Turbo tippuu pelistä pois

IV tdi

-00 Golf Tdi 90 aj. 90tkm AGR moottorista katosi turbon suhina ja tehot 300 km yhtäjaksoisen ajon jälkeen. Mittaristoon ei syttynyt mitään varoitusvaloja. Suurempiin mäkiin piti nelosta tarjota ja auto kiihtyi jos ollenkaan. Auton sammutus ja käynnistys auttoi ja taas mentiin 30 km ja sama vika..
Paikallisessa huollossa veikkasivat ilman piuhoihin kytkemistä että turbon jokin venttiili? voisi olla sökö. Ilmamäärämittari ei kuulemma oireile noin.
Tulomatkalla (600 km) alussa heti turbo tippui pelistä mutta kahvitauon jälkeen loppumatka (400 km) tultiin ilman oireita. Ja nyt muutaman päivän on toiminut ihan ok. Oisko mitään vinkkejä ylläolevien lisäksi vai vienkö liikkeeseen vikamuistin lukuun?

16

9199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sepe

      ... oireilee juuri noin. Vanhan pystyy puhdistamaan mutta jos haluaa uuden, hintaa osalla lienee n. 70 euroa. Sijaitsee jossain ruiskutuspumpun kyljessä, ei ole vielä tullut tarvis etsiä moista solenoidia.

      • tdi 66kw

        juuri se. Passatissa se sijaitsee nokassa, mutta golfin poikkittaisessa koneessa löytynee joka tapauksessa turbon läheltä (tuliseinässä?). Sellainen pieni 2x2x2cm paketti, jossa kolme letkuliitäntää ja yksi sähköliitin. Letkut lähtevät turbolle,imuputkeen ja hukkaportin kellolle (musta,punainen,sininen)

        Yritä liotella ja voidella sitä letkun rei'istä, jotta herkistyisi. Alla on vast.tapaus, tosin ei heittänyt turboa vielä pelistä pois.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=95&conference=580&posting=22000000000173312


      • IV tdi
        tdi 66kw kirjoitti:

        juuri se. Passatissa se sijaitsee nokassa, mutta golfin poikkittaisessa koneessa löytynee joka tapauksessa turbon läheltä (tuliseinässä?). Sellainen pieni 2x2x2cm paketti, jossa kolme letkuliitäntää ja yksi sähköliitin. Letkut lähtevät turbolle,imuputkeen ja hukkaportin kellolle (musta,punainen,sininen)

        Yritä liotella ja voidella sitä letkun rei'istä, jotta herkistyisi. Alla on vast.tapaus, tosin ei heittänyt turboa vielä pelistä pois.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=95&conference=580&posting=22000000000173312

        vastanneille! Paljonkohan tuon 70 E lisäksi kustantaa jos merkkipajassa vaihdattaisi ton osan? Ei viitsi itse alkaa turaamaan ettei tule lisäkuluja tunaroinnista :) Muuten huomasin että 90 tkm huollossa olivat laittaneet 0.5 cm liikaa öljyä. Oisko tolla vaikutusta asiaan?


      • tdi 66kw
        IV tdi kirjoitti:

        vastanneille! Paljonkohan tuon 70 E lisäksi kustantaa jos merkkipajassa vaihdattaisi ton osan? Ei viitsi itse alkaa turaamaan ettei tule lisäkuluja tunaroinnista :) Muuten huomasin että 90 tkm huollossa olivat laittaneet 0.5 cm liikaa öljyä. Oisko tolla vaikutusta asiaan?

        ei kai ne yli puolta tuntia kehtaa siitä pyytää? en tiedä mikä on minimiveloitus? varmaan jotain 20-50€ vaihtotyöstä???
        Mainitse kuitenkin, että arvelet soleinoidivikaa ja kerro oireet, muuten joutuvat etsimään itse vikaa ja kello käy. Vikamuistin haluavat varmaan lukea joka tapauksessa, mutta yritä saada se vaihtohintaan, etteivät laskuta siitäkin 20-30€ ekstraa.

        Ei se öljy 5mm yli vielä tee mitään harmia. Ei kone huohota niin pientä ylitäyttöä.


      • IV tdi
        tdi 66kw kirjoitti:

        ei kai ne yli puolta tuntia kehtaa siitä pyytää? en tiedä mikä on minimiveloitus? varmaan jotain 20-50€ vaihtotyöstä???
        Mainitse kuitenkin, että arvelet soleinoidivikaa ja kerro oireet, muuten joutuvat etsimään itse vikaa ja kello käy. Vikamuistin haluavat varmaan lukea joka tapauksessa, mutta yritä saada se vaihtohintaan, etteivät laskuta siitäkin 20-30€ ekstraa.

        Ei se öljy 5mm yli vielä tee mitään harmia. Ei kone huohota niin pientä ylitäyttöä.

        täytyypä pirauttaa paikalliselle huoltoneuvojalle. Kiitoksia 'veloitusvinkeistä' :)


      • IV tdi
        tdi 66kw kirjoitti:

        ei kai ne yli puolta tuntia kehtaa siitä pyytää? en tiedä mikä on minimiveloitus? varmaan jotain 20-50€ vaihtotyöstä???
        Mainitse kuitenkin, että arvelet soleinoidivikaa ja kerro oireet, muuten joutuvat etsimään itse vikaa ja kello käy. Vikamuistin haluavat varmaan lukea joka tapauksessa, mutta yritä saada se vaihtohintaan, etteivät laskuta siitäkin 20-30€ ekstraa.

        Ei se öljy 5mm yli vielä tee mitään harmia. Ei kone huohota niin pientä ylitäyttöä.

        Äsken soitin ja samaa vikaa ne ehdottelivat. Osan hinta n. 400 vanhaa markkaa ja työaika n 20 min. Kiitokset tdi 66:lle 'hinta-arvioista'!


      • variant-tdi-
        IV tdi kirjoitti:

        Äsken soitin ja samaa vikaa ne ehdottelivat. Osan hinta n. 400 vanhaa markkaa ja työaika n 20 min. Kiitokset tdi 66:lle 'hinta-arvioista'!

        joo,mulla teki talvella samoin,eli turbo tippui pois,ja uudelleen starttaus auttoi.mutta nykyään se tekee niin,et kun polkaisee kaasun pohjaan niin meno on yläkierroksilla tasaisen nykivää...ei terävää,vaan "aaltomaista"nykimistä.kuuntelin äsken sitä solenoidia,ja KUULUUKO SEN TIKITTÄÄ KOKOAJAN,KAIKILLA KIERROKSILLA??mulla tikitys välillä lakkaa,ja isommilla kierroksilla ei tikitä....eli oisko se solenoidi jumissa??kiitos etukäteen!


      • tdi 66kw
        variant-tdi- kirjoitti:

        joo,mulla teki talvella samoin,eli turbo tippui pois,ja uudelleen starttaus auttoi.mutta nykyään se tekee niin,et kun polkaisee kaasun pohjaan niin meno on yläkierroksilla tasaisen nykivää...ei terävää,vaan "aaltomaista"nykimistä.kuuntelin äsken sitä solenoidia,ja KUULUUKO SEN TIKITTÄÄ KOKOAJAN,KAIKILLA KIERROKSILLA??mulla tikitys välillä lakkaa,ja isommilla kierroksilla ei tikitä....eli oisko se solenoidi jumissa??kiitos etukäteen!

        sitä solenoidia ei pysty oikein käynnissä toteamaan toimivaksi, sillä se tosiaan tikittää epäsäännöllisesti. Kun ekan kertaa aloin epäillä venttiilin toimivuutta (uskoin, että toimii kun tikittää) laitoin ahtopainemittarin ennen ventttiiliä pikkuletkuun josta ohjauspaine tulee ahtopuolelta: viisari värähteli sen mukaan kun venttiili toimi, eli päästi läpi, ja se oli tosi epäsäännöllistä räpsimistä ajossa (siis silloinkin kun toimi)

        Oikeastaan vain kokeilemalla itse virran kanssa paketti käsissä, kuulee onko venttiilin palautuminen hidasta ja toisinaan takertelevaa. Tosin eräs huolto väitti, että uusikaan ei palaudu virran katketessa aina heti.
        Näinhän se ei kuitenkaan mielestäni voi toimia kunnolla...

        Tämä venttiili voi siis aiheuttaa nykimistä ja tehonlaskua (talvella todennäköisempää). Pahempana se aiheuttaa tehon leikkautumisen pois, kun ohjainyksikkö suojelee moottoria vialta. Moodi kuittautuu pois kun käynnistää auton uudestaan, mutta jos virheily jatkuu sama on edessä nopeastikin.

        Omassani vika ilmeni helpoiten kun ajoi todella rauhallisesti. Cruise päällä sen sai usein nopeimmin ilmi. Kiihdytyksissä tapahtui nykimistä, mutta paine ei kuitenkaan poikennut tarpeeksi vian aktivoimiseksi.

        TI-mies ottaa letkut auki ja suihkuttelee CRC:tä läpi ja sen jälkeen kokeilee autoa tiellä loppuiko nykiminen. Ostaa sitten uuden N75:n jos auttoi, mutta ei pysy kunnossa. Itselläni nimittäin homma auttoi, mutta aina vain hetken, ennen kuin liottelin solenoidia enemmän. Tosin vika tulee edelleenkin aina silloin tällöin.


      • TDIPASSAT
        variant-tdi- kirjoitti:

        joo,mulla teki talvella samoin,eli turbo tippui pois,ja uudelleen starttaus auttoi.mutta nykyään se tekee niin,et kun polkaisee kaasun pohjaan niin meno on yläkierroksilla tasaisen nykivää...ei terävää,vaan "aaltomaista"nykimistä.kuuntelin äsken sitä solenoidia,ja KUULUUKO SEN TIKITTÄÄ KOKOAJAN,KAIKILLA KIERROKSILLA??mulla tikitys välillä lakkaa,ja isommilla kierroksilla ei tikitä....eli oisko se solenoidi jumissa??kiitos etukäteen!

        Ettei se nyt vain tässä tapauksessa olisi im-mittari?
        Passatissani oli juuri samat oireet nimenomaan vain yläkierroksilla. Alakierroksilla toimi OK. Korjaantui massamittarin vaihdolla. Käytä autoasi huollossa koeajolla testerin kanssa.

        ps. noita testereitä löytyy myös joistakin autosähköliikkeistä, jos osaa oikeista paikoista kysellä. Voi olla huom. halvempaa kuin merkkiliikkeessä.


      • tdi 66kw
        TDIPASSAT kirjoitti:

        Ettei se nyt vain tässä tapauksessa olisi im-mittari?
        Passatissani oli juuri samat oireet nimenomaan vain yläkierroksilla. Alakierroksilla toimi OK. Korjaantui massamittarin vaihdolla. Käytä autoasi huollossa koeajolla testerin kanssa.

        ps. noita testereitä löytyy myös joistakin autosähköliikkeistä, jos osaa oikeista paikoista kysellä. Voi olla huom. halvempaa kuin merkkiliikkeessä.

        Jos tehot katoaa tuon solenoidin takia, vika tosiaan nollautuu heti kun käynnistää uudelleen.
        Lisäksi tehot katoaa aika totaalisesti myös alakierroksilla. Jostain 1300rpm ei vielä osaa sanoa eroa, mutta kyllä jo 1800rpm:ssa kunnossa oleva tdi kakkosella jauhaa nakkia kun polkaisee talvirenkailla varsinkin katukäännöksissä (no, ainakin lastulla..)
        Solenoidivian vallitessa vääntö vastaa 1.6 bensamoottorin alavääntöä :-) ja huippukierroksia ei meinaa jaksaa edes ottaa kakkosta suuremmalla vaihteella (maxhuiput vain 130-140).


      • 81koowee
        tdi 66kw kirjoitti:

        Jos tehot katoaa tuon solenoidin takia, vika tosiaan nollautuu heti kun käynnistää uudelleen.
        Lisäksi tehot katoaa aika totaalisesti myös alakierroksilla. Jostain 1300rpm ei vielä osaa sanoa eroa, mutta kyllä jo 1800rpm:ssa kunnossa oleva tdi kakkosella jauhaa nakkia kun polkaisee talvirenkailla varsinkin katukäännöksissä (no, ainakin lastulla..)
        Solenoidivian vallitessa vääntö vastaa 1.6 bensamoottorin alavääntöä :-) ja huippukierroksia ei meinaa jaksaa edes ottaa kakkosta suuremmalla vaihteella (maxhuiput vain 130-140).

        Minulla oli ilmeisesti juuri tuo solenoidivika jokunen viikko takaperin. Lähdin kylmänä aamuna ajelemaan ja maantielle kiihdyttäessäni huomasin heti, että nyt on tehot jossain häviksissä. Yli 2000r/min ei jaksanu oikein kiertää. Just niinkun turbo olis ollut pelistä pois... ja vähän enemmänkin. Olin lukenut moisesta oireesta joskus ja hoksasin "buutata" koneen. Tämän jälkeen oli taas tehot kotona, ja sora lens! Saa nähdä iskeekö vika joskus ohitustilanteessa, kuten Tuulilasissa joku manaili käyneen.

        Katselin konehuoneeseen ja siellä näkyi parikin kuvaillun näköistä mötikkää, johon tuli letkuja ja piuhoja. Mitä tekstejä tuosta solenoidista pitäis löytyä, joiden perusteella sen tunnistais, ja vois vähän putsailla?


      • tdi 66kw
        81koowee kirjoitti:

        Minulla oli ilmeisesti juuri tuo solenoidivika jokunen viikko takaperin. Lähdin kylmänä aamuna ajelemaan ja maantielle kiihdyttäessäni huomasin heti, että nyt on tehot jossain häviksissä. Yli 2000r/min ei jaksanu oikein kiertää. Just niinkun turbo olis ollut pelistä pois... ja vähän enemmänkin. Olin lukenut moisesta oireesta joskus ja hoksasin "buutata" koneen. Tämän jälkeen oli taas tehot kotona, ja sora lens! Saa nähdä iskeekö vika joskus ohitustilanteessa, kuten Tuulilasissa joku manaili käyneen.

        Katselin konehuoneeseen ja siellä näkyi parikin kuvaillun näköistä mötikkää, johon tuli letkuja ja piuhoja. Mitä tekstejä tuosta solenoidista pitäis löytyä, joiden perusteella sen tunnistais, ja vois vähän putsailla?

        enpä oikein osaa sanoa 81kw mallista, kun siinä on muuttuvapakopesäinen turbo (Garret VNT).

        Todennäköisesti siinäkin voi olla jonkinlainen solenoidi systeemi, mutta perinteistä hukkaporttia siinä ei käsittääkseni ole, joten vika voi olla muuallakin...

        Kannattaisi soitella muutaman merkkipajaan ja kysellä solenoidista ja muutenkin mitkä seikat tuossa versiossa vikaa aiheuttaa.

        tässä pienempitehoisessa tdi:ssä solenoidi tikittelee konehuoneessa kun polkaisee kaasua pari kertaa. Passatissa se on jäähdyttäjän läheisyydessä oikean etuvalon takana suurinpiirtein. Letkut menevät turboon ja sen imuputkeen.


      • 81koowee
        tdi 66kw kirjoitti:

        enpä oikein osaa sanoa 81kw mallista, kun siinä on muuttuvapakopesäinen turbo (Garret VNT).

        Todennäköisesti siinäkin voi olla jonkinlainen solenoidi systeemi, mutta perinteistä hukkaporttia siinä ei käsittääkseni ole, joten vika voi olla muuallakin...

        Kannattaisi soitella muutaman merkkipajaan ja kysellä solenoidista ja muutenkin mitkä seikat tuossa versiossa vikaa aiheuttaa.

        tässä pienempitehoisessa tdi:ssä solenoidi tikittelee konehuoneessa kun polkaisee kaasua pari kertaa. Passatissa se on jäähdyttäjän läheisyydessä oikean etuvalon takana suurinpiirtein. Letkut menevät turboon ja sen imuputkeen.

        Pitänee soitella merkkipajoille, mutta mahtavatko jaella tietämystään luurin välityksellä... toivotaan.

        Tuotakaan en tienny, että turbot ovat erilaiset. Ajattelin, että konehuoneen erot rajoittuvat kutakuinkin softapuolelle. No, konehuoneen ulkopuolella on mm. se ero, että takaakin löytyy levyjarrut (siis kyseessä Octavia).

        Minun autossa ei kuulu varsinaista tikitystä, mutta naksahtelua kylläkin. Ilmeisesti silloin kun turbo astuu peliin, sekä uusi naksahdus jonkin ajan kuluttua kaasupolkimen löysäyksen jälkeen. Mainitsemani mötikät näytti olevan "tulipellissä" kiinni.


      • Tdi

    • Tappi

      Vika on eka viestissä jo ratkennut.
      Mutta katso kuvat jos tarvit.
      http://volkswagen.msk.ru/engine/tdi-tech.pdf
      Solenoidi valve N75
      Sivut 8,11 siinä on kuvat N75
      Helppo vaihtaa itse
      - 3-letkua irti
      - Sähköliitin irti

      - Jos vaihdat itse muista laittaa lemmarit
      letkuihin. 3kpl
      - Sähköliitin myös kiinni
      - Yleensä tulee vielä vikakoodin poisto
      - (koodi oli 00575)
      - solenoidi maksoi 76.60Euroa
      - varaosanumero oli alkuperäinen 028906283F

      - Ja taas mentiin ..........hyvää kevättä.

    • Mohiss

      Vw touareg 2004 turbo vuotta. Onko letku???. Kiitos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe