Yhteishaut lähestyy, ja en millään osaa päättää kumpaan hakisin nyt lukion jälkeen.. Kaks mun ehdotonta suosikkia. Tiiän et työllisyys on mitä on noilla tutkinnoilla, mut parempi on tehdä jotain mistä oiskeesti pitää.
Tradenomi vai restonomi?
4
6874
Vastaukset
- Targetti
Kukaan ei varmaan osaa sanoa mikä koulutuksen ala sopisi sinulle paremmin kuin sinä itse.
Meikäläisen mielestä kyllä tuolla on ihan pointtinsa, että kannattaa lukea sitä mikä kiinnostaa, niin tottakai sillä alalla sitten pärjääkin paremmin kuin sellaisella mistä ei voisi pätkän vertaa välittää. :)- alaavaihtava
En tiedä auttaako tämä yhtään, mutta mieti valmistumisesi jälkeen työaikoja. Restonomit valmistuessaan työskentelevät usein esim. tarjoilijana (työkokemus esimiehenä olosta vaaditaan usein useampi vuosi ennen kuin paikkaa voi johtaa) ja suurin osa tarjoilijan työstä on vuorotyötä jopa pitkälle yöhön. Miinuksia humalaiset ja sekakäyttäjät. Jalat joutuu koville. Paljon osa-aikaisia.
Tradenomeja paljon, mutta voihan aina lisäkouluttautua.
Kannattaa tehdä sitä, mitä todella haluaa. Itse olen restonomi ja halusin lastentarhanopettajaksi, mutta luulin aikoinaan, että täytyy mennä yliopistoon ja kun palkkakin oli huono ajuduin ravintola-alalle. Nyt olen vaihtanut alaa ja taidan hakea sosionomi opiskelijaksi perhe ja kasvatuspuolelle.
Mottonani tyytyväisempi olo kun tekee, mitä haluu eikä se, että parempi palkka ja ei niin mieluinen työ.
- ghfghfghgf
Opiskelin vähän aikaa tradenomipuolella ja nyt olen restonomiksi opiskelemassa.
Mieti omia kiinnostuksen alueita. Tradenomi ja restonomitutkinnot ovat hyvin laajoja tai siis samasta koulutusohjelmasta voi valmistua erilaisiin suuntautumisiin. Mutta pääpiirteittään tradenomi on bisnesmaailmaa, lukuja, yritysjuttuja, markkinointia jne. Tradenomit suuntautuvat esim. markkinointiin, palveluihin jne. Kiinnostaako sinua? Restonomiopinnoissa taas ydin on mm. kielten, kulttuurien ym. opiskelussa. Restonomien suuntautumisvaihtoehtoja voi olla esim. ravintola ja hotellipuoli, matkanjärjestäjä/matkatoimisto/lentoyhtiön, ohjelmapalvelut jne. Mieti tarkkaan mikä sinua kiinnostaa enemmän. Ei kannata miettiä ensin palkkaa, sillä jos et ole alasta kiinnostunut niin opiskelu on yhtä tuskaa eikä työntekokaan välttämättä kovin hauskaa.
Itse ainakin olen viihtynyt miljoona kertaa paremmin restonomiopinnoissa. - ............................
Sinun pitää miettiä kumpi kiinnostaa enemmän! Aloita vaikka sillä et mihin suuntautuisit kummassakin koulutuksessa. Restonomina voit suuntautua (riippuu koulusta) matkailuun, ruoka, elintarvike, ravintola tai majoitus. Tradenomina voi sit ainakin markkinointiin, rahoitus ja taloushallinnon puoliin ym.
Yritä miettiä mahdollisimman pitkälle.
Kaikista tärkeintä on se että se kumman valitsen kiinnostaa sinua vielä opiskelun aikana/ jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k323748Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet501677- 731369
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751201Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1721057Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911041- 84925
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua40819Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49771- 39750