Nostoköli

Vai kiinteä

Kumpi köli on parempi.
Edut haitat?
Vanhaa venettä hankkimassa, 2 vaihtoehtoa tarjolla, toisessa nostoköli, toinen kiinteällä, muuten veneet melkolailla samalla viivalla.

14

5358

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa_

Kiinteä, ilman muuta. Nostoköleissä liikaa liikkuvia osia eikä ole merikelpoinen.
      Ja rautakölejä ei kannata harkita, jos ei halua raaputtaa ruostetta joka syksy/kevät.

• Syyn?

Miksi nostoköli ei ole merikelpoinen?

• nostoköleistä
        Syyn? kirjoitti:

Miksi nostoköli ei ole merikelpoinen?

Saksankielisissä lehdissä on ollut kirjoittelua nostokölien haitosta ja veneistä jotka on sen seurauksena kaatunut.

• blauwasser
        nostoköleistä kirjoitti:

Saksankielisissä lehdissä on ollut kirjoittelua nostokölien haitosta ja veneistä jotka on sen seurauksena kaatunut.

Olihan täälläkin juttua Bavarian köleistä, joita pitää pohjasta nostaa jos niitä ei ole kettingeillä turvattu. Toisaalta tämä Bavarian nostokölisarjan (match) tuotanto on lopettu.

• Kyseessä

Guyline 95 niin ymmärtääkseni köli on ihan fiksu.

• SpK

Riippuu paljon käytöstä ja käyttäjästä. Jos tykkää koluta luonnonsatamia niin nostoköli on hyvä. Jos lomareissu suuntautuu tyypillisesti Visbyn kautta Kööpenhaminaan niin sitten ehdottomasti kiinteäkölinen.

• Köpikseen

Muunmuassa Nautorin hienoimmat megajahdit ovat nostokölisiä ja hyvin ovat kestäneet jopa "Kööppenhaminaan", jopa pitemmällekin!

• isba123

on matilda7 nimisestä taittolapakölisestä veneestä. Tykkäsin veneestä mutta joskus isossa aallokossa köli kolisi ja tuntu aika ilkeeltä. Sitten myrkkymaalin laittaminen väliin aika vaikeeta joten kotiloa keräänty ja jos veti kölin liian ylös se jäi jumiin, ainoa keinoa oli sukeltaa alle ja kivellä iskua kylkeen. mMtta minun mielestä se että pääsee lähemmäs rantaan ei ollut kovin iso etu koska ei sille ollut kovin usein tarvetta ja silloinkin piti olla varovainen että ei ota pohjakosketusta ja jotain likaa menisi väliin ja taas olisi köli jumissa.

• Matilda7

Olen muutama vuosi purjehtinut Matilda 7:lla ja ei ole ollut ongelmia kääntökölin kanssa. Se on ollut tosi kätevä monissa luonnonsatamissa, ja myös vierasvenesatamissa, kun voi mennä "moottorivenepaikkaan". Viime kesänä tultiin esim. Helsingholmeniin aika myöhää illalla, laituri ihan täynnä. Mentiin viimeisen moottoriveneen sisäpuolella ankkuriin, siinä oli n. metrin verran vettä. :) Saatin pientä hämmenystä aikaan laiturilla kun monet yrittivat varoittaa matalasta vedestä.

Ensimmäinen kesä minullakin oli ongelma heiluva kääntöevä kölissä. Korjasin sen suurentamalla saranatappi 12mm -> 16mm, ei kolisee enää, kääntyy silti ihan hyvin.

• isba123
        Matilda7 kirjoitti:

Olen muutama vuosi purjehtinut Matilda 7:lla ja ei ole ollut ongelmia kääntökölin kanssa. Se on ollut tosi kätevä monissa luonnonsatamissa, ja myös vierasvenesatamissa, kun voi mennä "moottorivenepaikkaan". Viime kesänä tultiin esim. Helsingholmeniin aika myöhää illalla, laituri ihan täynnä. Mentiin viimeisen moottoriveneen sisäpuolella ankkuriin, siinä oli n. metrin verran vettä. :) Saatin pientä hämmenystä aikaan laiturilla kun monet yrittivat varoittaa matalasta vedestä.

Ensimmäinen kesä minullakin oli ongelma heiluva kääntöevä kölissä. Korjasin sen suurentamalla saranatappi 12mm -> 16mm, ei kolisee enää, kääntyy silti ihan hyvin.

ehkä veneesi marjaniemestä, koska pari kesää sitten luovuin omastani. Jos näin puhumme samasta veneestä. Ja ei minullakaan varsinaisia ongelmia veneen kanssa ollut. Tykkäsin kovasti kyseisestä mallista. mutta en minä itse tuntenut tarvetta nostokölille ja eikä se jumittellut jos muisti aina silloin tällöin käyttää sitä mutta jos ehkä kerran tai kaks kesässä hilas sen ylös se yleensä jäi sinne. silloin se oli uima keikka toisaalta omaa huolimattomuuttahan se oli. Mutta meinaatko että saranatappia vaihtamalla se ei kolise isossa aallokossa mikäänhän ei lukitse sitä ala asentoon vai ymmärsinköhän oikein mitä tarkoitit?

• Matilda7
        isba123 kirjoitti:

ehkä veneesi marjaniemestä, koska pari kesää sitten luovuin omastani. Jos näin puhumme samasta veneestä. Ja ei minullakaan varsinaisia ongelmia veneen kanssa ollut. Tykkäsin kovasti kyseisestä mallista. mutta en minä itse tuntenut tarvetta nostokölille ja eikä se jumittellut jos muisti aina silloin tällöin käyttää sitä mutta jos ehkä kerran tai kaks kesässä hilas sen ylös se yleensä jäi sinne. silloin se oli uima keikka toisaalta omaa huolimattomuuttahan se oli. Mutta meinaatko että saranatappia vaihtamalla se ei kolise isossa aallokossa mikäänhän ei lukitse sitä ala asentoon vai ymmärsinköhän oikein mitä tarkoitit?

Minun Matilda on ollut Tampereella. Itse nostan kölin aina myötätuulessa ja kun ajaan koneella. Samoin laiturilla. Vanha kölitappi oli syönyt evän reikä soikeaksi, jolloin se pääsi heilumaan. 16mm pultti olen ainakin toiminut hyvin viime kesänä, ja n. 800nm.

• pysyy

Meidän nostokölivene on ainakin pysynyt pystyssä neljä purjehduskautta. Ei ole kaatunut yrittämälläkään, eikä köli ole jumittunut/pudonnut. Lyijyköli painaa 150 kg. Pääsee kätevästi matalaankin rantaan ja trailerin päällä kulkee kätevästi. Vene on omalla pihalla, joten skrapaus ym. kevätpuuhastelu käy kätevästi.

• huomattavaa..

Olen kuullut, että nostoköli voi aiheuttaa päänvaivaa, kun sitä pitäisi huoltaa. Esimerkiksi yksi Joe 17:n omistaja kertoi, että oli vaikeuksia nostokölin huollon ja/tai maalauksen kanssa. Huoltoahan väistämättä tulee, kun kyseessä on liikkuva osa. Lyijyköli on yksinkertainen huollettava ja maalattava.

• Henry Morgan
        huomattavaa.. kirjoitti:

Olen kuullut, että nostoköli voi aiheuttaa päänvaivaa, kun sitä pitäisi huoltaa. Esimerkiksi yksi Joe 17:n omistaja kertoi, että oli vaikeuksia nostokölin huollon ja/tai maalauksen kanssa. Huoltoahan väistämättä tulee, kun kyseessä on liikkuva osa. Lyijyköli on yksinkertainen huollettava ja maalattava.

Joe17 paatisa on ongelmana rautakölin ja lujitemuovisen kölitaskun väliin muodostuva ruoste, sekä epäpuhtaudet yhdistettynä käyttämättömyyteen.

Helpoimmalla pääsee poistamalla kuttaperkka kölitaskusta ja maalaamalla se epoksilla. UV-säteilykään ei ole epoksille ko. paikassa ongelma. Vauhdissa tuskin huomaa eroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33