nuori + nivelreuma

mmm

Sain vähän aikaa sitten tietää sairastavani nivelreumaa ja olen vasta 15 vuotias! Pitkään äitini yritti lohduttaa ettei se sitä ole ja vaikka olisikin niin on paljon pahempiakin! noh, lääkäri käynnin jälkeen todettiin että minulla on se ja määrättiin lääkkeet. Maailma mureni, olen näin nuorikin! en pääse isona kavereiden kanssa ryyppyyjuhliin ja pelottaa että jo kymmenen vuoden päästä olen liikuntakyvytön ja kuolemassa. Onko nivelreuma vain vanhoilla...ja minulla?

11

2726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuupeli

minä sairastuin 17 vuotiaana, olen nyt 47 ja kyllä olen saanut reumasta huolimatta elää :) ihan täysin rinnoin, minulla on 3 lasta, ryyppyjuhliakin on tullut vietettyä :) riippuu tietysti aina hiukan lääkkeistä, solumyrkyt ja alkoholi ei sovi, mutta kyllä tulehduskipulääkkeiden kanssa voi muutaman ottaa, puhu lääkärisi kanssa tästä. olen viettänyt täyttä elämää, muutama leikkaus on tehty, mutta ne ovat olleet vain hyväksi ja olen vuosien myötä tullut sinuiksi sairauteni kanssa, niin etten tänä päivänä edes paljoa sitä pohdi.
      toivon sinulle tsemmppiä, äläkä murehdi etukäteen :)

• mmm

heh, outo juttu tuli helpompi olo kuulla toista. Yritän olla murhtimatta liikaa ja elää elämäni täysillä, juoksuharrstusta joudun vähän hillitsemään mutta muuten yritän pitää elämän samana:) lääkkeet vaan napaan ja menoks:)

• Sanna_
        mmm kirjoitti:

heh, outo juttu tuli helpompi olo kuulla toista. Yritän olla murhtimatta liikaa ja elää elämäni täysillä, juoksuharrstusta joudun vähän hillitsemään mutta muuten yritän pitää elämän samana:) lääkkeet vaan napaan ja menoks:)

Morjens!

Mä oon 21v ja just todettu seronegatiivinen nivelreuma. Eli ei oo vaan vanhojen tauti. Mulla tuo löydettiin kun öpaut kaikki varpaat tulehtuneet, samoin molemmat nilkat.

• Reumainen

Ajattele että se olikin sinulle parhaaksi että tautisi todettiin aikaisessa vaiheessa ja sait siihen lääkityksen.Eli varmastikkaan mitään muutoksia nivelissäsi ei ole vielä tapahtunut.Nykyiset tehokkaat lääkkeet auttavat siihen että et todellakaan ole liikuntakyvytön kymmenen vuoden kuluessa, saati sitten kuolemassa.
      Ja noista juhlimisista, minä olen ainakin juhlinut.
      Eli elän aivan normaalia elämää.Nokka pystyyn ja katse kohti kesää :)

• mmm

Noin muutkin ovat sanoneet:) Itseasiassa olen jo tottunut vähän ajatukseen! Elämä lääkkeitten kanssa ei ole niin vaikeata, ja oikeastaan se etten voi juoda tai polttaa paljon on vain hyväksi minulle! Myös hyvä ruokavalio vain kohottaa mieltäni, sehän on kaikki vain kotiin päin;) Eikä asiani ole edes kovin hullusti; röntgenissä ei näkynyt mitään ja veriarvoni jne ovat mitä parhainta luokkaa. Ilman uutta reumatestiä ei olisi edes löydetty minulta mitään. Hyvää jatkoa kaikille ja hauskaa kesää! :)

• pateliina
        mmm kirjoitti:

Noin muutkin ovat sanoneet:) Itseasiassa olen jo tottunut vähän ajatukseen! Elämä lääkkeitten kanssa ei ole niin vaikeata, ja oikeastaan se etten voi juoda tai polttaa paljon on vain hyväksi minulle! Myös hyvä ruokavalio vain kohottaa mieltäni, sehän on kaikki vain kotiin päin;) Eikä asiani ole edes kovin hullusti; röntgenissä ei näkynyt mitään ja veriarvoni jne ovat mitä parhainta luokkaa. Ilman uutta reumatestiä ei olisi edes löydetty minulta mitään. Hyvää jatkoa kaikille ja hauskaa kesää! :)

oli pakko kirjottaa taas.. mulla todettiin reuma kun olin 3,5-vuotias, nyt olen 21-vuotias.. ei se elämä siihen loppunut.. olen kyllä ryypiskellyt ja poltellut tupakkia (joskus nuorempana) lääkityksestä huolimatta.. ei se reuma jarruta elämää jos ei vaan anna.. kunhan tulee sinuiksi asian kanssa niin ei sitä edes huomaa, lääkkeetkin menee suuhun ihan rutiinilla ja välillä pitää oikein miettiä et otinkohan mä ne jo :)
        eikun vaan tossua toisen eteen ja huumoria mukaan!!

• mmmuuuuuaa
        pateliina kirjoitti:

oli pakko kirjottaa taas.. mulla todettiin reuma kun olin 3,5-vuotias, nyt olen 21-vuotias.. ei se elämä siihen loppunut.. olen kyllä ryypiskellyt ja poltellut tupakkia (joskus nuorempana) lääkityksestä huolimatta.. ei se reuma jarruta elämää jos ei vaan anna.. kunhan tulee sinuiksi asian kanssa niin ei sitä edes huomaa, lääkkeetkin menee suuhun ihan rutiinilla ja välillä pitää oikein miettiä et otinkohan mä ne jo :)
        eikun vaan tossua toisen eteen ja huumoria mukaan!!

Kaverini isoäidillä oli ollut nuorena reuma, johon sai lääkityksen. Vanhemmiten reuman oireet katosivat ja lääkitykseenkään ei ollut enää tarvetta. Lääkärit perustelivat reuman häviämistä murrosiällä, että kun se katosi, katosi sairaus. Onko tuo ihan hirveän harvinaista?

• VANHOJENTAUTI0_o???

Öö..en sanois että se on "vanhojentauti". Ite oon 12 ja mulla on 90% varmasti nivel reuma...noo huomenna saa tietää jännittää:3

• muutoksen blogi

Ruokavalion muutos ei ole helppoa, mutta aina kannattaa edes yrittää.

Lopussa kiitos seisoo.

On niin paljon hyvää syötävää viljojen tilalle, että ei ainakaan nälkä jää.

Maidonkin voi korvata aidolla ruualla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      598
      2385
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      410
      1892
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1730
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1448
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1366
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      65
      1291
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1174
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      940
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      928
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      843
    Aihe