Kannattaako ostaa asunto?

tina

Kannattaako ostaa noin 80-100 000 euron asunto nyt vai asua vuokralla?

Mulla on säästöjä noin 35 000e, joten joutuisin ottamaan lainaa noin 50-70 000 e. Maksaisin lainan takaisin noin kuudessa vuodessa. Oletetaan että lainan korko on 5% eli maksaisin korkoja 6600e. Koroista saa vähentää 30% ja mun veroprosentilla nettohyöty olisi noin 500e. Lisäksi tulee leimaverot ym, eli korko- ym. kustannukset olisivat noin 7000 e. Asunnon vastike vesi olisi noin 150e/kk. Lisäksi tulisi vielä sähkö ja internet, noin 40 e/kk. Tämän kuuden vuoden aikana kuukausimenoni asumiseen olisi siis vastike vesi netti sähkö = 200e, korkojen kuukausiosuus olisi 7000e/vuosi/6vuosi/12kk = 100 e/kk. Varsinaiset menot olisivat siis 300e/kk. Lisäksi lyhentäisin lainaa noin 660 eurolla kuukaudessa. Menoja olisi siis noin 1000 euroa kuukaudessa.

Vaihtoehtona on asua vuokralla, maksaa vuokraa 300-400 euroa kuukaudessa, eli 25200 euroa kuudessa vuodessa (laskettu 350e/kk mukaan). Tämä sisältää vuokran, sähkön, veden ja internetin.

Vuokralla asuminen on siis yhtä halpaa (tai korkeintaan satasen kuussa kalliimpaa) kuin maksaa vastike, vesi, sähkö, netti ja lainan korot, ja kärsiä pääomariski asuntosijoituksesta.

Minun laskelmieni mukaan ei kannata ostaa asuntoa vaan asua vuokralla. Voin laittaa pääomani kasvamaan korkoa kuudeksi vuodeksi. Jos korkotuotto olisi vaikka vain vaivaiset 4% (minkä saa melkeinpä jo tilillä seisottamisesta), kuudessa vuodessa 35000 euroani kasvaisi korkoa 6000 euroa, eli 1000 euroa vuodessa kun korosta on vähennetty vero. Lisäksi voisin säästää joka kuukausi lisäksi sen 660 euroa, jonka laittaisin oman asunnon velan lyhentämiseen. Vuodessa säästöä tulisi siis 8000 euroa ja se myös kasvaisi korkoa.

Kukaan ei tiedä miten asuntojen hinnoille käy, kasvaisiko pääomani asuntoon sijoitettuna vai laskisiko sen arvo... Kannattaako siis sijoittaa asuntoon vai pitää rahansa jossakin rahastossa tms ja asua vuokralla?

11

2910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jiihooooo

Aika hyvää pohdintaa. Mielestäni voisti hakea säästöillesi korkeampaakin tuottoa kuin vaivaiset 4 %. Osta vaikka rahasto-osuuksia. Itse ostin juuri melkein 100 t kämpän ja luotan vain yksinkertaisesti siihen, että asuntojen hinnat nousevat jatkossakin, joskin nykyistä maltillisemmin. Tämän lisäksi kiinnitin asunnon ostossa huomiota siihen, että se on halutulla paikalla vuokraamista ajatellen. Uskon siis vahvasti saavani lopun elämni ajan säännöllisesti 450-500 € kuukausituoton pääomalleni. Siinä vaiheessa kun asunto on siis maksettu, niin se on mielestäni varma lisätulonlähde minulle ja lisää kaiketi myös nettoarvoani. Se on myös rahastoissa kiinni olevaa rahaa kiinteämpi sijoitus. Eli sen vaihtaminen autoon vaatii enemmän vaivan näköä, kuin rahasto-osuuksien muuttaminen käteiseksi.

Kysymyshän oli siis uskosta talousnäkymiin ja oman elämänkaaren hahmottamisesta. Olen itse siis löytänyt kaupungin, jossa haluan asua ja valmistunut ammattiin; asunnon osto kaikkine riskeineen tuntuu oikealta. Palataan asiaan 10 vuoden päästä viisaampana - samalla forumilla luonnollisesti :)

• ei noin tarkka

Tunnut laskevan kaikki tosi tarkasti, mutta huomioitko sellaista , että asut toisten nurkissa ollessasi vuokralla.Sinulla on kyllä varallisuutta ostaa!

• tulee kalliiksi

Kysymyshän oli juuri siitä kannattaako ostaa, laskelmat astoivat suuntaa. Harvinaisen fiksu kirjoitus tälle palstalle! :)

Edellinen vastus taas edustaa palstan tasoa, ehkä hieman jopa alle keskiarvon.

Suositellaan tekemään niin kuin muutkin, ajattelematta tai laskematta liikaa :0
        Mitä merkitystä sillä on vaikka asuu "toisten nurkiesa" ? Kotihan se silti on.?

Pitäisikö ottaa turhia riskejä vain sen vuoksi että moni muukin niin tekee? Hakevatko jotkut täältä tukea omaan riskikäyttäytymiseen muilta samalnlaisilta?

Kannattaako tehdä niin kuin kaikki muutkin, vai niin kuten itsellen sopivammaksi näkee?

Kannattaako kuunnella niitä joilla on aikaa roikkua täällä jatkuvasti ja kannustaa muita ottamaan riskejä? Minä en moisilta kaipaisi neuvoja, näkeehän sen nykymaailman menosta miten hyvin omat asiat osataan hoitaa...

Eipä tule yleensä kommentoitua näitä juttuja, tämä oli vaan niin uskomaton kommentti että oli pakko avautua..

• mulla

..olisi säästöjä tuon verran ostaisin heti asunnon. Aloitat vaikka hiukan edullisemmasta (tingi vaikka neliöistä elä muusta mukavuudesta). Asunto on mielestäni ainut sijoitus jossa ei ole riskiä, koska sen arvo nousee ihan vääjäämättä pitkällä ajanjaksolla (yli 10v) toisin kun säästöt syö inflaatio. Laskelmasi on ihan ok, mut huomioi elämä myös lainanmaksun jälkeen.

• Odottaja....

Kannattaa odottaa hintaromahdusta.

• sulle

..odottaminen kannattaa aina ;). Heh Heh

• kannattaa''
        sulle kirjoitti:

..odottaminen kannattaa aina ;). Heh Heh

Meneppä vaikka stockmannille klo 18 jälkeen niin se on kuin aavetalo. Ennen siellä kuului vilkas hyörinä ja pyörinä, mutta nyt on lompakossa matti kun asuntolaina kuppaa velallista ja ostohaaveet karisseet.

Deja vuu tulee päälle kuin juuna!

• Onetwo3d

Joop, ei kannata vielä ostaa. Hinnat tulee varmasti jonkin verran alas, ei tarvi muuta kuin taloutta seurata pikkasen pinnankin alla. Kertoo jo jotain kun korkoa ei jenkeissä nosteta muut maailman probleemat.

Itse ajattelin holdailla vuodenvaihteeseen asti ja katsella sitten uudestaan, mutta jokatapauksessa kyllä se talon osto fiksumpaa on kuin jonkun toisen asuntolainan lyhentäminen vuokralla olemalla. Oma asunto ja asuntolaina on kuitenkin sitä säästämistä itselleen ja tuskin ne arvot siitä kauheasti romahtelee. Oma potti on tällä hetkellä osakkeissa ja korkeakorkoisella. Rahastoihin en tässä vaiheessa laittaisi ja osakkeissa kyse on vaan omasta strategiasta. Niitäkin kannattaa ehkä kesän jälkeen vähän katsella.

• MMM
        kannattaa'' kirjoitti:

Meneppä vaikka stockmannille klo 18 jälkeen niin se on kuin aavetalo. Ennen siellä kuului vilkas hyörinä ja pyörinä, mutta nyt on lompakossa matti kun asuntolaina kuppaa velallista ja ostohaaveet karisseet.

Deja vuu tulee päälle kuin juuna!

Oman asunnon hankinta on vähän kimurantti juttu. Toisaalta on puhuttu jo jonkin aikaa siitä kuinka asuntojen hinnat alkavat olla maksimissaan ja hintojen alenemista on luvassa.

Mutta toisaalta asunnon hankinta pitää miettiä aina oman tilanteen mukaan. Onko hommaamassa asuntoa väliaikaisesti vain sijoitusmielessä vai pidempiaikaista omaa kotia. Itse olen juuri asunnon ostanut sillä ajatuksella, että maksan mieluummin omaa pois sen vajaat 1000 euroa kuussa kuin saman verran vuokraa.

Asuntojen hintojen romahdusta on odotettu nyt jo ainakin kaksi vuotta ja toki itsekin uskon, että riski on olemassa. Mutta odottaako sitä hetkeä jos se tuleekin esim. viiden vuoden päästä. Tai kahden.

Kun nyt itse ajattelen tilannetta vaikkapa kolmen vuoden päähän. Oletetaan, että hinnat "romahtavat" juuri silloin kun olen vaihtamassa isompaan asuntoon. Kun sitten vaihdan kämppää voi olla, että saan vähemmän kuin olen ostaessa maksanut, mutta täytyy myös ottaa huomioon, että sen uudenkin asunnon hinta on laskenut. Lopulta 50 vuotiaana olen joka tapauksessa maksanut lainat pois, omistan asunnon (olkoon minkä kokoinen tahansa) ja sen arvo on korkeampi kuin tällä hetkellä.

Olemme myös vaimoni kanssa ajatelleet seuraavanlaisen tapahtumien kulun. Voi siis käydä niin, että lama iskee ja hinnat romahtavat ja vielä käy niin, että molemmat jäämme työttömiksi ja lainaa ei korkojen hirvittävän nousun jälkeen pystytä maksamaan ja kämppä on laitettava hirvittävällä tappiolla myyntiin. Tällöin myydään se ja maksetaan sen verran lainaa pois kun pystytään. Myydään kaikki kamat mitä omistetaan ja pannaan reput selkään sekä tehdää kuten Madventures neuvoo: Lähdetään menee. Kyllä tässä maailmassa hengissä säilyy vaikka kiertäisi kävellen/liftaamalla ympäriinsä mualimaa. Tämä skenaario on tosin huumorilla ajateltu ja suhteellisen epätodennäköinen, mutta ihan vaan noin esimerkkinä...

Sijoitusmielessä nyt on hieman epävarmempi tilanne ostaa kämppää sillä silloin pyritään saamaan sijoitetulle rahalle tuottoa ja käytännössä tuskin ostetaan kämppää pitkäaikaiseksi omaksi kodiksi. Silloin tuo kolmen vuoden päähän laittamani romahdus tuntuu hiukkasen pahalta (paitsi jos osasitkin myydä juuri ennen romahdusta omasi pois).

Pointti on kuitenkin siinä, että ihmisen elämäntilanne ja omat arvot määräävät aina hyvin paljon asunnon ostamisen tarvetta. Ei omistusasunto mikään itseisarvo ole vaikka omaisuutta haluaisi lisätä.

• d**

Laskeskelin että tuolla sijoitussuunnitelmallasi omaisuutesi arvo on kuuden vuoden kuluttua realisoituna (=verot maksettuna) noin 90 000 euroa. Sen nykyisin 80-100 000 euroa maksavan asunnon arvo olisi silloin luultavasti paljon enemmän. Risikiä sisältyy sekä asunnon arvoon että sijoitusten tuottoon.

Millaisessa rotankolossa aikoisit muuten asuavuokralla, jos oletat, että vuokra on vielä kuuden vuoden kuluttuakin 350 euroa?

• Pohdintaa

Ja kuten huomaat, useimmat eri mieltä olevat argumentoivat tasolla "missä rotankolossa aiot asua", "toisten nurkissa". Uhkaat järjelläsi heidän maailmankuvaansa omistamisen edullisuudesta:)

Olen itse kohta samassa tilanteessa, ja faktahan on, että joka tapauksessa täytyy laskea summat erikseen. Jos tosiaan pystyt säästämään saman summan kuin lyhentäisit, kannattaa asua vuokralla.

Kuten kirjoitit, säästöjen reaaliarvon voi olettaa pitkällä aikavälillä kasvavan, asuntojen reaaliarvo pysyy suurinpiirtein samana. Nyt siis puhun pitkästä aikavälistä, en mistään 5 v heilahteluista ja reaaliarvosta, inflaatio huomioituna. Siispä vuokralla asuessa olisit kartuttanut isomman omaisuuden kuin asuntoa hankkiessa.

Toki voi odotella "rommausta" tai ennakoida hintojen nousuakin väestön pakkautuessa yhä enemmän tietyille alueille, mutta se on arpapeliä, johon ei kannata luottaa.

Niin kauan kuin hyvillä ehdoilla vuokralla voi asua, se kannattaa. Sitten kun on enemmän säästöjä, voi ostaa, jos haluaa. Näin aion minäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe