Apua kynsien leikkaukseen!!

Sofia-77

Apua!!
Olen ollut onnellinen kaninomistaja kuukauden verran ja nyt olisi aika leikata kynsiä, mutta tämä minun muuten niin iloinen ja seurallinen pupuni ei anna nostella itseään ja jos yritän sitä häkistä nostaa syliin se menee aivan paniikkiin ja hakkaa takajaloillaan joten en pääse edes yrittämään kynsien leikkausta.. onko minun pakko kuskata se joka kerta eläinlääkärille kynsien leikkuuseen..?? Olisiko jollain hyviä ideoita??

15

7034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hermanni75
      • kanipööö

        Kani kiinni pakolla ja kunnolla kainaloon, etu- ja takajaloista kiinni niin eittei pääse rimpuilemaan.
        Toinen ihminen sitten leikkaamaan kynnet, helppoa kunhan vähän harjoittelee. :)


      • kanifani
        kanipööö kirjoitti:

        Kani kiinni pakolla ja kunnolla kainaloon, etu- ja takajaloista kiinni niin eittei pääse rimpuilemaan.
        Toinen ihminen sitten leikkaamaan kynnet, helppoa kunhan vähän harjoittelee. :)

        Meilläkin on vähän samaa ongelmaa ollut. Meillä on ainakin auttanut kun olemme ottaneet kanin kiinni pyyhkeellä. Kun kani on pyyhkeessä se ei pääse rimpuilemaan eikä potkimaan. Otat vain jonkun pyyhkeen, odotat että kani tulee lähellesi ja laitat
        pyyhkeen kanin päälle ja nostat kanin. Toivottavasti tästä oli apua =)


      • Kanirakas <3
        kanifani kirjoitti:

        Meilläkin on vähän samaa ongelmaa ollut. Meillä on ainakin auttanut kun olemme ottaneet kanin kiinni pyyhkeellä. Kun kani on pyyhkeessä se ei pääse rimpuilemaan eikä potkimaan. Otat vain jonkun pyyhkeen, odotat että kani tulee lähellesi ja laitat
        pyyhkeen kanin päälle ja nostat kanin. Toivottavasti tästä oli apua =)

        Mut eihän kanin päälle saa laittaa pyyhettä tai mitään vastaavaa!! Kani voi saada traumoja, ja sitten se ainakin on arka eikä välttämättä ikinä kesyynny kunnoliseksi kaniksi... Joten en suosittele laittamaan pyyhettä kanin päälle. Kani kannattaa opettaa nostamiseen vaikkapa herkkupalalla. Tsemppii! ;-)


      • ....................
        Kanirakas <3 kirjoitti:

        Mut eihän kanin päälle saa laittaa pyyhettä tai mitään vastaavaa!! Kani voi saada traumoja, ja sitten se ainakin on arka eikä välttämättä ikinä kesyynny kunnoliseksi kaniksi... Joten en suosittele laittamaan pyyhettä kanin päälle. Kani kannattaa opettaa nostamiseen vaikkapa herkkupalalla. Tsemppii! ;-)

        Miksi sitten eläinlääkärit nostelee niitä pyyhkeellä jossain ulkomailla?
        Sen tahtoisin kyllä tietää... :)


    • miä vaan

      Itse kävin aluksi leikkauttamassa kanini kynnet eläinkaupassa (on huomattavasti halvempaa kuin eläilääkärillä) kaikki eläinkauppiaat eivät toki leikkaa, kannattaa kysyä ensin, ennen kuin lähtee liikenteeseen pupusen kanssa.
      Sitten sain hyvän neuvon: Kanit "taintuvat" kun ne makaavat selällään ja jopa nauttivat tässä asennossa kynsien leikkaamisesta. Istu lattialla, niin kanisi ei pääse putoamaan korkealta, jos se rimpuilee. Käännä makaamaan selälleen, niin että pää on hieman alaspäin. Ainakin mun kanini köllöttelee siinä ihan kiltisti ja omat kädet jäävät vapaaksi kynsien leikkaamiseen. Muuten sylissä pitäminen on aika rimpuilemista. Kanini ei oleenkaan viihdy sylissä, mutta nyt kynsien leikkaaminen sujuu.

      • Anonyymi

        Jos joku vielä tätä vanhaa ketjua lukee, niin päivitystä tuohon, että nykyään ei ollenkaan suositella kanin selälleen laittoa. Se on kanille hyvin stressaavaa ja saattaa viedä jopa hengen. Aiemmin tätä on kyllä pidetty hyvänä konstina ja itsekin olen sitä aiemmilla kaneillani käyttänyt.


    • Ellen

      Meillä on kans hirveitä ongelmia pupun kynsien kanssa. Tuntuu että on pakko viedä jonnekkin leikattavaks kun kotona ei onnistu. Meidän Elleni kun ei pysy selällään vaikka kuinka yrittää, joten sekään ei auta :S

    • 4 Pupun omistaja

      Minulla on suuri ongelma kun meillä on 4 kania ja ne on aika vanhoja kaikki ja minun pitäisi leikata kynnet niiltä, mutta pelkään että ne saa sydänkohtauksen ja en ole ennemin leikannut niiden kynsiä koska ne kuluu siinä puu alustalla ennen. Mitä teen autakaa minua???

    • Iiris-kani <3

      En mäkään osaa vielä leikata :D mutta siskon kaveri leikkaa ne aina :D

    • onzku_

      Laitat jalkojen väliin selälleen

    • pipsukka

      Jalkojen väliin selälleen toimii meilläkin sillon kun kani ei halua että leikataa. Meillä oli aiemmin sama ongelma eli kani ripuili sylissä ja puri. Murisi jo kun käden laittoi häkkiin. Asia selvisi nopeasti hiukan nettiä tutkimalla ja järjellä- meillä oli tytölle jäänyt jostain rimpuilu kerrasta huono kokemus ja pelkäsi sen takia. Hetki, n.2kk meni kesytyksessä, ja nyt kani antaa ihan nätisti leikata. Mulla on jokaisella "sylissä viihtymättömällä" kanilla tepsiny se, etten ole ruvennut heittelemään ja vääntelemään vaan istuttanut kanin mahalleen peppu mahaani päin ja siitä nätisti pään vierestä napsassut ilman tassujen liikaa koskettelua/heittelyä. Meillä on yhdellä pupulla vähän arat tassut eikä anna edes muute leikata. En muutenkaan koskaaaan heittelisi pupuja selälleen ellei ole aivan pakko.

    • Puputieto

      Kannattaa ottaa joku vanhempi tai vanhempi sisko/veli avuksi joka pitää kania kiinni. Ja jos kani ei tykkää olla selälleen älkää laittako sitä selälleen :)

    • puppe-pupu

      Meillä on kynsien leikkaamista hieman helpottanut se, että kani tietää saavansa aina herkkupalan kun kynnet on leikattu. Ja suosittelen itsekin peittämään kanin silmät ja pitämään tukevasti kiinni kainalossa selällään. Jos kani vieläkin yrittää purra niin sitten vaan vanhat nahkahanskat käteen.

    • Kanifani66

      Hellurei!!

      Meillä kania yrit'mme leikata kynnet mutta se on vähän vaikeaa kuin kani piiloutuu nurkkiin ja Jos yrittää ottaa syliin niin ei onnistu,kuin kani rimpuilee ja menee pois.. Mitä nytten täytyy tehdä? Voisisko joku auttaa? :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe