Sammuttimen tarkastus

hölmöläinen hölmö

Kukakohan on keksinyt, että sammutin pitää tarkastaa joka vuosi. Maksaa 10 €, uusi sammutin n. 20 €. Kopauttavat nuijalla ja laittavat leiman, paineen näkee itsekin mittarista. Tämä toimenpide ei takaa yhtään sen enempää, että tosi tilanteessa sammutin toimii paremmin kuin leimaamaton sammutin. tarkastus lailla säätää ilmaiseksi, koska se ei ole mitään huoltoa.

Joka kevät pitää maksaa 20 € aivan turhasta.

Tekisi mieli ostaa joka kevät uusi sammutin ja kiikuttaa vanha eduskuntatalon portaille

205

27794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanta

      turhasta maksat

      • Anonyymi

        Näin on, Lähitapiolan asiakkaana saat tarkastukset kaikille omille sammuttimille ihan ilmaiseksi ainakin täällä Turun suunnalla. Ihan vaan menemällä pulloinesi tiettyyn sammutinliikkeeseen.

        Näin ollut jo +10 vuotta.


    • Yks tarkastaja

      Kyllä siinä tarkistetaan sammuttimen kunto päällisin puolin ja se että jauhe on juoksevaa, paineen säilymisen lisäksi.
      Ja jos sitä sammutinta ei tarvitsis moneen vuoteen ottaa esim veneen tai asuntovaunun nurkkauksesta niin oisko se sitten tarvittaessa toimintakuntoinen?
      Joten ole vaan rauhassa, ei sillä rahasteta vaan toimenpiteellä huolehditaan turvallisuudesta.

      • Kalle

        Kyllä se tarkastus on todella silmämääräinen kun joka ukko näkee onko letku pykinyt vai ei. Sitten kumivasaralla hakataan muutaman kerran ja lasku perään. Harvemmin olen nähnyt, että sammutinta olisi punnittu. Millä se tarkastetaan, että jauhe on juoksevaa?


      • Rahastusta!

        Jos valmistetaan paineastia, tarkastetaan se, asennetaan ventiilillä, täytetään jauheella ja ponnekaasulla, tehdään lopputarkastus, tehdään seinäteline, pakkauslaatikko ym. Kaikki tämä työ ja raaka-aineet myydään hintaan 30 € (josta huomattava osa menee vähittäismyyjälle, ALV:n ym).

        Miten voit tosissaan väittää että 10 € alle viiden minutin pinnallisesta tarkastuksesta ei ole muuta kuin rahastusta? (Oikea hinta olisi 2 €)

        Miten tyhmä saa olla? (Vaikka olisikin sammitintarkastaja).


    • Taffelin edustaja

      Onneksi itse säästin veneen ostossa 100€. Kymmen vuotta tarkastuksia on nyt turvattu! Oli se iso säästö, ja joutui pitkään tinkimään. Hinta oli enää 199900€, joka on aika vähän tästä veneestä.

    • ja heitä

      Hei, eduskuntatalo on väärä paikka. Sijoita yksi autotalliin , toinen vajaan, kolmas vaatekaappiin ym... sulla on aina tuore veneessä ja pitkin kotia pieniä turvavarusteita. Ei hassumpi juttu, muuten ei mullakaan olisi yhtään sammutinta kotona mutta juuri tästä syystä niitä jo löytyy.

      • laukaisin....

        Ostin aikoinaan veneen, jossa oli 5 vuotta katsastamottamana ollut sammutin, jonka kunnostustöiden yhteydessä vahingossa laukaisin. Säikähdin, että nythän tuli siivo, mutta ei hätiä mitään. Pieni tussahdus vaan, vaikka mittari näytti vihreätä. Selvisin onnkesi vähällä.


      • taas oli
        laukaisin.... kirjoitti:

        Ostin aikoinaan veneen, jossa oli 5 vuotta katsastamottamana ollut sammutin, jonka kunnostustöiden yhteydessä vahingossa laukaisin. Säikähdin, että nythän tuli siivo, mutta ei hätiä mitään. Pieni tussahdus vaan, vaikka mittari näytti vihreätä. Selvisin onnkesi vähällä.

        Itsellä oli tuollainen vanha tarkastamaton 1kg sammutin ja hyvin se sammutti pienen palon. Tässä sammuttimessa ei edes ollut paine mittaria. Siivoa kyllä tuli.


      • 6 kg:n sammutin,
        laukaisin.... kirjoitti:

        Ostin aikoinaan veneen, jossa oli 5 vuotta katsastamottamana ollut sammutin, jonka kunnostustöiden yhteydessä vahingossa laukaisin. Säikähdin, että nythän tuli siivo, mutta ei hätiä mitään. Pieni tussahdus vaan, vaikka mittari näytti vihreätä. Selvisin onnkesi vähällä.

        joka oli tarkastettu viimeksi 1984. Ennen kaatopaikalle vientiä tyhjensin sen pusikkoon käyttöohjeita noudattaen. Tuli hienosti tyhjäksi asti kuin uusi. Ainoa ongelma oli ikävät sähköiskut joita tuli jalkoihin koko toimituksen ajan? Maa oli märkää ja minulla oli reinot jalassa.


      • miehii
        6 kg:n sammutin, kirjoitti:

        joka oli tarkastettu viimeksi 1984. Ennen kaatopaikalle vientiä tyhjensin sen pusikkoon käyttöohjeita noudattaen. Tuli hienosti tyhjäksi asti kuin uusi. Ainoa ongelma oli ikävät sähköiskut joita tuli jalkoihin koko toimituksen ajan? Maa oli märkää ja minulla oli reinot jalassa.

        Hauska juttu.


      • Anonyymi
        laukaisin.... kirjoitti:

        Ostin aikoinaan veneen, jossa oli 5 vuotta katsastamottamana ollut sammutin, jonka kunnostustöiden yhteydessä vahingossa laukaisin. Säikähdin, että nythän tuli siivo, mutta ei hätiä mitään. Pieni tussahdus vaan, vaikka mittari näytti vihreätä. Selvisin onnkesi vähällä.

        Siis vedit vahingossa sokan irti vai miten sen voi vahingossa laukaista?? Siinähän pitää jatkuvasti painaa liipaisinta että suihkuttaa tavaraa. Siis sin sammutin toimi ihan oikein, pitääkin vain tulla pieni tussahdus vahinkolaukaisusta.

        Taisit kirjoittaa provon/kuvitellun jutun toimimattomasta tarkastamattomasta sammuttimesta :)


      • Anonyymi
        laukaisin.... kirjoitti:

        Ostin aikoinaan veneen, jossa oli 5 vuotta katsastamottamana ollut sammutin, jonka kunnostustöiden yhteydessä vahingossa laukaisin. Säikähdin, että nythän tuli siivo, mutta ei hätiä mitään. Pieni tussahdus vaan, vaikka mittari näytti vihreätä. Selvisin onnkesi vähällä.

        Tässä oli sammuttimentarkastaja- (20€) mies kirjoittamassa?


    • tarkkana

      Eun ostaa uuden sammuttimen ostain marketista niin ei välttämättä ole tarkastus voimassa. Ostokuitin päivämäärä ei riitä. Vai mitä sanoo sammuttimen tarkastaja?

      • autonlainaajille

        Vanhat jauhesammuttimet kannatta jättää lojumaan jonnekkin mistä autonlainaajat savat ne helposti käsiinsä. (Kysehän on siis luvattomasta käyttöönotosta eikä varkaudesta) Käyttöönottaja sitten huviajelun päätteeksi tyhjentää jauhesammuttimen eikä sormenjälkiä saada, mutta ei toimi enää sähkölaitteetkaan, mutta paljon siistimpää kuin auton polttaminen.


      • jfkfffllh

        Sammuttimessa on valmistumisleima ja se on käypä siitä vuodeksi eteenpäin.
        Tämän jälkeen tarkistettava.
        Ostokuitti ei kerro koska sammutin on valmistunut. Sammutin on voinut olla kaupassa yli vuoden, ennen sen myyntiä.


    • Rautamutteri

      Itse olen järkeillyt homman siten, että kuitenkin on parempi katsastuttaa sitä vanhaa tyyliin 10 euroa / kerta hinnalla. Vaikka uusi maksaisi tosiaan vain jotain 15 - 30 euroa.

      Pointti on siinä, että tarvitsen vain yhden sammuttimen, joka on tarkastettu. Olisi tosi kovaa luonnonvarojen haaskaamista heittää vanha pois tai edes jättää ns tarpeettomana nurkkiin makaamaan, ja samalla hankkia joka kevät uusi sammutin.

      Kun kerran tarvii vain sen yhden sammuttimen, niin se ostetaan. Ja seuraavina vuosina maksetaan tarkastusmaksua, siksi että se vaaditaan.

      Hyvin yksinkertaista.

      • näkökohta...

        on se, että sammuttimen kuljettaminen sinne huoltoon tehdään ilmaa saastuttavalla autolla. Matkakuluihin ja parkkipaikan etsimiseen ja ajanhukkaan voi myös kulua sen verran euroja, että sittenkin on helpompi ja halvempi ostaa uusi sammuttaja.
        Tarkastusmaksu on liian kallis verrattuna uuden sammuttimen hintaan. Ellei tarkastusmaksu alene, sammuttimestakin tulee kertakäyttökamaa.
        Muuten Rautamutterin ajatus kyllä on ekologisen kaunis.


      • Jannuhan
        näkökohta... kirjoitti:

        on se, että sammuttimen kuljettaminen sinne huoltoon tehdään ilmaa saastuttavalla autolla. Matkakuluihin ja parkkipaikan etsimiseen ja ajanhukkaan voi myös kulua sen verran euroja, että sittenkin on helpompi ja halvempi ostaa uusi sammuttaja.
        Tarkastusmaksu on liian kallis verrattuna uuden sammuttimen hintaan. Ellei tarkastusmaksu alene, sammuttimestakin tulee kertakäyttökamaa.
        Muuten Rautamutterin ajatus kyllä on ekologisen kaunis.

        Hoitaa sen sammuttimen huollon samalla reissulla kun hakee naapurista muita osia.


      • vaivattomasti?
        Jannuhan kirjoitti:

        Hoitaa sen sammuttimen huollon samalla reissulla kun hakee naapurista muita osia.

        Ainakin Hesassa sammutinhuollot on kaukana ja sellaisella alueella, jonne ei tule muuta käyntiä. Rautakaupan sammutinmyynti on paljon lähempänä. Siksi kiusaus uuden ostoon, kun hintaero vanhan tsekkaukseen alkaa olla mitätön.


      • Toripolliisi.
        näkökohta... kirjoitti:

        on se, että sammuttimen kuljettaminen sinne huoltoon tehdään ilmaa saastuttavalla autolla. Matkakuluihin ja parkkipaikan etsimiseen ja ajanhukkaan voi myös kulua sen verran euroja, että sittenkin on helpompi ja halvempi ostaa uusi sammuttaja.
        Tarkastusmaksu on liian kallis verrattuna uuden sammuttimen hintaan. Ellei tarkastusmaksu alene, sammuttimestakin tulee kertakäyttökamaa.
        Muuten Rautamutterin ajatus kyllä on ekologisen kaunis.

        Meillä venekerholla tulee tarkastaja sovitusti kerholle ja tarkastaa kaikkien sammutimet kerralla hintaan 5€/kpl. Aika huolella vielä tarkastaa, punnitsee ja koputtelee ja jos sammutin on yli 10v. vanha niin häneltä saa edullisesti hankkia uuden. Tälläinen meininki useammassa kerhossa on näissä asioissa ainakin Oulussa. Luulempa, että myös etelän rannoilla toimitaan samoin. Tämä on sitä hyvää palvelua.


      • Anonyymi
        näkökohta... kirjoitti:

        on se, että sammuttimen kuljettaminen sinne huoltoon tehdään ilmaa saastuttavalla autolla. Matkakuluihin ja parkkipaikan etsimiseen ja ajanhukkaan voi myös kulua sen verran euroja, että sittenkin on helpompi ja halvempi ostaa uusi sammuttaja.
        Tarkastusmaksu on liian kallis verrattuna uuden sammuttimen hintaan. Ellei tarkastusmaksu alene, sammuttimestakin tulee kertakäyttökamaa.
        Muuten Rautamutterin ajatus kyllä on ekologisen kaunis.

        Juuri näin!

        Ainoa fiksu ratkaisu on sallia hieman vanhemmat sammuttimet, esim 3 vuotta veneessä yhden vuoden sijaan.
        Mulla oli unohtuneena veneessä 11 vuotta vanha sammutin, jota nyt testasin: toimi loistavasti!

        Eli hieman lisää riskinottoa säästää luontoa; ja kun sen veneen sammuttimen ottaa talveksi aina sisälle, niin riski toimimattomasta sammuttimesta laskee entisestään.


    • Luxu

      kopautellaan, jotta mahdollisesti paakkuuntunut jauhe irtoaa. Letku irrotetaan ja puhaltamalla tarkistetaan, että ei ole tukossa.
      Olettekos koskaan nähneet pullosta irrotettua mittaria. Siitäkin näkee, että on paineet kunnossa.

      Sikahintahan se on, mutta kyllä minä sen maksan ja olen tyytyväinen, että naapurillakin on sammutin kunnossa.

    • Winha

      Kyllähän se vehje kunnossa pitää olla, mutta tolkku tarttis olla kyttäämisessäkin. Itse sain viimeisenä markkavuonna Porin edustalla vuoden vanhan sammuttimen leiman unohtamisesta karvan alle 1300 mk:n sakot. Oli venepolliisin naama messingillä. Valituksen jälkeen sitä kohtuullistettiin 800 mk tienoille, mutta silti potutti melkoisesti.

      • sakotettu

        tähän asti kytät on osanneet laskea liivien määrän, mutta onko ne opetettu jo lukemaankin???


    • Warju

      Varmasti löytyy ohjeet siitä miten erilaiset sammuttimet tarkastetaan. Miksei jokainen veneenomistaja pystyisi. Helpompaa se varmasti on kuin navigoinnin ja purjehduksen oppiminen. Rahastukselta se nykyinen systeemi vaikuttaa.

      Elintarviketeollisuudessa on käyttöss omavalvonta. Sama voisi olla veneessä. Ulkoistetaan se mitä ei itse osata tai haluaa tehdä. Onhan kippari muuten vastuussa veneen kunnosta ja merikelpoisuudesta.

      Veneseurat hoitavat veneen katsastukset . Se on myös vaativampi tehtävä kuin sammuttimemn tarkastus. Mikseivät veneseurat pysyty järjestämään yhteistarkastuksen muutamalla eurolla per sammutin?

      Tässä yhteydessä haluaisin korostaa sammutuskaluston sijainnin täreksydestä. Ja siitä, että mootttoritilaan syttyneen palon sammuttmaminen on helpointa jos on tehty sammuttimen letkulle valmiiksi sopiva aukko.

      • M.D.

        En ole ikinä joutunut maksamaan sammuttimien vuositarkastuksesta. Veneseurassamme käy joka kevät tarkastaja, ja tekee työn ilmaiseksi vakuutusyhtiön sponsoroimana. Joka vuosi ei viitsi edes ajella sinne asti kun muutaman kilometrin päässäkin on joka kevät ilmainen sammutinten tarkastus (en muista kenen sponssaama se oli). Olen luullut, että maan laajuisesti on käytäntö, että sponsoroituja ilmaisia sammuntinten tarkastuksia on veneseuroilla ja myös niiden ulkopuolella vapaasti käytettävissä, mutta näin ei taida sitten ollakaan. Eipä sillä, tuo 15-20 euroa on naurettavan pieni summa edes jonkinlaisesta turvallisuuden parantamisesta nykypäivänä.


      • gk97ll

        Käsittääkseni sammuttimen taskastus on luvanvaraista toimitaa. Meilla ainakin jokaisesta tarkistuksesta tarkastaja haluaa asiakkaan kuittauksen pöytäkirjaan.
        Hinta on tainnut olla 7€, tehtynä satamassa.


      • petterimauho
        gk97ll kirjoitti:

        Käsittääkseni sammuttimen taskastus on luvanvaraista toimitaa. Meilla ainakin jokaisesta tarkistuksesta tarkastaja haluaa asiakkaan kuittauksen pöytäkirjaan.
        Hinta on tainnut olla 7€, tehtynä satamassa.

        Meilläpäin se maksaa nyt 12 € ja joka vuosi nousee hinta eurolla. 1 liike joka tarkastuksia täällä tekee, 40 km Helsingistä.


      • matteripeuho

        Tuli muuten tuosta mieleen, että kun sisä- ja sisäperämoottorillisissa veneissä on aina suljettu moottoritila, niin olisi ihan yhtä tehokasta palon sammutusta , kun sulkisi ilmanottoaukot moottoritilaan. Palohan itse tuottaa ne sammutuskaasut. Omassa veneessäni on molemmilta ulkoreunoilta ilmanotto eli 2 sulkuläppää tarvittaisiin. Siinä olisi paikka lakialoitteelle ja joku valmistaja varmaan mielellään alkaisi myymään pikasulkuja letkuihin. Olisi vaikka samassa napissa moottorin sammutus ja ilman sulku.


      • Puusauna
        matteripeuho kirjoitti:

        Tuli muuten tuosta mieleen, että kun sisä- ja sisäperämoottorillisissa veneissä on aina suljettu moottoritila, niin olisi ihan yhtä tehokasta palon sammutusta , kun sulkisi ilmanottoaukot moottoritilaan. Palohan itse tuottaa ne sammutuskaasut. Omassa veneessäni on molemmilta ulkoreunoilta ilmanotto eli 2 sulkuläppää tarvittaisiin. Siinä olisi paikka lakialoitteelle ja joku valmistaja varmaan mielellään alkaisi myymään pikasulkuja letkuihin. Olisi vaikka samassa napissa moottorin sammutus ja ilman sulku.

        matteripeuholle tiedoksi:veneenkatsastus ei mene läpi ilman sammutinta.lisäksi en käsitä,miten joku voi olla niin lapsellinen,että pitää omaa henkeään vain 12 € arvoisena.minulle oma ja muiden turvallisuus veneessä on tietysti tärkein asia!!


      • Eionnaa
        matteripeuho kirjoitti:

        Tuli muuten tuosta mieleen, että kun sisä- ja sisäperämoottorillisissa veneissä on aina suljettu moottoritila, niin olisi ihan yhtä tehokasta palon sammutusta , kun sulkisi ilmanottoaukot moottoritilaan. Palohan itse tuottaa ne sammutuskaasut. Omassa veneessäni on molemmilta ulkoreunoilta ilmanotto eli 2 sulkuläppää tarvittaisiin. Siinä olisi paikka lakialoitteelle ja joku valmistaja varmaan mielellään alkaisi myymään pikasulkuja letkuihin. Olisi vaikka samassa napissa moottorin sammutus ja ilman sulku.

        Kyllä niitä ilmareikiä on muitakin kuin vain ilmanottoaukot. Palo ottaa ilman vaikka johtojen läpviennistä


    • tarkas tuskaja

      Tossa sammutinhommassa voi käyttää järkeä, eli osta joskus 1 hyvä sammutin. Ja kun sammuttimen käyttöönotosta on jo 5 vuotta, osta halba sammutin tilalle sammutintarkastusta varten. Hyvän voit tarkastuttaa siinä samalla, vaikka leimaa et saisikaan. Halba baska taas on byrokratiaa varten, vaikka sammutuksessa sillä ei tee hevon paskaa.

      • dfgyy7

        Mitenkä tämä poistaa vuosittaisen tarkastuksen?


      • tarkka on oltava
        dfgyy7 kirjoitti:

        Mitenkä tämä poistaa vuosittaisen tarkastuksen?

        ei mitekään, mutta ei tarvitse ostaa aina kallista ja hyvää sammutinta, riuittää että se baska halba on tarkistettu. Siis eihän tässä hommassa ole mitään järkeä kokonaisuudessaankaan.


    • SpK

      Mulla on veneessä 3 sammutinta ja tarkistutan niitä vuorotellen, siis yksi vuodessa. Lain kirjain täyttyy ja kolme on paaaljon parempi kuin 1. Kun tulee 10 vuotta täyteen eikä saa enää tarkastettua annan naapurille autotalliin. Omassa on jo pari.

    • Varmana eurot

      Mulla oli ennen 2 kg Bilis-sammutin. Tarkastuksen yhteydessä kaveri vilkas mittaria ja kamautti pari kipakkaa kumivasaran iskua kylkeen. Sitten tarran kirjoitus ja liimaus, 8 euroa. Aavistuksen otti aivoon, tunnusti rahastukselta.

      Biliksen putelissa tuli anno 10 täyteen, joten uuden pullon hankinta. Ostin samaiselta tarkistajalta Glorian 2 kg sammuttimen 35 eurolla, niinkuin laatua. Nyt jokaisessa vuositarkastuksessa pullon paine on ollut alakantissa ja tarkastaja on joutunut lisäämään henkeä kompressorillaan pulloon, eli se Glorian sammutin mahtaa vähän vuotaa. Ei ongelmaa, paineen lisääminen kuuluu siihen samaiseen 8 euron tarkistushintaan.

      Mitä tästä opimme? Osta vuotava Glorian 35 euron pullo Biliksen pitävän 19,90 euron pullon sijaan, niin et maksa turhasta.

    • 19+18

      Mun putelit vietiin tarkastukseen oven taakse, ovessa luki vielä että EI PÄÄSYÄ.
      Eivät varmaan halunneet näyttää sitä kopausta.
      TM testasi jokunen vuosi nämä liikkeet ja lopputulos oli surkea. Valtaosassa liikkeitä kaikki ne viat jotka eivät tulleet kopautusmenetelmällä esiin, jäivät huomiotta ja korjaamatta.

      • Varmana eurot

        Vastaan heti.
        Se minun vuotavan Glorian liipaisinkoneisto purettiin ihan siinä silmieni edessä. Sitten kaveri liitti kompressorilta tulevan letkun sammuttimen liittimeen ja antoi venttiilistä lisää voimaa pulloon. Koko operaatio oli nähtävissä.

        Tämä menettely on nyt tehty kolmena keväänä, kun olen ennen jäiden lähtöä eli ruuhkaa käyttänyt sammuttimeni tarkistuksella.

        Lisäksi ilmeisesti edellämainitusta syystä sekä tarkistuksen suorittaja että heleän oloinen naisihminen kassalla ovat suoneet minulle mukavan oloisen palvelun.

        Vertailuna vaikkapa paikallinen rautakauppa, josta olen ostanut harvinaisen arvokkaita sisustustarvikkeita; niin myyjän kuin kasöörinkin käytös melkein tappaa koko remontti-innostuksen. Tai suomeksi sanottuna v*tuttaa vinguttaa korttia.


      • afdhtyuliop
        Varmana eurot kirjoitti:

        Vastaan heti.
        Se minun vuotavan Glorian liipaisinkoneisto purettiin ihan siinä silmieni edessä. Sitten kaveri liitti kompressorilta tulevan letkun sammuttimen liittimeen ja antoi venttiilistä lisää voimaa pulloon. Koko operaatio oli nähtävissä.

        Tämä menettely on nyt tehty kolmena keväänä, kun olen ennen jäiden lähtöä eli ruuhkaa käyttänyt sammuttimeni tarkistuksella.

        Lisäksi ilmeisesti edellämainitusta syystä sekä tarkistuksen suorittaja että heleän oloinen naisihminen kassalla ovat suoneet minulle mukavan oloisen palvelun.

        Vertailuna vaikkapa paikallinen rautakauppa, josta olen ostanut harvinaisen arvokkaita sisustustarvikkeita; niin myyjän kuin kasöörinkin käytös melkein tappaa koko remontti-innostuksen. Tai suomeksi sanottuna v*tuttaa vinguttaa korttia.

        Kompressori????? Typpitäytöllä???
        Samaa mieltä sammuttimet pois veneistä täysin turhia!! Jää paljon rahaa säästöön johonkin tärkeämpään.


    • seppomartti

      Suomessa ei tarkastukseeen hyväksytty varsin uutta ulkomailta hankittua sammutinta "koska tekstit kyljessä eivät ole suomeksi". Toinen sammutin vm. 2002 ei kelvannut tarkastettavaksi "koska ikäraja on 10 v." En viitsinyt kinata yhden vuoden väärinlaskusta tai siitä, että ymmärrän myös vieraita kieliä. 2 sammuttimen pakkomyynti lähinnä hymyillytti koska veneilykustannuksena sammuttimet ovat aivan marginaalinen menoerä.

      • 27

        Tuota... Ei siinä välttämättä ollut mitään väärinlaskua. Jos tarkastaja näki leimasta, että pannu oli alkuvuodelta 2002, niin se 10 v oli sitten täynnä. Ja tuo kielijuttu taitaa sekin tulla Suomen lainsäädännöstä.


    • 34

      6 euroa seuralaisille 9 eurtoa taviksille Päivän hinta 20.7.12

    • av

      Vain Suomessa ja kuka tarkistaa...

    • sy Snoopy

      Luin Yachting Worldista joku vuosi sitten kuinka englantilainen veneilija oli yrittanyt ensin sammuttaa moottoripaloa vanhalla sammuttimella, eika se toiminut, mutta onneksi uudempi toimi. Juttu jatkui neuvolla, etta sammutin pitaa kaantaa ylosalaisin vahintain kerran vuodessa ja koputella sita esim. kumivasaralla, etta mahdollisesti paakkuuntunut jauhe saadaan liikkeelle. Muusta tarkastuksesta ei muistaakseni kerrottu mitaan. Itse olen kylla vienyt sammuttimet tarkastettavaksi valtuutetuun liikkeeseen parin vuoden valein - makso mita makso. www.snoopy.fi

    • sadadasd

      onko tuo sammutin ylipäätään pakko tarkastuttaa? siis voiko vaan ostaa sammuttimen ja pitää sitä vuodesta toiseen autossa ilman tarkastuksia?

      • 30

        Autossa kyllä, koska ainakaan yksityiskäytössä olevassa autossa ei Suomessa vaadita mitään sammuttimia. Vene on eri asia.


      • vaunumatkaaja

        Asuntoautossa ja -vaunussa pakollinen kuten myös tarkastus.


      • OnSammutin
        vaunumatkaaja kirjoitti:

        Asuntoautossa ja -vaunussa pakollinen kuten myös tarkastus.

        Et taida " vaunumatkaaja " olla ihan ajan tasalla trafin määräyksistä, kun tuollaisia vaateita kirjoitat. Siitä on jo 3vuotta kun tarkastuspakko poistettiin asuntoautoissa olevilta sammuttimilta, tarkistappas tietosi ja kirjoittele sittten lisää.

        http://www.camper.fi/uutiset/palosammutin-ei-enaa-pakollinen-varuste-0

        Lukekaapa tämä oikeaa tietoa sisltävän linkin teksti ja katsokaa halutessanne trafin sivuilta lisää...


      • KauhiastiIhmettelen
        OnSammutin kirjoitti:

        Et taida " vaunumatkaaja " olla ihan ajan tasalla trafin määräyksistä, kun tuollaisia vaateita kirjoitat. Siitä on jo 3vuotta kun tarkastuspakko poistettiin asuntoautoissa olevilta sammuttimilta, tarkistappas tietosi ja kirjoittele sittten lisää.

        http://www.camper.fi/uutiset/palosammutin-ei-enaa-pakollinen-varuste-0

        Lukekaapa tämä oikeaa tietoa sisltävän linkin teksti ja katsokaa halutessanne trafin sivuilta lisää...

        Miksi hemmetissä se sitten on veneissä pakollinen? Eikö tämän hallituksen tavoitteena ole ollut normien purku?


      • VeronMaksaja76v
        KauhiastiIhmettelen kirjoitti:

        Miksi hemmetissä se sitten on veneissä pakollinen? Eikö tämän hallituksen tavoitteena ole ollut normien purku?

        Ei muuta kuin hallituksellemme paljon vaan viestejä ja erityisesti noita normien purkuja haluavalle hyvin suosituille ministereillemme joiden pitäsi olla siellä töissä ja hoitamassa asioitamme meidän veroeuroilla maksamilla heidän palkoillaan.


      • you.see
        KauhiastiIhmettelen kirjoitti:

        Miksi hemmetissä se sitten on veneissä pakollinen? Eikö tämän hallituksen tavoitteena ole ollut normien purku?

        Siksi että palavasta asuntovaunusta on niin paljon helpompi astua ulos kuin palavasta veneestä.


    • Väärää_tietoo

      Asuntoautossa/vaunussa ei sammutin ole ollut pakollinen enään pariin vuoteen.

    • Tyrnäväntorpedo

      Vuositaisen tarkastuksen voisi poistaa myös hytillisistä veneistä ja vaahtosammuttimista.
      Vaahtosammuttimessa ei ole edes riskiä jauheen pakkautumisesta. Niissä ainoat tarkastuskohteet on letkun kunto ja painemittari.

      Vaahtosammuttimen tarkastus on koulutetun apinan hommaa. Paljon enenmmän vaaditaan peruskoululaisilta matematiikan kokeessa. Eikö sitä psyty täysikäinen veneilijä muka itse toteamaan?

      Toisaalta enempää ei vaadita siinä, että jauheen kopistelee liikeelle ja ravistamalla kokeilee, että se liikkuu tankin sisällä. Sitten katsoo letkun kunnon ja paineen.

      Sammuttimien katsastus vaaditaan vain siksi, että kaikki idiootit ei voi tehdä rekisterikilpiä tai linnunpönttöjä.

    • Suharimake

      Teholuokka ei välttämättä riitä vaahtosammuttimessa ja on sekin huollettava, vuosittain, sekä nesteen vaihto 5v kohdalla. Myös jäätymisriski on nestesammuttimissa.. Jauhesammutin vaikka olisi hytillisessä veneessä tarkastetaan koska jauhe voi paakkuuntua siinä veneen tärinässä, sama koskee ulkosammuttimia.. tarkastettava siis vuosittain sekä tulityökärryt.

      • ByrokratianKukkanen

        Onko muita maita kuin Suomi, jossa venesammuttimet tulee tarkastaa vuosittain?


      • ByrokratianKukkanen2
        ByrokratianKukkanen kirjoitti:

        Onko muita maita kuin Suomi, jossa venesammuttimet tulee tarkastaa vuosittain?

        Onko muita maita kun Suomi, jossa koko vene pitää leikkikatsastaa vuosittain jotta sitä saa säilyttää veronmaksajan maksamalla laituripaikalla?


    • Suharimake

      Niin tuohon en osaa vastata onko muita maita joissa venesammuttimia tarkastetaan vuosittain mutta täällä suomessa tuo vuosittainen tarkastus koskee veneiden lisäksi Mm, ulkosammuttimia, autoja/trukkeja/työkoneita sekä tulityökärryjä. Koska niillä ei ole aina ns vakio olosuhteet sekä altistuvat tärinöille/värinöille.
      Itse ei omaa moottorivenettä ole tarvinnut katsastella koska mökki rannassa, venekerhoissa tosiaan kerhokohtaisia nuo näennäiset katsastukset. Haluavat ehkä että ns perus jutut löytyvät jos vallan tuuliajolle joutuu.

    • Oottahanvaan

      On ihan siinä ja siinä ettei tämä sammutinjantteri ole jopa rasittavampi kuin etec-hiippari. Ja kumpikin on bäärässä.

    • Anonyymi

      Ostasin kotia sen Makon messingisen pumppa ruutan.
      On kuulemma este peli, ja
      sammuttaa melekkein palon kun palon.
      _Ja on näyttävä esine.

    • Anonyymi

      Sammutintarkastaja kertoi tarkastusluvan saamisen edellyttävän ensin usean vuoden työskentelyä alan firmassa, jonka jälkeen vasta on oikeutettu hakemaan alan koulutusta joka johtaa mahdolliseen tutkintoon.

      • Anonyymi

        Jos näin tosiaankin on, niin siinäpä taas yksi todiste koko alan järjettömyydestä. Rahastus on turvallisuutta tärkeämpää ja omaa rahastusetuoikeutta suojellaan.


      • Anonyymi

        Ensimmäisenä vuonna opetellaan mikä on kumivasara ja kuinka sillä lyödään sammutinta.
        Toisena vuonna harjoitellaan painemittarin lukemista.
        Kolmantena vuonna on kertaus sekä opetellaan kirjoittamaan tussilla leimaan uusi päivämäärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäisenä vuonna opetellaan mikä on kumivasara ja kuinka sillä lyödään sammutinta.
        Toisena vuonna harjoitellaan painemittarin lukemista.
        Kolmantena vuonna on kertaus sekä opetellaan kirjoittamaan tussilla leimaan uusi päivämäärä.

        Lääkärikin kopauttelee kumivasaralla hermoratatutkimuksia tehdessään.


    • Anonyymi

      Millaisia palkkioita maksatte seurakatsastajille?
      Omassa veneseurassani on runkokatsastuksen hinta 35 eur jos katsastajan pyytää paikanpäälle sen tekemään. Runkokatsastus ilman katsastajan käyntiä maksaa 15 eur. Vuosikatsastuksessa hinta on 20 eur paikanpäällä ja kymppi etänä.
      Pidän hintoja asiallisina.

      • Anonyymi

        Meidän seuran katsastus on 0€.


    • Anonyymi

      Ihan asiaa tarkastella vuosittain. Varsinkin halpa kamat kuluu vuodessa yllättävän paljon. Ja se että mittari on vihreällä kertoo että mittari on vihreällä....ei sitä että onko pullossa paine tallella. Lisäksi halpa kamoissa ei välttämättä paineen lisäys mahdollisuutta. Halvan pulloin kunnostus kalliimpaa kuin uuden hyvän hankkiminen....kokemuksesta tiedän.

      • Anonyymi

        Halpakamat, halpakamat.


      • Anonyymi

        Mistä se tarkastajakaan sitten tietää että paineet on tallella? Kuuluuko kumivasarasta erilainen ääni jonka korkeasti koulutettu tarkastaja vain tunnistaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä se tarkastajakaan sitten tietää että paineet on tallella? Kuuluuko kumivasarasta erilainen ääni jonka korkeasti koulutettu tarkastaja vain tunnistaa?

        Sammutintiedemiehen vaativaan koulutukseen ei sisällykään kuulokoetta? Kuitenkin kaikki huipentuu siihen kopautukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä se tarkastajakaan sitten tietää että paineet on tallella? Kuuluuko kumivasarasta erilainen ääni jonka korkeasti koulutettu tarkastaja vain tunnistaa?

        Tarkastaja käyttää omaa mittariaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkastaja käyttää omaa mittariaan.

        Nythän sie vitsin murjaisit...


    • Anonyymi

      Tässä vähän kopioitua asiatekstiä,Tukes:

      Käsisammutin pitää tarkastaa vähintään
      vuoden väliajoin, jos sammutin on säilytettäessä alttiina esimerkiksi kosteudelle, tärinälle, lämpötilojen vaihtelulle tai pakkaselle
      kahden vuoden väliajoin, jos käsisammutinta säilytetään kuivissa ja tasalämpöisissä sisätiloissa.
      Ensimmäisen tarkastuksen ajankohta määräytyy käsisammuttimen valmistusajankohdan perusteella. Säiliö on voitu valmistaa tätä aikaisemmin, mutta ratkaisevaa on säiliön ensimmäisen täytön ajankohta. Jos käsisammuttimen valmistusaika on ilmoitettu vuoden tarkkuudella, käsisammuttimen valmistusajaksi oletetaan ko. vuoden tammikuun loppu.

      Käsisammuttimien tarkastuksia ja huoltoa tekevien liikkeiden ja liikkeiden vastuuhenkilöiden on täytettävä asetetut vaatimukset. Tukes pitää rekisteriä vaatimukset täyttävistä ja tarvittavan ilmoituksen tehneistä liikkeistä vastuuhenkilöineen ja valvoo niiden toimintaa.

      • Anonyymi

        Niin, jos sen tarkastuttaa ulkopuolisella asettaa Tukes tekijälle pätevyysvaatimuksia. Entä jos tarkastaa itse? Tuossahan sanotaan että se on tarkastettava, mutta ei velvoiteta käyttämään tarkastuksia ja huoltoa tekeviä liikkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos sen tarkastuttaa ulkopuolisella asettaa Tukes tekijälle pätevyysvaatimuksia. Entä jos tarkastaa itse? Tuossahan sanotaan että se on tarkastettava, mutta ei velvoiteta käyttämään tarkastuksia ja huoltoa tekeviä liikkeitä.

        Tarkista nyt vaan itse, ei ulkopuolisella! Ei se meiltä ole pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkista nyt vaan itse, ei ulkopuolisella! Ei se meiltä ole pois.

        Mihin perustat että itse tarkastettu hyväksytään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat että itse tarkastettu hyväksytään?

        En mihinkään.
        Tää yks uuvatti vaan kokee lain mukaisen tarkistuksen vapaaehtoiseksi ja hän katsoo että itse tarkastaminen on lain silmissä hyväksyttävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mihinkään.
        Tää yks uuvatti vaan kokee lain mukaisen tarkistuksen vapaaehtoiseksi ja hän katsoo että itse tarkastaminen on lain silmissä hyväksyttävää.

        Niin, onko vai eikö se ole hyväksyttävää? Mikä laki? Missä niin lukee? Se on selvä, että kaupallisin aikein tarkastuksia tekeviä valvotaan. Onhan sitä muitakin asioita joita saa maallikko itse itselleen tehdä, mutta ei muille ilman pätevyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat että itse tarkastettu hyväksytään?

        Varmaan siihen samaan, kun taannoin väitti että itselleen saa tehdä vaikka mitä sähkötöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, onko vai eikö se ole hyväksyttävää? Mikä laki? Missä niin lukee? Se on selvä, että kaupallisin aikein tarkastuksia tekeviä valvotaan. Onhan sitä muitakin asioita joita saa maallikko itse itselleen tehdä, mutta ei muille ilman pätevyyttä.

        Joo joo, saat tarkastaa itse! Sakot tosin tulee jos olet vain itse tarkastanut mutta väliäkö hällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan siihen samaan, kun taannoin väitti että itselleen saa tehdä vaikka mitä sähkötöitä.

        Taidat nyt vähän sekoittaa kuka mitäkin mieltä on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo joo, saat tarkastaa itse! Sakot tosin tulee jos olet vain itse tarkastanut mutta väliäkö hällä.

        Jos ei lakipykälää löydy, sakko on laiton, mutta väliäkö hällä? Näin pässejä narutetaan ja pelotellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei lakipykälää löydy, sakko on laiton, mutta väliäkö hällä? Näin pässejä narutetaan ja pelotellaan.

        Huoh!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh!

        Hih!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan siihen samaan, kun taannoin väitti että itselleen saa tehdä vaikka mitä sähkötöitä.

        Se olikin hauska ketju. Vieläköhän se torvelo on hengissä?


    • Anonyymi

      Sammutin on täysin turha avoveneessä jossa on perämoottori. Taas typerä EU-direktiivi. Ensinnäkin perämoottorin tulipalo on erittäin harvinainen. Toiseksi, tuollaisella pikkupullolla se ei edes sammu. Kolmanneksi, jos palaa niin ei siihen kuole, hyppään uimaan jos näin käy.

      • Anonyymi

        Meillä mennään koppi/perämoottoriveneessä näin: Keväällä katsastusvarusteen ilmainen tarkastus vakuutusyhtiöllä ja pois tieltä piiloon lukitun penkin alle veneessä. Mahdollinen tulipalo sammutetaan helposti käsillä olevilla kaliumsammuttimilla jotka eivät sotke mitään. Ellei sammu niillä, ei sammuisi yksin 2kg jauhesammuttimellakaan. Se 2kg pönttö voidaan tyhjentää jos vaarana on tulen leviäminen ympäristöön, mutta siinä tapauksessa vene on joka tapauksessa menetetty ja voisi yhtä hyvin palaa poroksi kun jauhe pilaa sisustuksen ja elektroniikan. Perämoottorin (jos sen ihmeen kaupalla saa syttymään) voi yrittää sammuttaa sammutuspeitteellä ja kaliumilla, mutta jos tuli nuolee bensatankkeja ei jäädä veneeseen sitä ihmettelemään.


    • Anonyymi

      Tuon vuosittaisen tarkastuksen tärkein anti on se, että sammutin tulee uusittua 5 vuoden välein.

      • Anonyymi

        Miksi? Uusin 10 vuoden välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Uusin 10 vuoden välein.

        Joka tapauksessa 5 vuoden kohdalla tehdään sinunkin sammuttimillesi sitten kunnollinen tarkastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka tapauksessa 5 vuoden kohdalla tehdään sinunkin sammuttimillesi sitten kunnollinen tarkastus.

        Ei tehdä. Se tehtäisiin kymmenen vuoden kohdalla mutta ei tehdä kun menee vaihtoon samaan hintaan. Näin jauhesammuttimella, vaahtosammutin on 5v.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuohan sanoo että firma voi tarkastaa ja huoltaa sammuttimia, ja että niitä firmoja valvotaan. Sammuttimet on tarkastettava, mutta tuohan ei sanele, että työ on teetettävä ulkopuolisella... se antaa siihen mahdollisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan sanoo että firma voi tarkastaa ja huoltaa sammuttimia, ja että niitä firmoja valvotaan. Sammuttimet on tarkastettava, mutta tuohan ei sanele, että työ on teetettävä ulkopuolisella... se antaa siihen mahdollisuuden.

        Oletko aivan tosissasi noiden ”mahdollisuuksisiesi” kanssa?
        Mietipä nyt hetki mikä on tuon sammutin lain tarkoitus.
        Jos hallituksen alaisuudessa toimiva viranomainen sallisi hyväksytyn huoltoliikkeen ulkopuolella tapahtuvat tarkastukset ja siitä kertovan leiman, niin tuossa laissa olisi varmasti tarkat ohjeet tuon tarkastuksen suorittamisesta.

        Miksi jatkat tuota jankkaamista selvässä asiassa? Tuollainen märehtiminen on aivan turhaa protestointia.
        Nyt on vain niin, että meitä viisaammat tahot ovat päättäneet, että tietyissä ajoneuvoissa täytyy olla kunnossa oleva (huollettu) sammutin.
        Lainlaatijat ovat tuon vaatimuksen siunanneet, joten pulinat pois rivistä ja ennen vesille lähtöä tarkastusleimalla varustettu sammutin sinne paattiin asentamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko aivan tosissasi noiden ”mahdollisuuksisiesi” kanssa?
        Mietipä nyt hetki mikä on tuon sammutin lain tarkoitus.
        Jos hallituksen alaisuudessa toimiva viranomainen sallisi hyväksytyn huoltoliikkeen ulkopuolella tapahtuvat tarkastukset ja siitä kertovan leiman, niin tuossa laissa olisi varmasti tarkat ohjeet tuon tarkastuksen suorittamisesta.

        Miksi jatkat tuota jankkaamista selvässä asiassa? Tuollainen märehtiminen on aivan turhaa protestointia.
        Nyt on vain niin, että meitä viisaammat tahot ovat päättäneet, että tietyissä ajoneuvoissa täytyy olla kunnossa oleva (huollettu) sammutin.
        Lainlaatijat ovat tuon vaatimuksen siunanneet, joten pulinat pois rivistä ja ennen vesille lähtöä tarkastusleimalla varustettu sammutin sinne paattiin asentamaan.

        En minä ole mitään jankannut. Joku toinen Anonyymi ehkä on. Eikä asia ole ollenkaan päivän selvä juttu. Jos lainlaatijat olisivat edellyttäneet tarkastuskäytäntöä joka on teetettävä auktorisoidussa huollossa, olisi se kirjattu lakiin. "Käsisammuttimia voi tarkastaa ja huoltaa laitelain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettu käsisammutinliike." olisi kirjoitettu toisin, esim. "Käsisammuttimia saa tarkastaa ja huoltaa ainoastaan laitelain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettu käsisammutinliike." Huoltaminen vaatii jo enemmän välineistöä, mutta vuositarkastus on helppo suorittaa itse. Esim paukkuliivit on myös tarkastettava säännöllisesti, ja sen saa tehdä itse vaikka työn voi myös teettää ulkopuolisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko aivan tosissasi noiden ”mahdollisuuksisiesi” kanssa?
        Mietipä nyt hetki mikä on tuon sammutin lain tarkoitus.
        Jos hallituksen alaisuudessa toimiva viranomainen sallisi hyväksytyn huoltoliikkeen ulkopuolella tapahtuvat tarkastukset ja siitä kertovan leiman, niin tuossa laissa olisi varmasti tarkat ohjeet tuon tarkastuksen suorittamisesta.

        Miksi jatkat tuota jankkaamista selvässä asiassa? Tuollainen märehtiminen on aivan turhaa protestointia.
        Nyt on vain niin, että meitä viisaammat tahot ovat päättäneet, että tietyissä ajoneuvoissa täytyy olla kunnossa oleva (huollettu) sammutin.
        Lainlaatijat ovat tuon vaatimuksen siunanneet, joten pulinat pois rivistä ja ennen vesille lähtöä tarkastusleimalla varustettu sammutin sinne paattiin asentamaan.

        Asia ei todellakaan ole päivänselvä, ainakaan sinulle.

        "niin tuossa laissa olisi varmasti tarkat ohjeet tuon tarkastuksen suorittamisesta"

        Ei lakipykälissä ole mitään toimintaohjeita minkään muidenkaan asioiden hoitamiseksi.

        Miksi jankkaat selvässä asiassa? Onko sinulla joku kontrolli- ja alistusfetissi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia ei todellakaan ole päivänselvä, ainakaan sinulle.

        "niin tuossa laissa olisi varmasti tarkat ohjeet tuon tarkastuksen suorittamisesta"

        Ei lakipykälissä ole mitään toimintaohjeita minkään muidenkaan asioiden hoitamiseksi.

        Miksi jankkaat selvässä asiassa? Onko sinulla joku kontrolli- ja alistusfetissi?

        Itse asiassa, tuossa laissa on tarkat ohjeet miten tarkastuksia suorittavan firman on se tehtävä, aina kirjanpitovelvollisuudesta valmistajan ohjeistukseen. Samaan pystyy maallikkokin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa, tuossa laissa on tarkat ohjeet miten tarkastuksia suorittavan firman on se tehtävä, aina kirjanpitovelvollisuudesta valmistajan ohjeistukseen. Samaan pystyy maallikkokin.

        Jos se asia on noin yksinkertainen, niin miksi ylipäätään olet siitä täällä selostamassa.
        Huollat ja tarkastat sammuttimesi itse.
        Olisi kuitenkin mukava kuulla miten olet niiden kanssa selvinnyt pidemmällä aikavälillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se asia on noin yksinkertainen, niin miksi ylipäätään olet siitä täällä selostamassa.
        Huollat ja tarkastat sammuttimesi itse.
        Olisi kuitenkin mukava kuulla miten olet niiden kanssa selvinnyt pidemmällä aikavälillä.

        No juuri tämmöisistä asioista, kuten vanhentuneista käytännöistä ja lain tulkinnoista täällä pitääkin keskustella/selostaa/jankata!

        Ja erittäin hyvin olen selvinnyt pidemmällä aikavälillä. Kiitos kysymästä. Aina kun sammutin on täyttänyt 10 vuotta olen kokeeksi sen laukaissut. Hyvin on aina toiminut.

        Paukkuliiveissä sen sijaan on ollut vikoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se asia on noin yksinkertainen, niin miksi ylipäätään olet siitä täällä selostamassa.
        Huollat ja tarkastat sammuttimesi itse.
        Olisi kuitenkin mukava kuulla miten olet niiden kanssa selvinnyt pidemmällä aikavälillä.

        En minä mitään selosta, vaan kyselen mihin perustuu käsitys että helppo tarkastus on teetettävä. Koskaan ei ole vesillä sammuttimen tarroja katsottu, kerran näytetty että sammutin on mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä mitään selosta, vaan kyselen mihin perustuu käsitys että helppo tarkastus on teetettävä. Koskaan ei ole vesillä sammuttimen tarroja katsottu, kerran näytetty että sammutin on mukana.

        Minä puolestani en ole kovinkaan huolestunut tarkastuksista tai tarroista, vaan siitä että kun sitä sammutinta tarvitaan, niin sen toimii kuten sen pitääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestani en ole kovinkaan huolestunut tarkastuksista tai tarroista, vaan siitä että kun sitä sammutinta tarvitaan, niin sen toimii kuten sen pitääkin.

        En minäkään, ja tiedän sammuttimen toimivan kun tiedän miten sitä on käsitelty. Sammutinhuollon käsittelyn jäljiltä se oli naarmuilla ja kolhuilla. Uusi vuositarra ei vakuuta. Koskaan ei valtuutetussa tarkastuksessa ollut mitään poikkeamaa, ellei kymmenen vuoden ikää sellaiseksi lasketa, jolloin huoltoliike jätti huoltamatta ja yritti myydä uuden tilalle.


    • Anonyymi

      Sammuttimen tarkastus ja siitä maksaminen on täysin tarpeeton toimenpide.

      Siinä ei ole mitään, järkeä.

      2000 ostettu sammutin ja kokeilun niin hyvin tulee ja sokka takaisin.

      • Anonyymi

        Onnea sinulle. Tulet tarvitsemaan. Merkittävä säästö. Paineastia meni vanhaksi jo 10 vuotta sitten. Ehkä se kestää vielä toiset 20 vuotta. Mutta jos se, tai jokin muu osa viottuu sopivasti, niin sinulla on - oletettavasti - jauheet karanneet hallitsemattomasti ympäristöön. Sisätiloissa jauhe usein tuhoaa sähkölaitteet, ja väitetään ettei puhdistus onnistu kotikonstein. Ehkä voit kokeilla sitäkin seuraavalla kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea sinulle. Tulet tarvitsemaan. Merkittävä säästö. Paineastia meni vanhaksi jo 10 vuotta sitten. Ehkä se kestää vielä toiset 20 vuotta. Mutta jos se, tai jokin muu osa viottuu sopivasti, niin sinulla on - oletettavasti - jauheet karanneet hallitsemattomasti ympäristöön. Sisätiloissa jauhe usein tuhoaa sähkölaitteet, ja väitetään ettei puhdistus onnistu kotikonstein. Ehkä voit kokeilla sitäkin seuraavalla kerralla.

        Mikä sen paineastian 30 vuodessa rikkoisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sen paineastian 30 vuodessa rikkoisi?

        Nyt on kyllä mopo täysin irti tällä ”tee se itse” sammutin asiantuntijalla.
        Toivottavasti ei kukaan sivullinen joudu kärsimään tuon säästämisen aiheuttamista vahingoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kyllä mopo täysin irti tällä ”tee se itse” sammutin asiantuntijalla.
        Toivottavasti ei kukaan sivullinen joudu kärsimään tuon säästämisen aiheuttamista vahingoista.

        Älä turhia päivittele vaan kerro nyt vaan mikä sen rikkoo kun siististi käsitellään ja säilytetään puhtaassa, kuivassa ja lämpimässä tilassa. Nyt ei ollut sisällöstä kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä turhia päivittele vaan kerro nyt vaan mikä sen rikkoo kun siististi käsitellään ja säilytetään puhtaassa, kuivassa ja lämpimässä tilassa. Nyt ei ollut sisällöstä kyse.

        Ei voi vastata kun ei tiedä. Kunhan pyörittelee silmiä kun joku kyseenalaistaa ns "itsestäänselvyyksiä" (eli asioita joista ei mitään ymmärretä eikä kehdata kysyä, mutta sokeasti noudatetaan auktoriteetteja).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi vastata kun ei tiedä. Kunhan pyörittelee silmiä kun joku kyseenalaistaa ns "itsestäänselvyyksiä" (eli asioita joista ei mitään ymmärretä eikä kehdata kysyä, mutta sokeasti noudatetaan auktoriteetteja).

        Tästä aiheesta oli juuri uutisissa juttua. Nykyisin nämä salaliittoteorioiden kannattajat ovat saaneet monet tavalliset ihmiset sekaisin.
        Nämä hihulit eivät ota Koronarokotusta, koska uskovat sen sisältävän aineita, joilla valtio tekee heistä zombeja.
        Eräskin onneton oli amerikan puolessa joutunut sairaalaan Koronan saatuaan ja vähän ennen intubointia anellut tohtorilta rokotusta. Lääkäri oli pahoitellut tilannetta ja sanonut että se on jo liian myöhäistä.
        Tämä potilas oli sitten lopulta kuollut. Kun lääkäri oli keskustellut omaisten kanssa, niin nämä olivat sanoneet, että he eivät olleet uskoneet tämän taudin olevan flunssaa kummempi.
        Lääkäri oli ohjeistanut heitä hakemaan rokotuksen ja kertomaan saman viestin myös tuttavilleen.

        Tämä sammutin höpö näyttää olevan samoilla linjoilla kun ei viranomaisten antamat ohjeistukset kelpaa.
        On myös mahdollista, että kyseessä on oikein perusteellisesti asiaan sitoutunut trollaaja.
        Nyt näyttää kuitenkin siltä, ettei saalista tartu verkkoon tavallisella tahdilla - lienee kesälomilla vaikutusta.

        Tuo kommentti
        ” Älä turhia päivittele vaan kerro nyt vaan mikä sen rikkoo kun siististi käsitellään ja säilytetään puhtaassa, kuivassa ja lämpimässä tilassa.”
        Kertoo jo paljon mikä on hänen mielentilansa.
        Tuon voisi ymmärtää esim. siten, että hallituksen säätämiä lakeja noudatetaan silloin kun ne sattuvat sopimaan kulloiseenkin elämäntilanteeseen.
        Ei taida yhteiskuntamme hyväksyä moista sääntöjen soveltamista.
        Kyllä tuollaisesta äärimmäisestä itsenäisyydestä lain noudattamatta jättämisessä jossain vaiheessa joutuu leivättömän pöydän ääreen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä aiheesta oli juuri uutisissa juttua. Nykyisin nämä salaliittoteorioiden kannattajat ovat saaneet monet tavalliset ihmiset sekaisin.
        Nämä hihulit eivät ota Koronarokotusta, koska uskovat sen sisältävän aineita, joilla valtio tekee heistä zombeja.
        Eräskin onneton oli amerikan puolessa joutunut sairaalaan Koronan saatuaan ja vähän ennen intubointia anellut tohtorilta rokotusta. Lääkäri oli pahoitellut tilannetta ja sanonut että se on jo liian myöhäistä.
        Tämä potilas oli sitten lopulta kuollut. Kun lääkäri oli keskustellut omaisten kanssa, niin nämä olivat sanoneet, että he eivät olleet uskoneet tämän taudin olevan flunssaa kummempi.
        Lääkäri oli ohjeistanut heitä hakemaan rokotuksen ja kertomaan saman viestin myös tuttavilleen.

        Tämä sammutin höpö näyttää olevan samoilla linjoilla kun ei viranomaisten antamat ohjeistukset kelpaa.
        On myös mahdollista, että kyseessä on oikein perusteellisesti asiaan sitoutunut trollaaja.
        Nyt näyttää kuitenkin siltä, ettei saalista tartu verkkoon tavallisella tahdilla - lienee kesälomilla vaikutusta.

        Tuo kommentti
        ” Älä turhia päivittele vaan kerro nyt vaan mikä sen rikkoo kun siististi käsitellään ja säilytetään puhtaassa, kuivassa ja lämpimässä tilassa.”
        Kertoo jo paljon mikä on hänen mielentilansa.
        Tuon voisi ymmärtää esim. siten, että hallituksen säätämiä lakeja noudatetaan silloin kun ne sattuvat sopimaan kulloiseenkin elämäntilanteeseen.
        Ei taida yhteiskuntamme hyväksyä moista sääntöjen soveltamista.
        Kyllä tuollaisesta äärimmäisestä itsenäisyydestä lain noudattamatta jättämisessä jossain vaiheessa joutuu leivättömän pöydän ääreen.

        //Tuo kommentti
        ” Älä turhia päivittele vaan kerro nyt vaan mikä sen rikkoo kun siististi käsitellään ja säilytetään puhtaassa, kuivassa ja lämpimässä tilassa.”
        Kertoo jo paljon mikä on hänen mielentilansa.
        Tuon voisi ymmärtää esim. siten, että hallituksen säätämiä lakeja noudatetaan silloin kun ne sattuvat sopimaan kulloiseenkin elämäntilanteeseen.
        Ei taida yhteiskuntamme hyväksyä moista sääntöjen soveltamista.
        Kyllä tuollaisesta äärimmäisestä itsenäisyydestä lain noudattamatta jättämisessä jossain vaiheessa joutuu leivättömän pöydän ääreen.//

        Täällä on moneen otteeseen useamman kirjoittajan toimesta peräänkuulutettu sitä lakia ja pykälää, mutta kukaan ei ole osannut vastata. Kun nyt väität tietäväsi paremmin, niin kerro nyt vihdoin ja viimein se lain kohta, tai lopeta viittaaminen olemattomaan lakiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        //Tuo kommentti
        ” Älä turhia päivittele vaan kerro nyt vaan mikä sen rikkoo kun siististi käsitellään ja säilytetään puhtaassa, kuivassa ja lämpimässä tilassa.”
        Kertoo jo paljon mikä on hänen mielentilansa.
        Tuon voisi ymmärtää esim. siten, että hallituksen säätämiä lakeja noudatetaan silloin kun ne sattuvat sopimaan kulloiseenkin elämäntilanteeseen.
        Ei taida yhteiskuntamme hyväksyä moista sääntöjen soveltamista.
        Kyllä tuollaisesta äärimmäisestä itsenäisyydestä lain noudattamatta jättämisessä jossain vaiheessa joutuu leivättömän pöydän ääreen.//

        Täällä on moneen otteeseen useamman kirjoittajan toimesta peräänkuulutettu sitä lakia ja pykälää, mutta kukaan ei ole osannut vastata. Kun nyt väität tietäväsi paremmin, niin kerro nyt vihdoin ja viimein se lain kohta, tai lopeta viittaaminen olemattomaan lakiin.

        Ja kerro mikä sen pöntön rikkoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kerro mikä sen pöntön rikkoo.

        Yhtä hyvä kysymys kuin se, että miksen voisi ajaa punaisista valoista läpi, kun hyvin näkee, ettei ketään ole tulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä hyvä kysymys kuin se, että miksen voisi ajaa punaisista valoista läpi, kun hyvin näkee, ettei ketään ole tulossa.

        Eikä ole. Vastaava kysymys olisi, miten pysäköity auto voi ajaa päin punaisia valoja. Kysymys kuului mikä sen pöntön 30 vuodessa rikkoo, ei muuta. Ajan kuluminen ei sitä tuossa ajassa puhki kuluta. Virheellinen varastointi tai käsittely saattaa sen rikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä hyvä kysymys kuin se, että miksen voisi ajaa punaisista valoista läpi, kun hyvin näkee, ettei ketään ole tulossa.

        Tieliikennelaki kieltää sen, mutta mikä laki velvoittaa tarkastuttamaan sammuttimet valtuutetussa huollossa omatoimisen tarkastamisen sijaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä hyvä kysymys kuin se, että miksen voisi ajaa punaisista valoista läpi, kun hyvin näkee, ettei ketään ole tulossa.

        En tiedä mitä laki asiasta sanoo liikennevaloista, mutta kaupungeissa 99% kaikista jalankulkijoista kävelevät punaisia päin, jos autoja ei ole juuri kohdalla tulossa. Onko se laillista?

        Vai onko siis niin, ettei liikennevalojen noudattamisvelvollisuus olekaan kaikille sama?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki kieltää sen, mutta mikä laki velvoittaa tarkastuttamaan sammuttimet valtuutetussa huollossa omatoimisen tarkastamisen sijaan?

        Asetuksessa 917/2005 se sanotaan ihan selvästi kuka voi hyväksytysti tarkastaa. Siellä ei ole mitään mainintaa ilman pätevyyksiä toimivasta itse tarkastajasta. Turhaa lässytystä sanoa että itse tarkastusta ei ole ko. asetuksessa erikseen kielletty. Asetuksessa lukee se mikä ainoastaan on sallittua.
        Se jos ei asetusta noudata vedoten johonkin "eipä niitä sammuttimia vesillä kovin tarkkaan tsekata" on ihan eri asia, tai jos joku kulkee päin punaisia. Ei se asetusta muuta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asetuksessa 917/2005 se sanotaan ihan selvästi kuka voi hyväksytysti tarkastaa. Siellä ei ole mitään mainintaa ilman pätevyyksiä toimivasta itse tarkastajasta. Turhaa lässytystä sanoa että itse tarkastusta ei ole ko. asetuksessa erikseen kielletty. Asetuksessa lukee se mikä ainoastaan on sallittua.
        Se jos ei asetusta noudata vedoten johonkin "eipä niitä sammuttimia vesillä kovin tarkkaan tsekata" on ihan eri asia, tai jos joku kulkee päin punaisia. Ei se asetusta muuta!

        Mikä pykälä? Ei löydy. Kolmas pykälä koskee käsisammutinliikettä. Ei mitään mainintaa, että käsisammutinliikkeet saisivat yksinoikeudella tarkastaa sammuttimia. Jos tahtotila on jotain muuta niin valita kansanedustajallesi jotta lakiin tehdään muutos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pykälä? Ei löydy. Kolmas pykälä koskee käsisammutinliikettä. Ei mitään mainintaa, että käsisammutinliikkeet saisivat yksinoikeudella tarkastaa sammuttimia. Jos tahtotila on jotain muuta niin valita kansanedustajallesi jotta lakiin tehdään muutos.

        "Käsisammuttimia voi tarkastaa ja huoltaa laitelain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettu käsisammutinliike. "

        Mitään tarkastusvelvollisuutta ei kyseisellä käsisammutinliikkeellä ole. Se voi tarkastaa käsisammuttimen jos niin haluaa. Se ei yksiselitteisesti poissulje muita vaihtoehtoja. Käsisammutinliikkeen on kuitenkin pakko tehdä ilmoitus valvontaa varten turvatekniikan keskukselle ennen kuin tarkastustoiminta aloitetaan. Kenenkään muun ei ilmeisesti ole pakko ilmoitusta tehdä. Kyse on markkinaehtoisesti tapahtuvasta kaupallisesta toiminnasta. Käsisammuttimet on tarkastettava vaikkei markkinoilla olisi ainuttakaan käsisammutinliikettä joka tarkastuksia suorittaisi. Tarkastaminen ei siten voi olla käsisammutinliikkeestä riippuvainen. Viranomainen ei käsisammuttimien tarkastustoimenpiteitä suorita ainakaan nykykäytännöllä. Jäljelle jää omatoiminen tarkastaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pykälä? Ei löydy. Kolmas pykälä koskee käsisammutinliikettä. Ei mitään mainintaa, että käsisammutinliikkeet saisivat yksinoikeudella tarkastaa sammuttimia. Jos tahtotila on jotain muuta niin valita kansanedustajallesi jotta lakiin tehdään muutos.

        Valita itse! Sinullahan se ongelma on ja koet jotenkin tulleesi "holhotuksi". Minulle ja kaikille muillekin normaalilla ymmärryksellä varustetuille asia on ihan selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käsisammuttimia voi tarkastaa ja huoltaa laitelain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettu käsisammutinliike. "

        Mitään tarkastusvelvollisuutta ei kyseisellä käsisammutinliikkeellä ole. Se voi tarkastaa käsisammuttimen jos niin haluaa. Se ei yksiselitteisesti poissulje muita vaihtoehtoja. Käsisammutinliikkeen on kuitenkin pakko tehdä ilmoitus valvontaa varten turvatekniikan keskukselle ennen kuin tarkastustoiminta aloitetaan. Kenenkään muun ei ilmeisesti ole pakko ilmoitusta tehdä. Kyse on markkinaehtoisesti tapahtuvasta kaupallisesta toiminnasta. Käsisammuttimet on tarkastettava vaikkei markkinoilla olisi ainuttakaan käsisammutinliikettä joka tarkastuksia suorittaisi. Tarkastaminen ei siten voi olla käsisammutinliikkeestä riippuvainen. Viranomainen ei käsisammuttimien tarkastustoimenpiteitä suorita ainakaan nykykäytännöllä. Jäljelle jää omatoiminen tarkastaminen.

        Niinpä. Kasisammutin tulee tarkastaa eikö niin?
        Käsisammuttimen voi tarkastaa jne...
        Eli hyväksytysti ei voi esim itse tarkastaa jos ei ole mainittuja edellytyksiä koska asetuksessa ei sanota että voi tarkastaa ilman edellytyksiä.
        Yksinkertaista ja selkeää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Kasisammutin tulee tarkastaa eikö niin?
        Käsisammuttimen voi tarkastaa jne...
        Eli hyväksytysti ei voi esim itse tarkastaa jos ei ole mainittuja edellytyksiä koska asetuksessa ei sanota että voi tarkastaa ilman edellytyksiä.
        Yksinkertaista ja selkeää!

        Yksinkertaista ja selkeää että lain ehdot koskevat elinkeinon harjoittajaa. Jos lukee lain ilman ennakkoasenteita huomaa kuinka huonosti se on kirjoitettu. Romukoppaan se joutaisi ja lainlaatijat juristikouluun. Tavoite on ehkä ollut jotain muuta kuin mitä laissa nyt lukee. Vallitsevalla tulkinnalla ei välttämättä ole lakipykäliä tukenaan. Oikeudessa ei tuosta suurta kiistaa syntyisi, ellei lain valmisteluista ilmene jotain muuta. Kun lakia luetaan kuin se on kirjoitettu, voi käsisammuttimen tarkastaa itse aivan kuin paukkuliivinkin. Käsisammuttimen huoltotoimenpiteisiin maallikolla harvemmin on tarvittavia välineitä eikä ole taloudellisesti kannattavaa niitä omaan käyttöön hankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käsisammuttimia voi tarkastaa ja huoltaa laitelain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettu käsisammutinliike. "

        Mitään tarkastusvelvollisuutta ei kyseisellä käsisammutinliikkeellä ole. Se voi tarkastaa käsisammuttimen jos niin haluaa. Se ei yksiselitteisesti poissulje muita vaihtoehtoja. Käsisammutinliikkeen on kuitenkin pakko tehdä ilmoitus valvontaa varten turvatekniikan keskukselle ennen kuin tarkastustoiminta aloitetaan. Kenenkään muun ei ilmeisesti ole pakko ilmoitusta tehdä. Kyse on markkinaehtoisesti tapahtuvasta kaupallisesta toiminnasta. Käsisammuttimet on tarkastettava vaikkei markkinoilla olisi ainuttakaan käsisammutinliikettä joka tarkastuksia suorittaisi. Tarkastaminen ei siten voi olla käsisammutinliikkeestä riippuvainen. Viranomainen ei käsisammuttimien tarkastustoimenpiteitä suorita ainakaan nykykäytännöllä. Jäljelle jää omatoiminen tarkastaminen.

        Kyllä sinä olet todellinen minä itse tekijä.
        Vesiliikenne laki sanoo seuraavaa rekisteröidystä veneestä:
        ” vuosittain tarkastettu käsisammutin, jos vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisä tai yli 25 kilowatin perämoottori; ei vaadita vesiskootterissa.”

        Esimerkiksi minun vakuutusyhtiöni kertoo asiasta seuraavasti:
        ” Sammuttimien huoltoa ja tarkastusta saa suorittaa vain Turvatekniikan keskuksen hyväksymä käsisammuttimien huoltoliike. Tiesithän, että kiinteistön haltijan vastuulla on huolehtia, että viranomaisen määräämät sammutuslaitteet ovat toimintakunnossa, huollettu ja tarkastettu asianmukaisesti. Oman sammuttimesi seuraavan tarkastusajan näet sen kylkeen liimatusta tarrasta.”

        Se että sinulle ei riitä asetuksessa oleva teksti osoittamaan miten sammuttimien kanssa eletään, ei tarkoita sitä, että jäädään kotiin ja aletaan niitä itse huoltamaan.

        Jos yksi Suomen suurimmista vakuutusyhtiöistä on tuon asetuksen ymmärtänyt ja tekee siitä asiakkailleen ohjeen ja tarjoaa jopa tarkastuspalvelua virallisen TUKES:in hyväksymän liikkeen kanssa, niin kyllä minä lain kuuliaisena kansalaisena voin tuohon uskoa.

        Luuletko, että paineastialain sisältävät laajaat jorinat olisivat vain sananhelinää ja tarkoitettu ikäänkuin suositukseksi?
        Tämä käsisammutin on yksi sen lain piiriin kuuluva laite (painelaite).
        Mietipä sitä miksi viranomainen vaatii sammuttimia huoltavan yrityksen henkilökunnalta koulutusta, vaatimustenmukaista laitteistoa ja tarkkaa kirjanpitoa huolletuista sammuttimista, jos tuo kaikki olisi vain suositusten noudattamista.

        Olipa kerran uutisissa kunTUKES määräsi erään liikkeen tekemät sammutin tarkastukset tehtäväksi uudestaan. Jonkin toiminnassa tapahtuneen virheen takia.
        Lopettaisit nyt tuon joutavan änkyröinnin ja siirtyisit johonkin uuteen rakentavaan aiheeseen.
        Joku uusi veneilijä voi saada tästä höpötyksestä aivan väärän kuvan ja pahimmillaan aiheuttaa itselleen vahinkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Kasisammutin tulee tarkastaa eikö niin?
        Käsisammuttimen voi tarkastaa jne...
        Eli hyväksytysti ei voi esim itse tarkastaa jos ei ole mainittuja edellytyksiä koska asetuksessa ei sanota että voi tarkastaa ilman edellytyksiä.
        Yksinkertaista ja selkeää!

        Jos lukisi että käsisammuttimen voi tarkastaa ainoastaan jne... olisi asia selvä. Nyt ei laissa niin lue. Laki sanoo ainoastaan, että ansaintatarkoituksessa tehdyt tarkastukset ovat viranomaisvalvonnan alaisia ja kyseisestä toiminnasta on ilmoitettava. Verrattavissa siihen, että harrastusmielessä saa itselleen rakennella erinäisiä laitteita mutta niitä ei saa myydä ilman hyväksyntöjä ja sertifiointeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lukisi että käsisammuttimen voi tarkastaa ainoastaan jne... olisi asia selvä. Nyt ei laissa niin lue. Laki sanoo ainoastaan, että ansaintatarkoituksessa tehdyt tarkastukset ovat viranomaisvalvonnan alaisia ja kyseisestä toiminnasta on ilmoitettava. Verrattavissa siihen, että harrastusmielessä saa itselleen rakennella erinäisiä laitteita mutta niitä ei saa myydä ilman hyväksyntöjä ja sertifiointeja.

        Juuri näin. Ja mitä laki sanoo ja mitä vakuutusyhtiö sanoo ovat kaksi täysin eri asiaa. Vakuutusyhtiö asettaa asiakkailleen omat sopimusehdot. Mitä kieltoja laki asettaa kansalaisille, on taas ihan eri asia.

        Sekin on järkeenkäypää, että sammuttimien korjausliikkeet, jotka tarjoavat maksua vastaan tarkastuksia, ovat eri tavalla valvottuja kuin tavan kuluttajat ja yksityishenkilöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valita itse! Sinullahan se ongelma on ja koet jotenkin tulleesi "holhotuksi". Minulle ja kaikille muillekin normaalilla ymmärryksellä varustetuille asia on ihan selvä.

        Ehdollistetuille holhokeille asia on ihan selvä, mutta ei välttämättä totuuden mukainen. Ajattelemaan oppineet osaavat kyseenalaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä olet todellinen minä itse tekijä.
        Vesiliikenne laki sanoo seuraavaa rekisteröidystä veneestä:
        ” vuosittain tarkastettu käsisammutin, jos vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisä tai yli 25 kilowatin perämoottori; ei vaadita vesiskootterissa.”

        Esimerkiksi minun vakuutusyhtiöni kertoo asiasta seuraavasti:
        ” Sammuttimien huoltoa ja tarkastusta saa suorittaa vain Turvatekniikan keskuksen hyväksymä käsisammuttimien huoltoliike. Tiesithän, että kiinteistön haltijan vastuulla on huolehtia, että viranomaisen määräämät sammutuslaitteet ovat toimintakunnossa, huollettu ja tarkastettu asianmukaisesti. Oman sammuttimesi seuraavan tarkastusajan näet sen kylkeen liimatusta tarrasta.”

        Se että sinulle ei riitä asetuksessa oleva teksti osoittamaan miten sammuttimien kanssa eletään, ei tarkoita sitä, että jäädään kotiin ja aletaan niitä itse huoltamaan.

        Jos yksi Suomen suurimmista vakuutusyhtiöistä on tuon asetuksen ymmärtänyt ja tekee siitä asiakkailleen ohjeen ja tarjoaa jopa tarkastuspalvelua virallisen TUKES:in hyväksymän liikkeen kanssa, niin kyllä minä lain kuuliaisena kansalaisena voin tuohon uskoa.

        Luuletko, että paineastialain sisältävät laajaat jorinat olisivat vain sananhelinää ja tarkoitettu ikäänkuin suositukseksi?
        Tämä käsisammutin on yksi sen lain piiriin kuuluva laite (painelaite).
        Mietipä sitä miksi viranomainen vaatii sammuttimia huoltavan yrityksen henkilökunnalta koulutusta, vaatimustenmukaista laitteistoa ja tarkkaa kirjanpitoa huolletuista sammuttimista, jos tuo kaikki olisi vain suositusten noudattamista.

        Olipa kerran uutisissa kunTUKES määräsi erään liikkeen tekemät sammutin tarkastukset tehtäväksi uudestaan. Jonkin toiminnassa tapahtuneen virheen takia.
        Lopettaisit nyt tuon joutavan änkyröinnin ja siirtyisit johonkin uuteen rakentavaan aiheeseen.
        Joku uusi veneilijä voi saada tästä höpötyksestä aivan väärän kuvan ja pahimmillaan aiheuttaa itselleen vahinkoa.

        Niinpä, sitä tässä on jankutettu että vesiliikennelaki vaatii tarkastamista. Mutta se tai mikään muukaan laki ei sanele kenen toimesta se on tarkastettava. Jos pystyt osoittamaan toteen, että olet sammuttimesi tarkastanut, niin miksi ei kelpaisi? Työn tilaaminen sertifioidulta liikkeeltä on yksi tapa sen osoittamiseen, mutta sekään ei ole pomminvarma menetelmä vaikka viranomaiset sen hyväksyvät.

        Laki ja vakuutusyhtiön vaatimus ovat kaksi totaalisen eri asiaa. Vakuutus ei ole pakollinen, ja monesti on vakuutusyhtiön tulkinta todettu kuluttajalautakunnassa tai oikeusasteissa virheelliseksi. Vakuutusyhtiöt eivät ole viranomaisia tai auktoriteetteja, mutta jos haluat sopia vakuutusyhtiösi kanssa vaikka kuukausittaisesta paloharjoituksesta punaiset kalsarit päässä ja käsisammutintarkastuksesta peukalo perseessä niin kukaan ei sinua estä. Mitään et siitä kuitenkaan hyödy. Yksi Suomen suurimmista vakuutusyhtiöistä on läpeensä paska firma jossa jokaisesta korvauspäätöksestä saa riidellä jotta saa oikeutta. Fiksumpi vaihtaa toiseen yhtiöön jossa korvauspäätökset noudattavat ennalta sovittua ja ehdot ovat selkeät.

        Mietipä sitä, miksi viranomainen vaatii ravintolakokilta koulutusta mutta kotona saa kokkailla miten lystää.

        Sotket jatkuvasti lain ja vallitsevan käytännön. Jos on kerran ollut uutisissa tukesin havainneen liikkeen fuskanneen käsisammutintarkastuksissa niin se on vain jäävuoren huippu, mutta kuitenkin vain osoitus siitä, ettei elinkeinonharjoittaja ole noudattanut niitä lakipykäliä joita _elinkeinonharjoittajan_ on noudatettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mitä laki asiasta sanoo liikennevaloista, mutta kaupungeissa 99% kaikista jalankulkijoista kävelevät punaisia päin, jos autoja ei ole juuri kohdalla tulossa. Onko se laillista?

        Vai onko siis niin, ettei liikennevalojen noudattamisvelvollisuus olekaan kaikille sama?

        Ei ole laillista. On se velvollisuus kaikille sama. Ei liity mitenkään käsisammuttimiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä olet todellinen minä itse tekijä.
        Vesiliikenne laki sanoo seuraavaa rekisteröidystä veneestä:
        ” vuosittain tarkastettu käsisammutin, jos vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisä tai yli 25 kilowatin perämoottori; ei vaadita vesiskootterissa.”

        Esimerkiksi minun vakuutusyhtiöni kertoo asiasta seuraavasti:
        ” Sammuttimien huoltoa ja tarkastusta saa suorittaa vain Turvatekniikan keskuksen hyväksymä käsisammuttimien huoltoliike. Tiesithän, että kiinteistön haltijan vastuulla on huolehtia, että viranomaisen määräämät sammutuslaitteet ovat toimintakunnossa, huollettu ja tarkastettu asianmukaisesti. Oman sammuttimesi seuraavan tarkastusajan näet sen kylkeen liimatusta tarrasta.”

        Se että sinulle ei riitä asetuksessa oleva teksti osoittamaan miten sammuttimien kanssa eletään, ei tarkoita sitä, että jäädään kotiin ja aletaan niitä itse huoltamaan.

        Jos yksi Suomen suurimmista vakuutusyhtiöistä on tuon asetuksen ymmärtänyt ja tekee siitä asiakkailleen ohjeen ja tarjoaa jopa tarkastuspalvelua virallisen TUKES:in hyväksymän liikkeen kanssa, niin kyllä minä lain kuuliaisena kansalaisena voin tuohon uskoa.

        Luuletko, että paineastialain sisältävät laajaat jorinat olisivat vain sananhelinää ja tarkoitettu ikäänkuin suositukseksi?
        Tämä käsisammutin on yksi sen lain piiriin kuuluva laite (painelaite).
        Mietipä sitä miksi viranomainen vaatii sammuttimia huoltavan yrityksen henkilökunnalta koulutusta, vaatimustenmukaista laitteistoa ja tarkkaa kirjanpitoa huolletuista sammuttimista, jos tuo kaikki olisi vain suositusten noudattamista.

        Olipa kerran uutisissa kunTUKES määräsi erään liikkeen tekemät sammutin tarkastukset tehtäväksi uudestaan. Jonkin toiminnassa tapahtuneen virheen takia.
        Lopettaisit nyt tuon joutavan änkyröinnin ja siirtyisit johonkin uuteen rakentavaan aiheeseen.
        Joku uusi veneilijä voi saada tästä höpötyksestä aivan väärän kuvan ja pahimmillaan aiheuttaa itselleen vahinkoa.

        Minun vakuutusehtoni eivät aseta mitään erityisehtoja käsisammuttimelle, mutta silti saan vuosittain tarkastuttaa kaikki käsisammuttimeni "vakuutusyhtiön piikkiin" oli minulla venevakuutusta/kotivakuutusta tai ei - pelkkä asiakassuhde riittää (vaikka auton lakisääteinen liikennevakuutus vaikkei autoon sammutinta vaadita).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä olet todellinen minä itse tekijä.
        Vesiliikenne laki sanoo seuraavaa rekisteröidystä veneestä:
        ” vuosittain tarkastettu käsisammutin, jos vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisä tai yli 25 kilowatin perämoottori; ei vaadita vesiskootterissa.”

        Esimerkiksi minun vakuutusyhtiöni kertoo asiasta seuraavasti:
        ” Sammuttimien huoltoa ja tarkastusta saa suorittaa vain Turvatekniikan keskuksen hyväksymä käsisammuttimien huoltoliike. Tiesithän, että kiinteistön haltijan vastuulla on huolehtia, että viranomaisen määräämät sammutuslaitteet ovat toimintakunnossa, huollettu ja tarkastettu asianmukaisesti. Oman sammuttimesi seuraavan tarkastusajan näet sen kylkeen liimatusta tarrasta.”

        Se että sinulle ei riitä asetuksessa oleva teksti osoittamaan miten sammuttimien kanssa eletään, ei tarkoita sitä, että jäädään kotiin ja aletaan niitä itse huoltamaan.

        Jos yksi Suomen suurimmista vakuutusyhtiöistä on tuon asetuksen ymmärtänyt ja tekee siitä asiakkailleen ohjeen ja tarjoaa jopa tarkastuspalvelua virallisen TUKES:in hyväksymän liikkeen kanssa, niin kyllä minä lain kuuliaisena kansalaisena voin tuohon uskoa.

        Luuletko, että paineastialain sisältävät laajaat jorinat olisivat vain sananhelinää ja tarkoitettu ikäänkuin suositukseksi?
        Tämä käsisammutin on yksi sen lain piiriin kuuluva laite (painelaite).
        Mietipä sitä miksi viranomainen vaatii sammuttimia huoltavan yrityksen henkilökunnalta koulutusta, vaatimustenmukaista laitteistoa ja tarkkaa kirjanpitoa huolletuista sammuttimista, jos tuo kaikki olisi vain suositusten noudattamista.

        Olipa kerran uutisissa kunTUKES määräsi erään liikkeen tekemät sammutin tarkastukset tehtäväksi uudestaan. Jonkin toiminnassa tapahtuneen virheen takia.
        Lopettaisit nyt tuon joutavan änkyröinnin ja siirtyisit johonkin uuteen rakentavaan aiheeseen.
        Joku uusi veneilijä voi saada tästä höpötyksestä aivan väärän kuvan ja pahimmillaan aiheuttaa itselleen vahinkoa.

        Olipa kerran...

        ...ja sen pituinen se satu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaista ja selkeää että lain ehdot koskevat elinkeinon harjoittajaa. Jos lukee lain ilman ennakkoasenteita huomaa kuinka huonosti se on kirjoitettu. Romukoppaan se joutaisi ja lainlaatijat juristikouluun. Tavoite on ehkä ollut jotain muuta kuin mitä laissa nyt lukee. Vallitsevalla tulkinnalla ei välttämättä ole lakipykäliä tukenaan. Oikeudessa ei tuosta suurta kiistaa syntyisi, ellei lain valmisteluista ilmene jotain muuta. Kun lakia luetaan kuin se on kirjoitettu, voi käsisammuttimen tarkastaa itse aivan kuin paukkuliivinkin. Käsisammuttimen huoltotoimenpiteisiin maallikolla harvemmin on tarvittavia välineitä eikä ole taloudellisesti kannattavaa niitä omaan käyttöön hankkia.

        Jaa että elinkeinonharjoittajallako vaan tarvii olla sääntöjen mukaisesti katsastettu sammutin ja muilla saa olla oman parhaan kykynsä mukaan tarkastettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdollistetuille holhokeille asia on ihan selvä, mutta ei välttämättä totuuden mukainen. Ajattelemaan oppineet osaavat kyseenalaistaa.

        Eipä sun kyseenalaistamiset tässä tapauksessa mitään auta, sorry.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että elinkeinonharjoittajallako vaan tarvii olla sääntöjen mukaisesti katsastettu sammutin ja muilla saa olla oman parhaan kykynsä mukaan tarkastettu?

        Ei elinkeinonharjoittajalla välttämättä tarvitse olla sammutinta ollenkaan. Jos elinkeinonharjoittaja tarkastaa toisten sammuttimia on sen tehtävä siitä ilmoitus valvontaviranomaisille ja noudatettava laissa määritettyä protokollaa. Maallikko saa tarkastaa oman sammuttimensa niin usein kuin haluaa, mutta nähtävästi ei missään ole määrätty (vapaaehtoisten veneseurojen ja vakuutusyhtiöiden erillissäännöt poislukien) että maallikon olisi tarkastutettava sammuttimensa elinkeinonharjoittajalla käsisammutinliikkeessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä sun kyseenalaistamiset tässä tapauksessa mitään auta, sorry.

        Nössö! Kyseenalaistajien ansiosta asiat etenevät ja kehittyvät. Muuten kaikki vääristyy ja taantuu. Olisit varmasti ikionnellinen Pohjois-Koreassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Kasisammutin tulee tarkastaa eikö niin?
        Käsisammuttimen voi tarkastaa jne...
        Eli hyväksytysti ei voi esim itse tarkastaa jos ei ole mainittuja edellytyksiä koska asetuksessa ei sanota että voi tarkastaa ilman edellytyksiä.
        Yksinkertaista ja selkeää!

        Mikä on kasisammutin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valita itse! Sinullahan se ongelma on ja koet jotenkin tulleesi "holhotuksi". Minulle ja kaikille muillekin normaalilla ymmärryksellä varustetuille asia on ihan selvä.

        Normaali ymmärrys ei ilmiselvästi ole riittävän kehittynyt. Onneksi on niitä, jotka ymmärtävät normaalia enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kyllä mopo täysin irti tällä ”tee se itse” sammutin asiantuntijalla.
        Toivottavasti ei kukaan sivullinen joudu kärsimään tuon säästämisen aiheuttamista vahingoista.

        Kerro nyt miten se paineastia hajoaa ajan funktiona. Määräykset on määräyksiä ja niitä tietysti noudatetaan, mutta miten aika sen paineastian rikkoo? Siitähän tässä oli kyse, että jonain kauniina aamuna on jauheet pitkin kämppää kun ei ole vanhaa sammutinta huollattanut tai tyhjentänyt ja pistänyt kierrätykseen. Minullakin on tuossa ylimääräisenä pari yli 20 vuotta vanhaa sammutinta (jauhesammutin ja nestesammutin) joita ei ole tarkastettu. Onko niiden hallussapito vaarallista ja laitonta? Autotallissa on lisäksi yli 30 vuotta vanha kompressori paineastialla, eikä sitäkään ole kukaan valmistajan jälkeen tarkastanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä sun kyseenalaistamiset tässä tapauksessa mitään auta, sorry.

        Aika sairas suhtautuminen. Eikö pitäisi pikemminkin iloita, jos huomataan, että sen jokavuotisen sammutinrumban voi hoitaa itsekin jos katsoo osaavansa homman?

        En ymmärrä tätä kiukuttelua holhouksen puolesta. En todellakaan! Onko sinulla leipä kiinni sammuttimien tarkastamisesta, vai mikä vituttaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on kasisammutin?

        No tämäkin vielä! Ilo olla tuntematta tuommoista porukkaa henkilökohtaisesti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tämäkin vielä! Ilo olla tuntematta tuommoista porukkaa henkilökohtaisesti!

        Et sitten sinäkään tiennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on kasisammutin?

        Se oli kirjoitusvirhe. On jauhesammuttimia, vaahtosammuttimia ja kusisammuttimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli kirjoitusvirhe. On jauhesammuttimia, vaahtosammuttimia ja kusisammuttimia.

        Kusisammuttimen vein thaihieromalaitokseen tarkistettavaksi. Se paukatti kumivasaralla pari kertaa palleihin, totesi paineet alhaiseksi ja puhalsi lisää ilmaa sammuttimeen, mutta jauhe tuli lopulta sen käsille. En saanut leimaa enkä kuittia.


    • Anonyymi

      Parin sentin tuntipalkalla olisi jo tullut halvemmaksi tarkastuttaa ne sammuttimen kirjoittelun sijaan. Kyse on kuitenkin veneilyn marginaalisimmasta kustannuksesta. Purjehtija ei tarkastuksen hinnalla saa narun pätkää, eikä moottoriveneilijä bensaa sataman suulle saakka. Aivan toisiin sfääreihin menee kustannukset, jos valittaa oikeuteen saamistaan sakoista.

      • Anonyymi

        Ei ole hinnasta kiinni, mutta kun on 7 sammutinta tarkastettavana niin kirjoitellaanpa vielä kun ei se mitään maksa.


    • Anonyymi

      Kyllä kaksitahtisammutin aina nelitahtisen voittaa !

      • Anonyymi

        Käsisammuttimessa on vain yksi työtahti eikä yhdellä tankillisella pitkälle pääse.


    • Anonyymi

      No ennenhän jaeltiin sakkoja ellei ollut sammutinhuollon toimesta tarkastettu vuosittain. Sitten totesivat ettei laista löydy sakotusperustetta ja lopettivat sakottamisen. Sitten muuttivat lakia. Nyt tarkastus on pakollinen, mutta ilmeisesti edelleenkään ei ole yksiselitteisesti määritelty kenen toimesta se on tehtävä ja miten se on todistettava. Meidän lainsäätäjät on joukko tunareita kun eivät saa pykäliä korjaamallakaan kuntoon. Huoltaminen on hieman selkeämpi juttu.

      • Anonyymi

        Täysin eri juttu on, kannattaako olla se joka haastaa nykykäytännön vaikka loppupeleissä olisikin oikeassa. Vaikka oikeusasteiden läpi taisteltuaan olisikin oikeassa olisi vain ajan kysymys kunnes pykäliä kaupallisten toimijoiden lobbauksen seurauksena muutettaisiin niin että niillä TUKESin valvonnassa olevilla huoltoliikkeillä olisi yksinoikeus tarkastuksiin.


    • Anonyymi

      Jos se syttyy tulitikuilla palamaan on se huono sammutin.

    • Anonyymi

      Laitelaki, pykälä 8.
      Asennusliikkeet ja käsisammutinliikkeet
      Edellä 7 §:ssä tarkoitettuja töitä tekevän asennusliikkeen ja käsisammutinliikkeen on ennen toiminnan aloittamista tehtävä ilmoitus valvontaa varten turvatekniikan keskukselle. Ilmoituksen tulee sisältää tiedot toiminnan harjoittajasta ja vastuuhenkilöstä sekä toiminnasta ja työvälineistä.

      Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkemmat säännökset asennusliikettä ja käsisammutinliikettä koskevan ilmoituksen tekemisestä ja siinä esitettävistä tiedoista.

      9 §
      Vastuuhenkilö
      Edellä 8 §:ssä tarkoitetun vastuuhenkilön tehtävänä on huolehtia siitä, että liike toimii sitä koskevien säännösten mukaisesti.

      Vastuuhenkilönä voi toimia toiminnanharjoittaja itse tai liikkeen päätoimisessa palveluksessa oleva henkilö. Vastuuhenkilöllä tulee olla koulutuksen ja työkokemuksen kautta saavutettu tehtävien edellyttämä erityisosaaminen. Vastuuhenkilön tulee osoittaa pätevyytensä turvatekniikan keskuksen tai sen hyväksymän muun, riittävän asiantuntevan tahon järjestämässä kokeessa. Pätevyysvaatimukset täyttävälle turvatekniikan keskus antaa määräajan voimassa olevan pätevyystodistuksen. Turvatekniikan keskus voi peruuttaa pätevyystodistuksen, jos asianomainen ei enää täytä pätevyysvaatimuksia tai laiminlyö oleellisesti 1 momentissa säädetyn huolehtimisvelvollisuutensa.

      • Anonyymi

        Kyllä tämä asetuksen viesti riittää meille tavallisille tallaajille, mutta kun siellä ei erityisesti mainita sitä, että vain ja ainoastaan nämä yksityiset yrittäjät saavat tehdä niitä tarkastuksia ja kirjoittaa sen leiman siihen kylkeen, niin tälle vapauden puolustajalle se ei riitä.

        Käytännössä me kaikki ymmärrämme tuon asetuksen välittävän viestin hengen.
        Toisin sanoen vain viranomaisen valtuuttamat tahot voivat antaa hyväksynnän sammuttimen käytölle toisen viranomaisen vaatimissa kohteissa.
        Minulla ei ole ainakaan mitään sitä vastaan, jos he tekevät sinne sellaiset rätingit, että ne kelpaavat tuolle vastarintataistelijalle, sillä aion jatkaa nykyisellä linjalla ja vien sammuttimeni ammattimiesten hoiviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tämä asetuksen viesti riittää meille tavallisille tallaajille, mutta kun siellä ei erityisesti mainita sitä, että vain ja ainoastaan nämä yksityiset yrittäjät saavat tehdä niitä tarkastuksia ja kirjoittaa sen leiman siihen kylkeen, niin tälle vapauden puolustajalle se ei riitä.

        Käytännössä me kaikki ymmärrämme tuon asetuksen välittävän viestin hengen.
        Toisin sanoen vain viranomaisen valtuuttamat tahot voivat antaa hyväksynnän sammuttimen käytölle toisen viranomaisen vaatimissa kohteissa.
        Minulla ei ole ainakaan mitään sitä vastaan, jos he tekevät sinne sellaiset rätingit, että ne kelpaavat tuolle vastarintataistelijalle, sillä aion jatkaa nykyisellä linjalla ja vien sammuttimeni ammattimiesten hoiviin.

        Ai nyt tarvitaan jo viranomaisen hyväksyntä sammuttimen käytöllekin. Pitää olla sertifioitu alkusammuttaja että saa käsitellä käsisammutinta. Joopajoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tämä asetuksen viesti riittää meille tavallisille tallaajille, mutta kun siellä ei erityisesti mainita sitä, että vain ja ainoastaan nämä yksityiset yrittäjät saavat tehdä niitä tarkastuksia ja kirjoittaa sen leiman siihen kylkeen, niin tälle vapauden puolustajalle se ei riitä.

        Käytännössä me kaikki ymmärrämme tuon asetuksen välittävän viestin hengen.
        Toisin sanoen vain viranomaisen valtuuttamat tahot voivat antaa hyväksynnän sammuttimen käytölle toisen viranomaisen vaatimissa kohteissa.
        Minulla ei ole ainakaan mitään sitä vastaan, jos he tekevät sinne sellaiset rätingit, että ne kelpaavat tuolle vastarintataistelijalle, sillä aion jatkaa nykyisellä linjalla ja vien sammuttimeni ammattimiesten hoiviin.

        "sillä aion jatkaa nykyisellä linjalla"

        No mikä estää. Totta vitussa saat viedä sammuttimesi liikkeesen, jos niin haluat. Ei kai täällä kukaan ole ollut sellaista kieltämässä?

        Sen sijaan en ymmärrä mikä ongelma teillä on päässä, jos laki nykymuodossaan ei sanele, että se olisi vietävä liikkeeseen tarkastettavaksi. Onko se jotenkin teiltä pois???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nyt tarvitaan jo viranomaisen hyväksyntä sammuttimen käytöllekin. Pitää olla sertifioitu alkusammuttaja että saa käsitellä käsisammutinta. Joopajoo.

        Sorry tuosta sanavalinnasta. Tarkoitin siinä sammuttimen huoltoa, en sen käyttämistä.
        Anteeksi tuo sekoilu.


    • Anonyymi

      Vesiliikennelaissa sanotaan "asianmukaisesti vuoden välein tarkastettu käsisammutin". Eikös tämä nyt ole ihan selvää? Asianmukainen tarkastus ei ole se, että veneilijä itse tarkastaa sen. Yllä oli laitelaki, siinä on kuvailtu, kuka voi suorittaa asianmukaisen tarkastuksen. Yhtä järkevää on väittää, että koivuhalolla saa lyödä päähän, kun laissa ei sanota, ettei koivuhalolla saa lyödä päähän.

      • Anonyymi

        Ei ole selvää, paitsi teille holhousta janoaville pässeille. Selvää olis vain se, että lakitekstissä suoraan vaadittaisiin yrityksen suorittamaa tarkastusta. Sellaista ei vaadita.

        Vie se sammuttimesi vaikka ydinfyysikolle tutkittavaksi, mutta älä vaadi muita samanalaiseen ääliörumbaan.


      • Anonyymi

        Se on asianmukaisesti tarkastettu kun osaava henkilö on suorittanut vaaditut tarkastustoimenpiteet, vaikka osaava henkilö olisi sammuttimen omistava veneilijä. Koivuhalolla saa lyödä päähän, vaikkapa itseään tai tai haukea. Itseään ei kannata kovaa mätkiä, mutta haukea pitää mätkäistä kunnolla tai voi tulla syyte eläinrääkkäyksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on asianmukaisesti tarkastettu kun osaava henkilö on suorittanut vaaditut tarkastustoimenpiteet, vaikka osaava henkilö olisi sammuttimen omistava veneilijä. Koivuhalolla saa lyödä päähän, vaikkapa itseään tai tai haukea. Itseään ei kannata kovaa mätkiä, mutta haukea pitää mätkäistä kunnolla tai voi tulla syyte eläinrääkkäyksestä.

        Mielestäni vain todelliset veneilijä osaavat sammuttimia tarkastaa. Tiedätkö mikä ero on jos haapaisella halolla päähäsi lyötäisiin? Sinua pitäisi kyllä jollakin lyödä ja pian.

        Voi ressukkaa sinua kun kirjoitat, "osaava henkilö on suorittanut vaaditut tarkastustoimenpiteet"? Kuka tahansahan sen voi tehdä, ei todellakaan tarvita mitään "osaavaa henkilöä". Kuka tahansa voi paineet todeta ja jauheet kuminuijalla "elävöittää".

        Mutta mitä todistaa tai auttaa tai hyödyttää jauhesammuttimen kyljen tarra???
        No ei vakuutusyhtiölle ainakaan mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on asianmukaisesti tarkastettu kun osaava henkilö on suorittanut vaaditut tarkastustoimenpiteet, vaikka osaava henkilö olisi sammuttimen omistava veneilijä. Koivuhalolla saa lyödä päähän, vaikkapa itseään tai tai haukea. Itseään ei kannata kovaa mätkiä, mutta haukea pitää mätkäistä kunnolla tai voi tulla syyte eläinrääkkäyksestä.

        Sinua oli syytä lyödä koivuklapilla päähän, huomattavasti helpompaa ja ajaisi saman asian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni vain todelliset veneilijä osaavat sammuttimia tarkastaa. Tiedätkö mikä ero on jos haapaisella halolla päähäsi lyötäisiin? Sinua pitäisi kyllä jollakin lyödä ja pian.

        Voi ressukkaa sinua kun kirjoitat, "osaava henkilö on suorittanut vaaditut tarkastustoimenpiteet"? Kuka tahansahan sen voi tehdä, ei todellakaan tarvita mitään "osaavaa henkilöä". Kuka tahansa voi paineet todeta ja jauheet kuminuijalla "elävöittää".

        Mutta mitä todistaa tai auttaa tai hyödyttää jauhesammuttimen kyljen tarra???
        No ei vakuutusyhtiölle ainakaan mitään?

        Et osaa lukea näköjään. Kuka väitti että osaaminen olisi vaikeaa tai vaatisi koulutusta? Nuija ei siihen välttämättä pysty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua oli syytä lyödä koivuklapilla päähän, huomattavasti helpompaa ja ajaisi saman asian.

        Helpompaa kuin mikä ja ajaisi minkä asian? Taisit jo lyödä itseäsi päähän muutaman kerran liikaa.


      • Anonyymi

        Pollari läimäisee sakon jos sammuttimessa on vanhentunut leima. Viimeksi kävi itselle Meripäivillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on asianmukaisesti tarkastettu kun osaava henkilö on suorittanut vaaditut tarkastustoimenpiteet, vaikka osaava henkilö olisi sammuttimen omistava veneilijä. Koivuhalolla saa lyödä päähän, vaikkapa itseään tai tai haukea. Itseään ei kannata kovaa mätkiä, mutta haukea pitää mätkäistä kunnolla tai voi tulla syyte eläinrääkkäyksestä.

        "Kuka saa tarkastaa sammuttimen?
        Käsisammutinliikkeen on nimitettävä tarkastus- ja huoltotöitä varten vähintään yksi laitelain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettu vastuuhenkilö. Vastuuhenkilöllä on oltava laitelain 5 §:n 3 momentissa tarkoitettu turvatekniikan keskuksen antama pätevyystodistus."

        Jos hankkii Tukesin todistuksen niin siitä vaan itse tarkistelemaan.


    • Anonyymi

      Rumatikki jos on vaunussa saattaa syttyä.

      • Anonyymi

        Vai niin, mutta miten liittyi kirjoituksesi aiheeseen?


    • Anonyymi

      En tiedä voiko verrata mutta itsellä oli vuosikaudet sama paukkuliivi jonka mittari näytti vihreää. Kun lopulta hankin uudet niin testasin vanhaa eli kiskaisin täyttönarusta. Täyttyi kuin impotentti mulkku hitaasti jotakuinkin puolikovaksi, sillä ei kyllä mihinkään olisi enää kellunut.

      • Anonyymi

        No sinullako on siitä impotentin mulkusta kokemuksia? Voi voi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinullako on siitä impotentin mulkusta kokemuksia? Voi voi!

        Valitettavati kyllä. Ikää karttuu.


    • Anonyymi

      Vuosittainen tietämättömyys vain jatkuu.

      Sammuttimen tarkastus

      Asennusliikkeet, vastuuhenkilöt ja tutkinnot

      Käsisammuttimien tarkastus- ja huoltotöitä saavat tehdä vain vaatimukset täyttävät asennusliikkeet, jotka on listattu toiminnanharjoittajarekisterissäLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä.

      Lainsäädäntö: Laki pelastustoimen laitteista 10/2007Linkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä, nähtävillä myös Tukesin edilex.fi-palvelussa

      • Anonyymi

        Varmaan lainlaatijat heräävät, kun täällä vuodesta toiseen sadoin kommentein valitetaan. Ja syylliseksihän kelpaa tietenkin katsastusjärjestelmä mainiosti, kun lain vaatimus on sinne kirjattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan lainlaatijat heräävät, kun täällä vuodesta toiseen sadoin kommentein valitetaan. Ja syylliseksihän kelpaa tietenkin katsastusjärjestelmä mainiosti, kun lain vaatimus on sinne kirjattu.

        Katsastusjärjestelmällä ei ole mitään tekemistä sammutintarkastuksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastusjärjestelmällä ei ole mitään tekemistä sammutintarkastuksen kanssa.

        Tottakai katsastusjärjestelmällä on paljonkin tekemistä sammutintarkastuksen kanssa, sillä tarkastus on katsastusvaatimus. Että se vaatimus on sinne kirjoitettu samoin kuin muut lain määräämät asiat on vain luonnollista, on toinen juttu. Joka tapauksessa siinä on hyvä aihe katsastusjärjestelmän pilkkaajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai katsastusjärjestelmällä on paljonkin tekemistä sammutintarkastuksen kanssa, sillä tarkastus on katsastusvaatimus. Että se vaatimus on sinne kirjoitettu samoin kuin muut lain määräämät asiat on vain luonnollista, on toinen juttu. Joka tapauksessa siinä on hyvä aihe katsastusjärjestelmän pilkkaajille.

        Katsastus on vapaehtoista toimintaa, sammutintarkastus vaatimus ei mitenkään liity katsastukseen.


      • Anonyymi

        Tuo koskee edelleenkin vain ja ainoastaan kaupallista toimintaa. Mikä tahansa firma ei saa myydä tarkastuspalvelua, mutta yksityishenkilö saa tarkastaa oman sammuttimensa itse - on tosin pystyttävä osoittamaan, että tarkastus on asianmukaisesti tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan lainlaatijat heräävät, kun täällä vuodesta toiseen sadoin kommentein valitetaan. Ja syylliseksihän kelpaa tietenkin katsastusjärjestelmä mainiosti, kun lain vaatimus on sinne kirjattu.

        Uusi laki on jo ollut tarkastuskierroksella ja sen pitäisi tulla vielä tänä vuonna voimaan ellei tule takapakkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan lainlaatijat heräävät, kun täällä vuodesta toiseen sadoin kommentein valitetaan. Ja syylliseksihän kelpaa tietenkin katsastusjärjestelmä mainiosti, kun lain vaatimus on sinne kirjattu.

        Uuden lain valmisteluissa:

        "Vastuuhenkilön tehtävistä ja pätevyysvaatimuksista olisi säädettävä nykyistä tarkemmin. Koulutusvaatimuksen säilyttäminen ei ole enää perusteltua. Paloilmoittimien ja automaattisten sammutuslaitteistojen asennus- ja huoltotöiden tekemiseen ei ole suoraa koulutusta, eikä nykyisenlainen tutkintonimikkeisiin tai -tasoihin viittaaminen tuo lisäarvoa vastuuhenkilön tehtävissä tarvittavan osaamisen arviointiin. Lisäksi vastuuhenkilön kokeen järjestämisestä olisi säädettävä nykyistä tarkemmin, jotta osapuolten oikeudet ja velvollisuudet olisi määritelty riittävän selkeästi."


      • Anonyymi

        Onhan tuo ihan naurettavaa, kun eivät ne sammuttimet tarvitse tuollaista " tarkastusta ja huoltoa"!!! Rahastusta ja kusetusta!


    • Anonyymi

      Kannattaa hankkia kaksi tai kolme sammutinta joista yhden vie kerrallaan katsastettavaksi ja veneeseen. Muut voi pitää kotona turvavarusteena.

      • Anonyymi

        Heitin juuri viime vuonna ostetun mereen ja hain Motonetistä uuden.
        Sammutintarkastusputkaan ajaminen ja takaisin (tietysti aukioloaikojen puitteissa, menevät kiinni usein jo klo 16) maksaa yhtä paljon kuin uusi, tuore sammutin kaupasta haettuna; Motonettiin ajaa kolmessa minuutissa.

        Näin teen joka vuosi. Parikymmentä punaista pommia löytyy Suomenlahden pohjasta.
        Itsepähän ovat määräyksensä keksineet.
        Roskiin tuota ei saa heittää ja Motonetti ei noita ota vastaan.
        Kun se kerran on vuoden päästä "kelvoton" heitän sitten mereen.

        Minähän en noita ala hilloamaan missään autotallissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitin juuri viime vuonna ostetun mereen ja hain Motonetistä uuden.
        Sammutintarkastusputkaan ajaminen ja takaisin (tietysti aukioloaikojen puitteissa, menevät kiinni usein jo klo 16) maksaa yhtä paljon kuin uusi, tuore sammutin kaupasta haettuna; Motonettiin ajaa kolmessa minuutissa.

        Näin teen joka vuosi. Parikymmentä punaista pommia löytyy Suomenlahden pohjasta.
        Itsepähän ovat määräyksensä keksineet.
        Roskiin tuota ei saa heittää ja Motonetti ei noita ota vastaan.
        Kun se kerran on vuoden päästä "kelvoton" heitän sitten mereen.

        Minähän en noita ala hilloamaan missään autotallissa.

        Minulla on "vanhoja" sammuttimia mökillä ja kummassakin autossa. Yhden jossa oli mittari punaisella vein jäteasemalle. Ottivat ilmaiseksi vastaan. Tietysti voisi myös harjoitella sammuttimen käyttöä ennenkuin vie sen tyhjänä jäteasemalle.

        Nyt on sammuttimien hinta noussut nopeammin kuin tarkastuksen hinta. Aikaisemmin arvuuttelin että koska tarkastus maksaa enemmän kuin uusi sammutin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitin juuri viime vuonna ostetun mereen ja hain Motonetistä uuden.
        Sammutintarkastusputkaan ajaminen ja takaisin (tietysti aukioloaikojen puitteissa, menevät kiinni usein jo klo 16) maksaa yhtä paljon kuin uusi, tuore sammutin kaupasta haettuna; Motonettiin ajaa kolmessa minuutissa.

        Näin teen joka vuosi. Parikymmentä punaista pommia löytyy Suomenlahden pohjasta.
        Itsepähän ovat määräyksensä keksineet.
        Roskiin tuota ei saa heittää ja Motonetti ei noita ota vastaan.
        Kun se kerran on vuoden päästä "kelvoton" heitän sitten mereen.

        Minähän en noita ala hilloamaan missään autotallissa.

        Eli teit ympäristörikoksen.


      • Anonyymi

        Miksei vie niitä kaikkia kerralla tarkastettavaksi vakuutusyhtiön kustannuksella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on "vanhoja" sammuttimia mökillä ja kummassakin autossa. Yhden jossa oli mittari punaisella vein jäteasemalle. Ottivat ilmaiseksi vastaan. Tietysti voisi myös harjoitella sammuttimen käyttöä ennenkuin vie sen tyhjänä jäteasemalle.

        Nyt on sammuttimien hinta noussut nopeammin kuin tarkastuksen hinta. Aikaisemmin arvuuttelin että koska tarkastus maksaa enemmän kuin uusi sammutin.

        Et kai antanut ilmaiseksi? Niistä pitää vastaanottajan maksaa, rautaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei vie niitä kaikkia kerralla tarkastettavaksi vakuutusyhtiön kustannuksella?

        Miksi ne kaikki pitäisi viedä kerralla kun yksikin riittää.


    • Anonyymi

      Katsastusmääräyksiin pitää lisätä kohta, että katsastuksessa sammuttimen ja paukkuliivien TOIMINTA ON VARMISTETTAVA.

      Mistä sitä muuten tietää, toimivatko ne, vaikka olisi miten vihreällä.

      • Anonyymi

        Eli siis niitä on kokeiltava, muuten ei katsastusta hyväksytä


      • Anonyymi

        Niissä vähänkin paremmissa sammuttimissa on testausventtiili, johon tarkastaja kytkee painemittarin, ei se ole sen vihreän varassa.


    • Anonyymi

      Ostan joka vuosi sen halvimman. Tarkistan, että se on valmistettu ostovuonna.
      Vanha lentää joka vuosi mäkeen.

      "Parempiin" sammuttimiin en rupea investoimaan.
      Voihan tuossakin katsastusmääräyksiin kohta tulla kohta, jossa vaaditaan litiumakkupaloihin soveltuva sammutin jos veneessä on litiumakku(akut).

      Ja aina voi laittaa vielä paremmaksi ja rakentaa automaattisen halonisammutusjärjestelmän. Voihan se vene leimahtaa silloinkin kun kukaan ei ole sitä sammutinta käyttämässä.

      Joka kesähän palaa jossain päin maata kymmeniä veneitä kerralla itsesyttyvien veneiden palaessa satamissa.

      Ja mikä takaa sen, että se tarkastettu sammutin toimii vielä heinäkuussa?
      Tai paukkuliivi veteen pudotessa?

      • Anonyymi

        Et voi. Halonisammutusaine on poistettu käytöstä joskus 10-20v sitten.


    • Anonyymi

      Uskomatonta, että joka vuosi jaksetaan valittaa veneilyn kuluista kaikkein pienimpään kuluun. Jos tämä on kynnyskysymys, niin kannattaa miettiä, että on varaa veneillä.

      Mitä tulee vanhoihin sammuttimiin? Niillä kannattaa harjoitella sammuttimen käyttöä, ettei mene sormi suuhun tositilanteessa. Bonuksena, ongelmajätteestä tulee metallijätettä.

      • Anonyymi

        Kerrostalon pihallako ajattelit harjoitella? Vai paikallisen koulun parkkiksella?

        Idioottimainen ajatus. Varmaan harjoittelet myös vanhoillla hätäraketeilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrostalon pihallako ajattelit harjoitella? Vai paikallisen koulun parkkiksella?

        Idioottimainen ajatus. Varmaan harjoittelet myös vanhoillla hätäraketeilla

        Olen vasta tähän tullut mukaan.
        Minulla on mökillä roskan polttotynnyri, jota tuohon harjoitteluun voisi käyttää - hyvä ehdotus

        Sitten kommentti tuohon idiootti lausuntoosi.
        Eikö näitä ajatuksia voisi vaihtaa ilman tuollaista aggressiivista kirjoitustyyliä?

        Jos jollakulla ei ole harjoittelupaikkaa, niin silloin se on toinen asia.
        Sammutin jauhetta ei ole luokiteltu ympäristölle vaaralliseksi aineeksi, joten jos se saa kerättyä roskikseen, niin kaikki hyvin.


    • Anonyymi

      Mihin koko sammutinta edes tarvitsee? Lopultahan kippo uppoaa veteen, kyllä se silloin sammuu varmasti.

    • Anonyymi

      Lainaan tänäkin vuonna taloyhtiön parkkihallista pari leimattua sammutinta katsastusta varten ja katsastuksen jälkeen vien takaisin parkkihallin seinään.

      Se siitä.
      Tarkastuttakaa pojat sammuttimianne.....

      Venepalot ovat äärimmäisen harvinaisia. Ja jos bensavehje palaa, sillä parin kilon markettilelulla ei sammuta yhtään mitään.
      Dieselvehjettä ei saa palamaan kuin joku täysurpo, joka ajaa vuotavalla diesellinjalla tai tankilla mistään mitään muutenkaan välittämättä. Sellaiset ehtivät todennäköisesti upota läpiviennin petettyä ennen tuleen syttymistä.

      • Anonyymi

        Ei vaadi paljoakaan treeniä että kahden kilon sammuttimella sammuttaa aika paljon, mutta mikään ei riitä jos tähtää sammuttimella liekkeihin eikä palavaan aineeseen. Bensavehkeen jos päästää kunnolla roihuamaan niin kannattaa luikkia karkuun sammuttimesta riippumatta ennen kuin tuli on tankissa.


      • Anonyymi

        Kuten sanoin, sammuttimien tarkastus on mitä mainioin syy ilkkua katsastusjärjestelmälle. Olkoonkin, että se on suoraan katsastukseen siirtynyt lain vaatimus. Poliisille voi sitten selitellä, että siellä autotallin seinällä se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaadi paljoakaan treeniä että kahden kilon sammuttimella sammuttaa aika paljon, mutta mikään ei riitä jos tähtää sammuttimella liekkeihin eikä palavaan aineeseen. Bensavehkeen jos päästää kunnolla roihuamaan niin kannattaa luikkia karkuun sammuttimesta riippumatta ennen kuin tuli on tankissa.

        Siitä huolimatta tuota sammuttamista harjoitellaan lukuisia kertoja vuodessa erilaisissa turvallisuustilaisuuksissa.
        Harjoittelua ei pidä koskaan aliarvioida. Sillä tavoitellaan sitä, että toiminta tulee lopulta ”selkärangasta”.
        Vaarallisissa tilanteissa tuollaisesta vaiston varaisesta toiminnasta on ratkaiseva apu siihen, mikä on lopputulos.
        Mistä tiedän tuon?
        Olen tehnyt urani sellaisessa ammatissa, jossa harjoiteltiin jatkuvasti ja vieläpä viranomaisen vaatimuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä huolimatta tuota sammuttamista harjoitellaan lukuisia kertoja vuodessa erilaisissa turvallisuustilaisuuksissa.
        Harjoittelua ei pidä koskaan aliarvioida. Sillä tavoitellaan sitä, että toiminta tulee lopulta ”selkärangasta”.
        Vaarallisissa tilanteissa tuollaisesta vaiston varaisesta toiminnasta on ratkaiseva apu siihen, mikä on lopputulos.
        Mistä tiedän tuon?
        Olen tehnyt urani sellaisessa ammatissa, jossa harjoiteltiin jatkuvasti ja vieläpä viranomaisen vaatimuksesta.

        Harjoituksissa kun ollaan työporukalla sammuteltu niin vetäjä on aina hämillään kun ei saada ensimmäistäkään sammutinta tyhjäksi vaikka varalla on useampia. On vähän alettu kisaamaan kuka saa nopeimmalla suihkaisulla sammutettu vaikka tositilanteessa varmaan tulisi haaskattua varmuuden vuoksi.


      • Anonyymi

        Minkälaisen sammuttimen esität, kun tarkastaja on poliisi, tulli tai rajavartia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaisen sammuttimen esität, kun tarkastaja on poliisi, tulli tai rajavartia?

        Kahden kilon on helpompi nostaa näytille... puolen kilon kalium sammutin vielä helpompi, muttei kelpaa vaikka tuli silläkin sammuu. Pari Mausia on veneessä aina korkeintaan parin askeleen päässä esillä ja se pakollinen kaivetaan näytille tarvittaessa... ehkä sillä joskus tultakin sammutellaan kun kaliumit on ensin käytetty. Jauhesammuttimet aiheuttaa kuitenkin sellaisen sotkun, että toivoo koko veneen menevän lunastukseen jos sellaista joutuu käyttämään. Kaliumista ei jää sotkua ja sammuttaa varsinkin suljetussa tilassa tehokkaasti.


    • Anonyymi

      ....ja vuotavan dieselin tapauksessakin pitää olla kuiva pakoputki.
      Lämmönvaihtimella ja jäähdytetyllä pakoputkella varustettu kone ei koskaan kuumene mistään kohtaa pinnoiltaan 200 asteeseen, dieselin itsesyttymislämpötilaan.

      Kipinästä dieselin katku ei syty.

    • Anonyymi

      Paikallinen varaosaliike lyö tarkastajan allekirjoittama tarra myynthetkellä, sekä päivämäärän. Tarkastajan paja on 50km päässä. Ei katsota sammuttimen valmistuspvm vaan myydään suoraan vaan.

    • Anonyymi

      Huono neuvo on ostaa halpa sammutin keväällä marketista. Siinä ei ole tarkastustarraa, joten sakot tulee.

    • Anonyymi

      Vesikulkuneuvon päällikön on huolehdittava, että vesikulkuneuvossa on vesiliikennelain tai sen nojalla säädetyt varusteet. Jos veneessä on jokin liekillä toimiva laite, sisämoottori tai yli 34 hevosvoiman perämoottori on veneessä oltava vähintään 2 kg sammutin esimerkiksi 13 A 89B C-luokan sammutin. Muussa tapauksessa kyseessä on vesiliikennerikkomus (VSL 123§, VLL 108§ 1, VLL 7§/3)

      Veneessä käytettävä alkusammutin on tarkastettava vuoden välein sammuttimeen tehtaalla merkitystä valmistusajankohdasta alkaen. Jos poliisi tapaa veneen, josta puuttuu asianmukainen sammutin, seuraa vesiliikennerikkomuksesta liikennevirhemaksu 70 euroa.

      • Anonyymi

        Oikeasti, hakeudu hoitoon.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe