Siis tällainen gallup,laittakaa myös hyviä puolia jos löytyy.
Mikä lomittajassa ärsyttää?
59
7009
Vastaukset
- Lomittaja
Olis kiva tosiaankin tietää, mikä ärsyttää. Ärsyttääkö koskaan lomittajan olemus ja luonne?
- Aika outo kysymys
sinällään vai tarkoittaako alustaja lomittajaa henkilönä vai tehtyä työtäkö pitäis arvostella?
Juu ei mua ainakaan lomittajissa mikään ärsytä mukavanolosia henkilöitä ainakin mun kohdalle on sattunut, tosin aikaa on "muutama" vuosi kun viimeksi lomittaja oli.
Oon kuullut juttuja joistain ikävistä pomottajatyypeistä mutta en lähde arvostelemaan kun ei ole omakohtaista kokemusta.
Mukavia immeisiä oleet ne jotka meillä on olleet lomittamassa.
- ruskiekana
mullakin. Ei lomittajat yleensä ärsytä, joskin monenlaista on kerinnyt vuosien varrella talossa käydä. Mutta jos olisin itse ollut v-mainen, niin takaisin olisi tullut. En koskaan itsekkään tykännyt, että joku vahtasi navetalla minun hommiani, niin en itsekkään vahdannut lomittajien työntekemistä, sen verran pitää luottamusta olla toisen ihmisen työtä kohtaan.
- suparta
tänään lauantaina aloitin lomittajan hommat.ihan on hyvin mennyt.autooni on kilometrejä tullut 310 ja kolmas osa niistä väärän kunnan alueella.pitemmän päälle en jaksa tälläistä autolla ajoa töiden lomassa.tilan lypsykäytäntö kyllä ihmetyttää.alkusuihkeita ei oteta,puhtaat lypsyrätit ovat pesuainevedessä ja niillä pyyhitään utareet,mitään huuhtelua ei tehdä.vetimien päät ovat erittäin rosoisia,koska ei tulpata.
- 10v.lomittajana
Sinä tulet näkemään jos jonkinlaisia tiloja.Varaudu näkemään aivan kauheita paikkoja.Toivottavasti eivät laita kaikkein kauheimmille tiloille että saadaan pitää sut lomittajana!Tsemppiä sulle!
- tuollaaset lomittajat
ärsyttävät. Ovat heti neuvomassa omia juttujaan. Tilalla tehdään just niin kun sanotaan. Opettele, tai jätä hommat ennekun enempää jatkatkaan!
- Yks toinen lomittaja
tuollaaset lomittajat kirjoitti:
ärsyttävät. Ovat heti neuvomassa omia juttujaan. Tilalla tehdään just niin kun sanotaan. Opettele, tai jätä hommat ennekun enempää jatkatkaan!
Tiedätkö, miltä tuntuu tehdä homma päin per..ttä, kun tiedät, että näin ei ainakaan saisi mennä tekemään!! Sitte tulee seuraamuksia ja kaiken syyn saat omille harteillesi, vaikka tiedät toimineesi päin helkkaria talon käskystä.Lomittajan aikana syntyneet virheet muistetaan aina, omia ei niinkään.Se on tämän työn "herkkua"
- lomittaja juipille!!!!
Minua ainakin ärsyttää, kun joudun maksamaan palkkaa lomittaja juipeille!!! Tekisivät ilmaiseksi nekin työt, niin jäis minulle enemmän rahnua. Terveisin: Vanhanajan henkinen ISON TILAN ISÄNTÄ!!!!
- ...
...
- lomittaja
Ethän sinäkään palkatta tee mitään!?Ja ethän sinä lomittajien palkkaa maksa!!!
- edtfgyujkl
Tässä on taas eräiden tahojen harjoittamaa vaalipropagandaa, mutta eipä mene läpi.
- onnellinen onkimato
edtfgyujkl kirjoitti:
Tässä on taas eräiden tahojen harjoittamaa vaalipropagandaa, mutta eipä mene läpi.
tokihan me sijaisavuista maksetaan. Ja maksetaan myös omasta lomituksesta veroina. Jollakin on hauskaa katsella toisten kiistoja, kirjoittaja ainakaan maanviljelijä ollut.
- maatilantyttö
Omat kokemukset lomittajista ovat pääosin hyviä.
Huonoja kokemuksia on syntynyt siitä, että lomittaja tulee liian aikaisin tilalle norkoilemaan. Eli esim. meidän tilalla lypsy aloitetaan klo 5 aamulla ja illalla. Iltalypsylle lomittaja saattaa tulla monesti jo klo 3, vaikka ohjeeksi on annettu, että tule paikalle klo 5. Navettaan lomittaja ei kuitenkaan mene tähän aikaan vaan tulee tupaan istumaan ja oleskelemaan siihen saakka kunnes kello on viisi. Eli lomittaja on ikäänkuin vieraana jokaisena lomapäivänä monta tuntia.
Vaikka vakiolomittajamme on mukava tyyppi, emme haluaisi kestitä "vierasta" jokaisena päivänä. Vieraan ihmisen läsnäollessa ei kuitenkaan voi olla perheenkesken rennosti ja lomailla, vaan vierasta eli tässä tapauksessa lomittajaa on jututettava ja kestittävä pari tuntia jokainen lomapäivä. Elikkä olisi mukavampi, jos lomittaja tulisi sovittuna aikana töihin ja menisi suoraan navettaan eikä tulisi katkaisemaan talonväen lyhyttä lomaa.
En tarkoita tällä kirjoituksella sitä, etteikö kysymään saisi tulla jos neuvoja tarvitsee, mutta haluaisin, että myös lomittaja ymmärtäisi, että talonväki voi haluta olla omassarauhassa ilman vierasta ihmistä keskellään useita tunteja päivässä.- lomitettava
laittakaa lomittaja tekemään töitä muutakin kuin lypsy.eipä kerkee notkua sisällä!jos sille on tunti listaan merkattu 8h.se tulee istumaan teille ja saa palkan siitä!helppoa rahaa lomittajalle...
- Lomittaja
Minkä takia teillä aloitetaan työt jo klo 5 aamulla maidon jäähtymisen takiakko?.Lomittajana joutuis heräämään jo klo 4 -4.30 samoin illalla kotiin n klo18 eipä ne hommat minua varten ollukkaan, tosin työajat minulla olivat inhimilllisemmät klo 7 aamulla.
- maatilantyttö
Lomittaja kirjoitti:
Minkä takia teillä aloitetaan työt jo klo 5 aamulla maidon jäähtymisen takiakko?.Lomittajana joutuis heräämään jo klo 4 -4.30 samoin illalla kotiin n klo18 eipä ne hommat minua varten ollukkaan, tosin työajat minulla olivat inhimilllisemmät klo 7 aamulla.
Työt aloitetaan klo 5 ihan sen vuoksi, että maitoauto käy tilalla klo 7.20 ja maidon täytyy keritä jäähtyä ennen sitä kunnolla.
Olemme itse muutenkin aamuihmisiä ja tykkäämme, että päivällä jää aikaa muuhun tekemiseen. Kun matkaa kaupunkiin, jossa koneliikkeet, varaosat ym ovat, on matkaa reilut 100km, niin pitää olla ajoissa liikkeellä että kerkiää käydä tarvittavissa paikoissa asioilla liikkeiden aukioloaikana.
Iltaisin lomittaja pääsee lähtemään tilaltamme noin klo 19. - Luottamusmies
maatilantyttö kirjoitti:
Työt aloitetaan klo 5 ihan sen vuoksi, että maitoauto käy tilalla klo 7.20 ja maidon täytyy keritä jäähtyä ennen sitä kunnolla.
Olemme itse muutenkin aamuihmisiä ja tykkäämme, että päivällä jää aikaa muuhun tekemiseen. Kun matkaa kaupunkiin, jossa koneliikkeet, varaosat ym ovat, on matkaa reilut 100km, niin pitää olla ajoissa liikkeellä että kerkiää käydä tarvittavissa paikoissa asioilla liikkeiden aukioloaikana.
Iltaisin lomittaja pääsee lähtemään tilaltamme noin klo 19.Mielenkiinnolla olen seurannut tätä ketjua,nyt pakko kommentoida lyhyesti.
Tietääkö Maatalontyttö että TES:n mukaan lomittajan tulee saada 11 tuntia kestävä yhtämittainen lepoaika.Rautalangasta vääntäen se tarkoittaa,jos työ alkaa klo 5.00,illalla lomittajan työaika tulee loppua klo 18.00.
Lieneekö tässä yksi syy lomittaja pulaan?
Nyt vähän kiire tien päälle,osallistun keskusteluun paremmalla ajalla. - maatilantyttö
Luottamusmies kirjoitti:
Mielenkiinnolla olen seurannut tätä ketjua,nyt pakko kommentoida lyhyesti.
Tietääkö Maatalontyttö että TES:n mukaan lomittajan tulee saada 11 tuntia kestävä yhtämittainen lepoaika.Rautalangasta vääntäen se tarkoittaa,jos työ alkaa klo 5.00,illalla lomittajan työaika tulee loppua klo 18.00.
Nyt vähän kiire tien päälle,osallistun keskusteluun paremmalla ajalla.hei
en ole tietoinen asiasta ja minun mielestäni näiden asioiden huolehtiminen kuuluu kunnan lomatoimistolle, joka antaa lomat ja määrää kullekin tilalle sen ajan, minkä lomittajalla saisi teetättää päivässä työtä eli mikä saisi mennä lypsyyn (esim meillä tämä annettu max aika ei ole koskaan ylittynyt).
päteekö tämä sääntö todella lomittajiin, sillä esim. meidän tilallahan lomittajan todellinen työaika on maksimissaan 5h/pvä eli noin 2 tuntia aamusta ja noin 2 tuntia illasta. Eiköhän siinä jää päivä aikaa levätä ja samoin ilta/yö. Lomittaja ei siis ole tilallamme koko päivää töissä vaan lähtee aamulypsyn jälkeen kotiinsa ja palaa tilalle (toivottavasti) klo 17 iltapäivällä.
Harvalla keskikokoisellakaan tilalla lypsy ym navettatyöt onnistuu alle kahden tunnin/lypsy kerta. Miten nopeasti nimim. luottamusmies sitten ajatteli, että lypsy ja muut navettatyöt pitäisi hoitaa? Olen oikeasti kiinnostunut, mikäli tässä rikotaan lakia! Toinen mieltäni askarruttava asia on se, että miksei sitten lomatoimisto kerro tästä asiasta/puutu siihen, mikäli se näin on?
Otetaanpa vaikka esimerkki. Työt aamulla kestävät klo 7-9. Kello yhdeksän jälkeen lomittajalla alkaa vapaa-aika. Hän palaa töihin klo 19 ja jotta hänelle kertyisi se 11 tunnin vapaa-aika, on hänen hoidettava työt yhdessä tunnissa. Eli töiden on loputtava klo 20. Päivän töissäolo saldo 3 tuntia.
Miten siis tämä 11 tunnin lepoaika järjestetään käytännössä. Pitäisikö lypsyaikaa siis esim. siirtää tunnilla tai parilla lomittajan ja parin lomapäivän vuoksi? Lehmäthän ovat hyvinkin tarkkoja säännöllisestä lypsyajasta. Voin sanoa rehellisesti, etten tiedä yhtään tilaa, joka näin tekisi.
Lomittaja pulaa ei ole ainakaan meillä ollut. - maatilantyttö
Luottamusmies kirjoitti:
Mielenkiinnolla olen seurannut tätä ketjua,nyt pakko kommentoida lyhyesti.
Nyt vähän kiire tien päälle,osallistun keskusteluun paremmalla ajalla.Piti vielä mainita, vaikka en tiedä vaikuttaako tämä asiaan mitenkään.. Olemme siis sopineet lomittajan kanssa (meidän tilalla on 2 vakilomittajaa jotka tietävät tilat tavat ja työt), että ei tarvitse tehdä muita töitä kuin normaalit navettahommat. Lomittajalla on siis meidän tilalla lupa lähteä pois, kun on navettahommat tehty. Näin tämä meidän tilalle annettu noin 8 tunnin päivittäinen työaika ei koskaan täyty vaan jää alle sen, lähes aina 4-5 tunnin paikkeille/pvä. Emme ole koskaan saaneet valituksia tästä järjestelystä lomittajien taikka lomatoimiston puolelta.
- tämä...
maatilantyttö kirjoitti:
hei
en ole tietoinen asiasta ja minun mielestäni näiden asioiden huolehtiminen kuuluu kunnan lomatoimistolle, joka antaa lomat ja määrää kullekin tilalle sen ajan, minkä lomittajalla saisi teetättää päivässä työtä eli mikä saisi mennä lypsyyn (esim meillä tämä annettu max aika ei ole koskaan ylittynyt).
päteekö tämä sääntö todella lomittajiin, sillä esim. meidän tilallahan lomittajan todellinen työaika on maksimissaan 5h/pvä eli noin 2 tuntia aamusta ja noin 2 tuntia illasta. Eiköhän siinä jää päivä aikaa levätä ja samoin ilta/yö. Lomittaja ei siis ole tilallamme koko päivää töissä vaan lähtee aamulypsyn jälkeen kotiinsa ja palaa tilalle (toivottavasti) klo 17 iltapäivällä.
Harvalla keskikokoisellakaan tilalla lypsy ym navettatyöt onnistuu alle kahden tunnin/lypsy kerta. Miten nopeasti nimim. luottamusmies sitten ajatteli, että lypsy ja muut navettatyöt pitäisi hoitaa? Olen oikeasti kiinnostunut, mikäli tässä rikotaan lakia! Toinen mieltäni askarruttava asia on se, että miksei sitten lomatoimisto kerro tästä asiasta/puutu siihen, mikäli se näin on?
Otetaanpa vaikka esimerkki. Työt aamulla kestävät klo 7-9. Kello yhdeksän jälkeen lomittajalla alkaa vapaa-aika. Hän palaa töihin klo 19 ja jotta hänelle kertyisi se 11 tunnin vapaa-aika, on hänen hoidettava työt yhdessä tunnissa. Eli töiden on loputtava klo 20. Päivän töissäolo saldo 3 tuntia.
Miten siis tämä 11 tunnin lepoaika järjestetään käytännössä. Pitäisikö lypsyaikaa siis esim. siirtää tunnilla tai parilla lomittajan ja parin lomapäivän vuoksi? Lehmäthän ovat hyvinkin tarkkoja säännöllisestä lypsyajasta. Voin sanoa rehellisesti, etten tiedä yhtään tilaa, joka näin tekisi.
Lomittaja pulaa ei ole ainakaan meillä ollut.maatilantyttö oikein olla perillä mistään.. Ootko polonen ees nähny lehmää koskaan??
- ndkkcjvjkd
maatilantyttö kirjoitti:
hei
Lomittaja pulaa ei ole ainakaan meillä ollut.mikäs toi sun esimerkki oli?Tunti ajat pomppas aika lailla alkuperäsistä....Jos teillä on lomittajan tunnit laskettu 8h.Niin miksi hän selviää hommista 4h.Kuntahan maksaa lomittajalle palkan 8h.
- lomittaja kans
maatilantyttö kirjoitti:
Piti vielä mainita, vaikka en tiedä vaikuttaako tämä asiaan mitenkään.. Olemme siis sopineet lomittajan kanssa (meidän tilalla on 2 vakilomittajaa jotka tietävät tilat tavat ja työt), että ei tarvitse tehdä muita töitä kuin normaalit navettahommat. Lomittajalla on siis meidän tilalla lupa lähteä pois, kun on navettahommat tehty. Näin tämä meidän tilalle annettu noin 8 tunnin päivittäinen työaika ei koskaan täyty vaan jää alle sen, lähes aina 4-5 tunnin paikkeille/pvä. Emme ole koskaan saaneet valituksia tästä järjestelystä lomittajien taikka lomatoimiston puolelta.
Reilu isäntäväki tunnutte olevan, kun lomittjan työajoista ette ruikuta vaikka tekeevätkin lyhyttä päivää. Mutta mikäpä siinä jos työt sujuu, ja lehmät pysyy terveenä jne...
Ja jos lomittja tulee pirttiin istuskeleen ennen työn aloitusta niin se ei ole sääntöjenmukaan työaikaa. Vaan ensin pitää aloittaa työt vaikka puita hakemalla liiteristä, niin sitten kahvi ja ruokatauot "työnlomassa" ovat työaikaan lukeutuvia. Ja sama töiden jälkeen, eli jos viimeksi menee kehville, ja sieltä lähtee kotimatkale niin silloin ei kahvitauko ole ollut työnlomassa tapahtuvaa.
Ja pikku vinkki siihen että se lomittaja tulee pirttiin istuskeleen. Lähtekää tilalta pois vaikka kyläreissulle silloin 15-17 välillä, ja ovet lukkoon. Tulette vasta joskus 17 aikaan ja keitätte ne kahveet jos sellainen on tapana ollut. Eiköhän se lomittaja siitä itsekkin huomaa että olette lomalla. kyllä ityseänikin ärsyttäis tuollainen teidän asemassa, ja varmasti siitä on hankala huomauttaakkin.
Ja 11 tunnin lepoajoista. Tottahan sellainen pykälä löytyy KVTES:stä, mutta mistä löytyy tiloja joille tuollainen työaika sopii. Eli lomittajan suostumuksella siitä voi poiketa. - maatilantyttö
ndkkcjvjkd kirjoitti:
mikäs toi sun esimerkki oli?Tunti ajat pomppas aika lailla alkuperäsistä....Jos teillä on lomittajan tunnit laskettu 8h.Niin miksi hän selviää hommista 4h.Kuntahan maksaa lomittajalle palkan 8h.
esimerkki kuin esimerkki..kellon ajoilla tuskin nyt on väliä. Sama soveltunee myös siihen klo 5 lähtöön..
Meillä ei ole tapana teettää ns. tyhjänpäiväisiä töitä lomittajalla vain siksi, että menisi kaikki tunnit. Reilupeli jos ei ole mitään järkevää tekemistä jonka lomittaja osaisi itsenäisesti tehdä. Haluamme itse olla perheen kesken eikä neuvomassa lomittajaa hommissa. Joskus on teetetty esim. maitoputkistojen pyyhdintää yms pientä. Joskus on ehdotettu pystykarsintaan lähtemistä (jossa ollaan itse oltu nyt kevättalvella), mutta kun kiinnostusta ei oikein tunnu löytyvän niin on parhaaksi katsottu että nykyinen järjestely on paras. - omenapiirakka
lomittaja kans kirjoitti:
Reilu isäntäväki tunnutte olevan, kun lomittjan työajoista ette ruikuta vaikka tekeevätkin lyhyttä päivää. Mutta mikäpä siinä jos työt sujuu, ja lehmät pysyy terveenä jne...
Ja jos lomittja tulee pirttiin istuskeleen ennen työn aloitusta niin se ei ole sääntöjenmukaan työaikaa. Vaan ensin pitää aloittaa työt vaikka puita hakemalla liiteristä, niin sitten kahvi ja ruokatauot "työnlomassa" ovat työaikaan lukeutuvia. Ja sama töiden jälkeen, eli jos viimeksi menee kehville, ja sieltä lähtee kotimatkale niin silloin ei kahvitauko ole ollut työnlomassa tapahtuvaa.
Ja pikku vinkki siihen että se lomittaja tulee pirttiin istuskeleen. Lähtekää tilalta pois vaikka kyläreissulle silloin 15-17 välillä, ja ovet lukkoon. Tulette vasta joskus 17 aikaan ja keitätte ne kahveet jos sellainen on tapana ollut. Eiköhän se lomittaja siitä itsekkin huomaa että olette lomalla. kyllä ityseänikin ärsyttäis tuollainen teidän asemassa, ja varmasti siitä on hankala huomauttaakkin.
Ja 11 tunnin lepoajoista. Tottahan sellainen pykälä löytyy KVTES:stä, mutta mistä löytyy tiloja joille tuollainen työaika sopii. Eli lomittajan suostumuksella siitä voi poiketa.Ei minulle toimistotyötä tehdessäni kukaan työnantaja kahvia keitellyt, ei lomallaan eikä työajallaan.
- lomittaja kans
omenapiirakka kirjoitti:
Ei minulle toimistotyötä tehdessäni kukaan työnantaja kahvia keitellyt, ei lomallaan eikä työajallaan.
Tosiasiahan on että enään harva tila mitään aamukaffeita lomittajalle keittelee, enemmänkin se on katoavaa kansanperinnettä jota löytyy enimmäkseen tiloilta jossa vanhempaa ikäpolvee isännöimässä. Entisakaan ollut tapana että kaikki kulkumiehet kaupustelijoista työmiehiin saa vähintään kahveet jos siihenaikaan poikkee.
lomittajan työaikaan kuuluu ruokatauko, ja tauon pituutta ei ole tarkkaan määritelty. Mutta kun itselläni on vaikka termospullo ja sämpylät mukana niin eipä siinä montaa minuuttia mene kun ne pistää tuulensuojaan jossain rehusäkinpäällä istuen, tai maitohuonneessa jne. Mutta kun mennään oikeen pirttiin kahveille, ja talonväki tarjoaa niin silloinhan keskustellaan usein työasioista ja kaikesta lomitukseen liittyvästä, ja siinä menee se aika mikä menee... muutamasta minuutista tuntiin. - miettikäähän
lomittaja kans kirjoitti:
Tosiasiahan on että enään harva tila mitään aamukaffeita lomittajalle keittelee, enemmänkin se on katoavaa kansanperinnettä jota löytyy enimmäkseen tiloilta jossa vanhempaa ikäpolvee isännöimässä. Entisakaan ollut tapana että kaikki kulkumiehet kaupustelijoista työmiehiin saa vähintään kahveet jos siihenaikaan poikkee.
lomittajan työaikaan kuuluu ruokatauko, ja tauon pituutta ei ole tarkkaan määritelty. Mutta kun itselläni on vaikka termospullo ja sämpylät mukana niin eipä siinä montaa minuuttia mene kun ne pistää tuulensuojaan jossain rehusäkinpäällä istuen, tai maitohuonneessa jne. Mutta kun mennään oikeen pirttiin kahveille, ja talonväki tarjoaa niin silloinhan keskustellaan usein työasioista ja kaikesta lomitukseen liittyvästä, ja siinä menee se aika mikä menee... muutamasta minuutista tuntiin.jos minulla on vain 24 päivää lomaa, haluaisin viettää myös 24 päivää lomaa. En halua olla kokopäivätoiminen ruuan tai kahvin keittelijä. Minnekäs siitä voit lähteä, jos on odoteltava kahvitusten kanssa. Kyllä ne lomapäivät haluaisi nauttia ilman työasioista keskusteluja. Muuten lomittajat kyllä kivoja ihmisiä, ei siinä mitään.
- lomittajatar
miettikäähän kirjoitti:
jos minulla on vain 24 päivää lomaa, haluaisin viettää myös 24 päivää lomaa. En halua olla kokopäivätoiminen ruuan tai kahvin keittelijä. Minnekäs siitä voit lähteä, jos on odoteltava kahvitusten kanssa. Kyllä ne lomapäivät haluaisi nauttia ilman työasioista keskusteluja. Muuten lomittajat kyllä kivoja ihmisiä, ei siinä mitään.
ei tarvitse ruokkia... Kertokaa lomatoimistoon tapanne, niin ei tarvitse täällä ätistä.
Sittepähän jokainen lomittaja tietää ettei tarvi kahvie ootella,saatikka puuroja. - on niin..
miettikäähän kirjoitti:
jos minulla on vain 24 päivää lomaa, haluaisin viettää myös 24 päivää lomaa. En halua olla kokopäivätoiminen ruuan tai kahvin keittelijä. Minnekäs siitä voit lähteä, jos on odoteltava kahvitusten kanssa. Kyllä ne lomapäivät haluaisi nauttia ilman työasioista keskusteluja. Muuten lomittajat kyllä kivoja ihmisiä, ei siinä mitään.
että ei kahveja nykyisin taloissa tarjoilla ja ei minun ymmärtääkseni tarvitsekkaan. Oma termari mulla matkassa ja se riittää! Eri asia jos vartavasten puudetään kahville, ja silloinkaan en aina automaattisesti kipaise ryydlaukkaa kahvipöydän ääreen. Tilanteen mukaan!
- miä vaan
ndkkcjvjkd kirjoitti:
mikäs toi sun esimerkki oli?Tunti ajat pomppas aika lailla alkuperäsistä....Jos teillä on lomittajan tunnit laskettu 8h.Niin miksi hän selviää hommista 4h.Kuntahan maksaa lomittajalle palkan 8h.
Tuntipalkkaisena lomitan ja listoihin merkkaan tasan ne tunnit jotka tilalla vietän. Minulle ei tarvitse tekemättömästä työstä maksaa, edes kunnan. Omapa on tilan asia jos ei järjestä hommia koko ajaksi. Täällä meillä päin ku on tapana että jos ilmoitetut tunnit tule täyteen niin ne sitten vähennetään vuosilomista.
Ja mitä tulee kahvitteluun niin välillä oikein tympäsee kun kahvia ollaan tyrkyttämässä joka välissä...Joskus sitä jopa kärrätään navetalle lypsyn välissä juotavaksi... - jag mää
miettikäähän kirjoitti:
en haluaisi mennä ers koko kahveelle niin sitten ollaan naama nv, kun ilimootan, notten tule. Mikään ei kelepaa. Siksipä menen kuiteskin ja hörppään kahveen kitusiin nopsaan. Misääs päin sää olet niin taharoon sinne suunnalle.
- ihimeestä
maatilantyttö kirjoitti:
hei
Lomittaja pulaa ei ole ainakaan meillä ollut.sää oikeen olet kotosin tuollaisilla työajoilla?? et ole kyllä lehmää nähnytkään.
Ja kyllä täälä suunnalla pidetään huoli, että lomittajlle tulee se 11 tunnin lepo väli. Välillisestihän se voi olla vaan 7 tuntiakin. mutta älä heittele tuollaisia tunteja, kun et mistään mitään tiedä!
- revolting
lomittajassa se kun se tulee hänen maatilalleen hoitamaan hänen karjaansa eikä ota jokaista askelta niinkuin hän.
Lisäksi lomittaja on laiska ja oppimaton, ei haluakaan oppia sitä mitä 40-luvun maamies- ja emäntäkoulussa opetettiin ja johon v. 20007 luotetaan edelleen kuin postillaan.
Maajussi ei muista sitä että hän itse on lomittajaa pyytänyt ja tarvitsee, vaan ylhäisessä isäntä-emäntämäisessä korkeudessaan tarkkailee lomittajan joka tekoa ja kuluttaa lomansa siinä.
Olen itse ollut työssä siinä hommassa ja sanonkin että voi sinua raukkaa jonka maailma on hyljännyt ja joudut lomittajana pettusi ansaitsemaan.- revolting
Olin varmaan äskeisessä viestissäni liian agressiivinen.
Tarkoitukseni ei ole loukata ketään, vaan parempinkin ärsyttää mahdollisimman monta mielipidettä esille, niissä yleensä on asiaakin, mitä tuossa äskeisessä ei niin tähän päivään sopien ollut.
Nykyään nuoret ammatinharjoittajat on ymmärtääkseni melko kouliintunutta väkeä.
Ja lomittajan työ on kyllä aika epäkiitollista, koska kaikki on vedetty liian tiukille niin lomitusten saajien kuin lomittajienkin osalta. Hyvää kevättä. - melkein
revolting kirjoitti:
Olin varmaan äskeisessä viestissäni liian agressiivinen.
Tarkoitukseni ei ole loukata ketään, vaan parempinkin ärsyttää mahdollisimman monta mielipidettä esille, niissä yleensä on asiaakin, mitä tuossa äskeisessä ei niin tähän päivään sopien ollut.
Nykyään nuoret ammatinharjoittajat on ymmärtääkseni melko kouliintunutta väkeä.
Ja lomittajan työ on kyllä aika epäkiitollista, koska kaikki on vedetty liian tiukille niin lomitusten saajien kuin lomittajienkin osalta. Hyvää kevättä.niskakarvat nousi pystyyn kun luki tuon edellisen, ensimmäinen ajatus että taas siellä joku kirjaviisas agronilkki ylimielisyyttään ja halveksivan asenteensa kanssa örveltää.
Eikös se mene niin että talossa talon tavoilla?
Lutusia te lomittajat ootte. - revolting
melkein kirjoitti:
niskakarvat nousi pystyyn kun luki tuon edellisen, ensimmäinen ajatus että taas siellä joku kirjaviisas agronilkki ylimielisyyttään ja halveksivan asenteensa kanssa örveltää.
Eikös se mene niin että talossa talon tavoilla?
Lutusia te lomittajat ootte.sillaihan se menee täs maailmas, ja semmosille ilkeilee enempi kenestä vähänkin tykkää mut korjaus sentään tuli ajoissa ettei olla viha-miehiä/naisia?
- kaikki hyvin
revolting kirjoitti:
sillaihan se menee täs maailmas, ja semmosille ilkeilee enempi kenestä vähänkin tykkää mut korjaus sentään tuli ajoissa ettei olla viha-miehiä/naisia?
Kuinkas se menikään rakkaudesta ja tykkäämisestä, iesus kun on vanha ja harva päänuppi ettei muista mutta kuitenkin jotain siihen tyyliin että sitä kiusaa jota rakastaa, ei ne sanat noin ollu mutta jotanki sinne päin kuitenki.
- revolting
kaikki hyvin kirjoitti:
Kuinkas se menikään rakkaudesta ja tykkäämisestä, iesus kun on vanha ja harva päänuppi ettei muista mutta kuitenkin jotain siihen tyyliin että sitä kiusaa jota rakastaa, ei ne sanat noin ollu mutta jotanki sinne päin kuitenki.
NIINHÄN SE TAISI OLLA. JATKOJA!
- loimitettava
Olin lomittaja yli 20-vuotta,ihmettelin ja itkin joskus saamaani kohtelua.Nyt olen itse matal.yrittäjä ja miulla on nautoja.Nyt huomaan kohtelvani lomittajiani kuin itseäni aiemmin.Toki olen piiiiitkä pinnainen,mutta kehveli,kun tulee sanottua joskus pahasti.Olis siis tarpeellista olla kokemusta molemmilta puolilta,kuten minun kohdallani.Sehhää on selvä ettei talontavoille opi päivässä,parissakaan.Ja kyllä immeisestä äkkiä näkee kuka HALUAA oppia karjanhoidon ja kuka roikkuu parempia töitä odotellessa,maatal.lomittajana.
- lomittajatar
kysymys...Luin noita viestejä, ootte varmaan kaikki etelä-keskisuomesta, nimittäin täällä pohjoisessa on kyllä asiat paljon paremmin.
Eiköhän jokaisesta ihmisestä löydy jokin ärsyttävä piirre....
Varmaan myöskin isännistä ja emännistä...
Itteeni ärsyttää vanhat ( -50) isännät jotka jaksaa lannoittaa peltoja( jauhaa paskaa ) kun nuorempi naislomittaja tulee töihin...
Ihan kun jonkun ulkonäöllä ois mitään tekemistä missä työnsä tekee.
Joskus isäntä lappaa koko ajan navetalla muka jotain kyselemässä,riittääkö rehut sun muuta...
Pikku kaljossaan hyvä ettei jo käsiksi käydä..
Mutta työtäni en vaihtais mistään hinnasta... ;)- miä vain
11 tunnin YHTÄJAKSOINEN vapaa tarkoittaa sitä että jos aamulla tulee kuudeksi niin illalla pitää olla viimeistään klo 19 pois navetasta. Ja tähän kun lasket päälle ajoajat (voi olla tuntikin suuntaansa) niin käytännössä lepoaika jää siihen 9-10 tuntiin. 10 tunnin lypsyvälillä tuo onnistuu mutta eipä enää pidemmällä...Jotkut kunnat ovat muuten ottaneet "linjaksi" sen että työt tulee tehä 06.00 ja 18.00 välillä...
Miksi ihmeessä opettaa lehmät kellontarkoiksi lypsyajan suhteen? Sitten kun tulee pienikin heitto (esim konevika, sähkökatko tms) niin herkimmät lehmät soluttaa viikon, että näin! - maatilantyttö
miä vain kirjoitti:
11 tunnin YHTÄJAKSOINEN vapaa tarkoittaa sitä että jos aamulla tulee kuudeksi niin illalla pitää olla viimeistään klo 19 pois navetasta. Ja tähän kun lasket päälle ajoajat (voi olla tuntikin suuntaansa) niin käytännössä lepoaika jää siihen 9-10 tuntiin. 10 tunnin lypsyvälillä tuo onnistuu mutta eipä enää pidemmällä...Jotkut kunnat ovat muuten ottaneet "linjaksi" sen että työt tulee tehä 06.00 ja 18.00 välillä...
Miksi ihmeessä opettaa lehmät kellontarkoiksi lypsyajan suhteen? Sitten kun tulee pienikin heitto (esim konevika, sähkökatko tms) niin herkimmät lehmät soluttaa viikon, että näin!Tapoja tehdä työ lienee yhtä paljon kuin työntekijöitä. Olemme joskus ihmetelleet naapurin työnteko tapoja. Samoin ovat naapurit ihmetelleet meidän. Itse tykkäämme säännöllisestä rytmistä lypsyssä ja lehmät ovat tottuneet siihen. Esim. sähkökatkoksiin meillä on varauduttu varavoimalla. Pitää vain koputtaa puuta, jottei suurempia ongelmia tulisi esim. lypsykoneen tai tankin kanssa.
- kuitenkin
maatilantyttö kirjoitti:
Tapoja tehdä työ lienee yhtä paljon kuin työntekijöitä. Olemme joskus ihmetelleet naapurin työnteko tapoja. Samoin ovat naapurit ihmetelleet meidän. Itse tykkäämme säännöllisestä rytmistä lypsyssä ja lehmät ovat tottuneet siihen. Esim. sähkökatkoksiin meillä on varauduttu varavoimalla. Pitää vain koputtaa puuta, jottei suurempia ongelmia tulisi esim. lypsykoneen tai tankin kanssa.
kaikkien oletetaan tuntevan omat tavat. Ne on niitä ainoita oikeita omasta mielestä. Tykkään lomittajista jotka käyttävät omia aivojaan. Isompia ongelmia on ollut vain yhden lomittajan kanssa. Ei uskonut ohjeita. Syötti kaikki kolmeksi päiväksi varatut rehut yhtenä päivänä. Hiki tuli, kun näki tilanteen, onneksi lehmät paranivat eikä yksikään kuollut. Samainen juuttuu tekemään moniksi minuuteiksi samaa työvaihetta. Ei voi ohjeilla auttaa tilannetta.Eli onneksi suurin osa on hyviä lomittajia. V...uilun voi sietää onhan lomaa vain 24 päivää, eikä tutuille lomittajille tarvitse rautalangasta vääntää.
- seuraavat seikat lomittajassa
Mitä tässä nyt luettelen ei ole todellakaan yhden lomittajan kontolla ja suurin osa aika pieniä juttuja, mutta kun kerran kysyit niin vastaan =))
*Ei pestä saappaita kuljettaessa ruokintapöydälle tai maitohuoneeseen
*Jätetään työkalut käsistä mihin sattuu
*Ei sanota suoraan jos on ongelmia
*Ei tulla kysymään jos on jotain poikkeavaa
*Sirotellaan kuivikkeita sinne tänne monta kertaa päivässä
ja viimeeksi
*EI LUETA OHJEITA
Ja todellakin oikeasti arvostan suurinta osaa lomittajista todella paljon, mutta porukkaan kuin porukkaan mahtuu aina mukaan joku huonompikin. Kaikki mainitsemani asiat johtuvat vain siitä, että ne ovat ylhäällä ohjeissa ja lisäksi olen vielä monesti ystävällisesti maininnut niistä työtä tehdessä mutta asiat ei muutu. En kyllä millään muotoa vihaa lomittajiani mutta kyllähän se ärsyttää kun aina saa mainita samoista pikku seikoista. - ksujdj
Lomittajissa ärsyttää etteivät ole kuin robotteja,Tekisivät kaiken sanomatta ja ilman ohjeita!Eikä tarvisi perässä kulkea ja käskeä...
- tähän
ammattiin ole, huomattu on ikävä kyllä.
Toiset pieksää elukat isäntäväen poissaollessa ja saa paljon pahaa aikaan.
Toiset oikoo kaikessa mahdollisessa,että toinen saa sitten tehdä senkin hommat.
Ja eikä oo sitä suuta sannoo ja pyytää apua.
Ite oon 5 vuotta kiertäny, ja on nähty laidasta laitaan , yhdelle miespuoliselle sanoin todella pahasti kun meinas kouluttaa lehmän, loppu siihen.
Pahimmat kovakouraiset lomittajat joutas ampuu kuuhun.... - on niin
tähän kirjoitti:
ammattiin ole, huomattu on ikävä kyllä.
Toiset pieksää elukat isäntäväen poissaollessa ja saa paljon pahaa aikaan.
Toiset oikoo kaikessa mahdollisessa,että toinen saa sitten tehdä senkin hommat.
Ja eikä oo sitä suuta sannoo ja pyytää apua.
Ite oon 5 vuotta kiertäny, ja on nähty laidasta laitaan , yhdelle miespuoliselle sanoin todella pahasti kun meinas kouluttaa lehmän, loppu siihen.
Pahimmat kovakouraiset lomittajat joutas ampuu kuuhun....että suurin osa lomittajista on ammattinsa osaavia.
- viola
Eivät ilmoita edellisenä päivänä tulevatko.Tulevat nihin aikaa sattuu,jos tulevat silloinkaa.Puhuvat kylillä asioista.Eivät pidä hattua.Eivät seuraa kiimoja,soluja.Tekevät työt liian joutuisasti/kiireesti.Kännykät töissä mukana.
- onnellinen onkimato
Kyllä hyvin tietää edellisen talon asiat ja vähän muidenkin, kun on esim. sijaisaputapauksessa lomittajan kanssa navetalla. Ei se minua,tällaista pahanpuhujaa haittaa, mutta tulee vaan mieleen mitä sitten minusta eteenpäin puhutaan (puhutaan varmasti pienillä paikkakunnilla muutenkin). Kaljaveikon, hienohelman, tärkeilijän ym nimityksen saa aikas lailla helpolla, ei tarvitse olla kuin huono päivä lomittajalla tai jopa meillä maajusseillakin.
- näistä
asioista suoraan lomittajien kanssa.Itelle on tullut moni emäntä ja isäntä moittimaan edellisiä lomittajia ja kun oon kysyny että sanoitteko noista epäkohdista suoraan kyseiselle lomittajalle niin tuumaavat että eipä oo tullu puheeksi.Paljon helpommalla molemmat pääsis kun asiat käsiteltäs heti paikan päällä.Eri asia sitten on jos lomittaja ei tee niinkuin on pyydetty,näistä asioista sitten palautetta lomatoimistoon.Kännykän pito mukana navetalla on hyvä asia jo työturvallisuudenkin takia,jos sattuu vaikka tapaturma itelle niin voi soittaa apua.Ja mitä tuhon hatun käyttöön tulee niin se kai ei ole niinkään oleellinen seikka,toki sekin voi joitain ärsyttää.Siihen soittamiseen tilalla edellisenä päivänä: ainakin meidän paikallisyksikössä maksetaan puhelinrahaa 4 euroa kuukaudessa,jos ei soittele niin sitä ei makseta.
- minua ärsyttää tiloilla...
-useasti tehdään kahden ihmisen työt.
-sosiaalitilosta ei tietoakaan.
-teetetään kaikki rästiin jääneet työt(vasikoiden karsinan siivoukset,ikkunoiden/maitoputkien pesu...)
eihän se ole meidän tehtävä ilmoittaa taloon tuloamme,se on lomatoimiston tehtävä.ketä se kännykkä haittaa??lehmiäkö?!me lomittajatkin olemme ihmisiä joilla on sosiaalinen elämä,uskokaa tai älkää!!
tänne kirjottajilla on vissiin liian vähän töitä kun ehtivät tällä märehtimään asioita tai asiat todella hyvin kun ei ole muuta tekemistä....?
keskustelkaa tosiaan lommittajan kanssa ei se täällä haukkumalla parane. - ottaa
päähän kyllä monta kertaa, kun ei tiedä onko lomittaja tulossa vai ei.
Koskee lähinnä sijaisapulomitusta. Kun joutuu aamulla ottamaan vahvan lääkityksen, niin olisi hyvä tietää edellisenä iltana lomittaja tilanne.
Samoin jatkuva kännykällä leikkiminen harmittaa. Ei siinä ehdi vilkaista lehmään päin kun pitää toisella kädellä näpytellä tekstaria kun toisella antaa jauhoja lehmälle.
Ja jatkuva kiire on lomittajalla, vaikka tunnit eivät tule täynnä.
Meiltä lomittaja kyllä saa lähteä aikaisemminkin pois jos on tehnyt tarvittavat hommat aikaisemmin.
Mutta se kiire kun ekaksi taloon tullessa sanotaan että ollaan menossa vanteita ostamaan tms. että ei ehdi tekeen kaikkia hommia tällä kertaa.
- se joo
Viimekertanen ärsytti kun ei antanu, eukonkin sain sopivasti taas kylille järjestettyä. Aina on ennen antanu, nyt jonkun pojankollin oli löytäny kyliltä.
- tk78
lomittajana tehnyt pyydetyt työt ja kohtalaisen rivakasti mutta laadusta tinkimättä. Kiirettä olen pyrkinyt olemaan näyttämättä ja juonut ne kahvit mennen tullen niinkuin useassa talossa vielä jopa vaativat vaikka monesti ehkä oikeastikkin olisi hieman kiire koska mulla itselläkin oma tila hoidettavana. Tunteja en tilalla norkoile täyteen vaan merkkaan tunnit jotka työlistassa määrätty. Ja hyvin homma toimii niin kauan kun ei joka minuuttia kytätä.
Niin ja lomittajan hommassa pärjää sellainen joka ei joka pykälää tuijjota vaan oppii näkemään jo ensi silmäyksellä navettaan tullessaan miten sillä tilalla työt tehdään. Tietty suurpiirteys on plussaa! - suurpiirteisyyttä, pyydän
tk78 kirjoitti:
lomittajana tehnyt pyydetyt työt ja kohtalaisen rivakasti mutta laadusta tinkimättä. Kiirettä olen pyrkinyt olemaan näyttämättä ja juonut ne kahvit mennen tullen niinkuin useassa talossa vielä jopa vaativat vaikka monesti ehkä oikeastikkin olisi hieman kiire koska mulla itselläkin oma tila hoidettavana. Tunteja en tilalla norkoile täyteen vaan merkkaan tunnit jotka työlistassa määrätty. Ja hyvin homma toimii niin kauan kun ei joka minuuttia kytätä.
Niin ja lomittajan hommassa pärjää sellainen joka ei joka pykälää tuijjota vaan oppii näkemään jo ensi silmäyksellä navettaan tullessaan miten sillä tilalla työt tehdään. Tietty suurpiirteys on plussaa!joo, tällai on minusta ainakin ihan hyvä. Tietty oman järjen käyttö on hyvä asia.
Jos solutukset on merkattu, niin ne kyllä voisi hoitaa erillislypsynä, varsinkin jos niin on pyydetty. Meillä ei näin kuitenkaan tehty ja tuloksenhan sitten arvasi. Oli ollut kuulemma vähän kiire ja oli jotenkin jäänyt tekemättä.
- miina
Eikö yrittäjille lomittajan työ kelpaa vai..
Pitäisikö olla joku ilotyttö jotta mielyttää, No voi helvetti.- kuulostaa ihan lehmän nimeltä
keskellä päivää vetäset tollasen vastauksen, olisin luullu että joskus aamuyöstä ti kommentti olis laitettu. onkohan sulla lääkitys kunnossa? Ja gallerian profiili ei ole julkinen... hmmm
- elämä on...
Lomittajan työ kelpaa kyllä, kunhan hän ei aiheuta tilalle tappiota. Eli jos eläimet sairastuvat tai jopa kuolevat huonon hoidon takia, niin kyllä minun mielestäni työstä voi ja saa valittaa. Lomittajan työ nyt vaan on sellainen, että esim. maitotilalla voit saada aikaan tosi isoa tuhoa jo parissa päivässä, jollet noudata annettuja työohjeita (esimerkkinä antibiootti maidon erilleen lypsy). Tuskinpa itsekään katselisit iloisin mielin työntekijää yrityksessäsi, joka tekee pelkästään tuhoa?!
- miukumauku13
On tosin ollut sellainen joka selvittää liikaa muiden tilojen asioita. Pistää miettimään selvittääkö oman tilan asiat samalla tavalla. Ehdottomasti pitää olla luotettava!
- tiedän
Tälläiselle lomittajalle kenkää ehdottomasti.Eikö hän muka tiedä että lomittajalla on ehdoton vaitiolovelvollisuus!!!Muiden tilojen asioista ei puhuta kenellekään-ei kenellekään!
Ilmoita kuntasi lomatoimeen tälläisestä "suupaltista".
Täytyy saada sen palutetta tälläisesta !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047