nuori + nivelreuma

mmm

Sain vähän aikaa sitten tietää sairastavani nivelreumaa ja olen vasta 15 vuotias! Pitkään äitini yritti lohduttaa ettei se sitä ole ja vaikka olisikin niin on paljon pahempiakin! noh, lääkäri käynnin jälkeen todettiin että minulla on se ja määrättiin lääkkeet. Maailma mureni, olen näin nuorikin! en pääse isona kavereiden kanssa ryyppyyjuhliin ja pelottaa että jo kymmenen vuoden päästä olen liikuntakyvytön ja kuolemassa. Onko nivelreuma vain vanhoilla...ja minulla?

11

2584

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuupeli

minä sairastuin 17 vuotiaana, olen nyt 47 ja kyllä olen saanut reumasta huolimatta elää :) ihan täysin rinnoin, minulla on 3 lasta, ryyppyjuhliakin on tullut vietettyä :) riippuu tietysti aina hiukan lääkkeistä, solumyrkyt ja alkoholi ei sovi, mutta kyllä tulehduskipulääkkeiden kanssa voi muutaman ottaa, puhu lääkärisi kanssa tästä. olen viettänyt täyttä elämää, muutama leikkaus on tehty, mutta ne ovat olleet vain hyväksi ja olen vuosien myötä tullut sinuiksi sairauteni kanssa, niin etten tänä päivänä edes paljoa sitä pohdi.
      toivon sinulle tsemmppiä, äläkä murehdi etukäteen :)

• mmm

heh, outo juttu tuli helpompi olo kuulla toista. Yritän olla murhtimatta liikaa ja elää elämäni täysillä, juoksuharrstusta joudun vähän hillitsemään mutta muuten yritän pitää elämän samana:) lääkkeet vaan napaan ja menoks:)

• Sanna_
        mmm kirjoitti:

heh, outo juttu tuli helpompi olo kuulla toista. Yritän olla murhtimatta liikaa ja elää elämäni täysillä, juoksuharrstusta joudun vähän hillitsemään mutta muuten yritän pitää elämän samana:) lääkkeet vaan napaan ja menoks:)

Morjens!

Mä oon 21v ja just todettu seronegatiivinen nivelreuma. Eli ei oo vaan vanhojen tauti. Mulla tuo löydettiin kun öpaut kaikki varpaat tulehtuneet, samoin molemmat nilkat.

• Reumainen

Ajattele että se olikin sinulle parhaaksi että tautisi todettiin aikaisessa vaiheessa ja sait siihen lääkityksen.Eli varmastikkaan mitään muutoksia nivelissäsi ei ole vielä tapahtunut.Nykyiset tehokkaat lääkkeet auttavat siihen että et todellakaan ole liikuntakyvytön kymmenen vuoden kuluessa, saati sitten kuolemassa.
      Ja noista juhlimisista, minä olen ainakin juhlinut.
      Eli elän aivan normaalia elämää.Nokka pystyyn ja katse kohti kesää :)

• mmm

Noin muutkin ovat sanoneet:) Itseasiassa olen jo tottunut vähän ajatukseen! Elämä lääkkeitten kanssa ei ole niin vaikeata, ja oikeastaan se etten voi juoda tai polttaa paljon on vain hyväksi minulle! Myös hyvä ruokavalio vain kohottaa mieltäni, sehän on kaikki vain kotiin päin;) Eikä asiani ole edes kovin hullusti; röntgenissä ei näkynyt mitään ja veriarvoni jne ovat mitä parhainta luokkaa. Ilman uutta reumatestiä ei olisi edes löydetty minulta mitään. Hyvää jatkoa kaikille ja hauskaa kesää! :)

• pateliina
        mmm kirjoitti:

Noin muutkin ovat sanoneet:) Itseasiassa olen jo tottunut vähän ajatukseen! Elämä lääkkeitten kanssa ei ole niin vaikeata, ja oikeastaan se etten voi juoda tai polttaa paljon on vain hyväksi minulle! Myös hyvä ruokavalio vain kohottaa mieltäni, sehän on kaikki vain kotiin päin;) Eikä asiani ole edes kovin hullusti; röntgenissä ei näkynyt mitään ja veriarvoni jne ovat mitä parhainta luokkaa. Ilman uutta reumatestiä ei olisi edes löydetty minulta mitään. Hyvää jatkoa kaikille ja hauskaa kesää! :)

oli pakko kirjottaa taas.. mulla todettiin reuma kun olin 3,5-vuotias, nyt olen 21-vuotias.. ei se elämä siihen loppunut.. olen kyllä ryypiskellyt ja poltellut tupakkia (joskus nuorempana) lääkityksestä huolimatta.. ei se reuma jarruta elämää jos ei vaan anna.. kunhan tulee sinuiksi asian kanssa niin ei sitä edes huomaa, lääkkeetkin menee suuhun ihan rutiinilla ja välillä pitää oikein miettiä et otinkohan mä ne jo :)
        eikun vaan tossua toisen eteen ja huumoria mukaan!!

• mmmuuuuuaa
        pateliina kirjoitti:

oli pakko kirjottaa taas.. mulla todettiin reuma kun olin 3,5-vuotias, nyt olen 21-vuotias.. ei se elämä siihen loppunut.. olen kyllä ryypiskellyt ja poltellut tupakkia (joskus nuorempana) lääkityksestä huolimatta.. ei se reuma jarruta elämää jos ei vaan anna.. kunhan tulee sinuiksi asian kanssa niin ei sitä edes huomaa, lääkkeetkin menee suuhun ihan rutiinilla ja välillä pitää oikein miettiä et otinkohan mä ne jo :)
        eikun vaan tossua toisen eteen ja huumoria mukaan!!

Kaverini isoäidillä oli ollut nuorena reuma, johon sai lääkityksen. Vanhemmiten reuman oireet katosivat ja lääkitykseenkään ei ollut enää tarvetta. Lääkärit perustelivat reuman häviämistä murrosiällä, että kun se katosi, katosi sairaus. Onko tuo ihan hirveän harvinaista?

• VANHOJENTAUTI0_o???

Öö..en sanois että se on "vanhojentauti". Ite oon 12 ja mulla on 90% varmasti nivel reuma...noo huomenna saa tietää jännittää:3

• muutoksen blogi

Ruokavalion muutos ei ole helppoa, mutta aina kannattaa edes yrittää.

Lopussa kiitos seisoo.

On niin paljon hyvää syötävää viljojen tilalle, että ei ainakaan nälkä jää.

Maidonkin voi korvata aidolla ruualla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      139
      4386
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      342
      2209
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      2094
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1881
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      107
      1810
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      456
      1777
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      483
      1621
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      57
      1469
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      486
      1355
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1326
    Aihe