Olen pohtinut kyseistä asiaa melko paljon, joten olisi kiva tietää että onko kellään tietoa tästä.
Juttuhan on niin, että varmasti tieteellinen eliitti tuntee taloudellisen eliitin. Eli vaikka näin käytännön esimerkkinä, että jonkun suuryrityksen johtajan tai vaikutusvaltaisen poliitikon jälkikasvu pyrkii oikeustieteelliseen/kauppatieteelliseen tms. Joten pystyykö tällainen äiskä tai isukki vaikuttamaan valintaprosessiin vaikka ottamalla yhteyttä yliopistoon tällaiseen tyyliin "kehtaisitteko vähän jeesata meidän lapsukaisen urakkaa" ja mahdollisesti myös rahallisella avustuksella. Jostain olen kuullut, että Jenkeissä olisi mahdollisesti tällaista tapahtunut ja käsittääkseni esim. Venäjällä valintaprosessi nimenomaan on tällainen.
Mitenkähän on sitten korruptuneisuuden laita Suomessa, vai onko kaikki pyrkijät samalla lähtöviivalla. Tuntuu hyvin vaikealta uskoa, että jokin äveriään perheen kaiken valmiina saanut hellantelttu jaksaisi yhtäkkiä kahlata isoa kirjapinoa läpi..
Ja koska yliopistoilla on itsehallinto, niin olisiko sitten mahdollista aina silloin tällöin ujuttaa sisäänpääsijöihin muutama "suhteilla"?
Ajatuksia?
Suhteilla sisään yliopistoon?
10
1846
Vastaukset
- tiedä.
Suuressa maailmassa tuo onnistuneekin, ehkä, mutta meillä kai pitää läpäistä se pääsykoe. Ei kai isollakaan rahalla saa jotakuta "jeesaamaan meidän lapsukaisen urakkaa", kun se käytännössä tarkoittaisi tulosten väärentämistä?
- Minä vaan...
Kyllä köyhät jaksaa taas valittaa....
- määrittele köyhä
minulla on normaalituloiset vanhemmat, omia säästöjä, oma kämppä, oma auto (omasta mielestäni opiskelijaksi minulla menee erittäin hyvin, mutta ehkä jonkun mielestä ole köyhä) ja olen yliopistossa sisällä (kovalla pänttäämisellä paikkani ansaitsin). Pyrkimisprosessissani sitten törmäsin muutamiin tyyppeihin, joilla massia oli muidenkin edestä ja työpanos opiskeluun oli alhainen, sanoisin olematon. Yksi heistä sitten pääsi sisään ja olen siitä lähtien ihmetellyt että onko tässä sitten jonkinlaista epäoikeudenmukaisuutta kyseessä.
Anteeksi siis kun olen utelias.
- ...sanoa
Armeijassa sanottiin, että tämä on ensimmäinen paikka, jossa isukkinne ei ole auttamassa, mutta niin vaan kaikki skapparien pojat pääsi RUK:iin. Varmasti joku on päässyt opiskelemaan suhteilla, mutta ehkä se ei niin tavallista kuitenkaan Suomessa ole. Toisin kuin armeijassa, joka on päin vastaisista väitteistä huolimatta puhtaasti suosikkijärjestelmä.
- minä keksin
Kaksi täysin avoimesti tiedossa olevaa "kiertotietä", joihin joutuu rahaa käyttämään:
1. erityiset pääsykokeiden valmennuskurssit, joihin osallistuvilla on jonkin verran etua muihin hakijoihin nähden.
2. avoin yliopisto, mistä joutuu jonkin verran maksamaan. Suorittamalla riittävästi kursseja hyvillä arvosanoilla, pääsee suoraan kirjoille yliopistoon käymättä pääsykokeissa. - tapauksen...
mutta koskee 2.asteen koulutusta. Sai suositun linjan pääsykokeen anteeksi, kun vanhemmat soitti koululle, että jälkikasvua tarvitaan jatkamaan yritystä. Kuulin häneltä itseltään.
- työskennellään
virassa eli virkarikos tulis varmaan kysymykseen.
Ei suositummilla aloilla ole mahdollista avittaa ketään, kokeen laatijat yms jääväävät itsensä todella herkästi. - en tiedä
Muutama vuosi takaperin kun pyrin Helsingissä oikikseen ihmettelin tunkua yhdellä avoimen kurssilla. Sittemmin epäilykseni osoittautui oikeaksi, kun pääsykoekirjat julkistettiin, sillä ko. oppiaine oli sen vuoden pääsykoevaatimuksissa mukana. Kaiketi tieto pääsykokeiden ainevalinnoista oli hyvin kulkenut piireissä, vaikka virallisesti tietoa ei mistään löytynyt enkä olisi sitä silloin arvannut etsiäkään, kun edellisen vuoden valmennuskursseillakaan ei mitään oltu tämmöisestä mainittu.
Tänä vuonna oikeustieteellisen ainevalinnat oli muistaakseni julkistettu tiedekuntaneuvoston pöytäkirjassa jo ennen joulua (löytyvät netistä tdk:n sivuilta). Hyvä etu niille, jotka sen huomasivat tai muuta kautta saivat selville. Mielestäni olisi kyllä parempi, jos tiedekunta laittaisi tiedon samantien pääsykoesivulle, kun asiasta on päätetty, niin ei jäisi sen takia kenellekään pahaa mieltä (itse pääsin kyllä läpi tästä huolimatta). Pääsykoekirjathan yleensä uusitaan joka kerta, mutta kovin samansisältöisiä ne vanhemmat painoksetkin tahtovat olla, sillä mihinkäpä ne perusasiat siitä parissa vuodessa muuttuisivat. - W.K.
Myönnettäköön, että tiedän erään joka pääsi 18-vuotiaana yliopistoon opiskelemaan alaa, jonne otetaan alle 10 uutta opiskelijaa vuodessa. Hakijoita on n. 200 joka vuosi, ja heistä suuri osa sellaisia, joilla on takanaan jo alan opintoja (vaihtavat siis pääainetta tutkinto-ohjelman sisällä, tms.) ja pääsykokeetkin ovat eri aikaan kuin yleensä - siis aiemmin keväällä, kun yo-kirjoitukset ovat tuskin loppuneet. Kieltämättä hieman mietityttää, kuinka paljon kyseistä 18-vuotiasta auttoi se, että tohtori-isukki on samalla laitoksella tutkijana ja opettajana. En varsinaisesti usko, että Suomessa pääsisi tällä tavoin yliopistoon, mutta onhan se selvä, että pyrkimistä ainakin auttaa se, että on kotona oma "personal trainer".
- jepjepjepulis
Tiedän myös samanlaisen tapauksen. Kun Helsingin yliopistoon pääsi lukiossa vitosen oppilas. Lukematta. Onneks äiti sattuu olemaan laitoksella proffana ja tiesi kysymykset etukäteen. Valmistumisessa se äiti ei ilmeisesti ole kuitenkaan pystynyt auttamaan. On tytön opinnot meinaan vähän jäljessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791