Tohtoriksi?

PDE

Hei!
Olen miettinyt, josko valmistuttuani tekisin väitöskirjan. Siksi haluaisinkin kuulla muiden kokemuksia, vinkkejä ja tietoa mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
Ala olisi jotain biokemian, molekyylibiologian, genetiikan ja fysiologian/lääketieteen suunnalta.

Elikkäs, miltä alalta teet väikkäriä? Miten valitsit aiheen/ohjaajan? Miten on sujunut? Millaista palkkaa/tukea saat? Millainen aikataulu? Onko paljon opetusvelvollisuutta?

Kysyisin myös pitääkö paikkansa, että väitöskirjan tekoon annetaan se viisi vuotta ja jos siitä ei selviä niin ei ole mahdollista jatkaa tai täydentää työtä? (Eräs väitöskirjaa tekevä henkilö sanoi, että näin nykyään on.)

Kiitos paljon etukäteen..
Ja kyllä, tiedän, että alalta on vaikea saada töitä, työt ovat huonopalkkaisia pätkätöitä jne.

4

1346

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............................

Moi,
      teen väitöskirjaa perinnöllisyystieteen alalta. Jatkoin samassa ryhmässä väikkärin tekoa, missä olin tehnyt gradunkin. Gradusta sain ekan julkaisun väitöskirjaan, ja kannattaa tähdätä sellaiseen ryhmään jo graduvaiheessa, missä voisi jatkaa myös väikkärin parissa. Tutkimusryhmämme aihepiiri oli kiinnostanut jo opiskelujen alusta asti joten valinta oli sinänsä helppo.

Ihan hyvin on tähän asti mennyt, kannattaa varautua siihen että töitä tehdään kelloon katsomatta illat ja viikonloputkin ja koko ajan on kiire. Tämän vuoksi jatko-opiskelijalta vaaditaan sekä aitoa motivaatiota tutkimusaihetta kohtaan että stressinsietokykyä, jottei pää hajoa ihan kokonaan. Ryhmän valinnassa kannattaa olla tarkkana ja kysellä muiden kokemuksia siinä ryhmässä työskentelemisestä.

Kilpailutilanne vaihtelee eri ryhmissä, joissakin tutkimusryhmissä joutuu verissä päin taistelemaan oman projektinsa/asemansa puolesta, jossain muualla on helpompaa. Meidän ryhmässä ei ole mitenkään kova kilpailutilanne jatko-opiskelijoiden kesken.

Rahoitus oli graduaikana apurahaluontoinen palkka, mutta nyt olen tutkijakoulussa ja saan siten oikeaa palkkaa ja lomapäiviäkin kertyy. Rahoitus tutkijakoulussa on neljäksi vuodeksi, sitten olisi tarkoitus väitellä. Puolet palkasta tulee siis tutkijakoulusta ja toisen puolen maksaa tutkimusryhmä.

Tuo väitöskirjan aikataulu riippuu ryhmästä ts. ryhmänjohtajasta, kuinka kauan hän antaa sinun puuhastella väikkärin parissa, ja tietty siitä miten hyvin projektit onnistuvat ja julkaisuja tulee. Biotieteissä julkaisuja tarvitaan keskimäärin 3-4 väitöskirjaan, tosin tiedän tapauksen joka julkaisi yhden laajan artikkelin erittäin korkeatasoisessa kansainvälisessä julkaisussa ja sai siltä pohjalta väikkärin tehtyä. Nämä ovat kuitenkin yksittäistapauksia. Lääketieteen puolella artikkeleita vaaditaan enemmän, ja niissä kaikissa pitää tietääkseni olla ensimmäisenä kirjoittajana. Keskimäärin biotieteissä väitöskirjan tekemiseen menee viitisen vuotta, monesti kauemminkin. En ole itse kuullut niin tiukoista aikarajoista että koko projekti joutaa roskakoriin jos ei ole tiettyyn päivämäärään mennessä valmista.

Tutkijakoulussa väitöskirjan edistymistä valvoo kerran vuodessa kokoontuva "follow-up-group" jossa on oman ohjaajan lisäksi kaksi muuta alan tutkijaa (dosenttitasoista). Tapaamisesta kirjoitetaan raportti, ja mikäli homma ei suju toivotulla tahdilla, saattaa tutkijakoulupaikka olla vaarassa.

Opetusvelvollisuutta ei meillä juuri ole, ehkä kerran vuodessa assaroidaan kurssilla tms. mutta muuten ei mitään ihmeellisempää.

• yliopisto!!!!

jos haluat töitä (helposti)! Silloin ei ole väliä kuinka monta artsua kirjoitit tms... Sillä opit taitoja, jotka kiinnostaa monia paikkoja!

Nim. Yksi artsu, ja siitä sitten Amerikkaan huippuyliopistoon,.

• 3. vuosikurssilainen

Hei!
      Millainen palkkaus tohtrivaiheessa on? Itse olen miettinyt, että jatkan aikanaan, jos vain pääsen. Onko olemassa jotain nettisivua tms. aiheesta? Yliopiston oppaat on niin viralliselta kannalta ja mainitaan, että palkkaa saa, mutta paljon? Toisaalta olisi kiva alkaa jo elääkin, niin sitä olen miettinyt, että uhraanko aikaa opiskeluun tohtoriksi vai menenkö työelämään.

• biologi

Ei ole mitenkään itsestään selvää, että väikkärityöstä maksettaisiin palkaa. Itse se rahoitus on hommattava/sovittava. Vai tarkoititko valmistumisen jälkeen?

Kannattaa miettiä miksi haaveilee tohtorin papereista. Ne eivät takaa a) työpaikka, b) korkeaa palkkaa, c) arvostusta vaan voivat joissain paikoissa toimia jopa päin vastoin! Tohtoria ei välttämättä haluta palkata puutteellisen työkokeumuksen tai korkean palkkaluokan takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3585
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1896
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      62
      1014
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe