Portaat kivitaloon

JEP's

Löytyykö netistä ohjeita betoniportaiden tekoon? Tarkoitus olisi tehdä valetut portaat, u-malliset lepotasolla. Laudoitus ja raudoitus ohjeita kaipailen.

16

13347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raksaaja--sh

olen kyllä edelleen sitä mieltä että mikäli itsessä ei ole kirvesmiehen vikaa ja itse aikoo portaat tehdä, ne syntyy sangen helposti siporexista.

• jii

vaikka itse ajattelin tehdä myös kahdet portaat valamalla: Sisäportaat niin että syöksyjen väliin tulee kantava seinä ja valan siihen n.8cm paksut askelma"lankut" jotka sitten parketoidaan.
      Ulkoportaat joiden alla on kylmä varasto teen umpiportaina niin että tausta on muottivaneria ja sitten etupuolelle 8" lankusta muotit askelmille. Mitoitusmenetelmänä ajattelin käyttää niin-paljon-että-varmasti-riittää ja sitten siihen 50% lisää, massa tuppaa vääntämään muotteja melko lailla. Harrastelijafyysikkokin laskee äkkiä minkä suuruusluokan voimia muottiin kohdistuu kun pitää mielessä että betoni painaa kuitenkin 2500kg/m3.

Pistä linkki tännekin jos löydät jotain.

• Rakennusmies

jos laittaa liikaa raudoitusta ei rakenne ole enää tasapainoraudoitettu ja lopputulos voi olla sama kuin jos rautaa on liian vähän eli ei sitä kannata sinne hullumaisesti laittaa.
        Valupaineetkin on pienemmät jos käytät jäykempää massaa ja tällöin on myös osittain avonaiset portaat parempi valaa. Muotin esikastelu auttaa paremman lopputuloksen saamisessa kun betoni ei takerru niin paljon muottiin vaan tasoittuu ja täyttää kaikki kolot paremmin.

• Akio

Jossain ammattikoulun rakennuspuolella käytössä olevasta/olleesta oppikirjasta jonkinlaista osviittaa tuohon oli tarjolla. Kirjan nimiä en muista, mutta betonivalujen muotitusta ja raudoitusta siinä/niissä käsiteltiin. Löytyy kirjastosta. Ja raudoituskuvat rakennesuunnittelijalta.

Sinällään tuo muotitus on ammattitaitoiselle kirvesmiehelle sen verran pikainen homma, että jos sellainen on käytettävissä, niin kannattaa harkita homman teettämistä hänellä.

• raksaaja--sh

Liikuntasaumat kannattaa miettiä huolella.

Työpaikan porrasnousuissa (jotka on kiinteää betonimöykkyä) huomaa kun ylemmän ja alemman kerroksen lattiat elävät eritahtiin. Portaikon saumat halkeilee yläpäässä.

(meillä ei portaat ole vielä pinnoitettu kun kellari on kesken, mutta kuvittelisin että siporex legoista tehty portaikko elää tasaisemmin.... anyway pitää laittaa elastinen verhoilu tai jättää suojalistojen taakse liikuntasaumat ettei halkeilua tule)

• juu juu

itsellä paikalla valetut portaat, puuseppä/timpuri teki muotit, itse raudoitin rakennesuunnittelijani tekemien kuvien mukaan, pinnoitin parketilla, kaiteet mallia "väliseinä", eli kertopuurunko ja EK- kipsilevy.
        Muottien teko kesti timpurilta n. 6 tuntia, raudoitus itseltä about saman verran jne.
        hintaa tullut ehkä n. 3k€ kaiken kaikkiaan portaille (mallia U).
        Hox; lattialaatta on vahvistettu portaiden ensimmäisen askelman alta (paksumpi valu, finfoam alla, enemmön terästä), lisäksi tartunnat (12 mm harjateräkset)laitettu yläkerran ontelolaattojen saumavalun yhteydessä ontelolaattojen porrasaukon kohdalla yhdistävään paikallavalupalkkiin, ja tartuntoja porattu ja juotosvalettu portaiden sivustalla oleviin betoniseiniin (12 mm harjaterästappeja) eli ei pitäisi portaiden elää/liikkua eikä ole niin tehnyt.
        Kannattaa satsata muotteihin ja itse valuun, kun tehty tarkkaa työtä niin ei tarvitse tasoitteiden kanssa pelata ennen pinnoitustöitä.

• kivitaloon

Otettiin ite valmiit betonielementtiportaat Lemminkäiseltä - oli älyttömän helpot ja nopeat.

Asennus samaan aikaan kun yläkerran ontelot, vei aikaa 30 tuntia. Kiinnitysvalut samalla kertaa kuin onteloiden saumavalut.

Hintakin oli semmonen että en viitti edes omalla työllä alkaa tekemään muotteja ja raudoittamaan jne. Ja mikä parasta niin nyt on hyvät portaat jo työmaa-aikana - suosittelen.

• aikaa meni 30 minuuttia
        kivitaloon kirjoitti:

Otettiin ite valmiit betonielementtiportaat Lemminkäiseltä - oli älyttömän helpot ja nopeat.

Asennus samaan aikaan kun yläkerran ontelot, vei aikaa 30 tuntia. Kiinnitysvalut samalla kertaa kuin onteloiden saumavalut.

Hintakin oli semmonen että en viitti edes omalla työllä alkaa tekemään muotteja ja raudoittamaan jne. Ja mikä parasta niin nyt on hyvät portaat jo työmaa-aikana - suosittelen.

EI TUNTIA VAAN MINUUTTIA ;-D

• juu juuuu
        kivitaloon kirjoitti:

no jos on lattia valettuna siinä vaiheessa kun tekee välipohjaa niin elementtiportaat toki OK, ja tokihan se on mukava kun on kunnon portaat jo rakennusvaiheessa.
        Paljonko maksaa u-mallin elementtiportaat, siis pelkät elementit?
        Entä jos haluaa hieman hienosäätää etenemää, nousua, onnostuuko vai onko kaikki "samasta muotista"?

• Ripalukko
        juu juuuu kirjoitti:

no jos on lattia valettuna siinä vaiheessa kun tekee välipohjaa niin elementtiportaat toki OK, ja tokihan se on mukava kun on kunnon portaat jo rakennusvaiheessa.
        Paljonko maksaa u-mallin elementtiportaat, siis pelkät elementit?
        Entä jos haluaa hieman hienosäätää etenemää, nousua, onnostuuko vai onko kaikki "samasta muotista"?

1500e / kpl C-tyyppi

• lemminkäisen

betonielementtiportaat kellarista ykköseen ja ykkösestä kakkoseen. nostettiin paikoilleen variax-välipohjien kanssa, joihin valoin kiinni roiloamalla vähän variaxin reunaa, jotta raudoille sai tartunnan. muksut leikki niilä pihalla ennen elementtien asennusta, oli kai hieno kävellä portaita, jotka eivät johtaneet mihinkään. päällystin ne korkkilaatoin ja kulmiin metallinen kulmalista ja jalkalistat. alta ruiskutasoite. lasikaiteet, niin se hinta oli erittäin kilpailukykyinen, kysele tarjous lempparilta tai jälleenmyyjältä. muistaakseni mahtui 180x160-tilaan, joten en suosittele mitään muottien tekoja, käytä aika muijasi kanssa seurusteluun vaikka, jos ei ole muuta tekemistä.

• JEP's

Mitä niille Siporex portaille tuli hintaa.

Katto on jo päällä joten noi elementit voi unohtaa. Tarkoitus olisi tehdä yläkerran lattiavalu ja porrasvalu samalle kertaa, onnistuuko?

• velliä

riippuu kuinka juoksevana meinaat ottaa latiabetonin, portaisiin ei tarvi ihan lirua olla, kuten ei kyllä lattiaankaan.
        onnistuu se.

• raksaaja--sh

1000-2500€ pinnoite.

Tuohon hintahaarukaan ainakin meille ois mahtunut Jämerän piirtämä toimittama kaksinousuinen porras jossa välissä lepotaso sekä rautakaupan kautta tilattu, itse suunniteltava ja asennettava versio.

Meillä portaiden lopullinen hinta jäi jonkin verran alle tonnin pinnoite. Askelmat ja välitasanne tilattiin K-raudan kautta siporexin tahtaalta. L profiilia ostin K raudatsa, siporex väliseinäkiviä starkista ja niistä sitten hitsattiin ja sahailtiin... hieman oli raksallakin jämärautaa yms. jonka hyödynsin. Hitsaajana oli kaveri jolle olin talkoillut muuttoapuna, muutoin tein itse.

• raksaaja--sh
        raksaaja--sh kirjoitti:

1000-2500€ pinnoite.

Tuohon hintahaarukaan ainakin meille ois mahtunut Jämerän piirtämä toimittama kaksinousuinen porras jossa välissä lepotaso sekä rautakaupan kautta tilattu, itse suunniteltava ja asennettava versio.

Meillä portaiden lopullinen hinta jäi jonkin verran alle tonnin pinnoite. Askelmat ja välitasanne tilattiin K-raudan kautta siporexin tahtaalta. L profiilia ostin K raudatsa, siporex väliseinäkiviä starkista ja niistä sitten hitsattiin ja sahailtiin... hieman oli raksallakin jämärautaa yms. jonka hyödynsin. Hitsaajana oli kaveri jolle olin talkoillut muuttoapuna, muutoin tein itse.

kannattaa sitten varmistaa omalta rakennesuunnittelijalta että on tekemässä oikein, jos itse väen vängällä haluaa kaiken tehdä ... niinkuin eräs

• rakennesuunnittelija

tekivät kuvat kumpikikin ja timpurit rakensivat. EI ihan helpolta näyttänyt. Ja ulkoportaita ne vasta kauvan tekivätkin, etenkin raudoitus tuntui kestävän. Ei olisi onnistunut minulta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16973
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4694
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2676
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      138
      1954
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1569
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1429
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1155
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1079
    Aihe