Tradenomi vai restonomi?

mä_vain

Yhteishaut lähestyy, ja en millään osaa päättää kumpaan hakisin nyt lukion jälkeen.. Kaks mun ehdotonta suosikkia. Tiiän et työllisyys on mitä on noilla tutkinnoilla, mut parempi on tehdä jotain mistä oiskeesti pitää.

4

6887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Targetti

      Kukaan ei varmaan osaa sanoa mikä koulutuksen ala sopisi sinulle paremmin kuin sinä itse.

      Meikäläisen mielestä kyllä tuolla on ihan pointtinsa, että kannattaa lukea sitä mikä kiinnostaa, niin tottakai sillä alalla sitten pärjääkin paremmin kuin sellaisella mistä ei voisi pätkän vertaa välittää. :)

      • alaavaihtava

        En tiedä auttaako tämä yhtään, mutta mieti valmistumisesi jälkeen työaikoja. Restonomit valmistuessaan työskentelevät usein esim. tarjoilijana (työkokemus esimiehenä olosta vaaditaan usein useampi vuosi ennen kuin paikkaa voi johtaa) ja suurin osa tarjoilijan työstä on vuorotyötä jopa pitkälle yöhön. Miinuksia humalaiset ja sekakäyttäjät. Jalat joutuu koville. Paljon osa-aikaisia.
        Tradenomeja paljon, mutta voihan aina lisäkouluttautua.
        Kannattaa tehdä sitä, mitä todella haluaa. Itse olen restonomi ja halusin lastentarhanopettajaksi, mutta luulin aikoinaan, että täytyy mennä yliopistoon ja kun palkkakin oli huono ajuduin ravintola-alalle. Nyt olen vaihtanut alaa ja taidan hakea sosionomi opiskelijaksi perhe ja kasvatuspuolelle.
        Mottonani tyytyväisempi olo kun tekee, mitä haluu eikä se, että parempi palkka ja ei niin mieluinen työ.


    • ghfghfghgf

      Opiskelin vähän aikaa tradenomipuolella ja nyt olen restonomiksi opiskelemassa.

      Mieti omia kiinnostuksen alueita. Tradenomi ja restonomitutkinnot ovat hyvin laajoja tai siis samasta koulutusohjelmasta voi valmistua erilaisiin suuntautumisiin. Mutta pääpiirteittään tradenomi on bisnesmaailmaa, lukuja, yritysjuttuja, markkinointia jne. Tradenomit suuntautuvat esim. markkinointiin, palveluihin jne. Kiinnostaako sinua? Restonomiopinnoissa taas ydin on mm. kielten, kulttuurien ym. opiskelussa. Restonomien suuntautumisvaihtoehtoja voi olla esim. ravintola ja hotellipuoli, matkanjärjestäjä/matkatoimisto/lentoyhtiön, ohjelmapalvelut jne. Mieti tarkkaan mikä sinua kiinnostaa enemmän. Ei kannata miettiä ensin palkkaa, sillä jos et ole alasta kiinnostunut niin opiskelu on yhtä tuskaa eikä työntekokaan välttämättä kovin hauskaa.

      Itse ainakin olen viihtynyt miljoona kertaa paremmin restonomiopinnoissa.

    • ............................

      Sinun pitää miettiä kumpi kiinnostaa enemmän! Aloita vaikka sillä et mihin suuntautuisit kummassakin koulutuksessa. Restonomina voit suuntautua (riippuu koulusta) matkailuun, ruoka, elintarvike, ravintola tai majoitus. Tradenomina voi sit ainakin markkinointiin, rahoitus ja taloushallinnon puoliin ym.
      Yritä miettiä mahdollisimman pitkälle.
      Kaikista tärkeintä on se että se kumman valitsen kiinnostaa sinua vielä opiskelun aikana/ jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe