Yläasteelle - kokemuksia Norssista?

Lapsen paras

Hei,

lapseni on siirtymässä syksyllä yläasteelle ja pohdinnan alla on Norssin latinan luokka. Kertoisitko Norssista; millainen koulu, mitä arvostetaan, millainen ilmapiiri, onko kiusaamista, hyvät/huonot puolet jne. Kaikki taustatieto auttaisi hahmottamaan miten opiskelijataimeni koulussa viihtyisi/pärjäisi.
Kiitos!

Terveisin Lapsen paras

12

948

Vastaukset

  • paljon enemmän kuin "normaalissa" koulussa. Esim. terkkari-, psykologi- yms. palvelut pitäisi olla enemmän kohillaan kuin joissakin muissa kouluissa. Hyvä puoli on myös ehkä se, että tottuu erilaisiin opetustyyleihin ja työskentelytapoihin, kun auskut pitävät paljon tunteja - mutta kai siinä huonot puolensakin on... Auskut myös seuraavat tunteja, joitakin oppilaita se saattaa alussa hieman häiritä, mutta varmasti tottuvat siihen nopeasti. Itse olin Norssilla opetusharjoittelussa, ja kyllä siellä on tekniikkaa yms. paljon enemmän kuin jossain muualla ja opettajiksi ei varmasti oteta "ketä vaan", mutta itselleni jäi tosi steriili kuva koko koulusta. Opetan mieluummin muualla kuin Norssilla, mutta oppilaille on varmasti hyvä, asianmukainen ja sivistävä paikka. Välillä tuntui, että onko norssilaiset ehkä hieman leuhkempia kuin muut, koska ovat tottuneet, että he saavat paljon kaikkea sellaista, mitä muilla kouluilla ei ole, en tiedä, voi olla omaa mielikuvitustanikin, mutta välillä ainakin opettajien asenne oli sellainen, että "Norssit ovat ainoita oikeita kouluja koko maassa, muualla ei osata mitään". No, hyviä ja huonoja puolia varmasti on joka ikisessä koulussa, mutta kyllä Norssin tasoon ainakin voi luottaa vanhempana, luulisin.

    • Itse kyllä kritisoin Norsseja. Olen ollut opetusharjoittelijana siellä. Tulevat opettajat ovat harjoittelijoita eivät mitään valmiita opettajia, joten tuo yllä kuvattu opetustyylien kirjo ei ole mitenkään välttämättä positiivinen asia. Ja opettaja vaihtuu sitten ihan joka tunti. Harjoittelu kestää noin kolme kuukautta lukukaudessa, eli yhteensä kuusi kuukautta vuodesta joutuu katselemaan harjoittelijoiden heidän opettajilleen suorittamia vakuutteluyrityksiä siitä, että osaavat opettaa.
      Toisissa kouluissa ausku pitää kaikki omat tuntinsa putkeen eli noin 14 * 45 min, ja sitten vasta vaihtuu seuraava. Meillä kuitenkin nimenomaan ei saanut pitää peräkkäisiä tunteja vaan sieltä täältä siksi, että harjoittelija joutui perehtymään mahdollisimman moneen opetettavaan asiakokonaisuuteen. Siinä ei sitten ole nimeksikään jatkuvuutta oppilaille, joiden kuitenkin olisi osattava ottaa huonommastakin opetuksesta se olennainen esiin. Hyvänä puolena Norsseissa ovat kuitenkin normaalia pienemmät opetusryhmät. - Nekin on luotu alkuaan harjoittelijoita varten.


  • ....hikariporukoita ovat. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Luokan kulttuuri varmasti kannustaa opiskelemaan tosissaan. Toisaalta jos lapseni olisi perfektionismiin ja ylisuorittamiseen ja liikaan huolehtimiseen ja ahdistukseen taipuvainen, en panisi häntä porukkaan, jossa nuo ominaisuudet korostuisivat. Riippuu siis lapsesta. Huithapelia luokka voisi ryhdistääkin sopivasti.

  • Norsseilla voi lapsesi saada jopa parempaa opetusta, kuin tavallisissa kouluissa. Opetusharjoittelijoilla on nykyään todella rima korkealla tuntien laadun suhteen. Osa harjoittelijoista oli jopa varsinaista opettajaa parempia ja osa tietysti huonompia.

    Välineistöä, tukiopetusta, tiloja jne. oli myös suurin piirtein 10X enemmän kuin tavallissa kouluissa.

    Norssin jälkeen voi kyllä olla vaikeaa sopeutua tavalliseen "tylsään" kouluun.

    • En tietenkään voi puhua kaikkien normaalikoulujen kannalta, mutta niiden kokemusten perusteella joita itse sain ollessani kaksi vuotta Norssissa yläasteella.

      En ole todellakaan kokenut, että olisin Norssissa saanut parempaa opetusta. Itseäni auskut eivät haitanneet, mutta monet muut valittivat siitä että auskut haittaavat heidän oppimistaan, etenkin jos on jokin vaikea aihealue menossa.

      Välineistöä on, mutta mitä niillä loppujen lopuksi tekee? Esim. dokumenttikamerat jäivät usein käyttämättä kun opettajat eivät niitä osanneet käyttää, joten tavallinen piirtoheitin ja liitutaulu olivat käytössä.

      Tosin, tukiopetusasiasta olen samaa mieltä, että sitä on ymmärtääkseni helpompi saada kuin kaupungin kouluissa.

      Norssi on mielestäni yliarvostettu, samantasoisen opin sieltä yleisesti ottaen saa kuin muualtakin.


  • itse olen ollut norssissa sekä ala- että yläasteen, eikä mitään valittamista ole ollut. :)tietty niit auskuja oli vähän väliä ja välillä ne risoi, mut niidenki kanssa pärjättiin.
    opettajat suurimmaksi osaksi tosi kivoja, auttoi ja tuki, tietty kaikki ei tuu kaikkien kaa toimeen/ei tykkää, mut sellasille ei voi mitään.
    Meidän luokassa ainakin oli tosi hyvä luokkahenki aina ja oltiin hyviä kavereita keskenään.
    en tiedä onko hyvä/huono asia mielestäsi se, että ulkomaalaisia on aika paljon koulussa, ihan ympäri maailman, ei siis vain mitään pakolaisia.
    kiusaamista joka kolussa vähän, norssissa ainakin siellä ollessani se oli juuri sitä vähäistä, mielestäni siihen puututaan siellä aika hyvin jos huomataan.
    ilmapiiri muutenkin mukava, opettajat ja muu henkilökunta ihan kavereitakin välillä :)

  • En laittaisi Norssiin lapsiani mistään hinnasta. Olen auskultoinut Norssissa, ja kertoisin mielipiteeni perusteluksi esimerkkejä jos voisin, mutta meillä on vaitiolovelvollisuus, joka käsittääkseni pitää myös auskultointiajan jälkeen.

    Minun kokemukseni on vain yhdestä Norssista, mutta eiköhän ne ole samanlaisia laboratorioita kaikki. Sanoin ohjaajalleni jo opiskeluaikana, että onneksi olen täällä opiskelijana. Jos olisin ollut äiti ja tiennyt samat asiat, en olisi ollut samalla tavalla hiljaa.

    Oppilaat, niin nykyiset kuin entisetkin ovat tuntuneet viihtyvän Norssissa oikein hyvin, ja se kai on tärkeintä - viime kädessä.

    Kyllä sieltä sitä uusinta tekniikkaa löytyy, jos siitä välittää. Monenmoista oppituntia saavat oppilaat nähdä, koska opettajat vaihtuvat tiuhaan tahtiin. Monipuolisuus säilyy myös silloin kun harjoittelijat ovat pois, koska ohjaajat pöllivät harjoittelijoiden tekemiä tuntisuunnitelmia ja materiaalia omaan käyttöönsä. Että se etiikasta ja moraalista.

    • Miten ohjaajat pöllivät opiskelijoiden materiaalia omaan käyttöönsä? Kaivamalla laukuista?
      Ei kai sentään opiskelijoilla ole tekijänoikeuksia omiin tunteihinsa harjoitteluaikana?


    • Äiti ja opettaja kirjoitti:

      Miten ohjaajat pöllivät opiskelijoiden materiaalia omaan käyttöönsä? Kaivamalla laukuista?
      Ei kai sentään opiskelijoilla ole tekijänoikeuksia omiin tunteihinsa harjoitteluaikana?

      Pölliä on ehkä vähän liian raju sana, mutta kyllä sitä tapahtuu. Oppikirjoista on löytynyt tismalleen samoja tehtäviä kuin auskuaikana ohjaajalle (oppikirjan tekijä) porukalla väännettiin... Eikä mitään mainintaa alkuperästä...


    • kolmas äiti ja ope kirjoitti:

      Pölliä on ehkä vähän liian raju sana, mutta kyllä sitä tapahtuu. Oppikirjoista on löytynyt tismalleen samoja tehtäviä kuin auskuaikana ohjaajalle (oppikirjan tekijä) porukalla väännettiin... Eikä mitään mainintaa alkuperästä...

      itäsuomalainen paikkakunta?


  • haluisin tietää et onks kukaan lähteny norssista pois joskus kesken yläasteen? ite oon nyt norssissa seiskalla enkä kauheesti tykkää. ihmiset ylimielisiä ja kun tutustuu johonkin ollaan jo yhtäkkiä niitä parhaita kavereita ja sitten yhtäkkiä ei ollakkaan enää kavereit... että semmosta:( suunnittelen tässä että muuttaisin lähikouluun kasilla, mutta kun ei mitään järkevää syytä ole. latina on ainoa hyvä juttu tässä koulussa

  • Minkälainen se Helsingin Norssin soveltuvuuskoe eli äidinkielen kypsyyskoe yläastetta varten on? Lähinnä, että onko se ainekirjoitus, vai kielioppitermejä? Tiedän, että ko. soveltuvuuskokeesta koulu ei suostu kertomaan mitään. Mutta onko täällä ihmisiä, joiden lähipiiristä joku olisi muutaman viime vuoden sisällä sinne yläasteelle pyrkinyt ja osaisi sitä kautta valaista vähän? Kiitoksia jo etukäteen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.