Zetor 5511 hydrauliikka

Tauno Takapotku

Onko Zetor 5511 mahdollista saada kippihydrauliikkaa? Jos on niin mihin ja tein?

Onko aivan normaalia ettei nostolaitteet nouse ellei ulosotto pyöri samalla?

25

8863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zetkassa

      Zetoreissa kaikki on normaalia, pyörii tai ei pyöri. Ole onnellinen että jotenkin saat ne nostolaitteet nousemaan. Mitä taas kippihydrauliikkaan tulee niin onnea projektiin.

    • kipin ylös

      JOs nyt muistan oikein (tarkista asia), niin istuimen alla olevan kannen päällä (etupuolella) on proppu, josta voit ottaa kippihydrauliikan ulosoton. Siihen voi laittaa Banjoliittimen ( banjopultti) tai ehkä kulmanipan, josta kumiletkulla tai metalliputkella pikaliittimella.

      • Tauno Takapotku

        Kolme proppua löysin penkin alta.


        I----------I
        I I
        I x I
        I x I
        I I
        I x I
        I I
        I----------I


        Tuollaisessa järjestyksessä. Kaksi etummaista ovat normaalin propun näköisiä ja alin on parin sentin kiinteän "nysän" päällä. Toivottavasti hieno kaaviokuvani ei hajoa lähetyksessä.


      • Tauno Takapotku
        Tauno Takapotku kirjoitti:

        Kolme proppua löysin penkin alta.


        I----------I
        I I
        I x I
        I x I
        I I
        I x I
        I I
        I----------I


        Tuollaisessa järjestyksessä. Kaksi etummaista ovat normaalin propun näköisiä ja alin on parin sentin kiinteän "nysän" päällä. Toivottavasti hieno kaaviokuvani ei hajoa lähetyksessä.

        I----------I
        I..........I
        I.x........I
        I.x......L.I
        I..........I
        I........x.I
        I..........I
        I----------I

        Uusi yritys. X meinaa proppua. Mittasuhteissa ehkä hieman heittoa. Tuo L on jokin vipu. En tiedä mihin se vaikuttaa.


      • Tauno Takapotku
        Tauno Takapotku kirjoitti:

        I----------I
        I..........I
        I.x........I
        I.x......L.I
        I..........I
        I........x.I
        I..........I
        I----------I

        Uusi yritys. X meinaa proppua. Mittasuhteissa ehkä hieman heittoa. Tuo L on jokin vipu. En tiedä mihin se vaikuttaa.

        Tuosta saa kuitenkin paremmin selvää. Kuvittelee nuo oikean reunan sivun suoraksi niin kaikki täsmää.


      • Tauno Takapotku

        Kuinkas sitten kipin saa nousemaan ja laskemaan? Ei taida pelkkä letkun laitto riittää...


      • ihan ite
        Tauno Takapotku kirjoitti:

        Kuinkas sitten kipin saa nousemaan ja laskemaan? Ei taida pelkkä letkun laitto riittää...

        Mitäs jos yrittäisit vaikka venttiiliä siihen ...


      • Ulosotto
        Tauno Takapotku kirjoitti:

        Kolme proppua löysin penkin alta.


        I----------I
        I I
        I x I
        I x I
        I I
        I x I
        I I
        I----------I


        Tuollaisessa järjestyksessä. Kaksi etummaista ovat normaalin propun näköisiä ja alin on parin sentin kiinteän "nysän" päällä. Toivottavasti hieno kaaviokuvani ei hajoa lähetyksessä.

        Yritän kuvailla oikean propun paikan. Takaapäin katsottaessa se kansi siellä istuimen alla ei ole tasainen. Noin puolessa välissä kannessa on kohouma ylöspäin jatkuen sitten taaksepäin. Juuri kun tämä kohouma alkaa nousta, niin siinä takaa katsottessa kannen oikealla puolen on se ulosoton proppu. Mielestäni siihen tulee kipin ulosoton liitäntä. Painetta saadaan painamalla alaspäin nostolaitevivun vieressä olevaa vipua.

        Jos proppua hiukan löysää ja sitten laittaa painetta siihen, niin varmaan sieltä pitäisi alkaa tihkua öljyä. Löysää vain vähän, ettei tule silmille.


    • kyllä

      toimii vaikka ulosotto ei pyöri, en vaan muista nyt mikä säätö on sulla pielessä.

      • xMarax

        Oiskohan Zetorin kytkimenvalintavipu väärässä asennossa? Meinaan traktorissahan voi valita kaksoiskytkimen/normaalikytkimen. Muistaakseni valkopäinen vipu sijaitsee vasemmalla puolen kojetaulua alhaalla.


      • pa_turpeinen

        liikaa painoa tuli aisoille ja oli korkannu. ei nouse varret eikä pyöri ulosotto. missä vika


      • pa_turpeinen
        pa_turpeinen kirjoitti:

        liikaa painoa tuli aisoille ja oli korkannu. ei nouse varret eikä pyöri ulosotto. missä vika

        siis siinä korkannu nostolaite


    • Zetoria jo 50 vuotta ajanu

      2011-5511 sarjoissa ulosotto pitää pyöriä, jotta hydrauliikka toimii. Näissä traktoreissa saa paikalliskäytössä 5-vaihteella 40 l/min ulkopuolisiin työkoneisiin normaalisti 20 l/min.
      4711 ja siitä eteenpäin tämä ominaisuus on pois, mutta hydrauliikka toimii ilman ulosoton pyörimistä.
      Traktoreissa on valmiina 2-toiminen ulkopuolisen hydrauliikan venttiili tavallisen nostolaitevivun vieressä. Istuimen alla edessä on vipu, jolla säädetään öljynvirtausta nostolaitteelle/ulkopuolisille. Sen vivun juuresta noin 2 cm taaksepäin on proppu, johonka liität yksitoimisen kipin putken, näin kippi nousee hallintavipua taaksepäin siirtäen. Taaenpaiseen proppuun voi laittaa putken mikäli haluaa käyttää 2-toimisia laitteita.
      Zetorin hydrauliikka on siihen aikaan jo ollut paljon edellä muita.

      • Tauno Takapotku

        Kiitos sinulle ja muillekkin vastaajille. Keskusteliua saa toki jatkaa edelleen ja kaikki Zetor vinkit ovat tervetulleita.

        Mikäs Zetor Zetoria jo 50 vuotta ajaneella on jos saan näin udella?


      • Zetori jo 50 vuotta ajanu
        Tauno Takapotku kirjoitti:

        Kiitos sinulle ja muillekkin vastaajille. Keskusteliua saa toki jatkaa edelleen ja kaikki Zetor vinkit ovat tervetulleita.

        Mikäs Zetor Zetoria jo 50 vuotta ajaneella on jos saan näin udella?

        25A ja K, Super, 2011, 3511, 6711, 8540, 6341 ja 9641


      • vielä meille

        Mitä muita edellä se Zetkan hydrauliikka on ollut. Meinaan kun ei missään mallissa ole vielä päässyt 60-luvun tasolle siitä mitä muissa markkinoilla olevissa.


      • muita

        Kyllä olet aivan oikeassa siinä asiassa. Kun isäukkoni 1963 osti Zetor 3011-traktorin (on nykyään kunniapaikalla tuolla hallissa) , niin siinä oli vakiovarusteena mm:
        - hydrauliset jarrut
        - jarrut sai lukittua toispuolisesti käännöstä varten
        - tasauspyörästön lukko
        - monipuolinen vaihteisto ja ulosotot
        - ajovoimanotto esim vetävää peräkärryä varten
        - kaksoiskytkin, jonka ansiosta sai ulosoton helposti päälle
        - kyntöä varten tunnustelu (en ihan varma) työntövarresta
        - monipuolinen hydrauliikka mm. juuri kippiä varten

        Näitä ominaisuuksia ei sai etsiä monesta muusta merkistä. Valmettiin ei tainut saadakaan kaksoiskytkintä siihen aikaan.


      • Takametsien Mies
        muita kirjoitti:

        Kyllä olet aivan oikeassa siinä asiassa. Kun isäukkoni 1963 osti Zetor 3011-traktorin (on nykyään kunniapaikalla tuolla hallissa) , niin siinä oli vakiovarusteena mm:
        - hydrauliset jarrut
        - jarrut sai lukittua toispuolisesti käännöstä varten
        - tasauspyörästön lukko
        - monipuolinen vaihteisto ja ulosotot
        - ajovoimanotto esim vetävää peräkärryä varten
        - kaksoiskytkin, jonka ansiosta sai ulosoton helposti päälle
        - kyntöä varten tunnustelu (en ihan varma) työntövarresta
        - monipuolinen hydrauliikka mm. juuri kippiä varten

        Näitä ominaisuuksia ei sai etsiä monesta muusta merkistä. Valmettiin ei tainut saadakaan kaksoiskytkintä siihen aikaan.

        Käsittääkseni Valmetiin ei ole saanut kaksoiskytkintä sen jälkeenkään? Muistelen että Valmetissa oli saatavana ns. parikytkin, jossa oli erilliset polkimet voimanoton kytkimelle ja ajokytkimelle. Myöhemmin voimanoton kytkintä käytettiin erillisellä käsivivulla, jonka pystyi tilapäisesti lukitsemaan irrotusasentoon.

        Valtroista en tiedä mitään, en ole ollut missään tekemisissä tuon merkin kanssa.


      • kuitenkin...
        muita kirjoitti:

        Kyllä olet aivan oikeassa siinä asiassa. Kun isäukkoni 1963 osti Zetor 3011-traktorin (on nykyään kunniapaikalla tuolla hallissa) , niin siinä oli vakiovarusteena mm:
        - hydrauliset jarrut
        - jarrut sai lukittua toispuolisesti käännöstä varten
        - tasauspyörästön lukko
        - monipuolinen vaihteisto ja ulosotot
        - ajovoimanotto esim vetävää peräkärryä varten
        - kaksoiskytkin, jonka ansiosta sai ulosoton helposti päälle
        - kyntöä varten tunnustelu (en ihan varma) työntövarresta
        - monipuolinen hydrauliikka mm. juuri kippiä varten

        Näitä ominaisuuksia ei sai etsiä monesta muusta merkistä. Valmettiin ei tainut saadakaan kaksoiskytkintä siihen aikaan.

        Jos ollaan Zetorin tekniikassa edellä muita niin miksi ei myyntiluvuissa?


      • maamies pellollansa
        kuitenkin... kirjoitti:

        Jos ollaan Zetorin tekniikassa edellä muita niin miksi ei myyntiluvuissa?

        Kuinkas voi muistaa vuoden 1963 myyntiluvut? Itselläni ei ainakaan ole käytettävissäni minkäänlaisia merkkikohtaisia tilastoja tuolta ajankohdalta. Käsitykseni kuitenkin on että silloin myytiin Zetoreita suhteellisesti paljon enemmän kuin nykyisin.

        Tosiasia kuitenkin on että mainittuna aika Zetorissa oli paljon aikaansa edellä ollutta tekniikkaa.


      • tuonti
        kuitenkin... kirjoitti:

        Jos ollaan Zetorin tekniikassa edellä muita niin miksi ei myyntiluvuissa?

        Eikös tuolloin 1963 seutuun ollut Suomen ja Sev-maiden kanssa ns bilateraalinen kauppasysteemi? Kun Tsekkoslovakiaan vietiin tavaraa, niin samasta arvosta tavaraa sai tuoda. Ja kun Suomessa alkoi maataloustuotannon koneistaminen kiihtyä, niin oli aika luonnollista, että sieltä sitten tuotiin koneita ja laitteita (esim Zetor, Skoda) länsimaisia halvempaan hintaan.

        Kun Valmettia alettiin kehittää traktorina (esim tasalattia, synkronoitu vaihteisto, koppi, lämmityslaite, hydr ohjaus jne), niin siitä alkoi Valmetin etumatka, joka on jatkunut tänne saakka. Ilman kehitystyötä Valmetti olisi muisto vain. Muut ovat tulleet perässä ja niin myös Zetori, joka on edelleen käyttökelpoinen traktori, mutta riisuttu liiallisista hienouksista.


      • maajussi¨
        tuonti kirjoitti:

        Eikös tuolloin 1963 seutuun ollut Suomen ja Sev-maiden kanssa ns bilateraalinen kauppasysteemi? Kun Tsekkoslovakiaan vietiin tavaraa, niin samasta arvosta tavaraa sai tuoda. Ja kun Suomessa alkoi maataloustuotannon koneistaminen kiihtyä, niin oli aika luonnollista, että sieltä sitten tuotiin koneita ja laitteita (esim Zetor, Skoda) länsimaisia halvempaan hintaan.

        Kun Valmettia alettiin kehittää traktorina (esim tasalattia, synkronoitu vaihteisto, koppi, lämmityslaite, hydr ohjaus jne), niin siitä alkoi Valmetin etumatka, joka on jatkunut tänne saakka. Ilman kehitystyötä Valmetti olisi muisto vain. Muut ovat tulleet perässä ja niin myös Zetori, joka on edelleen käyttökelpoinen traktori, mutta riisuttu liiallisista hienouksista.

        Mutta niinhän siinä vain kuitenkin kävi, että Valmet katosi traktorimarkkinoilta hiljaa kuin lammen laine...

        Ei vissiin pysynyt kovassa kilpailussa mukana?


      • Tauno Takapotku

        Tiedätkö sinä tai kukaan mistä saisi 5511 Zetoriin tuulettajan hihnaa?

        Tänään laitettiin Zetkun perään klapikone (750 kg) komeasti jaksoi nostaa. :) Huomenna liittimet hydrauliikkaan niin saadaan kippi pystyyn!


      • Zetoreihin
        Tauno Takapotku kirjoitti:

        Tiedätkö sinä tai kukaan mistä saisi 5511 Zetoriin tuulettajan hihnaa?

        Tänään laitettiin Zetkun perään klapikone (750 kg) komeasti jaksoi nostaa. :) Huomenna liittimet hydrauliikkaan niin saadaan kippi pystyyn!

        saat TR-Varaosat Oy
        Akkutie 2
        60510 Hyllykallio


        Postiosoite:
        PL 175
        60100 Seinäjoki

        Puh: 06-4128115

        Nimim. jo 50 vuotta Zetorilla ajanut


    • 4511

      Mikä on 4511 pielessä, kun nostaa hyvin ja ei siinä mitään, mutta ei pidä ylhäällä, kun sammuttaa. Tippuu suht nopeasti alas. Ja tippuu, kun ottaa pumpun pois päältä. Joku venttili vuotanee, mutta mikä ja onko vaikea korjata?=

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe