Uusi

Parveke!

Pitäisi laittaa parveke kuntoon!
En vaan oikein tiedä mistä aloittaisin.
Asun helsingissä, vuosaaressa.. ja pitäisi löytää lasitettuun parvekkeeseen 'puulaudat' lattiaan..hankala homma. Mistä löytyisi näppärästi? Ja joitakin kalusteita.
Jokin suoja saattaisi olla myös näppärä naapureita ajatellen ja lisäksi haluaisin laittaa yrttejä ja kukkasia!
Mitä tulee ottaa huomioon, kun aurinko paistaa parvekkeelle aamusta klo 13 asti melko suoraan?

Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan.

4

649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Pinky*

Lautoja löytyy parvekkeen lattiaan eri marketeista ja kasveihin&puutarhanhoitoon erikoistuneista liikkeistä tai vaikkapa rautakaupasta. Ne on sellaisia "puulaattoja" eli neliönmallisia eri kokoisia (esim. 40x40cm) laattoja jotka tehty puusta. Vaikea selittää näin sanallisesti. Läytyy eri värejä mm. sellainen vihertävä, "puun" värinen ja tummanruskea. Riippuu aina millä käsitelty.

Näistä laatoista voi sitten kasata oman mieleisen lattian. Ja jos saha pysyy kädessä niin pystyy vielä hieman muokkaamaan kaikki kolot yms. niin tulee aika hieno. Laatat saa pois talveksi kunhan vain nostelee ja silloin saa parvekkeen lattiankin putsattua nätisti.

Noista kasveista nyt en oikein osaa sanoa mitään... kun en ole kovin viherpeukalo.

• kaiken kokeillut

Minulla on muutaman parvekkeen kokemus tuosta Dry Step Termomatosta, joka on todella tyylikäs ja kestävä parvekkeen lattialle. Kestää kosteudet ja pesut ja vielä helppo imuroidakkin. Anoppini on todella viherpeukalo ja kyllä silti kestää, ellet sitten kukkia lattialle suoraan istuta. Maton voi pitää talvellakin paikoillaan ja on todella lämmintä jalkaan, ympäri vuoden. Itselläni ollut jo noin viiden vuoden ajan, eikä kulumia löydy misään.
      Nuo puuritilät kun tulettavat ja keräävät roskia, eikä ole yhtään lämmin betonilattiaa vastaan.

Sitten löytyy myös himmentäviä verhoja jotka toimivat rullaverhon tapaan, eli tarvittaessa peittävä valoa kunnolla, tai sitten kokonaan ylös. Näitä anopilleni hommattiin valon ja näön suojasta kun suunta on suoraan etelään. Näitä jälkimmäisiä kannattaa kysyä kaihdinliikkeistä.

Tuota mattoa löytyy ainakin alla olevalta sivulta ja kysele tarkemmin.

http://www.takkatohtori.fi

• onko kallista

Missä hinnoissa tuo lämpömatto mahtaa liikkua? Saako sitä useammassa värissä, leikattuna sopiviin mittoihin? Rautakaupassa oli sellaista parvekemattoa jossa kiva 'ruohikkoimitaatio' päällä ja alapinnalla pienet kuplat, joten vesi ei jää makaamaan ja matto kuivuu nopeasti sateen jälkeen jos kastuu.
        Hinta oli vaan ko. matolla 59€/metri, joten jäi sillä erää kauppaan! Olisin tarvinnut reilut 10 metriä pituudeltaan ja 2x leveyden, eli kaksi palaa..... joten n. 1500 euroa pelkästä matosta... aika hunajaa!!! :D

• Kaiken kokeillut
        onko kallista kirjoitti:

Missä hinnoissa tuo lämpömatto mahtaa liikkua? Saako sitä useammassa värissä, leikattuna sopiviin mittoihin? Rautakaupassa oli sellaista parvekemattoa jossa kiva 'ruohikkoimitaatio' päällä ja alapinnalla pienet kuplat, joten vesi ei jää makaamaan ja matto kuivuu nopeasti sateen jälkeen jos kastuu.
        Hinta oli vaan ko. matolla 59€/metri, joten jäi sillä erää kauppaan! Olisin tarvinnut reilut 10 metriä pituudeltaan ja 2x leveyden, eli kaksi palaa..... joten n. 1500 euroa pelkästä matosta... aika hunajaa!!! :D

Tuota Dry Step Termomattoa saa ostaa ainakin tuosta alla olevasta osoitteesta n 25 euron hintaan metri, mutta vain tuota teräksenharmaata väriä. Matto on metrin levyistä rullaa, josta sitten sopivat palat paikoilleen. Itse laitoin mattoni ja myös anopilleni syvyyssuuntaisina paloina, eli sinulle onnistuu parhaiten n 2 metrin pätkinä. Pätkät on helpompi ottaa tois tarvittaessa vaikka pesuakin varten (eikä tarvitse koko parveketta tyhjentää), tosin ei tarvetta viiteen vuoteen. Matossa on lämpöeristävyyden lisäksi myös hengittävä reijitys, eli ei kuivumisongelmaa. Asennus menee kyllä helposti paikoilleen kun on vain mattopuukko, suora levynreuna ja jokin vanerisuikale vain alle.

Tuosta halvasta nystyrämatosta Sinulla on kyllä annettu jotakin ihmeellistä ylihintaa, mutta älä osta. Siinä reunat kipartuvat ylöspäin, eikä kämpöominaisuutta ole ollenkaan. Tiedän tämän vain parvekelasittajien kertomana tietona. Osta kerralla kunnon matto itsellesi, niin voit käyttää ympäri vuoden ja ilaman kenkiäkin.

http://www.takkatohtori.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59