Tohtoriksi?

PDE

Hei!
Olen miettinyt, josko valmistuttuani tekisin väitöskirjan. Siksi haluaisinkin kuulla muiden kokemuksia, vinkkejä ja tietoa mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
Ala olisi jotain biokemian, molekyylibiologian, genetiikan ja fysiologian/lääketieteen suunnalta.

Elikkäs, miltä alalta teet väikkäriä? Miten valitsit aiheen/ohjaajan? Miten on sujunut? Millaista palkkaa/tukea saat? Millainen aikataulu? Onko paljon opetusvelvollisuutta?

Kysyisin myös pitääkö paikkansa, että väitöskirjan tekoon annetaan se viisi vuotta ja jos siitä ei selviä niin ei ole mahdollista jatkaa tai täydentää työtä? (Eräs väitöskirjaa tekevä henkilö sanoi, että näin nykyään on.)

Kiitos paljon etukäteen..
Ja kyllä, tiedän, että alalta on vaikea saada töitä, työt ovat huonopalkkaisia pätkätöitä jne.

4

1331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............................

      Moi,
      teen väitöskirjaa perinnöllisyystieteen alalta. Jatkoin samassa ryhmässä väikkärin tekoa, missä olin tehnyt gradunkin. Gradusta sain ekan julkaisun väitöskirjaan, ja kannattaa tähdätä sellaiseen ryhmään jo graduvaiheessa, missä voisi jatkaa myös väikkärin parissa. Tutkimusryhmämme aihepiiri oli kiinnostanut jo opiskelujen alusta asti joten valinta oli sinänsä helppo.

      Ihan hyvin on tähän asti mennyt, kannattaa varautua siihen että töitä tehdään kelloon katsomatta illat ja viikonloputkin ja koko ajan on kiire. Tämän vuoksi jatko-opiskelijalta vaaditaan sekä aitoa motivaatiota tutkimusaihetta kohtaan että stressinsietokykyä, jottei pää hajoa ihan kokonaan. Ryhmän valinnassa kannattaa olla tarkkana ja kysellä muiden kokemuksia siinä ryhmässä työskentelemisestä.

      Kilpailutilanne vaihtelee eri ryhmissä, joissakin tutkimusryhmissä joutuu verissä päin taistelemaan oman projektinsa/asemansa puolesta, jossain muualla on helpompaa. Meidän ryhmässä ei ole mitenkään kova kilpailutilanne jatko-opiskelijoiden kesken.

      Rahoitus oli graduaikana apurahaluontoinen palkka, mutta nyt olen tutkijakoulussa ja saan siten oikeaa palkkaa ja lomapäiviäkin kertyy. Rahoitus tutkijakoulussa on neljäksi vuodeksi, sitten olisi tarkoitus väitellä. Puolet palkasta tulee siis tutkijakoulusta ja toisen puolen maksaa tutkimusryhmä.

      Tuo väitöskirjan aikataulu riippuu ryhmästä ts. ryhmänjohtajasta, kuinka kauan hän antaa sinun puuhastella väikkärin parissa, ja tietty siitä miten hyvin projektit onnistuvat ja julkaisuja tulee. Biotieteissä julkaisuja tarvitaan keskimäärin 3-4 väitöskirjaan, tosin tiedän tapauksen joka julkaisi yhden laajan artikkelin erittäin korkeatasoisessa kansainvälisessä julkaisussa ja sai siltä pohjalta väikkärin tehtyä. Nämä ovat kuitenkin yksittäistapauksia. Lääketieteen puolella artikkeleita vaaditaan enemmän, ja niissä kaikissa pitää tietääkseni olla ensimmäisenä kirjoittajana. Keskimäärin biotieteissä väitöskirjan tekemiseen menee viitisen vuotta, monesti kauemminkin. En ole itse kuullut niin tiukoista aikarajoista että koko projekti joutaa roskakoriin jos ei ole tiettyyn päivämäärään mennessä valmista.

      Tutkijakoulussa väitöskirjan edistymistä valvoo kerran vuodessa kokoontuva "follow-up-group" jossa on oman ohjaajan lisäksi kaksi muuta alan tutkijaa (dosenttitasoista). Tapaamisesta kirjoitetaan raportti, ja mikäli homma ei suju toivotulla tahdilla, saattaa tutkijakoulupaikka olla vaarassa.

      Opetusvelvollisuutta ei meillä juuri ole, ehkä kerran vuodessa assaroidaan kurssilla tms. mutta muuten ei mitään ihmeellisempää.

    • yliopisto!!!!

      jos haluat töitä (helposti)! Silloin ei ole väliä kuinka monta artsua kirjoitit tms... Sillä opit taitoja, jotka kiinnostaa monia paikkoja!

      Nim. Yksi artsu, ja siitä sitten Amerikkaan huippuyliopistoon,.

    • 3. vuosikurssilainen

      Hei!
      Millainen palkkaus tohtrivaiheessa on? Itse olen miettinyt, että jatkan aikanaan, jos vain pääsen. Onko olemassa jotain nettisivua tms. aiheesta? Yliopiston oppaat on niin viralliselta kannalta ja mainitaan, että palkkaa saa, mutta paljon? Toisaalta olisi kiva alkaa jo elääkin, niin sitä olen miettinyt, että uhraanko aikaa opiskeluun tohtoriksi vai menenkö työelämään.

      • biologi

        Ei ole mitenkään itsestään selvää, että väikkärityöstä maksettaisiin palkaa. Itse se rahoitus on hommattava/sovittava. Vai tarkoititko valmistumisen jälkeen?

        Kannattaa miettiä miksi haaveilee tohtorin papereista. Ne eivät takaa a) työpaikka, b) korkeaa palkkaa, c) arvostusta vaan voivat joissain paikoissa toimia jopa päin vastoin! Tohtoria ei välttämättä haluta palkata puutteellisen työkokeumuksen tai korkean palkkaluokan takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe