Kysymys autotallin lämmittämisestä

juhisss

Tai oikeastaan kysymys koskee kylmänä pitämistä. Eli onko haittaa jos eristettyä autotallia pitää kylmänä ympäri vuoden. Tuleeko ongelmia rakenteille esim. kosteuden, homeen tms. muodossa. Seinän rakenne on ulkoverhous, ilmarako, tuulensuojalevy, 150 mm villa, ilmansulkupaperi, ja gyproc.

14

12623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään tee

      vaan kosteus on se joka tekee tuhoja. Hyvä tuuletus ja pieni peruslämpö on varma yhdistelmä.

      Kovilla pakkasilla ei tarvitse lämmittää vain syksyllä ja ehkä keväällä.

      • juhisss

        Olisiko ilmankuivain suositeltava ratkaisu tällaiseen? Sehän poistaisi kosteutta ja tuottaisi samalla lämpöä?


      • autotalli
        juhisss kirjoitti:

        Olisiko ilmankuivain suositeltava ratkaisu tällaiseen? Sehän poistaisi kosteutta ja tuottaisi samalla lämpöä?

        jäätyy alle 5 C lämpötiloissa


    • samanlaisesta

      autotallista, paitsi että höyrynsulkuna on muovi. Ongelmia pakkasella syntyi lähinnä siitä, kun ajat pakkasella lämminmoottorisen auton sisälle. Lämpö sulattaa vanteiden yläpuolelta lumen/loskan, joka sitten jäätyy vanteiden alaosaan. Aamusella autolla lähtiessä ei meinaa ratti pysyä hyyppysissä. Lisäksi ikkunat tallissa kerää kosteudesta valtavan jään ja kaikki työkalut ruostuvat. Itse ryhdyin pitämään tallissa lämpöä ilmalämpöpumpulla ulkolämpötilasta riippuen 8-13 astetta. Nyt pysyy talli ja auto kuivina. Sähköäkään ei mene hirveästi. Kovilla, yli -20 asteen pakkasilla pelkkä ILP ei kyllä riitä. Silloin käytän lämpöpuhallinta. En kokemuksesta suosittele lämpöeristetyn tallin kylmillä pitämistä.

      • juhisss

        Minkä kokoinen tallisi on ja miten se on eristetty? Entä kuinka paljon arvioisit sähkökulutuksen olevan? ILP voisi tosiaan olla hyvä vaihtoehto ilmankierronkin kannalta.


      • noin
        juhisss kirjoitti:

        Minkä kokoinen tallisi on ja miten se on eristetty? Entä kuinka paljon arvioisit sähkökulutuksen olevan? ILP voisi tosiaan olla hyvä vaihtoehto ilmankierronkin kannalta.

        75 m2. Seinissä Isover lasivillaa 150 mm ja katolla puhallusvillaa n.350 mm. Kaksi kunnollista uretaanieristettyä nosto-ovea, käyntiovi ja kolminkertaiset elementti-ikkunat. Ilman lämmitystä nosto-ovien saumat keräsivät kosteutta ja tahtoivat jäätyä. Ilmaa kierrättävä lämmitys on kuivatuksen kannalta hyvä.


    • duunari2

      talli ja pidetään kylmänä?!? Voithan pitää siellä vaikka 10 astetta lämmintä niin ei se paljon energiaa kuluta, itse asun omakotitalossa jossa on samanverran villaa seinässä.

      • juhisss

        En ole sitä itse rakentanut, enkä käytännössä tallia tarvitse. Katos riittäisi minulle hyvin. Webasto pitää auton lämpimänä. Eli periaatteessa tallin lämpimänä pitäminen on turhaa, paitsi jos rakenteiden kunnossapitäminen sitä edellyttää.


      • niin se on katos
        juhisss kirjoitti:

        En ole sitä itse rakentanut, enkä käytännössä tallia tarvitse. Katos riittäisi minulle hyvin. Webasto pitää auton lämpimänä. Eli periaatteessa tallin lämpimänä pitäminen on turhaa, paitsi jos rakenteiden kunnossapitäminen sitä edellyttää.

        Jos tallissa ei ole jäätymis vaarassa olevia putkia, niin pidä tallin ovet auki.


      • Juffe
        niin se on katos kirjoitti:

        Jos tallissa ei ole jäätymis vaarassa olevia putkia, niin pidä tallin ovet auki.

        Kovin suurta luukkua ei tarvitse pitää auki, että ilma kiertää. Jos siellä tallissa on jotain mikä hivenen lämmittää, niin lämpötilaerot pitää yllä ilman kiertoa. Auton kuivamisen kannalta nollakeleillä tarvitaan tuuletusta.

        Talliin voisi pistää jonkin puhaltimen pyörimään, kun kosteus ylittää esim. 70% (ruokasuola kiteytyy alle 75%, jos sillä on merkitystä). Kosteuden mukaan kytkeytyviä "pistorasioita" löytyy (esim. ClasOhlson). Ulkona ilmankosteus usein ylittää 80% eli pientä lämpöä tarvii kuivatukseen. Vähäistä se lämmitystarve kumminkin on.


      • Tosi hyvä
        Juffe kirjoitti:

        Kovin suurta luukkua ei tarvitse pitää auki, että ilma kiertää. Jos siellä tallissa on jotain mikä hivenen lämmittää, niin lämpötilaerot pitää yllä ilman kiertoa. Auton kuivamisen kannalta nollakeleillä tarvitaan tuuletusta.

        Talliin voisi pistää jonkin puhaltimen pyörimään, kun kosteus ylittää esim. 70% (ruokasuola kiteytyy alle 75%, jos sillä on merkitystä). Kosteuden mukaan kytkeytyviä "pistorasioita" löytyy (esim. ClasOhlson). Ulkona ilmankosteus usein ylittää 80% eli pientä lämpöä tarvii kuivatukseen. Vähäistä se lämmitystarve kumminkin on.

        jokin tyyppi, valmistaja tms.

        Tommonen olis hyvä meidänkin talliin (ei ole jatkuvasti lämpimänä)!


      • Juffe
        Tosi hyvä kirjoitti:

        jokin tyyppi, valmistaja tms.

        Tommonen olis hyvä meidänkin talliin (ei ole jatkuvasti lämpimänä)!

        Nyt kun selasin http://www.clasohlson.fi/ luetteloa, niin löysin lämpötilavahdin (36-1181). Aikaisemmin samassa hyllyssä on sen vieressä ollut kosteusvahti. Sitä en ole ostanut (lämpötilavahti on ollut käytössä). Nyt näkyi "vain" piuhaan kytkettävä kosteustermostaatti. Onkohan se pistorasiamalli houkutellut väärään käyttöön -> ei ole ollut riittävän turvallinen??

        Miten sitten olisi joku kylpyhuonetuuletin? Vielä kun saa säätää haluamansa kosteuden siihen.


      • Juffe
        Juffe kirjoitti:

        Nyt kun selasin http://www.clasohlson.fi/ luetteloa, niin löysin lämpötilavahdin (36-1181). Aikaisemmin samassa hyllyssä on sen vieressä ollut kosteusvahti. Sitä en ole ostanut (lämpötilavahti on ollut käytössä). Nyt näkyi "vain" piuhaan kytkettävä kosteustermostaatti. Onkohan se pistorasiamalli houkutellut väärään käyttöön -> ei ole ollut riittävän turvallinen??

        Miten sitten olisi joku kylpyhuonetuuletin? Vielä kun saa säätää haluamansa kosteuden siihen.

        Googlella löytyi toisaalta kosteusvahti, mutta hinta ei ole enää se alle 30e. Onoff:n laite näyttää ihan samalta, mutta maksaa tuplasti siihen toiseen nähden (http://www.onoff.com/online/fi/inet.nsf/vProd/43435?opendocument&markID=27-40-10).


    • Tosi hyvä

      39,90€. Täytyy käydä hakemassa ja pistää puhallin perään. Saas nähdä miten toimii...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe