Hei olen ostamasssa okt.
miten menee jos jättää tarjouksen omakotitalosta niin täytyykö ostajan noudattaa tekeemäänsä tarjousta ja ostaa talo ? jos myyjä hyväksyy tarjouksen ?? eli voiko kokeilla kuinka halvalla talo lähtee myyntiin??
tarjouksen jättäminen
8
1662
Vastaukset
- NainenVantaa
Jos myyjä hyväksyy tarjouksesi, olet sitoutunut ostamaan tai vaihtoehtoisesti maksat sakkoa. Ehkä siitä voi jotenkin luikerrella eroon, mutta keinoa en minä tiedä.
- Tarjous
Moi!
Kiinteistökaupassa tarjous tai käsiraha eivät ole sitovia. Vain esisopimus, jonka voi tehdä korkeintaan 4%:illa kauppahinnasta (ja julkisen kaupanvahvistajan on oltava paikalla), tai kaupakirja ovat sitovia. Tarkat pylälät löytyvät maakaaresta.
Asunto-osakekaupassa tarjous ja käsiraha ovat sitovia, siinä ero.
T,
Ammattivälittäjä - ile hki
Tarjous kirjoitti:
Moi!
Kiinteistökaupassa tarjous tai käsiraha eivät ole sitovia. Vain esisopimus, jonka voi tehdä korkeintaan 4%:illa kauppahinnasta (ja julkisen kaupanvahvistajan on oltava paikalla), tai kaupakirja ovat sitovia. Tarkat pylälät löytyvät maakaaresta.
Asunto-osakekaupassa tarjous ja käsiraha ovat sitovia, siinä ero.
T,
AmmattivälittäjäEt ole mikään ammattilainen, et edes tiedä maakaaren lainsäädäntöä.
Esisopimuksen vakuudeksi yleensä ostaja maksaa tietyn summan rahaa (joka sovitaan keskenään) tai voidaan sopia esisopimuksessa vahingonkorvaus joka sitoo molempia osapuolia kaupan vetäytymistilanteessa.
Maakaaren mukaan ei ole mitään 4 % kattoa olemassa, se 4 % sovelletaan Asuntokauppalaissa käsirahan maksimi suuruudeksi.
Ota selvää asioista ennenkuin laitat tänne väärää tietoa.
Missä välitystoimistossa olet töissä kun noin huonosti on siellä tietoa kiinteistönkaupasta?
t. ile LKV /ammattivälittäjä) - pitkään alalla ollut..
ile hki kirjoitti:
Et ole mikään ammattilainen, et edes tiedä maakaaren lainsäädäntöä.
Esisopimuksen vakuudeksi yleensä ostaja maksaa tietyn summan rahaa (joka sovitaan keskenään) tai voidaan sopia esisopimuksessa vahingonkorvaus joka sitoo molempia osapuolia kaupan vetäytymistilanteessa.
Maakaaren mukaan ei ole mitään 4 % kattoa olemassa, se 4 % sovelletaan Asuntokauppalaissa käsirahan maksimi suuruudeksi.
Ota selvää asioista ennenkuin laitat tänne väärää tietoa.
Missä välitystoimistossa olet töissä kun noin huonosti on siellä tietoa kiinteistönkaupasta?
t. ile LKV /ammattivälittäjä)Hei Ile, minähän juuri sanoin että esisopimpimusta tehtäessä on oltava paikalla julkinen kaupanvahvistaja!! Itse vastailet tyliin että on väliä sillä onko maa-alueella rakennuksia vai ei!
Olet varmaan ollut pitkään alalla, mutta tietänet että LKV-nimitystä saa käyttää ainoastaan (nykyisin Kauppakamarin järjestämän) LKV-kokeen läpäisseet välittäjät. Minun nimeni seuraavan kokeen läpäisseiden listalla :). Ja en koskaan käyttäisi LKV-nimikettä aiheettomasti...
Lisäksi huomauttaisin että lukisit enemmän lakia, ja keskustelisit vähemmän, tuntisit nykylainsäädännön!
Kaikella hyvällä,
Amattivälittäjä - Maakaaressa
pitkään alalla ollut.. kirjoitti:
Hei Ile, minähän juuri sanoin että esisopimpimusta tehtäessä on oltava paikalla julkinen kaupanvahvistaja!! Itse vastailet tyliin että on väliä sillä onko maa-alueella rakennuksia vai ei!
Olet varmaan ollut pitkään alalla, mutta tietänet että LKV-nimitystä saa käyttää ainoastaan (nykyisin Kauppakamarin järjestämän) LKV-kokeen läpäisseet välittäjät. Minun nimeni seuraavan kokeen läpäisseiden listalla :). Ja en koskaan käyttäisi LKV-nimikettä aiheettomasti...
Lisäksi huomauttaisin että lukisit enemmän lakia, ja keskustelisit vähemmän, tuntisit nykylainsäädännön!
Kaikella hyvällä,
AmattivälittäjäMaakaressa ei tunneta kirjallista tarjousta, tai suullista tarjousta. Vain esisopimuksen josta määrätään Maakaren 7. pykälä, ja 8. pykälä.
Jäi nuo pois äskeisestä viestistä...
T,
Ammattivälittäjä - ile hki
pitkään alalla ollut.. kirjoitti:
Hei Ile, minähän juuri sanoin että esisopimpimusta tehtäessä on oltava paikalla julkinen kaupanvahvistaja!! Itse vastailet tyliin että on väliä sillä onko maa-alueella rakennuksia vai ei!
Kaikella hyvällä,
AmattivälittäjäSulla jotenkin nyt menee sekaisin asiat.
Sekoitat jotain vanhoja kirjoituksia jotka akaisemmin kirjoitin (ja nekin aivan oikein).
Katsopa mitä kirjoitit tuolla aikaisemmin.
Kirjoitit että VAIN ESISOPIMUS, JONKA VOI TEHDÄ KORKEINTAAN 4%:illa kauppahinnasta (ja julkisen kaupanvahvistajan on oltava paikalla), tai kauppakirja ovat sitovia. Tarkat pykälät löytyvät maakaaresta.
Pahin virhe jota kirjoitit oli se että 4%:n kauppasummaa ei maakaaressa tunneta, tämä 4 % koskee käsirahan maksimimäärää joka on määrätty ASUNTOKAUPPALAISSA (katso 3 luku 6 momentti (Eräiden rahamäärien yläraja).
Esisopimus ei aina kaikissa tapauksissa ole sitova jos siihen tulee maininta jostain kaupan ehdosta (esim. rakennusluvan saanti tai lohkominen yms.) tai vahingonkorvauksesta toisen osapuolen vetäytyessä kaupasta mikäli kaupan ehdot toteutuu. Jos näin ei ole merkitty niin vahingonkorvaus määräytyy todellisten kulujen mukaan. Ostajalla on kuitenkin aina oikeus vaatia myyjään tekemään kaupan esisopimuksessa jos siinä ei ole ehtoja mainittu vaan kauppa esim. on sovittu tehtäväksi myöhempänä ajankohtana.
Nykyisen maakaaren mukaan kauppakirjaan voidaan laittaa purkava ehto jota entinen maakaari ei antanut. Kiinteistökauppa ei siten ole sitova ostajaa kohtaan tietyssä tilanteessa mutta aina myyjää kohtaan koska ostaja voi aina vaatia kaupan toteuttamista.
Tiedän ihan tarkkaan että esisopimusta tehtäessä pitää olla julkinen kaupanvahvistaja paikalla.
Olenhan tehnyt lähes 100 kiinteistökauppaa sekä lukuisia esisopimuksia.
Olen itse suorittanut LKV-pätevyyden 1990-luvulla ja saan käyttää sitä koska olen siihen oikeutettu.
Ei muuta kuin tsemppiä sulle siihen kokeeseen, sain sen muuten ekalla läpi aikoinaan.
t. ile LKV
- ostamassa
niin jos tekee suullisen tarjouksen niin ei kai mitään sakkoja joudu maksamaa vai miten se nyt oikein on
- ile hesa
Kiinteistökauppa eroaa selvästi osakkeenkaupassa siinä että vaikka se tehdään kirjallisena ja myyjä sen hyväksyy voi ostaja kuitenkin vetäytyä kaupasta ilman syytä mutta vaingonkorvausvelvollisuus tulee ostajalle.
Tämä tarkoittaa maakaaren mukaan sitä että myyjällä on oikeus vaatia vahingonkorvausta todellisista kuluista jotka aiheutuvat kaupan peruntumisesta.
Suullinen tarjous on taas eri tilanne koska siinä tulee eteen taas todistaminen sovitusta kaupasta.
Pääsääntöisesti suullisia tarjouksia ei oteta vastaan koska jälkeenpäin on vaikea todistaa kaupan ehtoja.
t. ile LKV
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1532520- 1572311
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee551983Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1181907"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!591374Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu1941237Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää761036Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa198956Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.326940Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24694