mielipiteitä jytäjammusta xs 650

Nimetön

harkitsen kyseisen vehkeen ostamista ja ei ole aikaisempaa kokemusta siitä.

81 ja alaspäin saisi museorekkariin, joten olisi halpaa ajoa.

pieni custom kärpänenkin on heräämässä talviuniltaan, joten enpä tiedä kumpi ompi parempi vaihtoehto, museo vai customoitu.

millainen se on ajoltaan ja käytökseltään vakiona.

18

5912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jusba

      Hirmuinen täristäjä, mm. mittarit saattavat hajota. Jämäkkä ajaa suoraa tietä kurveissa hiukan jäykkä. Tämä koskee vuosimallia -73, muista ei kokemusta

      • kie jutä mies

        Joo totta se on että olisi hyvä että joku ajaisi perässä kaiket ajat kun jatkuvasti jottain osia varisee pitkin maanteitä. Muuten kiva pyörä ja nykyään niihin saa jo osiakin hyvän laisesti.


    • erill..

      Itsellä oli customoitu jytis aikonaan,enään en moista ottaisi kun uudemmatkin pyörät halpoja ja vakuutusmaksutkin on mitä on,omasta meni nokkaketju poikki varoittamatta,ei rikkonut mitään mutta kone osiks,kytkinkin kuluvaa tavaraa,jos kuitenkin ostat niin ota se vakiopeli.

    • Hondisti

      Kyseinen pyörä on kierrätykseen sopivaa metallijätettä, sekä museopyörät että customoidut versiot.

      Huonoja puolia: ruma, vanhanaikainen, kammottava ajettava, tärisee, savuttaa, jarrut olemattomat, runko veltto, laiska, ruma ääni, ilmajäähdytteinen, liian vähän sylintereitä, 100% pyöristä rasvanäppien "huoltamia" jossain vaiheessa, kaikeinkaikkiaan hengenvaarallinen raato.

      • Anonyymi

        No mikä on sun mielestä Pär? as prätkä


    • Kawapata

      Mulla on kaksi jytäriä ollut. Luonteikas pyörä ja saattaa alkaa hankalaksi!! Joitakin osia vaikea saada ja maahantuoja arwidson sanoo että ei oo jos kyselee. Kiva ääni vaikka aika vähän kuutioita.Pultteja pitää jatkuvasti kiristellä kun muuten osia putoilee.Korvalliset katkeilee ja niitä joutuu hitsaileen. Osta orginaali kun se pitää paremmin hintansa(vertaile orkkis ja customien hintaerot)ja veikkaan että hinnat nousee yhä edelleen.

      • sepi10

        osia saa nykyään helposti, pitää vaan tilata saksasta tai muualta. on jopa pelkästään tähän erikoistuneita varaosaliikkeitä.
        tämä on jo selvitetty.
        orkkis pitää hintansa vähän liiankin hyvin, ovat meinaan hiton kalliita, vaikka sellaista olen harkinnut ykkösvaihtoehtona.
        olisi kiikarissa eräs sellainen, melkein.
        siihen on vaihdettu osia harlikasta yms,., mutta alkuperäiset pitäisi olla tallella, sen ainoa tiedossa oleva vika on liian tuore vuosimalli, ei kelpaa museoksi.
        millaista vauhtia sillä voi ajella, siis matkaajoa.


      • kawabata
        sepi10 kirjoitti:

        osia saa nykyään helposti, pitää vaan tilata saksasta tai muualta. on jopa pelkästään tähän erikoistuneita varaosaliikkeitä.
        tämä on jo selvitetty.
        orkkis pitää hintansa vähän liiankin hyvin, ovat meinaan hiton kalliita, vaikka sellaista olen harkinnut ykkösvaihtoehtona.
        olisi kiikarissa eräs sellainen, melkein.
        siihen on vaihdettu osia harlikasta yms,., mutta alkuperäiset pitäisi olla tallella, sen ainoa tiedossa oleva vika on liian tuore vuosimalli, ei kelpaa museoksi.
        millaista vauhtia sillä voi ajella, siis matkaajoa.

        Lupailevat jytärille hurjia huippunopeuksia mutta ei se kulje kuin 140 ja olen kokeillut eri välityksiäkin. Tähän toiseen jytäriini pistin nopeat välitykset ja se mukavasti puksutteli satasta sopivilla kierroksilla ja se olikin minusta sopiva matkanopeus kun yksin ajelin. Jotkut ovat kuulemma jytärillä ajaneet hurjia nopeuksia mutta taitavat olla legendoja ja epätosia? Jos orkkis välitykset niin jos satasta ajaa niin aika kovat kierrokset ja pirunmoiset tärinät.


      • iicee999
        kawabata kirjoitti:

        Lupailevat jytärille hurjia huippunopeuksia mutta ei se kulje kuin 140 ja olen kokeillut eri välityksiäkin. Tähän toiseen jytäriini pistin nopeat välitykset ja se mukavasti puksutteli satasta sopivilla kierroksilla ja se olikin minusta sopiva matkanopeus kun yksin ajelin. Jotkut ovat kuulemma jytärillä ajaneet hurjia nopeuksia mutta taitavat olla legendoja ja epätosia? Jos orkkis välitykset niin jos satasta ajaa niin aika kovat kierrokset ja pirunmoiset tärinät.

        Tai sit sun pyörässä on vikaa...


    • xs2jammu

      Olen vähän tietenkin jäävi tähän kun omaan jytärilasit silmillä, mutta suosittelen.

      On hyvä ja yksinkertainen harrastepeli jolla voi huoletta ajaa myös useampia tuhansia kaudessa.
      Maailmalla jo kulttipyöräksi noussut ja pitää hintansa. Osien saanti ei ole iso ongelma, jos Yamaha liikkeestä ei saa niin Saksasta, Hollannista ja jenkeistä löytyy melkein kakki mitä tarviit.

      Jytäristähän löytyy sitten myös se pikku-custom malli jos se kärpänen puree. Itse kiertäisin kuitenkin ensimmäistä jytäri ostavana kaikki omat customoidut. Näissä kuten muissakin rakennetuissa laitteissa on omat vivahteensa ja ongelmansa, enempi ja vähempi.

      Se mitä tuossa aikaisemmin joku honta mies kirjoitteli että kelpaa vain romuraudaksi niin ne on niitä nettipalstojen helmiä. Näitä kommentteja tulee aina kaikilta "asiantuntijoilta" joka hommaan joka palstalla.

      Jos haluat tutustua enempi jytäreihin ja niiden saloihin niin meillä on suomalainen kotisivu ja keskustelupalsta: www.xs650.fi

      Osia löytyy: http://www.xs650shop.de/ , http://www.twins-inn.de/ , http://www.650central.com/
      Juttuja löytyy : http://www.yamahaxs650.dk/,
      http://www.650motorcycles.com/ , http://www.xs650.nl/

      • simo

        Kiitos Xs2jammu hyvästä informaatiosta.

        Hankin oman jytärini v. 1976 vähän ajettuna (vm. -73). Ajoin sillä aktiivisesti noin 10 vuotta ja yli 100.000 km. Pyörällä tuli kierreltyä kotimaassa, keskieuroopassa ja pohjoismaissa useana kesänä täysillä matkavarusteilla ja 2-päällä. Matka-ajossa pyörä tuntui viihtyvän, tärinät vähenivät ja ajo-ominaisuudet olivat hyvät täydellä kuormalla. Matkanopeutena pystyi hyvin pitämään 150-160 km/h, mikäli oli tarvetta... En suosittele sitä nykyisille jytäjammuille.

        Matala painopiste, suhteelisen kevyt paino ja leveä stonga tekevät pyörästä helposti hallittavan. Pitkä runko ja tavaroiden kuormaus liikaa tavaratelineelle aiheuttavat pyörän vaappumista kaarteissa liian lujaa ajettaessa.

        Äänenvaimentimia joutui uusimaan melko usein. Muuten pyörä toimi hyvin, paitsi kerran Euroopan reisulla kaasareiden kalvot hajosivat jo alkumatkalla Ruotsissa ja köröttelimme Euroopan halki noin 90 - 110 km nopeudella. En tiennyt silloin mistä vika johtui. Mutta ei se haitannut olellisesti matkantekoa, vaikka emme kavereiden kanssa ehtineen Dijoniin, missä Keke Rosberg voitti ensimmäisen kerran F1 osakilpailun vuonna 1982. Ystäväni Pera on varmaan vieläkin katkera asiasta.

        Kaverit joskus pyörääni lainatessaan tosin valittivat, että hampaista meinaa paikat irrota -taisi kuitenkin olla liioittelua.

        Nykyään jytäjammuja taitaa olla vaikeasti saatavissa ja ne poikkeavat kunnoltaan huomattavasti. Arvo tuntuu nousevan koko ajan. Taisi olla hyvä sijoitus vuonna 1976. Pyöräni ei tosin ole myynissä, koska pyörään liittyy niin paljon hyviä muistoja.

        Itse aion pitää vielä jytäjammuani tallissa ja kunnostaa sen liikenteeseen jossain vaiheessa. Toistaiseksi ajelen Xj900 Diversionilla muutaman vuoden (n. 10-15) ajotauon jälkeen.

        Hyviä ajokelejä etekin jytäreille!

        terv. Simo


      • sepi10

        "Kiitokset tähänastisista kommenteista"
        > ------------------------------------ <

        ensiviikolla menemme hakemaan mopoja Euroopasta.
        ehkä useampikin jytäri EU alueelta, no pari ainakin.
        ei tuohon pakuun mahdu edes neljää enempää.
        aika kallishan tuosta hakureissusta tulee, mutta matkailu avartaa.
        onko ehdotuksia/kokemuksia matkatavasta?

        helpoimpana olisi ajaa paku laivaan ja mennä suoraan trawemundeen sillä, näin olemme sen pitkälle meinanneetkin.
        safkat kuuluvat hintaan, samoin sauna yms,.
        pari baaria pitää huolen viihtyvyydestä, rentoa ja sivistynyttä matkustusta.


      • xs2jammu
        sepi10 kirjoitti:

        "Kiitokset tähänastisista kommenteista"
        > ------------------------------------ <

        ensiviikolla menemme hakemaan mopoja Euroopasta.
        ehkä useampikin jytäri EU alueelta, no pari ainakin.
        ei tuohon pakuun mahdu edes neljää enempää.
        aika kallishan tuosta hakureissusta tulee, mutta matkailu avartaa.
        onko ehdotuksia/kokemuksia matkatavasta?

        helpoimpana olisi ajaa paku laivaan ja mennä suoraan trawemundeen sillä, näin olemme sen pitkälle meinanneetkin.
        safkat kuuluvat hintaan, samoin sauna yms,.
        pari baaria pitää huolen viihtyvyydestä, rentoa ja sivistynyttä matkustusta.

        Tule kertomaan sitten miten reissu meni ja mitä toitte.


      • sepi10
        xs2jammu kirjoitti:

        Tule kertomaan sitten miten reissu meni ja mitä toitte.

        vaikka alku onki vaikeaa, nimittäin ensimmäinen kauppa meni pieleen jo,, kun myyjä halusi 1,5 kertaisesti hintaa, sovituksi luultuun. no ei ollut jammu se, joten menkööt ohi.
        ------
        yksi jytärikauppa sovittu, mutta myyjä ei vastaa posteihin.
        yritetään nyt kuitenkin jos saataisiin kiinni, vaikka huonolta näyttää.
        04.04.2007 piti lähteä.
        laivaliput vielä varaamatta, näiden kämmien takia, mutta ne saa vaikka samana päivänä.
        palaillaan juttuun, kunhan ollaan selvemmillä vesillä.


      • sepi10
        sepi10 kirjoitti:

        vaikka alku onki vaikeaa, nimittäin ensimmäinen kauppa meni pieleen jo,, kun myyjä halusi 1,5 kertaisesti hintaa, sovituksi luultuun. no ei ollut jammu se, joten menkööt ohi.
        ------
        yksi jytärikauppa sovittu, mutta myyjä ei vastaa posteihin.
        yritetään nyt kuitenkin jos saataisiin kiinni, vaikka huonolta näyttää.
        04.04.2007 piti lähteä.
        laivaliput vielä varaamatta, näiden kämmien takia, mutta ne saa vaikka samana päivänä.
        palaillaan juttuun, kunhan ollaan selvemmillä vesillä.

        liput hankittu ja eikun menoksi ja rokki soimaan.
        edelleen tämä yksi kauppias ei ota yhteyttä, joten se voidaan laskea menetetyksi, jollei ihmeitä satu.
        sääli, sillä olisi ollut mielenkiintoinen pyörä ja edullinenkin.
        yksi varma jytäri on hankittu "orkkis pitäisi olla" ja muutama kiikarissa.
        meinasin tuoda myös yhden xj 700 maxim, mopon.
        ne tuntuvat olevan kaikkein vaikeimmin hankittavia. onko kokemuksia siitä.
        koko euroopassa vain joku hassu myynnissä.
        yritän heittää jotain matkalta tänne, jos ehtii, on meinaan vähän liian tiukka aikataulu ja se samalla estää kovin etelään menemästä.
        saattaa olla että autokin on hieman pieni neljälle pyörälle, etenkin kun on lisäksi yksi vieras mopo pyrkimässä messiin.
        saksaa emme osaa kumpikaan, mutta eiköhän siellä selvitä.
        palataan juttuun viimeistään, kun olemme palanneet reissulta.


    • sepi10

      tiukalle meni toisen hankinta ja onnistui vasta paluuta edeltävänä iltana.
      ebayn kautta sekin ostettiin ja koska huuto sulkeutui vasta illalla, niin ajoimme edellisen pyörän hankintapaikalta Giessenistä, suoraan kohti toisen mopon olinpaikkaa, tietämättä miten huudossa käy, vaikka olikin automaatti laitettu korottamaan huutoa tiettyyn rajaan asti.

      tiukalle meni, mutta täällä on sekin nyt.
      myyjä ei ollut laittanut puhelinnumeroa yhteystietoihin, joten ajoimme suoraan kotipihaan reilun tunnin päästä kaupan sulkeutumisesta, siinä oli myyjä pikkaisen ihmeissään nopeudesta.

      nyt siis alkaa räpeltäminen näiden saamiseksi museoon ja siihen olisivat pienet vihjeet kyllä avuksi. kilpiin ne kuitenkin hoidetaan, heti kohta.
      1= pyörä vm 79 special, punainen, n: 40tkm, ajettuna.
      2= pyörä vm 81 special, musta ja alle 18tkm ajettu. juuri katsastettu ja huollettu, mm: suodattimet ja öljyt vaihdettuna, sekä venttiilit säädettynä, käy kun kello.

      olisi löytynyt ostaja jo laivalla, mutta taitaa jäädä itselle kuitenkin, jollei joku sitten lado vähintään neljä donaa käteistä pöytään tästä jälkimmäisestä pyörästä, ennen museointia.

      mitenkää halpaa huvia näiden etsiminen ja hakeminen ei kuitenkaan ollut, eivätkä vähänkään paremmat pyörät ole saksassakaan kovin edullisia, sillä harrastus voi hyvin sielläkin ja ovat kuulemma tyhjentäneet Sveitsin jo jytäreistä.

      kovin paljon hämmästelivät sitä, ettei meidän tarvitse katsastaa mopoja vuosittain.

      suomi sai siis pari uutta harrastajaa.

      • noissa on se

        että suomalainen luulee että sillä rahalla mitä Mobilessa halvimmat maksaa, saa kunnollisen pyörän. Onhan siellä halpojakin mutta usein joutuu kääntymään saman tien pois. Olen huomannut että kannattaa mielummin etsiä niitä kaikkein kalleimpia ja kaikin puolin alkuperäisiä yksilöitä niin säästyy monelta murheelta ja harmilta. Kunnostuksen jälkeen se halpa tuppaa maksamaan helposti enemmän kuin se kallis jolle ei tarvitse välttämättä tehdä mitään. Ja senkin tiedän, mistä löytyy paljon parempia pyöriä kuin saksasta mutta sitä en teille kerro, itsekkäistä syistä.


      • sepi10
        noissa on se kirjoitti:

        että suomalainen luulee että sillä rahalla mitä Mobilessa halvimmat maksaa, saa kunnollisen pyörän. Onhan siellä halpojakin mutta usein joutuu kääntymään saman tien pois. Olen huomannut että kannattaa mielummin etsiä niitä kaikkein kalleimpia ja kaikin puolin alkuperäisiä yksilöitä niin säästyy monelta murheelta ja harmilta. Kunnostuksen jälkeen se halpa tuppaa maksamaan helposti enemmän kuin se kallis jolle ei tarvitse välttämättä tehdä mitään. Ja senkin tiedän, mistä löytyy paljon parempia pyöriä kuin saksasta mutta sitä en teille kerro, itsekkäistä syistä.

        pari kuvaa vakuudeksi:
        http://www.aijaa.com/v.php?i=448547.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=448551.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=448554.jpg

        totta puhut, ettei halvimmat ole, edes vahingossa niitä asiallisia ja lisäisin vielä, että sen hyvän löytyminen on aikalailla onnesta kiinni, tai sitten hirmuisesta etsimisestä.

        omasta moposta en oikein löytänyt kovastikaan valittamista, normaalia ajanpatinaa huomioimatta.
        takarengas uusiksi ja sekin ainoastaan terveyssyistä, kun vanha tahtonee kovettua ja vesikelillä sen sitten huomaa. akku myös uusiksi, mikä on aika normaalia tämänikäisessä, virtaa siitä löytyy, mutta tuskin riittävästi.
        muuten taitaa olla museotsekkausta vailla, eli kaikki alkuperäistä ja siitä patinastahan ei sakoteta siinäkään. plussana vielä, mielettömän vähän ajettu ja ensimmäiseltä omistajalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe