Loppu tarkastus tekemättä

onks muita?

Onko muita jotka ovat onnistuneet laiminlyömään omakotitalon lopputarkastuksen. Olemme asuneet talossamme jo 9v, rakennus lupa on saatu 10v sitten. Meillä ei ole ns muuttolupaakaan.
Tarkastuksista on tehty kaikki muut paitsi sähkö, ja siitähän tämä on kiikastanutkin sähköt on itse vedetty ja sähköpiirrustuksia ei ole piirretty puhtaaksi.
Kuinkahan tällaisiin suhtaudutaan, mieheni on nyt vihdoinkin ajatellut tehdä asialle jotain.

42

28601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaavailija

      aivan hyvin vetää ne sähköt poiskin, kun olette
      ne paikalleenkin vetänyt.
      Sitten vain valitsemaan sähköurakoitsijaa keltaisilta
      sivuilta. Kyllä se siitä.

    • rak.tark.

      Lupa on rauennut, ellette ole saanut siihen riitävästi jatkoaikaa. Edessä on uuden luvan hakeminen ja ainakin sähköurakoitsijan etsiminen. Ovatko muut katselmukset suoritettu ajallaan? Rakennustarkastaja kertoo kyllä lisää juuri teidän tapauksen osalta. Suhtautumisen oma-aloitteiseen asioiden kuntoon saattamiseen uskoisin olevan myönteisen asiallinen.

      • onks muita?

        Sähköt on tietenkin vedetty itse koska miehelläni on paperit sen tekemiseen.


      • ei oikeuksia
        onks muita? kirjoitti:

        Sähköt on tietenkin vedetty itse koska miehelläni on paperit sen tekemiseen.

        kirjoittaa pöytäkirjaa lopputarkastusta varten?

        No lupa meni vanhaksi ja sitä tarvitaan kun kiinteistö myydään aikanaan.


    • Verla1

      Mökin rakentaminen aloitettiin 1989,valmistu 1991,eikä ole ollut mitään lopputarkastusta.Kerran tuli kunnatalolta joku asiaan liittyvä lappu,mutta en muista mitä siinä sanottiin,ja se on jo roskiksessa.En ymmärrä mihinkä tuota lopputarkastusta tarvitaan,mökki on valmis eikä se siitä miksikään muutu.Hyviä ksäilmoja kaikille.

      • rak.tark.

        Eli myös teillä on lupa mennyt vanhaksi, ts. mökkinne on luvaton rakennus. Mitä sitten siitä seuraa, jos viranomainen asian huomaa (ja joskus huomaa kuitenkin)? Voitte hakea mökillenne uuden luvan, jos saatte niin ok. Jos ette hae tai lupaa ei myönnetä, joudutte purkamaan mökkinne, tarvittaessa sakon uhalla. Eli lopputarkastusta tarvitaan sen toteamiseen, että rakennus on rakennettu luvan mukaisesti ja että kaikki on ok. Eipä sillä muuta tarkoitusta...


      • MITÄPÄ

        niin mökki on valmis ja ollut jo vuosia ja asuttu mihinkäs sitä lopputarkastusta tarvittaisi
        Paitsi jos
        - myydään, saattaa ostaja kysellä ja mitäs sitten
        - sattuu tulipalo, vakuutusyhtiötä ehkä kiinnostaa että mitä korvauksia haluat kun ei ole vielä valmistunutkaan
        yms.
        - kuntakin saattaa jossain vaiheessa herätä
        muistaikseni Pohjois-Savossa jokunen vuosi sitten tarkastettiin kaikki kiinteistöt ja niiden rakennukset ja taisi tulla joillekin ongelmia luvattomista rakennuksista ja laajennuksista kun ei lupia tai olivat vanhentuneet kun ei aikanaan loppuun saatettu myös valvonta ja tarkastusmenettelyitä tai jätetty kokonaan anomatta

        Siis miksi jätätte ko. asiat roikkumaan, jos kerta valmis niin miksi ei voida saattaa saman tien loppuun myös virallisten tarkastuksien osalta, koska silloin olisitte vahvoilla myös mahdollisissa onnettomuus ja vahinkotapauksissa.


