Olen AMK:n vaihtoehtona miettinyt ruotsin (pohjoismaisten kielten) opiskelua kun tuo kieli kiinnostaa ja on hanskassa ihan L tasosesti.
Kuitenkaan opettajan työ ei välttämättä ole sitä mitä haluan tehdä myöhemmin elämässäni (ei riitä pinna)... Mihin muihin "ammatteihin" tai toimiin tuosta tutkinnosta on mahdollista ponnistaa?
Ruotsin opiskelusta
3
655
Vastaukset
- sinänsähän..
valmistuttuasi et ole mikään erityinen ammatti, kielen erikoisasiantuntija sen sijaan. Luulisin ainaskin. ;) Mutta varmasti kykenet tekemään esim. käännöshommia tai myös mahd. tulkin hommia, jos luet tulkkausta. Mutta nuokin jopit on loppujen lopuks sellasia vähä niinku kausiluontosia töitä.. Opettaja se taitaa se varmin olla- leivän kai luulis irtoavan sillä työllä. :) Sellasta, en tiiä, oliko puuta vai heinää tämä mun juttu.. :D
- erias
Jos päädyt lukemaan pohjoismaisia kieliä, niin suosittelen lukemaan opettajan opinnot siltä varalta jos käy niin ettei muuta työtä ole tarjolla - se on yleinen ohje kaikille kieltenopiskelijoille.
Lisäksi on suositeltavaa opiskella muita kieliä: englanti, saksa, ranska, venäjä, japani yms. Suomen kielestäkään tuskin on haittaa!
Mutta kaikkein tärkeimpänä näkisin (koska et halua opettajaksi) aivan muidenkin tiedekuntien aineet, kuten taloustiede, tietotekniikka yms. Lisäksi esimerkiksi viestintä ja johtaminen ovat kova sana nykyjään!- jiuy
Kommentoisin asiaa "pedagogiset opinnot kannattaa tehdä varmuudeksi".
Itse tein pedagogiset opinnot varmuudeksi, vaikka en edes halunnut opettaa. Nyt melkein valmistuneena kadun näiden opintojen suorittamista, koska ne veivät 35 ov:a pois opinnoistani eli olisin voinut opiskella jotain kiinnostavampaa.
Pedagogisiin opintoihin on mahdollisuus hakea erillisenä opintona tutkinnon suorittamisen jälkeenkin. Tämä on parempi vaihtoehto, jottei turhaan niitä mene lukemaan. En sano, etteivätkö ne olisi antaneet yleisvalmiuksia organisointiin, suunnitteluun ja esiintymisvalmiuteen, mutta on se aikamoinen paketti lukea, jos ei kiinnosta.
Kannattaa miettiä tarkkaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1049314
- 474509
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021966Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html421841- 241600
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131341Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,371270Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk54907Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31892Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v30883