Mitä öljyä Focukseen?

äsyy

Manuaalissa lukee, että 5W-30:stä. Eipä tuollaista öljyä ainakaan paikallisesta halppis-kaupasta löytynyt! Ei ainakaan Mobilin eikä Teboilin valikoimasta. Ei kai tässä nyt tarvitse merkkiliikkeen öljyihin sortua?! :/

Mitä te muut olette käyttäneet? Suosituksia.

22

4626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äsyy
    • Öljy

Et kai laita noin vanhanaikaisia öljyjä uudehkoon autoon.
      Tänä päivänä käytetään 0-40 öljyjä. Nämä oljyt ovat kokonaan synteettisiä ja niiden jähme sekä voiteluominaisuudet ovat ihan omaa luokkaansa.
      Käytä autossasi Mobil 0 - 40 formula ykköstä niin tiedät saanneesi laatua.

• rohmu

kai se on sit iha sama ku haet jäte öljyä sun focukseen, ni pääset ainaki halvalla.. jos sitä haluat..kai sulla parempaa öljyy on varaa ku kerran melko uudella autolla ajelet.. suosittelen castrollin 5w-30.

• äsyy

En tässä halvinta etsikkään! Ajattelin pitää vaan autosta hyvää huolta ja kun en ole mikään rasvanäppi, niin kyselen teiltä ASIANTUNTIJOILTA neuvoja.

Mobilin täys-synteettisti olin alunperin ajatellut laittaa, mutta kun manuaalissa kehoitetaan käyttämään 5W-30:stä... ilmeisesti tuo Mobil passaa...???

Sinä 'gröhöm' voit hakea minulta jäteöljyt jos niitä kaipaat! :)

• ....
        äsyy kirjoitti:

En tässä halvinta etsikkään! Ajattelin pitää vaan autosta hyvää huolta ja kun en ole mikään rasvanäppi, niin kyselen teiltä ASIANTUNTIJOILTA neuvoja.

Mobilin täys-synteettisti olin alunperin ajatellut laittaa, mutta kun manuaalissa kehoitetaan käyttämään 5W-30:stä... ilmeisesti tuo Mobil passaa...???

Sinä 'gröhöm' voit hakea minulta jäteöljyt jos niitä kaipaat! :)

Tuo Fordin suosittelema öljy on siis 5W30 ja ei ole täyssynteetiinen vaan joukossa on hieman mineraaliöljyä, syynä se, että mineraaliöljy on liukkampaa kuin synteettinen eli pienempi kitka.Tuo Fordin oma öljy(saa Ford-liikkeestä) on tietääkseni Mobilin valmistamaa.Ei ole mielestäni pahan hintaista esim. verrattuna Mobilin ykköseen ja pysyy hyvin moottorissa.Itse olen käyttänyt ja olen tyytyväinen.

• Jarski
        .... kirjoitti:

Tuo Fordin suosittelema öljy on siis 5W30 ja ei ole täyssynteetiinen vaan joukossa on hieman mineraaliöljyä, syynä se, että mineraaliöljy on liukkampaa kuin synteettinen eli pienempi kitka.Tuo Fordin oma öljy(saa Ford-liikkeestä) on tietääkseni Mobilin valmistamaa.Ei ole mielestäni pahan hintaista esim. verrattuna Mobilin ykköseen ja pysyy hyvin moottorissa.Itse olen käyttänyt ja olen tyytyväinen.

Meni väärin päin. Synteettinen öljy voitelee paremmin (on "liukkaampaa") kuin mineraaliöljy. Ajattelin korjata, ettei kenellekään jäisi väärää käsitystä.

• Voortisti

5-50W täyssynteettinen, jos venttiilit ei ala naputtaan ja pysyy sisällä.

• rohmu

älä ota ittees, mut laita ainoastaa vain ja ainoastaa 5w 30, sinne focuksee ei muuta saa laittaa..se on meinaa iha totta, kysy vaikka joltai mekaanikolta.. enpä taia tarvita jäte öljyy just vaihoin omaa autoon öljyt ja oli muute castrollin 5w 30.

• Voortisti
        rohmu kirjoitti:

älä ota ittees, mut laita ainoastaa vain ja ainoastaa 5w 30, sinne focuksee ei muuta saa laittaa..se on meinaa iha totta, kysy vaikka joltai mekaanikolta.. enpä taia tarvita jäte öljyy just vaihoin omaa autoon öljyt ja oli muute castrollin 5w 30.

"enpä taia tarvita jäte öljyy". Mitä toi kommentti meinaa, onko täyssynteettinen 5-50W jäteöljyä? Minusta se on parempaa kuin tavallinen 5-30W, ja joka mekaanikko puhuu errillailla kysyttäessä. Laittaa vaan öljyä joka pelittää hyvin, ei sen kummempaa. Tavalliset öljyt pitää vaihtaa tiheämpään kuin synteettiset. On muuten kokemusta enemmän kuin monella mekaanikolla ja useammasta merkistä, ollut yli kymmentä eri merkkiä. Koskaan en ole käyttänyt niitä huollossa tai korjaamolla. Mutta ajan kyllä vain n. 300tkm ja vaihdan uudempaan, jatkuvasti ainakin 2 autoa käytössä meidän perheessä.

• rohmu
        Voortisti kirjoitti:

"enpä taia tarvita jäte öljyy". Mitä toi kommentti meinaa, onko täyssynteettinen 5-50W jäteöljyä? Minusta se on parempaa kuin tavallinen 5-30W, ja joka mekaanikko puhuu errillailla kysyttäessä. Laittaa vaan öljyä joka pelittää hyvin, ei sen kummempaa. Tavalliset öljyt pitää vaihtaa tiheämpään kuin synteettiset. On muuten kokemusta enemmän kuin monella mekaanikolla ja useammasta merkistä, ollut yli kymmentä eri merkkiä. Koskaan en ole käyttänyt niitä huollossa tai korjaamolla. Mutta ajan kyllä vain n. 300tkm ja vaihdan uudempaan, jatkuvasti ainakin 2 autoa käytössä meidän perheessä.

lue se edelliset mitkä mä olin kirjottanu..kuhan sanoin vaa etten tai taia tarvita jäteöljyy..en mä sitä tarkota et muut öljyt olis paskaa laatua mut ei mitää parhaimpiakaa.. ja se mitä mä sanoin et kysyy mekaanikolta, niin et kysyy saako sinne laittaa muutakin kuin 5w-30, ja veikkaan että ei voi.. mut onhan se varmaan iha totta et mekaanikoillakin on eri mielipiteet.. mut en mä kuitenkaa mitää mahollisimman halpaa öljyä uutee autoo pistäs ku en pistä vanhaankaa autoo.. no mieltymykset on monet

• Jarski

Miksi ihmeessä 5W-50, kun kerran tehdas suosittelee 5W-30? Sehän on kuumana paljon paksumpaa - mitä iloa siitä on olevinaan?

Rally Formulaa mainostetaan valtavalla budjetilla, mutta ei se tee siitä sopivinta öljyä kaikkiin tarkoituksiin.

• Jjjj
        rohmu kirjoitti:

lue se edelliset mitkä mä olin kirjottanu..kuhan sanoin vaa etten tai taia tarvita jäteöljyy..en mä sitä tarkota et muut öljyt olis paskaa laatua mut ei mitää parhaimpiakaa.. ja se mitä mä sanoin et kysyy mekaanikolta, niin et kysyy saako sinne laittaa muutakin kuin 5w-30, ja veikkaan että ei voi.. mut onhan se varmaan iha totta et mekaanikoillakin on eri mielipiteet.. mut en mä kuitenkaa mitää mahollisimman halpaa öljyä uutee autoo pistäs ku en pistä vanhaankaa autoo.. no mieltymykset on monet

Siis sinne koneeseen ei missään tapauksessa saa/kannata laittaa mitään muuta, kuin sitä foortin omaa öljyä.
        Ralliformulan käytöstä saattaa aiheutua kansiremontti.
        Syy.
        Se on liian jäykkää lämpimänä, foordiin ei saa laittaa kuin kusiöljyjä, koska hydrauliset venttiilinpaininkupit on mitoitettu toimimaan niillä. Jäykempi öljy aiheuttaa sen, että pakoventtiilit jäävät "kantamaan" jolloinka menee vituiksi sekä kansi, että venttiilit.
        "vika/ominaisuus" ei esiinny edes joka autossa... kysyppä lisää ford huollosta.

• Voortisti
        Jjjj kirjoitti:

Siis sinne koneeseen ei missään tapauksessa saa/kannata laittaa mitään muuta, kuin sitä foortin omaa öljyä.
        Ralliformulan käytöstä saattaa aiheutua kansiremontti.
        Syy.
        Se on liian jäykkää lämpimänä, foordiin ei saa laittaa kuin kusiöljyjä, koska hydrauliset venttiilinpaininkupit on mitoitettu toimimaan niillä. Jäykempi öljy aiheuttaa sen, että pakoventtiilit jäävät "kantamaan" jolloinka menee vituiksi sekä kansi, että venttiilit.
        "vika/ominaisuus" ei esiinny edes joka autossa... kysyppä lisää ford huollosta.

Minä pöliä oon ajanut kohta 220tkm "väärillä" öljyillä. Pitäsköhän mun tempasta kansi auki ja katsoa että kaikki on OK?

• Jjj
        Voortisti kirjoitti:

Minä pöliä oon ajanut kohta 220tkm "väärillä" öljyillä. Pitäsköhän mun tempasta kansi auki ja katsoa että kaikki on OK?

ko. homma johtuu hydraulisten paininkuppien välyksistä. "vika" ei ole kaikissa autoissa. Eikä säännönmukaisesti missään vuosimallissa tai moottorissa. eli käytännössä sinulla saattaa toimia, ja kaverilla sama malli saattaa hajota. Eivät osanneet merkkikorjaamollakaan sanoa missä malleissa ja vuosina tätä esiintyy. 98 loppuvuodesta kone on ainakin mondeon kaksilitraisessa vaihtunut ja paininkupit on säätöpaloilla ja niin vikakin on poistunt. itsellä käyttöönotto 10/98 ja kone on tuo vanhempi. ikinä ei ole kokeiltu muuta ölöjyä, kuin alkuperäistä.

• focus 99 stw

Älä nyt ainakaan mene pistämään mitään 0W öljyjä, ne ovat yksinkertaisesti aivan liian ohuita Zetec SE:hen. Yläpäässä riittää oikein mainiosti W30, jos et aja pääsääntöisesti rallia autollasi. Omistajan käsikirjassa on kerrottu öljyvaatimukset ja myös mahdolliset korvaavat litkut.

Oulusta löytyy ainakin halpakauppa PuuIlosta sopivaa litkua Foordiinkin (saman hintaista kuin normaali Mobil 1 ja myös purkin takana on erikseen mainittu sopivuus Foordiin). Muualla voi kysästä autotarvikkeliikkeistä tai sitten merkkiliikkeestä.

Osoitteesta
      http://www.mobil1.com/products/trisynth/oil_5w30.jsp
      löytyy se oikea litku.

• focu

Ford suosittelee 5w30 öljyä sen parempien voiteluominaisuuksien vuoksi. (verrattuna esim 0w40) Tämä sama suositus on nykyisin monella merkillä, joten jättäisin 0w öljyt käyttämättä. Tuolla alempana joku väitti, että 5w30 öljyt pitää vaihtaa useammin. EI pidä paikkaansa, jos käytät fordin suosittelemaan ACEA A1B1 luokan öljyä, vaihtoväli on 20000km. Sen pidempää vaihtoväliä ei focuksessa ole millään öljyllä. Tarkasta tosiaa tuo ACEA A1B1. Itsekin käytän fordin alkuperäistä öljyä. Se ei ole yhtään sen kalliimpaa kuin muutkaan.

• Henry

Että focuksessa saa käyttää ainoastaan fordin luokittelemia öljyjä A1/B1!
      Niitä on vain motorgraftin formula 5W-30 A1/B1, ja mobilin 5W-30 A1/B1 !
      A1/B1 on tiukin laatuvaatimus moottoriöljylle,ja muita ei pidä käyttää.
      Ota selvää asiasta ennenkuin laitat noita muita vastauksissa mainittuja öljyjä.

• Jarski

Tämähän on helppo kysymys! Käytä sitä öljyä, mitä käyttöohjekirjassa suositellaan!

• äsyy

Asia harvinaisen selvä! Käyn tänään Ford-liikkeestä hakemassa öljyt!

Minulla kun on sellainen käsitys, että monesti merkkiliikkeessä kaikki on kalliimpaa kuin muualla ja luulin säästäväni muutaman sentin jos ostan öljyt muualta.

Mobil:han on voittanut joitain testejäkin, niin ajattelin, että ei se varmaan huonompaa ole mitä merkkiliikkeen öljyt?! Mutta jos ja kun kerta merkkiliikkeen öljyt ovat parhaita (eikä ylihintaisia) niin asiahan on harvinaisen selvä!

Kiitän! :)

• Jyrkkis

Motonetissä fordin formula e 5w-30 24€, fordilla sama purnukka 47€.
        Zetecissä saa ja pitää käyttää vain fordin suosittelemaa öljyä, joka on siis formula e 5w-30.

• Voortisti
        Jyrkkis kirjoitti:

Motonetissä fordin formula e 5w-30 24€, fordilla sama purnukka 47€.
        Zetecissä saa ja pitää käyttää vain fordin suosittelemaa öljyä, joka on siis formula e 5w-30.

Olen Zetecissä käyttänyt täyssynteettistä 5W-50 öljyä ja hyvin on pelittänyt, hinta alle 15€/4l, eli vähän tuota formulaa halvempaa. Pitää kait kokeilla tuota formulaa, jos se ois parempaa, kunhan vaan pysys sisällä kuumana. 5W-50 öljyä ei tarvitse lisätä vaihtovälillä.

• focus 99 stw
        Voortisti kirjoitti:

Olen Zetecissä käyttänyt täyssynteettistä 5W-50 öljyä ja hyvin on pelittänyt, hinta alle 15€/4l, eli vähän tuota formulaa halvempaa. Pitää kait kokeilla tuota formulaa, jos se ois parempaa, kunhan vaan pysys sisällä kuumana. 5W-50 öljyä ei tarvitse lisätä vaihtovälillä.

Second Edition Zetecistä on tullut vissiin vuoden 98 tietämillä, jolloin nuo öljyluokitukset ovat moottorin rakenteen muutoksen myötä tiukentuneet. Jos ajelet vanhemmalla zetecillä, niin korkeintaan saavutat marginaalisen polttoaineen säästön, joka varmaan hukkuu mainitsemaasi öljyn hintaeroon. Aivan tasan 30:set öljyt pysyvät koneessa kuumanakin. RS:t ja WRC:t on sitten asia erikseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe