Marius

ensi viikon

Inhimillisessä tekijässä äitinsä kanssa. Varmaan suuri osa muistaa Mariuksen, joka antoi tavallaan kasvot Assiudelle suomessa, kun äitinsä kirjailija Liisa Laukkarinen kirjoitti kirjan; Yhden asian mies.

Siinä on luku myös Mariuksen kirjoittamana, hänen tuntojaan ja kokemuksiaan.
Lahjakas Marius on alkoholisoitunut aikuisiässä ja Inhimillinen tekijä käsittelee jotenkin asiaa.
Tiedetään, että assit addiktoituvat herkemmin kuin nt:t, ja irroittuminen riippuvuuksista on vaikeaa. Kun jo aiemmin oli juttua Mariuksen ongemasta, tuli oikein paha mieli. Toivon, että hän paranee ja voittaa riippuvuuden.

14

1298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että Mariuksen

      raitistumisen edellytys on hyysäämisen loppuminen. Alkoholistihan pyrkii pitämään ympärillään läheisiä, jotta hänen olisi turvallista jatkaa juomista. Tällä hetkellä Marius tietää voivansa aina mennä äidin luo, kun on saanut asiat huonolle mallille, eikä hän siksi tunne erityistä tarvetta tai pakkoa ryhdistäytymiseen.

    • ritalin

      Tuohon jo tulikin saman suuntaista, mutta itselleni on tullut myös mieleen sen vähän perusteella, mitä Mariuksen tapauksesta tiedän, että ehkä hoito pitää hänet sairaana.

      Voi olla mahdollista, että juuri hyysääminen ja itsenäisyyden puuttuminen altistaa alkoholismille pahemmin. Mutta uskon, että myös hoitomenetelmissä on oltava jotain vikaa.
      Käsittääkseni hänen tilansahan on vain pahentunut.
      Uskoisin, että Mariukseen käytetty apu ruokkii alkoholismiin taipumista ja syventää hänen tilaansa.
      Varmasti tapaus on verrattavissa siihen, mitä täältä olen lukenut siitä, kuinka psykoterapia pahentaa masennuksen psykoosiksi jne.

    • itsessänikin

      tuon riippuvuusherkkyyden. En voi ostaa viinipulloa ja jättää sitä kaappiin vastaisen varalle. Juon sen heti. Tai juon lasillisen kerrallaan, mutta joka päivä, kunnes pullo on tyhjä. Jos ostaisin toisen pullon, sama jatkuisi. Pian tarvitsisin enemmän ja enemmän...

      Siksi en osta alkoholia kuin ehkä kerran vuodessa, jos silloinkaan. Kahviin olen jo kehittänyt riippuvuuden, alkoholiin en halua sellaista suhdetta. Kahvista olen onnistunut luopumaan pariksi viikoksi, mutta sitten sorrun. Ei kai kahvi niin kauhea asia ole, mutta halusin luopua siitä, jotta tietäisin, että voin. Osoittautui, että vapaa tahtoni ei toimi.

      On helpompi olla menemättä alkoholiliikkeeseen, kuin olla avaamatta jo ostettua pulloa. Näin ainakin minulla. Ai niin, ei se toimi kahvin suhteen... Mutta se johtunee siitä, että siihen kehittämäni riippuvuus on monen vuoden työn tulos. Tai monen vuoden orjuuden tulos.

      • riippuvuutta

        Kun terapia luo terapian tarpeen - kun terapian traumaa hoidetaan samalla terapialla - näin on saatu ikiliikkuja, josta assin on vaikea irtautua vaikka inhoaakin hyssyttelyn syleilyä. Se on vuosikautinen lypsylehmä josta terapeutit eivät hevillä luovu.

        Mitä sanot, kun psykoterapeutti pitää vastaanottoa samassa rapussa veljensä kanssa, jolla on tupakkakauppa. Mielenkiintoinen yhdistelmä jossa molemmat tuottavat keskinäistä riippuvuutta - jolla parannetaan riippuvuutta joka tuottaa riippuvuutta...


      • ...........
        riippuvuutta kirjoitti:

        Kun terapia luo terapian tarpeen - kun terapian traumaa hoidetaan samalla terapialla - näin on saatu ikiliikkuja, josta assin on vaikea irtautua vaikka inhoaakin hyssyttelyn syleilyä. Se on vuosikautinen lypsylehmä josta terapeutit eivät hevillä luovu.

        Mitä sanot, kun psykoterapeutti pitää vastaanottoa samassa rapussa veljensä kanssa, jolla on tupakkakauppa. Mielenkiintoinen yhdistelmä jossa molemmat tuottavat keskinäistä riippuvuutta - jolla parannetaan riippuvuutta joka tuottaa riippuvuutta...

        'Tuohon jo tulikin saman suuntaista, mutta itselleni on tullut myös mieleen sen vähän perusteella, mitä Mariuksen tapauksesta tiedän, että ehkä hoito pitää hänet sairaana.'

        Mikä alkoholismin hoitoon käytetty menetelmä voisi mahdollisesti vain pahentaa alkoholistin tilaa? Kuulostaa erikoiselta, että jokin sellainen hoitomenetelmä olisi käytössä. Luulisi ainakin, että haittavaikutukset olisi jo huomattu ja kyseisestä menetelmästä luovuttu.


      • ennenkuin itse on valmis
        ........... kirjoitti:

        'Tuohon jo tulikin saman suuntaista, mutta itselleni on tullut myös mieleen sen vähän perusteella, mitä Mariuksen tapauksesta tiedän, että ehkä hoito pitää hänet sairaana.'

        Mikä alkoholismin hoitoon käytetty menetelmä voisi mahdollisesti vain pahentaa alkoholistin tilaa? Kuulostaa erikoiselta, että jokin sellainen hoitomenetelmä olisi käytössä. Luulisi ainakin, että haittavaikutukset olisi jo huomattu ja kyseisestä menetelmästä luovuttu.

        tämä on todettu monesti ja minkä sille mahtaa. Sääli tätä Mariusta, kun on lahjakas ihminen. Olen lukenut, että assista tulee helposti juoppo, loogista kai se on, kun viina vie estot. Itse käytin aikanaan rauhoittavia lääkkeitä väärin, mutta pääsin siitä.


      • ritalin
        ........... kirjoitti:

        'Tuohon jo tulikin saman suuntaista, mutta itselleni on tullut myös mieleen sen vähän perusteella, mitä Mariuksen tapauksesta tiedän, että ehkä hoito pitää hänet sairaana.'

        Mikä alkoholismin hoitoon käytetty menetelmä voisi mahdollisesti vain pahentaa alkoholistin tilaa? Kuulostaa erikoiselta, että jokin sellainen hoitomenetelmä olisi käytössä. Luulisi ainakin, että haittavaikutukset olisi jo huomattu ja kyseisestä menetelmästä luovuttu.

        "Mikä alkoholismin hoitoon käytetty menetelmä voisi mahdollisesti vain pahentaa alkoholistin tilaa?"

        En tiedä menetelmistä, koska en ole itse ollut asian kanssa missään tekemisissä.
        Mutta voisin kuvitella, että ei ole kovin hyväksi heikon itsetunnon omaavalle assille, että hoito ruokkii hänelle kuvaa itsestä vaikeasti alkoholisoituneena. Voi olla vaikea päästä alkoholismista eroon, kun hoito koko ajan muistuttaa häntä siitä, että hän on toivoton alkoholisti. Lisäksi, jos hoito ja ympäristö vielä heijastaa hänelle, että tilaa ei saada parannettua ja tila pahenee koko ajan, niin assi saa sen käsityksen, että hän on täysin surkea tyyppi, eikä hänen oma itsetuntonsa siten riitä häntä irtautumaan alkoholismista.

        Itselläni on sen kaltaisia kokemuksia liittyen masennukseen. Kun olin vajaan vuoden ollut masentuneena, ympärsitöni oli tottunut sellaiseen minään, millainen olen masentuuneena.
        Kun aloin lopulta paranemaan masennuksesta, suurimmaksi esteeksi parantumista ajatellen muodostui ympäristö, joka oli tottunut siihen masentuneeseen minään.
        Kun ympäristö jatkuvasti viestittää, että olen sellainen, kuin olen masentuneena, on todella vaikea päästä masennuksesta, koska sosiaalinen roolitus on asettanut minulle masentuneen roolin.
        Kuitenkin jo muutaman päivän täydellisen yksin olon jälkeen löydän itseni pirteänä ja iloisena, masennuksesta vapaana.

        Lisäksi hoito menetelmissä on otettava assin keskittymishäiriön oireet. Eli suojattuun subjektiivisuuteen ei voi koodata asioita, etenkään siksi, että kenenkään ihmisen kokemusmaailma ei ole täysin samanlainen. Jos koodaa assin mieleen asioita omalla logiikallaan, ovat asiat assille käsittämättömiä, eikä hän pysty kokemaan niitä itse kuten hoitaja on ne tarkoittanut koettavaksi.
        Assi kokee vain sen, että hoitaja pitää häntä luuserina, eikä se todellakaan edesauta paranemista.
        Lopulta hoito vain ruokkii itse itseään niin, että se dynaamisesti pahentaa assin tilaa samaan tapaan, kuin psykodynamiikka.


      • ...............
        ritalin kirjoitti:

        "Mikä alkoholismin hoitoon käytetty menetelmä voisi mahdollisesti vain pahentaa alkoholistin tilaa?"

        En tiedä menetelmistä, koska en ole itse ollut asian kanssa missään tekemisissä.
        Mutta voisin kuvitella, että ei ole kovin hyväksi heikon itsetunnon omaavalle assille, että hoito ruokkii hänelle kuvaa itsestä vaikeasti alkoholisoituneena. Voi olla vaikea päästä alkoholismista eroon, kun hoito koko ajan muistuttaa häntä siitä, että hän on toivoton alkoholisti. Lisäksi, jos hoito ja ympäristö vielä heijastaa hänelle, että tilaa ei saada parannettua ja tila pahenee koko ajan, niin assi saa sen käsityksen, että hän on täysin surkea tyyppi, eikä hänen oma itsetuntonsa siten riitä häntä irtautumaan alkoholismista.

        Itselläni on sen kaltaisia kokemuksia liittyen masennukseen. Kun olin vajaan vuoden ollut masentuneena, ympärsitöni oli tottunut sellaiseen minään, millainen olen masentuuneena.
        Kun aloin lopulta paranemaan masennuksesta, suurimmaksi esteeksi parantumista ajatellen muodostui ympäristö, joka oli tottunut siihen masentuneeseen minään.
        Kun ympäristö jatkuvasti viestittää, että olen sellainen, kuin olen masentuneena, on todella vaikea päästä masennuksesta, koska sosiaalinen roolitus on asettanut minulle masentuneen roolin.
        Kuitenkin jo muutaman päivän täydellisen yksin olon jälkeen löydän itseni pirteänä ja iloisena, masennuksesta vapaana.

        Lisäksi hoito menetelmissä on otettava assin keskittymishäiriön oireet. Eli suojattuun subjektiivisuuteen ei voi koodata asioita, etenkään siksi, että kenenkään ihmisen kokemusmaailma ei ole täysin samanlainen. Jos koodaa assin mieleen asioita omalla logiikallaan, ovat asiat assille käsittämättömiä, eikä hän pysty kokemaan niitä itse kuten hoitaja on ne tarkoittanut koettavaksi.
        Assi kokee vain sen, että hoitaja pitää häntä luuserina, eikä se todellakaan edesauta paranemista.
        Lopulta hoito vain ruokkii itse itseään niin, että se dynaamisesti pahentaa assin tilaa samaan tapaan, kuin psykodynamiikka.

        Ihmetyttää vähän, miksi Marius on halunnut mennä tuollaiseen ohjelmaan puhumaan yksityisistä ongelmistaan... Hänhän vain nöyryyttää siinä itseään ja vieläpä aika monen katsojan edessä... Kyseessä on varmaankin joko epätoivoinen huomionkipeys tai ajatus, että kun suuri joukko ihmisiä saa tietää hänen ongelmistaan he alkavat ottaa kollektiivisesti hänestä vastuuta. esim. estäisivät häntä juomasta jos huomaisivat hänen juovan jossain. Liisa on oletettavasti mennyt ohjelmaan voidakseen moraaliposeerata alkoholistin marttyyriäitinä.


      • seen it
        ............... kirjoitti:

        Ihmetyttää vähän, miksi Marius on halunnut mennä tuollaiseen ohjelmaan puhumaan yksityisistä ongelmistaan... Hänhän vain nöyryyttää siinä itseään ja vieläpä aika monen katsojan edessä... Kyseessä on varmaankin joko epätoivoinen huomionkipeys tai ajatus, että kun suuri joukko ihmisiä saa tietää hänen ongelmistaan he alkavat ottaa kollektiivisesti hänestä vastuuta. esim. estäisivät häntä juomasta jos huomaisivat hänen juovan jossain. Liisa on oletettavasti mennyt ohjelmaan voidakseen moraaliposeerata alkoholistin marttyyriäitinä.

        Olen ymmärtänyt että Liisahan se on aina innokkaasti kertomassa Mariuksenkin asioista. Toinen juttu taas on se miksi 30-vuotias aikuinen antaa moisen tapahtua.. Ja mitä Mariuksen juomiseen tulee, niin eihän hän ole tosissaan edes ollut lopettamassa. Joten mikään hoito tuskin tehoaa kun itsellä ei ole halua lopettaa.


      • ettei ole
        seen it kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt että Liisahan se on aina innokkaasti kertomassa Mariuksenkin asioista. Toinen juttu taas on se miksi 30-vuotias aikuinen antaa moisen tapahtua.. Ja mitä Mariuksen juomiseen tulee, niin eihän hän ole tosissaan edes ollut lopettamassa. Joten mikään hoito tuskin tehoaa kun itsellä ei ole halua lopettaa.

        halua lopettaa ei saata pitää paikkaansa...
        Kuten kaikki tietävät, joille on muodostunut riippuvuus johonkin, niin halusta se lopetus on vähiten kiinni. Ei vain kykene irtautumaan vaikka kuin haluaa... riippuvuus vie voiton ja se on useimmalle nt:n todellista taistelua.

        Ajatellaan tupakointia ym...Tunnen useita tupakoijia, jotka yrittäneet lopettaa, mutta kerta toisen jälkeen retkahdus...sama kilojen pudotuksen kanssa... Monasti tullut mieleen, että miten auttaisi hypnoosi tms..?


      • seen it
        ettei ole kirjoitti:

        halua lopettaa ei saata pitää paikkaansa...
        Kuten kaikki tietävät, joille on muodostunut riippuvuus johonkin, niin halusta se lopetus on vähiten kiinni. Ei vain kykene irtautumaan vaikka kuin haluaa... riippuvuus vie voiton ja se on useimmalle nt:n todellista taistelua.

        Ajatellaan tupakointia ym...Tunnen useita tupakoijia, jotka yrittäneet lopettaa, mutta kerta toisen jälkeen retkahdus...sama kilojen pudotuksen kanssa... Monasti tullut mieleen, että miten auttaisi hypnoosi tms..?

        Sitä sopii kysyä Mariukselta itseltään. Riippuvuus on, muttei edes halua siitä pääsemiseen.


    • tuo ohjelma
      • ......................

        Heh, Mariushan sanoi ohjelmassa, ettei omasta aloitteestaan halunnut mennä ohjelmaan eikä osallistua uuden kirjan kirjoittamiseen, mutta jonkintyyppisestä 'moraalisesta pakosta' teki sen. Jotain sellaista, että jos uskaltautuu riehumaan humalassa niin pitää uskaltautua myös tuollaiseen. Minusta tuontyyppinen perustelu ei käy tähän yhteyteen, koska Marius ei ole koko kansalle tilivelvollinen tekemisistään. Onkohan jonkinlaista painostusta kirjaan ja ohjelmaan osallistumisesta ollut mukana... Puolipakollinen itsensä nöyryyttäminen ja itsensä julkinen kategorisointi alkoholistiksi sitäpaitsi ei todennäköisesti ainakaan vähennä tarvetta juomiseen.


    • myöskin

      Tuossa toisessa ketjussa asiaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3457
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1369
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1189
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1104
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1009
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      996
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      988
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      48
      890
    Aihe