ilmavaivat ja imetys

epätoivoinen äiti

Meidän poika on nyt viikon ikäinen. Olemme selvinneet pelkällä rinnalla. Nyt yhä enenevässä määrin ongelmaksi alkaa muodostua ilmavaivat jotka alussa iskivät noin puolituntia syönnin jälkeen. Nykyään syöminen saattaa keskeytyä jo 10min syömisen jälkeen kun vauvan vatsaa alkaa vääntää ja lopulta itku pääsee molemmilta.

Vauvalta selvästi vatsan kipristelyyn ja minulta koska tuntuu kamalalta antaa vauvalle rintaa, kun siitä hän selvästi tulee kipeäksi.

Neuvola ei ota asiaan kantaa. "kyllä maailmaan huutoa mahtuu, ei se siitä rikki mene"...

Onko kenelläkään mitään neuvoa mitä voisi tehdä??? MISTÄ APU? Lopetanko rinnan antamisen ja vaihdan korvikkeisiin? Mieluummin antaisin rintaa, mutta...

Hyvät kanssa sisaret APUA!!!

9

1656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hensku81

Oletko kokeillut Rela-tippoja? Niitä saa apteekista ja ne sopivat ihan vastasyntyneille vauvoillekin. Tutun lapsella oli myös ilmavaivoja ja hän aloitti tippojen antamisen, ja vaivat loppuivat muutamassa päivässä. En usko, että korvikkeeseen siirtyminen auttaa ilmavaivoihin, sillä samalla tavallahan korviketta syövillä lapsilla saattaa olla ilmavaivoja. Jos imetys onnistuu, kannattaa sitä jatkaa.

Jos tipoista ei ole apua, kannattaa "ahdistella" neuvolan tätiä ja vaatia lisätutkimuksia. Lapsella voi olla jokin allergia, joka vaatii sen, että äidin on muutettava ruokavaliotansa. Tosin en kyllä maallikkona tiedä, että voiko noin pienellä vauvalla vielä olla allergiaa.

• pimpu

Oletko omia syömisiä seurannut? Meillä pojulle aiheutti vatsavaivoja suklaa, kaali, tuore ruisleipä, limu, karkit, kaupan laivonnaiset yms. Ja jos ne masuvaivat vaan jatkuu niin kannattaa kokeilla myös vyöhyketerapiaa, eihän se välttämättä auta, mutta ei siitä haittaakaan ole. Jatka nyt vaan imettämistä, pullosta syödessä menee enemmän ilmaa masuun.

• viereilija

Itse odotan toista lasta ja ensimmäisen kohdalla imetys oli tuskaa ja ilmavaivat itketyttivät iltaisin. Kokeilimme Disflatyl- nimisiä tippoja. En tiedä oliko niistä muuta kuin henkistä apua.

Nyt kuulin tuttavaltani hyvän vinkin. Kun aloitat imetyksen, imetä kolme minuuttia ja ota lapsi pois rinnalta ja röyhtäytä. Röyhtäsyn jälkeen jatketaan imetystä. Tuttavani kertoi, että maito "piimii" mahassa ja jos yrittää imetyksen loputtua röyhtäyttää, niin röyhtäsy ei tulekaan niin hyvin. Lapsen masu tulee kipeäksi. Hän noudatti tätä neuvoa ja sanoi että elämä oli ihanaa ja pika oli rinnalaa 1,2 vuotiaaksi asti. Itse ajattelin ottaa kaikista neuvoista kiinni ja kokeilla.

Tsemppiä sinulle!

• qwff

olen itse kuullut ihan saman 3 minuutin jutun. En ole kokeillut mutta siihen on kuulemma joku ihan oikea selitys, eli ei ole vaan sellainen mutu-juttu. Myös kannattaa kiinnittää huomiota omaan syömiseen, mulla vauvalle vaivoja aiheutti kaali (=pahin!), suklaa (=paha), kananmuna, kana, salmiakki. Kannattaa listata mitä syö ja katsoa tuleeko vaivoja.

• hyvin
        qwff kirjoitti:

olen itse kuullut ihan saman 3 minuutin jutun. En ole kokeillut mutta siihen on kuulemma joku ihan oikea selitys, eli ei ole vaan sellainen mutu-juttu. Myös kannattaa kiinnittää huomiota omaan syömiseen, mulla vauvalle vaivoja aiheutti kaali (=pahin!), suklaa (=paha), kananmuna, kana, salmiakki. Kannattaa listata mitä syö ja katsoa tuleeko vaivoja.

ja kovalla voimalla niin että lapsi kuuluvasti nieleskelee niin samalla nielee ilmaa joka kertyy vatsaan.

• ruska

meillä nyt lähes 2,5 kk tyttö ja sairaalasta kotiuduttuamme alkoi meillekin ilmaantua vatsan väänteitä. ihan selkeästi kipuista itkua ja sitten kun tyttö pieraisi niin nukahti helpottuneena. me haettiin apteekista cuplatonia, joka on kyllä aika tyyristä mutta kun auttaa masun toiminnassa niin käytämme pennosemme ennemmin siihen kuin muuhun hölynpölyyn!!

• viereilija

Mua jäi vaivaamaan tuo edellinen viesti. Kun lapsi huutaa useamman kuukauden putkeen joka päivä ja kun se nimen omaan sijoittuu iltaan ja alkuyöhön, niin silloin kaikki konstit jopa "hölynpölyt" ovat kovassa kokeilussa. En sano, etteikö cuplaton olisi hyvä keino, mutta kun ei siitä kaikille löydy apua. On hyvä, että on erilaisia apukeinoja käytettävissä, joista mahdollisesti löytää omalle lapselleen toimivan ratkaisun. Tuskin yksikään näistä vinkeistä on se ainoa oikea tapa toimia. Hyviä jatkoja ja jaksuja kaikille pienten lasten vanhemmille!

• ----------

Kannattaa syödä Relatippoja itse.

Relatipat sisältävät öljyä ja niistä voi tulla vielä enemmän vauvan maha kipeäksi.

Älä ihmeessä ala antamaan korviketta jos oma maito riittää. Tarkkaile omia syömisiäsi.Esim omena, kahvi colajuomat ym. lisäävät vauvan mahan kipuja.

• asdx

Meil oli sama juttu meitin tytön kanssa joka nyt 2,5kk. Meillä autto ensinnäkin imetyksen keskeyttäminen suosiolla 10-30 minuutiks, aloin antaa apteekist saatavaa Disflatyliä ja mallasuutetta teelusikallinen päivässä. lopullista apua nämä eivät tuoneet vaan 2 eka kuukautta oli vaikeita ympäri vuorokauden, huutoa ja kitinää, valvomista usein, etenkin ennen kakan tuloa. Piereskelyä ym. aika teki tehtävänsä ja nyt 2 viikkoo ilmavaivat loppuneet ja neiti on hyväntuulinen ja nukkuu hyvin.
      Näin meillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe