Harkinnassa kissan ottaminen. Asumme kerrostaloasunnossa.
Ilmeisesti kissa voi sopeutua sisäkissaksi, eli että ei pääse vapaana luontoon?
Onko tässä eroja eri rotujen kesken. Sellaista olen kuullut väitettävän että tietyt rotukissat olisi vähemmän "vapaudenhaluisia" kuin maatiaiset, pitääkö paikkansa?
Entä onko kissarotujen välilä eroa siinä, miten helposti aiheuttavat allergiaa.
Kiitos vastauksista.
Mikä hyvä sisäkissa
10
2841
Vastaukset
- sissi
Rotukissayhdistysten sivuilta löytyy paitsi tieto-ja rotumääritelmistä, myös kissarodun luonteesta, tavoista ja tottumuksista. Vaikka jokainen kissa on tietenkin oma yksilönsä ja sillä on omat tapansa ja tottumuksensa, voi rotukissa-yhdistysten sivuilta saada ainakin suuntaa antavia viitteitä siihen, minkä tyyppistä / rotuista kissaa kannattaa harkita. Itse olen katsellut eri kissarotuja sillä silmällä, että haluan sisällä viihtyvän kissan, koska asumme kerrostalossa. Tänään törmäsin sellaiseen kissarotuun kuin korat, josta mainittiin korat-yhdistyksen sivuilla sen olevan sisäkissaksi sopeutuva. Muitakin varmaan löytyy, ja kasvattajilta kannattaa varmaan myös kysellä...
- Henna
Tiedän monien maatiaiskissojenkin sopeutuneen sisäkissaksi yhtä lailla kuin rotukissakin.Jos ottaa jostain löytöeläimen se annetaan mieluiten vain sisäkissaksi ja voihan sisäkissaakin käyttää valjaissa ulkona.Suosittelen,että käytte katsomassa www.incatsuomi.fi sivujen keskustelupalstaa,koska siellä itse kyselen ja aina olen saanut kunnollisia ja asiantuntevia vastauksia.Suosittelen lämpimästä.Itse hankin syksyllä ekan kisuni ja tuolta olen saanut kunnon vastaukset sekä paljon.
- tyttö
Kyllähän ne kaikki rodut tietääkseni sisäkissaksi sopeutuvat, sillä kasvattajathan eivät niitä ulkokissoiksi myykkään. Ja kyllähän jokainen kissa mielellään ulkoilee tarkoituksen mukaisessa tarhassa ja valjaissakin. Myös maatiaiskissat sopeutuvat sisäkissana elämiseen. Ja mitä nuorempana kissan totuttaa sisäkissan rooliin, sitä paremmin se tottuu eikä ulos välttämättä kaipaakkaan, koska ei osaa kaivatakkaan. Itse otin maalta kissanpennun ja se elää nyt sisäkissan elämää, mutta se ei kyllä ole oikein sopeutunut, sillä on vähän sitä maalaiskissan verta ehkä. Silti olen kuullut paljon kokemuksia vanhemmistakin kissoista jotka ovat sopeutuneet elämään sisäkissana. Tärkeätä on leikkiä kissan kanssa, jolloin leikki vähentää saalistushaluja ja kissa aktivoituu. Seura ja virikkeet ovat siis tärkeitä.
- Napoleon
yleensä on parhaiten sopiva kerrostalo kissaksi, ainakin oman kokemuksemme mukaan. Se on kiltti ja viihtyy sulissä, eikä kaipaa ulos laisinkaan. Mustavalkoinen kyllä tottuu myös, mutta on aika "villiä " tyyppiä.
Rotukissoista Persialainen pitkäkarvainen on oikein hyvä sisäkissa, mutta työläs hoidettava turkiltaan . Ja mieluimmin ei muita kissoja, se on "prinsessa" tai "prinssi" ja tykkää tyynyllä löhömisestä ?
Meillä on 16 v ja on nukkunut iltayöstä joka ilta vieressämme, tyynyllä, toiset yleensä jalkopäässä ?
Punaraitainen on myös ihan sopiva sisäkissaksi, kiltti ja leikkisä, viihtyy hyvin sisällä kun on vähän arka vieraisiin.
Yleensä ottaen omien kokemuksiemme perusteella sisäkissaksi sopii kissa kuin kissa, pentuna vain on paras otaa sisään. Tottuu valjaisiin mutta heti pentuna pitää totuttaa, ja panta aina kaulassa .
Onnea matkaan, että löydät mieluisan lemmikin !- Tellu
Ei maatiaisia pysty värien mukaan erottelemaan... Minulla on nimittäin kokemuksia päinvastaisesta, eli että harmaaraidalliset ovat vähän villejä, mustavalkoiset laiskanpulskeita ja sopeutuvia ja ruskearaidalliset taas hyvin älykkäitä ja seurallisia. Kokovalkoiset taas umpihulluja...
Tuskin se kuitenkaan näin menee. Oikeat RODUT taas ovat eri asia kuin pelkät värit.
- ...
Kyllä kissa kuin kissa oppii sisäkissaksi, etenkin jos siirtyy jo pienenä sisälle tai on syntynyt ja kasvanut pelkästään sisällä. Meidän kissa tuli kymmenviikkoisena suoraan maalta, navetan ylisillä oli syntynyt ja siellä sekä pihalla elänyt sen ajan. Hyvin tuo on sisällä viihtynyt, parvekkeella on käynyt vähän tutustumassa ja rappukäytävässä katselemassa. Kesällä viedään sitten valjaissa ulos asti, saa nähdä miten käy. Myös parvekkeen verkottaminen olisi suunnitteilla, joten kissa saisi haistella ulkoilmaa ihan rauhassa sielläkin.
Ja löytyypä kokemusta vanhemmastakin sisäkissasta, nimittäin edesmennyt vanharouvamme lopetti ulkoilun tuossa kymmenen vanhana, eikä paljon enää ulos haikaillut. Onnellisena se makoili päivät sängyllä ja välillä kävi ikkunasta katselemassa lintuja, hyvinvoiva ja onnellinen oli vaikkei enää ulkona käynytkään. Sinänsä merkittävää, koska kissa oli kuitenkin elämänsä ensimmäisen kymmenen vuotta ulkoillut vapaasti...
Molemmat edellämainitut siis ihan tavallisia maatiaiskissoja.
Ja rotukissojahan eivät kasvattajat yleensä myy edes vapaasti ulkoileviksi, eli eiköhän nekin kaikki sopeudu sisällä elämään ihan mainiosti. Tuosta allergiasta ei varmaan juuri kukaan osaa sen paremmin sanoa, se kun on niin yksilöllinen asia. Rex-kissoista kyllä kuulemma ainakin karvaa irtoaa vähän, mikä ei sinänsä allergiaan vaikuta, mutta ehkä se sitten herkistää vähemmän...? En osaa sanoa. Mutta käypä tutkimassa niitä rotuja esim. osoitteessa http://www.kissaliitto.fi ja tutustu sitä kautta myös kasvattajien kotisivuihin. Kasvattajatkin vastaavat varmasti mielellään kysymyksiisi :)- sissi
sen verran, että oman kokemukseni perusteella (kissoja 15 vuotta) voin sanoa, että kyllä kissa kuin kissa elää sisällä ns. "sisäkissana" kun sen on pakko, eli ulkoilumahdollisuutta ei ole (esim. kaupungissa kerrostalossa). Eri asia on sitten se, onko sellainen esim. maalta otettu navettakissa sitten onnellinen sisäkissana.
Minulla on tällä hetkellä kaksi vanhaa maatiais-kissaa, joilla on molemmilla ulkoilevan kissan menneisyys (ne ovat olleet hylättyjä ulos), ja en voi sanoa, etteivätkö ne aina silloin tällöin kaipaisi ulos. Kesällä ne saavat ulkoilla maalla vapaasti ja aina syksyllä kesän jälkeen ne haikai-levat pitkään oven takana kaupunkiasunnossamme ulos pääsyä.
Senpä vuoksi, jos haluaa olla varma siitä, että kissa sopeutuu sisäkissaksi, on varmempaa ottaa rotukissa, jolla on sellainen perimä, että niitä ei ole moneen sukupolveen päästetty ulkoilemaan (paitsi ehkä tarhassa tai valjaissa).
On kuitenkin todettava, että rotukissoissakin on eroja. Se että kissa on rotukissa ei takaa, että kaikki rotukissat sopeutuisivat pelkkään sohvaperunan elämään, joten kannattaa ottaa kasvattajilta tai rotuyhdistyksiltä selvää etukäteen harkitsemansa rodun ominaisuuksista ulkoilun suhteen ja tietysti muutenkin.
En sano, etteivätköä jotkut maatiaiskissatkin sopeutuisi ja olisi onnellisia eläessään sisäkissana, tämä ei ole mitenkään suunnattu maatiaiskissoja vastaan, onhan minulla itselläni ollut pelkästtään maatiaiskissoja. Toivoisin vain, että voisin tarjota niille turvallisen ulkoilu-mahdollisuuden myös talvella. Valitettavasti se ei ole mahdollista.
- Harvahammas
Hyviä vastauksia, täähän on hyvä palsta.
- Hirmutar
Vaikka onkin vanha keskustelu, niin tulevaisuudessakin hyvää sisäkissaa etsiville voisin kokemuksesta kertoa, että Suomessa kohtuu harvinainen rotu Scottish fold (eli Skottilainen luppakorva) ja saman rodun toinen malli eli Scottish straight (Skottilainen suorakorva) ovat täydellisiä sisäkissoiksi.
Rotu on erittäin siisti ja seurallinen, eikä edes pärjää ulkona, saati että kaipaisi sinne. Suosittelen!
Googlesta löytyy lisää tietoa, ja wikipedian sivu aiheesta on myös ihan asiallinen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scottish_fold- karppa boy
minun nyt 13v hiipe herra tottunut sisä kissaksi aiemmin kun ei ollut parveke laseja karkasi muutaman kerran kaidetta pitkin naapurin parvekkeelle. mutta nyt koko talo yhtiössä lasit ja kissa nauttii parveekkeella vapaasti kun on lasit jaoteltu niin ettei pääse karkuun. asun 3.kerros kaide oli silloin kapea latta rautaa kissa taiteili ja ei pudonnut kertaakaan naapuri talon pihalta katsoivat ja ihmettelivät kissaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553763- 322179
- 402074
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401542Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251482- 791443
- 1381172
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221133Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115