Kupariallergia

Kohtalotovereita

Poden melko harvinaista kupariallergiaa. Metallia
on kyllä melko helppo välttää, mutta haluaisin kartoittaa ko. allergian yleisyyttä.

6

3079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekisteröitymätön

      Tämän artikkelin mukaan kupari on top10-sarjaa kosketusallergioissa. 3,7 prosenttia on kyllä aika vähän, erityisesti kun ottaa huomioon, että tulos on saatu ihmisiltä, joilla on jo jokin kosketusallergia, eli ovat todennäköisesti atoopikkoja tai muuten alttiita.

      Minulla on vain kromi ja nikkeliyliherkkyys, kuparille en ole vielä herkistynyt ja toivon, etten herkistykään, koska se vaikeuttaisi metalligrafiikkaharrastusta melkoisesti...

      Tuon kromiallergian kanssa olen yrittänyt etsiä kohtalotovereita, mutta vielä ei ole otokseen sellaisia sattunut.

      ----
      Pediatric Dermatology
      Volume 20 Issue 2 Page 119 - March/April 2003
      Stefan Wöhrl, M.D., M.S, Wolfgang Hemmer, Ph.D, Margarete Focke, Ph.D, Manfred Götz, M.D, Reinhart Jarisch, M.D (2003)

      Patch Testing in Children, Adults, and the Elderly: Influence of Age and Sex on Sensitization Patterns
      Abstract: Patch testing was done on 2776 consecutive patients (76.5% female) with a locally revised standard series of 34 contact allergens and the results analyzed for age- and gender-specific differences. At least one positive epicutaneous test reaction occurred in 48.9% of patients. Nickel (20.9%), ethylmercuric chloride (13.2%), thimerosal (11.8%), fragrance mix (9.3%), metallic mercury (8.9%), palladium (5.8%), balsam of Peru (3.8%), copper (3.7%), cobalt (3.3%), and chromium (2.3%) were the 10 most important sensitizers. The following tested allergens with sensitization rates of more than 1% were not part of the usual standard series: ethylmercuric chloride, metallic mercury, copper, propolis (1.3%), propylene glycol (1.0%). Reactions to nickel, cobalt, and palladium, but not to chromium, were significantly more abundant in females (p < 0.002, chi-squared test). The overall sensitization rate was highest in children less than 10 years old (62%) and decreased steadily, to be lowest among patients more than 70 years old (34.9%). The rate of positive reactions to nickel and thimerosal decreased with age, while fragrance mix and metallic mercury stayed at the same level through all age groups.

      • Kysyjä itse

        Kiitos vastauksesta. Olen myös allerginen muille metalleille ja kuparin ohella myös "huonolle" kullalle, jonka kuparipitoisuus on suuri.
        Nikkeli on pahin, mutta lähes kaikki muut metallit ovat huonosti siedettyjä ainakin koruina pidempään käytettynä, jälkeläisilläni on sama ongelma, mutta kuparin periytymisestä en ole täysin varma.


    • penskoi

      Minä olen myös allerginen kuparille koska siinä on nikkeliä. Tosin hyvin, hyvin vähän, mutta silti on. Olen ottanut selvää aikoinaan asiasta. Lisäksi minulla on todettu allergia Palladium chloridille. Se löytyi hammassarjasta ja hampaistoni on vuosia oireillut monin tavoin. Kukaan lääkäri ei kuitenkaan kerro, tai ole tietävinään, missä minulla sitä on suussa. Pelottaa ihan koska se on myrkky. Kenelle voin edes valittaa jos minun suuhuni on joskus laitettu tappavaa, syöpää aiheuttavaa myrkkyä hammaskorjausten yhteydessä? Vastauksena olen saanut vain, että hammaslääkärit ovat sitä joskus käyttäneet, mutta eivät enää!!

    • Raksu--

      Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun mulle on tullut uuden kuparikierukan laitonjälkeen kaikkea ihmeellistä oiretta.

      • mä vaan

        Millaisia oireita Raksulle on tullut?


    • ääks89

      Täällä ihan sama!! Paino noussut kierukan jälkee 15kg ilman syytä! :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe