kurkkupaise

millainen

niin, siis kertokaa kurkkupaiseesta, jotakin siitä tietävät.Voi ilm.tulla esim.nielutulehduksen jälkitautina.Onko miten "vaarallinen"?Ja teitääkö koska sellainen on?On vaan kuulemma tarttuvaa, aj tiedän olleeni tekemisissä ihmisen kanssa jolla tälläinen on angiinan yhteydessä.Kiitos, jos viitsit valaista minua asiassa!

80

105636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurlur-lei

      En tiedä, tarkoitatko samaa asiaa kuin minä.
      Joskus 10 vuotta sitten sairastin kroonista poskiontelutulehdusta, jonka seurauksena olin melkein jatkuvasti antibioottikuurilla.
      Kerran aivan uuden lääkärin luona taas valitin vaivojani ja hän lääkärien tapaan kurkki kurkkuuni jne.
      Sanoi sitten, että mitä jos otettaisiin nuo nielurisat pois.
      Minä sanoin, että siitä vaan, jos se jotain auttaa.

      Risat leikattiin ja siinä samalla löydettiin nielurisan alta mukavan kokoinen, valkoinen paise tai joku pesäke. Siinä se lähti samalla kun risatkin (näyttivät sen minulle) ja sen jälkeen ei ole ollut poskkionteloissa ongelmia.

      Tarttuvaa se paise ei kuulema ainakaan ollut.

      • rex82

        Moro! Pari joulua sitten mulla oli mätäpaise kurkussa. Turun terveyskeskuksessa eivät saaneet mitään aikaiseksi, Kajaanin keskussairaalassa tunnistivat paiseeksi ja puhkaisivat sen. Heti parani olo. Pahimmillaan ennen puhkaisua en pystynyt edes juomaan vettä. En syönyt kolmeen päivään kuin muutaman suupalan, koska sattui niin helvetisti. Lääkäri totesi, että EI ole tarttuvaa, EI johdu flunssasta tms. Olisi kuulemma todennäköisesti tullut joka tapauksessa. Isoisälläni ollut vastaava aikoinaan samanikäisenä kuin minulla.


    • -tanja-

      Minulla on ollut kurkkupaise 1,5 vuotta sitten. Aluksi minulla oli angiina ja sain siihen antibiootit. Sen jälkeen oireet vaan pahentu. Kävin terveyskeskuksessa joka päivä 5 päivän ajan, vasta kun eri lääkäri tarkisti kurkkuni ja minut kiidätettiin samantien keskussairaalaan. Siellä paise puhkaistiin ja jäin yöksi sairaalaan. Aamulla paise kasvoi uudestaan ja se puhkaistiin vielä 2 kertaa. Sitten pääsin nielurisaleikkaukseen ja paise oli todella iso. Puhe ei onnistunu, vaan se kuullosti sammallukselta ja niellä ei voinut edes omaa sylkeä. Minulla ehti mennä todella pitkälle kurkkupaise, mutta onneksi siitä selvittiin. Mutta sen sanon, että kipu oli todella sietämätöntä. Angiina on pientä siihen verrattuna. Leikkauksen jälkeen oli 2 viikkoa kurkku kipeä, mutta se kannatti. Ei ole ollut enää kurkussa ongelmia, pari kertaa päivän ollut vähän kurkku karhea.

      • Anonyymi

        Yleislääkäri diagnosoi kurkkuni pari päivää sitten angiinaksi ja määräsi antibiootteja. Näillä sekä buranalla koitin porkutella eteenpäin kunnes reislun vuorokauden päästä en enää voinut sietää sitä kipua ja tukehtumisen tuntua joka aiheutti oksennusrefleksiä. Päätin mennä päivytykseen ja siitä sain lähetteen isoon sairaalaan jossa se lähes heti avattiin, joka oli myöskin syvältä, mutta se tunne kun saa syötyä ja juotua ilman mitään ongelmia muutaman päivän jälkeen se on taivaallista. Kurkkupaiseen kipu on järkyttävä ja minullakin se oli valtava. Minut laitettiin automaattisesti nielurisa leikkauslistalle, jonka jälkeinen kipu on kuulemma pientä paiseeseen verrattuna, joten mielummin se eikä ikinä enää kurkkupaisetta ja sitä kokonaisvaltaista helvettiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleislääkäri diagnosoi kurkkuni pari päivää sitten angiinaksi ja määräsi antibiootteja. Näillä sekä buranalla koitin porkutella eteenpäin kunnes reislun vuorokauden päästä en enää voinut sietää sitä kipua ja tukehtumisen tuntua joka aiheutti oksennusrefleksiä. Päätin mennä päivytykseen ja siitä sain lähetteen isoon sairaalaan jossa se lähes heti avattiin, joka oli myöskin syvältä, mutta se tunne kun saa syötyä ja juotua ilman mitään ongelmia muutaman päivän jälkeen se on taivaallista. Kurkkupaiseen kipu on järkyttävä ja minullakin se oli valtava. Minut laitettiin automaattisesti nielurisa leikkauslistalle, jonka jälkeinen kipu on kuulemma pientä paiseeseen verrattuna, joten mielummin se eikä ikinä enää kurkkupaisetta ja sitä kokonaisvaltaista helvettiä.

        kui paljon maksanut nielurisat leikkaus Turussa?


    • huolehdi.

      Kurkkupaise tulee tavallisen nielutulehduksen jälkitautina kun bakteeri muodostaa märkäpaiseen nieluun. Ei ole kovin yleinen. Oireena voi tulla nielemisvaikeuksia ja paha kurkkukipu ja nielu voi turvota umpeenkin jos paise on iso. Voi olla hankala puhua. Ja kuumettakin taitaa yleensä olla. Mutta: paiseen aiheuttaa samat bakteerit kuin tavallisen nielutulehduksenkin. Joillakin se tavallinen nielutulehdus vaan komplisoituu paiseeksi. Et siis ole suuressa vaarassa saada nielutulehdusta vaikka kaverillasi olikin, koska ne on ihan samat bakteerit kyseessä, ei ole mitään erillisiä "vaarallisia nielupaisebakteereja".

      • millainen

        Mukavaa, että saa asiallisia vastauksia!!


      • lähteekö paise
        millainen kirjoitti:

        Mukavaa, että saa asiallisia vastauksia!!

        millään itsestään vai pitääkö aina leikata?


      • ''''''
        lähteekö paise kirjoitti:

        millään itsestään vai pitääkö aina leikata?

        Itse pääsin juuri tänään sairaalasta pois kurkkupaiseen takia. Sairaalassa jouduin olemaan kaksi yötä ja kaksi kertaa paise puhkaistiin. Se on todella kivulias tauti, mutta kipulääkettä sai aina kun sitä halusi/tarvitsi. Vielä on kurkku vähän kipeä, mutta antibiootti kuurin sian vielä kotiinkin.
        Itse sairastin kaksi vuotta sitten yhden ainoan angiinan ja nyt tämän, eli se voi tulla vaikka ei jatkuvasti sairastakkaan angiinaa. Ja voi kuulemma uusiutua heti lääkekuurin loputtua, että sellasta kivaa!!


      • Ebnke33
        '''''' kirjoitti:

        Itse pääsin juuri tänään sairaalasta pois kurkkupaiseen takia. Sairaalassa jouduin olemaan kaksi yötä ja kaksi kertaa paise puhkaistiin. Se on todella kivulias tauti, mutta kipulääkettä sai aina kun sitä halusi/tarvitsi. Vielä on kurkku vähän kipeä, mutta antibiootti kuurin sian vielä kotiinkin.
        Itse sairastin kaksi vuotta sitten yhden ainoan angiinan ja nyt tämän, eli se voi tulla vaikka ei jatkuvasti sairastakkaan angiinaa. Ja voi kuulemma uusiutua heti lääkekuurin loputtua, että sellasta kivaa!!

        Minulla nousi melkein 40 asteen kuume. Korkea kuume kesti parin päivän ajan. Kurkkuun sattu ja ajattelin angiinaa joten menin nieluviljelyyn terveyskeskukseen. Vastaus oli negatiivinen. Sen jälkeen menin vielä yksityiselle varmistamaan että tulos on varmasti negatiivinen, ja sehän oli. Outoa. Menin yksityiselle lääkärille joka sanoi että se on viruksen aiheuttama ja määräsi puuduttavaa suuvettä. Käytin sitä pari päivää vaikka se ei oikeestaan auttanut yhtään. Viikon kurkku oli kioeä kunnes yöllä kurkkua alkoi särkemään niiin paljon että särkylääkkeetkään eivät auttaneet ja valvoin koko yön kyyneleet silmissä. Seuraavana päivänä labra otti tulehdusarvot ja uuden nieluviljelyn, edelleen negatiivisia. Lääkäri ei osannut sanoa mikä kurkussani oli(Eittäin turvonnut, punainen, kipeä. En pystynyt nielemään) joten antoi lähetteen asiantuntijalääkärille(korvalääkäri??). Korvalääkäri huomasi paiseen ja puhkaisi sen saman tien. Vaikeeta tämä terveydenhuolto kun mitkään tulokset eivät näytä oikeaa, vaikka paise oli hoitamattoman angiinan jälkitauti ja lisäksi se oli tulehtunut. Nyt on antibiootit. Hehh


      • tumpeloita_lääkäreitä
        Ebnke33 kirjoitti:

        Minulla nousi melkein 40 asteen kuume. Korkea kuume kesti parin päivän ajan. Kurkkuun sattu ja ajattelin angiinaa joten menin nieluviljelyyn terveyskeskukseen. Vastaus oli negatiivinen. Sen jälkeen menin vielä yksityiselle varmistamaan että tulos on varmasti negatiivinen, ja sehän oli. Outoa. Menin yksityiselle lääkärille joka sanoi että se on viruksen aiheuttama ja määräsi puuduttavaa suuvettä. Käytin sitä pari päivää vaikka se ei oikeestaan auttanut yhtään. Viikon kurkku oli kioeä kunnes yöllä kurkkua alkoi särkemään niiin paljon että särkylääkkeetkään eivät auttaneet ja valvoin koko yön kyyneleet silmissä. Seuraavana päivänä labra otti tulehdusarvot ja uuden nieluviljelyn, edelleen negatiivisia. Lääkäri ei osannut sanoa mikä kurkussani oli(Eittäin turvonnut, punainen, kipeä. En pystynyt nielemään) joten antoi lähetteen asiantuntijalääkärille(korvalääkäri??). Korvalääkäri huomasi paiseen ja puhkaisi sen saman tien. Vaikeeta tämä terveydenhuolto kun mitkään tulokset eivät näytä oikeaa, vaikka paise oli hoitamattoman angiinan jälkitauti ja lisäksi se oli tulehtunut. Nyt on antibiootit. Hehh

        Terveyskirjasto tietää:
        Toteaminen

        Lääkäri toteaa taudin katsomalla potilaan suuhun. Hän voi tunnustella paisetta pumpulitikulla. Nielu on paiseen puolelta kiinteämpi kuin nielun terveeltä puolelta. Nielurisoissa voi olla vaaleita läiskiä (peitteitä), mutta peitteet voivat myös puuttua. Laboratorio- tai kuvantamistutkimuksista ei ole apua paiseen toteamisessa. KOSKA TULEHDUS ON SYVäLLä LIMAKALVON ALLA, EI NIELURISAN PINNALTA OTETUSSA BAKTEERIVILJELYNäYTTEESSäKääN USEIN KASVA BAKTEEREITA. NäYTTEENOTTO ONKIN KURKKUPAISETTA EPäILTäESSä TARPEETONTA.
        --------------------
        Source: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00420


    • annika3333

      Mielestäni voi tarttua, mutta en ole varma. On sen verran vaarallinen että hoitamattomana paise saattaa kasvaa niin isoksi että siihen tukehtuu, kun ei saa henkeä.

      • Rex 82

        Jep, mulla kurkussa paise pari joulua sitten. Puhkaisun jälkeen kysyin lääkäriltä, voisinko jotenkin jatkossa välttää moisen. Minulla paisetta ei ollut edeltänyt flunssa. Angiinaa mulla ei oo ollu koskaan. Nieluviljelyissä ei löydetty mitään.

        Lääkäri sanoi, että EI ole tarttuva eikä välttämättä aiheudu flunssasta. Saattaa siis uusiutua ilman mitään varoitusta. Joillakin kasvaa nopeasti = tukehtumisvaara, itselläni kasvoi pikkuhiljaa viikon ajan. Tosin lääkäri sanoi, että todennäköisesti kurkun tukkiva paise repeäisi kuitenkin jo ENNEN tukehtumista, mutta saattaisi revetä väärään suuntaan eli ulospäin ihosta. Tiedä sitten, ihan pätevältä lääkäriltä vaikutti, toisin kuin turun terveyskeskuksen lääkäri joka väitti että mulla on perusflunssa:D


      • amooK
        Rex 82 kirjoitti:

        Jep, mulla kurkussa paise pari joulua sitten. Puhkaisun jälkeen kysyin lääkäriltä, voisinko jotenkin jatkossa välttää moisen. Minulla paisetta ei ollut edeltänyt flunssa. Angiinaa mulla ei oo ollu koskaan. Nieluviljelyissä ei löydetty mitään.

        Lääkäri sanoi, että EI ole tarttuva eikä välttämättä aiheudu flunssasta. Saattaa siis uusiutua ilman mitään varoitusta. Joillakin kasvaa nopeasti = tukehtumisvaara, itselläni kasvoi pikkuhiljaa viikon ajan. Tosin lääkäri sanoi, että todennäköisesti kurkun tukkiva paise repeäisi kuitenkin jo ENNEN tukehtumista, mutta saattaisi revetä väärään suuntaan eli ulospäin ihosta. Tiedä sitten, ihan pätevältä lääkäriltä vaikutti, toisin kuin turun terveyskeskuksen lääkäri joka väitti että mulla on perusflunssa:D

        älä ny, turku rules! etenki tk:t ja tyks joka yritti viiteen otteeseen tappaa syntymättömän lapseni ja hänen synnyttyäänkin kahdesti. Turussa ei muutenkaan missään osata mitään, jotkut yksityiset osaavat, eivät nekään kaikki.
        On mullaki ollu pienestä asti vaikka mitä tulehduksia esim korvatulehdus niin et tasapaino oli menny ku tk väitti ei mitään anto luulosairauslääkkeitä taisin olla 12v viikon päästä toinen lääkäri ihan paniikissa mikset tullu aiemmin miten pysyt edes tukea vasten pystyssä (oli saattaja siinä). a-viruksia angiinoita on monta monta huomaamatta viimeks 2kuukautta, jälkitauti oli joku... nielutulehdus niin kita- ku nielu-risat vaikeuttaaa syömistä (en syö oikeen enää muuta ku jäätelöä) hengitystä ja nukkumista tietty nielemistä ku olis noita lääkkeitä. Kukaan lääkäri ei kommentoinut asiaa. En mä psoristakaan valittanut ennen kahta vuotta, kun alko olee iho kokonaan peitossa ja pahentu verta vuosi. Ei nyt jaksa luetella mut ei lääkäreitä kiinnosta muut ku just perusflunssat. Ei ne tiedä mistään muusta mitään eikä osaa hoitaa. Se on fakta. Ja siks vaikeaa elämä köyhille on kuitenki kyse perusterveydenhuollosta, johon hammashoitokin kuuluu, julkisella vaikka sais ostopalvelulähetteen joutuu odottamaan siihen asti kunnes kaikki hampaat on tippunu suusta, sai ajan tai ei, ei ne mitään tee. tullu proppuja parin sentin mittaisia.nielupaise varmaan räjähtäny itsestään. Ei lääkärit osaa edes lapsilta kattoa kitarisaa.Mut joo katoin siskolla oli ihan avonaiset ja siistit sileät, mulla päinvastaiset...risaset siis.
        Turun yliopistollisesta k-sairaalasta vielä (en mennyt sinne vapaaehtoisesti koskaan) olin kuulema keskivartalolihava ja kakkostyypin diabeetikko kun olin 8kuulla raskaana, ne tiesi sen, ikään ku toi ja lukemattomat muut syyt ei olis riittäviä synnytyksen käynnistämiseen niisitä vaa lykättiin kun omat supistukset oli kestäny kolme kk ja 2kk yli lasketun ajan nii käynnistettiin kolmella eri tavalla ja lopuks sitte vasta revittiin ruho multa auki mutta SIIS TYKSISSÄ SYNNYTYS OLI HEIDÄN KÄYNNISTÄMÄNÄÄN (LAITTOMIN KEINOIN BTW) KÄYNNISSÄ JOPA 2 VUOROKAUTTA ENNENKUIN SITÄ HAVAITTIIN. tIETYSTI OLIN ILMOITTANUT HENKILÖKUNNALLE MUTTA MUT KÄSKETTIIN SUIHKUUN (JOHON EI MUUTEN 11KK MAHAN KANSSA MAHTUNUT) ITKEMÄÄN. LEIKKAUKSEN JÄLKEEN EN SAANUT MITÄÄN KIVUNLIEVITYSTÄ, VAIKKA PAPEREISSA LUKEE MÄÄRÄTTY MORFIINI JA OXYCONTIN. HYVÄ TURKUUUUU


      • haista vittu
        amooK kirjoitti:

        älä ny, turku rules! etenki tk:t ja tyks joka yritti viiteen otteeseen tappaa syntymättömän lapseni ja hänen synnyttyäänkin kahdesti. Turussa ei muutenkaan missään osata mitään, jotkut yksityiset osaavat, eivät nekään kaikki.
        On mullaki ollu pienestä asti vaikka mitä tulehduksia esim korvatulehdus niin et tasapaino oli menny ku tk väitti ei mitään anto luulosairauslääkkeitä taisin olla 12v viikon päästä toinen lääkäri ihan paniikissa mikset tullu aiemmin miten pysyt edes tukea vasten pystyssä (oli saattaja siinä). a-viruksia angiinoita on monta monta huomaamatta viimeks 2kuukautta, jälkitauti oli joku... nielutulehdus niin kita- ku nielu-risat vaikeuttaaa syömistä (en syö oikeen enää muuta ku jäätelöä) hengitystä ja nukkumista tietty nielemistä ku olis noita lääkkeitä. Kukaan lääkäri ei kommentoinut asiaa. En mä psoristakaan valittanut ennen kahta vuotta, kun alko olee iho kokonaan peitossa ja pahentu verta vuosi. Ei nyt jaksa luetella mut ei lääkäreitä kiinnosta muut ku just perusflunssat. Ei ne tiedä mistään muusta mitään eikä osaa hoitaa. Se on fakta. Ja siks vaikeaa elämä köyhille on kuitenki kyse perusterveydenhuollosta, johon hammashoitokin kuuluu, julkisella vaikka sais ostopalvelulähetteen joutuu odottamaan siihen asti kunnes kaikki hampaat on tippunu suusta, sai ajan tai ei, ei ne mitään tee. tullu proppuja parin sentin mittaisia.nielupaise varmaan räjähtäny itsestään. Ei lääkärit osaa edes lapsilta kattoa kitarisaa.Mut joo katoin siskolla oli ihan avonaiset ja siistit sileät, mulla päinvastaiset...risaset siis.
        Turun yliopistollisesta k-sairaalasta vielä (en mennyt sinne vapaaehtoisesti koskaan) olin kuulema keskivartalolihava ja kakkostyypin diabeetikko kun olin 8kuulla raskaana, ne tiesi sen, ikään ku toi ja lukemattomat muut syyt ei olis riittäviä synnytyksen käynnistämiseen niisitä vaa lykättiin kun omat supistukset oli kestäny kolme kk ja 2kk yli lasketun ajan nii käynnistettiin kolmella eri tavalla ja lopuks sitte vasta revittiin ruho multa auki mutta SIIS TYKSISSÄ SYNNYTYS OLI HEIDÄN KÄYNNISTÄMÄNÄÄN (LAITTOMIN KEINOIN BTW) KÄYNNISSÄ JOPA 2 VUOROKAUTTA ENNENKUIN SITÄ HAVAITTIIN. tIETYSTI OLIN ILMOITTANUT HENKILÖKUNNALLE MUTTA MUT KÄSKETTIIN SUIHKUUN (JOHON EI MUUTEN 11KK MAHAN KANSSA MAHTUNUT) ITKEMÄÄN. LEIKKAUKSEN JÄLKEEN EN SAANUT MITÄÄN KIVUNLIEVITYSTÄ, VAIKKA PAPEREISSA LUKEE MÄÄRÄTTY MORFIINI JA OXYCONTIN. HYVÄ TURKUUUUU

        hakeudu hoitoon. oikeesti. tee yhteiskunnalle palvelus


      • Anonyymi
        amooK kirjoitti:

        älä ny, turku rules! etenki tk:t ja tyks joka yritti viiteen otteeseen tappaa syntymättömän lapseni ja hänen synnyttyäänkin kahdesti. Turussa ei muutenkaan missään osata mitään, jotkut yksityiset osaavat, eivät nekään kaikki.
        On mullaki ollu pienestä asti vaikka mitä tulehduksia esim korvatulehdus niin et tasapaino oli menny ku tk väitti ei mitään anto luulosairauslääkkeitä taisin olla 12v viikon päästä toinen lääkäri ihan paniikissa mikset tullu aiemmin miten pysyt edes tukea vasten pystyssä (oli saattaja siinä). a-viruksia angiinoita on monta monta huomaamatta viimeks 2kuukautta, jälkitauti oli joku... nielutulehdus niin kita- ku nielu-risat vaikeuttaaa syömistä (en syö oikeen enää muuta ku jäätelöä) hengitystä ja nukkumista tietty nielemistä ku olis noita lääkkeitä. Kukaan lääkäri ei kommentoinut asiaa. En mä psoristakaan valittanut ennen kahta vuotta, kun alko olee iho kokonaan peitossa ja pahentu verta vuosi. Ei nyt jaksa luetella mut ei lääkäreitä kiinnosta muut ku just perusflunssat. Ei ne tiedä mistään muusta mitään eikä osaa hoitaa. Se on fakta. Ja siks vaikeaa elämä köyhille on kuitenki kyse perusterveydenhuollosta, johon hammashoitokin kuuluu, julkisella vaikka sais ostopalvelulähetteen joutuu odottamaan siihen asti kunnes kaikki hampaat on tippunu suusta, sai ajan tai ei, ei ne mitään tee. tullu proppuja parin sentin mittaisia.nielupaise varmaan räjähtäny itsestään. Ei lääkärit osaa edes lapsilta kattoa kitarisaa.Mut joo katoin siskolla oli ihan avonaiset ja siistit sileät, mulla päinvastaiset...risaset siis.
        Turun yliopistollisesta k-sairaalasta vielä (en mennyt sinne vapaaehtoisesti koskaan) olin kuulema keskivartalolihava ja kakkostyypin diabeetikko kun olin 8kuulla raskaana, ne tiesi sen, ikään ku toi ja lukemattomat muut syyt ei olis riittäviä synnytyksen käynnistämiseen niisitä vaa lykättiin kun omat supistukset oli kestäny kolme kk ja 2kk yli lasketun ajan nii käynnistettiin kolmella eri tavalla ja lopuks sitte vasta revittiin ruho multa auki mutta SIIS TYKSISSÄ SYNNYTYS OLI HEIDÄN KÄYNNISTÄMÄNÄÄN (LAITTOMIN KEINOIN BTW) KÄYNNISSÄ JOPA 2 VUOROKAUTTA ENNENKUIN SITÄ HAVAITTIIN. tIETYSTI OLIN ILMOITTANUT HENKILÖKUNNALLE MUTTA MUT KÄSKETTIIN SUIHKUUN (JOHON EI MUUTEN 11KK MAHAN KANSSA MAHTUNUT) ITKEMÄÄN. LEIKKAUKSEN JÄLKEEN EN SAANUT MITÄÄN KIVUNLIEVITYSTÄ, VAIKKA PAPEREISSA LUKEE MÄÄRÄTTY MORFIINI JA OXYCONTIN. HYVÄ TURKUUUUU

        Harmillista jos sinun kohdallesi on sattunut ikäviä kokemuksia mutta pakko todeta että tuo puhe 11kk raskausajasta on kyllä ihan palturia. Ei missään anneta raskauden edetä 2kk yli lasketun..


    • joo o.

      Jos nielupaisetta ei hoida siitä voi seurata aivokuume sanoi lääkäri. Olin 5päivää kuumeessa ja kurkku meni kipeämmäksi odotellessani vkl yli nieluviljely tuloksia. Tulokset oli negatiiviset ja verikoe kertoi ei ollut pusutautia. Erikoislääkäri puudutteli ja avasi paiseen veitsellä ainut mikä siinä oli niin psyykkinen kipu,ku näki ne välineet edessä..nopea toimenpide ja ammattilaiset asialla. En toivo kenellekkään paiseita vielä,jos ne uusiutuu huhh'

      • Rex 82

        Jep, erittäin kivulias on. Mulla ei ollut nuhaa eikä kuumetta paiseeseen liittyen. Aluksi luulin tavalliseksi kurkkukivuksi, mutta meni pahemmaksi viikon ajan. Itse hoito oli lähes kivuton tehokkaan puudutuksen johdosta. Kun sain mädät ja veret oksennettua, olo helpotti mulla heti. Angiinaa mulla ei ole ikinä ollut, en osaa verrata, mutta viimeisenä yönä ennen puhkaisua en paljoa kyllä nukkunut - kipu oli sen verran paha:(


      • jennade
        Rex 82 kirjoitti:

        Jep, erittäin kivulias on. Mulla ei ollut nuhaa eikä kuumetta paiseeseen liittyen. Aluksi luulin tavalliseksi kurkkukivuksi, mutta meni pahemmaksi viikon ajan. Itse hoito oli lähes kivuton tehokkaan puudutuksen johdosta. Kun sain mädät ja veret oksennettua, olo helpotti mulla heti. Angiinaa mulla ei ole ikinä ollut, en osaa verrata, mutta viimeisenä yönä ennen puhkaisua en paljoa kyllä nukkunut - kipu oli sen verran paha:(

        Minulla oli syksyllä angiina, ja toinen joulukuussa. Nyt maaliskuussa tuli kolmas, ja heti pari päivää myöhemmin kehittyi kurkkupaiseeksi, joka puhkaistaan kohta kun lähdemme lääkäriin, pelottaa. Mulla paise on oikealla puolella, ja sattuu niin paljon. :/ Lääkäri sanoi että on tarttuvaa. Lisäksi mulle varattiin jo leikkausaika keväämmälle, nielurisat poistetaan. Paiseen puhkaisu kuullostaa niin pelottavalta, toiv. ei satu! :(


      • peettersson34
        jennade kirjoitti:

        Minulla oli syksyllä angiina, ja toinen joulukuussa. Nyt maaliskuussa tuli kolmas, ja heti pari päivää myöhemmin kehittyi kurkkupaiseeksi, joka puhkaistaan kohta kun lähdemme lääkäriin, pelottaa. Mulla paise on oikealla puolella, ja sattuu niin paljon. :/ Lääkäri sanoi että on tarttuvaa. Lisäksi mulle varattiin jo leikkausaika keväämmälle, nielurisat poistetaan. Paiseen puhkaisu kuullostaa niin pelottavalta, toiv. ei satu! :(

        streptokokki A näyte nielusta oli positiivinen->antibioottikuurin jälkeenkin lievästi positiivinen nyt puolen toista viikon päästä. Lisäksi verikoe kertoi että mulla on pusutauti! Angiina ja mononukleoosi samaan aikaan, ei jeesus että on kipee nielu. Paisetta tässä pelkään kun nuo peitteet ovat menneet vasemmalta puolen nielua jossa patti sijaitsee niin aivan kauhean näköisiksi. Huomenna Maanantaina varattava aika lääkärille että katsoo tarviiko puhkaista:/


      • Jepsjee
        peettersson34 kirjoitti:

        streptokokki A näyte nielusta oli positiivinen->antibioottikuurin jälkeenkin lievästi positiivinen nyt puolen toista viikon päästä. Lisäksi verikoe kertoi että mulla on pusutauti! Angiina ja mononukleoosi samaan aikaan, ei jeesus että on kipee nielu. Paisetta tässä pelkään kun nuo peitteet ovat menneet vasemmalta puolen nielua jossa patti sijaitsee niin aivan kauhean näköisiksi. Huomenna Maanantaina varattava aika lääkärille että katsoo tarviiko puhkaista:/

        Mulla ollut 2 kertaa kurkkupaise. Ekalla kerralla se puhkaistiin, toisella, noin vuosi sitten lekuri sanoi että nykyään on tehokkaita lääkkeitä ja puhkomisissa aina sairaalabakteerin vaara ja kivuliaitakin (ja olihan se: KIPULÄÄKETTÄ!). Siispä sain tuolla viimeisellä kerralla kahdet antibiootit jotka jo saman päivän iltana puhkasivat paiseen: Suuhun purskahti punertavaa mönjää. Oli vapauttavaa..


    • *Anna-Maria*

      Minulla oli kurkkupaise tässä äskettäin, pääsin sairaalasta kotiin pari päivää sitten. Olin ollut jo viikon verran kipeänä, se alkoi tavallisella kurkkukivulla eikä ollut nuhaa eikä kuumetta tms oireita, ei ole myöskään angiinaa ollut ikinä. Sitten vähitellen kurkku alkoi olla jo niin kipeä että en pystynyt enää nielemään, syöminen oli mahdotonta, juoda yritin väkisin mutta jokainen nielaisu sattui kuin olisi lyöty puukko kurkkuun. Kurkku oli niin turvonnut ja kipeä ettei puheestani saanut enää mitään selvää, ja kurkku oli koko ajan täynnä limaa. Lopulta en pystynyt enää nielemään edes omaa sylkeäni ja kun yritin juoda vettä niin se tuli nenästä ulos, siinä vaiheessa lähdin ensiapuun. Minulle oli tk:ssa sanottu että se on vain tavallinen angiina ja pitää odotella nieluviljelyn tuloksia ennen kuin pääsen lääkärin vastaanotolle, mutta onneksi en jäänyt niitä tuloksia odottelemaan, sillä sairaalassa lääkäri sanoi että tilanne on jo todella vaarallinen. Jos olisin vielä viikonlopun yli pitkittänyt sairaalaan lähtöä niin en olisi kuulemma ollut enää viikonlopun jälkeen hengissä. Lääkäri sanoi että paise oli valtava, ja koska se oli niin pahasti tulehtunut niin puudutus ei tehonnut yhtään. Joten puhkaisu oli todella tuskallista, mutta se oli pakko tehdä koska olisin muuten kuollut. Olin sen jälkeen kolme vuorokautta sairaalassa tiputuksessa, tulehdusarvo oli korkeimmillaan 198 ja olin todella huonossa kunnossa. Sairaalassa laitettiin antibiootteja, kipulääkettä ja nesteytystä suoneen koko sen ajan kun siellä olin. Pariin päivään paiseen puhkaisun jälkeen en pystynyt sairaalassa pahemmin syömään enkä juomaan koska kurkku oli vieläkin niin kipeä. Nyt olen kotona tuhdilla antibioottikuurilla ja opettelen taas nielemään ruokaa - näin aluksi ihan nestemäisessä muodossa :) Mutta tosiaan, kurkkupaise on siis vaarallinen ja siihen voi myös kuolla, joten jos oireet täsmäävät niin kannattaa mennä ajoissa hoitoon! Se voi kuulemma myös uusia, ja lääkäri sanoi että jos minulle tulee taas oireita niin sitten tehdään nielurisaleikkaus.

      • oijjoi

        mulla oli 13v ikäisenä tää paise, alkoi nopeesti kovalla kuumeella ja kurkku oli tosi kipeä, ja nielaistessa tuntui joku pallo nielussa. Jouduin sairaalaan ja se puhaistiin muistaaksni 2krt, ja koski aika kivasti, ja tosiaan kun syvällä takaseinämässä niin oli aikasta kauheeta.. Mutta siinä se parani, mulle jäi sellainen epäilys et tarttuu, koska uusi poikakaverini oli sairastanut kys. vaivan vuotta aiemmin, eikä mulla ikinä tollasta ollut..
        Nyt tuosta aikaa lähemmä 16 vuotta ja vieläkin muistan.. Nyt influenssan jälkeen kurkku ollut kipee 2kk ja tuntuu juodes et ois joku haava nielussa, ja rupesin taas miettii et toivottavasti ei tule uudelleen..hui! Mutta kyllä tässä taitaa olla selkeet ja pahat oireet.


    • Nuori Poika Kokenut

      Itsellä leikattiin (2h sitten) ajattelin vain tulla katsomaan tällaisia artikkeleita jne ennen kuin menen nukkumaan. Minulle ei saatu vastausta yleiseltä puolelta joten menimme korva nenä ja kurkku erikoislääkärille. Hän oli ainoa joka huomasi paiseen jota ei mielestäni voinut olla huomaamatta...

      Leikkaus (viillot) eivät olleet mukavia ja olivat kuin hammaslääkärissä. Meni nopeasti mutta puudutus ei kokonaan puuduttanut. Tulo matkalla korva oli niin kipeä että en voinut kuin katsoa yhtä pistettä ja keskittyä että olisi parantunut.

      • jupsu3

        Hei. minulla oli nyt 4 päivää kurkku kipeä (kävin nieluviljelyssä ja mitään ei ollut) ja tänään kurkkukipu on hellittänyt, mutta nyt kurkussa tuntuu koko ajan niellessä ja hengittäessä että siellä olisi joku limä klöntti tai ruokaa tai jotain vastaavaa.. kurkkukipu on vähentynyt mutta on edelleen arka joten voiko minulla olla paise vai mikähän on kun tuo "roska" kurkussa häiritsee koko ajan? eu auta vaikka kuinka koittaisi räkiä pois.


    • limetto

      Minuakin kiinosti tämä aihe koska eilen puhkaistiin nielupaise.
      Torstaista maanantaihin kehittyi melko nopeasti.
      Alkoi kurkkukivulla oikealla puolella nielua....siinä suolavedellä kurlatessa ja särkylääkkeellä yritin itselääkitä ;)Perjantain ja lauantain välisenä yönä kipu vaan paheni ja kurkku sekä "kitapurje" turposi...oli vaikea niellä sekä puhua....no lauantaina menin sitten päivystykseen siellä epäilivät kurkkupaisetta mutta määräsi vain antibiootin.
      Eikun kotiin toivomaan että lääkitys tehoaa, kun kivut olivat kovat.
      Eipä lääke tehonnut , kipu edelleen paheni sunnuntai yönä....ja eikun lääkäriin taas maanantaina.
      Taas lääkäri sanoi että luultavasti nielupaise ja laittoi lähetteen korva/kurkku lääkärille.
      Sinne sitten mentiin heti ja paisehan siellä oli!
      Puhkaisi paiseen....oli muuten kivulias toimenpide puudutuksesta huolimatta, koska paise oli syvemmällä kudoksessa.
      Tulomatkalla kotiin oli kurkku vielä tosi kipeä, mutta sitten yhtäkkiä kipu lakkasi ja nyt olo tosi mahtava kun ei sitä hirveää kipua ole enään.
      Minulla nielurisat leikattu melkein 20v sitten,mutta sanoi sitä kapseloituneeksi risa tulehdukseksi.
      Voi kuulemma uusiutua, mutta se on harvinaisempaa.
      Jos uusiintuu niin sitten se avataan kunnolla ilmeisesti ja poistetaan "rippeet" mitä jäänyt tuonnoisesta leikkauksesta.
      Nyt syön kahta antibioottia 10pv ajan . toivottavasti parantuu, eikä uusiudu!
      Minulle lääkäri sanoi että voi tarttua, eli hyvä hygienia nyt kotona!
      Syytä lääkäri ei oikeen osannut sanoa , mistä tullut kun risojen poistostakin noin kauan...outoa on ....no nyt pääasia että paranisi!

      • ...

        Mulla on ollu maanantaista lähtien nielurisoissa sellasia palloja, ekaks oikeella selvästi ja oisko tiistaina ilmestyny myös vasemmalle. Ei oo kurkku kipee ku aamuisin ja joskus ku nielee. Ei kuumetta mutta limaa kyllä erittyy. Tiistaina oli myös niitä valkosia rakkuloita kidassa (nielurisojen takana) mutta ei enää niin selkeästi. Oli lähteny nieluviljely terveyskeskuksesta sairaalaan ja huomenna vasta tulee tulos.

        En tiedä miltä paise nielussa näyttää ja onko se sitten aina kipeä, mutta tosi oksettavat pallot on mun nielussa tällä hetkellä. Ei mitää sellasia pikku angiina-palloja vaan oikeesti isoja, bafucin purkin pyöreen kannen kokosia (oli tos vieres vertailukohteena :D) Ei oo ennen ollu angiinaa tms, en oo nielutulehdukseen syöny koskaan antibiootteja että en ees tiiä mitä angiina on. Nielu tuntuu turvonneelta mutta ei tosiaan oo erityisen kipeä.

        Jollain kokemuksia tommosesta oudosti turvonneesta nielusta ilman kunnon oireita? On voinu kehittyä jo viime viikolla, ku oli kurkku kipeä/ outo pitkin viikkoa, maanantaina kuitenki häiritsi ja lampulla katoin kurkkuun ni järkytyn ja lähdin lääkäriin :P


      • limetto
        ... kirjoitti:

        Mulla on ollu maanantaista lähtien nielurisoissa sellasia palloja, ekaks oikeella selvästi ja oisko tiistaina ilmestyny myös vasemmalle. Ei oo kurkku kipee ku aamuisin ja joskus ku nielee. Ei kuumetta mutta limaa kyllä erittyy. Tiistaina oli myös niitä valkosia rakkuloita kidassa (nielurisojen takana) mutta ei enää niin selkeästi. Oli lähteny nieluviljely terveyskeskuksesta sairaalaan ja huomenna vasta tulee tulos.

        En tiedä miltä paise nielussa näyttää ja onko se sitten aina kipeä, mutta tosi oksettavat pallot on mun nielussa tällä hetkellä. Ei mitää sellasia pikku angiina-palloja vaan oikeesti isoja, bafucin purkin pyöreen kannen kokosia (oli tos vieres vertailukohteena :D) Ei oo ennen ollu angiinaa tms, en oo nielutulehdukseen syöny koskaan antibiootteja että en ees tiiä mitä angiina on. Nielu tuntuu turvonneelta mutta ei tosiaan oo erityisen kipeä.

        Jollain kokemuksia tommosesta oudosti turvonneesta nielusta ilman kunnon oireita? On voinu kehittyä jo viime viikolla, ku oli kurkku kipeä/ outo pitkin viikkoa, maanantaina kuitenki häiritsi ja lampulla katoin kurkkuun ni järkytyn ja lähdin lääkäriin :P

        Ei minulla ainakaan ollut mitään valkoisia palloja/rakkuloita kurkussa vaan oikealla nielussa oli hyvin punainen ja kipeä kohta missä se paise sitten oli..... ja nielu hyvin turvoksissa sekä kitapurje myös , se oli myös vetäytynyt terveemmälle puolelle vasemalle.
        Joskus aikoinaan kun minulla leikattiin nielurisat niin silloin oli nielurisoissa valkoisia "palloja" jotka kipeyttivät kurkkua ja ne olivat korvalääkärin mukaan "proppuja" Leikkauksen jälkeen vaivat loppuivat heti.


      • mimi77
        ... kirjoitti:

        Mulla on ollu maanantaista lähtien nielurisoissa sellasia palloja, ekaks oikeella selvästi ja oisko tiistaina ilmestyny myös vasemmalle. Ei oo kurkku kipee ku aamuisin ja joskus ku nielee. Ei kuumetta mutta limaa kyllä erittyy. Tiistaina oli myös niitä valkosia rakkuloita kidassa (nielurisojen takana) mutta ei enää niin selkeästi. Oli lähteny nieluviljely terveyskeskuksesta sairaalaan ja huomenna vasta tulee tulos.

        En tiedä miltä paise nielussa näyttää ja onko se sitten aina kipeä, mutta tosi oksettavat pallot on mun nielussa tällä hetkellä. Ei mitää sellasia pikku angiina-palloja vaan oikeesti isoja, bafucin purkin pyöreen kannen kokosia (oli tos vieres vertailukohteena :D) Ei oo ennen ollu angiinaa tms, en oo nielutulehdukseen syöny koskaan antibiootteja että en ees tiiä mitä angiina on. Nielu tuntuu turvonneelta mutta ei tosiaan oo erityisen kipeä.

        Jollain kokemuksia tommosesta oudosti turvonneesta nielusta ilman kunnon oireita? On voinu kehittyä jo viime viikolla, ku oli kurkku kipeä/ outo pitkin viikkoa, maanantaina kuitenki häiritsi ja lampulla katoin kurkkuun ni järkytyn ja lähdin lääkäriin :P

        Todennäköisesti ne ovat proppuja, vaarattomia, mutta pahanhajuisia ja suurina voivat olla epämukavia. Tyttärelläni(10v)on ollut niitä koko lapsuuden ja poistan ne pitkällä pumpulipuikolla painaen. Joskus pysyvät poissa pidempään toisinaan niitä irrotellaan pari kertaa viikossa. Nyt ollaan menossa lääkäriin, josko vaikka nielurisat poistettaisiin, silloin pruputkin häipyisivät.
        Ja vielä kurkkupaiseesta, näitä kommentteja lukiessa ei voi kuin nyökytellä, ihan samoja oireita ja diagnooseja(vääriä) itselläni oli n.17vuotiaana. Kurkku siis TODELLA kipeä, ei pystynyt nielemään mitään, parin lääkärin kotiinlaiton jälkeen korva-kurkkupolille, samantien paiseen puhkaisu (ei oikeastaan sattunut, vehkeet vaan vähän hurjan näköisiä)muutama päivä vielä kipua ja sitten helpotti ja kuukauden jälkeen nielurisojen poistoon, sen jälkeen ei mitään.Muistakaa kaikki vaatia hoitoa, sitä on saatava myös terveyskeskuksissa!!!


    • Peura95

      Mun kurkku on kipeä ja yksi valkoinen paise tuolla ihan kurkussa. Tänään alkoi kipu ja nieleminen tuntuu hieman vaikealta ja limaa on kurkussa. Ei muita flunssan oireita paitsi aamulla oli vähän yskää ja korviin särki. Ei leukalukkoa tosin puhuminen ei ole kovin mukavaa, koska kurkku on kipeä. Tavallista flunssaa tai angiina vai pahempaa? Kurkkupaise, proppuja? On ollut ennenkin kipeitä patteja kurkussa, mutta ne ovat hävinneet nopeasti. Ne taisivat olla proppuja, koska haisivat ja maistuivat pahalle.. Kerran aikaisemmin samanlaista ja kiiviä syödessä. Tämä alkoi ruokailun jälkeen, voisikohan johtua allergiasta, mutta ennen ei ole kyseisestä ruoasta tullut mitään enkä ole kuin kiiville allerginen..

    • Caisha-

      Minulla oli kurkkupaise n. 2 vuotta sitten. Sen tunnistaa helpoitsen siitä kun puhe puuroutuu. Toinen varma oire on leukalukko. Paiseen kasvaessa tarpeeksi isoski, suu ei suostu aukeamaan kuin korkeintaan sentin. Silloin paisetta on mahdoton nähdä itse. Lääkäri puhkoi paisetta viikon aikana kolme kertaa. Sitä tautia en takaisin halua :)
      Kurkkupaise ei ole tarttuva, mutta se bakteeri, joka aiheuttaa nielutulehdukset on tarttuva. Kurkkupaise on yleensä jälkitauti. Bakteeri pesiytyy kurkkuun. Ja kyllä, minulla se oli hengenvaarallinen. Jos olisi puhjennut itsestään, olisin voinut tukehtua.
      Tsemppiä kaikille jotka tätä kauheutta sairastavat!

    • Juuri pääsin kotia TAYSista, viikkon sitten alkoi pikku kipu kurkussa oikealla, siitä kuume jne, menivät ohi viikonloppuun mennessä, kunnes la ja su välisenä yönä alkoi kurkkua aristamaan, sunnuntai-iltana alkoi särkemään oikeata puolta huolella ja korvaa, kipurajan kynnyksellä alettiin olemaan. Maanantaina aamusta yksityiselle päivystyssairaanhoitajalle, otti pikaviljelyn, näytti angiinaa ja antoi ajan lääkärille, siinä sitten nuokuin 2,5h odottamassa, välillä täysin sekasin oloin, pääsin, lääkäri kurkkasi kurkkuun, meni hiljaseksi, silmät pyöristyi ja sanoi: Sinulla on kurkkupaine siellä, iso. Laittoi lähetteen TAYSsiin silmä- korva- suu-puolelle. Lähdin samaa hikeä siis sinne, siellä verikokeet ja hetken odottelua, tulehdusarvot 204, olo sekava ja kurkku ja korva pirun arkoja. Lääkärille, katsoi kurkkua, suihkutti puuduttavaa, ja pitkä neula kurkkuun ja imemään mätää paiseesta, sitä tuli 4ml ja vielä jäi toinen mokoma. Ehdotti että leikataan mahd.pian, jäin siis yöksi. Olin päivystyksestä tullut joten leikkausta piti odottaa, ja kiireellisemmät ensin, sille päivälle en enää päässyt, no ainakin antibioottia ränniin kahden pussin verran ja kipulääkettä huiviin, tabuina ja poretabletteina. Seuraavana aamuna olo oli ihan ok, verikokeissa selvis kuitenkin että tulehdusarvot nousseet 244:ään, siinä meni sitten päivä antibioottia suoneen ja lääkkeitä napsien. Pääsin sitten leikkauseen illasta, toimenpide oli nopea, lähti paise että risat. Olo oli varsin mielenkiintoinen, todella hyvä mutta tietysti myös vähän vetelä, ja suussa tuntuin oudolta kun kuitenkin turvoksissa vaikka enää ei ollu paise painamassa ja särkemässä esim viisaudenhampaita. Ja oli jopa villiä ihan sekin, että "pikkukieli" lepäsi turvonneena kielen päällä :D Muutoin ei nyt oikeastaan ole ongelmia, paitsi tabletit jäävät killumaan kurkkuun, saa oikein millään pois, nyt on antibiootti killunu aamusta asti kurkupäässä, mutta siinähän se sulaa ja parempi näin kaikesta huolimatta. Paiseen ei pitäis enää uusiutua, kuten ei enää bakteeri peräisten nielutulehdustenkaan, ja kaikki tuntui olevan lääkäri mukaan bueno, samoin myös itse erittäin tyytyväinen. Suosittelen menemään lääkäriin jos vaan yhtään tuntuu siltä, itse en mennyt kun alkoi oireet flunssasta, ei tuntunut angiinalta, mutta se se olikin, ja komplikaationa paise. Asiat olisivat voineet olla pahemminkin, itse pääsin suht helpolla hoitamattomasta angiinasta, säikähdyksellä vain. Menkää ihmeessä jos tuntuu vähääkään siltä, nykyään pöpöt on aika kettumaisia, angiinakaan ei enää välttämättä tee valkosta peitettä kurkkuun, eikä nosta kovaa kuumettakaan, eikä kurkkukaan ole vältämättä niin kipeä, mutta ei se itsekseen myös paranekkaan. Samalla haluan kiittää Pihlajanlinnan, ja TAYSsin hoitajia ja lääkäreitä valtavan hyvästä hoidosta ja vastaanotosta. Tampereella on mieletön terveydenhuolto. Kiitos

      • -nipsu-

        Mullaki yhenlainen kurkkupaise-tarina kerrottavana.
        Viime vuosina ollu muutamat angiinat vuodessa ja on ne lääkärit aina sitä nielurisojen poistoo miettineet mutta lähetettä en vielä oo saanu.
        No, nyt sitten taas tuli kurkku kipeeks pari viikkoa sitten, menin yksityiselle korva-,nenä-ja kurkkutautien lääkärille. Angiinahan se oli ja viikon antibiootti. Kun antibioottikuuri loppu, meni kaks päivää ja tuli taas kurkku kipeeksi. Aattelin että rahat loppuu jos yksityisellä kulkee kun ei oo tullu vakuutuksia otettua.
        Menin sitten terveyskeskukseen hoitajan vastaanotolle, otti pikanielunäytteen jossa ei näkyny angiinaa. Otti vielä nieluviljelyn ja käski kotiin ootteleen vastausta.
        Seuraavana päivänä kipu paheni ihan mielettömäksi ja ei pystyny enää syömään, ei juomaan, ei nukkumaan eikä mitään. Särkylääkkeet ei auttanu mitään. Missään angiinassa ei ikinä oo tämmöstä kipua ollut! Pientä lämpöä on, ei yskää eikä nuhaa. Ei tavallisia flunssan oireita.
        Soitin nieluviljelyn vastauksesta niin oli negatiivinen. Kerroin kuitenkin oireitten pahenemisesta ja anto ajan tk-lääkärille.Tämä lääkkäri oli sitten suoraan sanottuna ihan idiootti, pikasesti kurkkas nielua ja anto uuden anitibioottireseptin kouraan ja laitto pihalle. Takasin käski tulla jos ei tuon toisen kuurin jälkeen oo kipu loppunu. Ihmettelin, että mitä minä tällä antibiootilla teen kun ei siellä viljelyssä näkyny mitään tulehdusta olevan... No, kiltisti lähin ja hain apteekista lääkkeet.
        Illalla sitten kävi kipu niin sietämättömäksi, puhuminenkin sattu mielettömästi ja suu ei kunnolla auennut enää. Joka ikinen nielasu tuntu niinkun olis puukolla viilletty kurkkua. Särkylääke ei edelleenkää auttanut yhtään.
        Menin sitten päivystykseen, siellä käännyttivät luukulta pois kun kerroin oireistani. Sano että kerta ei näy nieluviljelyssä mitään niin se on tavallinen virusperänen nielutulehdus, että menet vaan kotiin ja syöt Buranaa ja Panadolia niin kyllä alkaa kipu helpottaan! Kuulema ei kurkkukivut kuulu päivystykseen. Yritin että eikö sitä kurkkua vois ees kukaan kattoa, ettei tää normaalia voi olla.
        Eikun kotia vaan pistiviät ja niinhän minä lähin, itkun kans. Itkin sitä hirveetä kipua ja sitä ettei edes hoitoon ja tutkimuksiin pääse.
        Seuraavan päivän vielä sinnittelin kivun kanssa, kun ei tehnyt mieli lähteä enää minnekään julkisen terveydenhuollon piiriin nöyryytettäväksi. Ja tuntu ettei hirvee sinne yksityisellekään kun kallista lystiä...
        Mutta seuraava yö oli hirveä ja en enää pystyny olemaan kurkun kanssa, oli viikonloppu ja mietin että onko muita vaihtoehtoja kun sinne päivystykseen.
        Mutta huomasin sittten et yksityisellä lääkäriasemalla on viikonloppunakin korva-nenä-kurkkutautien lääkäri päivystys, vielä hetken auki. Soitin sinne niin sanovat et lääkäri kerkes äsken lähteä kotiin, mutta hälyttävät sen takaisin että tutkii minut. Käski tulla heti sinne ja niinhän minä menin....
        Kerroin ensin koko tämän stoorin lekurille ja heti otti tosissaan. Katto nieluun ja sano että täällä on kuule iso paise, varmasti ollu jo jonkin aikaa... Oli aivan järkyttynyt päivystyksen toiminnasta ja kertoili mulle et kuinka kurkkukipuset pitäs aina ottaa tosissaan koska nuo paiseet ei todellakaan ole leikin asia.
        Paise puhkastiin, oli JÄRKYTTÄVÄN KIVULIASTA!!! Mätää tuli tosi paljon.
        Muutama tunti tuon puhkasun jälkeen olin niin kipee et huh!! Mut alko iltaa kohti sit helpottaan.
        Tänään kävin vielä uudestaan lääkärissä ja toiseen kertaan puhkastiin, nyt pitäs parantua, toivottavasti!
        Lääkäri laitto vielä lähetteen nielurisojen poistoon.
        Mutta että tämmöstä täälläkin, kyllä kun lukee näitä juttuja paiseista ja sitä miten tk:ssa lääkärit ei tunnista niitä niin järkyttävää! Ja laittais ees erikoislääkärille jos ei ite tiiä mikä siellä kurkussa on....
        Tsemppiä kaikille ketkä kärsii samasta vaivasta kenties tällä hetkellä tai eppäilee paisetta, vaatikaa hoitoa!


      • pöpökurkku
        -nipsu- kirjoitti:

        Mullaki yhenlainen kurkkupaise-tarina kerrottavana.
        Viime vuosina ollu muutamat angiinat vuodessa ja on ne lääkärit aina sitä nielurisojen poistoo miettineet mutta lähetettä en vielä oo saanu.
        No, nyt sitten taas tuli kurkku kipeeks pari viikkoa sitten, menin yksityiselle korva-,nenä-ja kurkkutautien lääkärille. Angiinahan se oli ja viikon antibiootti. Kun antibioottikuuri loppu, meni kaks päivää ja tuli taas kurkku kipeeksi. Aattelin että rahat loppuu jos yksityisellä kulkee kun ei oo tullu vakuutuksia otettua.
        Menin sitten terveyskeskukseen hoitajan vastaanotolle, otti pikanielunäytteen jossa ei näkyny angiinaa. Otti vielä nieluviljelyn ja käski kotiin ootteleen vastausta.
        Seuraavana päivänä kipu paheni ihan mielettömäksi ja ei pystyny enää syömään, ei juomaan, ei nukkumaan eikä mitään. Särkylääkkeet ei auttanu mitään. Missään angiinassa ei ikinä oo tämmöstä kipua ollut! Pientä lämpöä on, ei yskää eikä nuhaa. Ei tavallisia flunssan oireita.
        Soitin nieluviljelyn vastauksesta niin oli negatiivinen. Kerroin kuitenkin oireitten pahenemisesta ja anto ajan tk-lääkärille.Tämä lääkkäri oli sitten suoraan sanottuna ihan idiootti, pikasesti kurkkas nielua ja anto uuden anitibioottireseptin kouraan ja laitto pihalle. Takasin käski tulla jos ei tuon toisen kuurin jälkeen oo kipu loppunu. Ihmettelin, että mitä minä tällä antibiootilla teen kun ei siellä viljelyssä näkyny mitään tulehdusta olevan... No, kiltisti lähin ja hain apteekista lääkkeet.
        Illalla sitten kävi kipu niin sietämättömäksi, puhuminenkin sattu mielettömästi ja suu ei kunnolla auennut enää. Joka ikinen nielasu tuntu niinkun olis puukolla viilletty kurkkua. Särkylääke ei edelleenkää auttanut yhtään.
        Menin sitten päivystykseen, siellä käännyttivät luukulta pois kun kerroin oireistani. Sano että kerta ei näy nieluviljelyssä mitään niin se on tavallinen virusperänen nielutulehdus, että menet vaan kotiin ja syöt Buranaa ja Panadolia niin kyllä alkaa kipu helpottaan! Kuulema ei kurkkukivut kuulu päivystykseen. Yritin että eikö sitä kurkkua vois ees kukaan kattoa, ettei tää normaalia voi olla.
        Eikun kotia vaan pistiviät ja niinhän minä lähin, itkun kans. Itkin sitä hirveetä kipua ja sitä ettei edes hoitoon ja tutkimuksiin pääse.
        Seuraavan päivän vielä sinnittelin kivun kanssa, kun ei tehnyt mieli lähteä enää minnekään julkisen terveydenhuollon piiriin nöyryytettäväksi. Ja tuntu ettei hirvee sinne yksityisellekään kun kallista lystiä...
        Mutta seuraava yö oli hirveä ja en enää pystyny olemaan kurkun kanssa, oli viikonloppu ja mietin että onko muita vaihtoehtoja kun sinne päivystykseen.
        Mutta huomasin sittten et yksityisellä lääkäriasemalla on viikonloppunakin korva-nenä-kurkkutautien lääkäri päivystys, vielä hetken auki. Soitin sinne niin sanovat et lääkäri kerkes äsken lähteä kotiin, mutta hälyttävät sen takaisin että tutkii minut. Käski tulla heti sinne ja niinhän minä menin....
        Kerroin ensin koko tämän stoorin lekurille ja heti otti tosissaan. Katto nieluun ja sano että täällä on kuule iso paise, varmasti ollu jo jonkin aikaa... Oli aivan järkyttynyt päivystyksen toiminnasta ja kertoili mulle et kuinka kurkkukipuset pitäs aina ottaa tosissaan koska nuo paiseet ei todellakaan ole leikin asia.
        Paise puhkastiin, oli JÄRKYTTÄVÄN KIVULIASTA!!! Mätää tuli tosi paljon.
        Muutama tunti tuon puhkasun jälkeen olin niin kipee et huh!! Mut alko iltaa kohti sit helpottaan.
        Tänään kävin vielä uudestaan lääkärissä ja toiseen kertaan puhkastiin, nyt pitäs parantua, toivottavasti!
        Lääkäri laitto vielä lähetteen nielurisojen poistoon.
        Mutta että tämmöstä täälläkin, kyllä kun lukee näitä juttuja paiseista ja sitä miten tk:ssa lääkärit ei tunnista niitä niin järkyttävää! Ja laittais ees erikoislääkärille jos ei ite tiiä mikä siellä kurkussa on....
        Tsemppiä kaikille ketkä kärsii samasta vaivasta kenties tällä hetkellä tai eppäilee paisetta, vaatikaa hoitoa!

        Opettavavaista lukea paisetarinoita, sillä sairastan parhaillaan angiinaa ja lääkäri muistutti, että paise voi syntyä nieluun penisilliinikuurista huolimatta.
        Kuuri puree jo ja nielu siistiytyy, mutta väsymys on melkoinen, sillä crp kävi 140:ssä.
        Syy tähän oli se, että kunnallinen neuvontalinja kehotti minua pysymään kotona, kun kerroin oireistani. Epäili, että kyseessä on s-influenssa. Pyörin tuskissani seuraavankin yön, kunnes tajusin tokkurassani, että apua on yritettävä hakea muualta. Opiskelijaterveydenhuollon kautta sain aikuisopiskelijana labrakokeet ja heti lähetteen yliopistosairaalan korvapolille, josta annettiin kuuri ja hyvät ohjeet.
        Olkaa sinnikkäitä avunhaussa, vaikka sairaana, se onkin uuvuttavaa.


    • qqqqqqqqqqq

      mulla on ollut kurkkukipuja melkein jatkuvasti. yöllä heräsin kun ei pystynyt kunnolla nielemään. sellainen tunne niinkuin ois pottu kurkussa. tuntu niinkuin ois ahas hengittääkin ja limainen olin. nielu ei mee kunnolla läpi. ei pysty kunnolla röyhtäilemään. niin kuin ois tukos nielussa. syöminen ja juominen onnistuu hyvin. kurkkukipu helpottunut. mitä tämä on? ainakun nielaisee tuntuu että tulee oksennus kun sylky ei mene alas asti. hirvee tunne.

    • rahto

      Kurkkupaise kehittyi nopeasti ilman flunssaa tai anginna. Pe tunsin vasemmalla puolella kurkkukipua, jatkoin kuitenkin "normalia elämää, su olin koko päivän sisällä, mutta tulevana yönä en saanutkaan unta. Kun katsoin kurkkuun lampun avulla, se oli turvonnut puoliksi kiinni, joten oli vaikea hengittää ja kuivui koko ajan, niin, etä piti juoda. Aamulla heti terveydenhotajalta lähet lääkärille, joka lähetti korva-nenä-klinikalle, jossa neljän tunnin odottelun jälkeen asiantunteva lääkäri sen puhkaisi. Todella arvostan lääkärin selkeitä selityksiä, nyt sattuu lyhyesti jne. Sain pari antibioottia viikoksi. Nyt vain ihmettelen kun kurkussa tuntuu vielä kipupiste, se johon piikitettiin ja ympärillä on lievä patti, vai pitääkö antibioottien vaikutusta odotta pidempään?

      • Kneis Koski

        mulla on ollut nyt perjantaista asti kuumetta (parhaimmillaan 39), molemmat korvat lukossa ja oikeepuoli kurkusta turvonnut. Kurkku on niin kipeä että ei pysty nielemään ja puhuminenkin on hankalaa, onko mahdollisesti paise vai voiko olla angiinaa ?


    • qqqooo

      Just samaisesta aiheesta lähdin tänne kirjoittelemaan, ja sitten löysinkin tämän ketjun. Olisikohan kellään vastaavaa kokemusta kuin minulla?

      Noin vuosi sitten tuli tosiaan nielun oikea puoli sekä oikea korva todella kipeäksi. Mitään flunssaa, kuumetta ei ollut eikä myöskään angiinaa ennen sitä. Kävin lääkärissä 3-4 kertaa viikon aikana, ja tulehdusarvot kunnossa, nieluviljelyssä ei mitään, eikä kurkkukaan näyttänyt lääkäreiden mielestä lainkaan turvonneelta. Jotain flunssalääkettä vain sain, ja takaisin kotiin kitumaan. Olin todella kipeä, nieleminen sattui hirveästi ja nukkumaan ei pystynyt. Lopuksi sitten sain lähetteen suu/korvalääkärille, ja hän heti suuhuni kurkattuaan sanoi, että kurkkupaise siellä ja eikuin samantien keskussairaalaan. Siellä neulalla koittivat imeä mätää, mutta ei sieltä tullut mitään. Paise ei missään vaiheessa näyttänyt kovin suurelta; enemmänkin vain arka ja hieman kova alue kurkun oikealla puolella. Noh seuraavana päivänä toinen yritys ja mätää ei tullut, antibiootteja suonensisäisesti ja sitten pääsin kotiin. Vaiva katosi antibiooteilla.
      Nyt, vuosi tämän jälkeen, sama vaiva tuli uudelleen. Kävin äsken lääkärissä, ja korvat oli puhtaat ja nielu hieman punoittava. Muita kokeita ei otettu. Sain antibiootit nielirisatulehdukseen. Toivottavasti tehoaa, tämä kipu on kaikkea muuta kuin mukavaa......
      Mutta siis, kun lääketieteellinen tietämykseni ei ole kovin hyvä, niin siksi halusinkin kysyä että mistä moinen kurkkupaise tulee, ja miksi ei mitään tulehdusarvoissa, nieluviljelyssä? Kun tämä kurkkupaisekaan ei ollut ihan tavanomainen, eli ei puhkaistava/ei mätää versio. Kertokaas joku fiksumpi? :)

      • heti lääkäriin.

        Mul kävi silleen että ennen uv:tä olin tosi kipee,mut kelasin et se on jotain "possunuhaa" enkä menny ees lääkäriin.. kurkku oli tosi kipee ym.. no sit tammi-helmikuun vaihtees tuli kurkku taas tosi kipeeks sillee vähitellen ja joku 1.5vko ajattelin et se on joku perus jälkitauti kunnes en voinu niellä yhtään mitää. Heräsin yöllä siihen ku kuola valu pitkin sänkyy ku en uskaltanu unissani niellä eikä puheest saanu mitään selvää. Sit menin päivystyksee ja ne otti nieluviljelyn ja pikatulehdusarvot..joka oli vaan 32. Sit se lääkäri sano heti et se on se paise ja piti lähtee hyksii avaa se ja siel se lääkäri viel samal ku puudutti sano et kokeillaa et tuleeks sielt mtn nii 2kohtaa ei tullu,sit se viils sen kuitenki auki. 10pvän antibiootit ja alko heti auttaa eikä oo ollu mtn ongelmii.. ja sit selvis et mul oli ollu angiina sielt uv:st asti siel nielurisois vellomas :) Oli kyl niin järkyttävän kauhee toimenpide et en haluu kokee uusiks.. tuntu just siltä ku ei olis ollu mitään puudutusta.


    • BX

      Nielupaise,

      Minulta puhkaistiin tänään toinen nielupaiseeni. Edellinen oli noin 6 vuotta sitten.Erittäin kivulias toimenpide varsinkin toisella kerralla, mutta onneksi ohi nopeasti.Viikon kesti pientä kurkkukipua ja kuumeilua. Sitten toissa yönä tajusin, että nyt turposi sitten ihan kunnolla.
      Kahdet antibiootit ja kipulääkkeet sain meikun kurkkupolilta.
      Seuraavaksi lähtee sitten nielurisat.
      Kannattaa hoitaa se angiina tms. kurkkutulehdus ajoissa tai poistaa risat.
      Ei ole kiva tauti.

    • Matukka2289

      Eilen pääsin kotiin yhden yön reissulta TAYS:aan. Kahden negatiivisen nieluviljelyn jälkeen otettiin verikoe, josta selvisi, että leykosyyttiarvot olivat korkealla---> Bakteeritulehdus. Eli ei siis näkynyt viljelyssä, koska paise oli niin syvällä nielurisan alla. Kipu leikkauksen jälkeen oli miellyttävä verrattuna ennen leikkausta vaivanneeseen. Poistivat paiseen ja nielurisat, eipähän pitäis tulla enää uudestaan paisetta.

    • Paiseko

      Sain eilen antibiootit oletettuun poskiontelotulehdukseen ja nielussa näkyi pilkkuja, mut viljelyä ei otettu, joten en tiedä, onko virusperäistä vai angiinaa. Nielussa on vasemmalla puolella yksi tietty, todella kipeä kohta. Jopa veden juominen sattuu kuin puukolla viiltelis. Syöminen sattuu myös ja puhuessa kipeä kohta ikäänkuin kuivuu ja sitten alkaa yskittää. MIeleen on hiippaillut, josko kyseessä olisi paise kurkussa? Buranalla kipu vähenee vähäksi aikaa, kaksi 400mg burana-capsia vie kivun n. puoleksi toista tunniksi. Antibiootit eivät ole vielä vaikuttaneet, tosin syön niitä vasta toista päivää.

      Lisäksi haukottelu sattuu, suuta ei saa kunnolla auki. Niin ja lääkäriin menin korvakivun takia, eli vasen korva tuntui todella kipeältä, mutta ei siellä mitään ollut.

    • LaamaSopuli

      Itse tulin juuri meilahden korva,kurkku,nenä mikälie osastolta ja paisehan se siellä. Parisen viikkoa sitten sairastin angiinan ja sain siihen vpen lääkityksen. viikko kuurin jälkeen tuli kurkku uudestaan kipeäksi...pari päivää tästä niin en enää pystynyt nielasemaan mitään ja räkää lenti pitkin seiniä sama mitä teki. Itsellä kivut olivat kurkussa ja oikeassa korvassa. Kannattaa tosiaan hoitaa noi angiinat sun muut kunnolla ettei tarvi kärsiä tosta paiseesta. Tosi vittumainen juttu.

    • mites tässä käykään?

      Mulla olis tämmöne ongelma, että nyt täs lauantaina, luin pikkuveljelle iltasatua, ja huomasin et kurkussa ois jääny tyyliin jokin ruokapalanen kiinni. Noh en saanu sitä rääittyä ulos. Alkoi tulemaa illan myötä kipeäksi ja nyt kun kello näyttää puolta neljää, on kipu aikas kova! Nielussa näyttää olevan turvonnut patti, jossa on siinä kärjessä jotain harmaata ''limaa''. Ympärisltä paise on punainen. Tämä sijaitsee kurkun oikealla puolella, ja korvaan sattuu myöskin... Varaan maanantaina ajan lääkärille, jos siihen asti kestän kipua. Jos ei niin ei auta ku Ouksiin mennä päivystykseen.. Tosiaan on niinkuin ois pottu kurkussa.. Kipeä sellainen. Ja kun se on vielä aika järkyttävän näköinen.. Kokeilin pumpulipuikolla kokeilla, josko se harmaa kuori siitä lähtisi, mutta ei. Vanupuikkoon sen sijaan jäi jotai oranssihtavaa nestettä, kuin kudosnestettä tms. Tuntuu että kipu vaan yltyy.
      Angiinaa ei taida olla mulla koskaan ollut, ainakaan nieliviljelyiden perusteella.
      Oireitakaan ei kummosia ole, aamulla oli vähän nenä tukossa, mut helpotti kunnes heräsi kunnolla. Ehkä vähän flunssainen olo; nenä vuotaa hiukan ja silmätkin. Ei tunnu kuumeiselta.... Joku osais auttaa että kannattaako lähteä ouksiin saman tien vai odotella ja seurailla maanantaihin asti? Juomaan ja syömään pystyy jotenkuten.

    • Mikä vaivaa?

      Itselläni on kanssa ollut kurkun kanssa ongelmia jo kohta kuukauden verran... Eli kaikki alkoi about kuukausi sitten kun kurkku oli ollut kipeänä jo pidemmän aikaa ja erehdyin katsomaan kurkkuun, nielurisat oli turvonneet molemmilta puolilta melko reilusti. Ei muuta kun käymään työterveyshoitajan juttusilla, joka epäili perusflunssaa. Otti kuitenkin crp:n ja pika-angiinan, molemmat oli ok. Lepoa viikonlopun yli ja tarvittaessa päivystykseen jos vielä turpoaa lisää.

      Sunnuntaina kivut vain paheni ja kurkku tuntui melkein muurautuvan umpeen, kävin mehiläisen yleislääkäripäivystyksessä. V-Pen mega kuuri "todennäköiseen angiinaan". Oireiden piti lähteä muutamassa päivässä, eipä lähtenyt ja tiistaina kävin työterveyslääkärin juttusilla. Loppuviikko saikkua ja lepoa, ei muuta. Maanantaina menin töihin normaalisti, kurkussa ei enää ollut kipua, mutta yhtä turvonnut kuin ennenkin. Viikko meni melko normaalisti, loppuviikkoa kohden olo tosin alkoi huononemaan. Viikonloppuna parhaimmillaan 39,8 kuumetta, eikä meinannut laskea millään kipulääkkeistä huolimatta.

      Maanantaina jälleen työterveyslääkärille, otettiin verikokeet, nieluviljely ja tulehdusarvot. Ainoastaan tulehdusarvot oli koholla ja sain Efexin-antibioottikuurin ja jälleen loppuviikon saikkua. Mutta selvispä ainakin, että oon mononukleoosin ja mykoplasman joskus sairastanu niin eipä oo niistä kyse =D

      Kävin jälleen tämän viikon alussa työterveyslääkärillä kun kurkun turvotus ei millään lopu ja tuntuu jälleen pahenevan, tämäkin viikko saikkua ja lähete kurkku/nenä/korvapolille sairaalaan. Sairaalasta ei vielä ole kuulunut mitään.

      Kurkku on edelleen pahasti turvonnut molemmilta puolilta ja röpyliäinen/patteja molemmin puolin. Voisikohan olla kurkkupaiseesta kyse ja pitäisiköhän hoputtaa tuonne sairaalan pääsyä?

    • kurkkukipuilija

      No minulla on nyt ollut kurkku kanssa omituinen eli kielen takaosassa on jotain näppylöitä, kuin finnejä ja kurkku on kuiva yöllä ja lisäksi nielemisvaikeuksia, ihan kuin ruoka ei mahtuisi alas menemään kurkun kohdalta, käy kipeää??? Käytän kyllä sellaista lääkettä joka kuivattaa suuta ja yöllä varsinkin janottaa kovasti ja kurkku on tosi kuivan tuntuinen. Voisko johtua kuivuudesta nuo kurkkuoireet? Olin flunssassa jakurkkukivussa noin kk sitten.

    • SEN kokenut..

      Mulla on ollu tuo. Tai oikeastaan mulla oli kaks paisetta samaan aikaan.
      Edellisenä päivänä olin terve ku mikäkin ja aamulla ku heräsin, en saanu sanaa suusta, kuume oli taivaissa ja kurkku niin kipeä ku olla ja voi. Näki peilin kautta vaan kuinka kurkku oli turvonnut valkoisesta peitteestä, ettei ollu ku pieni reikä näkyvissä.
      Lääkäriin menin ja lääkäri ei ees vaivautunu mittaamaan kuumetta tms. Väitti aivan puuta heinää että mulla mikään oo ja niin pois päin!
      Viikon päivät makasin sohvalla, nukuin n. 20 h päivässä (mulla siis oli 39 asteen kuume) ja vettä ei ees voinu juoda.
      Eräänä iltana äippä sillon herätteli kun kotona vielä asuin, että nyt ei henki kunnolla kulje, lähetään sairaalaan.
      Niin mentiin ja mitattiin tulehdusarvot ja hups, nehän oli "vähän" korkeemmat ku normaalisti. Aamuun asti siellä ja aamulla oli lähtö ihan kurkkuklinikalle jossa kerrottiin kurkkupaiseesta. Olin niin kipeä että ei jaksanut edes valittaa, kyyneleet toisinaan vaan valuivat siitä kivusta.
      Ja niin, paiseet puhkaistiin pihdeillä ja annettiin vihreän mädän valua pois ja muistan varmasti sen aina! Seuraava viikko meni vielä ilman ruokaa ja lääkkeet oli pakko ottaa vaikka kuinka sattui.
      kahden viikon aikana laihduin 7 kg..

      • Hengissä selvinnyt

        Minulla on ollut kurkkupaise vuonna -89 viikkoa ennen juhannusta. Kesälomani oli lopuillaan, piti aloittaa maanantaina työt, kurkkuni oli niin kipeä, etten saanut enää suutani auki. Siitä paikasta menin yksityisasemalle lääkäriin, onneksi en mennyt terppariin. Lääkäri pyysi avata suuta, en saanut enää siinä vaiheessa auki, joten hän määräsi heti ensiapuun Tayssiin. Kysyi vielä millä olen liikkeellä,olin omalla autolla. Älä viivyttele, mene heti ensiapuun, Näin teinkin, siellä se puhkaistiin heti ja otettiin osastolle. Piti olla vain 3 pv. Olin kaikkiaan 3,5 viikkoa tiputuksessa. Juhannus meni kovien kipujen kans sairaalassa. Vasta juhannuksen jälkeen puhkaistiin iso paise, enkä silloinkaan heti päässwyt leikkaukseen , vaikka luvattiin . Leikkaus siirtyi toiselle arkipv.lle. Sen viimeisen yön istuin itkin ja syljin mätää kaarimaljaan ja rukoilin että selviäisin hengissä , koska lapset oliva vielä pieniä. Toinen 10 toinen14. Sitten kun oli märkäpaise leikattu, seuraavana aamuna tuli leikkaava lääkäri, joka oli sen osaston ylilääkäri tarkistamaa minut. Katsoi kurkkuun ja sanoi, kyllä tästä vielä tulee helvetin hyvä kaula. En siinä olotilassani dikannu yhtään hänen sanomisiaan. Hyvä kun olin selvinnyt. Kysyin häneltä oliko tämä vakavaa minulle, hän vastasi näillä sanoilla, siinä mielessä kyllä, jos se mätä olis alkanu valua nielusta alaspäin, olisi se mennyt sidekudoksiin ja kaput, ( Yleismyrkytys). Mutta onnekseni mätä haki ulostien nielun takaa ,jota sitten sen viimeisen yön yritin imeskellä pois. Arvata saattaa, mitkä oli aromit. Tulehdusarvoni olivat 2,5 viikon aja noin 300. En siis pystyny syömään mitään lähes koko sairaalassa oloni aikana. Tipan kautta meni nesteytys ja vahvat antibiootit. Lisäksi suun kautta joka 2 tunnin välein tabletteina. Minä olin sitä mieltä että, se oli sairaala bakteeri joka jylläsi. Siinä oli kaksi bakteeria stafylokokki sreptokokki. Olen sanonut sen jälkeen kaikille joillla on kurkku kipeä tai angiina, hoitakaa heti. Ei saa jäädä et katotaa nyt vielä jonkin aikaa. Itse söin yhden penisiliin kuurin, eikä se tehonnut yhtään. Vaan kurkku turposi koko ajan, Vakuutusyhtiössä käydessäni, kun hain korvauksia sairaala päiviltä. Kerroin tästä 3,5 viikon sairaalasssa olostani, hän vastasi , ole onnellinen et olet siinä heidän konttorin johtaja oli kuollut vuosi sitte samaan vaivaan 51 vuotiaana. Että on kurkkupaise vaarallinen tauti etten sanoisi hengen vaarallinen. Mutta en ole sen jälkeen sairastellut flunssia, mitä nyt ennen joulua olen ollut koko ajan jonkin asteisessa flunssassa. Minäkin laihduin noin 7- 8 kiloa 3,5 viikon aikana, Kotiin päästyani , oli kaulassa vielä noin viiden sentin kokoinen reikä, josta oli sellaset pillikkeet mitä pitkin loppu mätä valui pois. Leikkauksessa silloin tuli noin kahvikupillisen verran mätää. Olin tosiaan kuin elävä mätänevä ruumis. hyi yök, HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2012 kaikille .


    • Rausku2

      Mulla oli paise ekan kerran kesällä 2002, kuume melkein 40 ja lähes viikon olin kotona yksin, ennenko äiti tuli käymään ja tajus että oon todella kipeä.
      Mentiin Mariaan päivystykseen ja sieltä ambulanssilla Meilahteen korvaklinikalle.
      Tulehdusarvot oli järkyttävät, ottivat osastolle sisään ja vietin siellä 5 yötä.
      Joka päivä paise avattiin ja se oli kamalaa.

      Nyt toista kertaa taudissa.
      Perjantaina 30.12. alkoi kurkkukipu, pikanieluviljely oli negatiivinen, eikä ollu kuumetta.
      Maanantaina menin uudelleen työterveyshoitsulle ja sillo otti kunnon nieluviljelyn.

      Ma-ti välisenä yönä alkoi olla niin kipee, ettei unta saanut vaikka olin ottanut 3 x 800 burana panacodin.

      Lähin taksilla Haartmanin päivystykseen, jossa vastaanottotiskillä ollut hoitaja sanoi, ettei ne voi mitään tehdä, kun nieluviljelyn tuloksia ei vielä ole (hän luuli siis, että minulla on angiina tms).
      Vaadin päästä lääkärille ja reilun 2 tunnin odottelun jälkeen pääsin lääkärille.

      Lääkäri katto kurkkuun ja totes, että käveles tohon kurkkuklinikalle (viereinen rakennus), että ne avaa siellä. Sain lähetteen ja kävelin sinne.
      Siellä sitten avattiin paise ja se oli kamalampaa ku mitä muistin. Kyyneleet vaan valu. Yritin hengittää koko ajan, niin ei tulis oksennusreaktioita, mutta ei se onnistunu.


      Nyt oon tiistaista klo 10 alkaen ollut hereillä ehkä 4 tuntia, loput ajat nukun, koska kurkku vieläkin niin kipee. Mietin juuri, että pitääkö sitä lähteä uudelleen klinikalle, koska esim. päänkääntäminen tuntuu hankalammalta kuin esim. viikonloppuna.


      Ai nii, laittoivat mut leikkausjonoon, että sais nielurisat vekka eikä tää enää sit uusiutuis

    • minä

      O-ou! Nyt kun lueskelee näitä, niin alkaa pelottamaan. Oireet ovat juurikin nuo, huomenna pitää rientää lääkärille.
      Mikä "parasta", luulen, että sairastin kurkkupaiseen muutama vuosi sitten. Kävin lääkärillä, joka käännytti minut kotiin. Sanoi, ettei minulla mitään ole. Oireet ei parantuneet, mutta nuorena kilttina tyttönä uskoin lääkäriä ja sinnittelin. Kärvistelin muistaaksenin jopa 3 viikkoa. Kunnes paise ehkä itsellään puhkesi. Onko tämä edes mahdollista, että kurkkupaise puhkeaa ja paranee itsestään? Vai kuvittelenko vai? Oireet olivat kyllä täsmälleen samat ja homma kuulostaa liiankin tutulta.
      Tämän jälkeen aion kyllä vaatia nielurisaleikkausta! Sen verran kärsitty tämän kurkun takia..

    • Pirullista

      Itse sairastin ensin noin 3 viikkoa takaisin mononukleoosin "pusutauti" kurkkukivut olivat aivan järkyttävät. Molemmat risat ja hetula ihan turvoksissa ja tulenpunaiset melkeen 40 asteen kuume ja puhumisestakaan ei tahtonut tulla yhtikäs mitään. Tauti meni sitten ohi 4 päivässä ja taas pystyi syömään normaalisti mutta oikeanpuolen nielurisan takana tuntui jatkuvasti jotain kummallista ja virvotusjuomat tuntuivat ärsyttävän sitä. Sitten viime vkl kurkku kipeytyi oikealta puolelta uudestaan ja turposi torstaista lauantai iltaan kärvistelin. söin särkylääkkeitä ja bepanthenin kurkkutabuja ja lauantaina vasta tajusin että kurkkupaise kyseessä kun asiasta lueskelin onnesta pääsin helpolla eikä tarttenut puhkaista kun lauantai iltana puhkesi itsestään tuli juuri sellaista ruskeahkoa todella pahanmakuista eritettä hetkenaikaa. Sunnuntaina sitten kävin lääkärillä ja määräsivät antibioottikuurille. Toivottavasti ei paise uusi tai sitten hankkiudun kyllä nielurisojen poistoleikkaukseen tullut kärsittyä kurkuntakia liikaa kuukaudensisään

    • paiseoli

      Minulla alkoi kurkkupaise todella nopeasti. Yhdessä päivässä tuli kurkkukipu eikä muita oireita ollut ollenkaan. Saman päivän iltans paise tyhjeni itsestään jostain pienestä reiästä. Huomasin vain outoa makua suussa ja katsoin pelistä tilanteen. Painelin sitten sitä pumpulipuikolla niin että tyhjeni kunnolla. Kurkkukipu loppui heti. Kävin seuraavana aamuna näyttämässä kurkkua työterveyslääkärille joka laittoi lähetteen erikoislääkärille. Siellä paise vielä kuitenkin tyhjennettiin pienelllä viillolla. Pelkäsin vähän kipua mutta täytyy sanoa että siinä ei tuntunt kuin pieni nipsaisu siinä viillon levittämisen kohdassa. Nyt sitten syön 2 lääkkeen 10 pvn kuurin. Menin heti jatkamaan töitäni eikä mitään ongelmia ollut.

    • Miten on

      Miten te oikein pystyitte olemaan paikoillaan tuollaisessa toimenpiteessä, miten ne se toteuttivat? Mulla tulis ihan hirveä paniikkikohtaus jos joku alkaisi ronkkimaan kurkkuani jollain veitsillä. Mä vaan en pystyis mitenkään olemaan paikoillaan, en kykenisi siihen. Hirvittää pelkkkä ajatuskin.

      • Anonyymi

        Istun tuolilla, lääkäri pintapuuduttaa suihkeella nielun ja sen jälkeen piikillä syvemmin, joka tuntuu pistokselta kuin verikokeessa. Tämän jälkeen lääkäri tekee pienen viillon ja todella pahan makuista ja hajuista mätää pitää rykiä ulos suusta. Se tuntuu pahemmalta mitä se on, mutta kannattaa luottaa ammattilaiseen. Käy helposti jos ei ole sillä hetkellä oksennusrefleksi herkässä. Kannattaa pyytää rauhottava pilleri jos jännittää liikaa, mutta sen nieleminen onkin se miksi leikattavaksi halutaan.


    • kukucnvdcdvcvdcv

      Pelottaa ihan kauheasti! kävin tänään lääkärissä ja minulla todettiin kurkkupaise. Kaksi viikkoa sitten sairastin angniinan, se oli tosi kivulias. Sain penisiili kuurin ja tadaa pikku hiljaa se kipu hävisi. Tosiaan tulehdusarvot olivat 177 !! ja minä olen vasta 15 vuotias joten ette usko kuinka heikko olo oli.. Kun kuuri loppui meni kaksi päivää ja taas alkoi kurkku kipu. Luulin että ehkä suuni on vain kuiva. Mutta kivut yltyivät. En voinut puhua enkä syödä juoda kunnolla. Tosiaan menin sit lääkäriin äitin kanssa ja lääkäri sanoi "ohoh sullahan on kurkkupaise" ja mä olin sileen mikä kurkku paise. Lääkäri selitti kaiken ja minulla oli kauhea olo.. kipu oli niiin kova ja kun ajattelin että joku kurkkupaise hyi itku siinä tuli. Huomenn tosiaan kajaanin sairaalaan ja siellä ne puhkaisevat paisee. Nielurisatkin olisi hyvä saada leikattua, koska tämä kipu on ihan kauhea! Mutta kun minähän olen 15 vuotias ja olen alaikäinen. alaikäinen lasketaan lapsikirjoihin joten saisinko minä nukutuksen siihen.. toivon että saisin nukutuksen koska en halua katsoa sitä toiminpidettä yms yms kuulla.. voimia kaikille jotka kärsii kurkkukivusta!

      • Anonyymi

        9 vuotta jo aikaa, mutta sitä ei koskaan unohda, joten miten se meni? Uskon että varsin hyvin, sillä osaavat asiansa. Minulla lääkäri oli kovin rauhallinen ja hyvin osaava eikä mitään ongelmia ilmennyt, mitä nyt järkyttävä jännitys ja oman kehon oireilut sitä tehdessä, mutta selvittiin.


    • embubububbu

      mulla todennäkösesti on kans kurkkupaise. pari kolme viikkoo sitte sairastin angiinaa ja nyt sitte tämä. sattuuko se ku paise puhkaistaan? ja kuinka kauan lääkärissä joutuu sen jälkeen olemaan, useemman päivän vai vaan muutaman tunnin toimeenpiteen jälkeen?

      • Savanna

        Paiseen puhkaisu oli mulla vaan pienen hetken kirpaisu, ihan kuin verikoetta olis otettu. Varsinkin kun vertaa siihen edeltävää viikkojen kipuhelvettiin minkä mononukleoosiin ja kurkkupaise yhdessä aiheutti. Ja puhkaisun jälkeen, mikä ihana olotila! Ei kipua (puudutus ja kipulääkkeitä kroppa täynnä), leukalukko laukesi, puhe sujui paremmin jne. Ja sitä päivittäin vaan parempaan suuntaan. Joten ei kannata pelätä puhkaisua, se auttaa pahaan oloon!


      • Anonyymi

        Avaus on nopea operaatio ja kannattavaa, sillä mikään muu ei auta. Yksi yö sairaalassa jos kaikki ok. Nielurisojenpoistoleikkauskin kestää kuulemma about 20 minuuttia eikä enää ikinä tule angiinaa tai kurkkupaisetta. Se olo kun pelkkänielemisrefleksi ei satu ja juomat tuntuu mahtavalta juoda niin se vaan on mahtavaa.


    • jape1992

      Joo elikkäs mulla tällä hetkellä kurkkupaise, ollu kurkkukipuja n. vajaan viikon verran mutta aattelin että ei mitään erikoisempaa. Sitte yhtäkkiä muuttu paljon pahemmaksi, ei pystynyt syömään, nielemään, juomaan. Eilen aamulla sitte katoin peilin kautta taskulampulla niin valtava paise oikeella puolella. Siitä sitte lääkäriin ja lääkärit totes nielupaiseeksi ja kuulemma valtavankokoinen semmonen. Ontelot jotain 2cm luokkaa syviä. Lääkäri puhkas sitte se ja oli muuten harvinaisen ilkeen tuntonen projekti. Sattuu ja sattuu ja oksennuttaa ja tuntuu ettei lopu koskaa. Lopulta se sitte saatiin tyhjennettyä, seuraavaa yö olikin sitte jo nukuttu yö ja helpotti tilannetta huomattavasti. seuraavana päivänä kontrolliin ja uusi puhkaisu ja tyhjennys jossa lähti sen verran paljon märkää vielä että huomenna viimeisen kerran (toivottavasti) puhkaisuun. 10päivän antibioottikuuri ja kipulääkkeitä(buranaa). Mutta kyllä sitä alkaa nyt itekki jo uskomaan että joku päivä saa vielä ruokaaki tosta kurkusta alas. Tällä hetkellä oon ruokaa syönyt viimeksi 37h sitten. Nestettä (vettä) oon koittanut väkisillä runtata alas aina pieninä määrinä, mutta eipä oo hirveenä mennyt. tänään oon onnistunu ekat lasilliset juomaan.

    • Ninnu83

      Mulla oli 2 viikkoa kurkku kipeä. Kipu oli alusta asti omituista ja aaltoilevaa, ihan kuin olisi ollut roska kurkussa. Reilun viikon kärvistelyn jälkeen negatiivinen nieluviljely. Vajaan viikon vielä valvoin yöt, särkylääke ei auttanut, mutta sairaanhoitajan mielestä ei nielupaise, jos pystyn olemaan pitelemättä kurkustani kiinni. Sitten menin yksityiselle lääkärille, joka totesi heti paiseeksi ja laittoi lähetteen Taysiin. Paisetta tökittiin neulalla, mutta mitään ei tullut pihalle. Sain antibiottikuurin. Taas pari tuskallista yötä ja kiukkuista päivää, sillä olo oli järkyttävä; joka paikkaa särki, väsytti ylettömän paljon, tukalaa ja huimausta tms. Menin sitten sunnuntai-iltana päivystykseen ja siellä paise viillettiin auki ja mätää ja verta tuli reippaasti. Perjaantainen neuloilla tökkiminen oli paljon kamalampaa korvasärkyineen kuin itse viiltäminen. Olo oli erittäin helpottunut. Jäin yöksi sairaalaan ja sain antibiottia suoneen. Seuraavana aamuna viillot avattiin uudelleen, sain lääkekuurin ja pääsin kotiin. Tästä nyt aikaa 3 vrk ja kuume on laskenut, kurkku vielä hieman kipeä ja särkylääkkeillä mennään. Kurkku edelleen turvonnut, mutta jospa olisi pakkautunutta verta niin kuin paiseen toisena aukaisuaamuna. Pitänee soittaa taas polille, jos ei turvotus pian laske.

    • välläys

      Minä olen sairastanut vuoden ajoittaista vasemman korvanseudun kipuilua. Jo viime keväänä ajattelin, että voisiko minulla oll nielupaise. Korvalääkärit eivät löytäneet mitään vikaa. Heräsin taas neljältä jurnuttavaan kipuun. Marraskuussa sain antibiootin, kun viimeinen korvalääkäri havaitsi vasenta risaa painaessaan, että sieltä tulee märkää. Toisesta nieluristasta saan puristamalla aika paljon möhnää. Siinä on ylöspäin suuntautuva ainakin sentin mittainen kraateri. Vasemmasta ei lähde oikein mitään.

      Olen syönyt kuukauden antibiootin marraskussa ja viikon antibiootin tammikuussa. Ei tuo vaiva mene pois antibiooteilla. Itse kurkku ei ole kipeä, kipu on jossakin pään sisällä. Kipuilualue on vaihtelevasti leuan alla, korvassa, korvan ympärilla tai ohimossa. Yksi kaulan imusolmuke mararskuussa kalkkeutui.

      Pään kääntäminen sille puolelle on joskus vaikeaa. Kipuilu sekoittuu muuhun niskakipuiluuni (minulla on servikaalinen lihasdystonia). Hermiot alkavat mennä ajoittaisen korvanseudun kivun kanssa.

      Voisiko minulla olla nielupaise?

    • välläys

      Minulla on siis krooninen tulehdus nielussa. Olen nyt pitkällä antibiootilla. Ensin yksi kuukausi. Jos on vähänkin apua, jatketaan eteenpäin. Jos ei ole apua, tautiin ei ole hoitokeinoa.

    • lekuri2

      Kurkkupaise ei näy nieluviljelyssä, eikä usein myöskään aiheuta korkeaa kuumetta eikä tulehdusarvojen nousua, koska paise rajautuu kudosten sisälle, jonne immuunipuolustus ei helposti pääse. Sen takia se ei myöskään parannu itsestään vaan vasta puhkaisemalla/puhkeamalla, jolloin bakteerimärkä pääsee ulos ja immuunipuolustus/antibiootit pääsevät puremaan.

      Toisin kuin angiina eli nielurisatulehdus siis, joka on yleensä akuutisti kuumeella ja tulehdusarvojen nousulla oireileva infektio. Nämä kaksi on hyvä erottaa toisistaan.

      Diagnostiikka nielurisatulehduksessa on nieluviljely mutta kurkkupaiseessa diagnoosi tulee katsomalla kurkkuun ja TUNNUSTELEMALLA LASTALLA kova paise nielurisassa!

    • kipuakipua

      Minulla ollut kurkkukipua aina ajoittain joulukuusta lähtien, lääkärit eivät ole löytäneet mitään ihmeellistä. Parit saikut aina silloin tällöin. Nyt jälleen kurkkku ollut kipeä viikon verran (ja yleensä kipu on oikealla puolella) imusolmukkeet ollu oikealla puolella hivenen turvoksisa. Kävin nyt sunnuntaina lääkärissä kun yöllä kaula turposi oikealta puolelta ihan huomattavasti, lääkäri tosin oli sitä mieltä että on ihan normaalin näköinen, et tuu sit uudelleen, jos pää ei enää käänny tai suu ei aukee ja eikun kottiin. 2päivää nyt menty kipulääkkeillä ja ooteltu pyhien loppumista että pääsisin työterveyteen. Syöminen koskee niin että ilman kipulääkkeitä itku tulloo, sylkee saa ihan nielemällä niellä, kaula oikealta puolelta ihan kipeä ja leuan alla hirveä kova patti. Minusta aika kaukana normaalista. Vielä pari tuntii ootella, et pääsis soittamaan työterveyteen.

      • Anonyymi

        Pystyitkö puhumaan puhelimessa? Minulla puhuminen oli todella hankalaa. Tuon käsittämättömän liman ja syljen määrää syljin roskikseen, sen määrän takia en pystynyt lainkaan nukkumaan, kuin ehkä ihan pienissä pätkissä käyden unesa kunnes herään suusta valuvan liman huomioon. aivan jätkyttävä tauti!


    • välläys

      Antibiootteja olen syönyt korvanseudun kipuiluuni moneen otteeseen ja pitkästikin. Viimeisen antibiootin aikana huhtikuussa oireet pahenivat ja niitä tuli lisää. Lääkäri arveli, että doxisykliini ei auta, lopetetaan se. Lopettamisen jälkeen oireet pikkuhiljaa vähenivät noin kahdeksi kuukaudeksi, mutta ovat alkaneet uudelleen.

      Maanantaina hierottiin niskan kovia lihaksia. Nyt perjantaina on tilanne niskassa jo ihan huono. Niskaheikkous on taas sellaista, että ihan vatsalihaksiin asti puistattaa, kun yrittää pitää päätä pystyssä tietokoneella ollessa. Lihakset ovat kipeitä. Lisänä on tuo korvan ja nielun välinen ja jopa ohimossa tuntuva kipeys.

      Poskiontelosta tulee nieluun sitkeää limaa. Ontelossa on ollut kauan limakalvopaksunnosta. Olen epäillyt nielupaisetta, mutta nielurisan takaista paisetta ei voi kai oikein mitenkään todeta muuten kuin poistamalla nielurisat. Kuvantamista olen pyytänyt, mutta nielupaise ei ehkä siinä näkyisi. Risa ei ole kipeä eikä kovin paljon suurentunut. Pientä kovaa paukamaa siinä risassa on ollut jo vuosia.

      Elokuussa minulla on korvalääkäriaika. Kai hän sanoo vain, että nielussa ei näy mitään erikoista...

    • Nälkääkärsivä

      Osaisko kukaan auttaa, kun miulla on nielussa suunnilleen peukalon pään kokoinen, mustan harmaa paise ja se näyttää jatkuvan syvemmälle vielä. Eilen havaitsin oireet, menin lääkäriin ja se vaa määräs penisilliiniä koska kyseessä on kuulema angiina (toki tsekkas tulehdusarvon ja otti nielunäytteen).
      En oo syöny mitään kahteen päivään kun ei vaan tunnu mahtuvan mikään kurkusta alas ja oman syljenkin nieleminen on niin tuskaista etten sitä mielelläni tee. Ei oo ollu angiinaa aiemmin mut en usko et tääkään on angiina. Miun äiti vaa pyörty melkei ku näki ton paiseen ku ei oo ikinä kuulema nähny mitää noi järkyttävää.

      Toivoisin vaa et jos jollai muulla on kokemusta harmaan mustasta paiseesta niin vois kommentoida jotakin

    • Anonyymi

      Oli aika erikoinen lääkäri, joten en ihan luota sen suunnitelmaan. Se sanoi heti, että kurkkupaise. Mut sanoi, että se näköjään on itsestään jo alkanut puhkeamaan, joten ei tarvitse mennä erikoislääkärille: pelkästään 10 vrk v-pen megaa. Kun pyysin tramalia kipuuun, sanoi että burana riittää. Vaikka ei oikeasti tunnu riittävän.

      Pitäisikö hakeutua kuitenkin HUS-kurkkupäivystykseen? Pitääkö Buranan ja Panadolin riittää? Entä jos en uskalla antaa niiden puhkoa sitä millään piikeillä tai veitsillä, niin sama kai se on sitten olla menemättäkin erikoissairaanhoitoon? Tulehdusarvot joku 40 ja toispuoleinen kova kipu ja heikko olo.

      • Anonyymi

        Se on vaarallinen voi levitä. Ei häviä itsestään.


    • Anonyymi

      Saarijärven hammasihminen ehdfoittasa sillin Silmän kirurkista poistamista.

    • Anonyymi

      Kuinka nopeasti tyhjennyksen jälkeen teillä on turvotus nielussa laskenut? Eilen olin operoitavana mutta vielä näyttäis olevan nielu vähän turvonnut, nieleminen ei kumminkaan satu enään eikä kurkku ole muutenkaan kipeä.

    • Anonyymi

      Pari kertaa olen kärsinyt tämän paiseen eikä se ole niin sanotusti mukavaa ajanvietettä kun pelkkä nielemisrefleksi ilman särkylääkettä on yhtä helvettiä, joten kun siinä tohinassa veden kanssa yrittää saada pilleriä kurkusta alas se on kamalaa. Eihän siinä mitään jos jossain raajassa olisi paha kipu, mutta kurkku on elintärkeä veheje.

      • Anonyymi

        PS. Älkääkä vitkutelko asian kanssa että antibiootilla selvittäisiin, vaan se on pakko leikata ja se leikkaus on yksinkertainen jos ei ole samanlaista jännitystä ja oksennus herkkää refleksiä sillä hetkellä kuten minulla ja oireet alkavat katoamaan todella pian. Yö sairaalassa ja lääkäri tarkistaa uudelleen ja jos kaikki ok pääset kotiin. Jos joku jolla ei ole ollut tätä paisetta ja vertaisi johonkin perus pistävään kurkkukipuun (kuin terävällä pistäisi) niin eheei, sillä paiseen kipu on todella paha.


    • Anonyymi

      No ei multa kyllä leikattu ku puhkes itsestään, enkä syöny ainuttakaan lääkekuuria. Mutta oli helvetin kipeä, samaa mieltä siitä! Onneksi sai risat sen myötä pois

    • Anonyymi

      Nyt pari päivää jännittänyt meneekö pidemmälle tämä turvotus ja tunne joka ei vielä varsinaista kipua ole, vain vahvasti epämiellyttävä tunne. Pari kertaa kurkkupaiseen kokeneena epäilen vahvasti että sairaalareissu on tulossa. Viimeksi kipu oli sietämätön ja kurkun avaaminen avaaminen perssiistä, mutta sen jälkeen ruoan nieleminen tuntui niin ihanalta, koska mitään en pystynyt muutamaan päivään syömään. Tällä hetkellä pystyn kaiken vielä nielemään, mutta katsotaan nyt. soitin hetki sitten sairaalaan että jos pahenee niin pääsenkö ensiapuun taas avaimelaan.

    • Anonyymi

      Oma stoori: noin 20 vuotta sitten oli kurkkupaise edellisen kerran ja nyt uudestaan. Ekalla kerralla ei meinannut henkeä edes saada ja siitä OYSiin korvapolille. Sen jälkeen nielu on ärtynyt useasti aika helposti ja angiinaa ollut.
      Nyt nielupaise (tai kurkkupaise vanhalla nimellä) uusiutui ja tiesin siitä sanoa terveyskeskuksessa. Eli uudestaan OYSiin puukotettavaksi. Olihan se tuskaisaa kun nielu ei puudu kunnolla ja yökkimisrefleksi on voimakas. Hoitaja piti päästä kiinni kun lääkäri tökki neulalla ja avasi veitsellä nielua ja imi mätää pois. Antibioottia naamaan ja kipulääkettä. Pariin yöhön en nukkunut ollenkaan kun nukkuessa nielu tuli aina kipeämmäksi. Ilmeisesti paise oli kehittyvässä vaiheessa koska suu turposi parin päivän jälkeen melkein umpeen.
      Matkalla Oysiin paise repesi ja pahaa makua tuli suuhun. Odotusaulan vessassa sitten yökkäsin nyrkillisen verran hirveän hajuista paisetta lavuaariin. Lääkäri sitten puhkaisi vielä loputkin paiseet pois (ai että tuo operaatio on aina yhtä ihana) ja imuroi mätää pois. Avuksi toinenkin antibiootti ja kovemmat kipulääkkeet että saisin nukuttuakin. Mutta nukkuminen tuntuu vaan pahentavan (kurkku menee hetkessä ihan kuivaksi) nielua.
      Pari päivää meni ja kielen takana on vieläkin jotain länttiä jossa on valkoinen täplä keskellä. Lääkäri sanoi sitä mustelmaksi mutta en oikein tiedä. Korva todella kipeä ja kipulääkkeet ei oikein siihen auta. Kuulemma nielun ja korvan välillä menee hermo joka on minulla ollut juuri paiseen kohdalla. Huomenna menen näyttämään sitä länttiä uudestaan kun se on alkanut hieman kasvaa (ei se siis mustelma voi olla?) koska toisesta leikkauksesta on jo kohta viikko ja antibioottikuuritkin alkaa jo kohta loppumaan. Nukkuminen on edelleen haastavaa kun pitää herätä monta kertaa yössä pistävän nielun ja välillä korvakipujen takia. Kurkkupastilleista tuntuu olevan enemmän apua kuin kipulääkkeistä.
      Huomenna toivottavasti tietää onko paise uusiutunut taas vai onko tuo jotain muuta. Hirvittää jo valmiiksi kun tuo paikka on nyt pahempi eli kielen takana eikä ylempänä nielussa kuten aiemmin.
      Jokohan tuota nielurisat pitäis leikkauttaa...

    • Anonyymi

      Ihan kuule keitä vettä laita siihen sulaa meri suolaa tai suolaa alle puoli tee lusikallista. Kun vesi jähtynyt mukissa.Kurlaa suusi sillä. Vanha hyvä konsti ja lähes ilanen käytää läpi vuoden tappa pakteerit. Jos hampaita haluaa pitää puhtaina ja valkoisina? Koske nitä jotka ei juo ei tupakoi: Sama satsi iloin aamuin hamamsharjaa käytäen.

    • Anonyymi

      Minun angiinan antibioottikuuri loppui juuri mutta heti kuurin loppumisen jälkeen alkoi taas kurkkuun sattua. Tietääkö joku mistä on kyse?

    • Anonyymi

      Mulla oli nielupaise puol vuotta sitten josta saatiin tietää kaks viikkoo kovan kivun ja vaikeuksia nielemisestä. se yritettiin puhkasta syysloman ti, jonka jäljeen to oli tarkastun ja kivut j avaikeudet ei ollu helpottant. to dain tietää että pitäs leikata nukutuksessa. olin sit to ruokakiellossa ja tipassa. jollon pe aamulla leikattiin ja la päivällä kotiin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe