Kovasti kaipailisin vinkkejä, miten nuorta, leikattua kollikissaa saisi vähän rauhoitettua..
Meidän O on todella aktiivinen ja osallistuva kissa. Joka paikassa haluaa olla mukana ja seuraamassa mitä tapahtuu. Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut mahdoton pureminen. Kissa puree ja hyökkäilee esim. sängyn alta jalkojen kimppuun. Yöllä myös puree paljaita jalkoja, samoin esim. leikkiessä. Tätä ollaan ihmetelty, koska kissa ei kuitenkaan ikinä hyökkäile kynsillä. Ainoastaan puree. Ollaan kokeiltu vesisuihkeella opettaa ettei saisi purra, ei auta, eikä myöskään jäähy omassa kopissa.
Onko kenelläkään mitään hyviä ideoita puremisen loppumiseen? Kissa on muuten niinkuin unelma :)
Kissa puree kipeästi!!
8
696
Vastaukset
- samanlainen"
ongelma, mutta kissa on 5v leikattu neiti, ja vasta nyt aikuisena on alkanut ilmetä samanlaisia konsteja, ei todellakaan ole kiva yöllä herätä kun piikkihampaat on yht äkkiä nilkassa, olemme kokeilleet kaikenlaisia konsteja ja jos komentaa niin silloin tulee uusi hyökkäys, sen verran olemme huomanneet, että se liittyy jotenkin mustasukkaisuuteen, meillä on 2 aikuista ja välillä huomaamme, että jos istumme kovin lähekkäin niin silloin tullaan minun nilkkoihin, vaikea tuohon on kyllä neuvoa antaa, tietysti se vesisuihke hetkeksi rauhoittaa mutta toisaalta kasvattaa lisää kiukkua, tsemppiä teille toivottavasti löytyisi neuvoja...
- Rebbe
Hei,
Meillä on myös kaksi aikuista, ja tämä kolli. En ole huomannut että olisi mistään mustasukkaisuudesta kyse.. Lähinnä tämä kissa on niin kamalan villi ja voisi varmaan pureminen olla siinä osana. Juoksee pitkin asuntoa aivan täysillä, kiipeilee joka paikassa ja leikkii vaan koko ajan. Kissa on osittain norjalainen metsäkissa, ja olen kuullut että ne voivat olla aika villejä muutenkin kuin pentuina..
Voi voi kun joku keksisi jonkun hyvän konstin tähän puremisen loppumiseen.. PISTÄKÄÄPÄ VINKKEJÄ!
- kakara
sivele yöksi jalkoihin jotakin pahan makuista (myrkytöntä!) tavaraa. esimerkiksi apteekista on saanut joskus kynneli nimistä tavaraa, estämään ihmisten kynsien pureskelua..varmaan jotakin vastaavaa löytyy.
jos tuolta löytyisi vielä lisää vinkkiä..
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=627&posting=22000000023112190- ehdottomasti.......
Kissakaveri on ehdoton vastaus. Minulla oli kollini kanssa samanlaisia ongelmia. Kisu oli villi ja koko ajan piti olla leikkimässä ja riehumassa ja ulkoiluttamassa. Myös puri ja hyökkäli käsiin ja jalkoihin tosi paljon.
Kisu purkaa lajityyppillisiä ominaisuuksiaan ihmiseen mikäli ei ole kissakaveria, jonka kanssa harjoitella painimista, hyökkäilyä, puremista jne. Joten kisukaveria kannattaa todella harkita.
Muutoin tuo nyt on vaan valitettavasti ihan normaalia. Toiset kissat ovat todella leikkisiä ja villejä. Onhan kissalla paljon virikkeitä, kiipeilypuita, leluja ym. eikä kisu joudu olemaan paljon yksin? Jos kissa ei saa kulutettua energiaansa positiivisiin toimiin kuten leikkiin, ulkoiluun (valjaissa tai tarhassa) ja ihmisen kanssa riehumiseen, se voi alkaa käyttäytyä tuolla tavalla.
Kisukaveri siis, ainakin meillä ongelma katosi tyystin. Kumpikaan kissa ei ole minua sen jälkeen purrut, raapinut, hyökännyt, ei mitään. Keskenään kyllä riehuvat senkin edestä :) - Papunen
ehdottomasti....... kirjoitti:
Kissakaveri on ehdoton vastaus. Minulla oli kollini kanssa samanlaisia ongelmia. Kisu oli villi ja koko ajan piti olla leikkimässä ja riehumassa ja ulkoiluttamassa. Myös puri ja hyökkäli käsiin ja jalkoihin tosi paljon.
Kisu purkaa lajityyppillisiä ominaisuuksiaan ihmiseen mikäli ei ole kissakaveria, jonka kanssa harjoitella painimista, hyökkäilyä, puremista jne. Joten kisukaveria kannattaa todella harkita.
Muutoin tuo nyt on vaan valitettavasti ihan normaalia. Toiset kissat ovat todella leikkisiä ja villejä. Onhan kissalla paljon virikkeitä, kiipeilypuita, leluja ym. eikä kisu joudu olemaan paljon yksin? Jos kissa ei saa kulutettua energiaansa positiivisiin toimiin kuten leikkiin, ulkoiluun (valjaissa tai tarhassa) ja ihmisen kanssa riehumiseen, se voi alkaa käyttäytyä tuolla tavalla.
Kisukaveri siis, ainakin meillä ongelma katosi tyystin. Kumpikaan kissa ei ole minua sen jälkeen purrut, raapinut, hyökännyt, ei mitään. Keskenään kyllä riehuvat senkin edestä :)Olen kyllä samaa mieltä.
Ensisijaisesti nyt mietinkin, onko kissallasi tosiaan tarpeeksi muita virikkeitä?
Suosittelen lämpimästi isoa, korkeaa kiipeilypuuta, kissat ovat yleensä aivan haltioissaan sellaisesta. Lisäksi niiden touhuja on hauska seurailla. Kiipeilypuuhun voi ripustaa roikkumaan kuminauhan, jonka päähän ripustaa jonkin kissanleluksi tarkoitetun pallon tai höyhen-lelun. Meillä pienempi leikityttää sillä itse itseään. Kissat rakastavat myös korkealla olemista (ainakin ne, mitä minä tunnen...). Lisäksi kissan energiaa voi purkaa leikityttämällä sitä sellaisella "onkilelulla". Itse voit istua vaikkapa sohvalla, ja heilutella onkea edestakas ja välillä ilmaan (katso kuitenkin, että on tarpeeksi tilaa hyppiä...).
Mutta jos nämäkään eivät tepsi, on se kissakaveri todella hyvä vaihtoehto.
Meillä on tehonnut hieman villin maatiais-pennun kanssa myös yksinkertainen ja tiukka "ei!". Se tietää kyllä, mitä sillä tarkoitetaan, ja osaa jo aika hyvin lopettaa. Alkuun oli vähän hankalaa, mutta kun vesisuihkun kanssa yhtäaikaa sitä hoki, meni oppi nopeasti perille. Myös käsien läpsäyttäminen yhteen samanaikaisesti ei:n kanssa toimii.
Onnea ja menestystä! :)
- jäähylle
Tuo jäähy on todella huono keino, se luultavasti vain pahentaa asiaa. Kissa ei yhdistä mennyttä ja nykyistä toisiinsa. Ellei ei-sana ja esim. vesisuihkaus tuli HETI teon yhteydessä, ei kissa yhdistä rangaistusta tekoon vaan ihmiseen. Eli jos kissan sulkee välillä koppiin, se hämmentyy ja voi tulla entistä aggressiivisemmaksi.
Matka kissan mieleen on erittäin hyvä kirja jossa on enemmän tietoa kissan käyttäytymisestä. Se kannattaisi minusta jokaisen kissan omistajan lukea, ettei turhaan käytä aivan vääränlaisia keinoja, joilla voi itse asiassa olla päinvastainen vaikutus kuin opettaa kissa pois jostain.- Jäähhylle
Minulla sama tilanne. 5kk muuten niin ihana abessinialainen kollipoikani tekee samaa. Päivisin on kyllä tosi rauhallinen ja nukkuu kuin enkeli, mutta annas olla kun minä menen nukkumaan.. Rallista, kolistelusta jne en häiriintyisi, mutta se "pahoinpitely". Kissa selkeästi yrittää osoittaa hellyyttään, kun tulee seisomaan rintakehälle, nuolee kasvoja, kehrää kovaa, mutta sitten yhtäkkiä nappaa hampaillaan jopa nenänvarresta, varpaat nyt ovat vakiopurulelu. Viime yönä nappasi nenästäni niin kovaa, että tuli parin sentin verta vuotava, syvä naarmu.
Idealisti tietysti sanoo, että ei jäähylle. Mutta minä olen työssäkäyvä ihminen, enkä todella pysty nukkumaan jatkuvan häiriköinnin vuoksi. Asunnossani ei ole väliovia muuta kuin kylppäriin, joten kirvesmiestä ja väliovea makkariin odotellessa ei valitettavasti auta muu kuin siirtää poika kylppäriin mesoamaan. Naukui siellä koko yön, mutta toisaalta tuskin mitään traumaa syntyy siitä, että kissa on lattialämmitteisessä isossa kylppärissä, jossa muutenkin mielellään oleilee muutaman tunnin yössä, silloin kun kuuluisi nukkua!
- Rebbe
Kiitos kovasti hyvistä vastauksista! Pitää nyt koittaa puhua tuosta toisen kissan hankkimisesta..
Kissalla on meillä iso kiipeilypuu, jossa se kyllä tykkää riehua ja olella. Samoten muillekin korkeille paikoille kissalla on pääsy. Paljon myös leikitään tämän meidän kollin kanssa, ja ulkona se myös pääsee välillä käymään. Yksin se ei myöskään kotona joudu yleensä pitkiä aikoja olemaan, joten pureminen ei voi olla siitäkään kiinni..
Pitänee lukea tuo ehdotettu kirja, ja miettiä sitä toisen kissan hankkimista..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",335231Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1442455- 1482172
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee541957Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171830"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!571327Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu1761144Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää75995Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.314894Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa175840