nuori + nivelreuma

mmm

Sain vähän aikaa sitten tietää sairastavani nivelreumaa ja olen vasta 15 vuotias! Pitkään äitini yritti lohduttaa ettei se sitä ole ja vaikka olisikin niin on paljon pahempiakin! noh, lääkäri käynnin jälkeen todettiin että minulla on se ja määrättiin lääkkeet. Maailma mureni, olen näin nuorikin! en pääse isona kavereiden kanssa ryyppyyjuhliin ja pelottaa että jo kymmenen vuoden päästä olen liikuntakyvytön ja kuolemassa. Onko nivelreuma vain vanhoilla...ja minulla?

11

2517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuupeli

      minä sairastuin 17 vuotiaana, olen nyt 47 ja kyllä olen saanut reumasta huolimatta elää :) ihan täysin rinnoin, minulla on 3 lasta, ryyppyjuhliakin on tullut vietettyä :) riippuu tietysti aina hiukan lääkkeistä, solumyrkyt ja alkoholi ei sovi, mutta kyllä tulehduskipulääkkeiden kanssa voi muutaman ottaa, puhu lääkärisi kanssa tästä. olen viettänyt täyttä elämää, muutama leikkaus on tehty, mutta ne ovat olleet vain hyväksi ja olen vuosien myötä tullut sinuiksi sairauteni kanssa, niin etten tänä päivänä edes paljoa sitä pohdi.
      toivon sinulle tsemmppiä, äläkä murehdi etukäteen :)

      • mmm

        heh, outo juttu tuli helpompi olo kuulla toista. Yritän olla murhtimatta liikaa ja elää elämäni täysillä, juoksuharrstusta joudun vähän hillitsemään mutta muuten yritän pitää elämän samana:) lääkkeet vaan napaan ja menoks:)


      • Sanna_
        mmm kirjoitti:

        heh, outo juttu tuli helpompi olo kuulla toista. Yritän olla murhtimatta liikaa ja elää elämäni täysillä, juoksuharrstusta joudun vähän hillitsemään mutta muuten yritän pitää elämän samana:) lääkkeet vaan napaan ja menoks:)

        Morjens!

        Mä oon 21v ja just todettu seronegatiivinen nivelreuma. Eli ei oo vaan vanhojen tauti. Mulla tuo löydettiin kun öpaut kaikki varpaat tulehtuneet, samoin molemmat nilkat.


    • Reumainen

      Ajattele että se olikin sinulle parhaaksi että tautisi todettiin aikaisessa vaiheessa ja sait siihen lääkityksen.Eli varmastikkaan mitään muutoksia nivelissäsi ei ole vielä tapahtunut.Nykyiset tehokkaat lääkkeet auttavat siihen että et todellakaan ole liikuntakyvytön kymmenen vuoden kuluessa, saati sitten kuolemassa.
      Ja noista juhlimisista, minä olen ainakin juhlinut.
      Eli elän aivan normaalia elämää.Nokka pystyyn ja katse kohti kesää :)

      • mmm

        Noin muutkin ovat sanoneet:) Itseasiassa olen jo tottunut vähän ajatukseen! Elämä lääkkeitten kanssa ei ole niin vaikeata, ja oikeastaan se etten voi juoda tai polttaa paljon on vain hyväksi minulle! Myös hyvä ruokavalio vain kohottaa mieltäni, sehän on kaikki vain kotiin päin;) Eikä asiani ole edes kovin hullusti; röntgenissä ei näkynyt mitään ja veriarvoni jne ovat mitä parhainta luokkaa. Ilman uutta reumatestiä ei olisi edes löydetty minulta mitään. Hyvää jatkoa kaikille ja hauskaa kesää! :)


      • pateliina
        mmm kirjoitti:

        Noin muutkin ovat sanoneet:) Itseasiassa olen jo tottunut vähän ajatukseen! Elämä lääkkeitten kanssa ei ole niin vaikeata, ja oikeastaan se etten voi juoda tai polttaa paljon on vain hyväksi minulle! Myös hyvä ruokavalio vain kohottaa mieltäni, sehän on kaikki vain kotiin päin;) Eikä asiani ole edes kovin hullusti; röntgenissä ei näkynyt mitään ja veriarvoni jne ovat mitä parhainta luokkaa. Ilman uutta reumatestiä ei olisi edes löydetty minulta mitään. Hyvää jatkoa kaikille ja hauskaa kesää! :)

        oli pakko kirjottaa taas.. mulla todettiin reuma kun olin 3,5-vuotias, nyt olen 21-vuotias.. ei se elämä siihen loppunut.. olen kyllä ryypiskellyt ja poltellut tupakkia (joskus nuorempana) lääkityksestä huolimatta.. ei se reuma jarruta elämää jos ei vaan anna.. kunhan tulee sinuiksi asian kanssa niin ei sitä edes huomaa, lääkkeetkin menee suuhun ihan rutiinilla ja välillä pitää oikein miettiä et otinkohan mä ne jo :)
        eikun vaan tossua toisen eteen ja huumoria mukaan!!


      • mmmuuuuuaa
        pateliina kirjoitti:

        oli pakko kirjottaa taas.. mulla todettiin reuma kun olin 3,5-vuotias, nyt olen 21-vuotias.. ei se elämä siihen loppunut.. olen kyllä ryypiskellyt ja poltellut tupakkia (joskus nuorempana) lääkityksestä huolimatta.. ei se reuma jarruta elämää jos ei vaan anna.. kunhan tulee sinuiksi asian kanssa niin ei sitä edes huomaa, lääkkeetkin menee suuhun ihan rutiinilla ja välillä pitää oikein miettiä et otinkohan mä ne jo :)
        eikun vaan tossua toisen eteen ja huumoria mukaan!!

        Kaverini isoäidillä oli ollut nuorena reuma, johon sai lääkityksen. Vanhemmiten reuman oireet katosivat ja lääkitykseenkään ei ollut enää tarvetta. Lääkärit perustelivat reuman häviämistä murrosiällä, että kun se katosi, katosi sairaus. Onko tuo ihan hirveän harvinaista?


    • VANHOJENTAUTI0_o???

      Öö..en sanois että se on "vanhojentauti". Ite oon 12 ja mulla on 90% varmasti nivel reuma...noo huomenna saa tietää jännittää:3

    • muutoksen blogi

      Ruokavalion muutos ei ole helppoa, mutta aina kannattaa edes yrittää.

      Lopussa kiitos seisoo.

      On niin paljon hyvää syötävää viljojen tilalle, että ei ainakaan nälkä jää.

      Maidonkin voi korvata aidolla ruualla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe