Oon tällä hetkellä lukion kakkosella. Rupesin tässä miettimään, että miten oikein toimitaan kirjoituksissa, jos just sillon on ns. se aika kuukaudesta?
Voi olla että 6 tunnin aikana tekis mieli kävästä vessassa. Saliin ei kuitenkaan saa tuoda edes omia nenäliinoja, et mites siteet ja tamponit? Miten niitten kanssa oikeen toimitaan?
Ja ihan worst-case-scenariohan olis, jos menkat alkais kesken kirjotusten... mitä sitten tekis??
Lievittäkää pelkoani, te tietävät :)
Menkat yo-kokeessa
32
9910
Vastaukset
- Sain
Minä ainakin sain tuoda omia nenäliinoja saliin.
- kuule niin
meillä ainakaan saa vielä omia nenäliinoja edes saliin.
- nessujansa
Kerropa nimes ja koulus, niin ilmoitan YTL:lle, saadaan kohujuttu ;)
Ihan oikeesti, ei niitä kyllä saa tuoda. Esim. opinto-ohjauksen kirjassa (lukiohorisontti vai mikä se on) sanotaan, ettei omia nenäliinojakaan saa viedä saliin. - opettajat
kuule niin kirjoitti:
meillä ainakaan saa vielä omia nenäliinoja edes saliin.
eivät ole sanoneet mitään vastaan.
- sain tuoda
meillä saa ainaskin tuoda omat nenäliinat ja näkymättömät muovit leipien ympärillä. kaikilla kouluilla ei näköjään oo samat ohjeet:/ aika epistä mun mielestä.
- menee niin
sain tuoda kirjoitti:
meillä saa ainaskin tuoda omat nenäliinat ja näkymättömät muovit leipien ympärillä. kaikilla kouluilla ei näköjään oo samat ohjeet:/ aika epistä mun mielestä.
että omat nenäliinat saa tuoda, jos opettaja ne tarkastaa, mutta muuten ei saisi. Tästä syystä useimmissa kouluissa on kokonaan kielletty omien tuonti.
- Halonen
menee niin kirjoitti:
että omat nenäliinat saa tuoda, jos opettaja ne tarkastaa, mutta muuten ei saisi. Tästä syystä useimmissa kouluissa on kokonaan kielletty omien tuonti.
Onhan se nyt tilannekohtaisesti otettava huomioon. Jos nenä vuotaa 24/7 niin ei siinä oikein muuta voi tehdä. Meillä ei nenäliinojen tuonti ole ollut ongelma.
- tampereelta
Moi!
Meille sanottiin, että koulu tarjoaa nenäliinat ja terveyssiteet. Joten ei pelkoa! Se on siinä vaiheessa (kirjoituksissa) opettajien ongelma. Heillä täytyy olla nenäliinoja ja terveyssiteitä yms., koska mehän emme voi niitä tuoda mukanamme. Nämä asiat kerrotaan kyllä sitten abi-infossa.- abinnn
tjaa,ei tommosista oo mitää puhetta! mä oon ainaki salakuljettanu taitavasti tarjottimellani nenäliinat ja alwayssit saliin.
keltä niitä sitte muka ruinais jos ei ois ite varautunu? en ainaka valvojalta - ei oo samat säännöt kaikilla
abinnn kirjoitti:
tjaa,ei tommosista oo mitää puhetta! mä oon ainaki salakuljettanu taitavasti tarjottimellani nenäliinat ja alwayssit saliin.
keltä niitä sitte muka ruinais jos ei ois ite varautunu? en ainaka valvojaltaEhdottomasti kaikissa säännöissä ja infoissa lukee suomeks ja ruotsiks että MITÄÄN papereita, eväskääreitä yms EI saa viedä saliin, liene liian vaikee ymmärtää mitäö ei tarkottaa, mut kiva jos säännöt ei koske kaikkia.
Koulu tarjoaa nenäliinat, meillä niitä on joka pulpetilla ja salin etuosasta saa hakea lisää ennen koetta ja sitten valvoja tuo lisää kun pyytää. Terveyssiteitä on vessassa odottamassa, meillä ainakin tytöillä ja pojilla eri vessat, ei tarvii keneltäkään pyytää, ja mitä sit jos tarviskin? Valvoja tsekkaa aina et vessasta löytyy kyseisiä välineitä. Ja jos pelottaa et menkat alkaa kokeessa niin laita lätkä valmiiks :) ei oo ongelma kirjottaa menkkojen aikaan :) - gynther
ei oo samat säännöt kaikilla kirjoitti:
Ehdottomasti kaikissa säännöissä ja infoissa lukee suomeks ja ruotsiks että MITÄÄN papereita, eväskääreitä yms EI saa viedä saliin, liene liian vaikee ymmärtää mitäö ei tarkottaa, mut kiva jos säännöt ei koske kaikkia.
Koulu tarjoaa nenäliinat, meillä niitä on joka pulpetilla ja salin etuosasta saa hakea lisää ennen koetta ja sitten valvoja tuo lisää kun pyytää. Terveyssiteitä on vessassa odottamassa, meillä ainakin tytöillä ja pojilla eri vessat, ei tarvii keneltäkään pyytää, ja mitä sit jos tarviskin? Valvoja tsekkaa aina et vessasta löytyy kyseisiä välineitä. Ja jos pelottaa et menkat alkaa kokeessa niin laita lätkä valmiiks :) ei oo ongelma kirjottaa menkkojen aikaan :)jos rupeaa ejakuloimaan kesken kirjoitusten? Saa valvojalta uudet boxerit?? Auttakaa!! Joo terve...
- ongelmaa
'Kaikissa hyvin varustetuissa kouluissa' ;D on WC:ssä sekä nenäliinoja että siteitä, joten ei niitä tartte keneltäkään 'ruinata'. Omia tarvikkeita ei saa tuoda mukana. Näin ainakin meillä.
- -.-.-.-.-.-.-
Onks tamponeja kans?
- ´´´´´´´´´´
-.-.-.-.-.-.- kirjoitti:
Onks tamponeja kans?
joo joo
- koulussa
-.-.-.-.-.-.- kirjoitti:
Onks tamponeja kans?
toimitaan niin että salin etuosasta saa nenäliinoja ja niitä voi hakea sieltä kuka tarvitsee ennenkuin koe alkaa. Siteitä ja tamppooneita on vessassa valmiina odottamassa jos niitä tarvitsee, tyttöjen ja poikien vessat siis erikseen:)
- Brgos
Minä ainakin olen vienyt nenäliinoja kirjotuksiin eikä mitään olla sanottu. Tai no ei ne nenäliinoja ollu vaan iso kasa talouspaperia koulun ruokalasta. En myöskään koskaan ole repinyt pulloista etikettejä pois, enkä laittanut karkkeja purkkiin vaan tuonut ne karkkien omassa pussissaan.
Olenko syyllistynyt rikokseen?
Ja sitäpaitsi en ymmärrä miksi pulloista pitäisi repiä etiketit pois, koska ainakin meidän koulussa saa ruokalasta hakea evääksi trip-mehuja. Ja aivan samat tekstit niissä on suomeksi ja ruotsiksi kuin cokis-pullossakin.- meillä
Meidän koulussa ei oo kyllä noin tarkkaa. Tälläsenä nuhanenänä oon tuonu omat nenäliinat joka kirjotuksiin, eikä mitään valituksia oo tullut. Taskut on aina pullollaan, mutta eipä kukaan oo ihmetelly, että mitä mä niissä kanniskelen. :) En oo koskaan edes kuullut, ettei niitä saisi tuoda. Abi-infossa ei mainittu asiasta mitään. Oon kyllä huomannu, että valvojan pöydältä saisi paperia, jos tarvis...
- varmasti :D
ja missäs olit koulussa, amiksessa? Siellä "kokeet" hoidetaan kieltämättä noin. :D
- Brgos
varmasti :D kirjoitti:
ja missäs olit koulussa, amiksessa? Siellä "kokeet" hoidetaan kieltämättä noin. :D
Ihan lukiossa olin/olen.
Eikä varmasti ole ainut koulu Suomessa, jossa näin toimitaan. Varmasti löytyy muitakin kouluja, jotka eivät aivan pilkulleen noudata niitä YTL:n ohjeita. En ymmärrä mitä ne hakee näillä säännöillä ja säädöksillä.
Kohta varmaan tulee sääntö ettei saa tuoda omia kyniä kokeeseen. Kyllä sinne lyijytäytekynän säiliöön lunttilappuja mahtuu useampikin.
- ei sais
viedä omia siteitä tai tamponeja. Meille sanottiin, että niitä on siellä vessoissa, mut aika heikosti on kyllä ollu. Me käydään neljässä eri vessassa, ja yhessä on nyt ollu siteitä. Onneks mulle ei sattunu menkat, ois ollu tuskaa :/
- dsfkhgjhr
älä huoli.. en tosin tiiä onks tää yleinen käytäntö kaikis kouluis mut meil ainaki siel vessas on iso paketti siteit.. et niitä ainaki löytyy.. pimees toimiminen vaa saattaa tuottaa hankaluuksia.. ehkä.. :D
- pojka-abi
kun pitää tollaseenkin varautua.. on se poikana oleminen helppoa kun ei mitään menkkoja tai muuta vastaavaa ole mistä tarttis säännöllisesti huolehtia, kauheeta jos pitäis aina kantaa jotain siteitä mukana
- labis
voi, sitä tehdään tytöillä kaikki vain niin hankalaksi, kun ei osata/haluta/tajuta qkuppia käyttää...
- oauee
labis kirjoitti:
voi, sitä tehdään tytöillä kaikki vain niin hankalaksi, kun ei osata/haluta/tajuta qkuppia käyttää...
Mut mikä ongelma täs ny on? Laittaa taskuu siteen, en usko et missää taskuja sentää pengotaa! Yks side ei taskusta mitenkää pullota ja yks varmasti riittää kuueks tunniks. Meil ei koulujen vessois ainenkaa oo mitää siteit, koko asiast ei o puhuttu sanaakaa.
- ....
On niitä onnekkaitakin, joiden ei moisia tarvitse miettiä. Tyttöjä vieläpä.
- pelottaa
niin siirrä ihmeessä kuukautisia. Ehkäisypillereiden kanssa se on helpompaa kuin helppoa ja jos et ehkäisyä käytä, niin silloin saat koululääkärin kautta keltarauhastabletteja, joiden avulla voi kuukautisia siirtää. Ei ole mikään ongelma eikä tarvitse stressata yhtään.
- joopajoooo
ei meillä ainakaan mitenkään kauheen tarkkaa ollu nenäliinojen tai muiden kanssa...omat sai viedä saliin kyllä. ja tosiaan, side tai tampooni on aika helppo laittaa taskuun, ei kai niitä kukaan mene tutkimaan. onneksi näin, sillä järjen käyttö tuollaisissakin asioissa on ihan hyvä juttu. joissakin kouluissa vissiin yhä käydään vessassa ilman valoja ja ovi auki?
- Perhonen
joopajoooo kirjoitti:
ei meillä ainakaan mitenkään kauheen tarkkaa ollu nenäliinojen tai muiden kanssa...omat sai viedä saliin kyllä. ja tosiaan, side tai tampooni on aika helppo laittaa taskuun, ei kai niitä kukaan mene tutkimaan. onneksi näin, sillä järjen käyttö tuollaisissakin asioissa on ihan hyvä juttu. joissakin kouluissa vissiin yhä käydään vessassa ilman valoja ja ovi auki?
Turun Juhana Herttuassa rehtori ainakin painottaa joka kirjoituskerran alussa, että "mitään papereita ei viedä saliin eikä tuoda salista pois!" Valvoja jakaa nenäliinoja, särkylääkkeitä, lyijyjä ja varmasti myös terveyssiteitä ja- tai tamponeja pyydettäessä. Yllätyin kun kuunteluissakin jaettiin yskäntabletteja ja strepsilsejä flunssaisille, ettei sitten menisi kuuntelut yskimisen takia ohi. Vessassa käydään niin, että oven saa laittaa kiinni ja vaikka lukkoonkin ja valvoja jää yleensä rappusten yläpäähän venailemaan. Ja siellä on sikahåttis punainen valo :D
Eikai tuo liene kovinkaan hankalaa pyytää valvojalta terveyssidettä, varmasti kipittävät vaikka terveydenhoitajalta hakemaan jos ei satu kuulumaan vakiovarustukseen. Elä huoli. - kaljus
Perhonen kirjoitti:
Turun Juhana Herttuassa rehtori ainakin painottaa joka kirjoituskerran alussa, että "mitään papereita ei viedä saliin eikä tuoda salista pois!" Valvoja jakaa nenäliinoja, särkylääkkeitä, lyijyjä ja varmasti myös terveyssiteitä ja- tai tamponeja pyydettäessä. Yllätyin kun kuunteluissakin jaettiin yskäntabletteja ja strepsilsejä flunssaisille, ettei sitten menisi kuuntelut yskimisen takia ohi. Vessassa käydään niin, että oven saa laittaa kiinni ja vaikka lukkoonkin ja valvoja jää yleensä rappusten yläpäähän venailemaan. Ja siellä on sikahåttis punainen valo :D
Eikai tuo liene kovinkaan hankalaa pyytää valvojalta terveyssidettä, varmasti kipittävät vaikka terveydenhoitajalta hakemaan jos ei satu kuulumaan vakiovarustukseen. Elä huoli.meillä vessa on aivan pimeä. Hanaakin saa käsikopelolla etsiä. opettajakin seisoo ihan oven takana
- Abi2006
Itse kysyin ryhmänohjaajalta että miten koulussamme oli tapana toimia jos on se aika kuukaudesta yo-kokeiden aikana. Erittäin mukava ryhmänohjaajamme sanoi et tuo vaan omat siteet tms mukana, että hänen luvalla saa tuoda. Kuskasin pariin kirjoituksiin taskussa siteen mukanani eikä kukaan kysellyt mitään kun menin vessassa käymään. Meillä ei edes nykyään lukiossamme tarjottu siteitä. Koulukohtaista siis että miten toimitaan! Kannattaa ottaa omassa koulussa asiasta selvää ennen kirjoituksia..
- Tähtönen
Sanoisin aivan samaa, et kannattaa selvittää omalta koulultaan käytäntö ennen kirjoituksia, sillä kuten huomasimme, niin koulukohtaisesti on suuretkin erot toimintamalleissa.
Mutta, eiköhän sen siteen voi ihan taskuun vaan laittaa. Ei ne ainakaan meillä pengo taskuja. Niin mä ainakin olisin tehnyt.
Onko joillakin kouluilla vessat oikeasti pimeenä? No huh huh! Meillä ainaskin kyl ihan tavallliset valot - onneks. - juu_
Tähtönen kirjoitti:
Sanoisin aivan samaa, et kannattaa selvittää omalta koulultaan käytäntö ennen kirjoituksia, sillä kuten huomasimme, niin koulukohtaisesti on suuretkin erot toimintamalleissa.
Mutta, eiköhän sen siteen voi ihan taskuun vaan laittaa. Ei ne ainakaan meillä pengo taskuja. Niin mä ainakin olisin tehnyt.
Onko joillakin kouluilla vessat oikeasti pimeenä? No huh huh! Meillä ainaskin kyl ihan tavallliset valot - onneks.Vessasta on lamppu kierretty irti, mutta muuten ei ole niin tarkkaa. Kyllähän sitä nyt hommat osaa jo rutiinilla hoitaa, niin ei se ongelmia tuota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️531934- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381649