Eli kysytääs täällä. Onko jollain kokemusta Ala-talkkarin Veto Mat stokerista (0,5m3). Lähinnä että onko ollu takatulen kanssa ongelmia, ku näkyy olevan tuo syöttöputki kovin lyhyt. Olis muuten näppärän kokonen ja tehonen pienempäänki pannuhuoneesee. Mutta tosiaan epäilyttää kuinka toimii, ku lähinnä hakkeella olis tarkotus lämmittää ja siinä tahtoo niin helposti mennä valkia väärään suuntaan?
Stokeri
5
1369
Vastaukset
- kaikista vaihtoehdoista
Elikkä ainakin arimax, säätötuli ja ala-talkkari.
Itse kun meinasin vaihtaa lämmitys systeemiä käänteispaloisesta puukattilasta stokeri systeemiin, niin lopuksi jäi vain yksi vaihtoehto ja se oli säätötuli. Kattilahuoneen koko rajoitti arimaxin pois ja muistaakseni ala-talkkarikaan ei olisi sopinut, enkä muutenkaan alatalkkaria olisi ostanut kun siinä syöttöputki on kulmikas. Jos pannuhuone on asuinrakennuksessa, niin kannattaa panostaa tuohon paloturvallisuuteen erityisesti. Itse päädyin lopulta pitämään entisen lämmitysjärjestelmän, jossa ei paloturvallisuuden kannalta ole mitään päänvaivaa, toki ainahan pitää olla huolellinen kaikkien tulisijojen kanssa. - tätä
0.5 m3 haketta vastaa 200-250 l puuta-> aika
usein joutuu säiliötä täyttämään.
Eiköhän paloturvallisuus noissa kaikissa ok,
vakuutusyhtiöiden suosituksetkin sen jo takaa.- elikkä
loppupelissä ei välttämättä pääse kovinkaan paljon pienemmällä työllä kuin hyvällä puukattilalla ja isolla varaajalla.
elikkä kirjoitti:
loppupelissä ei välttämättä pääse kovinkaan paljon pienemmällä työllä kuin hyvällä puukattilalla ja isolla varaajalla.
Ja sitten vielä hakkeen varastointi. Jos hiemankin kosteaa, niin homehtuu, joten säilyttäminen asuintiloihin liittyväsä pannuhuoneessa aika arveluttavaa, homeitiöt leviävät.
Kunnon puukattila(alapalo tai käänteispalo) ja riittävä varaaja, niin ei se työmäärä paljonkaan suurempi ole. Polttopuita tekee puhdetöinä aika vaatimattominkin laittein(moottorisha ja kirves), mutta haketta joutuu teettämään urakoijalla tai sitten ostamaan sen valmiina hakkeena.Hakemaattien kanssa tosiaan on jos jonkinlaista takapalon vaaraa ja kesällä kun ainoastaan käyttöveden lämmitys, voi palopää täysin sammua, kun käyntiväli pitkä.- Anonyymi
eetu52 kirjoitti:
Ja sitten vielä hakkeen varastointi. Jos hiemankin kosteaa, niin homehtuu, joten säilyttäminen asuintiloihin liittyväsä pannuhuoneessa aika arveluttavaa, homeitiöt leviävät.
Kunnon puukattila(alapalo tai käänteispalo) ja riittävä varaaja, niin ei se työmäärä paljonkaan suurempi ole. Polttopuita tekee puhdetöinä aika vaatimattominkin laittein(moottorisha ja kirves), mutta haketta joutuu teettämään urakoijalla tai sitten ostamaan sen valmiina hakkeena.Hakemaattien kanssa tosiaan on jos jonkinlaista takapalon vaaraa ja kesällä kun ainoastaan käyttöveden lämmitys, voi palopää täysin sammua, kun käyntiväli pitkä.Alatalkkariin saa halutessa syöttöputken, niin pitkän kun haluaa.
Mulla 50 cm lisää ja hyvin stokeri, halvalla toimii.
Sähkön hinta nousee liikaa………
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 371822
- 50818
- 69786
- 108740
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7661Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t33639Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27580Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15569Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.141481- 52465