mitä vaneria veneeseen

moottoriveneeseen

ajattelin tehdä moottoriveneen. mitä vaneria kannattaa käyttää. se pitäs voida maalata tai joku lakka edes pintaan. vai mitä niille on tapana tehdä. paksuus olis joku 4mm

33

24199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä.......

      ...ajattelemasi veneen piirrustuksien mukana tulevasta työselityksestä selviää kaikki oleellinen.

      • vanha piirustus

        piirustus on niin vanha ettei silloin ole ollut semmoisia vanereita kuin nykyään. ja ajattelinki että nykyään voisi olla parempia kuin joskus sotien aikaan. mutta kikä se on yleisin vaneri josta veneet tehdään. ja mikä pintaan ettei heti mätäne


      • vaneria
        vanha piirustus kirjoitti:

        piirustus on niin vanha ettei silloin ole ollut semmoisia vanereita kuin nykyään. ja ajattelinki että nykyään voisi olla parempia kuin joskus sotien aikaan. mutta kikä se on yleisin vaneri josta veneet tehdään. ja mikä pintaan ettei heti mätäne

        se on kun ennekin. Itekkin tein aikoinaan syvä v-pohjaisen veneen 6 mm pohja ja 4mm sivut F3 tammerilla liimaten kaikki messinkiruuvien keralla 50 mm välein. Siis sellaisen "kotelorarakenteisen", itse suunniteltuna. Rakenne oli "putkimainen", siksi kestävä, mutta avotilainen takaosaltaan ja pitkä keulkansi, joka tuli väkisinkin mukaan mallin takia. 24% v- pohja takasi hyvän kulun vaikka missä kelissä. Paatti meni 35 hv evikalla 75 km/h. vakiona. Siis pikkuvene, mutta aika pirteä, vai mitä.
        Oli muuten aika kivaa heittää laivan peräaallosta lentoon kunnon loikkia (50m) jossa kaasua piti hölläta ilmalennon aikana. Risteilyaluksen kannella nousi aika monta nuppia ylös kattomaan.


    • Laittaisin

      vesivaneria, siitä on tehty soutuveneitäkin.

      • sitäkö se on

        tehdäänkö vaneriset jokiveneet vesivanerista. vai mitä niissä käytetään


      • nii vain
        sitäkö se on kirjoitti:

        tehdäänkö vaneriset jokiveneet vesivanerista. vai mitä niissä käytetään

        muutama sata venettä puusta ja vanerista. ihmettelin näitä vastauksia vanerivenheen oikeasta pintakäsittelystä. on tullut kokeiltua useampaa pintakäsittelyä ja päivän selvää on ettei ainakaan jokivenettä saa käsitellä pussiin eli täysin hengittämätön vanerivene ikä on korkeintaan 5v. se voi näyttää päältä aivan terveeltä mutta sisältä vaneri on kuin tupakkia. johtuu siitä että koskissa tulee raapaisuja josta vesi imee liimojen väliin ja sieltä se ei tule aivan helpolla pois.nuretan ja benaröljyillä pilattiin suuri määrä venheitä ja ilmeisesti vieläkin.mielestäni paras aine on erittäin hyvin ohennettu hautaterva vuosittain,ensimmäinen käsittely niin monta kertaa että pintaan alkaa jäämään vähän kiiltoa mutta ei vanerista lautaveneen veroista saa tekemälläkään.terveestä haapapuusta tehty vene on kevyt ja pitkäikäinen. isäni valmistama vene oli 60 vuotta käytössä tornionjoella ja joka vuosi tervattu hautatervalla ei näitä kaupasta saatavia "kantotervaa" "aitoa tervaa". ohentamaton hautaterva on kesälläkin paksua ja pöntöstä kaajettaessa ryynimäistä. merivesi käyttöön en osaa sanoa mikä siellä on parasta pintakäsittelyä.


    • hyvä tulee

      Joko ostat oikeaa jalopuista marine grade tai BS1088 ( vai mikä se std taas olikaa) -leimattua veneenrakennukseen tarkoitettua vaneria. Tai kotimaista koivuvaneria jota myydään myös venevaneri -nimellä. Venevanerissä levyn pintasyyt kulkevat arkin pituusakselin suunnassa kun taas tavallisessa levyssä arkin poikkisuunnassa.

      Se ruskeapintainen ns. filmipintainen vaneri ei ole yhtään sen enempää vesivaneria kuin tavallinen kotimainen vanerikaan, molemmat kun on liimattu vedenkestävällä filmiliimalla - siinä ruskeassa vaan on filmiliimakerros pinnan suojana.

      Siihen ruskeaan pintaan ei liimat tartu turvallisen luotettavasti, se pitää poistaa hiomalla ennen liimausta - joten tavallinen kotimainen vedenkestävä vaneri on parempi.

      Paksuviiluinen vaneri tuppaa turpoamaan ikävästi viiluistaan - siksi kannattaa käyttää vaneria joka on tehty mahdollisimman ohutviiluisena. Ns. lentovaneri on ohutviiluisinta tavaraaa ja myös kalleimmasta päästä- on myös lujuudeltaan parasta.


      Mutta etenkään veneen pohjaa ei kannata tehdäö kovin ohuesta, muuten siitä tulee kivet läpi kovin helposti ... nyrkkisääntönä voisi pitää että vähintään 1mm / veneen pituusmetri , mutta ei kuitenkaan alle 6 mm missään tapauksessa ( silloin kun käytössä ohutviiluinen koivuvaneri) jos käyttää mahonki tai esim. okume-vaneria , pitää tuo mitta kertoa vielä 1.5:llä ;; mikää CE mitoitusohje tämä ei ole, eikä sitä saa soveltaa mihinkään nopeaan eikä raskaaseen veneeseen.


      vanerin pintaan kestävin pinta tulee kun pinnat pinnoittaa epoksilla , ja ulkopintoihin suojaksi raapamia vastaan lasikangasta ( siis ei sitä karseaa MATTOA mistä tulee pelkkää tikkusoppaa) epoksilla laminoituna , min n. 160 g / neliö , ja suositus n. 300 g/neliö , epoksia kuluu vähintään saman verran kuin kangasta.

      maaliksi epoksin pintaan 2-k uretaanimaali, kuten Teknoksen Teknodur. ja väliin tartunta- ja hiontamaaliksi ( ei pakko) voi laittaa esim. Teknoksen Inerta ( mattana hyvä maalia hioa).

      • höpön höpöä

        Suomalaiselle vanerille ei voi saada hyväksyntää venevaneriksi huonon lahonkeston takia, pelkkä vedenkestävä liima tai viilun paksuus ei tee siitä venevaneria.


      • Schaumannilta
        höpön höpöä kirjoitti:

        Suomalaiselle vanerille ei voi saada hyväksyntää venevaneriksi huonon lahonkeston takia, pelkkä vedenkestävä liima tai viilun paksuus ei tee siitä venevaneria.

        En muuten sanonut että sillä olisi BS tai Marine GRade leimaa!

        Suomessa myydään kotimaista venevaneria ..

        älä itse höpötä!


      • on..........
        Schaumannilta kirjoitti:

        En muuten sanonut että sillä olisi BS tai Marine GRade leimaa!

        Suomessa myydään kotimaista venevaneria ..

        älä itse höpötä!

        Eivät valmista. Pistä tietoa ja linkiä jos joku muu suomessa valmistaa.


      • puukeskuksesta
        on.......... kirjoitti:

        Eivät valmista. Pistä tietoa ja linkiä jos joku muu suomessa valmistaa.

        Puukeskuksesta olen sitä itse tilannut .. levyä oli saatvana valmiina ainakin 3.6 m pitkänä , ja tilauksesta sitten vaikka kuinka pitkänä. Pintaviilu meni pituussuunnassa.

        Muistaakseni oli Schaumannin tavaraa kun viimeksi ostin . Voi toki olla että ovat lopettaneet, on siitä jo jokunen vuosi.

        UPM tehnee vielä lentovaneria ; tekivät sitä aikoinaan kotipaikkakunnalla mutta on sittemmin siirtynyt jonnekin keski-Suomeen ..

        mutta puukeskuksen kautta saa molempia tilaamalla, jos niitä on enää saatavanakaan ; tai puumerkki- kauppakin käy, itse ostin tosta jälemmästä........ sieltä Järvenperän entisestä vaneriaitasta.


      • lentsikkavaneri
        puukeskuksesta kirjoitti:

        Puukeskuksesta olen sitä itse tilannut .. levyä oli saatvana valmiina ainakin 3.6 m pitkänä , ja tilauksesta sitten vaikka kuinka pitkänä. Pintaviilu meni pituussuunnassa.

        Muistaakseni oli Schaumannin tavaraa kun viimeksi ostin . Voi toki olla että ovat lopettaneet, on siitä jo jokunen vuosi.

        UPM tehnee vielä lentovaneria ; tekivät sitä aikoinaan kotipaikkakunnalla mutta on sittemmin siirtynyt jonnekin keski-Suomeen ..

        mutta puukeskuksen kautta saa molempia tilaamalla, jos niitä on enää saatavanakaan ; tai puumerkki- kauppakin käy, itse ostin tosta jälemmästä........ sieltä Järvenperän entisestä vaneriaitasta.

        elikkäs jos siihen laittas tuota lentokonevaneria. ja pohja se tietenki kaipaa vahvistusta niin onko tuo lasikuitu josta puhuitte samaa kuin hartsi jota käytetään veneissä. kuulema pensselillä levittää. vai lasikuitutapettiako tarkoitatte.


      • joo........
        puukeskuksesta kirjoitti:

        Puukeskuksesta olen sitä itse tilannut .. levyä oli saatvana valmiina ainakin 3.6 m pitkänä , ja tilauksesta sitten vaikka kuinka pitkänä. Pintaviilu meni pituussuunnassa.

        Muistaakseni oli Schaumannin tavaraa kun viimeksi ostin . Voi toki olla että ovat lopettaneet, on siitä jo jokunen vuosi.

        UPM tehnee vielä lentovaneria ; tekivät sitä aikoinaan kotipaikkakunnalla mutta on sittemmin siirtynyt jonnekin keski-Suomeen ..

        mutta puukeskuksen kautta saa molempia tilaamalla, jos niitä on enää saatavanakaan ; tai puumerkki- kauppakin käy, itse ostin tosta jälemmästä........ sieltä Järvenperän entisestä vaneriaitasta.

        ...järvenperässä on tosiaan ollu vaneriaitta n.20v. sitten. Yrittäisit edes elää tässä ajassa etkä siinä menneisyydessä.

        Se että syyn suunta on levyn pituussunnassa ei tarkota sitä että levy olisi mitenkään venevaneria.

        Sinällään hauska juttu että tehdas ei valmista venevaneria mutta kauppias myy sen vanerin venevanerina :)


      • tarkemmin
        joo........ kirjoitti:

        ...järvenperässä on tosiaan ollu vaneriaitta n.20v. sitten. Yrittäisit edes elää tässä ajassa etkä siinä menneisyydessä.

        Se että syyn suunta on levyn pituussunnassa ei tarkota sitä että levy olisi mitenkään venevaneria.

        Sinällään hauska juttu että tehdas ei valmista venevaneria mutta kauppias myy sen vanerin venevanerina :)

        Liike josta vanerin ostin oli Puumerkki , joka sijaitsee vanhan Vaneriaitan paikalla.

        Lukutaito kunniaan.

        Tavara oli silloin Schaumannin tekemää ja myytiin venevanerina. Aikaa siitäkin on toki jo jokunen vuosi, ja Schauman taitaa olla osa UPM Woodia tänä päivänä eikä sellaista tuotetta tosiaan enää löytynyt nettisivulta. ...


      • lisää
        lentsikkavaneri kirjoitti:

        elikkäs jos siihen laittas tuota lentokonevaneria. ja pohja se tietenki kaipaa vahvistusta niin onko tuo lasikuitu josta puhuitte samaa kuin hartsi jota käytetään veneissä. kuulema pensselillä levittää. vai lasikuitutapettiako tarkoitatte.

        pohjasta ei kannata tehdä kovin ohutta ellei kyseessä ole kilpavene. jos sen on tarkoitus kestää vähänkään kovempaa käsittelyä kannattaa pohja tehdä vähän paksummasta tavarasta.

        lasikuitua ei silloin tarvita kovin paksulti - riittää kun suojaa pinnan.

        lasikuitu ei suinkaan ole sama asia kuin se hartsi !!

        lasikuitu on lasia, aivan samaa tavaraa kuin ikkunaruudun lasi, mutta lasikuitu on sulana kehrätty hyvin hyvin ohueksi langaksi - siis kuiduksi. näitä kuituja laitetaan nippuun paksummiksi langoiksi - jota kutsutaan rovingiksi ... sitten tästä rovingista voidaan tehdä erilaisia lujitetuotteita.

        tavallisesti lujitemuoviveneissä käytetään lujitteena rovingista katkomalla valmisttua haketta, joka on kevyesti sidottu tahmaisella sideaineella mattomaiseen muotoon - puhutaan lasikuitumatosta . tätäkin voi käyttää veneen pinnoittamiseen, mutta tuloksena on usein "tikkusoppaa" ja pinnasta tulee karmean epätasainen.

        kaupoista kuten Kevra, Terpol löytyy paitsi tuota mattoa, myös vanerin ja puun pinnoittamiseen paremmin sopivaa lasikuiturovngista kutomakoneella valmistettua kuitukangasta , sitä löytyy erilaisilla kankaan sidoksilla joista osa on vaikeita käsitellä ( toimikkaat ja satiinit) mutta taipuvat helposti erilaisiin muotoihin , kun taas peruspalttina on helppoa käsitellä, mutta ei juuri veny eikä "taivu" .

        Pitää myös muistaa että lasikuidun pienin luonnollinen kaarevuussäde on n. 6 mm , jota jyrkempiin kulmiin ei lasi helpolla taivu - käytä siis kunnon pyöristyksiä nurkissa!

        Se "hartsi" ei sekään ole mikään yksi ainut aine .. kyseessä on muovi, kertamuovi, joita on tuhottomasti erilaisia , tavillisin lujitemuoviveneissä käytetty on ns. polyesteri , sitä parempia ovat vinyyliesteri ja epoksihartsit. Epoksien etuna puuveneen yhteydessä on se että se ei kuoriudu jälkitäneen puusta irtu kuten polyesteri JOSKUS tekee , ja se muodostaa em. paremman kosteussulun - siis estää veden imeytymisen puuhun, silloin kun on ehjä pinta - siksi pohjaan ja kylkiin kannattaa laittaa lasikuitukangasta hartsia vahvistamaan.

        eli lasikuitua ei ole se litku jota sivellään siis hartsi , vaan lasikuitua käytetään lujittamaan sitä hartsia ... lasikuitulujitemuovi on vaan kansan suussa lyhentynyt muotoon " lasikuitu" , jolloin ei siitä enää ymmärrä mistä on kyse ...


      • Anonyymi
        tarkemmin kirjoitti:

        Liike josta vanerin ostin oli Puumerkki , joka sijaitsee vanhan Vaneriaitan paikalla.

        Lukutaito kunniaan.

        Tavara oli silloin Schaumannin tekemää ja myytiin venevanerina. Aikaa siitäkin on toki jo jokunen vuosi, ja Schauman taitaa olla osa UPM Woodia tänä päivänä eikä sellaista tuotetta tosiaan enää löytynyt nettisivulta. ...

        Venevaneri nimellä ainakin myydään vaneria tässä:
        https://www.vaneria.fi/vanerit/


    • heee

      mistähän ne löytääkin näin vanhoja juttuja?
      Lieneeköhän vene jo tehty ja myytykkin pariin kertaan.

      • kunhan vastailen....

        Googlella näitä vanhoja pomppii vastaan.


      • kunhan vastailen.... kirjoitti:

        Googlella näitä vanhoja pomppii vastaan.

        Eikö olisi mukavaa jos aloittaja kertoisi miten projekti päättyi?


      • cpt.Morgan
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eikö olisi mukavaa jos aloittaja kertoisi miten projekti päättyi?

        Vaan tuskimpa kertoo. Toivottavasti teki havuvanerista.


      • mikäs..
        cpt.Morgan kirjoitti:

        Vaan tuskimpa kertoo. Toivottavasti teki havuvanerista.

        siinä havussa kiehtoo...? Sehän on pelkää haperoa ja ei vedä vertoja koivulle lujuudessa alkuunkaan. nimim. tehneenä niitä.
        Aina on hauskaa penkoa vuosia vanhoja juttuja josko vaikka tulisi ilmi alkuperäisen kysyjän kommenttiakin..
        Kaivakaa vaan lisää, josvaikka tietoakin olisi enemmän ja kysyjä olisi vielä hengissäkin.


    • juhani i

      Olen tehnyt kuusivanerista kaverin kanssa kaksi tasaperäistä limilaitaista ja sen lisäksi vaihtanut yhteen koivuvaneriveneeseen kaikki muut paitsi ylimmät laidat kuusivaneriksi. Lisäksi olen vaihtanut kolmeen veneeseen ensimmäiset ja toiset haljenneet täyspuiset laidat kuusivanerilaidoiksi.
      Purimme täysin kaksi koivuvanerivenettä, toisessa saarnikaaret ja mahonkinen keularanka ja kaikki LEHTIpuuaines oli kuin näkkileipää. Taittui käsissä. Vene oli viitisentoistavuotta vanha. Vene oli tervattu joka kevät ja kesät lillunut merivedessä. Pohja myrkkymaalattu.
      Terva ei imeydy puuaineeseen kovin hyvin vaan jää enimmäkseen pintaan, tekee siihen kalvon joka ei päästä kosteutta haihtumaan ja siitähän se lahovaurio sitten alkaakin.
      Koivu ei luonnossa kelotu kuten mänty ja kuusi ja haapakin jos se kuivuu pystyyyn. Sen vuoksi koivuvaneri on veneessäkin lahoalttiimpi kuin havuvaneri ja on pintakäsiteltävä huolellisemmin.
      Koivuvanerin suosio johtunee oksattomuudesta ja paremmasta saatavuudesta. Havuvaneria 9-10 mm paksuna 5 viiluisena on vaikea saada kun sitä ei enää tehdä kotimaan myyntiin. 3 viiluinen ei kestä taivuttamista venelaudaksi.
      Pintaviilu pituussuuntaan on jatkamiseen soveliaampi mutta poikkiviiluinenkaan ei ole aivan toivoton jos on käytössä esim. oikohöylä. Viime keväänä eräs puuseppä teki sellaiset jatkokset ettei lautoja kantista katsottaessa edes huomaa jatketuiksi. Oksista ei ole kohtuutonta haittaa.
      Olen käsitellyt vaneriveneetkin pellavaöljy-puutärpätti-terva seoksella. Pellavaöljy ei imeydy puuhun ilman tärpättiä vaikka eihän se vanerissa imeydy kuin pintaviiluun ja laitojen syrjiin. Tervaa ei kannata ollenkaan laittaa ensimmäiseen seokseen sillä se jää pintaan ja estää muidenkin litkujen imeytymisen.
      Saarnikaarien käytöstä olen myös luopunut. Nykyisin teen painokaaret kahdesta päällekkäisestä 6 mm vahvuisesta tiheäsyisestä (ei pihkaisesta) suorasyisestä männystä. Eivät katkea koska joustavat aallokossa.

      • iouyjt

        Saat kohta palstan bostiikkivalopäiden, tramaattisten ja näkyjen näkijöiden tuomion. Olet satuolento, joka ei osaa mitään!


    • Kumisaapaskissa

      Minäpä taas tein kesällä 2010 ihan tavallisesta sekavanerista (koivu-havu) kun puhdas koivuvaneri maksaisi hunajaa. Erohan näissä on ns. "venevaneriin" tuo syiden suunta. Hinnassakin on tuntuva ero. No tämä oli ensimmäinen veneeni joten pidin asiat hyvin yksinkertaisena. Malli oli 3,6 metrinen tasaperäinen moottori-soutuvene jota englanninkieliset kutsuisivat nimellä "skiff". Käytin perinteista teknologiaa ruuvaamalla vanerilevyt erilliseen luurankoon, eli veneen muotoon kiinnitettyjen mäntyrimojen päälle, josta syntyi sitten kokonainen vene. Saumat vielä osittain kävin läpi lasikuitukitillä ja tietenkin vanerin ja rimojen väliin tuli liima tiivisteeksi. Tervasin koko veneen, sillä A) terva on yksinkertaisen halpaa B) terva on paras pintakäsittely puuveneelle, oli sitten vanerinen. Toinen mahdollisuus olisi ollut esimerkiksi Pinotex, mutta sekin maksaa hunajaa. Terva on luonnon tuote ja metsästä saatat löytää satoja vuosia vanhoja tervaskantoja, sillä ne eivät juuri lahoa.

      Mitä tulee suomalaisen vanerin lahonkestävyyteen - koivun sokerit katoavat prosessissa jolloin lahottajat eivät siihen niin hanakasti tartu. Tervattua venettä laho ei kiusaa. Yksi käsittely tapa on myös puun polttaminen tummaksi esimerkiksi kuumailmapistoolilla joka lisää puun lahonkestävyyttä.

      • Mitään "venevaria" ei ole edes olemassakaan.

        Tavallinen vaneri ei puolestaan kestä vettä (kerrosten välinen liima ei sitä kestä), eikä se näin ollen ime tervaa.

        Oliko sinulla jotain muutakin asiaa kuin mielikuvituksesi tuotteen esiintuonti??


      • liimari 1
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mitään "venevaria" ei ole edes olemassakaan.

        Tavallinen vaneri ei puolestaan kestä vettä (kerrosten välinen liima ei sitä kestä), eikä se näin ollen ime tervaa.

        Oliko sinulla jotain muutakin asiaa kuin mielikuvituksesi tuotteen esiintuonti??

        fenoliformaldehydiliimaa käytetään suomalaisen vaneerin liimauksessa. Liima kestää pintakäsiteltynä veneessä.


      • vm 41
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mitään "venevaria" ei ole edes olemassakaan.

        Tavallinen vaneri ei puolestaan kestä vettä (kerrosten välinen liima ei sitä kestä), eikä se näin ollen ime tervaa.

        Oliko sinulla jotain muutakin asiaa kuin mielikuvituksesi tuotteen esiintuonti??

        välittäjälle !
        Kyllä veneen valmistukseen tarkoitettua vaneria vielä saa, jos haluaa,täytyy vaan osata ostaa sitä.
        Kaikki koivuvanerit liimataan nykyään vedenkestävällä liimalla, olet muutaman kymmentä vuotta jälkijunassa. Kun itse ensimmäisen vaneriveneen tein 45v sitten
        K. Osaran piirustusksien pohjalta,silloin vielä oli käytössä tavallista vaneria, joka ei kestänyt kosteutta, piti erikseen tilata vesivaneria. Syyt oli aina samoinpäin sisä ja ulkopinnassa pituussuuntaan. Lentofanerissa oli myös syyt kummallakin pinnalla samaan suuntaan, ja vanerien paksuudet oli ilmoitettu kertaisena, ei milleinä, koska viilujen paksuudet oli alle millin.


    • Jäniskajo
    • -Mika-

      Kiitos Jäniskajolle hienosta blogista.
      Tämmösen aattelin tehdä ensikesän jokireissuille: http://koti.kapsi.fi/hvartial/wpunt/wpuntf.htm

      Mulla tärkänä ominaisuutena on keveys, koska pitää välillä nostella koskista ohi. SaatanJa koneena tulee olemaan 6 heppanen 2 tahtinen, saattaa sillä kulkea kaksi henkeä rivakasti.

      • Jäniskajo

        Laita heti 9hv kone niin lähtee liukuun kakspäälläkin helposti!


      • -Mika-
        Jäniskajo kirjoitti:

        Laita heti 9hv kone niin lähtee liukuun kakspäälläkin helposti!

        Näin budjettiveneenrakentajana täytyy laittaa sellasta, mitä nurkista sattuu löytymään. Toi 6 heppanen löytyy nurkista valmiiksi. Mutta: Leväytin sen koneen pöydälle. Laskin kantta millin, hoonasin ja rengastin, vaihdoin hiilikuituiset läpät ja avarsin läppärunkoa, vaihdoin 4 milliä isomman kaasarin ja sovitin läppärungon sille sopivaksi ja lopuksi poistin prikan siitä pakoputkesta, alakerta kun on sama kuin 9 ja 15 heppasissa. Saattaa siinä nyt sellanen kymmenisen hummaa ollakin :)


    • timppuri1

      Tietysti VESI-vaneria, hupsu

    • Jäniskajo

      Tuo kapsin venemalli on muuten sama jonka tein itse joskus viitisenvuotta sitten. Pienensin vaan suhteess piirrustuksen niin, että vene oli reilu 3m pitkä. Vieläkin on se jolla käytässä mökillä joella!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      526
      3855
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3050
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2352
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2210
    6. 225
      1662
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1301
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe