gradus + kontrollit

mustankissanpaksutposket

Moi kaikille! Osaako kukaan kertoa, millä perusteella kontrollitarkastusten tiheys määräytyy? Olen tältä palstalta lukenut jopa ainoastaan vuoden välein tapahtuvasta tarkastuksesta. Siis toki kontrollit harvenevat ajan kanssa, mutta että alussakin niin harvoin...?

Riippuiskohan se jotenkin syövän ärhäkkyydestä siis siitä gradus-luokituksesta? Vitsi, että oon kyllä tyhmä, mutta kertokaa asiasta jotain tietävät. :)

Itselläni oli gradus 3 ja näin alkuun kontrollit on 3 kuukauden välein.

10

958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukka-maaria

Moi!
      Kyllä minullakin oli siis gradus 3, isokokoinen kasvain, levinnyt vartijaimusolmukkkeeseen.
      Vuoden välein käyn kontrollissa 5 vuoden ajan.
      Kaksi ekaa oli omassa sairaalassa, nyt sitten kolmannesta alkaen Meilahdessa.

• kolmen kuukauden välein,

sitten puolen vuoden,ja sitten kerran vuodessa ?

• muumiäiti

oli viimeinen syto heinäkuussa. sädeehoitoa en saanut,minä olen BRCA2.geenivirheenkantaja.Syöpä oli kainaloon levinnyt,geenivirheen takia annoin poistaa myös terveen rinnan.Ikää minulla on jo 50v.ja aikuiset lapset. Minulla oli ensimmäinen kontrolli(verikokeet,ultra) tammikuussa. Seuraava kontrolli on joulukuussa,ehkä se jatkuu siitä vuoden välein.Olen potilaana Meilahden syöpäklinikalla.

• ei syöpää

Minulla vain syöpäepäily. Ekan vuoden kävin kahden kk:n välein kontrollissa, sitten puolen vuoden ajan ja vielä nyt vuoden välein n. kolme vuotta. Eikä minulla kuitenkaan ole syöpädiagnoosia...

• Suolenpätkä

Hei! Olin suolistosyöpä-leikkauksen jälkeen kak-
      sikertaa kontrollissa yhdeksän kuukauden aikana ja siihen se sitten jäi.

Kyselin täällä aiemmin toisten kokemuksia vastaa-
      vasta. Kiitos vain vastauksista. Niistä innois-
      tuin helmikuun lopulla kyseleen tilannetta sai-
      raalasta ja niinhän siinä oli käynnyt, että kont-
      rolli olisi pitännyt olla puolen vuoden päästä.
      Oli jäänyt vain kutsumatta. Aika tuli heti seu-
      raavana päivänä, mutta vasta huhtikuun lopulla.
      Edellisestä kontrollista on silloin miltein kak-
      si vuotta. Toivoa vai voi, ettei löydy mitään.

Olkaa ystävät itse tarkkana niitten kontrollien
      kanssa, ettei käy niinkuin minulle. Ei saa olla
      näin välinpitämätön ja huoleton.

• tapahtui

mun miehelle.Hänellä oli paksunsuolen syöpä.odoteltiin kutsua puolisen vuotta,soiteltiin ja kyseltiin.Kutsun laitto oli unohtunut,,,

• gradus 1

Minulla kontrollit aluksi kahdesti vuodessa.
      Nyt kahden vuoden jälkeen, kerran vuodessa aina kymmeneen vuoteen saakka.
      Tässä välillä kontrolleissa löytynyt kaikenlaista vaivaa,
      ei kuitenkaan syöpään liittyvää.
      Mutta nopeasti on aina tutkittu,
      syövän mahdollisuus aina ollut kuitenkin olemassa.

• paikkakuntakohtaisia

Itsellä gradus 2, kontrollit ainakin toistaiseksi puolen vuoden välein. eri asia onkin, mitä kontrollilla tarkoitetaan... kun tarkastukset siirtyivät terveyskeskukseen, ei lääkäri ekalla kerralla suostunut verikokeisiin! Toisella kerralla osasin olla tarpeeksi paniikissa ja jopa löytyi lähete myös verikokeisiin samoin kuin mammoon ja ultraankin.

• lehtpiort

kyllä olla paikkakuntakohtaisia. Sama kaupunki, sama sairaala, sama gradus- toisella kontrollitarkastukset vuoden välein ja toisella 3 kuukauden välein. Heti alusta lähtien. Kummallista.

• kevätmielinen
        lehtpiort kirjoitti:

kyllä olla paikkakuntakohtaisia. Sama kaupunki, sama sairaala, sama gradus- toisella kontrollitarkastukset vuoden välein ja toisella 3 kuukauden välein. Heti alusta lähtien. Kummallista.

Sehän on vain yksi tekijä. Eiköhän ne kontrollit suhteuteta potilaaseen, leviämis/uusimisriskiin ja annettuihin hoitoihin.

Hoitoja on ihan turha vertailla keskenään, jos joskus ihmistä hoidetaan yksilönä, niin ainakin silloin, kun hän sairastuu syöpään!

Hoitovastekin saattaa olla eri ihmisillä erilainen, ja toista seurataan sen takia tarkemmin kuin toista. Mitä noita miettimään. Jos tuntuu ettei kontrollit riitä, niin eikun oireenmukaisiin tutkimuksiin omaan hoitoyksikköön. Siihenhän syövän jälkihoito nykyään perustuu enemmän kuin kontrolleihin, ainakin oppaiden mukaan.

Munulla ei ole vielä omakohtaista kokemusta kontrolleista, mutta jos mieltäni kalvaisi epäilys, ettei kaikki ole niinkuin pitää, niin en jäisi odottamaan seuraavaa kontrollia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe