Meillä ei ole käynyt ketään virpomassa pariin vuoteen. Odotan innolla että joku tulisi mutta noidat taitavat käydä nykyään vain sukulaisissa virpomassa. Ostan muutaman suklaamunan ja jotain pieniä patukoita/suklaamunapusseja. Olen yleensä antanut ensimmäisille ja parhaiten pukeutuneille yllätysmunia.
Minusta on todella kivaa kun joku on viitsinyt sonnustautua pikku noidaksi; huivi päässä ja muut hienot asusteet, kori, kasvomaalaukset ja kerran jopa hieno kuparipannu tai luuta mukana. Aaamulla on askarreltu värikkäitä virpomisoksia.
Pian on taas aika palmusunnuntain ja toivottavasti tällä kertaa joku pikku noita eksyisi meidänkin ovelle.
Virpojia odotellessa
199
35385
Vastaukset
- mie vaan
hei missäs päin asustelet suurin piirtein että osaa sinne näiden virpomavitsojen kanssa...tai en ehkä minä mutta pienemmät noidat..tää noita joutuu juhlimaan ja pukeutumaan muuten...
- joka vuoden virpoja
mitä laittaa huomen päälleen???????
tää on nii vaikeet ku ei tiiä
auttakaa pliis!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- mie vaan
sori en osaa kirjoittaa...rakastin virpomista kun olin pieni ja kerran aikuisena kaverin kanssa käytiin yllättää kaikkinkaverit aamutuimaan kukaan ei tunetenu kun oli niin hyvät asut...
- kansallainen
Viime vuonna sanoin, että "Mitään ette saa, senkin kerjääjät!", ja paiskasin oven kiinni.
Toivottavasti eivät tule tänä pääsiäisenä!- Kauheaa
Olet aiva kamala ihminen!Kasva isoksi!Nehän ovat vain pieniä lapsia!!
- lapsien puolesta
Hei haloo, ne on vaan lapsia ja ne ei sulle pahaa tee. Arvaa harmittiko pikkuisia ja miltä susta ois tuntunu olla lapsen asemassa? Jos et halua että teillä virvotaan niin ilmoita asia edes kohteliaammin.
- ole pieniä lapsia
Kauheaa kirjoitti:
Olet aiva kamala ihminen!Kasva isoksi!Nehän ovat vain pieniä lapsia!!
meille tuli kerran yläasteikäisiä poikia eivätkä olleet pukeutuneet mihinkään noita-asuihin. minun mielestä nämä ovat kerjääjiä mutta pieniä lapsia kyllä päästän mielellään virpomaan
- Suojaa löytyy
Minulla on jo monivuotinen toimintamalli näiden virpojien muodostamaan uhkaan.
Teen seuraavasti: Jo kaksi viikkoa ennen palmusunnuntaita ilmoittelen naapureille, kaupankassalle, pankkineideille ym. kuuluvaan ääneen kuinka aion olla Repoveden erämaassa Palmusunnuntaiaatosta maanantaiaamuun. Lisäksi selvittelen mahdolliset lähialueen lapset; heidän sotutunnukset, harrastukset, mieliohjelmat sekä kaikki muut aikatauluihin vaikuttavat seikat.
Edellinen viikko kuluukin sitten erinäisten hankintojen parissa: Ilmastointiteppiä, polyuretaania, lautoja (4 m 22x125 sekä 2 m 45x100), ruuveja (Torx-kanta 30 kpl 40x3.0 sekä 25 kpl 75x3,5), tiivistysnauhaa, 38 m pimennyskangasta sekä 25 m naamiointiverkkoa.
Torstai perjantai ovat perinteiset vapaapäivät töistä (työnantaja on pitkien neuvottelujen jälkeen hyväksynyt nämä, Sanoi irtisanomisen olevan kuitenkin hankalampaa).
Perjantaina näkyvästi pakkailen "matkaani" varten. Käyn ostamassa muutamasta (tai useammasta että varmasti huomataan että tämä kaveri oln lähdössä retkelle) retkeilyliikkeestä teltan, makuupussin, makuualustan, Trangian, kompassin sekä retkimuonaa yms. Torstaina olen jo aloittanut pimennysverhojen leikkaamisen ja parvekkeen naamiointiverkon asentamisen. Perjantaina ennen kauppa-aikaa aloitan rakennusprojektin. Poistan postilaatikon ja peitän sen laudalla sisäpuolelta tiivistän sen polyuretaanilla ja viimeistelen ilmastointiteipillä sekä peitelaudalla. Perjantai illalla asennan ovenpielien eristeet lautaa polyuretaania ja ilmastointiteippiä samoilla periaatteilla kuin postiluukussa. Poistan ovikellon täysin jälkeäjättämättä. Lauantai aamupäivä menee edellisen päivän töiden loppuunsaattamisessa. Kenttämuonan jälkeen tukin Ikkunoiden ilmanottoaukot ilmastointihormien aukot ym tukin polyuretaanilla sekä ilmastointiteipilla ja laudoilla. Illan suussa lähden näkyvästi retkelle. Autoa olen ensin lastannut perusteellisen näkyvästi ja tulevaa "retkeä" kaikille paikalle sattuville kuuluvasti kuvaillen. Auton piiloitan erään vain parinkymmenen kilometrin päässä olevan ladon sisälle jonne olen jo aikaisemmin siirtänyt polkupyörän jolla pääsen naamioituneena takaisin kaupunkiin. Kaupungissa pukeudun mittarinlukijaksi ja menen "yleisavaimella" (siis näin sanon jos joku sattuu paikalle) asuntooni. Seuraavaksi viritän pimennysverhot ikkunoihin ja oleskelen suihkunurkkauksessa suljettujen ovien takana pelkän kynttilän valossa. Lisäksi kytken kaikki sähkölaitteet pois, ettei sähkömittarin hiljainen sirinä paljasta asuntoni sähkönkulutusta.
Näiden toimien avulla olen saanut olla kauan rauhassa näiltä virpojilta. Myös naapurit ovat alkaneet pysyä kauempana ja nyt saan olla täälä kotona rauhassa myös sukulaisilta (ovat pyytäneet minua vaihtamaan sukunimeänikin eräät jopa olleet valmiita maksamaan siitä).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ei kun on meillä valmistauduttu virpojiin, mutta vähän toisella tavalla. Suklaamunat ja muut makeat odottavat noutajaa. Hyvä mieli pienistä ensimmäisiä sosiaalisia askeleitaan ottavista lapsukaisista on jo mielessä. - Muistetaan sinut
Ollaan nyt kasvettu asia paljon ja tulemme virpomaan sinut sammakoksi kunhan ennätämme. Luulit kai että olemme ikuisesti sinua pienempiä? Muistimme on pidempi kuin ymmärryksesi. Odota vain, Halloween yönä emme anna karkkia vaan kepposia, tulet saamaan ansiosi mukaan.
- Nyt virvomme sinua
Suojaa löytyy kirjoitti:
Teen seuraavasti: Jo kaksi viikkoa ennen palmusunnuntaita ilmoittelen naapureille, kaupankassalle, pankkineideille ym. kuuluvaan ääneen kuinka aion olla Repoveden erämaassa Palmusunnuntaiaatosta maanantaiaamuun. Lisäksi selvittelen mahdolliset lähialueen lapset; heidän sotutunnukset, harrastukset, mieliohjelmat sekä kaikki muut aikatauluihin vaikuttavat seikat.
Edellinen viikko kuluukin sitten erinäisten hankintojen parissa: Ilmastointiteppiä, polyuretaania, lautoja (4 m 22x125 sekä 2 m 45x100), ruuveja (Torx-kanta 30 kpl 40x3.0 sekä 25 kpl 75x3,5), tiivistysnauhaa, 38 m pimennyskangasta sekä 25 m naamiointiverkkoa.
Torstai perjantai ovat perinteiset vapaapäivät töistä (työnantaja on pitkien neuvottelujen jälkeen hyväksynyt nämä, Sanoi irtisanomisen olevan kuitenkin hankalampaa).
Perjantaina näkyvästi pakkailen "matkaani" varten. Käyn ostamassa muutamasta (tai useammasta että varmasti huomataan että tämä kaveri oln lähdössä retkelle) retkeilyliikkeestä teltan, makuupussin, makuualustan, Trangian, kompassin sekä retkimuonaa yms. Torstaina olen jo aloittanut pimennysverhojen leikkaamisen ja parvekkeen naamiointiverkon asentamisen. Perjantaina ennen kauppa-aikaa aloitan rakennusprojektin. Poistan postilaatikon ja peitän sen laudalla sisäpuolelta tiivistän sen polyuretaanilla ja viimeistelen ilmastointiteipillä sekä peitelaudalla. Perjantai illalla asennan ovenpielien eristeet lautaa polyuretaania ja ilmastointiteippiä samoilla periaatteilla kuin postiluukussa. Poistan ovikellon täysin jälkeäjättämättä. Lauantai aamupäivä menee edellisen päivän töiden loppuunsaattamisessa. Kenttämuonan jälkeen tukin Ikkunoiden ilmanottoaukot ilmastointihormien aukot ym tukin polyuretaanilla sekä ilmastointiteipilla ja laudoilla. Illan suussa lähden näkyvästi retkelle. Autoa olen ensin lastannut perusteellisen näkyvästi ja tulevaa "retkeä" kaikille paikalle sattuville kuuluvasti kuvaillen. Auton piiloitan erään vain parinkymmenen kilometrin päässä olevan ladon sisälle jonne olen jo aikaisemmin siirtänyt polkupyörän jolla pääsen naamioituneena takaisin kaupunkiin. Kaupungissa pukeudun mittarinlukijaksi ja menen "yleisavaimella" (siis näin sanon jos joku sattuu paikalle) asuntooni. Seuraavaksi viritän pimennysverhot ikkunoihin ja oleskelen suihkunurkkauksessa suljettujen ovien takana pelkän kynttilän valossa. Lisäksi kytken kaikki sähkölaitteet pois, ettei sähkömittarin hiljainen sirinä paljasta asuntoni sähkönkulutusta.
Näiden toimien avulla olen saanut olla kauan rauhassa näiltä virpojilta. Myös naapurit ovat alkaneet pysyä kauempana ja nyt saan olla täälä kotona rauhassa myös sukulaisilta (ovat pyytäneet minua vaihtamaan sukunimeänikin eräät jopa olleet valmiita maksamaan siitä).
Ei kun on meillä valmistauduttu virpojiin, mutta vähän toisella tavalla. Suklaamunat ja muut makeat odottavat noutajaa. Hyvä mieli pienistä ensimmäisiä sosiaalisia askeleitaan ottavista lapsukaisista on jo mielessä.helposti, sillä Repovedellä sijaitsee piiloluolamme ja olemme kyllä huomanneet sinun jallitus yrityksesi, mutta meitä et harhauta, olemme nokkelia kuin Aku Ankan Tupu, Hupu ja Lupu
- he ovat kerjäläisiä
lapsien puolesta kirjoitti:
Hei haloo, ne on vaan lapsia ja ne ei sulle pahaa tee. Arvaa harmittiko pikkuisia ja miltä susta ois tuntunu olla lapsen asemassa? Jos et halua että teillä virvotaan niin ilmoita asia edes kohteliaammin.
Keski-Pohjanmaalla kiertää nyt tulevana lauantaina trulleja.
En ole heitä kutsunut, joten toivotan heidät helvettiin suorinta tietä. - meille kyll'ä
ole pieniä lapsia kirjoitti:
meille tuli kerran yläasteikäisiä poikia eivätkä olleet pukeutuneet mihinkään noita-asuihin. minun mielestä nämä ovat kerjääjiä mutta pieniä lapsia kyllä päästän mielellään virpomaan
kans tuli viime vuonna kaks isoa tyttöä ja virpoivat samalla vitsalla,teki mieli antaa suklaamunakin puoliks.Risuki oli revästy jostain puusta ja yks naru siinä roikku,kyllä siinä teki mieli antaa lähöt mokomille.
- pääsiäinen yksin
Suojaa löytyy kirjoitti:
Ei kun on meillä valmistauduttu virpojiin, mutta vähän toisella tavalla. Suklaamunat ja muut makeat odottavat noutajaa. Hyvä mieli pienistä ensimmäisiä sosiaalisia askeleitaan ottavista lapsukaisista on jo mielessä.hyvä juttu sulla. Sait mut nauramaan piiloutumiskonsteinesi. Hyvää pääsiäistä itse kulle kellä perhe pyhinä on.
- mmmmmp
ettet edes avaa ovea, noin ilkeä kuin olet
- Anonyymi
Tuo on typerää ole kiltti tee se muille mitä tahdot että sinulle itselle tehdään
- Anonyymi
Senkin ilkimys jos et halua että oveesi koputetaan tai soitetaan ovi kelloa niin laita kulho ulos ja karkit siihen kulhoon ja laita lappu alle että ottakaa tästä ja jättäkää pajunoksat viereen
- KUKAAN.
penikka ei eksy minun ovelle. ei pahalla, mutta miksi se kerjääminen pitää opettaa muksuille.
- se on kaunis tapa
hauskaa ja ystävällistä ajanvietettä. ei kerjäämistä. hiukan auringonpaistetta sinunkin päivääsi.
- Eukko vaan
se on kaunis tapa kirjoitti:
hauskaa ja ystävällistä ajanvietettä. ei kerjäämistä. hiukan auringonpaistetta sinunkin päivääsi.
Nykyään menee jo kerjäämiseksi, kun tullaan jopa 7 muksun laumassa oven taakse rinputtaan. minä en ole vuosiin enään aukaissut ovea..
- sääli sua
Eukko vaan kirjoitti:
Nykyään menee jo kerjäämiseksi, kun tullaan jopa 7 muksun laumassa oven taakse rinputtaan. minä en ole vuosiin enään aukaissut ovea..
eihän niille kaikille 7 ole tarkoitus antaa jättimääriä, osta sellainen pussi missä on pikkumunia, jää syömistä itsellesekin. =) harvassa on ne mitkä kulkevat 7 laumoissa.
aurinkoa päivääsi ja ajatuksiisi. - "ei saa virpoa"
Eukko vaan kirjoitti:
Pistä yksinkertaisesti lappu oveen palmusunnuntaina "Ei saa virpoa" niin ei varmasti kukaan soita sinun ovikelloa! Ei sitten tarvitse paiskata ovea kiinni lasten naaman edestä tai sanoa muuta ilkeää ja pahoittaa lasten mieltä.
Minä ainakin otan vastaan virpojat mielelläni. Olen jo ostanut pajukorin täyteen pikku herkkuja pöytää koristamaan joita sitten saavat virpojat palkaksi. - 16 noitaa
Eukko vaan kirjoitti:
ovella kävi ja kenenkään ei tarvinnut tyhjin käsin lähteä. Köyhä antaa vähästään mutta rikas ei paljostakaan.
- saunan taakse
16 noitaa kirjoitti:
ovella kävi ja kenenkään ei tarvinnut tyhjin käsin lähteä. Köyhä antaa vähästään mutta rikas ei paljostakaan.
Meille pelmahti yhtenä vuonna iltapäivällä uudestaan niitä, jotka olivat jo aamulla käyneet ovikelloa pimputtamassa - punaposkisia noitia sokerihumalassa ahneuden paistaessa silmistä...
- eukko vaan
sääli sua kirjoitti:
eihän niille kaikille 7 ole tarkoitus antaa jättimääriä, osta sellainen pussi missä on pikkumunia, jää syömistä itsellesekin. =) harvassa on ne mitkä kulkevat 7 laumoissa.
aurinkoa päivääsi ja ajatuksiisi.ehkä kokemuksia munien jäämisestä pussiin, toivottavasti olet myös nauttinut niistä. Muna Rikasta Pääsiäistä sinulle.
- namut
saunan taakse kirjoitti:
Meille pelmahti yhtenä vuonna iltapäivällä uudestaan niitä, jotka olivat jo aamulla käyneet ovikelloa pimputtamassa - punaposkisia noitia sokerihumalassa ahneuden paistaessa silmistä...
on poissa jos niitä erehtyy pikkulapsille antamaan. Röyhkeitä ja ahneita tosiaan, sua on taidettu lapsena kohdella kuin paskaa.
- perinne
namut kirjoitti:
on poissa jos niitä erehtyy pikkulapsille antamaan. Röyhkeitä ja ahneita tosiaan, sua on taidettu lapsena kohdella kuin paskaa.
Ei, me emme lapsena käyneet virpomassa, koska emme ole karjalaisia tai ortodokseja.
Äitini oli kyllin viisas ja sivistynyt selittääkseen tämän asian meille jo lapsena. Ortodoksilapsetkin kävivät virpomassa vain isovanhempiaan ja muita sukulaisiaan, he eivät perinnetavoillaan terrorisoineet koko kulmakuntaa. - päivästä,
perinne kirjoitti:
Ei, me emme lapsena käyneet virpomassa, koska emme ole karjalaisia tai ortodokseja.
Äitini oli kyllin viisas ja sivistynyt selittääkseen tämän asian meille jo lapsena. Ortodoksilapsetkin kävivät virpomassa vain isovanhempiaan ja muita sukulaisiaan, he eivät perinnetavoillaan terrorisoineet koko kulmakuntaa.sitä sitten saatte pelätä koko vuoden? Entäs tämä amerikasta rantautunut halloween hössötys, se on varmaan hyväksyttävämpää kun ette kerran ole karjalaisia tai ortodokseja? Ja kuitenkin samasta "kerjuusta" on kyse, toinen on vaan niin Ämericcaa eikä tarvii risuja jaella.
- päivästä, niin silti
päivästä, kirjoitti:
sitä sitten saatte pelätä koko vuoden? Entäs tämä amerikasta rantautunut halloween hössötys, se on varmaan hyväksyttävämpää kun ette kerran ole karjalaisia tai ortodokseja? Ja kuitenkin samasta "kerjuusta" on kyse, toinen on vaan niin Ämericcaa eikä tarvii risuja jaella.
Ei meillä vietetä sen kummemmin Halloweenia kuin pääsiäistä pakanaperinteineen.
Pääsiäistä vietetään ja juhlistetaan alkuperäisen kirkollisen ( luterilaisen) perinteen mukaan.
Ei kyse ole mistään pelosta, vaan siitä, että ko. tapa ei kuulu ainakaan asuinpaikkani perinteeseeen.
Meidän lapsia ei opeteta, eikä tulla opettamaan pakanallisiin riitteihin ja tapoihin, jotak eivät ole puhtaasti suomalaisia. - kielletty
päivästä, kirjoitti:
sitä sitten saatte pelätä koko vuoden? Entäs tämä amerikasta rantautunut halloween hössötys, se on varmaan hyväksyttävämpää kun ette kerran ole karjalaisia tai ortodokseja? Ja kuitenkin samasta "kerjuusta" on kyse, toinen on vaan niin Ämericcaa eikä tarvii risuja jaella.
On jokaisen omaa hölmöyttä kopioida ulkomailta juhlia, joiden alkuperästä ei edes tiedä.
Halloweenit ja Thanksgiving Dayt saavat jäädä meikäläiseltä viettämättä, samoin pääsiäinen, jos siihen tulee mukaan pakanaperinnettä.
Kerjäläisille en muutenkaan anna mitään - hyväntekeväisyys on asia erikseen. - Golkata
päivästä, niin silti kirjoitti:
Pääsiäistä vietetään ja juhlistetaan alkuperäisen kirkollisen ( luterilaisen) perinteen mukaan.
Ei kyse ole mistään pelosta, vaan siitä, että ko. tapa ei kuulu ainakaan asuinpaikkani perinteeseeen.
Meidän lapsia ei opeteta, eikä tulla opettamaan pakanallisiin riitteihin ja tapoihin, jotak eivät ole puhtaasti suomalaisia.löytyy porraspäästä.
- lapsia
kielletty kirjoitti:
On jokaisen omaa hölmöyttä kopioida ulkomailta juhlia, joiden alkuperästä ei edes tiedä.
Halloweenit ja Thanksgiving Dayt saavat jäädä meikäläiseltä viettämättä, samoin pääsiäinen, jos siihen tulee mukaan pakanaperinnettä.
Kerjäläisille en muutenkaan anna mitään - hyväntekeväisyys on asia erikseen.jotka kerjää salaa teiltä.
- mietinytvähän
"ei saa virpoa" kirjoitti:
Pistä yksinkertaisesti lappu oveen palmusunnuntaina "Ei saa virpoa" niin ei varmasti kukaan soita sinun ovikelloa! Ei sitten tarvitse paiskata ovea kiinni lasten naaman edestä tai sanoa muuta ilkeää ja pahoittaa lasten mieltä.
Minä ainakin otan vastaan virpojat mielelläni. Olen jo ostanut pajukorin täyteen pikku herkkuja pöytää koristamaan joita sitten saavat virpojat palkaksi.Ei se lappu auta jos pieni lapsi ei osaa lukea. Tai jos kokeilisi piirtää virpojan kuvan ja rasti päälle.
- Pikkuvirpojan äiti
Kyllä minäkin sen kerjäämiseksi katson tuon virpomisperinteen. Meillä tehdään sillä tavalla, että ollaan sovittu naapurintädin kanssa, että tyttöni käy siellä virpomassa, siis yhdessä paikassa vaan ja virpojan suklaamunat minä järkkään etukäteen tädille, ettei tule kuluja naapurin rouvalle. Ystävällinen täti hän mutta itse halusin pitää kiinni tästä seikasta, että minä maksan "viulut".
- täti
Minä ainakin otan vastaan virpojat mielelläni. Olen jo ostanut pajukorin täyteen pikku herkkuja pöytää koristamaan joita sitten saavat virpojat palkaksi.Hyvä idea
- Virpoo
perinne kirjoitti:
Äitini oli kyllin viisas ja sivistynyt selittääkseen tämän asian meille jo lapsena. Ortodoksilapsetkin kävivät virpomassa vain isovanhempiaan ja muita sukulaisiaan, he eivät perinnetavoillaan terrorisoineet koko kulmakuntaa.Täällä meillä päin taas muslimilapsukaisetkin virpoo. Eivät kyllä osallistu mm.joulun viettoon eikä mihinkään sellaiseen mikä vähänkin haiskahtaa länsimaiselle uskonnolle. Pääsiäisen vieton "mukavat puolet" nameineen kyllä sopii...
- äiti joka odotta lapsukaisia
ostin yllätysmunia,odotin et tulisi joku virpoo.2snisilmäistä pirteätä tyttöä tuli,nehä kysyy saako virpoa.ihanaa lapset olette olemassa.pitäkää se iloisuus,älkää välittäkö pahan suopaisista ihmisistä.niitä riittää läpi elämän.olkaa oma minä.
- äiti joka odotta lapsukaisia
ostin yllätysmunia,odotin et tulisi joku virpoo.2snisilmäistä pirteätä tyttöä tuli,nehä kysyy saako virpoa.ihanaa lapset olette olemassa.pitäkää se iloisuus,älkää välittäkö pahan suopaisista ihmisistä.niitä riittää läpi elämän.olkaa oma minä.
- ei osaa lukea
Minä ainakin otan vastaan virpojat mielelläni. Olen jo ostanut pajukorin täyteen pikku herkkuja pöytää koristamaan joita sitten saavat virpojat palkaksi.Minkä ihmeen takia mun pitää laittaa lappu oveen, jos en halua mainoksia tai en halua kerjäläisiä?
Miksi tätä ei voi kääntää niin päin, että ne jotka sallii virpojien tulevan, laittaisivat lapun ovelle. Jos taas virpoja soittaisi sellaista ovikelloa, jossa lappua ei ole, niin avaajalla olisi oikeus vetää turpaan sellaista äpärää, jolla on äpärän kasvatus. - monikulttuurisia virpojia
Virpoo kirjoitti:
Täällä meillä päin taas muslimilapsukaisetkin virpoo. Eivät kyllä osallistu mm.joulun viettoon eikä mihinkään sellaiseen mikä vähänkin haiskahtaa länsimaiselle uskonnolle. Pääsiäisen vieton "mukavat puolet" nameineen kyllä sopii...
Joo, niitäpä näyttti meidänkin kulmilla olevan.
Kovasti on pääsiäisen perinteetkin vääntyneet monikulttuuriseksi. Silti päiväkerhossa ei saa viettää joulujuhlaa, eikä keväällä veisata Suvivirttä. - Kerjäämistä
äiti joka odotta lapsukaisia kirjoitti:
Mitäs sitten siitä ajattelet kun Turun puolessa pari lasta oli äitinsä kanssa virpomassa. Kaikkilla kolmella oli noitahynttyyt päällä. Kerjäämistä viimeisen päälle.
- zzzzz..
päivästä, niin silti kirjoitti:
Meidän lapsia ei opeteta, eikä tulla opettamaan pakanallisiin riitteihin ja tapoihin, jotak eivät ole puhtaasti suomalaisia.sitten Ahtia ja Tapiota? Nehän ovat puhtaasti suomalaisia.
- &&&&
kerjäläisen paskoja
- oksiensa kanssa
Virpojat saa painua hevon kuuseen. Turha tulla kerjäämään yhtään mitään.
Ällöttävää - virpominen on ortodoksinen perinne, joka on siirtynyt ahneisiin luterilaisiin pentuihin.- ^^^^^****^^^^^^
Mieltä, pysyköön pois kerjäämästä..
- ......
Kerjäämisen ei todellakaan pitäisi olla pääasia virpojille (No, joillekin se taitaa kyllä olla).
Itse en aikoinani lähtenyt pois ovelta, vaikka sanottiin että ei ole mitään palkaksi. Sanoin, että voin virpoa siitä huolimatta enkä tarvitse palkkaa. No, talonväki halusi kuitenkin virvottuani kiittää ja antoi muutaman kolikon. - ällöttävä tapa
...... kirjoitti:
Kerjäämisen ei todellakaan pitäisi olla pääasia virpojille (No, joillekin se taitaa kyllä olla).
Itse en aikoinani lähtenyt pois ovelta, vaikka sanottiin että ei ole mitään palkaksi. Sanoin, että voin virpoa siitä huolimatta enkä tarvitse palkkaa. No, talonväki halusi kuitenkin virvottuani kiittää ja antoi muutaman kolikon.Niemnomaan kerjääminen ja rahana saaminen siinä on muodostunut pääasiaksi. Vastenmielinen ja ällöttävä tapa!
Naurettavaa, että vanhemmat varoittelevat lapsiaan vieraista ihmisistä kuvitellen kaikkia namusediksi, mutta kun tulee pääsiäinen, niin pikkuväki saa valtoimenaan juosta ovelta ovelle. Isät ja äidit jopa kuljettavat lapsiaan asumalähiöihin virpomaan. Ajattelisivat nyt vähän ensiksi, että palmusunnuntaiaamunakin oven voi avata setä, joka ei annakkaan pelkkää pääsiäismunaa.... - ........
ällöttävä tapa kirjoitti:
Niemnomaan kerjääminen ja rahana saaminen siinä on muodostunut pääasiaksi. Vastenmielinen ja ällöttävä tapa!
Naurettavaa, että vanhemmat varoittelevat lapsiaan vieraista ihmisistä kuvitellen kaikkia namusediksi, mutta kun tulee pääsiäinen, niin pikkuväki saa valtoimenaan juosta ovelta ovelle. Isät ja äidit jopa kuljettavat lapsiaan asumalähiöihin virpomaan. Ajattelisivat nyt vähän ensiksi, että palmusunnuntaiaamunakin oven voi avata setä, joka ei annakkaan pelkkää pääsiäismunaa....Pointtini oli, että ei se kaikille ole pääasia.
Meidän oven takana ainakin on käynyt hyvätapaisia noitia, jotka ovat kysyneet josko saisi virpoa. Kauniit oksat on tullut ja hyvän pääsiäisen toivotukset lopuksi.
Todella ikävää, jos teillä tosiaan on ihan kamalia kokemuksia virpojista. Meillä päin (täällä maalla) ei tuollaista esiinny. - meillä virvotaan naapurit
Niemnomaan kerjääminen ja rahana saaminen siinä on muodostunut pääasiaksi. Vastenmielinen ja ällöttävä tapa!
Naurettavaa, että vanhemmat varoittelevat lapsiaan vieraista ihmisistä kuvitellen kaikkia namusediksi, mutta kun tulee pääsiäinen, niin pikkuväki saa valtoimenaan juosta ovelta ovelle. Isät ja äidit jopa kuljettavat lapsiaan asumalähiöihin virpomaan. Ajattelisivat nyt vähän ensiksi, että palmusunnuntaiaamunakin oven voi avata setä, joka ei annakkaan pelkkää pääsiäismunaa....Kukaan lapsi ei ole ainakaan meillä odottanut saavansa rahaa. Palkaksi odotetaan jotain pientä herkkua tai suklaamunaa. Ei todellakaan rahaa! Rahaa antavat ne jotka haluavat antaa jotain palkaksi ja eivät ole muistaneet/viitsineet ostaa mitään namipatukoita virpojille.
Aikuiset kyllä päättävät mitä antavat. Itse en ole koskaan antanut rahaa eikä kenenkään tarvitse antaa rahaa. Pienille 5-10 vuotiaille ei edes pitäisi tuntemattomien ihmisten antaa rahaa. Vanhemmat päättävät tarvitseeko esimerkiksi alle kouluikäinen omaa rahaa. Älkää hyvät ihmiset opettako lapsia raha-ahneiksi jo pikku lapsina! Joten jos haluatte antaa jotain niin ostakaan kaupasta jotain pikkunameja tai suklaamunia niistä lapset tykkäävät.
Mitä tuohon että vanhemmat ajavat lapsia "asumalähiöihin". Miksi ei voisi omalla alueella käydä virpomassa. Minne asumalähiöön vanhemmat sitten kiikuttavat lapset. En tunne ketää joka veisi lapsiaan virpomaan autolla. Meillä juuri lapset käyvät omalla kotialueellaan virpomassa. Ainakin minä tunnistan virpojat lähitalojen asukeiksi.
Kirjoituksessasi ei muutenkaan ole mitään järkeä kun ensiksi haukut vanhemmat kun he menevät lastensa kanssa virpomaan ja perään haukut vielä vanhemmat jotka päästävät lapsensa virpomaan yksin naapurustoon! Taidat vihata lapsia ihan yleensäkin. Mukavaa pääsiäistä vaan sinullekin. - sun kanssas!
meilläpäin juoksee koko lähiön pikkukakarat ovikelloa rimputtamassa. Oksana on joku törröttävä risu jossa roikkuu nuhruinen ja tahmainen kananhöyhen tai pari... rekvisiittana äidin piirtämät huulipunarinkulat poskilla ja huivi päässä.Pienimmät osaavat tuskin puhua ilman ässä- ja ärrävikaa, harva muistaa kunnolla rimssunsa.
Ei me haluta antaa karkkeja kaikille näille ahneille herhiläisille. Eikä rahaa.
Virpominen ja pääsiäistaiat ovat Omaa suomensukuista perinnettämme, joka pitäisi pitää kunniassa ja arvostaa. Ne ovat olleet iänaikaista muistitietoa, menneisyyden viestiä.
Hävettää että lastentarhaikäisille opetetaan 'leikkinä' pyhää vanhaa perinnettämme. Näinkin on kristillinen kasvatus vähätellyt ja tehnyt naurunalaiseksi esi-isiemme tapoja ja luontouskontoa.
Joten pysykää pois meiltä, ovi ei aukea. - eksyy
niitä toisenlaisia "virpojia" ruikkimaa.
- pipi
Naurettavaa, että vanhemmat varoittelevat lapsiaan vieraista ihmisistä kuvitellen kaikkia namusediksi, mutta kun tulee pääsiäinen, niin pikkuväki saa valtoimenaan juosta ovelta ovelle. Isät ja äidit jopa kuljettavat lapsiaan asumalähiöihin virpomaan. Ajattelisivat nyt vähän ensiksi, että palmusunnuntaiaamunakin oven voi avata setä, joka ei annakkaan pelkkää pääsiäismunaa....Monet lapset viedään mummolaan tms. sukulaisille kauemmas virpomaan, ja jäädään samalla palmusunnuntaikahville tms. Ei se tarkoita mitään lähiöiden ryöstöretkeä.
- kiva tapa
Minä oikein innolla odotan pikku-virpojia taas ovelle! Ostan aina irtokarkkinyssäköitä (tai teen itse) ja suklaamunia, erilaisia, virpojia varten. On ne vaan niin söpöjä pienine noidanvaatteineen ja koreineen ja oksineen. -Ja teille jotka aiotte tuottaa pahaa mieltä pikkuvirpojille, niin voisitte laittaa palmusunnuntaiksi lapun ovelle, että ette toivo virpojia. Se on vähäinen vaiva se.
Meille tervetuloa pikku-virpojat! :) - ovella.....
Laitan aina lapun oveen EI VIRPOJIA KIITOS! Ja eivät ole mun ovikelloa soittaneet. Siinä on sekin pointti että kerrostaloalueella on paljon kakaroita liikkeellä ja kun ovikello soi koko ajan koirakin on ihan vauhkona ja haukkuu.Enkä pidä muutenkaan moisesta kerjuusta. Omalapsi ei ole saanut mennä kerjuulle, eikä siitä ole erkoisemmin kärsinyt.En pidä ylipäänsä koko pääsiäisestä. Ainon että on 4vapaata.
- saham
Minusta on kiva, että lapset käyvät virpomassa. Eihän ole kyse kuin yhdestä ainoasta päivästä vuodessa. Ainakin meidän rivariyhtiössä homma toimii ja varaankin aina etukäteen paljon pääsiäiskarkkeja yms. että jokainen joka tulee saa palkkionsa. Omat lapseni ovat harrastaneet tätä touhua varmaan noin 3-vuotiaista asti. Parhaimmat vuodet olivat sellaisia, että tekivät innolla oksia viikkoa ennen ja näkivät vaivaa puvuissaan. Minusta on kiva, että nykyään, kun kaikki on omissa lokeroissaan, on tällaisia traditioita.
- perheenpää
Sellaisen lapun kun teippaan oveen, niin eivätköhän ylensyöneet ilkiöt pysy poissa häiritsemästä kunnon ihmisten elämää.
- perheenpäältä
vietäisiin muutama namu nenun alta. Silläkin rahalla saisi potun keimoa.
- JUST JOO
perheenpäältä kirjoitti:
vietäisiin muutama namu nenun alta. Silläkin rahalla saisi potun keimoa.
POTUN KEIMOA, VOISITKO SUOMENTAA..
- ite!
JUST JOO kirjoitti:
POTUN KEIMOA, VOISITKO SUOMENTAA..
BUHAHAHAA!
- I.S.O.
..tässä se taas nähdään.
- 2545
I.S.O. kirjoitti:
..tässä se taas nähdään.
lapseton minä, mutten siedä kerjäläisistä pääsiäisenä oven takana.
- ...........
Kaikki kun ei tykkää virpojista, niin ei pikkulapset välttämättä uskalla tulla vieraiden ihmisten ovelle. Jos ei lähipiirissä satu olemaan tuttuja lapsia, niin melkein voi olla odottamatta pikku-trulleja.
Eihän sitä toisaalta tiedä, voihan sitä joku uskaltautuakin. Meillä ainakin on käynyt aina vaan naapurin lapset ja muut tutut. Nekin tosin alkaa olla jo niin isoja, että voi olla että tänä palmuisunnuntaina ei käy ketään. - mämmiloota
On se ihan mukava tapa että lapset virpovat, varsinkin kun hienosti koristellut oksat ja pukeuduttu noidaksi. Se on vaan aika pöljää, jos aikuiset kuskaavat virpojia autolla ovelta ovelle, laiskaa!
- mutta
on tosi kuvottavaa, kun vanhemmat istuvat autoissaan ja laskevat euroja...
Jos virpominen on lapsen oma idea, ja oksat kauniisti koristeltu, niin tervetuloa meidänkin ovelle! Vanhempien patistamat "mummon aamutakin purkulanka nöyhtä"-oksin varustellut kerjäläiset voivat kävellä ohi.
- Tarantella
Täytyy varmaan taas poistaa ovikellosta muutama osa niin saa nukkua rauhassa..
- saa tulla
pienet virpojat, miksei myös isommatkin.;)
Me maaseudun ihmiset emme ole niin ahdasmielisiä kuin useimmat kaupunkilaiset.:)
Avosylin otamme lapset vastaan ja annamme vähästämme.
Minä en ymmärrä tuota katkeruuden ja ahdasmielisyyden määrää, joka näkyy tälläkin palstalla. Mihinkähän allikkoon tämä maailma on menossa tuollaisten ihmisten kanssa?
Toivottavasti tuollaiset ihmiset eivät koe tervettä vuotta, kun eivät sulata pieniä lapsia ovelleen. Useimmat itse kerjäävät yhteiskunnalta ilmaista rahaa, joka menee tupakkaan ja viinaan.
Ei ole vara silloin ostaa paria pääsiäismunaa virpojille.- pikkunoitien mustaenkeli
Kirjoituksesi perusteella asut idyllissä, jossa hyvätapaiset lapset kauniisti virpovat ja tietävät miten lasten pitäisi käyttäytyä aikuisten seurassa. Ole siis iloinen, että voit tuomita meidät kielteisesti suhtautuvat tasapainoiseta yhteisöstäsi käsin. Mutta ihan vain tiedoksi, että käy joskus jossakin nukkumalähiössä jossa lapset on kasvatettu saamaan melkein kaiken ja jossa vanhemmilla ei ole hirvittävisti käsitystä hyvistä naapuritavoista ja sen jälkeen asetu odottamaan, miten pikkunoidat meuhkaavat ovesi takana. Jos löydät yhdenkin hyvätapaisen pikkunoidan on se päivän pelastus, mutta noin yleensä ottaen mukava perinne on pilattu välinpitämättömyydellä, laskemmoinnilla ja tapojen puutteella. Jos näkisit sen karkkipaperimäärän, mitä ne kivat pikkunoidat kylvävät lähitienoolle pistää se miettimään onko tuo sitten se meidänkin vanhuuden ympäristö joskus tulevaisuudessa? Olettaisin, että sinun onnellassasi pikkunoidat keräävät karkkipaperit talteen vai käytkö sinä ne kiltisti poimimassa, että lapsilla olisi kivaa? Ehkä ihastelet niitä järkkyjä risuja, joihin on kiedottu vessapaperia ja karkkipapereita, mutta minä en sallaisia huoli ellei lapsi ole selkeästi todettavissa keskitasoa yksinkertaisemmaksi tapaukseksi ja antaa armon käydä oikeudesta.
- onnellinen täti
pikkunoitien mustaenkeli kirjoitti:
Kirjoituksesi perusteella asut idyllissä, jossa hyvätapaiset lapset kauniisti virpovat ja tietävät miten lasten pitäisi käyttäytyä aikuisten seurassa. Ole siis iloinen, että voit tuomita meidät kielteisesti suhtautuvat tasapainoiseta yhteisöstäsi käsin. Mutta ihan vain tiedoksi, että käy joskus jossakin nukkumalähiössä jossa lapset on kasvatettu saamaan melkein kaiken ja jossa vanhemmilla ei ole hirvittävisti käsitystä hyvistä naapuritavoista ja sen jälkeen asetu odottamaan, miten pikkunoidat meuhkaavat ovesi takana. Jos löydät yhdenkin hyvätapaisen pikkunoidan on se päivän pelastus, mutta noin yleensä ottaen mukava perinne on pilattu välinpitämättömyydellä, laskemmoinnilla ja tapojen puutteella. Jos näkisit sen karkkipaperimäärän, mitä ne kivat pikkunoidat kylvävät lähitienoolle pistää se miettimään onko tuo sitten se meidänkin vanhuuden ympäristö joskus tulevaisuudessa? Olettaisin, että sinun onnellassasi pikkunoidat keräävät karkkipaperit talteen vai käytkö sinä ne kiltisti poimimassa, että lapsilla olisi kivaa? Ehkä ihastelet niitä järkkyjä risuja, joihin on kiedottu vessapaperia ja karkkipapereita, mutta minä en sallaisia huoli ellei lapsi ole selkeästi todettavissa keskitasoa yksinkertaisemmaksi tapaukseksi ja antaa armon käydä oikeudesta.
Minut on vuosia virvottu ja olen saanut hienoja oksia maljakkoon pöytää koristamaan. Viime vuonna osa pikku noidista vielä kohteliaasti kysyi saako virpoa.
Ikinä ei ole tullut oksia mihin on kiedottu vessapaperia, lumppuja tai muuta sellaista.
Oksissa on ollut sulkia, kreppipaperia ja muita askartelukoristeita. Todella värikkäitä ja hienoja.
Voiko lapsia syyttää kadulla olevista roskista. Roskien heittelyyn osallistuu kyllä niin aikuiset kuin lapset. Lapset kyllä ottavat mallia aikuisilta joten jos naapurin setä sotkee pihan tupakantumpeilla niin ei lapset saa kovin hyvää esimerkkiä.
Pikkasen naurettavaa sanoa että inhoat virpomista kun lapset tekevät sitä tai tätä. Tuntuu siltä että inhoat lapsia etkä niinkään virpomista!
Tänäkin vuonna ainakin minä avaan oven hymyssä suin ja saan palkaksi komeat oksat. - Kaalimaan kakarat
onnellinen täti kirjoitti:
Minut on vuosia virvottu ja olen saanut hienoja oksia maljakkoon pöytää koristamaan. Viime vuonna osa pikku noidista vielä kohteliaasti kysyi saako virpoa.
Ikinä ei ole tullut oksia mihin on kiedottu vessapaperia, lumppuja tai muuta sellaista.
Oksissa on ollut sulkia, kreppipaperia ja muita askartelukoristeita. Todella värikkäitä ja hienoja.
Voiko lapsia syyttää kadulla olevista roskista. Roskien heittelyyn osallistuu kyllä niin aikuiset kuin lapset. Lapset kyllä ottavat mallia aikuisilta joten jos naapurin setä sotkee pihan tupakantumpeilla niin ei lapset saa kovin hyvää esimerkkiä.
Pikkasen naurettavaa sanoa että inhoat virpomista kun lapset tekevät sitä tai tätä. Tuntuu siltä että inhoat lapsia etkä niinkään virpomista!
Tänäkin vuonna ainakin minä avaan oven hymyssä suin ja saan palkaksi komeat oksat.ihan kuten ed.kirjoittajakin eikä minun tarvitse asiaa sen enempää perustella.En vain pidä koko tohinasta.Naurettavaa.
Kevät on kylläkin itsessään paras vuodenaika. - pullapoksi
onnellinen täti kirjoitti:
Tänäkin vuonna ainakin minä avaan oven hymyssä suin ja saan palkaksi komeat oksat.eikö kaikki muka kysy ensin saako virpoa?? mie oon luullu, ainaki minä kysyin pienenä aina ensin saako virpoa!!
- kuinkahan
pullapoksi kirjoitti:
eikö kaikki muka kysy ensin saako virpoa?? mie oon luullu, ainaki minä kysyin pienenä aina ensin saako virpoa!!
moni kieltää siinä vaiheessa...
- virpojaad
Kuka haluu niskaansa. Aika töykeetä kysyy saako virpoa oven takana. SOITAN KYLLÄ POLIISIT!
- pikkunoitien mustaenkeli
Jos ovellasi todellakin käy kivoja pikkunoitia, niin olet onnekas. Meidän ovella käy ahneita pikkulapsia, joista osa on kotona sentään pyntätty jonkinmoiseen asuun ja neuvottu hieman käytöstapoja. Harvahan älyää tervehtiä saati pitää sen korinsa jemmassa, kunnes tämäkin täti ehtii hakea sen namun eteisen pöydältä. Pahimmat pikku paholaiset muistavat raportoida, miten paljon naapuri älysi antaa ja näyttävät jonkun namusedän lahjoittamaa namusäkkiä samalla katsomalla minua syyttävästi miten kehtaankin korvata niin vähäisillä määrillä heidän luomuksiaan. Ja ne oikein laskelmoivat tyypit sutaavat vielä viime hetkellä karkkipapereista jonkun risun uskoen, että aikuiset hyväksyvät ihastuneena aivan kaiken. Joten pari sääntöä:
1. karkkipapereita ei heitellä ihmisten pihoille, vaan ne kerätään taskuun ja viedään kotona sitten roskiin
2. pajunoksissa voi satsata laatuun ja niistä voi kieltäytyä, koska kaikille lapsille ei ole neuvottu kotona yhtään mitään ja on väärin uskotella keskenkasvuiselle hänen osaavan jos työ on selvästi hutaistu
3. namuista kiitetään, vaikka kuinka ottaisi päähän ettei kyseessä ole kaupan isoin namupussi (ja jos ei nyt kiitä turha odottaa seuraavana vuoda ovea edes avattavan, minkä minä teen tiettyjen tuttujen penskojen rämpyttäessä ovikelloa) - perinteet erilleen
kertoa, mitä tekemistä pohjalaiseen pääsiäisnoita-
eli trulliperinteeseen pohjautuvilla pikkunoidilla
on ortodoksisen uskonnollisen virpomisperinteen
kanssa?- pikkunoitien mustaenkeli
Se vähäinen, mitä tiedän on että Karjalan luovutuksen jälkeen ihmiset siirrettiin eri alueille Suomea ja näin olisivat erilaiset perinteet pikku hiljaa sukupolvien myötä sekaantuneet toisiinsa. Puhdasta pohjanmaalaista tai ortodoksista pääsiäisperinnettä ei enää niin selkeästä ole, koska edelleenkin muuttoliikettä suurempiin kaupunkeihin on ja sen takia tämän päivän trullit ja ortodoksien virpomiset ovat sikinsokin keskenään. Itse katsoisin, että jos perinteiden suhteen on tiukka se pitäisi olla sitten kotiloissa hyvin selvää mihin lapsi kasvatetaan ja mitä on valmis lapsilta ottamaan vastaan. Mutta niinkuin moni muukin perinne se elää ja muuttuu ja sen takia voimme vaikuttaa uusiin perinteisiin tai tapoihin katsomalla edes sen, että lapset osaavat käyttäytyä kauniisti ja miettivät edes hetken vanhempiensa kanssa mitä muuta virpominen tarkoittaa kuin vain karkkipussia palkaksi.
- 258
pikkunoitien mustaenkeli kirjoitti:
Se vähäinen, mitä tiedän on että Karjalan luovutuksen jälkeen ihmiset siirrettiin eri alueille Suomea ja näin olisivat erilaiset perinteet pikku hiljaa sukupolvien myötä sekaantuneet toisiinsa. Puhdasta pohjanmaalaista tai ortodoksista pääsiäisperinnettä ei enää niin selkeästä ole, koska edelleenkin muuttoliikettä suurempiin kaupunkeihin on ja sen takia tämän päivän trullit ja ortodoksien virpomiset ovat sikinsokin keskenään. Itse katsoisin, että jos perinteiden suhteen on tiukka se pitäisi olla sitten kotiloissa hyvin selvää mihin lapsi kasvatetaan ja mitä on valmis lapsilta ottamaan vastaan. Mutta niinkuin moni muukin perinne se elää ja muuttuu ja sen takia voimme vaikuttaa uusiin perinteisiin tai tapoihin katsomalla edes sen, että lapset osaavat käyttäytyä kauniisti ja miettivät edes hetken vanhempiensa kanssa mitä muuta virpominen tarkoittaa kuin vain karkkipussia palkaksi.
virpojat eivät käy palmusunnuntaina,vaan lankalauantaina (pitkänperjantain jälkeisenä lauantaina)tuo suluissa oleva selvennykseksi.
- virpomista nykymuodossaan
Palmusunnuntain tarkoitus on alun perin ollut ihan toinen. "noitaperinne" kumpuaa vanhoista pakanallisista tavoista (esim. pääsiäisvalkeat). Palmusunnuntaita vietetään Jeesuksen Jerusalemiin ratsastamisen muistoksi, silloin ihmiset heittivät palmunoksia ja vaatteitaan tervehtiessään "kuningastaan". Palmusunnuntaista alkaa myös ns. piinaviikko (=hiljainen viikko), jolloin seurataan Jeesuksen kulkua kohti ristiinnaulitsemista.
Hyväksyn virpomisen, kun sillä halutaan kunnioittaa Jeesuksen muistoa. Nykyisillä "kerjuuretkillä" ei ole mitään tekoa tämän perinteen kanssa. Lapsena teimme pajuvirpoja ja keräsimme "palmunoksia", jotka siunattiin kirkossa. Siltä ajalta muistan ainoan minulle oikean virpomis"lorun: "Tällä palmun oksalla tervehdin sinua Jeesuksen Kristuksen Jerusalemiin ratsastamisen muiston kunniaksi." Jos virpomisesta jotakin palkkaa sai, se säästettiin pääsiäispäiväksi, jolloin juhlittiin Jeesuksen ylösnousemusta.- OIKEA TARKOITUS
Kiitos oikeasta ja parhaasta kommentista !
Monilta on näämmä unohtunut lähes ..
MIKSI PÄÄSIÄSITÄ VIETEÄÄN ,
Ajatelkaa sydämellänne
JA KIITTÄKÄÄ Herraa,
hän on Vapahtajamme.
Ristintyö ,
syntimme sovittaja - kiitos kirjoittajalle
Kiitos asiallisesta ja faktoihin perustuvasta kommentista - näinhän asia on ja näin sen itsekin ajattelen, mutta enpä vain osaa sitä kirjallisesti noin hyvin ilmaista.
- ..............
OIKEA TARKOITUS kirjoitti:
Kiitos oikeasta ja parhaasta kommentista !
Monilta on näämmä unohtunut lähes ..
MIKSI PÄÄSIÄSITÄ VIETEÄÄN ,
Ajatelkaa sydämellänne
JA KIITTÄKÄÄ Herraa,
hän on Vapahtajamme.
Ristintyö ,
syntimme sovittajaSaanen huomauttaa, etteivät kaikki ole uskovaisia. Joidenkin pääsiäiseen kuuluu ainoastaan noidat, tiput ja yhdessä olo. Joillekin pääsiäinen taas merkitsee vain ylimääräisiä vapaapäiviä.
En näe mitään pahaa, jos pääsiäistä halutaan viettää ilman puhetta Jeesuksesta ja muista uskonnollisista asioista. Siitä huolimatta pääsiäistä voi juhlia, oli siihen sekoittuneena perinteisiä pakanallisia tapoja tai oli siitä tehty aivan omanlainen. On ok myös olla viettämättä pääsiäistä ollenkaan.
Kukin tyylillään. - pitäkää kersanne kotona
.............. kirjoitti:
Saanen huomauttaa, etteivät kaikki ole uskovaisia. Joidenkin pääsiäiseen kuuluu ainoastaan noidat, tiput ja yhdessä olo. Joillekin pääsiäinen taas merkitsee vain ylimääräisiä vapaapäiviä.
En näe mitään pahaa, jos pääsiäistä halutaan viettää ilman puhetta Jeesuksesta ja muista uskonnollisista asioista. Siitä huolimatta pääsiäistä voi juhlia, oli siihen sekoittuneena perinteisiä pakanallisia tapoja tai oli siitä tehty aivan omanlainen. On ok myös olla viettämättä pääsiäistä ollenkaan.
Kukin tyylillään.Kyllä, mutta ei niitä lapsiakaan pidä lähettää terrorisoimaan koko kulmakuntaa pakanallisilla tavoilla.
- toivonmukaan
pitäkää kersanne kotona kirjoitti:
Kyllä, mutta ei niitä lapsiakaan pidä lähettää terrorisoimaan koko kulmakuntaa pakanallisilla tavoilla.
ilmestyy julmetun iso pakana "virpomaan" oveesi.
- hyväksyn virpomisen
No onhan ihmisillä muitakin perinteitä ja tapoja jotka liittyvät uskonnollisiin juhlapyhiin.
Mitä tekemistä on joulupukilla raamatun kanssa ja silti suurin osa pitää Pukki-perinnettä hyväksyttävänä?! Onko joulukuusi sitten raamatusta? Kummallakaan ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Hyväksytkö sitten joulupukin ja joulukuusen käytön?
Kyllä lasten virpomisperinne on mielestäni ihan hyväksyttävä asia.
Yhdysvalloissahan vietetään Halloweeniä missä lapset juoksevat ovelta ovelle kysymässä karkki vai kepponen pyhäinpäivänä. Jos ei anna karkkia tulee kepponen. Mitään oksia ei tehdä eikä jaeta vaan joku kauhea naamari päässä kerätään karkkia.
Meidän virpomisperinne on mielestäni paljon mukavampi traditio kuin hirviöksi pukeutuminen pyhäinpäivänä. - -syntinen kristitty-
toivonmukaan kirjoitti:
ilmestyy julmetun iso pakana "virpomaan" oveesi.
Onneksi on omatunto,joka kolkuttaa.
Rauhaa ja rakkautta sinulle
Toivotan sinulle Herran siunausta - esikuva
hyväksyn virpomisen kirjoitti:
No onhan ihmisillä muitakin perinteitä ja tapoja jotka liittyvät uskonnollisiin juhlapyhiin.
Mitä tekemistä on joulupukilla raamatun kanssa ja silti suurin osa pitää Pukki-perinnettä hyväksyttävänä?! Onko joulukuusi sitten raamatusta? Kummallakaan ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Hyväksytkö sitten joulupukin ja joulukuusen käytön?
Yhdysvalloissahan vietetään Halloweeniä missä lapset juoksevat ovelta ovelle kysymässä karkki vai kepponen pyhäinpäivänä. Jos ei anna karkkia tulee kepponen. Mitään oksia ei tehdä eikä jaeta vaan joku kauhea naamari päässä kerätään karkkia.
Meidän virpomisperinne on mielestäni paljon mukavampi traditio kuin hirviöksi pukeutuminen pyhäinpäivänä.Joulupukin esikuvana on Pyhä Nikolaus, jota on kunnioitettu jo varhain pyhimyksenä sekä idän että lännen kirkon piirissä. Hän jakoi nimettömänä lahjoja/tavaroita köyhille ihmisille. Meillä ei koskaan lapsena vieraillut joulupukki, ja nyt kun minulla itselläni on lapsia, olen selittänyt heille alusta asti, että joulupukkia ei ole olemassa. Cocacolan punaisella joulupukilla ei ole mitään tekmistä todellisen joulun kanssa. Jaamme kyllä lahjoja ja mietimme yhdessä miksi näin tehdään.
Aina ei kaikkia asioita tarvitse etsiä raamatusta. On meillä joulukuusi, vaikka sitä ei raamatussa mainita. Joulukuusi ei (minun mielestäni) loukkaa kristillisiä perinteitä, mutta karmea puna-asuinen pukki ja noidiksi puetut lapset loukkaavat. Eivätkä lapsiparat usein edes tiedä, miksi joulua tai pääsiäistä todella vietetään, kun kukaan ei ole heille sitä kertonut. - .....
hyväksyn virpomisen kirjoitti:
Meidän virpomisperinne on mielestäni paljon mukavampi traditio kuin hirviöksi pukeutuminen pyhäinpäivänä."Me nykypäivän suomalaiset tunnistamme joulun ensisijaisesti perhejuhlana, mutta varsin monet pitävät sitä yhä kristillisenä juhlapäivänä. Tämä kristillinen merkitys on kuitenkin suhteellisen nuori ja keinotekoinen, ja kristilliset yhteisöt ovatkin yksi toisensa jälkeen lakanneet juhlimasta sitä, koska se ei periaatteessa ole heidän uskontonsa sallima."
http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/joulu/historia.html pitäkää kersanne kotona kirjoitti:
Kyllä, mutta ei niitä lapsiakaan pidä lähettää terrorisoimaan koko kulmakuntaa pakanallisilla tavoilla.
mielipidepoliisi sinä oikein olet?
Jeesuksen nimissä saa käydä virpomassa, mutta ei muuten, niinkö?
Jos et ole huomannut niin elämme vuotta 2010 ja on olemassa elämää Oulunsalon ja lahkosi ympärillä.
Uskonnonvapauslaki takaa ihmisille vapauden myös olla uskomatta.
JA jos olet yhtään lukenut historiaa, niin pääsiäinen on alunperin juutalainen juhla (pesah), joka on kristillistetty. Kevätpäiväntasausta on vietetty lukuisissa kulttuureista ennen kuin kukaan täällä pohjoisessa oli kuullut Jeesuksesta mitään.
- -nainen-
Pitäisköhän sinun kutsua muutamia vakivirpojia paikalle aina lähialueelta ja laittaa ovelle joku virpomiskutsu ja koriste. :) Kiva kuulla että joku oikein odottaa niitä virpojia.
Uskaaltaako nykyään lapsiparat enää virpoa, ovella kun voi olla kuka vaan. - miikkatus
ehkä virpojat eivät uskalla tulla koska luulevat että olet pelottava juoppo mikä ampuu virpojat haulikolla.
- Hekla-Velho,
Vai hienot asusteet?? Iänikuiset huivit ja ruutuessut ovat kyllä eittämättä taakse jäänyttä aikaa. Viime pääsiäisenä meidän nurkilla virpoi kakarat mustissa Harry Potter viitoissa sekä mustissa lierihatuissaan ja kyllä se nyt sopii miljoonasti 2000 luvulle paremmin kuin nämä h****tin huivipäät. Kyllä ne noidatkin kehittyy ajan mukana siinä kuin kaikki muutkin asiat.Ei ne mitään tyhmiä ole.
- kehittyy varmaan
Joillakin mykyajan velhoilla on jo kaiketi mukana maksupääte, että virpomisesta voi maksaa myös Visalla tai pankkikortilla..
- Vanha pelaaja
Meidän oven takana käyneet virpojat ovat mykkiä, hölmö ilme naamallaan tuijottavia isoja kakaroita, jotka ovat pukeutuneina tavallisiin vaatteisiin. En ole noitia nähnyt sitten omien lapsuusaikojeni.
- Hekla-Velho,
kehittyy varmaan kirjoitti:
Joillakin mykyajan velhoilla on jo kaiketi mukana maksupääte, että virpomisesta voi maksaa myös Visalla tai pankkikortilla..
Jep......;)
- erikseen
Noidaksi pukeutuminen ei mitenkään liity oikeaan, alkuperäiseen virpomisperinteeseesn.
Nykykakaroilla (tai niiden vanhemmilla oikeammin) on puurot ja velli ihan sekaisin. - Pimp_Daddy
Ei mikään ole niin kammottava ajatus kuin pääsiäinen. Kyllä ne pienet herttaiset omenaposkiset pikkuneidit on sulosia nappisilmiä kun ne tulee hakemaan suklaamunia, mutta meidän naapuri joka on AIKUINEN ja HUMALAINEN mies käy VIRPOMASSA keskellä jouluakin!!
Ukko on päälle neljänkymmenen, imppaa liimaa ja bensaa, ryyppää vähäiset aivosolunsa solmuun kerran päivässä (eli on kestokännissä), pettää vaimoaan pultsarimuijan kanssa (mutta myös hakkaa vaimoaan), potkii koiraa (jolloin soitin eläinsuojeluviranomaiset hakemaan hauvan pois), potkii lapsiaan jotka ovat 2-vuotiaita (soitin lastensuojeluun kun rappukäytävästä löytyi veritahroja mutta heitä ei kiinnostanut) ja luulee että kaikki naapurin naiset (eli minä ja äitini) ovat rakastuneet häneen. Viime jouluna se tuli aattoaamuna kuudelta ja heilutteli jotain risua ja pyysi likööriä virpomalla! Sanoin sille että kiskasen, ukko, sulta tekarit kurkkuun jos et katoa siitä risuines ja vastalauseeksi sain vain: "kyl mä tiedän että sä rakastat mua ihan helvetisti!"
Nyt kun tulee pääsiäinen, se ajaa naperot pois ja kuolaa postiluukusta kuin mikäkin idiootti. Mitenhän tämmösestä naapuristakin pääsis eroon..?- juu ,
Kannattais vissiin leikata sille sydämenmuotoinen =) aa-kerhon kortti jossa on yhteystietoja ja pyytää että lopettaa aineiden käytön. Vaikkei tekis niin pyyntö on annettu. Muussatapauksessa taitaa tuhota itsensä... :( Ja miten voi lapsia olla?
Olis parempi että erotat pääsiäisen tuosta menosta. Ne ei taida kuulua yhteen.
- Keljdhdjd
Siis tulevatko virpojat nyt tulevana sunnuntaina. Ensimmäinen huhtikuuta?
- tulevat
palmusunnuntaina, joka tänä vuonna on 01.04.
- mummuliini
tulevat kirjoitti:
...täällä virvotahan vasta lankalauvantaina eli silloon ku pääsiäisvalakiakki sytytetähän ehtoolla palamahan....
- mummuliini
tulevat kirjoitti:
...sytytetähän pitkäperjantain jälkeisenä lauvantaina eli tänä vuonna 7.4.
- Vanha Pelaaja
Meillä päin virpojat ovat yleensä isoja kakaroita, eivät koskaan edes pukeutuneena noidiksi ja kaiken huippu on se, että loitsuakaan ei kuulla, seisovat vain hölmö ilme naamallaan ovella, eivätkä osaa sanoa mitään, edes "hei " tai "hyvää pääsiäistä"!!!! työntävät vaan kouraan sitä helvetin surkeasti tehtyä risuaan, missä on ehkä muutama värillinen höyhen. Oon sanonut suoraan, että yrittäkääs kovemmin ja parempaa karkkionnea seuraavalla kerralla.
Kyllä on taso mennyt omista lapsuusajoistani alas. Itse en muista ettenkö olisi aina vähintään virponut loitsun ja risuissa piti aina olla pajunkissat ja niiden kauneus oli meikäläiselle kunnia-asia.- .....
Katselin juuri kuvia, joissa olin tullut virpomasta. Ikää arviolta 4 vee, vanhanaikaiset noita-tamineet päällä ja "marjakorissa" palkat. Pisamia kasvoilla, huivi päässä- kuinka monella näkee edes niitä nykyään? Oli myös kuva oksista. Kaikissa LIIMATTUJA höyheniä, paljon ja eri värisiä. Mahdollisimman suoria oksia oli etsitty, pajunkissojakin löytyi. Muistan, kun menimme aina äidin kanssa keräämään samasta paikasta joka kevät kauneimmat oksat talteen (siinäkin oli oma tekniikkansa). Ja minä olen vasta parikymppinen, eli ei ole nämä muistot mistään 50-luvulta! Paljon muuttuu lyhyessä ajassa...oma vuosiluokkani oli viimeinen, joka sai kasvaa lapsena lapsuutensa ilman teini-idoleita tai kauheita muotivaatimuksia. Pelottaa, että miltä maailma näyttää esikoiseni silmin sitten joskus...
- pajunkissoja...
En ymmärrä koko virpomis touhua,meillä hämeessä ei sellaista ole koskaan harrastettu.Eiks se ole karjalaisten perinne.Ei meillä saannut virpoa,eikä mennä kerjäämään.Mun äiti aina sanoi,että meiltä ei lähdetä kerjäämään.No naapurin lapset joskus kävi meillä virpomassa.Mutta minulle se on edelleen outo perinne,eikä mielestäni mikään hyvä perinne.En koskaan edes muista kyseistä päivää,jos vieraat lapset käyvät ovellani,en yleensä anna mitään.Ei ole minun perinne,enkä ole karjalainen.
- ei kerjätä!
Aidossa Karjalaisessa virpoma perinteessä virvotaan vain sukulaisia ja tuttuja, eli ihmisiä jotka tasan tarkkaan tietävät pikkuvirpojia odottaa, ja tuntevat jokaisen virpojan.
Ei pukeuduta noidiksi eikä virvota vieraita ts. ei käydä kerjuulla. - perinteistä
ei kerjätä! kirjoitti:
Aidossa Karjalaisessa virpoma perinteessä virvotaan vain sukulaisia ja tuttuja, eli ihmisiä jotka tasan tarkkaan tietävät pikkuvirpojia odottaa, ja tuntevat jokaisen virpojan.
Ei pukeuduta noidiksi eikä virvota vieraita ts. ei käydä kerjuulla.Äitini kertoman mukaan heillä oli sellainen tapa,että kummit vain käytiin virpomassa ja vasta pääsiäisen pyhänä saatiin palkka joka oli tavallinen kananmuna.Meidän sisarukset ei virvottu koskaan koska kummit oli kaukana,omat lapsemme ei ole virponut koskaan muita kuin meidät oman äidin ja isän.
Meidän ovella tulee varmasti käymään kaksinumeroinen määrä virpojia. Tässä meidän pihapiirissä kun asuu paljon lapsiperheitä, joiden lapsoset ovat juuri siinä parhaassa virpomisiässä. Kunnon virpomavitsat (kuten joka vuosi on ollut) ja kunnolla pukeutuneet noidiksi (kuten joka vuosi ollut) ja loitsu kun kajahtaa niin meidän ovella käyville on tiedossa maukas, suklainen yllätys.
Itsekin kävin virpomassa aikoinani ja hyvä vastaanotto on ollut taloissa jonka ovilla olen käynyt. Muistan kerran kun eräs mies tuli avaamaan oven ja harmitteli, kun oli palkkiosuklaat päässeet loppumaan. Hän oli selkeästi aivan oikeasti pahoillaan tilanteesta, noh onneksi oli jo siihen mennessä onnistunut kierros, että ei mitään hätää sen puolesta :)
Mutta tosiaan, ei virpomisessa mitään pahaa ole, kunhan sen tekee oikein. Pari kertaa on käynyt niin, että pari n. 13-15v kundia on tullut jonkin vaivaisen oksankäppyrän kanssa ovelle ilman mitään asiaankuuluvaa vaatetusta. Niille on sanottu, että ei onnistu tuolla tavalla ja olette jo yli-ikäisiä tuohon touhuun.
Hyvää pääsiäistä itsekullekin!Niin ja vielä yksi asia. Ei virpominen mielestäni mitään kerjäämistä ole eikä virpomispalkkioihin (suklaamunat, pikku namupussit ym.) satsaaminen paljoa rahaa vaadi. Esim. 6 eurolla saa jo 10 kindermunaa. Niin ja rahaa ei pidä antaa palkkioksi virpomisesta.
- Matti Espoo
Muistan lapsena (yli 50 vuotta sitten), kun kävin virpomassa kummitätini, niin virpomispalkan hain vasta ensimmäisenä pääsiäispäivänä. Eihän sitä virpomispalkkaa maksettu heti virpomisen jälkeen. Välillä tuntuu, että tässäkin on puurot ja vellit menneet sekaisn. Ihan mukavat päiväkodin tädit ovat opettaneet lapsille ihan uuden perinteen eli pannaanpa yhteen Länsi-Suomalainen noitaperinne ja Itä-Suomalainen virpomisperinne, niin saadaan oikea vanhan virpomisperinteen kunniottajalle todellinen kauhistus. Joten se siitä virpomisesta. Meillä ei ovea avata pikkunoidille virpomisvitsoineen.
- virpoja vuosien takaa
että virpomassa käytiin vain lähellä asuvat sukulaiset, kummit ja tuttavat ja omissa tavallisissa vaatteissa. Virpominen tapahtui, jos mahdollista, mahdollisimman aikaisin aamulla, parasta oli, että virvottavat löytyivät vielä nukkumasta.Koko pitkä kierros tehtiin niin, että se oli ohi ennen klo 10.00 alkavaa jumalanpalvelusta.
Ja palkka, se saatiin vasta VIIKON KULUTTUA, pääsiäisenä.
Minua saa käydä virpomassa kunhan virpoja tulee heti aamusta eikä ole pukeutunut noidaksi; noidat olen lähettänyt pesulle ja pyytänyt tulemaan sitten uudelleen. Sillä perinteiden sekoittamisesta en pidä; miltä kuulostaa mämmi joulupöydässä? - vastaavaa
Sodan aikana evakot toivat karjalaisen (ortodoksien) virpomisperinteen, joka sotkettiin Lounais-Suomen pakanalliseen noitaperinteeseen.
Näillä kahdellahan ei ole tai pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa. Toinen edustaa pakanallisuutta ja toinen uskonollisuutta.
Alkuperäiseen virpomiseen kuului se, että ensin virvottiin kotona, äiti virpoi lapset ja myös kotieläimet virvottiin. Vasta sen jälkeen lapset lähtivät virpomaan isovanhemmat ja kummit. Vieraisiin paikkoihin ei saanut mennä.
Palkka haettiin lorunkin mukaan vasta viikon päästä, kuten oikein muistettiinkin.
Meilläkään ei ove avata virpojille. - mämmiä
virpoja vuosien takaa kirjoitti:
että virpomassa käytiin vain lähellä asuvat sukulaiset, kummit ja tuttavat ja omissa tavallisissa vaatteissa. Virpominen tapahtui, jos mahdollista, mahdollisimman aikaisin aamulla, parasta oli, että virvottavat löytyivät vielä nukkumasta.Koko pitkä kierros tehtiin niin, että se oli ohi ennen klo 10.00 alkavaa jumalanpalvelusta.
Ja palkka, se saatiin vasta VIIKON KULUTTUA, pääsiäisenä.
Minua saa käydä virpomassa kunhan virpoja tulee heti aamusta eikä ole pukeutunut noidaksi; noidat olen lähettänyt pesulle ja pyytänyt tulemaan sitten uudelleen. Sillä perinteiden sekoittamisesta en pidä; miltä kuulostaa mämmi joulupöydässä?saa läpi vuoden? Pakastealtaasta kylläpä.
- ja mämmi ne yhteen soppii
mämmiä kirjoitti:
saa läpi vuoden? Pakastealtaasta kylläpä.
Kyllä vaan ja sinä voit pitää joulukustakin ympäri vuoden, mutta älä vaadi sitä samaa muilta.
- luuloissasi
ja mämmi ne yhteen soppii kirjoitti:
Kyllä vaan ja sinä voit pitää joulukustakin ympäri vuoden, mutta älä vaadi sitä samaa muilta.
ja jos viitsisit joskus kulkea silmät auki niin voisit tehdä sinäkin kummallisia havaintoja ympäristöstäsi. Kuten vaikka syksyllä mämmiä citymarketin pakastealtaassa.
- tämä virpomisaika
Sama täällä. Musta on tosi mukava perinne kun lapset valmistautuvat askartelemaan koristeellisia varpuja ja tipusia ja miettivät minkälaisiksi noidiksi pukeutuvat. Kovasti pyytelevät palstalle kirjoittajat että laittakaa lappu ovelle jos ette halua virpojia. Se on ihan hyvä se, mutta musta on myös ok opettaa lapsille kysyä lupa virpomiseen. Viime vuonnakin muutama setä tai täti ei antanut lupaa virpomiseen eikä siitä mitään pahaa mieltä tietenkään tullut, tämä on vapaa maa kenenkin tykätä mistä tykkää. Tytöt kyllä antoivat vitsan tädille ja toivottivat hyvää pääsiäistä. Vaikkakin joidenkin mielestä touhu on kerjäämistä niin optimistina uskon että ei ne lapset niin vähille makeisille ole jäänyt että virpomistouhua tehdään vain ilmainen karkki mielessä. Kyllä ne on tohkeissaan koko touhusta siinä ympärillä ja sehän siinä hommassa on se pointti, askartelut, puhkeutumiset, porukassa vieraiden ihmisten oville kolkuttelut...aika jännittävää touhua.... :0)
- jo pienestä pitäen
EI kaikki virpomiskäiset osaa edes lukea vielä...että se siitä lapusta.
Vanhemmat voisivat olla sen verran valistuneita, että lopettaisivat lastensa kuljettamisen asutusalueelta toiselle. Lapset käyvät virpomassa suurilla kerrostaloalueilla ja vanhemmat venaa autossa sen aikaa. Kyllä se mielestäni on aika bisnestä ta kerjäämistä, miksi sen nyt kukakin haluaa luokitella.
Minä antaisin mielelläni vitsaa jokaiselle, joka tulee oven taakse kerjuureissulle, enkä toivot hyvää pääsiäistä pikemminkin hooveetä. - vanhemmillakaan
".....vieraiden ihmisten oville kolkuttelut...aika jännittävää touhua.... :0)"
Totta tosiaan! Vanhemmilla pitäisi olal sen verran älliä päässä, että tänä päivänä ei pieniä lapsia lähetetä tai anneta mennä vieraille oville kolkuttelemaan. Oven voi avata ihan oikea namusetä. Me olemme aika kaukana siitä 50-60 luvun lintukodosta, jolloin ihmisiin voi luottaa. - tekijä yleensä lapsen tuttu
vanhemmillakaan kirjoitti:
".....vieraiden ihmisten oville kolkuttelut...aika jännittävää touhua.... :0)"
Totta tosiaan! Vanhemmilla pitäisi olal sen verran älliä päässä, että tänä päivänä ei pieniä lapsia lähetetä tai anneta mennä vieraille oville kolkuttelemaan. Oven voi avata ihan oikea namusetä. Me olemme aika kaukana siitä 50-60 luvun lintukodosta, jolloin ihmisiin voi luottaa.No huh huh mitä teksitiä. En ole ikinä kuullut että kukaan olis koskaan ahdistellut virpovia lapsia ei siis millään vuosikymmenellä!
Itse olen käynyt virpomassa 80-luvulla ja kyllä sitä voi ihan turvallisin mielin soitaa lähialueen ovikelloja vaikka ei aivan tarkalleen tiennyt kuka talossa asuu. Muistan noilta ajoilta kuinka jopa nuoret äidit joilla oli pikkuinen kotona siis 1-3 vuotia hakivat erikseen minut kadulta virpomaan kun kukaan ei ollut vielä tullut heille virpomaan sanoen; "tyttö jo kovasti odottaa koska ne virpojat tulevat". Siitä tuli kovin hyvä mieli että joku oikein odottaa virpojia.
Nyt aikuisena minäkin odotan virpojia ja ostan virpomispalkkaa n. 6 eurolla. Pienet ovat tulot kun olen opiskelija mutta tuo raha ei kyllä notkauta talouttani! Kyllä pitää olla todella pihi ja ahne että jos on mukamas rahasta kiinni virpomispalkkojen osto.
Mitä tuohon lasten hyväksikäyttöön tai namusetiin tulee niin suurin riski lapsella tulla hyväksikäytetyksi ei todellakaan ole täysin tuntemattoman ihmisen toimesta vaan sukulaisen, veljen tai jonkun muun lapsen lähipiiriin liittyvän ihmisen toimesta jopa oman isän tai isäpuolen! Miettikääs sitä! Ihmiset pelkäävät jotain pelottavaa tuntemetonta sieppaavaa namusetää kun vaara piilee harrastuksissa, sukulaisissa tai omassa kotona! - Pääsiäiskäsi
tekijä yleensä lapsen tuttu kirjoitti:
No huh huh mitä teksitiä. En ole ikinä kuullut että kukaan olis koskaan ahdistellut virpovia lapsia ei siis millään vuosikymmenellä!
Itse olen käynyt virpomassa 80-luvulla ja kyllä sitä voi ihan turvallisin mielin soitaa lähialueen ovikelloja vaikka ei aivan tarkalleen tiennyt kuka talossa asuu. Muistan noilta ajoilta kuinka jopa nuoret äidit joilla oli pikkuinen kotona siis 1-3 vuotia hakivat erikseen minut kadulta virpomaan kun kukaan ei ollut vielä tullut heille virpomaan sanoen; "tyttö jo kovasti odottaa koska ne virpojat tulevat". Siitä tuli kovin hyvä mieli että joku oikein odottaa virpojia.
Nyt aikuisena minäkin odotan virpojia ja ostan virpomispalkkaa n. 6 eurolla. Pienet ovat tulot kun olen opiskelija mutta tuo raha ei kyllä notkauta talouttani! Kyllä pitää olla todella pihi ja ahne että jos on mukamas rahasta kiinni virpomispalkkojen osto.
Mitä tuohon lasten hyväksikäyttöön tai namusetiin tulee niin suurin riski lapsella tulla hyväksikäytetyksi ei todellakaan ole täysin tuntemattoman ihmisen toimesta vaan sukulaisen, veljen tai jonkun muun lapsen lähipiiriin liittyvän ihmisen toimesta jopa oman isän tai isäpuolen! Miettikääs sitä! Ihmiset pelkäävät jotain pelottavaa tuntemetonta sieppaavaa namusetää kun vaara piilee harrastuksissa, sukulaisissa tai omassa kotona!No huh huh todellakin, jos kuvittelet, ettei riskiä ole kun mennään kolkuttelemaan vieraille oville. Se ettet ole kuullut mitään tapahtuvan, ei todellakaan tarkoita sitä, että mitään ei olisi tapahtunut.
Muutenkin olen kyllä tavasta sitä mieltä (sotkematta tähän noitia tai uskontoa), että virvotaan niitä sukulaisia ja ystäviä. Niitäkin virpoessa muistetaan, että palkka ei ole tärkein.
Ne joille karkit eivät kelpaa, vaan pitäisi saada rahaa, voivat pyytää sitä vanhemmiltaan ja jäädä kotiin. - etteikö namusetiä olekaan
Pääsiäiskäsi kirjoitti:
No huh huh todellakin, jos kuvittelet, ettei riskiä ole kun mennään kolkuttelemaan vieraille oville. Se ettet ole kuullut mitään tapahtuvan, ei todellakaan tarkoita sitä, että mitään ei olisi tapahtunut.
Muutenkin olen kyllä tavasta sitä mieltä (sotkematta tähän noitia tai uskontoa), että virvotaan niitä sukulaisia ja ystäviä. Niitäkin virpoessa muistetaan, että palkka ei ole tärkein.
Ne joille karkit eivät kelpaa, vaan pitäisi saada rahaa, voivat pyytää sitä vanhemmiltaan ja jäädä kotiin.Onpa todellakin vääristynyttä käsitystä, jos hyväksikäyttäjiä ja raiskaajia löytyy vain lähipiiristä. Näin ei todellakaan ole. Kirjoittajalta on tainnut jäädä viimeaikaiset uutisoinnitkin lukematta. Kyllä niitä Jammuja voi olla minkä tahansa oven takana...
- tilastot kertovat totuuden!
etteikö namusetiä olekaan kirjoitti:
Onpa todellakin vääristynyttä käsitystä, jos hyväksikäyttäjiä ja raiskaajia löytyy vain lähipiiristä. Näin ei todellakaan ole. Kirjoittajalta on tainnut jäädä viimeaikaiset uutisoinnitkin lukematta. Kyllä niitä Jammuja voi olla minkä tahansa oven takana...
No tilastot se kertovat että lasten hyväksikäyttäjät eivät ole mitään tuntemattomia hiippareita.
Lasten hyväksikäyttöjä tapahtuu vuosittain satoja ilmi tulee vähän alle sata.
Insesti jossa tekijä on ollut oma isä tai isäpuoli on kokenut alle 15-vuotiaista tytöistä n. 5 %.
Insesti on ilmiönä Suomessa yhä näkymätön. Luvuista käy selville, että 77 perheen piirissä tapahtuneesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä 10:ssä tehtiin rikosilmoitus ja syyte nostettiin neljässä tapauksessa. Joten nämä asiat vaietaan tiukasti ja jätetään kertomatta. Häpeä on niin suuri varsinkin pienillä paikkakunnilla.
Lainaten keskusrikospoliisin rikosylikomisario Jari Nyströmia.
Hyväksikäyttäjänä on esiintynyt lapselle tuttu henkilö 52 prosentissa tapauksista, perheenjäsen 16 prosentissa ja muu sukulainen kuudessa prosentissa ilmitulleista tapauksista.
Naiset syyllistyvät harvoin tällaisiin rikoksiin. Äärimmäisen harvoin naiset käyttävät hyväksi oman perheen tai sukulaisten lapsia. Sitä vastoin miesten osalta joka viides hyväksikäyttö oli perheenjäsenen teko.
Keskusrikospoliisin rikosilmoitusjärjestelmään on kirjattu 201 rikosilmoitusta, joissa epäiltynä on ollut yhteensä 172 henkilöä. Yhteen rikosilmoitukseen on voitu kirjata useampia tekoja ja useampia uhreja, koska hyväksikäyttö on usein ollut jatkuvaa. Näin rikosten lukumäärä on lähes 300.
"Isä alkoi käydä myös pikkusiskon huoneessa"
Nyströmin mukaan tyypillisin tapaus on kotona tai lähipiirissä tapahtunut seksuaalinen hyväksikäyttö. Vahingoittaminen saattaa kestää pikkutytöstä teini-ikään saakka.
"Ilmoittaja kertoi, että hänen äitinsä aviomies on käyttänyt häntä seksuaalisesti hyväksi. Ilmoittaja kertoi, että hyväksikäyttö on alkanut noin viisi vuotta sitten heidän asuessaan silloin vielä toisessa maassa. Hyväksikäyttöä jatkui noin kolme vuotta ja se oli satunnaista."
"Hyväksikäyttö oli tapahtunut siten, että isä oli tullut ilmoittajan viereen sänkyyn makaamaan ja oli mm. laittanut sormensa ilmoittajan emättimeen ja hyväillyt häntä. Isä oli myös laittanut ilmoittajan käden omiin sukupuolielimiinsä."
"Seksuaalinen hyväksikäyttö loppui silloin, kun ilmoittaja alkoi seurustella nykyisen poikaystävänsä kanssa. Ilmoittaja kertoi, että on puhunut tätä ennen asiasta vain poikaystävälleen ja äidilleen."
"Ilmoittaja kertoi myös, että viimeaikoina isä on alkanut käydä myös hänen pikkusiskonsa huoneessa ja epäilee, että myös häntä käytetään seksuaalisesti hyväksi."
"Tyttöjen äiti kertoi, että sai tietää hyväksikäytöstä vasta kolmisen kuukautta sitten, kun vanhempi tytöistä siitä hänelle kertoi. Tekijä pidätettiin."
Yksi Jammu ei todellakaan tee niitä satoja hyväksikäyttöjä jotka Suomessa tapahtuu. Uutisoinnit vääristävät kyllä tätä kuvaa hyväksikäyttäjistä ja luovat juuri kuvan autolla ajelevasta namusedästä. Sellainen uutinen pääsee iltalehtien otsikoihin ei salaisena käsitelty juttu isäpuolen insestistä tyttäreensä.
Nämä on vaan faktoja ei niistä voi edes kiistellä. - katkera,
jo pienestä pitäen kirjoitti:
EI kaikki virpomiskäiset osaa edes lukea vielä...että se siitä lapusta.
Vanhemmat voisivat olla sen verran valistuneita, että lopettaisivat lastensa kuljettamisen asutusalueelta toiselle. Lapset käyvät virpomassa suurilla kerrostaloalueilla ja vanhemmat venaa autossa sen aikaa. Kyllä se mielestäni on aika bisnestä ta kerjäämistä, miksi sen nyt kukakin haluaa luokitella.
Minä antaisin mielelläni vitsaa jokaiselle, joka tulee oven taakse kerjuureissulle, enkä toivot hyvää pääsiäistä pikemminkin hooveetä.!!!!
- ja äkkiä
tilastot kertovat totuuden! kirjoitti:
No tilastot se kertovat että lasten hyväksikäyttäjät eivät ole mitään tuntemattomia hiippareita.
Lasten hyväksikäyttöjä tapahtuu vuosittain satoja ilmi tulee vähän alle sata.
Insesti jossa tekijä on ollut oma isä tai isäpuoli on kokenut alle 15-vuotiaista tytöistä n. 5 %.
Insesti on ilmiönä Suomessa yhä näkymätön. Luvuista käy selville, että 77 perheen piirissä tapahtuneesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä 10:ssä tehtiin rikosilmoitus ja syyte nostettiin neljässä tapauksessa. Joten nämä asiat vaietaan tiukasti ja jätetään kertomatta. Häpeä on niin suuri varsinkin pienillä paikkakunnilla.
Lainaten keskusrikospoliisin rikosylikomisario Jari Nyströmia.
Hyväksikäyttäjänä on esiintynyt lapselle tuttu henkilö 52 prosentissa tapauksista, perheenjäsen 16 prosentissa ja muu sukulainen kuudessa prosentissa ilmitulleista tapauksista.
Naiset syyllistyvät harvoin tällaisiin rikoksiin. Äärimmäisen harvoin naiset käyttävät hyväksi oman perheen tai sukulaisten lapsia. Sitä vastoin miesten osalta joka viides hyväksikäyttö oli perheenjäsenen teko.
Keskusrikospoliisin rikosilmoitusjärjestelmään on kirjattu 201 rikosilmoitusta, joissa epäiltynä on ollut yhteensä 172 henkilöä. Yhteen rikosilmoitukseen on voitu kirjata useampia tekoja ja useampia uhreja, koska hyväksikäyttö on usein ollut jatkuvaa. Näin rikosten lukumäärä on lähes 300.
"Isä alkoi käydä myös pikkusiskon huoneessa"
Nyströmin mukaan tyypillisin tapaus on kotona tai lähipiirissä tapahtunut seksuaalinen hyväksikäyttö. Vahingoittaminen saattaa kestää pikkutytöstä teini-ikään saakka.
"Ilmoittaja kertoi, että hänen äitinsä aviomies on käyttänyt häntä seksuaalisesti hyväksi. Ilmoittaja kertoi, että hyväksikäyttö on alkanut noin viisi vuotta sitten heidän asuessaan silloin vielä toisessa maassa. Hyväksikäyttöä jatkui noin kolme vuotta ja se oli satunnaista."
"Hyväksikäyttö oli tapahtunut siten, että isä oli tullut ilmoittajan viereen sänkyyn makaamaan ja oli mm. laittanut sormensa ilmoittajan emättimeen ja hyväillyt häntä. Isä oli myös laittanut ilmoittajan käden omiin sukupuolielimiinsä."
"Seksuaalinen hyväksikäyttö loppui silloin, kun ilmoittaja alkoi seurustella nykyisen poikaystävänsä kanssa. Ilmoittaja kertoi, että on puhunut tätä ennen asiasta vain poikaystävälleen ja äidilleen."
"Ilmoittaja kertoi myös, että viimeaikoina isä on alkanut käydä myös hänen pikkusiskonsa huoneessa ja epäilee, että myös häntä käytetään seksuaalisesti hyväksi."
"Tyttöjen äiti kertoi, että sai tietää hyväksikäytöstä vasta kolmisen kuukautta sitten, kun vanhempi tytöistä siitä hänelle kertoi. Tekijä pidätettiin."
Yksi Jammu ei todellakaan tee niitä satoja hyväksikäyttöjä jotka Suomessa tapahtuu. Uutisoinnit vääristävät kyllä tätä kuvaa hyväksikäyttäjistä ja luovat juuri kuvan autolla ajelevasta namusedästä. Sellainen uutinen pääsee iltalehtien otsikoihin ei salaisena käsitelty juttu isäpuolen insestistä tyttäreensä.
Nämä on vaan faktoja ei niistä voi edes kiistellä.Ei muuta sitten kuin sossutädit huostaanottamaan kaikki lapset, ettei vain isä, isäpuoli, veli tai velipuoli tai sedät ja enot pääse hyväksikäyttämään...
- meidän ovelle
Tämä älytön tapa kiertää talosta ja naapurustosta toiseen rimputtamassa ovikelloa palmusunnuntaina.
Kuulin, että raha on se paras ja toivotuin palkka nykyisin. Ei kyseessä ole enää mikään vanha perinne vaan pelkästään tapa kerjätä. Tuntemattomat kaksitoistavuotiaat oventakana pukeutuneina noidiksi; ei kiitos.- Jorma115
Jos ei ole varaa antaa muutamalle kakaralle hiluja tai jotain pieniä karkkeja niin asiat ovat aika huonosti. Ei niille tarvitse paljon mitään antaa ja ne on tyytyväisiä.Itse en ainakaan halua olla se katkera setä joka ajaa lapset tiehensä. Eihän nykyään mikään vanha perinne ole enää niinkuin ennen .
- 12v
Olen 12vuotta oikeasti ja ei me enää kehdata noidiksi pukeutua, ehei... Se on pikkukakaroiden hommaa...
- tosiaantosiaan
Ihan kivojahan ne virpojat ovat, mutta kun on työtön ja on juuri ja juuri varaa ostaa namuja omille lapsille, niin tuntuu ikävältä. Jos muutettaisiin ns.uusperinnettä niin, että myös tälläiset viiskymppiset menisivät virpomaan ja saamaan karkkeja ja rahaa.
- vastaa
eli me käytiin vain mummolassa pienenä virpomassa, ehkä yhden naapurinkin luona, en muista sitä. Joka tapauksessa ei ovelta ovelle.
On todella ärsyttävää, että tuntemattomat tulevat virpomaan. Me ei kyllä olla koskaan kotona virpomissunnuntaina, eli ei edes tiedetä käykö ovella ketään. Mutta joskus vanhassa kämpässä kävi, en avannut.
Nykyisin me paetaan maalle omien vanhempien luo, siellä ei käy virpojia! - Discorda
virpominen on ihan kiva tapa. Lapset vain eivät enään ajattele sitä niin että se on onnen toivottamista eikä karkkien kerjäämistä. On ilo saada taidokkaasti koristeltu vitsa mutta useiisa taitaa olla vain teipillä kiinnitetty yksi höyhen. Luin jostain esimerkin että kun virpojille ei kelpaa enään namit vaan pitää olla rahaa. Joku oli jopa lyönyt karkit tai keksit takaisin käteen ja käskenyt antaa rahaa. Muistan jopa ajan jolloin palkkio piti hakea vasta joskus myöhemmin pääsiäis-viikolla. Mä en kyllä käsitä miten ne kehtaa pyytää rahaa. Hyvä perinne on pilattu ahneudella.
- yleistää
Discorda kirjoitti:
virpominen on ihan kiva tapa. Lapset vain eivät enään ajattele sitä niin että se on onnen toivottamista eikä karkkien kerjäämistä. On ilo saada taidokkaasti koristeltu vitsa mutta useiisa taitaa olla vain teipillä kiinnitetty yksi höyhen. Luin jostain esimerkin että kun virpojille ei kelpaa enään namit vaan pitää olla rahaa. Joku oli jopa lyönyt karkit tai keksit takaisin käteen ja käskenyt antaa rahaa. Muistan jopa ajan jolloin palkkio piti hakea vasta joskus myöhemmin pääsiäis-viikolla. Mä en kyllä käsitä miten ne kehtaa pyytää rahaa. Hyvä perinne on pilattu ahneudella.
tuskin kaikki trullit tänä vuonna rannekelloja kääntää jos nyt tänään yksi päätti varastaa.
- kullervoinen
minä annan virpojille banaanin
- Kelpaisko HK:n sininen
Saa isukitkin evästä. Roskapussin voin antaa niille et vievät mennessään. Mitään helvetin karkkeja en ala tuntemattomille kakaroille ostaan. menkööt vanhemmiltaan kerjään.
Aika outoo kun yks pääsiäinen seiso joku aikuinen äijäkin oven takana kakaralauman kanssa. Olikohan se nasse setä? Juovuksissa näytti olevan. Otti huikan kaljapullosta tossa nurkan takana kun kakarat kerjäsi. Kysy heti et tuliko rahaa?
- Kiki
Tässä ketjussa ei ole yhtään virpomis-runkkaus-käteenveto-juttua (paitti nyt tämä) eli osaa näköjään Suomi24:ssäkin olla tyypit asiallisia
- virpominen
Kun minä olen sellaiselta paikkakunnalta kotoisin, jossa virpomisperinnettä ei ole, niin selittäiskö joku, miksi mun pitää antaa tuntemattomille lapsille jotain sekä halloweeninä että pääsiäisenä, en tajua asiaa yhtään. Mitä niille pitää tarjota ja kuinka paljon. Paljonko kaupasta pitää ostaa nameja ja miksi.
- arthhuri
kyseessä on selvä kotirauhan häiritseminen. jos moisia huonosti kasvatettuja lapsia ilmaantuu ovellenne, kehoitan soittamaan poliisille ja tekemään asiasta rikosilmoituksen. lastensuojeluviranomaisille on töitä!
jesh. onneksi tuo alaovi on aina viikonloppuisin lukossa, niin pysyvät jehovat sun muut perkeleet poissa.
- juristi80
Kyllä ovikelloa saa soittaa ilman että on kysessä kotirauhan häirintä. Poliisi ei kuule tee asialle mitään. Saavat kunnon naurut asemalla kun soitat että 5-vuotias virpoja häiritsee kotirauhaasi. Sinut se pitäisi pistää laitoshoitoon. Voit tehdä rikoisilmoituksen mutta mitään rikosta ei kyllä ole tapahtunut.
Ruuvaa ovikello irti jos sinun häiritsevät sen soittajat. Tuskin kukaan käy luonasi että et varmaan tarvitset sitä kelloa mihinkään!
Meillä pimputtavat kelloa ja yrittävät väkisin tunkea sisään jehovantodistajat ja erillaiset "pölynimurikauppiaat" vuoden ympäri. Yksi päivä vuodessa kun pienet noidat käyvät meillä virpomassa joten on aika sairasta jos se joillekin liian raskasta.
Olenkin jo ostanut pienen korillisen suklaamunia ja pikku karkkeja. Aurikoista päivää ja mukavia virpojia odotan huomenna ovelle! - Seisköön sie rauhassa
juristi80 kirjoitti:
Kyllä ovikelloa saa soittaa ilman että on kysessä kotirauhan häirintä. Poliisi ei kuule tee asialle mitään. Saavat kunnon naurut asemalla kun soitat että 5-vuotias virpoja häiritsee kotirauhaasi. Sinut se pitäisi pistää laitoshoitoon. Voit tehdä rikoisilmoituksen mutta mitään rikosta ei kyllä ole tapahtunut.
Ruuvaa ovikello irti jos sinun häiritsevät sen soittajat. Tuskin kukaan käy luonasi että et varmaan tarvitset sitä kelloa mihinkään!
Meillä pimputtavat kelloa ja yrittävät väkisin tunkea sisään jehovantodistajat ja erillaiset "pölynimurikauppiaat" vuoden ympäri. Yksi päivä vuodessa kun pienet noidat käyvät meillä virpomassa joten on aika sairasta jos se joillekin liian raskasta.
Olenkin jo ostanut pienen korillisen suklaamunia ja pikku karkkeja. Aurikoista päivää ja mukavia virpojia odotan huomenna ovelle!Joka kuukausi melkein viikottain käy joku kerjäämässä tai myymässä jotakin. Kerrostalossakaan ei näin kuhinaa ollut. Jehovat ovat vähän harventaneet kun emme ovee enään aukase.
Ei ne kyllä miltään pieniltä näytä, ainakaan tän kylän noidat. Risutkin käydään repimässä melkein toisten pihoilta. Tyhjiä pulloja on käyty kerjäämässä ja on koitettu tulla suihkupullon & rätin kera peseen ikkunoita. Ei mikään ihme että alkaa jo hiukkasen kyllästyttään. Joittenkien pihoista on käyty varastamassa tavaroita. Rakennusaikana kakarat kävivät kyttäämässä onko mitään rohmuttavaa ja levittelemässä jätteitä ympäriinsä. Siis todella röyhkeetä. Hyvä etteivät olleet ilotulitus raketeilla polttaneet koko paskaa. Roskatkin heitettiin tontille.
Ja näitä kakaroita vieläkö pitäisi muka ilolla ottaa vastaan ja palkita? - arthuri
juristi80 kirjoitti:
Olenkin jo ostanut pienen korillisen suklaamunia ja pikku karkkeja. Aurikoista päivää ja mukavia virpojia odotan huomenna ovelle!Ensin lapsina opetetaan häiritsemään kunnon ihmisiä ja sitten aikuisena räjäytetään pommeja. Niin ne terroristit kasvavat. Lastensuojeluviranomaisten pitäisi ottaa huostaansa mokomat. Kaiken kukkuraksi noista kerjääjistä kerrotaan kolmanneksen olevan äpäriä.
Millaiseksi tämä maailma on mennyt! - Äpis
arthuri kirjoitti:
Ensin lapsina opetetaan häiritsemään kunnon ihmisiä ja sitten aikuisena räjäytetään pommeja. Niin ne terroristit kasvavat. Lastensuojeluviranomaisten pitäisi ottaa huostaansa mokomat. Kaiken kukkuraksi noista kerjääjistä kerrotaan kolmanneksen olevan äpäriä.
Millaiseksi tämä maailma on mennyt!Rauha maahan, Puhe oli virpomisesta ei terrorismista. Ainut uhkka maailmalle on USA ja NL jota nykyisin kutsutaan venäjäksi. Montako kymmentä vuotta suomessa on virvottu ja montako pommia täällä on räjäytetty. Jotain rajaa näihin juttuihin.Miksei sais olla äpärä? Voi voi kun elämä oli ihana 30-ja 40 lukujen vaihteesa kun ei yksikään pommi räjähtäny missään päin maailmaa.
- GunmanX
Jos tosissaan kirjoitit tuon niin heikosti menee.
- kauhistunut mummi 74v
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200704015934691_uu.shtml
pidetään ovet lukossa tänään!
- ..9-vuotiaan veljensä kanssa?
Oksat koristeltu kyllä hyvin. Ja halukkuutta löytyy.
- äiti--
.....
- PäälammasPää
äiti-- kirjoitti:
.....
En avaa ovea kerjääjille.Karjalaisten outo tapa,he kun tykkäävät kerjätä.En onneksi muista koko päivää,kun meillä ei ole koskaan harrastettu virpomista.Miksi siis minun pitäisi ostaa jotain munia?????Sehän on vähän sama, kuin islam uskoiset pakotettaisiin viettämään joulua,eikö????Virpomisesta puhutaan,kuin olisi joku suurikin juhlapyhä?????Ai ei namusetiä ole,niitä oli jo 60-70 luvulla minun kylässäni,joita aina juostiin karkuun.Lähettäkää vaan lapsenne vieraiden oville,tiedä mikä karhu tulee vastaan.Eduskuntaan lakialoite vieraiden ihmisten ovilla virpominen kielletty.Tai poliisille ilmoitus,kellon aion ainakin ruuvata irti,ja heittää mäkeen.Laitan oven eteen jonkin piikkilanka kyhäelmän,niin ei pennut tule läheellekään ovea.Taidanpa huutaa megafonilla,virpominen kielletty rangaistuksen uhalla.
- kannustaja
Jos olet askarrellut vitsat ja suunnitellut asut valmiiksi, niin hommahan on jo puoliksi tehty! Hienoa että sun ikäinen innostuu vielä touhuamaan. Onhan se pikkuveljellekin kivempi, että olet kaverina matkassa, kun kuitenkin tuppaa vähän jännittämään ne ovelle kolkuttelut.
Ei virpomiselle ikäräjaa ole. Tietysti, jos sänki naamassa menee ovelle örisemään, niin voihan ne ihmiset vähän katsoa. Mutta sulla on intoa ja asennetta, HIENO HOMMA!!
Aamulla vitsat kainaloon ja baanalle. Kivoja virpomisia sulle ja veljelle. Harmi, et varmaan asu täällä päin, saisit muuten jättipalkan vitsastasi.
Mukavaa pääsiäistä sulle.
- täti
Olipa hyvä että kävin lukasemassa sivuja. tietää irroittaa ovikellon sunnuntai aamuksi. en ole koskaan pitänyt moisesta hommasta. Kuulun kirkkoon mutta en ole mikään ns. uskovainen. Tämä virpomishumu on ihan huuhaata . enne varmaan on ollut toista. Palkkion sai vasta jälkikäteen ja jne. Nyt voi kumpa ei kukaan kävisi ovan takana . en aio avata.
- Pajunkissi
Meillä täällä etelä-pohjanmaalla ei ole mitään virpojia palmusunnuntaina. Sen sijaan seuraavana lauantaina meillä trullitetaan. Perinne on vanha ja siihen kyllä kuuluu noitapuvut ja lisäksi pääsiäiskokot. Virpominen sen sijaan on ortodoksisuuteen kuuluva perinne, eikä sitä pitäisi sekoittaa trullittamiseen. Lapsena meillä oli tapana laulaa jokin laulu tai esittää runo, josta saimme trullinpalkkioksi karkkia tai rahaa. Joskus myös askartelimme pääsiäiskortteja, joita jaoimme taloihin, joissa trullitimme.
- täti
Pajunkissi kirjoitti:
Meillä täällä etelä-pohjanmaalla ei ole mitään virpojia palmusunnuntaina. Sen sijaan seuraavana lauantaina meillä trullitetaan. Perinne on vanha ja siihen kyllä kuuluu noitapuvut ja lisäksi pääsiäiskokot. Virpominen sen sijaan on ortodoksisuuteen kuuluva perinne, eikä sitä pitäisi sekoittaa trullittamiseen. Lapsena meillä oli tapana laulaa jokin laulu tai esittää runo, josta saimme trullinpalkkioksi karkkia tai rahaa. Joskus myös askartelimme pääsiäiskortteja, joita jaoimme taloihin, joissa trullitimme.
tämä on sitä mitä minäkin lapsuudesta muistan joten palmusunnai aamut rauhoitettakoon työstä väsyneille ihän ilman noita ja karkkihimoisia lapsia olelta ovelle. Kiitos
- lökö
täti kirjoitti:
tämä on sitä mitä minäkin lapsuudesta muistan joten palmusunnai aamut rauhoitettakoon työstä väsyneille ihän ilman noita ja karkkihimoisia lapsia olelta ovelle. Kiitos
trullit ja virpojat ovat eri asia virpojat kuuluvat ortodoksiperinteeseen ,trullit ranikkoruotsalaisten noita perinteeseen
- perinteestä
lökö kirjoitti:
trullit ja virpojat ovat eri asia virpojat kuuluvat ortodoksiperinteeseen ,trullit ranikkoruotsalaisten noita perinteeseen
Jarno Trulli puolestaan kuuluu italialaiseen formulaperinteeseen.
- niin on....
Kyllä ihmetyttää ketkä vanhemmat uskaltaa päästää lapsensa kerrostaloihin,vieraitten ihmisten ovikelloja soittelee??Kun ei tiedä mikä hörhö oven takana asuu.Suuttuu vielä ja ottaa aseen esiin,onko ihmiset vielä noin sinisilmäisiä,maailma on muuttunut julmaksi.Sitte sanotaan,ei maalla ole sellaisia,sama touhu se on nykyään maalla kuin kaupungeissa.Äly hoi vanhemmatJos tarvii vielä jonkun virpoa,niin käykää vain sukulaisissa ja tuttava perheissä.
- varmaankin
kulkee lasten perässä valvomassa, eli ei ne kaikki ole rahaa kyttäämässä lastensa pannuista että saisi olutta ostaakseen.
- setä-
Setä odottaa muna kädessä, soittakaa vaan rohkeasti ovikelloa!
- Harvat
Virvon varvon, tutut harvat, virvon varvon v***n karvat.... hyvää päästäistä
- Munamummo
Tule tänne meille päin asumaan niin takuulla virpojia riittää. Tälle pääsiäiselle olen varannut n. 30 suklaamunaa ja 2 pussillista patukoita ja pelkään että loppuvat kesken. Meillä on oikein noitabuumi täällä ja lapset toinen toistaan mukavammin pukeutunut. Samoin sattuu olemaan niin, että asutaan pakolaiskeskuksen vieressä ja sieltä virpojia riittää (viime vuonna vanhin virpoja taisi olla jo lähes aikamies, itseäni päätä pitempi "suloinen" suklaasilmä:) oli meillä naurussa pitäminen, kun n. 15 pakolaistyttöä ja -poikaa tulivat jonossa ovelle - ensimmäisellä oli jopa joku virpomisvitsan tapainen ja lorua osattiin kimpassa muutama suomen sana. No, jotain pientä löytyi kaikille ja suut saatiin makiaksi. Minäkin olen "pääsiäishenkinen" ja lapset kyllä täällä tietävät, että olen hyvin varustautunut. Olen aina myös palkinnut parhaimman noidan olipa kyseessä tyttö tai poika. Lapset ovat sitten ihania, kun jaksavat asian suhteen niin paljon nähdä vaivaa. Kyllä meidän aikuisten tulee tehty työ huomioida ja kunnon palkka työstä antaa. Iloista palmusunnuntaita sinulle ja kaikille! t. munamummeli pakolaiskeskuksen naapurista.
- kakitus
Virpookohan ja kuinka nopeasti. Aika perverssiä kysyä ihmisten oven takaa: "Saako virpoa?"
- Emännyys
Minäkin odottelen pieniä ujoja noitia ovellemme...pääsiäismunat odottavat tuvan pöydällä ja isot omat trullit toivovat, ettei virpojia tule ja saavat suklaat parempiin suihin! Täällä maalla virpojat ovat toivottuja vieraita, eikä ylilyöntejä tapahdu. Pari vuotta sitten naapurin 12-vuotias isännänalku oli naamioitunut noidaksi eikä kukaan tuntenut häntä... Siinäpä oiva tilaisuus päästä tyttärien kanssa viettämään aikaa!
Tässä myllertävässä maailmassa on selvä tilaus viattomille vanhoille perinteille, ne luovat turvallisuutta ja hauskoja muistoja. Niiden avulla lapsuus on taas piirun verran ihanampaa aikaa! - E4122a
Se on ikävää kun virpojia ei käy kyläilemässä mutta, minä olen virpojana ja käyn mahdollisimman moness talossa,
- noitana itsekkin
Ei enää uskolla päästää lapsia virpomaan. Viime vuonna 6-vuotias tyttöni kaverinsa kanssa suunnitteli lähtevänsä, mutta luin kommentteja (silloinkin keskusteluissa esillä) ja tulin siihen tulokseen, ettei enää voi päästää virpomaan. Mielenterveysongelmaisia ja kaiken maailman totuudentorvia on liikaa. Lapset vaan pahoittaa mielensä.
Omassa lapsuudessani se oli vielä hauska perinne ja joka pääsiäinen ostan itsekkin toiveikkaana tarjottavaa, jos vaikka virpojia tulisi. Taitavat olla kuitenkin kaikki pelästyneitä vastaanotosta / kirjoittelusta. Eli onnittelut vaan tiukkapipoille yhden suomalaisen perinteen tappamisesta.- pohjalaistrulli
Ei ole mitään perinnettä virpoa kaiken maailman vieraita ihmisiä tai kierrellä heidän luonaan trulleina. Perinne on nimenomaan se, että käydään tuttujen ihmisten ovilla. Näin meillä Pohjanmaalla trulleilla ja ilmeisesti myös Itä-Suomen ortodokseilla virpojina.
Tiedän tämän, kun asia oli prikulleen näin jo parikymmentä vuotta sitten, kun itse kiersin trullina sinänsä ihan pienessä pohjalaiskunnassa. Ei tullut mieleenkään käydä edes pelkästään ulkonäöltä tuttujen aikuisten luona yllätystrullina. Olisi ollut aika noloa, kun nämä eivät olisi tienneet odottaa ja mitään tarjottavaa ei olisi ollut.
Jos virpominen on riistäytynyt noin pahasti käsistä etelän isoissa kaupungeissa, joissa vielä vieraan oven takana voi olla vastassa vaikka mikä mielenterveyspotilas tai kieltä osaamaton ulkomaalainen, niin hyvä vain, että ollaan palaamassa ruotuun!
Ei sinullakaan sitten lapsen vanhempana ole sen vertaa hyvänpäiväntuttuja tai jopa ystäviä asuinpaikkakunnallasi, että saisit sovittua tytöllesi pari turvallista virpomispaikkaa etukäteen? Veisit vaikka itse perille, jos ovat kauempana?
Lapsen vanhemmaksi ryhtyneen pitää vain joskus rohkaista mielensä. Jos on niin arka ja ujo uuppana äiti ja isä, etteivät saa lapselle virpomispaikkaa järjestettyä, niin mitenkäs käy sitten, jos koulussa tulee kahnausta opettajan kanssa tai lapsi tarvitsisi turvallisen ensimmäisen kesätyöpaikan joltain tutulta? Vielä paljon pahemmat puutteet on ujon uuppanan vanhemman lapsella edessään!
- noitako
Minusta se on kiva tapa ja sitäpaitsi tuo onnea taloon. Taikauskoinen kun olen. Parina edellisenä vuotena ei käyny ketään.
- Marko Puistolast
Vastaan aloitus kysymykseen,mun ovelle noidat on eksynyt jo kaksi kertaa.Annoin kaikki rahat, teinköhän oikein.Tuleekohan tästä parempi vuosi,mielenkiinnolla odottelen.
Terveisin Marko.- eksyy,
turpaan tulee. Tarvi kiljukaulojen tulla kerjäämään mitään täältä.
- potkivat
eksyy, kirjoitti:
turpaan tulee. Tarvi kiljukaulojen tulla kerjäämään mitään täältä.
munille.
- Lpk
Kyllä siitä tulee hyvä olo kun antaa pikkulapsille karkkia
- asiaintuntija.
Jos vanhemmat osaavat kasvattaa lapsensa, ei ole pelkoa että nämä pienet ihmisenalut menisivät terrorisoimaan naapureita ovikelloa soittamalla.
Tilastot osoittavat selkeästi, että virpojien kiireelliset huostaanotot ovat lisääntyneet, syynä yhä useammin vanhempien mielenterveysongelmat tai päihteiden väärinkäyttö.
Mielestäni nollatoleranssi on ainoa oikea ratkaisu kerjäysongelmaan.- kun virpojia tuli
Minä tein kaikista virpojista rikosilmotuksen ja viimeistään huomenna heille kaikille luetaan syyte kotirauhan häirinnästä. Siinä samalla on todennäköistä, että virpojat sijoitetaan sijaisperheeseen odottamaan sopivan laitospaikan vapautumista.
- virpojia
Kyllä on suomalaiset tosikkoja ja ilkeitä ihmisiä. Sen huomaa kun lukee näitä saamiasi viestejä. Meille on kaikki virpojat tervetulleita. Virpojien loruthan toivottavat kaikkea hyvää minulle tulevaksi vuodeksi. Jos joku ei halua virpojia ottaa vastaan, älköön aukaisko ovea. Tuollainen mekastaminen ja haukkuminen on todella alaarvoista käytöstä. Miksi ihmeessä yläasteikäiset pojat ja tytöt ja vaikka aikuisetkin eivät saisi kerran vuodessa käydä toivottamassa hyvää tulevalle vuodelle. Kukaan niistä ei varmasti ole palkkaa määritellyt. Jos et keksi mitään annettavaa, niin kiitä edes kauniisti.
- pikku virpojia
Tänä vuonna ei ole käynyt ei yhtään ainoatakaan, ja niinkuin varauduin kindermunin ym. herkuin.
Tuleekohan sairautta ja vaivaa, kun kukaan ei ole tuoreeksi ja terveeksi virponut?
Odottelen vielä, josko joku tulisi.
Terv. Vanha täti - lähes
pikku virpojia kirjoitti:
Tänä vuonna ei ole käynyt ei yhtään ainoatakaan, ja niinkuin varauduin kindermunin ym. herkuin.
Tuleekohan sairautta ja vaivaa, kun kukaan ei ole tuoreeksi ja terveeksi virponut?
Odottelen vielä, josko joku tulisi.
Terv. Vanha täti20 virpojaa...Kaikki otettiin ilolla vastaan...
- minä vaan
lähes kirjoitti:
20 virpojaa...Kaikki otettiin ilolla vastaan...
Saanko kysyä missä päin asut, kun noin paljon virpojia sait vieraaksesi?:)
Meillä kävi vain kaksi. Ja hekin olivat positiivinen yllätys kun normaalisti ei käy ketään..
- Vakooja
Voitte ottaa vaikka valokuvia virpomisesta ja kerrankin näin päin että virpoja antaa satsin "suklaata"
- ison miehen
virpomaan? Jouluna aina yksinäiset naiset haluaa joulupukin tuomaan lahjoja ja ovat itse tilanneet pukin. Pitäisi olla mahdollisuus tilata mies virpomaan ihan kuin pikku palvelusta.
- Ei ketään
Olisi mukava kun kaksi tai kolme pientä-suurta noitaa vilahtaisi virpomaan tänne yksinäisyyteen, tai edes yksi. Ei ketään näy, ei isoa eikä pientä noita-akkaa, ja pian on päivä ohi. Virpomis päivä pitäisi muuttaa lauantaiksi, sunnuntaina kaikki kunnon noidat on jo aikaisin yöpuulle menossa eikä kannata lähteä kapakkiin virvottavaksi.
- Minkä mika
höh .... kirjoitti:
Ei kunnon varkaat pyydä anteeksi! Miten sopimatonta varastelua, kun anteeksi pyysivät. On kasvatus mennyt pieleen. Tuollaiset vanhemmat eivät ansaitse lapsia, jotka eivät osaa opettaa lapsiaan kunnon pirulaisiksi. Olisivat edes vieneet kellon ja kännykän, ja palauttaneet vain kellon, kännykän olisivat voineet pitää.
- Sepe Susi
Tänään tekeydyin vanhaksi mummoksi ja odotan huivi päässä kolmen porsaan... ei vaan lapsisen tuloa virpomaan. Ehkä jo tänä vuonna he tulevat noidiksi naamioituneina röhkimään oveni taakse, vaikka enemmän ilahtuisin isosta punahilkasta suurine tisseineen.
- hauskaa ol
Minä poikapa se menin avaamaan oven ku virpojia viimeinkin oli pitkän odottelun jälkeen tulossa ja käskin painua sinne mistä olivat tulleetkin ja totta kai minä siinä ihan vain pahaa pahuuttani mutustelin kindermunaa. Olisipa ollut kamera niin olisin voinut ikuistaa niitten kakaroitten lähes itkevän ilmeen.
- osaakin
sitten olla ilkeitä ihmisiä, ja vielä kehtaa sitä mainostaakin hymyssä suin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Turpaan vetäisin tollasia ihmisiä heti jos kohdalle osuis!!! Siis TOSI TÖRKEETÄ toimintaa, voiko tollasia ihmisiä oikeesti ollakaan? No kaikkenlaista paskasakkia tännekin mahtuu. Huh Huh sanon minä!
- ikävää
nähdä että tuollaiset saa kulkea vapaalla jalalla.Toivottavasti joku kostaa sinulle sinun lapsille aiheuttaman mielipahan.
- helpottunut
Aika outoa, että kakaroiden sallitaan käydä kerjäämässä ovelta ovelle. Vielä nyt ymmärrän, että aikoinaan sukulaispennut kävi moikkaamassa ja hakemassa pienen palkinnon, kun muutenkin oltaisiin namia tarjottu, mutta että aivan tuiki tuntemattomat lähtevät kerjäämään tuntemattomilta ihmisiltä. Uskomattomimpia ovat joidenkin aikuisten ihmisten kirjoitukset lehdissä:
"Antakaa lasten tulla kerjäämään ja pahimmassa tapauksessa kiristämään Teitä ja muistakaa antaa kunnon palkkio".
Kuinkahan moni näistä kirjoittelijoista tajuaa, että se on toisten kodin häiriköintiä. Itse en kaipaa jotain räkänokkia kerjäämään ovelleni.
Itse vietin viime sunnuntain tuttavani luona, mutta eipähän kakaroita kuulunut. Olivat niin laiskoja, etteivät jaksaneet nousta neljänteen kerrokseen kerjäämään.
Jos joku pitää oikeutenaan tulla mun ovelle kerjäämään, niin minä pitädn oikeutenani vetää turpaan semmoisia.
Jos jonkun äpärän vanhemmat ovat olleet niin köyhiä, että heillä ei ole ollut varaa kondomiin, niin miksi minun pitää maksaa niille vielä namitkin?
Ensi vuonna varaan jumalattoman kasan kondomeja, joita sitten jakelen palkkioksi. Päälle vielä painatan tekstin: "Opi vanhempiesi virheistä ja käytä kondomia".
Kumma muuten, ettei kukaan ole Amerikassa keksinyt haastaa oikeuteen Halloween pentuja kiristyksestä. "Trick or Treat" on suora uhkaus ja kiristys, "Jos et anna namia, niin me tehdään sulle jekku". - Ari
Meillä soi ovikello viime sunnuntaina kahdeksan kertaa. Oven takana seisoi iloisia, ujoja, erikoisia, pieniä ja vähän isompia virpojia. Osa oli tuttuja osa tuntemattomia. Ihanaa kun käyvät, tulee hyvä mieli joka kerta. Ylpeänä ojennan kaikille jotakin palkkioksi itsetehdystä oksasta sekä kauniista lorusta. Meillä lapsetkin odottavat virpojia innolla, ovat tosin vielä liian pieniä itse kiertämään. Valitettavaa, että vain kerran vuodessa ovella käy näinkin persoonallisia ja iloisia kasvoja. Useimmin vain naapureita ilahduttamaan vaikka me aikuisetkin, niin ei tuntuisi jokavuotiset virpojat niin uhkaavilta.
- kiva:D
Minun mielestä on ihanaa saada ovelle pikkunoitia:D JA varsinkin palkan voi antaa kun on nähnyt oksien koristelussa vaivaa. Minun luona viimevuonna ovikello soi peräti 13 kertaa.. Sääliksi käy niitä joille ei ovea avata ollenkaan! Kyllä jotkut ovat röyhkteitä!!! Viime vuonna sain 12 ihanaa ja vaivalla koristelutua oksaa. Mutta oven takana kävi myös n. 12-13v kolme poikaa yksi risu jossa yksi sulka koristeena. Annoin kaikille yhden pienen munan ja suljin oven perässäni. Se ainakin oli pieni opetus!:D Rauhallista pääsiäisaikaa kaikille!
- lapset
tekevät itse virpoma vitsat ja käyvät virpomassa,mutta vain sukulaisia ja niitä vieraita jotka itse pyytävät että heitä virvottais."Palkka" tulee yleensä heti,mutta pari paikkaa on joissa palkka maksetaan vanhan tavan mukaan pääsiäisenä.
- ei oksan oksaa
no söin kaikki 20 kinderiä itse.
- unohdin mainita että
ovikello kyllä soi kiivaasti, mutta en halunnut avata.
- Turkoosipostia (hier ägen!)
unohdin mainita että kirjoitti:
ovikello kyllä soi kiivaasti, mutta en halunnut avata.
Meillä ei perkeles kukaan virvo. No eipä haittaa, kun saadaan syödä palkat itse >:D
Kuulkaas vanhukset! Täällä puhuu "kaikenkokenut" 13-vuotias tyttö... etelä-suomesta..
Joku oli hölöttänyt siitä että tultiin risun kanssa naru siihen sidottuna ja kerjättiin suklaata.
Sitten kauhisteltiin että lapsia ne vaan on.
Eikä ole.
Tänikäset varsinkin on pikku paskiaisia, jotka tahtoo KARKKIA. Ei niitä kiinnosta se että jee, mennään virpomaan, tää on hauskaa, kuten pieninä. Etupäässä tullaan jotta nähtäisiin virvottavan ilme, ja saataisiin karkkia. jee, vähän vaivaa ja saadanpi karkkia.
Itse en ole noin tehnyt, hävettäisi yrittääkkin. Viimevuonna taisin viimeisen kerran virpoa... okei, mietin kyllä, että jos vaikka pukeutuisin Marilyn Mansoniksi?
Uskokaa pois, kyllä ne kakarat (yli 12-vuotiaat) saa hyvät naurut kun paiskaatte oven kiinni. Ei ne teille itke. Okei, jos ne on pukeutunut ja nähneet vaivaa oksiinsa, niin sitten kannattaa miettiä oven paiskaamista... :D
----
Oli kivaa kun mentiin ekankerran virpomaan: oli veli ja naapureita mukana, oltiin pukeuduttu velhoiksi ja noidiksi ja ties miksi. Oksia tehtiin kamalan kauan. Saatiin aika paljon :> - Turkoosipostia
Turkoosipostia (hier ägen!) kirjoitti:
Meillä ei perkeles kukaan virvo. No eipä haittaa, kun saadaan syödä palkat itse >:D
Kuulkaas vanhukset! Täällä puhuu "kaikenkokenut" 13-vuotias tyttö... etelä-suomesta..
Joku oli hölöttänyt siitä että tultiin risun kanssa naru siihen sidottuna ja kerjättiin suklaata.
Sitten kauhisteltiin että lapsia ne vaan on.
Eikä ole.
Tänikäset varsinkin on pikku paskiaisia, jotka tahtoo KARKKIA. Ei niitä kiinnosta se että jee, mennään virpomaan, tää on hauskaa, kuten pieninä. Etupäässä tullaan jotta nähtäisiin virvottavan ilme, ja saataisiin karkkia. jee, vähän vaivaa ja saadanpi karkkia.
Itse en ole noin tehnyt, hävettäisi yrittääkkin. Viimevuonna taisin viimeisen kerran virpoa... okei, mietin kyllä, että jos vaikka pukeutuisin Marilyn Mansoniksi?
Uskokaa pois, kyllä ne kakarat (yli 12-vuotiaat) saa hyvät naurut kun paiskaatte oven kiinni. Ei ne teille itke. Okei, jos ne on pukeutunut ja nähneet vaivaa oksiinsa, niin sitten kannattaa miettiä oven paiskaamista... :D
----
Oli kivaa kun mentiin ekankerran virpomaan: oli veli ja naapureita mukana, oltiin pukeuduttu velhoiksi ja noidiksi ja ties miksi. Oksia tehtiin kamalan kauan. Saatiin aika paljon :>Aimjoo, unohdin räksyttää:
Se on tosiaan tosi huijausta jos autolla kuskataan (okei, meilläpäin jotkut ymmärtää, lähimmälle naapurille kaksi kilsaa)..
Me käveltiin aina, korkeintaan pyöräiltiin :)
Oikeasti, ne jotka ei virpojia tahdo ovelle, laittakaa lappu. Virpoja ei ajattele että ovi jossa ei ole lappua-> ei virpomista sinne. Ne jotka ovat ihastuttavia virpojia kohtaan, suuria sydämiä! Lapsiraukat kun jotkut tosikot paiskaavat oven nokan edestä...
7-vuotias ei osaa ajatella että "JEE, Saan rahaa ja karkkia!" Itse en ainakaan ajatellut. En ole itseasiassa varma mitä ajattelin o.o - Jessitus
Turkoosipostia kirjoitti:
Aimjoo, unohdin räksyttää:
Se on tosiaan tosi huijausta jos autolla kuskataan (okei, meilläpäin jotkut ymmärtää, lähimmälle naapurille kaksi kilsaa)..
Me käveltiin aina, korkeintaan pyöräiltiin :)
Oikeasti, ne jotka ei virpojia tahdo ovelle, laittakaa lappu. Virpoja ei ajattele että ovi jossa ei ole lappua-> ei virpomista sinne. Ne jotka ovat ihastuttavia virpojia kohtaan, suuria sydämiä! Lapsiraukat kun jotkut tosikot paiskaavat oven nokan edestä...
7-vuotias ei osaa ajatella että "JEE, Saan rahaa ja karkkia!" Itse en ainakaan ajatellut. En ole itseasiassa varma mitä ajattelin o.oItse olen 10vuotias, ja ymmärrän mistä puhutte, virvon ihan huvinvuoksi. Ehkä puoliksi rahan/karkkien vuoksi. Mut en silti oo mikää pummi ja kerjääjä. Vaikutan ehk aika lapselliset mut en oo. Ja en muista ees mikä päivä mennää virpoo :D
- 13
Jessitus kirjoitti:
Itse olen 10vuotias, ja ymmärrän mistä puhutte, virvon ihan huvinvuoksi. Ehkä puoliksi rahan/karkkien vuoksi. Mut en silti oo mikää pummi ja kerjääjä. Vaikutan ehk aika lapselliset mut en oo. Ja en muista ees mikä päivä mennää virpoo :D
lainaus: "7-vuotias ei osaa ajatella että "JEE, Saan rahaa ja karkkia!"
??!
Heh:D
- Neiti noita
Ensi vuonna kannattaa jokaisen, joka ei virpojia halua, laittaa tosiaan nätti noidan kuva oveen ja punainen ruksi yli. Siihen alle vielä tikkukirjaimilla EI VIRPOJIA, KIITOS!
Etovaa jos tosiaan nykyään kerjätään rahaa. Olihan se munkin lapsuudessa 90-luvulla parhaita palkkoja yllätysmunien lisäksi, mutta viisi markkaa oli iso raha. Virpomisreissulta tuli paljon rahaa jos saatiin markka jostain ja vitonen jostain. Voin kuvitella, että nykykakaroille erkki on pieni raha.
Mutta: ei taida vika olla lapsissa itsessään, jos rahaa arvostetaan liikaa??
Kauhistuin ihan noista karkkipapereista, joita ihmiset joutuvat siivoamaan pihoiltaan. Olen aina pitänyt itsestäänselvyytenä, että herkut kiikutetaan siinä kuparisessa kahvipannussa kotiin, talouspaperi pohjalla koska pannu voi olla muinaisen käytön jäljiltä likainen ja pölyinenkin, ja levitetään sängylle talouspaperin päälle ja ihaillaan sitä määrää ennen kuin käydään kimppuun. Pikkulapsena säästin varmaan kaiken karkkipäiväksi! - Hyvää pääsiäistä!
Minua kyllä vähän hävettää virpoa, koska mie oon jo neljätoistavuotias, mutta mie oon enemmiten pikkusiskojen taustajoukkona :) ovikelloa pimpotetaan kerran ja odotetaan, jos ei tulla avaamaan niin jatketaan matkaa. Aina on kysytty tuo saako virpoa, ja aivan ihania ihmisiä täällä, kiitos vain! :) ei se miusta ahneutta ole, pikkulikat tekee aina kovasti töitä, äskenkin istuivat puolitoista tuntia tekemässä oksia ja sitäkin ennen jo muutaman tunnin. Tulivat miulta aina kysymään "onko hieno?" Kyl mie ymmärrän jos jotku ihmiset ei tykkää siitä, että käydään virpomassa, mutta joskus vois ajatella myös mitä sanoo. Pienelle voi herkästi tulla paha mieli ja koko kauanodotettu päivä voi mennä pilalle. Mutta kiitos tänne korson mukaville tädeille ja sedeille, ja älkää välittäkö tälläsesta hieman isommasta noidasta! :)
- Vierpojien puolesta!
Kuulkas kaikki vanhemmat naiset/miehet. Olen itse 8
vuotta ja käyn virpomassa, ei ole kiva kun painostatte virpomisen loppua. Ajatelkaa virpominen teidän itsenne kohdalle. Teille ei annettaisi mitää, teitä sanottaisiin ruinaajiksi/kerjääjiksi. Ei me lapset vaan karkkia haluta, kun itse olen lapsi, niin tiedän sen että sitä tehdään pääsiäisen ja ilon kunniaksi. Hävetkää kun puhutten tuohon sävyyn. MInä olen tehnyt oksia jo 5 ja puoli tuntia ja eksyin koneelle juuri tänne sivulle. :D Mutta miettikää, meijän lapsien kannalta, tuntuuko se meistä kivalta, AIKUISET EI TAJUA LAPSIA, NE OVAT TYHMIÄ! Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan; haluan että kaikki pitävät pääsiäisestä. Jotkut lapset ei sen takia virvo koska pelkäävät aikuisten mollaavan siitä, esim. kaverini. onneksi täällä ei ole kaikki ilkeitä. - Pakko kommentoida
Oon siis itse lapsi ja oon aika hölmistynyt tämän palstan kirjoituksista. Eikö nykyään enää saa virpoa? Muistan, kun pari vuotta sitten sairaan naapurini hoitaja tuli avaamaan oven, minulle ja kaverilleni. Hoitaja huusi meille, kun kysyimme saako tulla virpomaan? Hän paiskautti oven nenämme edestä ja sanoi, ettei saa virpoa. Ymmärrän, että jotkut eivät halua, että heille tulee virpojia, mutta olkaa kilttejä ja sanokaa asia nätisti. Olisimme voineet antaa hänelle oksan, ilman palkkiota, mutta ovi meni kiinni. Olkaa siis kilttejä ja tehkää niin kuin jotkut ovat ehdottaneet: Älkää avatko ovea ja esittäkää ettette ole kotona, jos sanotte mielipiteenne mieltä pahoittavasti tai avatkaa ovi ja sanokaa (YSTÄVÄLLISESTI!) ettette kaipaa virpojia. Kiitos, jos joku jaksoi kuunnella mua. :)
- Laine
Tuo on tuttua, eräs naapurin akka teki lapsilleni juuri noin. Paukautti oven kiinni ja huusi suoraa huutoaa, että tänne ei tarvitse tulla virpomaan.
- 88vuosimallia
Virpojat on kivoja, kunhan ovat pukeutuneet asianmukaisesti ja oksien koristelussa on nähty edes vähän vaivaa. Itselläni on niin hyviä lapsuuden muistoja virpomisesta että tietysti avaan oven, otan virpomiset vastaan ja annan palkat. Meillä kotona aikoinaan käytettiin muutaman hassun oksan koristeluun tunteja ja pukeutuminen oli sekin melkein tunnin prosessi. Arvostan siis perinteisiä virpojia. Jos tulevat oven taakse ilman asuja ja paljaan oksan kanssa, niin tekee mieli pistää ovi heti kiinni.
- Pajunkissat
Asianmukaisesti?
Minä kunnioitan perinteitä ja annan oikein pukeutuneelle virpojille palkan.
Sellaisille, jotka ovat tehneet oksat oikeaoppisesti, eivätkä kulje naama töhrittunä rytkyt päällä.
Trullit ovat eri asia! Trullit eivät virvo. - 88vuosimallia
Pajunkissat kirjoitti:
Asianmukaisesti?
Minä kunnioitan perinteitä ja annan oikein pukeutuneelle virpojille palkan.
Sellaisille, jotka ovat tehneet oksat oikeaoppisesti, eivätkä kulje naama töhrittunä rytkyt päällä.
Trullit ovat eri asia! Trullit eivät virvo.Kukin tyylillään. Eiköhän se ole ihan tavallista että kukin noudattaa lapsena kotikonnuillaan opittuja perinteitä. Meillä hämeessä se meni niin että pukeuduttiin noidiksi, maalattiin posket punaiseksi ja pisamia nenään. Oksat koristeltiin höyhenillä, kreppipapereilla yms. Kori vielä käteen ja eikun virpomaan.
Tottakai perinteissä on alueellisia eroja, se on luonnollista.
- uu7n7un
Outo perinne....todella outo. Kerjääminen pitäisi kieltää.
- Anonyymi
Onneksi minulle köyhälle sinkulle tullut ketään. Saan itse syödä tikkarit ja karkit
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346