Eli kyse on 1 v 2kk ikäisestä lapsestani=)Kyselisin,että touhuaako kaikki lapset vasemmalla kädellä? Lapseni kun leikkii jne,niin aina lusikat ja lelut vasemmassa kädessä,jos siirrän oikeeseen käteen niin lapsi itse sitten siirtää tavaran vasempaan käteen...
Joten onko mahdollista että lapseni olisi vasenkätinen?Vai onko se ihan normaalia? Suvussa on isän puolella vasen kätisiä,mutta ei ihan lähisuvussa!=)
Kiitos kaikille vastanneille=)
Vasenkätiseksi?!?!?!?
21
1404
Vastaukset
- sama juttu
meillä kaksi poikaa. vanhempi on oikea kätinen ja ajattelin että nuoremmastakin tulisi oikea kätinen, mutta on kans osoittautunut vasen kätiseksi. Lusikka, kynä yms. menee helpommin vasempaan. Joskus saattaa syödä myös oikealla, mutta mun mielestä se vasen luonnistuu siltä paremmin, joten olen itse kehottanut häntä vaihtamaan kättä. En tiedä teenkö virheen, jos edesautan vasenkätisyyttä, mutta isänsäkin on vasen kätinen ja oon kuullut ett voi olla geeneissä. En tiedä onko perää. poikani on nyt 1v.8kk ja aikas vahvasti vasen kätinen.
- tarja 2
tyttö on vasenkätinen.Kaksi vanhempaa sisarustaan ovat oikea kätisiä.En edes muista/tiedä missä vaiheessa huomasin että hän on "vasuri".Kaikkia lapsia on tietysti ohjannut kädentaidoissa samalla lailla ja kaikki ovat pienempänä tehneet molemmilla mutta nuorimmaiselle se vasenkätisyys on sitten jäänyt.Meillä anoppi ja minun siskoni ovat molempikätisiä muutoin en tiedä muita kuin oikeakätisiä.
- biologi
Kätisyys on perinnöllistä, etkä voi äitinä vaikuttaa siihen millään tavalla. Pakottamalla lasta oikeakätiseksi aiheutat tulevaisuuteen ongelmia! Eli anna lapsesi olla juuri sellainen kuin hän on!
- alkuperäinen.....
arvelinkin että tällästä tekstiä tänne TAA TULEE!!
kysymys ei ollut siitä että mua jotenkin harmittaisi että tulee/jos tulee vasenkätiseksi!
Kysymys oli siitä että onko muilla samoja tilanteita,ja että onko se perinnöllistä,koska mun suvussa kukaan ei ole vasenkätinen ja isän suvussa ei ole lähipiirissä vasenkätisiä!!
En ole häntä pakottanut laittamaan lusikkaa oikeaan käteen tai muuta vastaavaa!!
JOSPA LUKISIT ensin kunnolla nuo kertomukset ennen ku rupeet tuollasta puhumaan mulle!!!
KIITOSSS!!!!!!!!!!!!! - Itsekin vasuri
alkuperäinen..... kirjoitti:
arvelinkin että tällästä tekstiä tänne TAA TULEE!!
kysymys ei ollut siitä että mua jotenkin harmittaisi että tulee/jos tulee vasenkätiseksi!
Kysymys oli siitä että onko muilla samoja tilanteita,ja että onko se perinnöllistä,koska mun suvussa kukaan ei ole vasenkätinen ja isän suvussa ei ole lähipiirissä vasenkätisiä!!
En ole häntä pakottanut laittamaan lusikkaa oikeaan käteen tai muuta vastaavaa!!
JOSPA LUKISIT ensin kunnolla nuo kertomukset ennen ku rupeet tuollasta puhumaan mulle!!!
KIITOSSS!!!!!!!!!!!!!että lapsia kuitenkin ohjataan oikeakätisiksi (kenties ei tietoisesti mutta oikeakätisyyttä kuitenkin parempana vaihtoehtona pitäen) ja sitten ihmetellään tällaisilla keskustelupalstoilla että onko vasenkätisyys normaalia.
Ehkä keskustelun aloittaja ei tarkoita ohjailla lapsensa kätisyyttä, mutta silti hänen kysymyksensä ihmetyttää: eikös lapsella ole oikeus käyttää kumpaa kättä haluaa äidin kummasteluista huolimatta.
Tarkoitukseni on vain sanoa, että herranjestas mitä merkitystä kätisyydellä on, lapsesta tulee sellainen kuin tulee vaikka lähisuvussa ei vasureita olisikaan. Itse vasenkätisenä en kuitenkaan voi sille mitään, että oikeakätisyyden pitämistä normaalina (vaikka onhan se toki tavallisempaa) ärsyttää suunnattomasti - olen itsekin kokenut ihmettelyä kätisyyteni johdosta tyyliin "Oletko todellakin vasuri".
Sitä paitsi eikö olisi parempi keskustella asiallisesti eikä sortua vouhkaamiseen kuten tässäkin tilanteessa on näyttänyt käyvän. - alkuperäinen.....
Itsekin vasuri kirjoitti:
että lapsia kuitenkin ohjataan oikeakätisiksi (kenties ei tietoisesti mutta oikeakätisyyttä kuitenkin parempana vaihtoehtona pitäen) ja sitten ihmetellään tällaisilla keskustelupalstoilla että onko vasenkätisyys normaalia.
Ehkä keskustelun aloittaja ei tarkoita ohjailla lapsensa kätisyyttä, mutta silti hänen kysymyksensä ihmetyttää: eikös lapsella ole oikeus käyttää kumpaa kättä haluaa äidin kummasteluista huolimatta.
Tarkoitukseni on vain sanoa, että herranjestas mitä merkitystä kätisyydellä on, lapsesta tulee sellainen kuin tulee vaikka lähisuvussa ei vasureita olisikaan. Itse vasenkätisenä en kuitenkaan voi sille mitään, että oikeakätisyyden pitämistä normaalina (vaikka onhan se toki tavallisempaa) ärsyttää suunnattomasti - olen itsekin kokenut ihmettelyä kätisyyteni johdosta tyyliin "Oletko todellakin vasuri".
Sitä paitsi eikö olisi parempi keskustella asiallisesti eikä sortua vouhkaamiseen kuten tässäkin tilanteessa on näyttänyt käyvän.nyt on taas väittänyt että vasenkätisyys ei olisi normaali,tottakai se on ihan yhtälailla kuin oikeakätisyyskin,vasureita vaan tietääkseni on harvemmassa!=)
ENSIMMÄISELLÄ kysymyksellä tarkotin SITÄ ETTÄ ONKO SE TÄMÄN IKÄSEILLÄ LAPSELLA NORMAALIA ETTÄ VUOROTELLAAN MOLEMMILLA KÄSILLÄ!!Eikö se nyt mene tajuntaan!!
kysykää ensin jos kysymyksessä on jotain epäselvää tai huomauttakaa siitä ystävällisesti!! Voi olla että muotoilin kysymyksen väärin,mutta suurin osa täällä on kuitenkin sen näyttänyt ymmärtävän!!
TARKOITUKSEN EI EDELLEENKÄÄn ole ohjailla kätisyyttä,olen vain kokeillut kummalla kädellä tekee ennemmin puuhiansa,koska tulin huomanneeksi että vasurilla tykkää touhuta...LApseni saa tulla ihan kumpi kätiseksi tulee,sillä ei oo minkäänlaista merkitystä...
Mun mielestä joka ikinen iikka sais olla vaikka vasenkätisii...HERRANJESTAS SANON MINÄ SULLE... - mä vaan 2
kätisyys EI ole perinnöllistä, eikä pakottamalla oikeakätiseksi aiheuta mitään ongelmia tulevaisuudessa. HUH HUH mitä soopaa....
- sivullinen 2
nyt on taas väittänyt että vasenkätisyys ei olisi normaali,tottakai se on ihan yhtälailla kuin oikeakätisyyskin,vasureita vaan tietääkseni on harvemmassa!=)
ENSIMMÄISELLÄ kysymyksellä tarkotin SITÄ ETTÄ ONKO SE TÄMÄN IKÄSEILLÄ LAPSELLA NORMAALIA ETTÄ VUOROTELLAAN MOLEMMILLA KÄSILLÄ!!Eikö se nyt mene tajuntaan!!
kysykää ensin jos kysymyksessä on jotain epäselvää tai huomauttakaa siitä ystävällisesti!! Voi olla että muotoilin kysymyksen väärin,mutta suurin osa täällä on kuitenkin sen näyttänyt ymmärtävän!!
TARKOITUKSEN EI EDELLEENKÄÄn ole ohjailla kätisyyttä,olen vain kokeillut kummalla kädellä tekee ennemmin puuhiansa,koska tulin huomanneeksi että vasurilla tykkää touhuta...LApseni saa tulla ihan kumpi kätiseksi tulee,sillä ei oo minkäänlaista merkitystä...
Mun mielestä joka ikinen iikka sais olla vaikka vasenkätisii...HERRANJESTAS SANON MINÄ SULLE...Jos ottaisit pienet päikkärit ja opettelisit hieman mielenmalttia. Hirveet kilarit ihan asiallisesta viestistä.
- veijarivaijeri
mä vaan 2 kirjoitti:
kätisyys EI ole perinnöllistä, eikä pakottamalla oikeakätiseksi aiheuta mitään ongelmia tulevaisuudessa. HUH HUH mitä soopaa....
Kyllä vaan se vasenkätisyys on perinnöllistä
- vaihtelee
Heipparallaa!!!
Lapsi käyttää varsinkin kahtena ensimmäisenä ikävuotenaan molempia käsiään "vuorotellen", koska hermoradat ei ole vielä kypsyneet. Pikkuhiljaa lapsi sitten vahvistaa joko oikea- tai vasenkätisyytensä.
Vasenkätisyys on ainakin osittain periytyvää, joten vain jännityksellä odottamaan... :)- alkuperäinen.....
tällästä vastausta odotinkin ,asiallista ja ystävällistä!=)
Kiitos sulle,tunnut olevan ainut joka ylipäätään tajus koko kysymyksen,hyvää kevään jatkoa!=) - tarja 2
tällästä vastausta odotinkin ,asiallista ja ystävällistä!=)
Kiitos sulle,tunnut olevan ainut joka ylipäätään tajus koko kysymyksen,hyvää kevään jatkoa!=)miksi osoitat kiukkusi myös minulle?En käsittäkseni kirjoituksessani loukkannut sinua enkä kysymystäsi?
- on se nimittäin kumma,
tarja 2 kirjoitti:
miksi osoitat kiukkusi myös minulle?En käsittäkseni kirjoituksessani loukkannut sinua enkä kysymystäsi?
että vaikka yrittää vastata asiallisesti niin alkuperäinen kirjoittaja vaan huutaa ja purkaa kiukkuaan muihin.
Ettei vaan tällä äidillä olisi muitakin ongelmia kun täytyy täällä palstalla räyhätä? - oli tyttö
on se nimittäin kumma, kirjoitti:
että vaikka yrittää vastata asiallisesti niin alkuperäinen kirjoittaja vaan huutaa ja purkaa kiukkuaan muihin.
Ettei vaan tällä äidillä olisi muitakin ongelmia kun täytyy täällä palstalla räyhätä?2-kätinen. 5-vuotis neuvolassa täti sen huomas ja sitten saatiin lähete toimintaterapiaan. Siellä kartoitettiin kumpi käsi on vahvempi ja todettiin että vasen. Sitä alettiin sitten vahvistaan ja nyt on tyttö 9 vuotias vasuri.
- lisäys..
oli tyttö kirjoitti:
2-kätinen. 5-vuotis neuvolassa täti sen huomas ja sitten saatiin lähete toimintaterapiaan. Siellä kartoitettiin kumpi käsi on vahvempi ja todettiin että vasen. Sitä alettiin sitten vahvistaan ja nyt on tyttö 9 vuotias vasuri.
nyt tyttö tekee kaiken muun vasurilla, mutta pelaa koripalloa täysin oikeakätisesti. Eli jossain se sukuvikana saatu 2-kätisyys vielä ilmenee.
- alkuperäinen.....
on se nimittäin kumma, kirjoitti:
Ettei vaan tällä äidillä olisi muitakin ongelmia kun täytyy täällä palstalla räyhätä?sönkötät...
Tällä palstalla on ongelmana se että heti jos kysytään niin kuin minä tästä aiheestani vasenkätisyys,halusin kuulla onko muilla äideillä vastaavanlaista tilannetta jne...Niin välittömästi pari keskustelijaa käänsi homman niin että en haluaisi lastansa vasenkätiseksi tai että se on kamalaa..Niinkuin aiemmin kirjotin LUKEKAA HUOLELLA jos ette tajua kysykää!!
En näe omasta mielestäni tossa minkäänlaista kiukkua tai ongelmaa...Niillä se ongelma on ketkä eivät osaa lukea alkuperäistä tekstiä huolella ja ymmärykksellä...Vaan tässäkin keskustelussa heti käännetään homma ihan ympäri!!
Joten jos tämä keskutele jää tähän...Turha tänne on enää mitään tulla kyselemään tai kuulemaan muitten äitien mielipiteitä,joka hemmetin kerta käsitetään asiat väärin...
Ja tiedoksi sulle...Mulla ei oo mitään ongelmaa...SEN sijaan olen HYVIN ONNELLINEN ÄITI isolla Ä:llä...ja jos lapsestani tulee vasenkätinen,niin tulee...Sekään ei ole ongelma...Jos mulla on aihetta räyhätä jne...niin sen tekisin kyllä muualla,en missään keskustelupalstalla...Hyvät hyssykät sentään...Ja jos sä tästä keskustelusta päättelet että mulla on joku ongelma,niin suosittelisin sua menemään itseesi ensin!! - alkuperäinen.....
sönkötät...
Tällä palstalla on ongelmana se että heti jos kysytään niin kuin minä tästä aiheestani vasenkätisyys,halusin kuulla onko muilla äideillä vastaavanlaista tilannetta jne...Niin välittömästi pari keskustelijaa käänsi homman niin että en haluaisi lastansa vasenkätiseksi tai että se on kamalaa..Niinkuin aiemmin kirjotin LUKEKAA HUOLELLA jos ette tajua kysykää!!
En näe omasta mielestäni tossa minkäänlaista kiukkua tai ongelmaa...Niillä se ongelma on ketkä eivät osaa lukea alkuperäistä tekstiä huolella ja ymmärykksellä...Vaan tässäkin keskustelussa heti käännetään homma ihan ympäri!!
Joten jos tämä keskutele jää tähän...Turha tänne on enää mitään tulla kyselemään tai kuulemaan muitten äitien mielipiteitä,joka hemmetin kerta käsitetään asiat väärin...
Ja tiedoksi sulle...Mulla ei oo mitään ongelmaa...SEN sijaan olen HYVIN ONNELLINEN ÄITI isolla Ä:llä...ja jos lapsestani tulee vasenkätinen,niin tulee...Sekään ei ole ongelma...Jos mulla on aihetta räyhätä jne...niin sen tekisin kyllä muualla,en missään keskustelupalstalla...Hyvät hyssykät sentään...Ja jos sä tästä keskustelusta päättelet että mulla on joku ongelma,niin suosittelisin sua menemään itseesi ensin!!tarkoitettu hänelle.....Totta, hyvä Tarja,
- kolmen äiti
Toinen lapsistamme käytti huomattavasti enemmän vasempaa kuin oikeaa kättä aina neljä vuotiaaksi asti. Vaihtoi myös kynän ym vasempaan käteen, jos itse sen oikeaan laitoin ja yritti jopa vaihtaa minulle aina kynää vasempaan käteen. Pidin selvänä, että hän on vasenkätinen (äitinikin on, joten "sukuvika"). Noin nelivuotiaana sitten alkoi käyttää oikeaa kättä enemmän ja viisivuotiaana oli jo ihan oikeakätinen. Neuvolassa sanottiin, että vasta viisivuotiaana kätisyys vakiintuu. Kaksi muuta lastamme ovat olleet selkeäsiti oikeakätisiä alusta asti.
Eli voi olla vasenkätinen, mutta voi olla ettei ole. Aika näyttää. - myös meillä
Tyttö samoihin aikoin rupesi suosimaan vasenta kätään ja käyttää sitä edelleenkin piirtämiseen, syömiseen jne. juttuihin mitä minä oikealla (tyttö nyt 3.5 v.). Suvussa äitini on vasenkätinen, mutta myös mieheni tyttö edellisestä suhteesta. En tiedä perinnöllisyydestä sen enempää.
- dpqogkow
kuullut,että alkuunsa kätisyys vaihtelee ja noin 5-6 vuotiaana jää jompikumpi käsi vanhvemmaksi.
Itse olen suurimmaksi osaksi vasuri. Opettaja ei osannut opettaa käsitöitä aikoinaan vasurille ja äiti opetti sitten kotona osin oikekätiseksi. Leikkaan,kirjoitan ja syön vasurilla mutta kudon ja virkkaan oikeakätisesti. Jos ompelen käsin neulalla esim.nappia,niin neulan otan vasempaan käteen.
Eipä tästä mitään haittaakaan ole ollut. Eli voihan sitä jotkut asiat opettaa toisella kädellä tehtäväksi,jos niin helpompaa.
Jos kutoo vasenkätisesti oikeaa ja oikeakätisesti oikeaa,niin tulee sileää neulosta:))- keijuleijumeiju
Meillä nyt kasiluokkalainen tyttö oli jo ihan pienenä aivan selvästi vasuri. Jo alle kaksivuotiaana oli kynät ja muut tavarat vasemmassa kädessä, neuvolassa kyllä kovasti vakuuteltiin kätisyyden voivan vielä vaihtua mutta eipä vaihtunut, minun isäni on vasuri ja itsekin esim. poimin marjat vasemmalla joten sieltä ilmeisesti periytyy. Koulussa oli onneksi käsityönope joka osasi opettaa neulomiset ja muut vasemmalta, ainoastaan hammashoitaja (!) yritti pakottaa pesemään hampaat oikealla kun ei muka vasurilla saa niitä tarpeeksi puhtaiksi... ja kissanpeet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628