Leppäallegikot

Löytyykö muita

Löytyykö muita, jotka ovat lepälle allergisia?
Miten ko. siitepölystä selviätte. Miten oireilette? Oletteko myös muille siitepölyille allergisia tai ristireaktiona ruoka-aineille?

10

2751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun asia

      Ei muille siitepölyille. Lepäallergiani muutenkin iän myötä oikeastaan hävinnyt. Kissa-allergia myäs lievä.

    • Leppäallergia

      Minun vasta alkoi yli nelikymppisenä ja runsaina kukintavuoisna tilanne on ihan mahdoton. En silti ole tietääkseni alleginen muille siitepölyille. Tavallisesti lepälle allergiset ovat myös koivulle allergisia. Kissalle tai koiralle en ole allerginen.

      • allergikko myös

        Heip..täällä myös leppäallergikko, ja ekat oireet alkavat hiipiä jo tänä keväänä. toinen joka jo kohta kukkii on pähkinäpensas, sekin voi tuoda oireita.Mulla oireena mm.silmiten kutina, limaa kurkussa, nenä vuotaa jne,...muita allergioita mulla on koivu, pujo=pahin, histamiini(mitä se ikin onkaan), kissa, selleri, palsternakka, porkkana..tässä ainakin näitä puiden sukulaisia, joista voi tulla oireita. kannattaa mennä allergiatesteihin.


      • Leppäallergikko
        allergikko myös kirjoitti:

        Heip..täällä myös leppäallergikko, ja ekat oireet alkavat hiipiä jo tänä keväänä. toinen joka jo kohta kukkii on pähkinäpensas, sekin voi tuoda oireita.Mulla oireena mm.silmiten kutina, limaa kurkussa, nenä vuotaa jne,...muita allergioita mulla on koivu, pujo=pahin, histamiini(mitä se ikin onkaan), kissa, selleri, palsternakka, porkkana..tässä ainakin näitä puiden sukulaisia, joista voi tulla oireita. kannattaa mennä allergiatesteihin.

        Kiitos tiedoista, itse en ole tietääkseni allerginen muille siitepölyille, loppukesästä jokin kosteikossa kukkiva kasvi on lisäksi oireita tuottava, en tiedä varmuudella mikä. Tosiaan unohdin ulkomaalaiset männyt ovat todella pahoja oireita tuottavia. Ongelmaa ei ole testattu Suomessa, koska täällä niitä on vielä melko vähän. Leppä-allergiaa on kahta tyyppiä, samoin on koivun laita. Toinen tyypeistä ei se yleisempi on yhteinen koivulle ja lepälle. Omat oireeni eivät ole maaseudulla yhtä pahat kuin kaupungissa. Saasteet lisäävät oireita. Olen epäillyt allergiaani liittyvän myös ruoka-allergiaa.
        Lepälle olen allerginen ja oireet viittaavat vähintään kahteen eri allergiatyyppiin. Allergiatyyppejä on kaikkiaan neljä. Antihistamiini auttaa vain ykksötyypin allergiaan. Kortisoni ehkä muihin tyyppeihin paremmin, mutta käytössäni on toistaikseksi vain antihistmiinia.


      • Leppäallergikko
        allergikko myös kirjoitti:

        Heip..täällä myös leppäallergikko, ja ekat oireet alkavat hiipiä jo tänä keväänä. toinen joka jo kohta kukkii on pähkinäpensas, sekin voi tuoda oireita.Mulla oireena mm.silmiten kutina, limaa kurkussa, nenä vuotaa jne,...muita allergioita mulla on koivu, pujo=pahin, histamiini(mitä se ikin onkaan), kissa, selleri, palsternakka, porkkana..tässä ainakin näitä puiden sukulaisia, joista voi tulla oireita. kannattaa mennä allergiatesteihin.

        Hei, kirjoitin hieman väärin, yleisempi allergiatyyppi on se yhteinen allergia koivulle ja lepälle, itse en ole kuin lepälle ja se tyyppi on harvinaisempi, mutta todella paha. Pähkinäpensasta en ole testannut. Leppä on aiheuttanut täällä Hämeessä oireita jo pitkään ja ihmettelin omia tulehdusreaktioitani. Bakteeritartunnat ja krooniset muut infektiot pahenevat allergioiden aikana myös.


    • Tukossa.

      Mullakin leppäallergia, tosin myös koivu. Jomman kumman (luultavasti koivun) ristiallergian myötä on tullut todella paha omena-allergia. Saattaa olla niinkin paha, että toisen tarvitsee syödä läheisyydessäni omenaa, niin henki ei enää kulje. Muille jutuille en kuitenkaan erityisemmin ole allerginen. Eläimistä hevoset ja kissat tuottavat ongelmia.

      Allergia on paha ja joinakin vuosina siitä ei tunnu selviävän. Viime vuonna löysin Nasaleze -selluloosajauheen ja uuden antihistamiinin, jonka nimi ei nyt tule mieleen, alkaa x:llä. Muuten nuo allregikoille annetut neuvot käytössä, joka helpottaa jonkin verran. Jos kevät on runsassateinen, helpottaa huomattavasti.

      Tänä keväänä olenkin ulkomailla ja jännityksellä odotan, kuinka pahaksitämä tästä äityy. Tänään olen menossa apteekkiin helpotusta hakemaan jo olemassaolevien lääkkeiden lisäksi.

      Muistakaa allergikot, kevään jälkeen tulee onneksi kesä ja silloin allergiakin unohtuu -onneksi!
      Ja tsemppiä sitten heinänuhaisille!

      • Leppäallergikko

        Kyselin itse leppä-allergiasta, enkä saanut juurikaan aiemmin vastauksia, vaikka Suomessa oli jo suuriakin pampuloita siitepölykartalla. Allergikkojen on terveellistä vaihtaa mielipiteitä etenkin harvinaisempien allergioiden kohdalla, joista on hyvin vähän tietoa kirjoissakaan. Koivulle ovat allergisia lähes kaikki siitepölyallergiset, mutta lepälle harvemmat. Leppäallergisten ruoka-allergiat ovat vielä arvoituksia. Kiitos vastaajille, seuraavillekin jo etukäteen. Itse en ole selvästi allerginen kuin lepälle ja ulkomaalaisille männyille, mutta allergiani on paha ja luulen, että olen omenalle myös vähän ainakin juuri lepän kukinta-aikana.


    • Nuhanokka

      Mulla ilmeisesti myös leppä on se kaikista kamalin allergian aiheuttaja. Perässä tulee koivu. En ole varma, ehkä se pähkinäpensas tai männyt? Myös katu,-ja huonepöly aiheuttaa ongelmia. Kissasta tulee pahat oireet mutta koirasta ei mitään reaktioita.

      Reseptittömät antihistamiinit ym.lääkkeet ei enää tehonneet ja aloitin äskettäin lääkärin määräämät hengitettävät inhalaatio sumutteet ja jauheet(keuhkoja avaava ja hoitava lääke/ ruskea ja sininen). Nasofan merkkinen nenäsumute tuntuu toimivan.

      Yleisesti vois sanoa, että kun olo on pahimmillaan niin vaan väsyttää kamalasti ja olo on tokkurainen. Tuntuu ettei saa happea kunnolla. Varsinkin yöllä se ahdistaa.
      Saas nähdä miten noi uudet lääkkeet tepsii!
      Olis hyvä kuulla kokemuksia miten ootte muut allergikot pärjäilleet?

      • Leppäallergikko

        Itselläni lääkekokeilu on vasta alullaan eli ensin käytin vuosia apteekin käsikauppatuotteita. Tällä hetkellä käytössä on tuulix eli vaikuttavana aineena loratadiini. Oloni on tänä keväänä enemmänkin tukkoinen kuin vuotava. Saattaisi jokin muu lääke tehota paremminkin. Pelkään käyttöä uneliaisuuden takia.
        Olen pysytellyt pahimman kauden sisätiloissa mahdollisimman paljon etenkin tuulisina päivinä.
        Täällä Hämeessä keskikokoiset pallot siitepölykartalla ovat vaihtuneet pieniksi (koko maassa) ja Etelä-Suomen suuret pompulatkin samalla, joten pitäisi ainakin voida jo paremmin. Tomua kyllä riittää ulkona. Nuorempana vain ihmettelin jokavuotista "pääsiäsiväsymystä" kun pitäisi olla auringon ilmestyessä keväällä jo pirteämpi. Ilmeisesti leppäallergia kuuluu heikoimmin diagnositoiduksi allergiaksi. Etenkin jos ei ole esim. samalla koivuallerginen.


    • Tiedän kyllä

      mun leppäallergiaan. Onneksi pahin on jo ohi tältä keväältä, sillä leppä on kaikista pahin mun allergioista (leppä koivu heinät).

      Selvennyksenä, leppää vastaan ei siis ole olemassa siedätyshoitoa, mutta koivusiedätyksen, jossa itse olen käynyt nyt kaksi vuotta timotei-siedätyksen lisäksi, pitäisi auttaa myös leppään. Vaikea uskoa kuitenkin että auttaisi, kun nenä valui vettä leukaan saakka ja pää oli kuin haminan kaupunki :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3115
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2502
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2326
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2035
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe