Varusmiehen kuolemaa tutkitaan Porin prikaatissa
Julkaistu: 12:43
helsingin sanomat
Kokemäen poliisi tutkii Porin prikaatissa Säkylässä myöhään tiistai-iltana sattunutta kuolemantapausta. Iltalehden mukaan varusmies oli ampunut itsensä ilmeisesti rynnäkkökiväärillä kasarmin kuivaushuoneessa.
Laukauksen jälkeen muut varusmiehet suljettiin Iltalehden mukaan tupiinsa. Poliisi tutki tapahtumaan johtaneita syitä ja teki teknisiä tutkimuksia kasarmissa.
Iltalehden tietojen mukaan joukko-osaston varusmiehillä oli ennen tapausta kovapanosammunnat, josta patruuna voi olla peräisin. Julkisuuteen ei ole kerrottu, miten varusmies oli saanut aseen käyttöön. Varuskunnissa aseet lukitaan yöksi telineisiin.
Varusmiesliitto reagoi kuolemantapaukseen nopeasti. Liitto julkaisi jo yöllä kannanoton, jossa se vaati kiinnittämään enemmän huomiota varusmiesten sosiaaliseen hyvinvointiin.
Varusmiesliiton puheenjohtajan Harri Siepin mukaan kuolemantapaus osoittaa, että varusmiesten sosiaalihuollossa on puutteita. Myös varusmiesten taloudellinen asema on Siepin mukaan heikentynyt.
"Yksikin palveluksessa menehtynyt nuori on liikaa. Varusmiespalvelus on nuorille raskasta aikaa, ja heidän jaksamisensa eteen on tehtävä kaikki voitava".
Siepin mukaan varuskunnissa on panostettava enemmän kantahenkilökunnan toimintaan, jotta simputus ja epäasiallinen käytös kyetään karsimaan kokonaan.
"Kuolemantapaus saattaa olla signaali laajemmasta ongelmasta, johon puolustusvoimilla on oltava resursseja puuttua, " Sieppi toteaa.
Saatanan kapiaiset pitäisi pistää kuriin Porin prikaatissa, paikassa, missä militarismi haisee.
Itsemurha Porin prikaatissa
4
2159
Vastaukset
- asdasasfaf
Ikävämpää on vielä se, että kyseinen henkilö on henkilö, jonka tunnen hyvin..
- MÄ...
OLIKO PORILAINEN? EI SEN SILTI VÄLII, OLI JONKUN LAPSI , SURUVALITTELUT.
- MÄ...
OLIKO PORILAINEN? MINKÄ NIMINEN? EI SIL SILTI MERKITYST, OLI JONKUN KAVERI JA JONKUN LAPSI. SURUVALITTELUT!
- samaa mieltä
Armeijassa simputus on jokapäiväistä. Olen kuunnellut useiden nuorien kertomuksia ja suurin osa ns. koulutuksesta sisältää simputuksen siemeniä. Simputusta tuntuu olevan eniten ns. kovissa komppanioissa. Nuorilta miehiltä vaaditaan todella vahvaa psyykettä, että jaksavat päivästä toiseen. Ihmettelen suuresti, miten nykypäivänä voidaan katsoa läpi sormien sellaista touhua. VM-johtajat syyllistyvät käsittääkseni simputukseen eniten ja kantahenkilökunta väistää vastuunsa sulkemalla silmänsä. En kirjoita tässä nyt yksilöidysti yhdestä varuskunnasta vaan kuulemieni kertomusten mukaan simputusta on läpi Suomen. Jotain olisi asialle jo tehtävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315776- 363791
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833323- 122758
- 292222
- 122167
- 1621906
- 181505
- 1051362
- 251233