Autologinen kantasolusiirto

Omainen

Miten autologinen kantasoluhoito toteutetaan non-hodkinin lymfooman hoidossa? Tuleeko se yhtä aikaa sytostaattihoitojen kanssa vai niiden jälkeen?
Miten pitkään potilas on eristettynä? Onko se kuinka raskas hoitomuoto? Saavutetaanko sillä hyviä tuloksia?

8

3640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syöpäläinen 2007

      Ensin annetaan muutama kierros tavallisia sytostaattihoitoja. Yksi kierroksista on ns. mobilisoiva hoito, jonka yhteydessä potilaalta kerätään kantasoluja talteen palautusta varten. Varsinainen kantasolusiirtohoito ei ole mitään sen kummempaa kuin suuriannoksinen muutaman päivän (5?) sytostaattikuuri, jonka jälkeen parin päivän päästä kantasolut palautetaan elimistöön. Sairaalassa joutuu olemaan muutaman viikon.

      • Syöpäläinen 2007

        Niin, eristyksissä joutuu olemaan n. 7-8 päivää tilanteesta riippuen. Tuloksista en osaa sanoa, kun ne kaiketi riippuvat aika paljon taudin tyypistä ja levinneisyydestä. Hoito on kuitenkin tavallista sytostaattihoitoa tehokkaampi.


    • Pinkki

      Minulle on tehty autologinen kantasolusiirto. Yhteensä silloin olin sairaalassa kuukauden verran ja eristyksissä lähes koko ajan. Ensimmäisen viikon sain sytostaatteja. Hoito oli todella rankka. Sytostaattien jälkeen solut laskivat aivan nolliin, mikä oli tarkoituskin. Kantasoluilla kesti jonkin aikaa ennenkuin ne alkoivat kasvaa. Kun solut olivat nollissa infektioriski oli todella suuri ja olihan minulla jos jonkinmoista infektiota. Olin todella huonossa kunnossa viikon päivät. Mutta kun solut alkoivat kasvaa olokin parani. Kantasolusiirto on todella todella rankka hoito, mutta sen kestää kun tietää että se voi todella olla viimeinen hoito. Tarkoitan sitä, ettei syöpä sen jälkeen enää uusiutuisi.
      Itselläni oli hodgkinin tauti joka uusiutui, siksi kantasolusiirto tehtiin. Siirrosta on nyt kulunut 9 kk ja olen juuri palannut työelämään.

      • omainen

        Kiitokset asiallisista vastauksista. Lievensivät omaisen pelkoa. Meidän tapauksessa NHL uusiutui, joten kantasoluhoito on siksi mahdollisesti edessä.


      • Viuhti

        Mullakin olis autologinen kantasolusiirto tulossa uusiutuneen Hodgkinin taudin takia. Miten jaksoit sen 5 päivän sytostaatit? Tuliko kovasti väsymystä tai pahoinvointia? Tuliko pahoja infektioita? Laihduitko paljon? Minkälainen olosi oli kun pääsit sairaalasta kotiin ja siitä eteenpäin? Anteeksi kun kyselen, kiinnostaa kovasti! Jännittää ja pelottaa tuo tuleva hoito. Olen erittäin kiitollinen jos jaksat vastata! :) Toivottavasti tää syöpä nyt tällä nujertuisi.


      • Pinkki
        Viuhti kirjoitti:

        Mullakin olis autologinen kantasolusiirto tulossa uusiutuneen Hodgkinin taudin takia. Miten jaksoit sen 5 päivän sytostaatit? Tuliko kovasti väsymystä tai pahoinvointia? Tuliko pahoja infektioita? Laihduitko paljon? Minkälainen olosi oli kun pääsit sairaalasta kotiin ja siitä eteenpäin? Anteeksi kun kyselen, kiinnostaa kovasti! Jännittää ja pelottaa tuo tuleva hoito. Olen erittäin kiitollinen jos jaksat vastata! :) Toivottavasti tää syöpä nyt tällä nujertuisi.

        Kyllä ne sytostaatit vaan jotenkin jaksoi. Aluksi olin ihan hyvässä kunnossa, että jaksoin ottaa vieraita vastaan ja telkkaria katsella. Viidennen päivän jälkeen alkoi pahoinvointi ja väsymys. Infektiot iski vatsaan, kärsin ripulista ja vatsakivuista ja hurjasta pahoinvoinnista. Onneksi sain heti hyvät kipulääkkeet jotka todella auttoivat ja nukuin paljon. Laihduin kyllä, mutta minulle laitettiin ravintotippa joten paino oli loppujen lopuksi kotiin päästessä aika sama kuin sairaalaan mentäessä.
        Kotiin päästessä olin edelleen todella väsynyt ja infektioriski oli suuri. Aluksi olin noin kuukauden lähestulkoon kotona infektioiden välttämiseksi. Pari kuukautta siirron jälkeen huilailin kaikki päivät. Pikkuhiljaa kuitenkin kunto alkoi nousta.Aloin lenkkeillä voinnin mukaan ja tehdä kaikenlaista "normaalia". Töihin jaksoin mennä 9 kuukauden kuluttua siirrosta. Nyt tuntuu että voin jo hyvin ja elämä alkaa normalisoitumaan. Kantasolusiirto oli minulle todella rankka kokemus, mutta siitäkin selviää! =) Kovasti tsemppiä sinulle!


    • aarsu

      minulle tehtiin autologinen kantasolusiirto runsas kuukausi sitten.Nyt olen ollut kotona runsaan viikon.Asun yksin,pärjään kyllä.Tuntemukseni siirrosta paljon samanlaisia kuin Pinkilläkin.Rankkaahan se oli ,minulle sen teki rankaksi ,sairaalasta saamani virus,joka aiheutti yli kaksi viikkoa kestävän pahoinvoinnin ja ripulin.Muitakin ongelmia oli jotka eivät johtuneet sairaudesta.Kyllä sen kuitenkin hyvin kestää.Huonokuntoisillehan tätä toimenpidettä tuskin tehdäänkään.Onnea matkaan ,kaikki menee ihan hyvin.

      • Anonyymi

        hei
        miten voit nykyään, odotellaan kantasolusiirtoa, autologista, ikääkin jo 70, myoleema multipple. jännittää ja pelottaa.
        löysin tämän viestin ja ajattelin tähän kirjoittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2893
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      1990
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1453
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1335
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1310
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1141
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe