Yhteishaut lähestyy, ja en millään osaa päättää kumpaan hakisin nyt lukion jälkeen.. Kaks mun ehdotonta suosikkia. Tiiän et työllisyys on mitä on noilla tutkinnoilla, mut parempi on tehdä jotain mistä oiskeesti pitää.
Tradenomi vai restonomi?
4
6851
Vastaukset
- Targetti
Kukaan ei varmaan osaa sanoa mikä koulutuksen ala sopisi sinulle paremmin kuin sinä itse.
Meikäläisen mielestä kyllä tuolla on ihan pointtinsa, että kannattaa lukea sitä mikä kiinnostaa, niin tottakai sillä alalla sitten pärjääkin paremmin kuin sellaisella mistä ei voisi pätkän vertaa välittää. :)- alaavaihtava
En tiedä auttaako tämä yhtään, mutta mieti valmistumisesi jälkeen työaikoja. Restonomit valmistuessaan työskentelevät usein esim. tarjoilijana (työkokemus esimiehenä olosta vaaditaan usein useampi vuosi ennen kuin paikkaa voi johtaa) ja suurin osa tarjoilijan työstä on vuorotyötä jopa pitkälle yöhön. Miinuksia humalaiset ja sekakäyttäjät. Jalat joutuu koville. Paljon osa-aikaisia.
Tradenomeja paljon, mutta voihan aina lisäkouluttautua.
Kannattaa tehdä sitä, mitä todella haluaa. Itse olen restonomi ja halusin lastentarhanopettajaksi, mutta luulin aikoinaan, että täytyy mennä yliopistoon ja kun palkkakin oli huono ajuduin ravintola-alalle. Nyt olen vaihtanut alaa ja taidan hakea sosionomi opiskelijaksi perhe ja kasvatuspuolelle.
Mottonani tyytyväisempi olo kun tekee, mitä haluu eikä se, että parempi palkka ja ei niin mieluinen työ.
- ghfghfghgf
Opiskelin vähän aikaa tradenomipuolella ja nyt olen restonomiksi opiskelemassa.
Mieti omia kiinnostuksen alueita. Tradenomi ja restonomitutkinnot ovat hyvin laajoja tai siis samasta koulutusohjelmasta voi valmistua erilaisiin suuntautumisiin. Mutta pääpiirteittään tradenomi on bisnesmaailmaa, lukuja, yritysjuttuja, markkinointia jne. Tradenomit suuntautuvat esim. markkinointiin, palveluihin jne. Kiinnostaako sinua? Restonomiopinnoissa taas ydin on mm. kielten, kulttuurien ym. opiskelussa. Restonomien suuntautumisvaihtoehtoja voi olla esim. ravintola ja hotellipuoli, matkanjärjestäjä/matkatoimisto/lentoyhtiön, ohjelmapalvelut jne. Mieti tarkkaan mikä sinua kiinnostaa enemmän. Ei kannata miettiä ensin palkkaa, sillä jos et ole alasta kiinnostunut niin opiskelu on yhtä tuskaa eikä työntekokaan välttämättä kovin hauskaa.
Itse ainakin olen viihtynyt miljoona kertaa paremmin restonomiopinnoissa. - ............................
Sinun pitää miettiä kumpi kiinnostaa enemmän! Aloita vaikka sillä et mihin suuntautuisit kummassakin koulutuksessa. Restonomina voit suuntautua (riippuu koulusta) matkailuun, ruoka, elintarvike, ravintola tai majoitus. Tradenomina voi sit ainakin markkinointiin, rahoitus ja taloushallinnon puoliin ym.
Yritä miettiä mahdollisimman pitkälle.
Kaikista tärkeintä on se että se kumman valitsen kiinnostaa sinua vielä opiskelun aikana/ jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1762667- 1642499
Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1182177Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee592052Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."31729"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!591434Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu2041420Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2241153Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää931128Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.3641058