Gerbiilin kesyyntyminen

Mimmu

Kuinkas kauan kestää kun gerbiili kesyyntyy? Tämä on eilen ostettu, terra on iso ja virikkeitä ja kaikkea tarpeellista on hankittu.

Se kuitenkin menee pakoon heti jos yrittää koskea ja puras mua jo sormeenkin. =)

Olisiko hyviä vinkkejä kuinka sen saisi kesymmäksi?

14

1210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herwood

Jos ostit vain yhden gerbiilin, se on ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ ! Gerbiilit ovat laumaeläimiä ja tarvitsevat kaverin. Muuten se stressaantuu ja kuolee...
      Nyt kun se on ilmeisesti vielä nuori, niin totuttaminen toiseen onnistunee vielä, äkkiä hankkimaan sille kaveri.
      Jos gerbiilejä on useita, ne kesyyntyvät huomattavasti helpommin kuin yksinäinen.

• Mimmu

Ostin vain yhden. Se oli yksin häkissään ja myyjä sanoi että sen voi myydä yksin kun se on ollut sielläkin yksin. Syntynyt on 25.10.2002 ja poika gerbiili. Se myyjä sanoi se ei edes hyväksyisi kaveria kun on ollut jo yksin? Kyllä tuolla pirteyttä ja energiaa riittää, touhuaa ja siivoaa kotiaan, tekee uutta nukkupaikkaa nurkkaan, just pesi itsensä hiekassa. Mutta käteen ei uskalla tulla...
        Kuinkas mun nyt pitäisi toimia?

• Zuppelo

Ehkä vähän liiottelit sillä että jos gerbiilillä ei oo kaveria niin se stressaantuu ja kuolee. Kaikki gerbiilit ei välttämättä hyväksy kaveria, ja sillon on parempiki pitää niitä yksin. Kaverillani oli ennen 2 gerbiiliä mut se toinen tappo sen toisen, ja hyvin se sit yksin pärjäili loppuelämän, mut kuoli sit vanhuuteen.

• Hipsu
        Mimmu kirjoitti:

Ostin vain yhden. Se oli yksin häkissään ja myyjä sanoi että sen voi myydä yksin kun se on ollut sielläkin yksin. Syntynyt on 25.10.2002 ja poika gerbiili. Se myyjä sanoi se ei edes hyväksyisi kaveria kun on ollut jo yksin? Kyllä tuolla pirteyttä ja energiaa riittää, touhuaa ja siivoaa kotiaan, tekee uutta nukkupaikkaa nurkkaan, just pesi itsensä hiekassa. Mutta käteen ei uskalla tulla...

... sillä vanhakin gerbiili voi vielä hyväksyä kavereita, ja urokset yleensä vielä helpommin kuin naaraat. Ja sinun gerbiilisi ei ole edes mitenkään vanha, sehän on vasta 5 kk. Ja on totta, että vaikka gerbat ovatkin laumaeläimiä, kaikki eivät millään hyväksy itselleen kaveria. Ja pelkkä eläinkaupassa yksin oleminen ei tarkoita sitä, että gerbiiliä voisi huoletta pitää yksin koko loppu elämänsä, päinvastoin gerbiilin elämää voisi parantaa hankkimalla sille lajitoverin tai parikin. Eläinkaupasta ei useinkaan kannata ottaa mallia, koska aivan liian harvoin näkee niitä kunnollisia eläinkauppoja, jotka toimivat esimerkillisesti.

Kesyyntymisessä tarvitset aikaa ja kärsivällisyyttä. Tarjoa ruokaa kädestä, puhu rauhallisesti, vältä äkkinäisiä liikkeitä ja "petolintumaisuutta" (siis ei ylhäältä nappaavia käsiä jne.). Kesyyntyminen ei tapahdu hetkessä, ja muista, että kaikki yksilöt eivät itse pomppaa kädelle.

• Herwood
        Zuppelo kirjoitti:

Ehkä vähän liiottelit sillä että jos gerbiilillä ei oo kaveria niin se stressaantuu ja kuolee. Kaikki gerbiilit ei välttämättä hyväksy kaveria, ja sillon on parempiki pitää niitä yksin. Kaverillani oli ennen 2 gerbiiliä mut se toinen tappo sen toisen, ja hyvin se sit yksin pärjäili loppuelämän, mut kuoli sit vanhuuteen.

En tarkoittanut toki, että gerbiili tulee varmasti kuolemaan. Halusin vain painotta tuota laumaeläinmäisyyttää. Uskon kyllä, että jos pieni 6-viikkoinen gerbiili erotetaan pentuelaumastaan ja laitetaan yksin elämään, niin se kärsii kovasti.
        Eläinliikkeet usein haluavat vain päästä eroon yksinäisistä gerbiileistä, vaikkei olisi antaa kaveria mukaan.
        Suosittelen koittamaan kaveria. Tappeluiden välttämiseksi suosittelen totutusterraa...

• mmmooooooooooooiiiiiiiiii!
        Mimmu kirjoitti:

hei! tietääkö kukaan kuinka niinku pitäis ottaa semmonen gerbiili joka ei ole tottunut minuun häkistä käteen kun pelkään että säikäytänsen ja minä pettän sen kaikki saavuttamani luottamuksen?

olisin kiitollinen jos joku vastaisi tähän!

• tiia

Niinkuin joku aikaisemmin ehdotti anna kädeltä herkkuja. Moni gerbiili rakastaa puurohiutaleita, joten voisit tarjota hiutaleita kädeltäsi. Tai sitten voisit siemensekoituspussista ottaa pelkästään auringonkukan siemeniä ja tarjota niitä kädeltäsi. Tehosi ainakin omiin gerbiileihini!

• Mimmu

Kiitos! Yritän varovasti saada luottamusta. Tänään se oli onnesta kuralla kun annoin perunamuusia sille! Hotki kaksin käsin sitä. Edelleen loikkii tekemäänsä pesään kun avaan terran ritilää, ottaakseni kädelle tai tarjotakseni jotain.. Eiköhän tää tästä =)

• mie vaan..

on vain yksi gerbiili.ostin sen joulun aikaan ja se oli silloin jo melkein puoli vuotta vanha.on se pikku hiljaa alkanut kesyyntyä.haluaisin ottaa sille kaverin mutta pelkään että ne tappaisi toisensa..aina kun menen gerbiilini luokse kutsun sitä ja se kaivautuu jostain puruista :) mutta se ei enää halua tulla ois sieltä terraariostaan..
      meillä on myös kissa.olen joskus päästänyt kissan huoneeseeni mutta en enää.

• Herwood

Onko sun gerba isossa terrassa ? Meillä totutus onnistui niin, että laitettiin terraan pienemmän jyrsijänhäkin yläosa ja sinne uusi gerba(painettiin se syvälle puruihin, niin ei päässyt kaivautumaan ulos sieltä) . Näin gerbat tutustuivat vähitellen toistensa hajuihin ja muutaman päivän kuluttua kun otettiin se häkin yläosa pois, niin ne eivät enää tapelleet.
        Varsinaisesti totutusterra-periaatehan menee niin, että jakaa terran esim. verkolla kahteen osaan ja vaihtelee päivittäin gerbojen puolta. Sitten jossain vaiheessa verkko pois.

• gerbu

mulla on nyt jo toinen kerta gerbuja,niitä on ollut/on aina kaksi ekat oli jo valmiiksi kesyjä koska sain ne serkultani mutta eivät olleet tottuneet minuun .mutta kesyyntyivät jopa 2 kk:ssa!:)nämä nykyiset (heppu&hoppu) ovat ostettu eläinkaupasta ja ovat jo paljon paljon paljon kesyynpiä kuin silloin kun ostin ne.mutta eivät tykkää olla kädessä jos jos ympäöristössä meluaa vaikkapa nindendo.ostin ne vuosi sitten .jos sinulla on vain yksi se voi vähän pitkästyä,joten yritä olla sen kanssa paljon . koita vaikka että laittaisit kätesi kskelle makupalan ja kätesi kopin luo,tai sitä ennen vaikkasormiesiväliin ja tarjoa sitä sille!puhu gerbullesi paljon että se tottuisi ääneesi ! toivottavasti tästä on apu ! mailata saa !([email protected])

• gerbu

mulla on nyt jo toinen kerta gerbuja,niitä on ollut/on aina kaksi ekat oli jo valmiiksi kesyjä koska sain ne serkultani mutta eivät olleet tottuneet minuun .mutta kesyyntyivät jopa 2 kk:ssa!:)nämä nykyiset (heppu&hoppu) ovat ostettu eläinkaupasta ja ovat jo paljon paljon paljon kesyynpiä kuin silloin kun ostin ne.mutta eivät tykkää olla kädessä jos jos ympäöristössä meluaa vaikkapa nindendo.ostin ne vuosi sitten .jos sinulla on vain yksi se voi vähän pitkästyä,joten yritä olla sen kanssa paljon . koita vaikka että laittaisit kätesi kskelle makupalan ja kätesi kopin luo,tai sitä ennen vaikkasormiesiväliin ja tarjoa sitä sille!puhu gerbullesi paljon että se tottuisi ääneesi ! toivottavasti tästä on apu ! mailata saa !([email protected])

• mooooooooooooiiiiiiiiiiiiii

hei! mullakaan ei ole ollut kauaa gebruja joku 3kk mut tiedän kun nitä pitää kädessä ja antaa namupaloja kädestä ne tottuvat sinuun muttta se voi viedä kauan! ps. mulla on ollut gebruja jo kerran mut kissa tappoi ne :-( yhyy

• rullaluistelia

hei! minun gerbiiilit eivä kesyyntynyyyt tietenkään heti.. mutta kun pidät sille seuraa ja ja annat makupalaa kädestä.. niin se alkaa pikkuhiljaa kesyyntyä... minulla kuoli juuri tässä 7.2.09 kuoli toinen gerbiili :'(((( siihe voi mennä aikaa :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe