jää pällistelemään jotain mihin ei voi mennä tutustumaan niin kutsu se iloisesti mukaasi ja anna sille namua. Jos tilanne sallii ja koira ei ole niin paniikissa että karkaa niin päästä hihnasta ja jatka itse matkaa. - noniin.
Samanlaiset päivän rutiinit,auttaa herkkää koiraa.
Samoin joku käsky,seuraa,vierellä tms.Tosin koiralla jolla on oikeasti hermot kunnossa,ei stressaa muutoista,eikä paikan vaihdoksista.Mutta tällaisia"herkkiä" koiriakin on,joiden kans pitää vaan osata toimia oikein.- hermot ja stressi
Kyllä se kovahermoisinkin koira voi stressistä kärsiä mutta se pärjää paremmin niiden hermojen ansioista.
- a.....
hei.
minulla on ihana saksanpaimenkoira.
joka ei vedä eikä haistele..
siis ei STRESSAA.
sä olet saanut päähäsi että koira stressaa. ja koirasi aistii sen ja hermostuu..
minusta sinun kannattaisi tutustua yhteen
parhaimmista kouluttajista.
http://www.dogpsychologycenter.com/index.php
Eli koiran psykologiaan..
jos kaikki tutustuisivat tähän ei olisi hermostuneita koiria.. AAMEN. koirat ei vetäis ja olis Johtajia. vaan saisivat olla vaan onnellisia koska niillä on oma johtaja.- kultsiii
Minun on ihan pakko kommentoida että en kysynyt mielipidettä siihen että stressaako koirani vai ei vaan mielipidettä tuohon tilanteeseen mitä tehdä.
Koirani stressaa ja sen näkee jokainen. Se ei stressaa sen vuoksi että minä olen päättänyt että no nyt se stressaa. En kaipaa minkäänlaista pohdintaa tuosta vaan siitä että miten asiaa olisi parasta hoitaa.
Koira on ollut pennusta asti stressiherkkä ja elämme sen mukaan. On kuule käyty kahdella mahtavalla koirankouluttajalla joiden avulla tilanne on parantunut niin mahtavasti että voimme jopa kisata koiran kanssa. Nyt tuo muutto vain laukaisi reaktion ja kouluttajat ovat ulkomailla joten ajattelin josko täältä löytyisi vinkkejä. Mutta ei näköjään...
Ihan naurettavaa että aina pitää lytätä tällä palstalla kysyjät maan rakoon tyyliin "sinä et osaa mitään" "teidän suhde on ihan surkea" vaikka kukaan ei tosiasiassa voi tietää yhtään mitään kun ei ole koiraa nähnyt.
Kiitos sellaisille fiksuille vastaajille jotka vaivautuvat pohtimaan asioita eri näkökulmista ja esittämään vinkkejä. - kultsiii
Niin, tuosta kouluttajasta pitää sanoa että voi varmaan olla kiitollinen että on Oprahin myötä saanut mainetta mutta en kyllä todellakaan alkaisi ihan ylistämään.
Suomestakin löytyy mahtavia kouluttajia. kultsiii kirjoitti:
Niin, tuosta kouluttajasta pitää sanoa että voi varmaan olla kiitollinen että on Oprahin myötä saanut mainetta mutta en kyllä todellakaan alkaisi ihan ylistämään.
Suomestakin löytyy mahtavia kouluttajia.Mä en nyt ihan tarkoittanut haukkua sinua, ja totta, tuo minun vastaus siltä kuulostaa.
itse pidän tuosta kouluttajasta, hän on asian ytimessä.
minun mielestäni hän on paras, mitkään vippas, napupala jutut ei auta koiraa pääsemään yli asioista.
ja että sinä laitat viestiä tänne ja haukut vastauksen antaneet, koska niillä ei ole mitään tietoa sinun koiratasi. NIIN AIVAN. sinä olisit voinut kertoa sitten, että sinun koirasi on stressi herkkä.
ja miksi et toimi niin kuin ne kouluttajat ovat sinua opettaneet.
SITKEÄSTI VAIN.
kyllä se siitä rauhoittuu.
- Eräs pälyilevän koiran omis...
En jaksanut lukea ketjua läpi , joten en tiedä oletko saanut jo hyviä vinkkejä / neuvoja.
Meillä on käytetty DAPpia autossa (koiramme VIHAA autoilua) ja se helpotti siinä vähän. DAPpi on jätetty aika päivää sitten pois ja silti koiramme VIHAA autoilua, mutta ehkä hieman lievemmässä muodossa mitä alkuaikoina :o)
Luulisin että koirasi mielestä uusi ympäristö on hieman pelottava, jännittävä ja mielenkiintoinen. Ja jotenkin tuo koirasi käyttäytyminen kuulostaa hyvin tutulta (vaikka koiramme onkin ihan erirotuinen kuin kultanen noutajasi :o) )
Itse olen tehnyt sitä että lenkillä mennään vaan reippaasti, varsinkin silloin kun koira on epävarma. Silloin kun koirani käyttäytyy epävarmasti sanon ystävällisesti "käskyn" mennään ja jatkan matkaa. Ja heti kun koira ottaa askeleen minun perääni kehun sitä vuolaasti. Ja siitä matka jatkuu taas reippasti.
En tiedä tekeekö tyylini koiralle enemmän hallaa mutta mielestäni se on parempi ratkaisu kuin jäädä "päivitelemään" koiran epävarmuutta.
Tietenkin on tilanteita joissa on hyvä antaa koiran haistella joku epäilyttävä juttu esim. lentävä muovipussi jne.
Kyllä teillä varmasti asia helpottuu ajan myötä :o)
Tsemppiä :o)- ...
Heh olisi pitänyt lukea ketju läpi. Eli toi m-li
sanoi hyvin asian mitä yritin selittää tuossa yllä olevassani viestissä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281602Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.921366Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1221170Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949