Mistä puolukkaa,mustikkaa

poimija

Paljon mainostetaan TV:ssä ja lehdissä kuinka ulkomaalaiset kerää Suomessa hirveitä määriä marjoja.
Onko kenelläkään tarkempaa tietoa missä ne maastot sijaitsee?

4

2145

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marjat kasvaa

Itsekin keräsin viime suvena 200 litraa mustikoita ja 350 litraa puolukoita. Siihen päälle vielä hillat ja karpalot.

• Mikke

kainuun suunnalla yleensä jotain marjaa tulee. Takavuosina kiertelin, kun bensa oli halpaa, vaikkei se silloin ihan siltä tuntunut Kuhmossa, Lieksassa, Sotkamossa ja Puolangallakin marjastelemassa. Siinä oli tavallaan se etu, että kun pohjkoisempana yleensä marjat kaupitellaan roskineen päivineen, niin jos ei tykkää marjojen puhdistamisesta, niin voi keskittyä pelkästään poimintaan. Tosin täällä etelämpänä kun puhdistelee, niin jalostusaste nousee ja niin tekee hintakin. Mutta jos pohjoisempana käyt, niin älä unohda variksenmarjan poimintamahdollisuutta. Sillä tienaa kivasti kyytirahoja. se on aika paibnavaa ja sitä kasvaa tiuhassa, kun kohdalle sattuu. Ainkin ennen muinoin Kiantaman jaloste Ämmänsaaressa sitä osteli, mutta ainahan markkinatilanne on selvitettävä ennen reissuun lähtöä. Työlästähän ja aikaa vievää se etsiminen on, jos ei ole paikoista mitään tietoa, että hyvä olisi olla joku yhteyskumppani.Jos on kaukana kotoa, niin toki majoittumiset ja huoltotoimet ym. välilliset toimet vievät itse asialta aikaa. Itse jos tulisin uudelle paikkakunnalle, niin lähtisin kartasta katsomalla koluamaan vesistöjen lähellä olevia mäkiä, kallioita ja rinteitä ja toki jos mahdollista, niin saaria. Mutta on sanottava, että maastossa jonkin verran liikkuneena tiedän paljon paikkoja, joissa marjoja ei juurikaan löydy, vaikka pitäisi. Ota yhteyttä vaikka paikalliseen kansalaisopistoon tai vastaavaan ja ehdota, että joku asiaa tunteva tulisi pitämään aiheesta luennon. Marjanpoiminta alkaa olla kantaväestön keskuudessa katoava luonnonvara ja perinne olisi hyvä saada siirretyksi eteenpäin.

• niin, että lähtee metsiin kiertelemään. Minulla tuli suunnistusharrastuksessa oman kotipaikkakunnan metsät tutuiksi. Ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, jos tietää, mistä hakee. Viime vuonnakin tuli varsin kiitettävä marjasato, vaikka kovin kuivaa olikin.

Ensinnäkin, voit tutkailla metsiä ohikukiessasi. Eri marjat tykkäävät erilaisista kasvualustoista. Myös hakkuut, ojittamiset ynnä muut vaikuttavat melkoisestikin, minullakin monta marjapaikkaa hävinnyt hakkuiden tuloksena.

Toinen jutska on, että kesän säät ja mahdolliset hallat kukinnan aikaan vaikuttavat marjasatoon. Eli luontoa tarkkailemalla pääsee jo pitkälle, en mä usko että kukaan tässä marjapaikkojaan rupiaa esittelemään ;).

• mauso

kun ihmiset ei viiti toisilleen jakaa hyviä marjapaikkoja. Niin sitten jää 95% marjoista metsään poimimatta. Jos poimijat lähtis mettään sillä asenteella että otetaanpa kaveritkin mukaan ja kerrotaan myös naapureille missä marja kasvaa, niin sato tulis poimittua paljon tarkemmin ja kaikille riittää varmasti yli tarpeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      180
      8336
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4528
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4098
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3482
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3116
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2860
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2556
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      31
      2159
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2013
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2006
    Aihe