Luinpa kirjaa

Papinlapset.

Siinä vanhoillislestadiolainen perheterapeutti Anne-Maria Takkula kertoo lapsuuden kodistaan. Takkula on vl-rovasti Pekka Kinnusen 11-lapsisen perheen esikoinen.

Erittäin positiivinen kuvaus kaikkinensa. Tämän palstan vakiokeskustelunaiheita kirjoituksessa sivuttiin vain lyhyesti. Seuraavassa muutamia informatiivisia otteita:

"Mieleeni on jäänyt mies, joka tuli pappilaan hieman juovuksissa ja kertoi tuleensa baarireissulla synnintuskiin. Hän kertoi, että haluaisi päästä ongelmistaan ja siitä, että hänen perheensä kärsii. Isä kannusti, lohdutti ja kehotti ajattelemaan perhettä ja lapsia. Mies teki parannuksen."

"Isä oli kasvattajana kohtuullisen salliva. -- Olimme kaikki omia persooniamme , ja isällä oli taito kohdata kaikki sellaisinaan. Ruokapöytäkeskusteluissa erehdyimme joskus arvostelemaan muita ihmisiä. Isä totesi meille, että sellaiseen ei ole varaa. Elämän raadollisuus kasvaa kaikkien nurkissa. Se oli viisaasti sanottu."

"Oikeasta ja väärästä keskustelimme yleensä äidin kanssa. -- Äiti piti tärkeänä, että mikäli töppäilyjä tehdään naapureissa, siellä käydään myös sopimassa. Olihan se vähän nöyryyttävää lähteä selvittämään asioita, mutta eipä jäänyt ihmisten välille turhia puheita. Eikä tullut sellaista käsitystä, että olisimme papin lapsina jotenkin erityisessä asemassa."

"Keskustelu lestadiolaisesta hrätysliikkeestä kävi jossain vaiheessa nuoruuttamme aika kiivaanakin. -- Herätysliikkeeseen liitettiin myös paljon sääntöajattelua. Itselle niillä asioilla oli hyvin vähän merkitystä. Tärkeänä piti ennen kaikkea sitä, että on usko. Saa synnit anteeksi. On rauha. -- Joskus oli vaikea vastata, miksi ei saa tehdä sitä tai tätä. Ne eivät olleet monesti itselle tärkeitä asioita, vaan kummastuttivat muita ihmisiä. -- Eikä ollut helppo olla ennakkoluulojen kohde."

"Kotiseuroissa oli mukava tunnelma. - Monesti ihmiset siunasivat toisiaan, ja syntyi herkkiä hetkiä. Joskus osallistujat nimittivät niitä 'keitaiksi'. Muistan miten voimaantuneina ihmiset lähtivät koteihinsa ja kutsuivat lämpimästi toisiaan kylään."

"Lapsena asettauduin puolustamaan ihmisiä, jotka olivat huonossa asemassa tai muiden arvostelemia. -- Ajattelin, että kunpa minäkin osaisin sitten joskus kohdata ihmisiä niin kuin isä. Ottaa vastaan tyynesti elämän rosoisuuden. Olemalla läsnä. Ymmärtämällä. Auttamalla."

"Usein kuulin puhujien sanovan seuroissa: 'Armosta me olemme uskomassa. Se on Jumalan lahja.'"

Mm. tällaista kirjoitti Anne-Maria Takkula kirjassa Papinlapset, jonka on toimittanut Päivikki Antola ja kustantanut Ajatus Kirjat (2007).

20

4437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Devout

      Tuota kirjaa voi lukea lapsille iltasaduksi..

      • Rebekka

        Minä tunnen ja samanlainen tuntuma minulla kuin itse kirjoittajalla, on elämästä, jota heidän perheessään on eletty. Ei mitään kiiltokuvaa vaan normaalia, tasapainoista suuren perhe-elämää. En tunne taustaasi ollekaan, mutta jos sinulla on ollut epätavallinen häiriintynyt lapsuus, se ei tarkoita sitä, etteikö jossakin voitaisi elää ihan tasapainoista ja onnellista elämää. On helppo heittää mitätöiviä puolihuolimattomuuksia, mutta se pitäisi pystyä perustelemaan. Ja sen voi perustella vain ja ainostaan siinä tapauksessa, että nimenomaan tämän perheen on tuntenut ja voi ne paikkansa pitämättömiksi todistaa. Mikään toinen vl-perhe ei kelpaa tässä tapauksessa todistusaineistoksi.


      • Devout
        Rebekka kirjoitti:

        Minä tunnen ja samanlainen tuntuma minulla kuin itse kirjoittajalla, on elämästä, jota heidän perheessään on eletty. Ei mitään kiiltokuvaa vaan normaalia, tasapainoista suuren perhe-elämää. En tunne taustaasi ollekaan, mutta jos sinulla on ollut epätavallinen häiriintynyt lapsuus, se ei tarkoita sitä, etteikö jossakin voitaisi elää ihan tasapainoista ja onnellista elämää. On helppo heittää mitätöiviä puolihuolimattomuuksia, mutta se pitäisi pystyä perustelemaan. Ja sen voi perustella vain ja ainostaan siinä tapauksessa, että nimenomaan tämän perheen on tuntenut ja voi ne paikkansa pitämättömiksi todistaa. Mikään toinen vl-perhe ei kelpaa tässä tapauksessa todistusaineistoksi.

        Siinä puitteissa mitä se oli ulkopuoliselta vl-vainolta mahdollista.

        Isääni ja äitiäni, en moiti. Sääliksi he käyvät yhä..


      • Rebekka
        Devout kirjoitti:

        Siinä puitteissa mitä se oli ulkopuoliselta vl-vainolta mahdollista.

        Isääni ja äitiäni, en moiti. Sääliksi he käyvät yhä..

        Onko mielestäsi oikeudenmukaista yleistää omat kokemuksesi koskemaan kaikkia ihmisiä ja perheitä? Arveletko ihan aikuisen oikeasti että sinulla on nyt objektiivinen näkemys asioihin? Minulla on se ajatus, että lestadiolaisuudessa on aivan samalla lailla kaikenlaisia perheitä, kuin koko väestössä. Osalla menee aidosti hyvin ja osalla erittäin huonosti. Mielestäni täällä kirjoittamisessa pitää kantaa vastuunsa, jos on kyse nimillä mainituista ihmisistä ja perheistä. Vain siinä tapauksessa, että on faktaa esittää väitteidensä tueksi, on perusteltua väittää jotakin valehtelijaksi.


      • Devout
        Rebekka kirjoitti:

        Onko mielestäsi oikeudenmukaista yleistää omat kokemuksesi koskemaan kaikkia ihmisiä ja perheitä? Arveletko ihan aikuisen oikeasti että sinulla on nyt objektiivinen näkemys asioihin? Minulla on se ajatus, että lestadiolaisuudessa on aivan samalla lailla kaikenlaisia perheitä, kuin koko väestössä. Osalla menee aidosti hyvin ja osalla erittäin huonosti. Mielestäni täällä kirjoittamisessa pitää kantaa vastuunsa, jos on kyse nimillä mainituista ihmisistä ja perheistä. Vain siinä tapauksessa, että on faktaa esittää väitteidensä tueksi, on perusteltua väittää jotakin valehtelijaksi.

        En minä valehtelijaksi ketään syytä.

        Mutta todellisuus voidaan esittää niin ruusuisena, että se on jo satua, ei todellisuutta.

        Neuvostoliitossakin oli paljon satuja "todellisuudesta", muistan erityisesti filmin : Sergei, kyntäjä. Oletko katsonut?


      • voidaan myös
        Devout kirjoitti:

        En minä valehtelijaksi ketään syytä.

        Mutta todellisuus voidaan esittää niin ruusuisena, että se on jo satua, ei todellisuutta.

        Neuvostoliitossakin oli paljon satuja "todellisuudesta", muistan erityisesti filmin : Sergei, kyntäjä. Oletko katsonut?

        esittää niin synkkänä, ettei se enää vastaa todellisuutta.


      • En voi tietää
        Devout kirjoitti:

        En minä valehtelijaksi ketään syytä.

        Mutta todellisuus voidaan esittää niin ruusuisena, että se on jo satua, ei todellisuutta.

        Neuvostoliitossakin oli paljon satuja "todellisuudesta", muistan erityisesti filmin : Sergei, kyntäjä. Oletko katsonut?

        sinun tilannettasi, mutta siis yleisesti voi sanoa, ettei lukijan kriittinen suhtautuminen lukemaansa ole pahaksi.


      • Devout
        En voi tietää kirjoitti:

        sinun tilannettasi, mutta siis yleisesti voi sanoa, ettei lukijan kriittinen suhtautuminen lukemaansa ole pahaksi.

        Voiko omaa kokemaansa, esittää objektiivisesti?


      • Rebekka
        Devout kirjoitti:

        Voiko omaa kokemaansa, esittää objektiivisesti?

        Ei mutta sen ei saa antaa liikaa vaikuttaa suhtautumisessa muiden kokemuksiin.

        Totta kai kriittisyys on tarpeen. Olen kuitenkin sitä mieltä että sitä tarvitaan myös Ylimaulan kirjan lukemisessa.


      • Rebekka
        Devout kirjoitti:

        En minä valehtelijaksi ketään syytä.

        Mutta todellisuus voidaan esittää niin ruusuisena, että se on jo satua, ei todellisuutta.

        Neuvostoliitossakin oli paljon satuja "todellisuudesta", muistan erityisesti filmin : Sergei, kyntäjä. Oletko katsonut?

        Jotkut ihmiset onnistuvat elämään niin suojattua elämää, että se voi kuulostaa toisen korviin jo epätodelliselta. He voivat pystyä säilyttämään tämän asenteen läpi elämänsä. Toisaalta kadehdittavaa ja toisaalta ei. Itse mieluummin kuitenkin näen elämän koko värien kirjon.


      • Devout
        Rebekka kirjoitti:

        Ei mutta sen ei saa antaa liikaa vaikuttaa suhtautumisessa muiden kokemuksiin.

        Totta kai kriittisyys on tarpeen. Olen kuitenkin sitä mieltä että sitä tarvitaan myös Ylimaulan kirjan lukemisessa.

        Tuttuja, joille Ylimaulan "tapaus", on tuttu.
        On kuulemma harvinaisen totuudenmukainen kuvaus tapahtuneesta..


      • Rebekka
        Devout kirjoitti:

        Tuttuja, joille Ylimaulan "tapaus", on tuttu.
        On kuulemma harvinaisen totuudenmukainen kuvaus tapahtuneesta..

        Olet valmis uskomaan Ylimaulan kirjan tapahtumat todeksi koska ne eivät ole vl-kuvalle myönteisiä. Miksi sitten et ole valmis uskomaan minun, tapahtumista tietävän sanaa siitä, että myös toinen papin tyttö antaa totuudenmukaisen kuvauksen? Onko omaa taustaa vasten mahdottomuus suhtautua asiaan neutraalisti?


      • Devout
        Rebekka kirjoitti:

        Olet valmis uskomaan Ylimaulan kirjan tapahtumat todeksi koska ne eivät ole vl-kuvalle myönteisiä. Miksi sitten et ole valmis uskomaan minun, tapahtumista tietävän sanaa siitä, että myös toinen papin tyttö antaa totuudenmukaisen kuvauksen? Onko omaa taustaa vasten mahdottomuus suhtautua asiaan neutraalisti?

        Tuollaisesta olisi ennen joutunut hoidetuksi, vuoren varmasti, syytettynä omavanhurskaudesta.

        Kateelliset kyllä keinot keksivät.

        Aidosti hyvät joutuivat, ennenkin vainotuiksi liikkeen sisällä. Mikä on muuttunut?


    • Kesä_keikkuen_tulevi

      Taidanpa etsiä eepoksen käsiini ja lukea. Ottamasi katkelmat ko kirjasta vaivuttivat mielenkiintoisilta. Kiitos lukuvinkistä!

    • työtehtäviin

      vanhoillislestadiolainen perheterapeutti kykenee, vai onko hän kuten vl-leipäpapit valtiokirkossa??

      • Oulun kaupungin johtava

        sosiaalityöntekijä.


      • itsekin EX VL

        en henkilökohtaisesti tunne kyseistä ihmistä, mutta kertomansa perusteella hän on todennäköisesti jo lapsena hyväksikäytetty. Ei todella kelpaa johtavaksi sosiaalityöntekijäksi vaikka hyvää siinä on se, että ehkä tuntee suurperheitten tilanteen ja tavat. Silti se ei riitä kun ei osaa ottaa huomioon lapsen etua.


      • Anonyymi
        Oulun kaupungin johtava kirjoitti:

        sosiaalityöntekijä.

        Onko vieläkin johtava sosiaalityöntekijä oli juttua Kalevassa täyttää 60v hyvin vittumaisen oloinen akka mitä jutellut hänen kanssa


    • Oulu tiedottaa

      on perkeleestä!

    • Anonyymi

      Liekö tämä Anne-Marie Takkula kenties Esko Takkulan miniä?
      Tämä Esko Takkulahan " hoidettiin" 1970- luvulla ulos vl- uskovaisten joukosta mm. siksi, että hänen autonsa oli nähty Kiimingin kirkon edessä ja hän myönsi käyneensä kirkossa " uskottoman" papin aikana!
      Anne-Marien joku tällä palstalla kommentoi olevan "vittumainen" ihminen. Miksihän?
      Tulipa vain mieleeni kun luin tämän papin tytön kertomusta isästään ja lapsuudestaan mikä ollut jopa ihanteellista, että miten hän on pystynyt suhtautumaan elämässään epäonnistuneisiin ihmisiin kohdatessaan vähemmän ihanteelliset kasvattajat ja lapsiperherheiden huoltajat?
      Liekö turhautumista kun kaikesta hyväntahtoisesta avusta huolimatta ei asiat aina menekään toivotulla tavalla ja saa kenties vain haukkumista ja arvostelua?
      Tiukka pitää sosiaalityöntekijän tietysti olla, mutta sitä empatiaa ja sympatiaakin pitäisi löytyä myös syrjäytyneitä kohtaan.
      Kaikilla kun ei valitettavasti ole sitä hyvää perhettä ja viisasta isää ohjaamassa elämän poluilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe