Partalevästä

AKWaRiSTi

Akvaariooni ilmestyi partalevää ja se lisääntyy ja lisääntyy.

Sen ilmestymisen aikaan laitoin 7-kuulia kasvien juurille.
Samaan aikaan myös suodattimen "ilmastin" lakkasi toimimasta (tukossako?).

Olisiko jommalla kummalla osuutta levien kasvuun?

Kasvit kasvavat valtavaa vauhtia.

11

1022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RRR

      Innostui hieman tuosta ravinnelisästä??
      Onko sulla kuinka kova virtaus siellä??
      Entäs kuinka paljon ruokit kaloja??
      Löysin jostain vanhan jutun että
      Flourish Excelin teilaavan partalevää. (nestemäinen CO 2)
      En sitte tiedä pitääkö paikkaansa??

      Tais olla vielä sillain että jos yliannostelee niin lähtis mutta en menis ihan heti sitä kokeilemaan koska ei ole varmaa tietoa itselläni tuosta.

      Kannattaa tarkistaa tuo ilmastin juttu onko tukossa vai jotenkin vaan epäkunnossa??

      Minkäslainen valaisin sulla on ??
      Tietty akvan koko ja vesiarvotkin vois olla paikallaan??Kalasto jne...

      Pistäppä hieman sellaisia perustietoja siittä ja hoidostasi??

      Kun siinä voi olla muutamia asioita mitkä vaikuttaa levän kasvuun..

      Mutta jos kasvisi kasvaa hyvin luulisi että leville ei jää ravintoa???

      Lannoitatko muuten kuin noilla boltseilla? Jos niin miten?
      Onko hiilaria käytössä??

      Eiköhän tässä nyt alkuun jotain millä mennään eteenpäin asiassa??

      • AkWaRiSTi

        Hirveesti tuli kysymyksiä!

        No, tässäpä vastauksia:

        Ennen lannoitin vain nesteillä, mutta sitten keksin seiskakuulat. Niiden lisäksi oon lorauttanut ohjeen mukaan nestemäistä lannoitetta. Kaikkien kasvien juurella ei ole kuulia joten arvelin niiden tarvitsevan nestelannoitusta. Taitaa olla turhaa.

        Akvaarion tilavuus on 140litraa. Suodatin on toisessa päässä ja kasvit liikkuvat hieman toisessakin päässä. Siitä saa kai kuvan virtauksesta.

        Suodattimen puhdistin juuri ja nyt toimii moitteettomasti.

        Valaisin on akvaarion pituinen ja siinä on 2 loisteputkea. Toinen on kasvivalo. Watteja en muista enkä voi nyt tarkistaakaan, kun en ole kotona.

        Kalastoon kuuluu: 3 kääpiörihmakalaa, 14 kardinaalitetraa, 1 partamonni, 1 juovaimubarbi

        Vesi on pehmeää, nitriitti 0, nitraatti 20, Ph 6,8.

        Ruokaa annan pari kertaa päivässä. Ruokin hiutaleilla, pohjatableteilla, tuorekurkulla ja surviaisilla. Monnille annan tuorekurkkua.

        Josko näiden tietojen perusteella voisi sanoa jotain?

        Ai niin,.. kalat näyttävät terveiltä. Ne syövät, tekevät pesää ja tietysti myös uiskentelevat iloisesti. =)


      • RRR
        AkWaRiSTi kirjoitti:

        Hirveesti tuli kysymyksiä!

        No, tässäpä vastauksia:

        Ennen lannoitin vain nesteillä, mutta sitten keksin seiskakuulat. Niiden lisäksi oon lorauttanut ohjeen mukaan nestemäistä lannoitetta. Kaikkien kasvien juurella ei ole kuulia joten arvelin niiden tarvitsevan nestelannoitusta. Taitaa olla turhaa.

        Akvaarion tilavuus on 140litraa. Suodatin on toisessa päässä ja kasvit liikkuvat hieman toisessakin päässä. Siitä saa kai kuvan virtauksesta.

        Suodattimen puhdistin juuri ja nyt toimii moitteettomasti.

        Valaisin on akvaarion pituinen ja siinä on 2 loisteputkea. Toinen on kasvivalo. Watteja en muista enkä voi nyt tarkistaakaan, kun en ole kotona.

        Kalastoon kuuluu: 3 kääpiörihmakalaa, 14 kardinaalitetraa, 1 partamonni, 1 juovaimubarbi

        Vesi on pehmeää, nitriitti 0, nitraatti 20, Ph 6,8.

        Ruokaa annan pari kertaa päivässä. Ruokin hiutaleilla, pohjatableteilla, tuorekurkulla ja surviaisilla. Monnille annan tuorekurkkua.

        Josko näiden tietojen perusteella voisi sanoa jotain?

        Ai niin,.. kalat näyttävät terveiltä. Ne syövät, tekevät pesää ja tietysti myös uiskentelevat iloisesti. =)

        Hirveesti tuli kysymyksiä!
        JEPJEP!!!
        No, tässäpä vastauksia:

        Ennen lannoitin vain nesteillä, mutta sitten keksin seiskakuulat. Niiden lisäksi oon lorauttanut ohjeen mukaan nestemäistä lannoitetta. Kaikkien kasvien juurella ei ole kuulia joten arvelin niiden tarvitsevan nestelannoitusta. Taitaa olla turhaa.
        RIIPPUU VIELÄ SIITTÄ MINKÄLAISIA KASVEJA SULLA ON .NESTEMÄINEN LANNOITE ON YLEENSÄ KÖYNNÖSTÄVILLE JA PINTAKASVEILLE JA KAIKILLE JOTKA OTTAVAT RAVINTEET VEDESTÄ.
        7-BOLTSIT,SAVIKUULAT JNE TAAS LAITETAAN POHJALTA RAVINTEENSA OTTAVILLE..




        Akvaarion tilavuus on 140litraa. Suodatin on toisessa päässä ja kasvit liikkuvat hieman toisessakin päässä. Siitä saa kai kuvan virtauksesta.
        JUU.

        Suodattimen puhdistin juuri ja nyt toimii moitteettomasti.
        OK.HYVÄ NIIN.

        Valaisin on akvaarion pituinen ja siinä on 2 loisteputkea. Toinen on kasvivalo. Watteja en muista enkä voi nyt tarkistaakaan, kun en ole kotona. OUKKEI

        Kalastoon kuuluu: 3 kääpiörihmakalaa, 14 kardinaalitetraa, 1 partamonni, 1 juovaimubarbi

        ONKO JUOVAIMUBARBI VAI LEVÄBARBI???
        ON MEINAAN AIKAS SAMAN NÄKÖISIÄ..

        SEN PITÄIS KYLLÄ SYÖDÄ LEVÄÄ JOSSEI LEVÄT IHAN HULLUNLAILLA REHOTA..

        Vesi on pehmeää, nitriitti 0, nitraatti 20, Ph 6,8.
        OK.

        Ruokaa annan pari kertaa päivässä. Ruokin hiutaleilla, pohjatableteilla, tuorekurkulla ja surviaisilla. Monnille annan tuorekurkkua.
        OK.

        Josko näiden tietojen perusteella voisi sanoa jotain?
        MUN MIELESTÄ KAIKKI OLIS IHAN OK

        Ai niin,.. kalat näyttävät terveiltä. Ne syövät, tekevät pesää ja tietysti myös uiskentelevat iloisesti. =)

        MIKÄHÄN NYT SITTEN OLISI SE SYY??

        OLETKO KOKEILLUT NYPPIÄ SITÄ POIS JA HARJAILLA KIVISTÄ ,KANNOISTA YMS KORISTEISTA???

        SAASTUNEIMMAT KASVIEN LEHDET KANNATTAA NYPPIÄ POIS.

        Ainiin jos se on Levis sen pitäis olla mielellään
        300 litrasessa akvassa ja parvikala min 4kpl..

        Jos taas juovaimubarbi senkin asumus saisi olla min.180 litraa ..nooh voise yksin siellä mennä koska ei ole parvikala.
        http://www.aquatic-gardeners.org/finnishSAE.html
        Lukases tuolta noita juttuja..
        Hieno lukee kun Ä-kirjaimen tilalla on sellanen "kuutio" ;OD


      • AkWaRiSTi
        RRR kirjoitti:

        Hirveesti tuli kysymyksiä!
        JEPJEP!!!
        No, tässäpä vastauksia:

        Ennen lannoitin vain nesteillä, mutta sitten keksin seiskakuulat. Niiden lisäksi oon lorauttanut ohjeen mukaan nestemäistä lannoitetta. Kaikkien kasvien juurella ei ole kuulia joten arvelin niiden tarvitsevan nestelannoitusta. Taitaa olla turhaa.
        RIIPPUU VIELÄ SIITTÄ MINKÄLAISIA KASVEJA SULLA ON .NESTEMÄINEN LANNOITE ON YLEENSÄ KÖYNNÖSTÄVILLE JA PINTAKASVEILLE JA KAIKILLE JOTKA OTTAVAT RAVINTEET VEDESTÄ.
        7-BOLTSIT,SAVIKUULAT JNE TAAS LAITETAAN POHJALTA RAVINTEENSA OTTAVILLE..




        Akvaarion tilavuus on 140litraa. Suodatin on toisessa päässä ja kasvit liikkuvat hieman toisessakin päässä. Siitä saa kai kuvan virtauksesta.
        JUU.

        Suodattimen puhdistin juuri ja nyt toimii moitteettomasti.
        OK.HYVÄ NIIN.

        Valaisin on akvaarion pituinen ja siinä on 2 loisteputkea. Toinen on kasvivalo. Watteja en muista enkä voi nyt tarkistaakaan, kun en ole kotona. OUKKEI

        Kalastoon kuuluu: 3 kääpiörihmakalaa, 14 kardinaalitetraa, 1 partamonni, 1 juovaimubarbi

        ONKO JUOVAIMUBARBI VAI LEVÄBARBI???
        ON MEINAAN AIKAS SAMAN NÄKÖISIÄ..

        SEN PITÄIS KYLLÄ SYÖDÄ LEVÄÄ JOSSEI LEVÄT IHAN HULLUNLAILLA REHOTA..

        Vesi on pehmeää, nitriitti 0, nitraatti 20, Ph 6,8.
        OK.

        Ruokaa annan pari kertaa päivässä. Ruokin hiutaleilla, pohjatableteilla, tuorekurkulla ja surviaisilla. Monnille annan tuorekurkkua.
        OK.

        Josko näiden tietojen perusteella voisi sanoa jotain?
        MUN MIELESTÄ KAIKKI OLIS IHAN OK

        Ai niin,.. kalat näyttävät terveiltä. Ne syövät, tekevät pesää ja tietysti myös uiskentelevat iloisesti. =)

        MIKÄHÄN NYT SITTEN OLISI SE SYY??

        OLETKO KOKEILLUT NYPPIÄ SITÄ POIS JA HARJAILLA KIVISTÄ ,KANNOISTA YMS KORISTEISTA???

        SAASTUNEIMMAT KASVIEN LEHDET KANNATTAA NYPPIÄ POIS.

        Ainiin jos se on Levis sen pitäis olla mielellään
        300 litrasessa akvassa ja parvikala min 4kpl..

        Jos taas juovaimubarbi senkin asumus saisi olla min.180 litraa ..nooh voise yksin siellä mennä koska ei ole parvikala.
        http://www.aquatic-gardeners.org/finnishSAE.html
        Lukases tuolta noita juttuja..
        Hieno lukee kun Ä-kirjaimen tilalla on sellanen "kuutio" ;OD

        Kiitos valtavasti vastauksesta!!!

        Unohdin kertoa, että minulla on myös 10 kpl perunnuolimonneja!!! Mukavan ahkeria ja rohkeita kaloja ovat.

        Minulla on tosiaankin juovaimubarbi. Leväbarbin tiedän olevan todella hyvä levänpoistaja, mutta koska se kasvaa niin suureksi niin päädyin yhteen juovaimubabiin. Harmi vaan, kun se on äärettömän laiska! Siellä se vaan uiskentelee eikä maiskuttele leviä lainkaan. Se pääsi Seran pohjatablettien makuun eikä muusta välitä. =(

        Akvariossani ei ole ollut mitään muuta levää kuin pari viikkoa sitten ilmestynyttä mustaa pitkää rumilusta. Partalevää oletan olevan.

        Kasvit: vallisnerioita, miekkakasveja, vedensuosikkia, papukaijalehteä ja sitten joitakin etualan kasveja joiden nimiä en tiedä. KAIKKI kasvit kasvavat voimakkaasti. Joka viikko karsin nitä rajusti.

        No, samalla kun puhdistin suodattimen niin hankasin kannot puhtaiksi ja revin pahasti leväiset kasvit pois.

        Nyt jätän nestemäisen lannoitteen pois ja katson väheneekö levänkasvu.
        Ei kai tässä muutakaan voi tehdä....


      • RRR
        AkWaRiSTi kirjoitti:

        Kiitos valtavasti vastauksesta!!!

        Unohdin kertoa, että minulla on myös 10 kpl perunnuolimonneja!!! Mukavan ahkeria ja rohkeita kaloja ovat.

        Minulla on tosiaankin juovaimubarbi. Leväbarbin tiedän olevan todella hyvä levänpoistaja, mutta koska se kasvaa niin suureksi niin päädyin yhteen juovaimubabiin. Harmi vaan, kun se on äärettömän laiska! Siellä se vaan uiskentelee eikä maiskuttele leviä lainkaan. Se pääsi Seran pohjatablettien makuun eikä muusta välitä. =(

        Akvariossani ei ole ollut mitään muuta levää kuin pari viikkoa sitten ilmestynyttä mustaa pitkää rumilusta. Partalevää oletan olevan.

        Kasvit: vallisnerioita, miekkakasveja, vedensuosikkia, papukaijalehteä ja sitten joitakin etualan kasveja joiden nimiä en tiedä. KAIKKI kasvit kasvavat voimakkaasti. Joka viikko karsin nitä rajusti.

        No, samalla kun puhdistin suodattimen niin hankasin kannot puhtaiksi ja revin pahasti leväiset kasvit pois.

        Nyt jätän nestemäisen lannoitteen pois ja katson väheneekö levänkasvu.
        Ei kai tässä muutakaan voi tehdä....

        Sä oot hemmotellu sen "piloille" kun ei levä maistu ;OD
        Nuolimonnit pitää raikkaasta ja puhtaasta(hapekkaasta) vedestä ja tykkää virtauksesta..

        Niin tuolla paljastui että OLETAT sen olevan partalevää???

        No perskutarallaa...Kuvaileppas se levä nyt ihan sitten niin tarkkaan kun voit??

        Missä sitä on?
        Minkänäköistä?
        Väri?
        jne.....

        Mutta jos kasvit voi hyvin niin mun mielestä ei nyt tässä vaiheessa kannata jättää tuota lannoitetta pois..
        Tarvis ensin selvittää mikä levä kyseessä??


      • AkWaRiSTi
        RRR kirjoitti:

        Sä oot hemmotellu sen "piloille" kun ei levä maistu ;OD
        Nuolimonnit pitää raikkaasta ja puhtaasta(hapekkaasta) vedestä ja tykkää virtauksesta..

        Niin tuolla paljastui että OLETAT sen olevan partalevää???

        No perskutarallaa...Kuvaileppas se levä nyt ihan sitten niin tarkkaan kun voit??

        Missä sitä on?
        Minkänäköistä?
        Väri?
        jne.....

        Mutta jos kasvit voi hyvin niin mun mielestä ei nyt tässä vaiheessa kannata jättää tuota lannoitetta pois..
        Tarvis ensin selvittää mikä levä kyseessä??

        Totta - olen hemmotellut juovaimubarbin pilalle. Sitä on ollut niin hauskaa katsoa, kun se on syönyt tabletteja. Puolikkaan olen antanut sille, kun on "kerjännyt" =)

        Olen katsellut levien kuvia ja tullut siihen tulokseen, että sen on oltava partalevää. Satavarma en kuitenkaan ole.

        Levä on mustaa ja pitkää. Se ei ole mitään pientä tupsumaista siis. Sitä tulee miekkakasveihin, vallisnerioihin ja kantoon, joka on kovassa virtauksessa suodattimen edessä. Nyt sitä on ilmestynyt kiveenkin. Pelkään, että se leviää pohjalle ja sitten alankin olla jo liemessä.... =(


      • RRR
        AkWaRiSTi kirjoitti:

        Totta - olen hemmotellut juovaimubarbin pilalle. Sitä on ollut niin hauskaa katsoa, kun se on syönyt tabletteja. Puolikkaan olen antanut sille, kun on "kerjännyt" =)

        Olen katsellut levien kuvia ja tullut siihen tulokseen, että sen on oltava partalevää. Satavarma en kuitenkaan ole.

        Levä on mustaa ja pitkää. Se ei ole mitään pientä tupsumaista siis. Sitä tulee miekkakasveihin, vallisnerioihin ja kantoon, joka on kovassa virtauksessa suodattimen edessä. Nyt sitä on ilmestynyt kiveenkin. Pelkään, että se leviää pohjalle ja sitten alankin olla jo liemessä.... =(

        Sehän on fiksu kun oppinu kerjäämäänki ;OD

        Ei vais kyllähän ne kalatkin oppii kaikenlaista.

        Jeess mutta asiaan...

        Pystyisitkö ottaan siittä kuvaa ja pistään vaikka maililla???
        Tai oletko löytänyt netistä mistään kuvaa että pystyisit vertaamaan onko se sitä partalevää???

        Tuntomerkit kyllä täsmäis.

        katoppa tuolta AW hakuun että "Partalevä"

        Siellä on paljon juttua siittä nestemäisen hiilen käytöstä...

        Oikein annosteltuna vois tehota tuohon partalevään??

        Ja kaikki näkyvä levä niin nypit/harjaat pois minkä kerkeet ;OD

        No toivottavasti ei leviä pohjalle......Sitten voi alkaa isompi projekti ??


    • hanna

      Joo, partalevää on ollut mullakin. Olen saanut sitä kuriin nyppimällä ja akvaariokaupan ohjeella, että neljä päivää ilman valoa tyystin. Nyt sitä on vain parissa kasvissa nukkamaisena "alkupintana", mutta pelkään sen uudelleen räjähtävän.

      Ongelmana on lannoitus. meillä on 126-litrainen tankki, jossa on pohjalla soraa kun sellaista hölmöyksissämme aluksi ostimme. Minunkin mielestäni partalevä räjähti yhden ainokaisen pohjalannoituskerran jälkeen, työnsin silloin kasvien juurille soraan n. 4 kpl cryptp plant tablettia pieniksi mursittuna. Lisäksi olen käyttänyt flora pride nestemäistä lannoitetta. Miekkakasvit ja monet muutkin tarviis pohjalannoitetta, mutta nyt en uskalla enää sitä laittaa, ettei levä riehaannu. Onko tässä nyt ainoa ratkaisu hankkia hiekkaa pohjalle, ettei se lannoite sieltä soran välistä pollähtele levien ruoaksi vai mitä tässä nyt oikein pitäisi tehdä?
      Testeissä kaikki arvot tuntuivat olevan ok.

    • AKWaRiSTi

      Taistelu partalevää vastaan jatkuu edelleen.

      Revin leväisiä kasveja pois pari kertaa viikossa. Kasvit kukoistavat vaikken ole antanut lannoitusta viikkoihin. Partalevä kukoistaa myös, mutta mielestäni se on hieman vähentynyt. Huh!

      Luulen, että liika kasviravinne aiheutti sen ilmestymisen.

      • AkWaRiSTi

        Kuulumisia vain taas...

        Partalevää enää hieman. Kasvilannoitetta en ole antanut vieläkään. Kasvit kukoistavat siitäkin huolimatta. Uskon vahvasti siihen, että ylilannoitin kasveja ja siitä partalevä innostui.

        Tunnen suurta onnisumisen iloa siitä, että sain ongelman poistettua.


      • RRR
        AkWaRiSTi kirjoitti:

        Kuulumisia vain taas...

        Partalevää enää hieman. Kasvilannoitetta en ole antanut vieläkään. Kasvit kukoistavat siitäkin huolimatta. Uskon vahvasti siihen, että ylilannoitin kasveja ja siitä partalevä innostui.

        Tunnen suurta onnisumisen iloa siitä, että sain ongelman poistettua.

        Kyl se siit sitte...

        Kyllähän se aina ilostuttaa ku onistuu ;OD


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe