Paljon mainostetaan TV:ssä ja lehdissä kuinka ulkomaalaiset kerää Suomessa hirveitä määriä marjoja.
Onko kenelläkään tarkempaa tietoa missä ne maastot sijaitsee?
Mistä puolukkaa,mustikkaa
4
2079
Vastaukset
- marjat kasvaa
Itsekin keräsin viime suvena 200 litraa mustikoita ja 350 litraa puolukoita. Siihen päälle vielä hillat ja karpalot.
- Mikke
kainuun suunnalla yleensä jotain marjaa tulee. Takavuosina kiertelin, kun bensa oli halpaa, vaikkei se silloin ihan siltä tuntunut Kuhmossa, Lieksassa, Sotkamossa ja Puolangallakin marjastelemassa. Siinä oli tavallaan se etu, että kun pohjkoisempana yleensä marjat kaupitellaan roskineen päivineen, niin jos ei tykkää marjojen puhdistamisesta, niin voi keskittyä pelkästään poimintaan. Tosin täällä etelämpänä kun puhdistelee, niin jalostusaste nousee ja niin tekee hintakin. Mutta jos pohjoisempana käyt, niin älä unohda variksenmarjan poimintamahdollisuutta. Sillä tienaa kivasti kyytirahoja. se on aika paibnavaa ja sitä kasvaa tiuhassa, kun kohdalle sattuu. Ainkin ennen muinoin Kiantaman jaloste Ämmänsaaressa sitä osteli, mutta ainahan markkinatilanne on selvitettävä ennen reissuun lähtöä. Työlästähän ja aikaa vievää se etsiminen on, jos ei ole paikoista mitään tietoa, että hyvä olisi olla joku yhteyskumppani.Jos on kaukana kotoa, niin toki majoittumiset ja huoltotoimet ym. välilliset toimet vievät itse asialta aikaa. Itse jos tulisin uudelle paikkakunnalle, niin lähtisin kartasta katsomalla koluamaan vesistöjen lähellä olevia mäkiä, kallioita ja rinteitä ja toki jos mahdollista, niin saaria. Mutta on sanottava, että maastossa jonkin verran liikkuneena tiedän paljon paikkoja, joissa marjoja ei juurikaan löydy, vaikka pitäisi. Ota yhteyttä vaikka paikalliseen kansalaisopistoon tai vastaavaan ja ehdota, että joku asiaa tunteva tulisi pitämään aiheesta luennon. Marjanpoiminta alkaa olla kantaväestön keskuudessa katoava luonnonvara ja perinne olisi hyvä saada siirretyksi eteenpäin.
niin, että lähtee metsiin kiertelemään. Minulla tuli suunnistusharrastuksessa oman kotipaikkakunnan metsät tutuiksi. Ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, jos tietää, mistä hakee. Viime vuonnakin tuli varsin kiitettävä marjasato, vaikka kovin kuivaa olikin.
Ensinnäkin, voit tutkailla metsiä ohikukiessasi. Eri marjat tykkäävät erilaisista kasvualustoista. Myös hakkuut, ojittamiset ynnä muut vaikuttavat melkoisestikin, minullakin monta marjapaikkaa hävinnyt hakkuiden tuloksena.
Toinen jutska on, että kesän säät ja mahdolliset hallat kukinnan aikaan vaikuttavat marjasatoon. Eli luontoa tarkkailemalla pääsee jo pitkälle, en mä usko että kukaan tässä marjapaikkojaan rupiaa esittelemään ;).- mauso
kun ihmiset ei viiti toisilleen jakaa hyviä marjapaikkoja. Niin sitten jää 95% marjoista metsään poimimatta. Jos poimijat lähtis mettään sillä asenteella että otetaanpa kaveritkin mukaan ja kerrotaan myös naapureille missä marja kasvaa, niin sato tulis poimittua paljon tarkemmin ja kaikille riittää varmasti yli tarpeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221084Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885
- 72833