      • Verla1

        Soitin sitten tuonne kunnantalolle kun täällä pelotellaan hengiltä syyttömät ihmiset.Kysyin tuosta lopputarkastuksesta mökilläni,ja siellä sanottiin että on jäänyt tekemättä.Nainen puhelimessa kysyi että onko se mökki valmis vai ei.Sanoin että on ollut valmis jo viistoista vuotta.Nainen kysyi onko hormit ja tulisijat tarkastettu,johonka vastasin että on,jo rakennusvaiheessa.Nainen sanoi että hän merkkaa papereihin lopputarkastuksen pidetyksi 1.9.1991.


      • käy hyvä
        Verla1 kirjoitti:

        Soitin sitten tuonne kunnantalolle kun täällä pelotellaan hengiltä syyttömät ihmiset.Kysyin tuosta lopputarkastuksesta mökilläni,ja siellä sanottiin että on jäänyt tekemättä.Nainen puhelimessa kysyi että onko se mökki valmis vai ei.Sanoin että on ollut valmis jo viistoista vuotta.Nainen kysyi onko hormit ja tulisijat tarkastettu,johonka vastasin että on,jo rakennusvaiheessa.Nainen sanoi että hän merkkaa papereihin lopputarkastuksen pidetyksi 1.9.1991.

        tuuri että noinkin autetaan.

        Mutta jos asiaa jostain syytä penkotaan niin ihmetellään kun mistään ei löydy katselmuksesta pöytäkirjaa.

        Mutta pääasia että löytyy tuo merkintä!


      • oli meillä tekemättä 10 vuotta kesämökin valmistuksen jälkeen. Nyt sitten oli aika myydä tuo ja siitähän ilo ja riemu syntyikin. Skv:llä oli niin kiire saada kauppakirjat tehtyä että lopputarkastus sovittiin paperilla tehtäväksi ennen joulukuun loppua. Uusi omistaja ja skv oli sopinut sen minulta kysymättä seuraavalle viikolle keskellä päivää ja töiden vuoksi se ei tietenkään onnistunut. Peruin sen ja sain uuden omistajan silmilleni. Olin huijari,petkuttaja ja vaikka mitä. En ymmärrä mikä merkitys tällä paperilla on kun siinä vaan katotaan että rakennus täsmää rakennuslupaan ja on valmis. No sain lopputarkastuksen tilattua ja teimme sen tarkastajan kanssa. Ai niin kerrottakoon että skv otti kaupan tekotilaisuudessa 5000 euroa niiden varainsiirtotilille. Olen ollut niin vihainen tästä toiminnasta etten tiedä mitä tehdä noille. Uusi omistaja huusi minulle puhelimessa että hänen kuuluisi olla tarkastuksessa mukana. En ymmärrä minkä vuoksi,jos jotain olisi ollut tekemättä niin minunhan se olisi kuulunut hoitaa. Nyt hän sitten vaatii rakennuksen piirroksia itselleen ja lopputarkastus paperia. Olen niin ilkeä että hän saa hakea ne rakennustarkastajalta,en aio luovuttaa hänelle mitään papereita. Jos mökki olisi tarkastettu silloin heti niin luulen noiden papereiden olleen jo hävinneen. Onko jollain samanlaisia kokemuksia???


      • Maija-Riitta kirjoitti:

        oli meillä tekemättä 10 vuotta kesämökin valmistuksen jälkeen. Nyt sitten oli aika myydä tuo ja siitähän ilo ja riemu syntyikin. Skv:llä oli niin kiire saada kauppakirjat tehtyä että lopputarkastus sovittiin paperilla tehtäväksi ennen joulukuun loppua. Uusi omistaja ja skv oli sopinut sen minulta kysymättä seuraavalle viikolle keskellä päivää ja töiden vuoksi se ei tietenkään onnistunut. Peruin sen ja sain uuden omistajan silmilleni. Olin huijari,petkuttaja ja vaikka mitä. En ymmärrä mikä merkitys tällä paperilla on kun siinä vaan katotaan että rakennus täsmää rakennuslupaan ja on valmis. No sain lopputarkastuksen tilattua ja teimme sen tarkastajan kanssa. Ai niin kerrottakoon että skv otti kaupan tekotilaisuudessa 5000 euroa niiden varainsiirtotilille. Olen ollut niin vihainen tästä toiminnasta etten tiedä mitä tehdä noille. Uusi omistaja huusi minulle puhelimessa että hänen kuuluisi olla tarkastuksessa mukana. En ymmärrä minkä vuoksi,jos jotain olisi ollut tekemättä niin minunhan se olisi kuulunut hoitaa. Nyt hän sitten vaatii rakennuksen piirroksia itselleen ja lopputarkastus paperia. Olen niin ilkeä että hän saa hakea ne rakennustarkastajalta,en aio luovuttaa hänelle mitään papereita. Jos mökki olisi tarkastettu silloin heti niin luulen noiden papereiden olleen jo hävinneen. Onko jollain samanlaisia kokemuksia???

        Jäi kertomatta että sähkötarkastus paperia ei edes kysynyt,pyysin siihen merkkaamaan että se on tehty ja maksoi ainoastaan muutaman kympin. Lopettakaa ihmisten pelottelu täällä,ei se niin vakava asia ole. Kaikki vakuutukset on olleet voimassa ja hormitarkastus yleensä pidetään jo niiden valmistettua. Joten kaikille,ei syytä huoleen,kyllä sen voi tehdä myöhemminkin....


      • NäinMeillä
        Maija-Riitta kirjoitti:

        oli meillä tekemättä 10 vuotta kesämökin valmistuksen jälkeen. Nyt sitten oli aika myydä tuo ja siitähän ilo ja riemu syntyikin. Skv:llä oli niin kiire saada kauppakirjat tehtyä että lopputarkastus sovittiin paperilla tehtäväksi ennen joulukuun loppua. Uusi omistaja ja skv oli sopinut sen minulta kysymättä seuraavalle viikolle keskellä päivää ja töiden vuoksi se ei tietenkään onnistunut. Peruin sen ja sain uuden omistajan silmilleni. Olin huijari,petkuttaja ja vaikka mitä. En ymmärrä mikä merkitys tällä paperilla on kun siinä vaan katotaan että rakennus täsmää rakennuslupaan ja on valmis. No sain lopputarkastuksen tilattua ja teimme sen tarkastajan kanssa. Ai niin kerrottakoon että skv otti kaupan tekotilaisuudessa 5000 euroa niiden varainsiirtotilille. Olen ollut niin vihainen tästä toiminnasta etten tiedä mitä tehdä noille. Uusi omistaja huusi minulle puhelimessa että hänen kuuluisi olla tarkastuksessa mukana. En ymmärrä minkä vuoksi,jos jotain olisi ollut tekemättä niin minunhan se olisi kuulunut hoitaa. Nyt hän sitten vaatii rakennuksen piirroksia itselleen ja lopputarkastus paperia. Olen niin ilkeä että hän saa hakea ne rakennustarkastajalta,en aio luovuttaa hänelle mitään papereita. Jos mökki olisi tarkastettu silloin heti niin luulen noiden papereiden olleen jo hävinneen. Onko jollain samanlaisia kokemuksia???

        "En ymmärrä mikä merkitys tällä paperilla on kun siinä vaan katotaan että rakennus täsmää rakennuslupaan ja on valmis"

        Mielenkiintoisesti vastasit itse itsellesi ihan oikein vaikka et asiaa ymmärräkään :)

        On muuten ihan tärkeää katsoa että rakennus täsmää rakennuslupaan, muutenhan voisi rakennella mitä vaan luvasta välittämättä...

        "Nyt hän sitten vaatii rakennuksen piirroksia itselleen ja lopputarkastus paperia."

        Onpa ihmeellistä. Hän ihan haluaa kuvat ostamastaan talosta jotka sinulla on ja joita et enää itse mihinkään tarvitse! Tosiaan hävytöntä!


      • NäinMeillä kirjoitti:

        "En ymmärrä mikä merkitys tällä paperilla on kun siinä vaan katotaan että rakennus täsmää rakennuslupaan ja on valmis"

        Mielenkiintoisesti vastasit itse itsellesi ihan oikein vaikka et asiaa ymmärräkään :)

        On muuten ihan tärkeää katsoa että rakennus täsmää rakennuslupaan, muutenhan voisi rakennella mitä vaan luvasta välittämättä...

        "Nyt hän sitten vaatii rakennuksen piirroksia itselleen ja lopputarkastus paperia."

        Onpa ihmeellistä. Hän ihan haluaa kuvat ostamastaan talosta jotka sinulla on ja joita et enää itse mihinkään tarvitse! Tosiaan hävytöntä!

        No heh heh. Tässä nyt oli kyse kesämökistä joka oli rakennettu "avaimet käteen " systeemillä. Oli vaan rakentajalta jäänyt lopputarkastus tekemättä.
        Ja nyt sitten olen hävytön ja mitään tietämätön,mielenkiintoista......


    • lähtee luvat

      jos muutettu sisään ilman lupaa.

      • ja tuskin

        koskaan lähteneet?

        Millä perusteella??? Eihän mestari siihen voi mitenkään vaikuttaa jos isäntä muuttaa??


      • ja höpö höpö

        Mestarilla ei ole mitään vastuuta mistään. Minkä se sille voi jos ihmiset vain muuttaa sisälle, eihän se nyt mikään poliisi ole.


    • vakuutukset

      ei taida vakuutukset korvata mitään jos ei ole saatu lupaa asumiseen.

    • paja juttu

      Ei minullakaan ole sähköpiirustuksia, ei laki vaadi muuta kuin keskuskaavion ja tietysti asinamukaiset mittaukset ja pöytäkirjat.

      Mutta eikös se tarkoita uuden rakennusluvan hakemista uusilla säännöksillä kun lupa pääsee menemään vanhaksi, olisi pitänyt hakea jatkoa.

    • ei ***

      Voi jumankauta,mitä porukkaa. Taidatte tosissaan olla aika vajaita. Vaikkei just sillä hetkellä kun te siinä mökissänne kökötätte oliskaan paperin puuttumisella haittaa,niin myöhemmin tulee olemaan!!!
      lopputarkastus on kuulkaas ihan teijän ittenneki vuoksi tehtävä,sielä voi olla ties mitä virheitä ja toivonkin että koko tönö romahtaa teijän niskaanne,jos ette tee niinku pitää.
      Oikeuteen tulee uusi omistaja teidät viemään. Tiedän tapauksia ja se joka ei huolehdi asianmukaisista tarkastuksista,tulee olemaan osapuoli joka maksaa!

    • dgg<rfg<g<rgg<rg<rf

      Oli mullakin 7vuotta rakennusvalmiina ja käytössä.
      sitten tuli kunnalta jokin lappu, jonka jälkeen kutsun tarkastajan. Ei siinä mitään katsottiin paikat ja sähkötöistä puuttui pöytökirja jonka sitten tuttu tekaisi ja toimitin sen myöhemmin.

    • Äly hoi

      M-R kirjoitti: En ymmärrä mikä merkitys tällä paperilla on kun siinä vaan katotaan että rakennus täsmää rakennuslupaan ja on valmis.

      Siinähän sen paperin merkitys on. Jos tuollaista tarkastusta (ja kaikki niitä jo aimmin tehtyjä) ei tehtäisi niin montakohan pytinkiä Suomenmaassa olis rakennusluvan mukaisessa kunnossa. Pääkaupunkiseudulla joka tönössä olis 100m2 ylimääräistä tilaa. Puolesta taloista puuttuis jotain olennaista ja toisessa puolessa olis mitä ihmeellisimpiä virityksiä. Omakotialueilla olis kerrostaloja jne. listaa voisi jatkaa loputtomiin

    • bhfvu8e0

      Isäni rakensin aikoinaan omakotitalon joka, ainakin jossain määrin, valmistui vuonna -83. Lopputarkistus suoritettiin 2000- luvun alussa kun talo myytiin :) Ei vaan saanut aikaseks ennen sitä.

    • Riskillä mennään

      Jos tosiaan AP:llä ei ole pidetty edes muuttotarkastusta niin aikamoista leikkiä. Virallisesti siis asuntonne ei ole muuttokelpoinen, eli jos esim. putoat parvekkeelta, ei vakuutusyhtiö korvaa senttiäkään. Jos sinulla on rakennusaikainen talkoovakuutus, niin se kuuluu sen piiriin. Jos teille tulee vesivahinko pyykinpesukoneesta, en vakuutusyhtiönä myöskään korvaisi senttiäkään. Tuskin voidaan perustella että asumattomalla rakennustyömaalla tarvitaan pyykinpesukone? Lisäksi talostanne esim. tulipalon tms. vuoksi ei missään tapauksessa korvata 100% asunnon arvosta. Sama sähköt, mitään sähkövahinkoa ei korvata, koska käyttöönottotarkastus hyväksytään muuttotarkastuksessa.

      Eli toisin sanoen, juridisesti teidän asuntonne on keskeneräinen rakennustyömaa ja sellaisena myös käsitellään vahinko- yms. tapauksissa. Ja vakuutusyhtiöt tuntien, uskoisin että aivan varmasti tuohon tartutaan.

      Mitä tulee lopputarkastuksen tarpeellisuuteen, niin mielestäni niitä pitäisi valvoa vielä ahkerammin. Omasta lähiympäristöstänikin löytyy taloja jotka on olleet 5 vuotta rappaamatta, tai se sama talonpohjankaivuu maakasa vuosikausia tontilla jne. Kyllähän se on myös myydessä etu jos jokainen naapuritalo ei näytä kaatopaikalta. Rakennuslupa on voimassa 5 vuotta, eli periaatteessa sen jälkeen kaikki on vain kiinni kunnan päättäjän armeliaisuudesta / päähänpistoista. Myös tavat ja käytännöt voi vaihtua, seuraava päättäjä saattakin olla joku kateellinen viherpiipertäjä joka tulee vaatimaan sinulta, että missäs se tuija tuosta pohjakuvasta on?

      • vakuutettu

        Ai että henkilön oma tapaturmavakuutus ei korvaa henkilön loukkaantumista, jos hänen oma rakennuksensa, jossa loukkaantuu ei olekaan tarkastettu, siis henkilö on lainsuojaton omalla työmaallaan, talkoovakuutus taas on tarkoitettu ulkopuoliselle talkooporukalle, yleensä..
        "mitään sähkövahinkoa ei korvata" - keskeneräisellä työmaalla, miksei??
        Ennen eivät vakuutusyhtiön korvanneet pääsääntöisesti mitään ja vakuutusehdot kumosivat kaiken korvausvelvollisuuden, jokaisesta vahingosta piti käräjöidä, nykyisin kaikenlaisia vakuutuksia suorastaan tyrkytetään ja niissä on aika selkeät ehdot, kannattaa siis tutustua ehtoihin ennen vakuutuksen ottamista, valinnanvaraa kun yhtiöissä on.


      • vakuutettu
        vakuutettu kirjoitti:

        Ai että henkilön oma tapaturmavakuutus ei korvaa henkilön loukkaantumista, jos hänen oma rakennuksensa, jossa loukkaantuu ei olekaan tarkastettu, siis henkilö on lainsuojaton omalla työmaallaan, talkoovakuutus taas on tarkoitettu ulkopuoliselle talkooporukalle, yleensä..
        "mitään sähkövahinkoa ei korvata" - keskeneräisellä työmaalla, miksei??
        Ennen eivät vakuutusyhtiön korvanneet pääsääntöisesti mitään ja vakuutusehdot kumosivat kaiken korvausvelvollisuuden, jokaisesta vahingosta piti käräjöidä, nykyisin kaikenlaisia vakuutuksia suorastaan tyrkytetään ja niissä on aika selkeät ehdot, kannattaa siis tutustua ehtoihin ennen vakuutuksen ottamista, valinnanvaraa kun yhtiöissä on.

        Täytyypi vielä paremmin tarkistella omat vakuutukseni, jos niissä on jotain turhia.


      • Että joo

        Kannattanee ehkä teikäläisen vaihtaa vakuutusyhtiötä, jos tuollaiset ehdot sinulla on. Varmaan löytyy muutakin pikku kivaa pienellä kirjoitettuna.

        Meillä ei loppukatselmointia ole tehty vieläkään. Jääkaappi syttyi tulee ja uusittiin puoli keittiötä tuon seurauksena. Vakuutusyhtiö maksoi kaikki. Ei tarvinnut mitenkään riidellä asiasta.

        Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kaikki on kiinni kunnan päättäjän armeliaisuudesta / päähänpistosta. Sama onko lupaa, vai ei.

        Hämmästyttävää, että joku tällaista palvelua kunnalta haluaa. Tämän vuoksi sitten maksamme tästä veroissamme.


    • PölytPoisJääkaapista

      Lainsäätäjä on moiset tarkastukset säätänyt koska kaikki mikkihiiret kuvittelevat osaavansa rakentaa ja ne jotka osaavat niin huijaavat aina kun se on mahdollista. Lopputarkastusta ei makseta verovaroista vaan se maksetaan rakennusluvassa. Tietysti nämä ikiajat luvatta asuneet eivät ole vielä maksaneet kustannusperusteisesti mutta uudet rakentajat maksavat. Veroissamme emme siis maksa vaan rakentaja maksaa sen rakentamisen yhteydessä.

    • 15+5

      Lisäksi: niin kauan kuin lopputarkastusta ei ole pidetty, ei voi saada kotitalousvähennystä, koska uudisrakentaminen ei kuulu kotitalousvähennyksen piiriin. Voi toki olla että menee läpi käsittelijälle epähuomiossa mutta verovilppiä se on jos kiinni jää.

      • Vailla pohjaa

        Ja teikäläisen tulkinta perustui mihin?

        Täällä on liuta urpoja kertomassa essonbaarijuttuja.


    • Koikeaa

      Onhan tuo totta. Kiinteistöverossahan mainitaan asunnon valmiusaste. Eiköhän verottaja noudata sitä linjaa että niin kauan kunnes valmiusaste on 100, niin asunto tulkitaan uudiskohteeksi ja uudisrakentamiseen ei saa kotitalousvähennystä remontoimiseen.

      Sitten täällä ihan oikeissa kunnissa rakennuslupa on voimassa 5 vuotta. Ja aina kun haetaan jatkoaikaa niin se maksaa. Muutaman satasen kunnasta riippuen.

    • rakentajamies2

      Hoh mitä uuvatteja täällä on.

      Itselläni oli vastaava mestari MINÄ.
      Pääsuunnittelija MINÄ
      Lvi-suunnittelija MINÄ
      -"-
      -"-
      Oltiin myös asuttu jo 8 vuotta, mun satuin kaupungintalolle ja kävin jututtaan kunnan valvojaa, ja sanoi että onhan tuo lupa jo mennyt aikoja sitten, mutta ei se haittaa. Jos hän tulis vaikka tänään käymään.

      Nöyränä tuli ovelle, kysyi saako tulla sisään, kierteli, katteli jne..
      Ainoa kommentti: "Yläkerrasta puuttuu kyllä kattolistat".
      Siihen totesin että "mielestäni mikään määräys ei käske laittamaan kattolistoja" johon totes "No ei niin."

      Kirjoitti paperit ja sillä hyvä.
      Mitään pöytäkirjoja ei halunnut, mitään muita tarkastuksia ja omavalvontoja ei kysellyt.
      Aia oli sillä selvä.

      Ja tarinasta sen verran.
      Laitoin rakennuslupaan kaikkiin suunnittelijoihin ja valvojiin oman nimeni.
      Ihmettelivät että "mites itses olet tollai laittanut" tuumasin että "onahn se nyt ihme jos ei koneinsinööri pysty taloa rakentaan itselleen".
      Hyväksyivät minut kaikkiin paitsi sähköpuoleen johon kaverini tuli.

      Olkaa röyhkeitä, vaatikaa oikeukianne. Ei talon rakentaminen mitään perkeleen ydinfysiikkaa ole.

      Parhaat talot suomeen tehtiin ennenkuin vaadittiin liikoja.

      • taas näitä

        Ei vielä ole eukko heittänyt pihalle kun et ole 8v aikana saanut listoja paikalleen?!?

        Vai ei ole sitten ole sopivaa löytynyt?


    • Tryben

      Turvallista ja mukavaa asumista jo vuodesta -77 ilman lopputarkastusta. Lisäksi kunta hävittänyt paperit.

      • Anonyymi

        Missä menee raja siinä, kuinka vanhoista taloista nämä asiakirjat vaaditaan? Siis esim. jos on 1900- luvun alussa rakennettu talo, siinä ei ehkä koskaan ole ollutkaan rakennuslupaa ja vaadetta lopputarkastukseen.


    • sähköt kuntoon

      Jos sähköstä puuttuu loppupaperit mittauspöytäkirjoineen, niin saatat olla kovin heikoilla mikäli joku kuolee tai syttyy tulipalo. Vakuutusyhtiö sanoo ainakin kätensä irti välittömästi jos ko. paperit puuttuu ja vähinko todetaan puutteellisen tai virheellisen asennuksen aiheuttamaksi. Kehoitan hoitamaan tämän kuntoon varsinkin ennen myyntiä.

    • Käyttöönottokatselmus olisi hyvä tehdä ennen muuttoa, jo oman turvallisuuden vuoksi. Toinen asian on juurikin vakuutusyhtiön korvausvelvollisuus vahingon sattuessa. Sähkömittauspöytäkirja voidaan tehdä jälkikäteen, valtuutetun henkilön toimesta.

    • nuija se oli,.

      Alettiin rakentaa 1991 ja luvat oli, ja se ukko kävi välillä kattelees, pohjia ja kattotuoleja, mutta lopputarkastus jäi siltä tekemättä. Yhteensä kävi tontilla muistaakseni 4 kertaa. Minä nyt kuitenkin tulkitsen niin että se rakennustarkastajan viimeinen käynti on aina lopputarkastus, ei sen enää tarvi täälä käydä, hyvin tässä voi asua.

      • sammahäär

        Joo , -90 valmistunu talo ja kaikki muut tarkastukset tehty paitsi se lopputarkastus jos se ei nyt sitten ole se muuttotarkastus ? Naapurissa sama juttu , nyt sitten pisti talon myyntiin ja teetätti lopputarkastuksen vaikka ollut valmis jo vuosikymmeniä. Joutui hakemaan rakennusluvan uudestaan ja asia oli sillä selvä, tosin tuli ylimääräisiä kuluja mutta ei se ylipääsemätön paikka ole jos lopputarkastus on jäänyt ns. vaiheeseen.


      • Maan tapa
        sammahäär kirjoitti:

        Joo , -90 valmistunu talo ja kaikki muut tarkastukset tehty paitsi se lopputarkastus jos se ei nyt sitten ole se muuttotarkastus ? Naapurissa sama juttu , nyt sitten pisti talon myyntiin ja teetätti lopputarkastuksen vaikka ollut valmis jo vuosikymmeniä. Joutui hakemaan rakennusluvan uudestaan ja asia oli sillä selvä, tosin tuli ylimääräisiä kuluja mutta ei se ylipääsemätön paikka ole jos lopputarkastus on jäänyt ns. vaiheeseen.

        Konu pullo tarkastajalle auttaa aina.


      • 1+15
        Maan tapa kirjoitti:

        Konu pullo tarkastajalle auttaa aina.

        Varsin yleinen skenaario: talo valmistuu muuttovalmiiksi kiireellä talvella, parvekekaiteita ei ehditä tehdä, käyttöönottotarkastuksessa tarkastaja merkitsee että parvekkeita ei saa ottaa käyttöön vielä.

        Näin ollen jos putoat parvekkeelta => vakuutus ei taatusti korvaa.

        Juridisesti lopputarkastus on tärkeä juttu, vaikka pöndellä ei siitä näytetä välittävän.


    • jupsan juu

      Järkeväähän se on yleensä hoitaa asia loppuun ja kunnolla, mutta tuo vakuutusyhtiöjuttu on kyllä toisin. Vapaaehtoisissa YksityisTapaturmavakuutuksessa (ainakaan minun) ei rajata pois mitään jollain suojaus//sääntö yms lausekkeilla, lähinnä kännissä ja tahallaan ei saa toheloida mutta muuten kaikki tahattomat onnettomuudet korvataan. Sensijaan jos joku firma vakuuttaa työntekijöitään niin silloin pitää olla kaiteita ja koneissa suojat paikallaan jne ihan työsuojelullisista syistä. Mutta siviilielämässä on riskinsä, eikä mikään vakuutushtiö voi käskeä käyttään suojia ja kaiteita ja konttauskypärää arkielämässä.

    • Onhan....

      On muitakin, olemme asuneet jo lähes 40-vuotta ilman lopputarkastusta. Kukaan ei ole sanonut mitään rakennusvirastossa, kun on haettu lupia piharakennuksille ja uunille.Sähkö ja vesi on tarkastettu ja pöytäkirjat on tehty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe