En voi kuin ihmetellä

onko kukaan muu huomannut.

En ymmärrä sitä että kun alan vähentämään astmalääkettä hajut ei enää ota esim kaupoissa niin pahasti henkeen.Onko teillä kaikilla hajusteherkillä astmalääke käytössä?Oletteko ennen lääkettäkin ollut voimakkaasti yliherkkä hajuille??Voiko astmalääke laukaista hajusteyliherkkyyden???Kovasti olen miettinyt tätä hajusteyliherkkyyttäni ja se alkoi samalla kun sain 38-vuotiaana astmalääkkeen.Olenko ihan luulotautinen??????

17

1235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaiko ei

      Muuten en ota kantaa, mutta itse kokeneena ja allergia- ja astmalääkkeitä käyttäneenä voin sanoa, että lääkitys ei auta, jos yliherkkyys päässyt pahaksi.
      Avaavasta ei mitään apua, päinvastoin. Tulehdusta hoitavasta (itselläni oli Pulmicort) oli apua, MUTTA sekään ei olisi auttanut, ellei 'porukka' olisi jättänyt voimakkaita hajusteita pois - kyseessä kurssi.

      Olen ollut ns. viittä-vaille-astmaatikko jo -87, lienen edelleen. Varsinaista astmaa minulla ei ole diagnostisoitu. Astma-tyyppiset oireet ( muut) saan vain hajustekemikaaleista.

      Ruotsissa astma-tyyppisesti reagoivia tutkinut apulaisprofessori Eva Millqvist (samoin kuin professori Olle Löwhagen) on todennut, että [hajuste]kemikaaleista astma-tyyppisiä oireita saavia ei astmalääkitys auta, välttäminen on tällä hetkellä ainut tehoava hoito.
      Puhuivat tästä aiheesta Ruotsin radiossa kesällä 2005. Ruotsissa käytössä diagnoosi 'SHR' (sensorisk hyperreaktivitet). Googlella löytää tietoa, jos kiinnostaa.

      En usko, että astmalääkityksesi on aiheuttanut hajusteyliherkkyyttäsi, mutta avaavan käyttö voi itse asiassa olla haitaksi (näin minulle sanoi aikanaan eräs lääkäri).

      Ensin tulivat reaktiot, sitten lääkitys.
      Kun itse aloin reagoimaan hengitysteitse (ensin nuha/nenä tukossa, sitten alahengitystieoireet), ei nykyisenkaltaisia astmalääkkeitä edes ollut saatavissa. Minulle määrättiin Allergiasairaalassa Ventolinea, mikä oli yhtä tyhjän kanssa. Ei mitään apua, en käyttänyt kuin kokeeksi. Söin antihistamiineja, mutta eihän ne auta - Atarax sentään auttoi senverran, että sai nukutuksi.
      Jäin pois työelämästä ja lopetin lääkityksen.

    • pahimmillaan 2003

      jolloin myös astma diagnosoitiin.

      Hajuista olen kärsinyt 1990 alkupuolelta lähtien , vaivan pahetessa kokoajan, mutta ilmeisesti se home lopullisesti pahensi tilanteen.

      Muutin homeesta, hajuvesistä ja tupakasta erilleen , tuntuu kuin astmani olisi "loppunut" tulen vähillä lääkkeillä toimeen ja pahat kuumeet ja tulehdukset ovat olleet vähempänä ja vain hajualtistukset räjäyttävät kunnon alas , siihen ei auta astmalääke eikä avaava.

      Mulla ainakin tuli ensin hajuvamma sitten home joka pahensi astmaksi , mutta jos ei altisteita tilanne aika hyvä.

      • lukemaan Löwhagenin artikkelin

        Med differentialdiagnostiska kriterier kan patienten få rätt behandling
        | sid 3872 | 05-12-13
        Astma – en svårdefinierad sjukdom

        Olle Löwhagen, professor, överläkare, allergisektionen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset/Sahlgrenska, Göteborg

        löytyy:
        http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=2726


    • näin voi olla

      Kyllä, havaintosi voi olla ihan oikea. Monet lääkkeet voivat alkaa pidempään käytettynä provosoida, eli aiheuttaa itse sitä, mitä varten niitä annetaan. Omalla kohdallani olen varsin monen lääkkeen kohdalla tähän törmännyt.

    • Ei lääkityksiä mulla
      • aiheeseen

        Ja mitenhän tää linkki nyt liittyy tähän keskustelunaiheeseen?


      • hyvin
        aiheeseen kirjoitti:

        Ja mitenhän tää linkki nyt liittyy tähän keskustelunaiheeseen?

        Minä ainakin mielsin tään linkin sillätavalla, että kun kehoa rasittaa sinne kuulumattomilla aineilla yli kehon sietokyvyn, eihän se kestä. Ei minun ainakaan. Tuossa linkissä oli niin monta tuttua asiaa, joihin itse olen törmännyt, mm. klutamaatit, jotka aiheuttavat minulla hirvittävää oireistoa. Kun joillain tollaisilla saa kehon sekaisin, sehän reagoi monelle muullekkin asialle.

        Ja on tyhmää lähteä vaatimaan ympäristöltä asioita, joita ei itse oman terveytensä hoitamiseksi ole tehnyt, hoitanut... Ei maailma ympärillämme muutu, se on varmaa. Vaikka kuinka rätköttäisin toisten tuoksuista, eivät he muuta käyttäytymistään sillä. Vaan minun on itseni muutettava oman kehon rasitteita niin, että se ei enää reagoi tavanomaisen elämän tuottamille ärsykkeille.

        Noi limpparit on yksi hyvä esimerkki siitä, sekä E-koodilliset tarpeettomat lisäaineet. Mm. E621 on hirmumyrkky tällaiselle keholle. Mutta mutta, sinneppä vaan uppoaa monen monen outokumpuun näitä aineita, jotka pitävät yllä tuota alentunutta reagtiokynnystä.


      • viisautesi suuruutta
        hyvin kirjoitti:

        Minä ainakin mielsin tään linkin sillätavalla, että kun kehoa rasittaa sinne kuulumattomilla aineilla yli kehon sietokyvyn, eihän se kestä. Ei minun ainakaan. Tuossa linkissä oli niin monta tuttua asiaa, joihin itse olen törmännyt, mm. klutamaatit, jotka aiheuttavat minulla hirvittävää oireistoa. Kun joillain tollaisilla saa kehon sekaisin, sehän reagoi monelle muullekkin asialle.

        Ja on tyhmää lähteä vaatimaan ympäristöltä asioita, joita ei itse oman terveytensä hoitamiseksi ole tehnyt, hoitanut... Ei maailma ympärillämme muutu, se on varmaa. Vaikka kuinka rätköttäisin toisten tuoksuista, eivät he muuta käyttäytymistään sillä. Vaan minun on itseni muutettava oman kehon rasitteita niin, että se ei enää reagoi tavanomaisen elämän tuottamille ärsykkeille.

        Noi limpparit on yksi hyvä esimerkki siitä, sekä E-koodilliset tarpeettomat lisäaineet. Mm. E621 on hirmumyrkky tällaiselle keholle. Mutta mutta, sinneppä vaan uppoaa monen monen outokumpuun näitä aineita, jotka pitävät yllä tuota alentunutta reagtiokynnystä.

        Jos kaikki sairaudet on noin helposti hoidettavissa, mihin ihmeeseen tarvitsemme koko terveydenhoitoa. Ei tarvita lääkäriä eikä hoitajia, sinähän parannat kaikki tuosta vaan.
        Koita hyvä ihminen miettiä sellaista pientä asiaa, että ihminen on yksilö, niin rakenteellisesti, kuin toiminnallisestikkin. Vaikka kuinka olisi luomu ihminen ja söisi kaiken maailman antioksidantit ja vitamiinit, silti voi sairastua vaikka mihin.
        Antaisit hyvä ihminen toisten keskustella aiheista, ilman että jokapaikkaan tuot saman mielipiteesi esille. KIITOS.


      • Eikä mitään lääkkeitä tarvi...
        viisautesi suuruutta kirjoitti:

        Jos kaikki sairaudet on noin helposti hoidettavissa, mihin ihmeeseen tarvitsemme koko terveydenhoitoa. Ei tarvita lääkäriä eikä hoitajia, sinähän parannat kaikki tuosta vaan.
        Koita hyvä ihminen miettiä sellaista pientä asiaa, että ihminen on yksilö, niin rakenteellisesti, kuin toiminnallisestikkin. Vaikka kuinka olisi luomu ihminen ja söisi kaiken maailman antioksidantit ja vitamiinit, silti voi sairastua vaikka mihin.
        Antaisit hyvä ihminen toisten keskustella aiheista, ilman että jokapaikkaan tuot saman mielipiteesi esille. KIITOS.

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kysely.html


      • Huono asiakas tosiaan...;-)

      • luovuttanut
        viisautesi suuruutta kirjoitti:

        Jos kaikki sairaudet on noin helposti hoidettavissa, mihin ihmeeseen tarvitsemme koko terveydenhoitoa. Ei tarvita lääkäriä eikä hoitajia, sinähän parannat kaikki tuosta vaan.
        Koita hyvä ihminen miettiä sellaista pientä asiaa, että ihminen on yksilö, niin rakenteellisesti, kuin toiminnallisestikkin. Vaikka kuinka olisi luomu ihminen ja söisi kaiken maailman antioksidantit ja vitamiinit, silti voi sairastua vaikka mihin.
        Antaisit hyvä ihminen toisten keskustella aiheista, ilman että jokapaikkaan tuot saman mielipiteesi esille. KIITOS.

        En enää jaksa kommentoida noita 'viisauksia', niitä tälläkin palstalla riittää.

        Itse olen elänyt 'luomuna' jo vuosia, ei auta [hajuste]kemikaaliyliherkkyyteen.
        Olen atoopikko ja allerginen valkosipulille; on ollut pakko oppia tekemään kaikki ruoka itse.
        Kasvatan myös itse luomuna vihanneksia, omenia, marjoja; vältän tuotivihanneksia; en juo limsaa; jne.
        En käytä mitään jatkuvaa lääkitystä. Antibiootteja olen syönyt elämäni aikana korkeintaan 5 kertaa, viimeisestä kerrasta lienee jo 15 vuotta.
        Kunto on hyvä, kävelen päivittäin n. tunnin.

        Luomuelämä ei ole tuonut parannusta, mutta puhtaassa ilmassa olen ns. normaali.

        Mitään ihmeparannusta ei siis ole olemassa.
        USA:ssa tehdyn tutkimuksen mukaan välttäminen oli paras 'hoito'. Seuraavaksi parhaaksi koettiin rukoileminen. USA:ssa uskonnollisuus on vahvaa.
        Mikäs siinä, jos rukoilu helpottaa, sehän on hyvä.

        Itse monen vuoden kokemuksen perusteella olen todennut, että välttäminen on tehokkainta 'hoitoa'.


      • YLIherkkyyttä ei ole olemassa
        luovuttanut kirjoitti:

        En enää jaksa kommentoida noita 'viisauksia', niitä tälläkin palstalla riittää.

        Itse olen elänyt 'luomuna' jo vuosia, ei auta [hajuste]kemikaaliyliherkkyyteen.
        Olen atoopikko ja allerginen valkosipulille; on ollut pakko oppia tekemään kaikki ruoka itse.
        Kasvatan myös itse luomuna vihanneksia, omenia, marjoja; vältän tuotivihanneksia; en juo limsaa; jne.
        En käytä mitään jatkuvaa lääkitystä. Antibiootteja olen syönyt elämäni aikana korkeintaan 5 kertaa, viimeisestä kerrasta lienee jo 15 vuotta.
        Kunto on hyvä, kävelen päivittäin n. tunnin.

        Luomuelämä ei ole tuonut parannusta, mutta puhtaassa ilmassa olen ns. normaali.

        Mitään ihmeparannusta ei siis ole olemassa.
        USA:ssa tehdyn tutkimuksen mukaan välttäminen oli paras 'hoito'. Seuraavaksi parhaaksi koettiin rukoileminen. USA:ssa uskonnollisuus on vahvaa.
        Mikäs siinä, jos rukoilu helpottaa, sehän on hyvä.

        Itse monen vuoden kokemuksen perusteella olen todennut, että välttäminen on tehokkainta 'hoitoa'.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000023237632#22000000023237632


      • Kivikautinen ruokavalio par...
        viisautesi suuruutta kirjoitti:

        Jos kaikki sairaudet on noin helposti hoidettavissa, mihin ihmeeseen tarvitsemme koko terveydenhoitoa. Ei tarvita lääkäriä eikä hoitajia, sinähän parannat kaikki tuosta vaan.
        Koita hyvä ihminen miettiä sellaista pientä asiaa, että ihminen on yksilö, niin rakenteellisesti, kuin toiminnallisestikkin. Vaikka kuinka olisi luomu ihminen ja söisi kaiken maailman antioksidantit ja vitamiinit, silti voi sairastua vaikka mihin.
        Antaisit hyvä ihminen toisten keskustella aiheista, ilman että jokapaikkaan tuot saman mielipiteesi esille. KIITOS.

        "...maapallon tunteville olennoille on kehittynyt puolen miljardin vuoden kuluessa aistiarsenaali, jonka avulla kukin laji saa kaiken tarpeellisen informaation elinympäristöstään. Eläinlaji, joka tähän ei pystynyt, kuoli sukupuuttoon tai jäi lisääntymättä. Aikojen saatossa aistit ja muut kyvyt sopeutuivat ympäristöön, kehittyen rinnan. Linnun kyky lentää ja nähdä tarkasti kauas liittyvät toisiinsa. Ympäristön muutokset esimerkiksi jääkausien aikana olivat liikuntakyvyttömille, ei-tuntoisille lajeille tuhoisat. Ne säilyivät, joiden synnyinympäristö sattui olemaan suotuisa tai joita onnisti niin, että ne kulkeutuivat suotuisiin oloihin. Liikuntakykyiset ja tuntoiset lajit ovat kehittyneet aktiivisemmiksi ja lopputulos on vivahteikkaampi. Uuden lajin ei tarvitse tyytyä synnyinpaikkaansa, koska sillä on tarve ja kyky etsiä parempi. Siksi aistienkin kirjo on monipuolinen ja kirjava."
        - E.Paloheimo kirjassa Megaevoluutio-


      • Kemikaali-ihminen
        Kivikautinen ruokavalio par... kirjoitti:

        "...maapallon tunteville olennoille on kehittynyt puolen miljardin vuoden kuluessa aistiarsenaali, jonka avulla kukin laji saa kaiken tarpeellisen informaation elinympäristöstään. Eläinlaji, joka tähän ei pystynyt, kuoli sukupuuttoon tai jäi lisääntymättä. Aikojen saatossa aistit ja muut kyvyt sopeutuivat ympäristöön, kehittyen rinnan. Linnun kyky lentää ja nähdä tarkasti kauas liittyvät toisiinsa. Ympäristön muutokset esimerkiksi jääkausien aikana olivat liikuntakyvyttömille, ei-tuntoisille lajeille tuhoisat. Ne säilyivät, joiden synnyinympäristö sattui olemaan suotuisa tai joita onnisti niin, että ne kulkeutuivat suotuisiin oloihin. Liikuntakykyiset ja tuntoiset lajit ovat kehittyneet aktiivisemmiksi ja lopputulos on vivahteikkaampi. Uuden lajin ei tarvitse tyytyä synnyinpaikkaansa, koska sillä on tarve ja kyky etsiä parempi. Siksi aistienkin kirjo on monipuolinen ja kirjava."
        - E.Paloheimo kirjassa Megaevoluutio-

        Pakkohan niin on käydä tässä yhä kemikalisoituvassa maailmassa. Ne, joiden entsyymitoiminta toimii, elikkä elimistöön ei jää haitallisia aineita, selviävät jatkoon.
        Oppinevat varmaan käsittelemään rasvakudokseen kertyvät kemikaalitkin, muuten eivät pärjää.
        Kai meikäläinen kuuluu tähän sukupuuttoon kuolevaan lajiin, on allergiaa, eikä kestä uusia, hienoja, synteettisiä kemikaaleja. Nykyihminenhän ei pärjää ilman niitä.

        Ei käy kateeksi tulevaisuuden kemikaali-ihmistä.

        Heipparallaa!


      • ja sisäistyä
        viisautesi suuruutta kirjoitti:

        Jos kaikki sairaudet on noin helposti hoidettavissa, mihin ihmeeseen tarvitsemme koko terveydenhoitoa. Ei tarvita lääkäriä eikä hoitajia, sinähän parannat kaikki tuosta vaan.
        Koita hyvä ihminen miettiä sellaista pientä asiaa, että ihminen on yksilö, niin rakenteellisesti, kuin toiminnallisestikkin. Vaikka kuinka olisi luomu ihminen ja söisi kaiken maailman antioksidantit ja vitamiinit, silti voi sairastua vaikka mihin.
        Antaisit hyvä ihminen toisten keskustella aiheista, ilman että jokapaikkaan tuot saman mielipiteesi esille. KIITOS.

        Kaikki ja kaikki !!!! Uskomattoman moniin sairauksiinsa ihmiset saavat hallintaotteen. Siihen tarvitaan ensimäisenä taho, että pystyy ottamaan tietoa vastaan ja hakemaan tietoa. Pitää kyetä myös ristiriitaisia tietoja käsittelemään ennakkoluulottomasti.


      • kuulutan!
        ja sisäistyä kirjoitti:

        Kaikki ja kaikki !!!! Uskomattoman moniin sairauksiinsa ihmiset saavat hallintaotteen. Siihen tarvitaan ensimäisenä taho, että pystyy ottamaan tietoa vastaan ja hakemaan tietoa. Pitää kyetä myös ristiriitaisia tietoja käsittelemään ennakkoluulottomasti.

        Täällä tarjoillaan yksisilmäisesti parannuskeinoja tietämättä, mistä on kyse.

        Myrkyt voivat joutua ihmisen elimistöön:
        1) hengitysteitse
        2) ihon kautta
        3) ruuansulatuselinten kautta

        Suorin reitti ihmiseen on hengitystiet.
        Löytyy referenssejä tuolle tiedolle.

        Suomi24:ssä, Terveys-osiossa, on keskusteluryhmät 'Vaihtoehtoishoidot' ja 'Vitamiinit'.
        Sinne keskustelemaan ravinnon vaikutuksesta sairauksiin.

        Hajusteet-keskustelussa keskustelemme aineista, joita a) hengitämme b)jotka imeytyvät ihon kautta

        Hajusteraaka-aineita käytetään myös ns. aromiaineina, ts. vaihtoehto c on myös olemassa; mutta tämä vaihtoehto c on merkityksetön, suurin osa tietää ja välttää. Kyseiset aromiaineet voivat olla täyssynteettisiä, raaka-aineena maaöljystä saatavat aromaattiset hiilivedyt.

        Omalta osaltani lopetan tämän aiheen tähän.

        Ravinnolla parantajia pyydän ystävällisesti kirjoittamaan omille palstoilleen, tai avaavan aiheesta oman keskustelun tänne. Saatte keskustella rauhassa, en tule häiritsemään.
        Pyydän, ettette tekään sekaannu asiaan, mistä ette näytä olevan selvillä.

        Kiitos!


      • lisäaineista!
        viisautesi suuruutta kirjoitti:

        Jos kaikki sairaudet on noin helposti hoidettavissa, mihin ihmeeseen tarvitsemme koko terveydenhoitoa. Ei tarvita lääkäriä eikä hoitajia, sinähän parannat kaikki tuosta vaan.
        Koita hyvä ihminen miettiä sellaista pientä asiaa, että ihminen on yksilö, niin rakenteellisesti, kuin toiminnallisestikkin. Vaikka kuinka olisi luomu ihminen ja söisi kaiken maailman antioksidantit ja vitamiinit, silti voi sairastua vaikka mihin.
        Antaisit hyvä ihminen toisten keskustella aiheista, ilman että jokapaikkaan tuot saman mielipiteesi esille. KIITOS.

        Mitä enemmän hankkii tietoa, sitä enemmän ihmettelee miten heppoisilla perusteilla sallitaan ruuan täyttäminen lisäaineilla.

        Mutta onhan takana erittäin voimakas, usein ylikansallinen elintarviketeollisuus.

        Elämme ns. hyvinvoinnissa, mutta sairastelemme enemmän kuin koskaan vaikeita pitkäaikaissairauksia. Jostainhan se johtuu. Asia mikä on tullut uutena elämäämme on lisäaineinen, teollinen ravinto.

        Ihmisillä on nykyään niin elottomat tukatkin. Ainoat kiiltävätukkaiset ovat juuri tulleet kampaamon kiiltokäsittelyn jäljiltä tai ovat luomuihmisiä, jotka syövät käsittelemätöntä ruokaa. Tarkkailkaapa tätä asiaa, huomaatte itsekin!

        Pidä omaa hajusteiden sietämättömyyttäni täysin terveenä reaktiona jatkuvaan kemikaalipommitukseen!

        En voi huonosti suon tuoksussa, en tervasta saa oireita, mutta kaikki teollinen katku ja esim. parfyymit oirehtii päänsärkynä jopa pahoinvointina!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe